Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 november 2008, 17:58   #201
Casca
Minister
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.033
Standaard

Wiki doet het echt zo slecht niet hoor. Beter dan de Encyclopedia Brittanica volgens een bepaald vergelijkend onderzoek, als ik mij niet vergis.

Vreemd dat Pelgrim het leuker vindt om te vertrouwen op een burgerlijke elite die bepaalt wat de juiste informatie is dan op een systeem dat elke sociale laag de kans geeft om bij te dragen.
__________________
"Your brother getting something nice doesn't harm you in any way"
Marge Simpson
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2008, 18:14   #202
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

ik vertrouw niet op een burgerlijke elite hoor, maar ook niet meer op wikipedia. In de praktijk is dat trouwens ook een burgerlijke elite: de mods daar zijn niet vies van selectief ingrijpen en inconsequenties.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2008, 18:17   #203
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Overigens valt wikipedia totaal niet te vergelijken met de echte wereld. Virtuele data kan naar believen tot in het oneindige geproduceerd en gekopieerd worden, materiële goederen niet. Iedereen kan een miljoen mp3's op zijn computer hebben staan, maar een miljoen euro in het spaarvarken is in het liberalisme niet voor iedereen weggelegd. Moest de wereld gelijk het internet zijn was er geen armoede of honger want dan werden eten en mediceinen massaal gecopy-pasted, helaas werkt dat wikipedia-libertarisme niet in de echte wereld.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2008, 18:19   #204
Casca
Minister
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
ik vertrouw niet op een burgerlijke elite hoor, maar ook niet meer op wikipedia. In de praktijk is dat trouwens ook een burgerlijke elite: de mods daar zijn niet vies van selectief ingrijpen en inconsequenties.
Heb je voorbeelden?
__________________
"Your brother getting something nice doesn't harm you in any way"
Marge Simpson
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2008, 18:20   #205
Casca
Minister
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Overigens valt wikipedia totaal niet te vergelijken met de echte wereld. Virtuele data kan naar believen tot in het oneindige geproduceerd en gekopieerd worden, materiële goederen niet. Iedereen kan een miljoen mp3's op zijn computer hebben staan, maar een miljoen euro in het spaarvarken is in het liberalisme niet voor iedereen weggelegd. Moest de wereld gelijk het internet zijn was er geen armoede of honger want dan werden eten en mediceinen massaal gecopy-pasted, helaas werkt dat wikipedia-libertarisme niet in de echte wereld.
Het Internet is juist hoe de wereld er zou uitzien met minder schaarste en meer vrijheid. En laat het nu net de vrije markt zijn die de beste duurzame oplossing biedt op de schaarsteproblematiek.

Merk trouwens de parallel tussen te actieve mods en te actieve overheid.
__________________
"Your brother getting something nice doesn't harm you in any way"
Marge Simpson
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2008, 18:38   #206
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Het Internet is juist hoe de wereld er zou uitzien met minder schaarste en meer vrijheid.
Die twee zijn niet te vergelijken, ze hebben namelijk geheel andere natuurwetten. Je kan één object in cyberspace aan tien mensen geven zonder dat je dat object zelf uit je bezit verliest, er zijn zelfs tien exacte kopies van dat object bijgekomen. 'meer vrijheid en minder schaarste' in de echte wereld zal dat niet kunnen.

Citaat:
En laat het nu net de vrije markt zijn die de beste duurzame oplossing biedt op de schaarsteproblematiek.
waaruit blijkt dat? Welke natuurwet? Kunnen we in de vrije markt dan voedsel en medicijnen copy-pasten?

Citaat:
Merk trouwens de parallel tussen te actieve mods en te actieve overheid.
Oh tuurlijk, maar ik heb er dan ook altijd voor gewaarschuwd dat libertarisme onzin is, libertarisme schept de voorwaarden voor zijn eigen vernietiging en de vorming van een staat. De vrije markt kan niet bestaan zonder actieve overheid.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2008, 18:40   #207
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Heb je voorbeelden?
Recent was er bijvoorbeeld een probleem met de aanmaak van een pagina over de Baarlewerkgroep, een of andere mod daar vond het niet nodig dat deze ook werd vermeld.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2008, 14:44   #208
Casca
Minister
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Die twee zijn niet te vergelijken, ze hebben namelijk geheel andere natuurwetten. Je kan één object in cyberspace aan tien mensen geven zonder dat je dat object zelf uit je bezit verliest, er zijn zelfs tien exacte kopies van dat object bijgekomen. 'meer vrijheid en minder schaarste' in de echte wereld zal dat niet kunnen.
Vergelijkingen kunnen uiteraard niet in het oneindige doorgetrokken worden. Toch...

Citaat:
waaruit blijkt dat? Welke natuurwet?
Economische theorie. Je nu niet van den domme houden he.

Citaat:
Kunnen we in de vrije markt dan voedsel en medicijnen copy-pasten?
Zeg ik dat dan?

Citaat:
Oh tuurlijk, maar ik heb er dan ook altijd voor gewaarschuwd dat libertarisme onzin is, libertarisme schept de voorwaarden voor zijn eigen vernietiging en de vorming van een staat.
Als je daar zo van overtuigd bent, waarom geef je het dan geen kans? Kan je onmiddelijk daarna je grote herverdeler installeren.

