Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 mei 2015, 10:11   #61
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Mag hij niet. Wat is het ki dan volgens u?
Citaat:
Het kadastraal inkomen (KI) is het gemiddeld normaal netto-inkomen dat het onroerend goed tijdens één jaar aan zijn eigenaar zou opbrengen, rekening houdend met de huurmarkt op het referentietijdstip, dat wil zeggen op 1 januari 1975. De vaststelling van het KI gebeurt door de Administratie van het kadaster, de registratie en de domeinen (AKRED).

Het (geïndexeerde) kadastraal inkomen vormt de basis voor de inning van de onroerende voorheffing en voor het bepalen van het in de personenbelasting aan te geven onroerend inkomen.
bron: http://www.belgium.be/nl/huisvesting...traal_inkomen/

Het KI is enkel een hulpmiddel voor de belastingendiensten om de hoogte van het bedrag te bepalen waarop eigenaren gewestelijke (onroerende voorheffing-) en federale (inkomsten-) belasting moeten betalen.
Ge denkt toch niet dat een fictief huurinkomen uit 1975 als basis kan dienen om te bepalen hoeveel een verhuurder voor zijn huurpand mag aanrekenen?
Huurprijs is gewoon onderhevig aan vraag-en-aanbod. Dat maakt dat bv een kleine arbeiderswoning in Leuven met een laag KI van 260 euro aan dezelfde prijs verkocht wordt dan een appartement in een Limburgse gemeente met een KI van 780 euro.

Maar ook dat de huurprijs van dat huisje met KI €260 in Leuven hoger ligt dan de huurprijs van dat appartement met KI €780 in Limburg.

Gewoon een gevolg van de sterke stijging van de vraag naar woningen in Leuven, en het dalen van de vraag naar huurwoningen in Limburg. Beiden een gevolg van het verschil in werkgelegenheid.

Laatst gewijzigd door pajoske : 30 mei 2015 om 10:13.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2015, 09:48   #62
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Mag hij niet. Wat is het ki dan volgens u?
Zoek het dan eens op en zet hier de relevante wet-teksten die aangeven dat je als verhuurder niet boven het KI mag verhuren.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 20:13   #63
Paddenstoel
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 25 juli 2014
Berichten: 610
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Via immoweb hadden wij ons eens bijna laten vangen.
Iemand verhuurde zijn huis vanuit buitenland.
Mega schoon en betaalbaar, te proper.

Via email klonken wij als muziek in de oren, en hetzelfde voor de huisbaas.
Toen vroeg hij geld op te sturen naar buitenland en zo zouden wij de sleutels ontvangen.

De wereld zit vol oplichters, als ge niet oppast zijt ge al 3000 euro kwijt voor ge een woning hebt. En de kwetsbare groep melken ze uit tot het uiterste omdat ze weten hoe moeilijk het tegenwoordig geworden is.

En wat doet onze anti sociale staat? De huurwaarborg naar 3 maand verhogen.
Ik stel voor dat ze eens mee met mij op pad gaan.
Opletten hiermee. Is inderdaad gekend probleem. Ik heb zo al heel veel adverteerders van 2 slk appartementen aan 400 euro in het centrum van het land (niet Brussel, dat zou te duur zijn voor sommige brusselse buurten ) doorgelinkt aan immoweb, maar het blijft zich stellen.

Opnames hebben inderdaad geen waarde: privacyschending. Bovendien kan je beter je geld niet in dure electronica steken zou ik zeggen. Maar het is jouw zaak wat je met je uitkering doet.
Paddenstoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 20:15   #64
Paddenstoel
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 25 juli 2014
Berichten: 610
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
De huurwaarborg moet op een aparte rekening gezet worden op naam van de huurder. De intresten zijn idd. ten voordele van de huurder. De waarborg mag dacht ik zelfs niet gebruikt worden om achterstallige huur re recupereren, enkel voor schade aan de woning*. De verhuurder moet na de huurperiode, tekenen voor vrijgave.
Een verhuurder die cash vraagt is dus niet wettelijk bezig. En Lijkt me ook niet erg te vertrouwen.
Dat een verhuurder informatie vraagt (loonbriefje) lijkt me dan weer logisch. Dat is een gevolg van het feit dat de rechtbanken wanbetalende huurders dikwijls beschermt. Als gij weigert dat te tonen lijkt me dat uw goed recht. Evenals het mij logisch lijkt dat de verhuurder zijn pand niet aan u verhuurt om reden van die weigering.

*in dat opzicht zou het begrijpelijk kunnen zijn dat de verhuurder cash vraagt. Als een huurder vertrekt met een schuld van maanden huur, maar zonder bewijsbare schade aan de woning kan de verhuurder volgens de wet naar zijn centen fluiten. Het feit dat de overheid de huurders overdreven in bescherming neemt is waarschijnlijk een van de voornaamste oorzaken van de stijging van huurprijzen in het goedkope segment.
De ironie wil dat wanbetalers veelal op zoek gaan naar parels van panden, geflankeerd met valse inkomstenbewijzen.

Waarom? Ze weten dat ze ze toch niet gaan betalen. Dan kunnen ze beter voor luxe kiezen. Hebben ze tenminste dat half jaar (voor de uitzetting) wat comfortabel kunnen leven.
Dan alles meegraaien wat los en vastzit (kranen, microgolfovens, spiegels, inbouwvuren, douchesystemen, baden, meubilair, rookmelders, ...) , en op naar het volgende slachtoffer... (nieuwe huisbaas).

Laatst gewijzigd door Paddenstoel : 3 juni 2015 om 20:16.
Paddenstoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 20:17   #65
Paddenstoel
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 25 juli 2014
Berichten: 610
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Ik stel voor dat je eens de huurwoningen bekijkt nadat iemand uitgezet is .
En dan de kosten schat om die terug verhuurbaar te krijgen .
3 maanden waarborg zijn maar een lachertje .
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Mijn advies , negeer de huurders die geen 3 recente loonstrookjes kunnen voorleggen , bel de werkgever effe op , vraag 3 maand huurwaarborg .
Dat hoeft niet cash te zijn . Maar het bespaart veel tijd en moeite als het wél cash is . Hey , een bankwaarborg is ook goed hoor .
Bel de vorige verhuurder eens op , vraag naar het goede gedrag van hun ex-huurder .
En stel jezelf de simpele vraag ,( waarom zou een werkloze steuntrekker graag willen verhuizen ?)
2
Paddenstoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2015, 05:49   #66
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Mijn elektronica was niet zo duur hoor. Ik zoek altijd in laag belaste landen. Mijn gsm was bijna 200 euro goedkoper bij de buren als hier en zal nog wel paar jaartjes meegaan. Toegegeven, vandaag geef ik nooit meer zoveel geld uit aan een telefoon.

Maar in te goedkope landen moet je zeker niet gaan. Of ge komt thuis en niets macheert
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2015, 05:59   #67
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paddenstoel Bekijk bericht
De ironie wil dat wanbetalers veelal op zoek gaan naar parels van panden, geflankeerd met valse inkomstenbewijzen.

Waarom? Ze weten dat ze ze toch niet gaan betalen. Dan kunnen ze beter voor luxe kiezen. Hebben ze tenminste dat half jaar (voor de uitzetting) wat comfortabel kunnen leven.
Dan alles meegraaien wat los en vastzit (kranen, microgolfovens, spiegels, inbouwvuren, douchesystemen, baden, meubilair, rookmelders, ...) , en op naar het volgende slachtoffer... (nieuwe huisbaas).
Zo ben ik nog geen ene tegen gekomen.
Een huishuur niet betalen is wel een hoogoplopende rekening he?
En je mag technisch gezien er maar een derde van je inkomen aan verliezen.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2015, 06:01   #68
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Zoek het dan eens op en zet hier de relevante wet-teksten die aangeven dat je als verhuurder niet boven het KI mag verhuren.
Dus ik zou voor een studio 700 euro mogen vragen?
Er moet toch een maximumprijs zijn? En is die niet bepaald door het KI? Of hetzij iets anders.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2015, 07:48   #69
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Dus ik zou voor een studio 700 euro mogen vragen?
Er moet toch een maximumprijs zijn? En is die niet bepaald door het KI? Of hetzij iets anders.
Jij mag voor een studio 7000€ per maand vragen als je daar zin in hebt. Je hoeft maar één iemand te vinden die dat wil betalen.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2015, 07:52   #70
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Tjah... Op zich valt de huurprijs wel mee. Enfin voor de lokatie en er is weinig werk aan. Maar 1200 geef ik enkel cash als we dat gezamelijk storten.
Maar ze ging verdwijnen in zijn zakken. Dat zag je gewoon. Hij heeft nog gebeld zelfs dat ik me geen zorgen moest maken. Nr is echter geblokkeerd
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2015, 18:43   #71
Paddenstoel
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 25 juli 2014
Berichten: 610
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Zo ben ik nog geen ene tegen gekomen.
Een huishuur niet betalen is wel een hoogoplopende rekening he?
En je mag technisch gezien er maar een derde van je inkomen aan verliezen.
Een kale steen kan je niet pluimen.

Technisch gezien, maar niemand houdt zich daaraan. Probeer maar eens met een leefloon van 800 euro een onderkomen te zoeken van 1/3e. Ik heb zelf wel in iets geleefd van ongeveer die grens maar geloof me: dat houden niet veel mensen langer dan een maand vol...
Je moet ook niet verwachten dat zoiets aan de wooncode voldoet.

Keerzijde is dat die sociale wooncode wonen ook weer mede duurder heeft gemaakt. Een deel woningen is zo immers afgeschreven en zo wordt het huuraanbod weer kleiner.
Paddenstoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2015, 19:34   #72
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Als ge 800 euro hebt moet den ocmw u helpen.
Er bestaan nog mensen die werken voor 800 en minder die alleenstaand zijn he. Maar naar wie wees deze nieuwe kracht van verandering in wat het beste debat in de Vlaamse geschiedenis moest wezen???,EEN doppende schoolverlater van 60
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2015, 22:11   #73
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paddenstoel Bekijk bericht
Een kale steen kan je niet pluimen.

Technisch gezien, maar niemand houdt zich daaraan. Probeer maar eens met een leefloon van 800 euro een onderkomen te zoeken van 1/3e. Ik heb zelf wel in iets geleefd van ongeveer die grens maar geloof me: dat houden niet veel mensen langer dan een maand vol...
Je moet ook niet verwachten dat zoiets aan de wooncode voldoet.

Keerzijde is dat die sociale wooncode wonen ook weer mede duurder heeft gemaakt. Een deel woningen is zo immers afgeschreven en zo wordt het huuraanbod weer kleiner.
Hmmm, laatst in het nieuws of duidingsprogramma...over woningen die na de dood van de eigenaar(s) staan te verpauperen of verkommeren of leegstand, zijn de organisaties hieromtrent bezig om deze als sociale woningen terug op de markt te brengen...ik vind dit wel een goed idee, maar onder strikte voorwaarden, dat brengt consequenties mee, als er niet eerst goed nagetrokken word of er geen nabestaanden of andere testamenten zijn voordat het huis in kwestie een sociale woning wordt !
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be