Citaat:
De vrije markt kan niet bestaan zonder actieve overheid.
Dat blijf je hier maar prediken, zonder de tegenargumentaties serieus te onderzoeken. Goh, je doet maar he, maar er zijn heel goeie argumenten te vinden dat mensen in vrede kunnen samenleven en handelen zonder centrale overheid.
__________________
"Your brother getting something nice doesn't harm you in any way"
Marge Simpson
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2008, 14:45   #209
Casca
Minister
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Recent was er bijvoorbeeld een probleem met de aanmaak van een pagina over de Baarlewerkgroep, een of andere mod daar vond het niet nodig dat deze ook werd vermeld.
Je beseft toch dat dergelijke inperkingen van de vrijheid van meningsuiting schering en inslag zouden zijn indien communicatiemiddelen onder centraal gezag zouden staan?
__________________
"Your brother getting something nice doesn't harm you in any way"
Marge Simpson
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2008, 14:55   #210
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Vermits wikipedia (1) niet 100% betrouwbaar is, maar slechts 99% en (2) vermits Pelgrim niet mag doen wat hij wil op wikipedia, zal libertarisme falen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 21:55   #211
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter
 
GaRnaaLBeeR's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.384
Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Ik heb je al eens een link gegeven naar een tekst van Hans-Herman Hoppe over de gelijkenissen en de verschillen tussen de marxistische en libertarische uitbuitingshypothese. Ik vermoed dat je deze niet hebt gelezen. Op deze link staat een speech online die je kan beluisteren; misschien kan je je hier eens aan wagen. Kwestie van de alternatieven te kennen
Ben nog altijd van plan om die vorige tekst is mee te nemen naar een copy center.

Citaat:
Wel: (1) indien grote machtsconcentraties mogelijk zijn in verschillende productierelaties, (2) indien er groot bewijs te vinden valt dat huidige machtsconcentratie het gevolg is van overheidsinmenging, waarom zou je dan concluderen dat er sprake is van een specifiek kapitalistische machtsconcentratie, terwijl datzelfde kapitalisme over het algemeen geassocieerd wordt met weinig overheidsinmenging?
Dit is wel een hele nieuwe discussie beginnen. Kan interessant worden maar ben nu spijtig genoeg te druk bezig met mijn enorm boeiend en overvol leven te lijden.

Citaat:
Capitalism gravediggers?
De enigste sociaistische website die er tussen zat. En die lijk mij toch nog vrij duidelijk te zijn.

Citaat:
Maar dat vormt toch de introductie van een ander criterium?

Ik probeer juist duidelijk te maken dat dat een nutteloos onderscheid is. Eentje waar jullie hele theorie wel op gebouwd is...
Nieuw criterium? De loodgieter in kwestie vericht geen loonarbeid, evenmin leeft hij van zijn werknemers. Niet direct een cigaar rokende kapitalist dus.

Er zijn veel mensen die nu en in pré kapitalistische samenlevingen niet vallen onder arbeider of kapitalist. Dat lijkt mij toch voordehandliggend. Is het omdat niet elk beest onder de de soort van de rat of de raaf onderverdeeld kan worden dat ratten en raven niet bestaan?












Verder is Wikipedia best wel handig.

Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 7 november 2008 om 21:57.
GaRnaaLBeeR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2008, 21:38   #212
Casca
Minister
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.033
Standaard

[quote=GaRnaaLBeeR;3791120]
Citaat:
Er zijn veel mensen die nu en in pré kapitalistische samenlevingen niet vallen onder arbeider of kapitalist. Dat lijkt mij toch voordehandliggend.
Toch niet zo voordehandliggend dat marxisten het nodig vinden om het er veel over te hebben, lijkt me.

Citaat:
Is het omdat niet elk beest onder de de soort van de rat of de raaf onderverdeeld kan worden dat ratten en raven niet bestaan?
.
Ik zou een biologische theorie die het de hele tijd over ratten en raven heeft en niet over al de andere diersoorten ook maar beperkt vinden.
__________________
"Your brother getting something nice doesn't harm you in any way"
Marge Simpson
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2008, 23:25   #213
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter
 
GaRnaaLBeeR's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.384
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Toch niet zo voordehandliggend dat marxisten het nodig vinden om het er veel over te hebben, lijkt me.
Ik zou een biologische theorie die het de hele tijd over ratten en raven heeft en niet over al de andere diersoorten ook maar beperkt vinden.
Geen kapitalisme staat natuurlijk gelijk aan geen kapitalisten en geen loonarbeiders. Net zoals het niet bestaan van slaven en menseneigenaars de opheffing van de slavenmaatschapij betekent.
Er zijn mensen die vroeger en nu in leven weten te blijven zonder zich arbeider of kapitalist noemen ja, en wat dan nog? Het lijkt mij nogal flauw om hieruit af te leiden dat het onderscheid van die groepen geen noemenswaardige relevantie kan hebben.

Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 9 november 2008 om 23:33.
GaRnaaLBeeR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2008, 15:10   #214
Casca
Minister
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.033
Standaard

Ik zie echt niks interessant meer komen uit die specifieke discussie. For the sake of both our social lives: let's leave it at that.
__________________
"Your brother getting something nice doesn't harm you in any way"
Marge Simpson
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2008, 19:36   #215
Pølle
Minister-President
 
Pølle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2.829
Standaard

Een conclusie die de rest al eeuwen geleden heeft getrokken .
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2008, 01:17   #216
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Een beetje als mosterd na de maaltijd. Maar toch wel een aardig leesbaar stuk van Joep Schrijvers: De liberalen moeten hun ideologische veren afschudden
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2008, 01:21   #217
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Ohja, we zijn onder de indruk.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2008, 01:23   #218
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Ofwel maakte een puur theoretische analyse en kan je de libertariërs aanvallen.
Ofwel maak je empirische analyses en dan aanvaard je dat we vandaag sociale welvaartstaten hebben met een ton aan regelgeving, waardoor je moeilijk kan spreken van een 'weerlegging' van de libertarische gedachte.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 23 december 2008 om 01:34.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be