Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Mogen homo's geweigerd worden bij dienstverlening?
Ja, maar enkel vanuit religieus-etisch standpunt. 10 32,26%
Nee, dat etisch standpunt speelt geen rol 21 67,74%
Aantal stemmers: 31. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 oktober 2005, 20:49   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manuel*
"Ideologische terreur"? Voor het discrimineren van andere mensen hoeft er geen "tolerantie" te zijn; daar moet snel en hard tegen opgetreden worden. U vindt het fijn dat men in Nederland een achterpoortje heeft gelaten voor homofoben, ik vind het dan weer fijn dat daar in België geen achterpoortje voor is. Discriminatie is onder geen enkel beding toelaatbaar. Een ambtenaar WEET dat hij in de uitoefening van zijn functie kan geconfronteerd worden met huwelijken tussen holebi's. Als hij die confrontatie wil vermijden, moet hij maar een andere job zoeken. Hetzelfde geldt voor die notaris.
Er is helemaal geen sprake van discriminatie in het geval een notaris zegt dat hij omwille van zijn morele principe niet op de vraag kan ingaan. Hij kan die mensen dan gewoon doorverwijzen naar een andere notaris. Dat wordt trouwens ook toegepast in Nederland.

Of er geen achterpoortje is in België, moet nog uitgemaakt worden. Er zijn immers nog geen eerdere precedenten. Nu valt af te wachten hoe de zaak verder evolueert.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2005, 20:50   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manuel*
Hij heeft niet het recht u te weigeren met als enige reden uw homoseksualiteit.
Een advocaat hoeft geen enkele reden te geven wanneer hij een bepaalde cliënt niet wenst te verdedigen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2005, 20:56   #43
bartje
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 augustus 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 5.765
Standaard

Stel: een homo wordt in het week-end binnengebracht door zijn vriend ona een hersenbloeding of... ik zeg maar iets

Kan de dokter van wacht dan ook zomaar zeggen oh ik help hem niet, het druist in tegen mijn etische principes??
__________________
was ik maar een traan dan werd ik geboren in je ogen , kon ik leven op je wangen en zou ik sterven op je lippen.

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2005, 00:09   #44
Dobbermann
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 september 2005
Berichten: 22
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie
God, is dat niet dienen gast de mens geschapen heeft naar zijn eigen evenbeeld (dus ook de holebi's?). Volgens een recent onderzoek zou homoseksualiteit voor een stuk genetisch bepaald zijn. Dat gen is een creatie van God, die er waarschijnlijk dan ook wel een bedoeling mee had. Volgens mij is die bedoeling om te testen of de katholieke kerk wel even verdraagzaam is als ze beweert te zijn.

Trouwens de Zweedse Kerk zal hoogst waarschijnlijk beslissen om holebi-relaties in te zegenen. Zou er in Zweden een andere god wonen dan in Rome?
Pardon: als in de Bijbel staat dat God de "mens" schiep volgens Zijn evenbeeld dan slaat dat op Adam, en die was volgens mij hetero... Het was pas nadat Eva van de "verboden appel" at dat zondige creaturen als homo's aan hun bestaan begonnen. En wie fluisterde Eva in om van die appel te eten? De duivel, jawel (in de gedaante van een slang). En daarvoor strafte God de slang door haar haar pootjes af te nemen, zodat ze in het vervolg altijd door de modder moest kruipen. Voor wie nu hardop begint te lachen: wetenschappers hebben skeletten ontdekt van slangen mét pootjes uit een ver verleden...
Dobbermann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2005, 00:15   #45
Dobbermann
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 september 2005
Berichten: 22
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje
Stel: een homo wordt in het week-end binnengebracht door zijn vriend ona een hersenbloeding of... ik zeg maar iets

Kan de dokter van wacht dan ook zomaar zeggen oh ik help hem niet, het druist in tegen mijn etische principes??
Eerlijk? Volgens mij niet, want die arts heeft de eed afgelegd dat hij mensen in nood altijd zal helpen, dus moét hij dat ook doen als er getuigen bij zijn. Hoewel die arts -als hij slim is- er ook voor kan zorgen dat er geen getuigen in de buurt zijn en de patiënt rustig laten doodbloeden of anderszins creperen op een stil kamertje... Op die manier komt hij niet in aanvaring met de wet en ook niet met zijn geweten...
Dobbermann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2005, 01:54   #46
Manuel*
Staatssecretaris
 
Manuel*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2004
Berichten: 2.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Er is helemaal geen sprake van discriminatie in het geval een notaris zegt dat hij omwille van zijn morele principe niet op de vraag kan ingaan.
Natuurlijk is dat discriminatie. In de uitoefening van zijn functie als notaris heeft hij immers geen recht op morele principes. Die behoren namelijk tot het privé domein.
__________________

Manuel* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2005, 02:49   #47
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Duvelke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2005
Locatie: Earth
Berichten: 10.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dobbermann
Eerlijk? Volgens mij niet, want die arts heeft de eed afgelegd dat hij mensen in nood altijd zal helpen, dus moét hij dat ook doen als er getuigen bij zijn. Hoewel die arts -als hij slim is- er ook voor kan zorgen dat er geen getuigen in de buurt zijn en de patiënt rustig laten doodbloeden of anderszins creperen op een stil kamertje... Op die manier komt hij niet in aanvaring met de wet en ook niet met zijn geweten...
mensen gelijk gij zouden ze moete laten doodbloeden.

trouwens

artikel 2 van de universele rechten van de mens:

Artikel 2

Een ieder heeft aanspraak op alle rechten en vrijheden, in deze Verklaring opgesomd, zonder enig onderscheid van welke aard ook, zoals ras, kleur, geslacht, taal, godsdienst, politieke of andere overtuiging, nationale of maatschappelijke afkomst, eigendom, geboorte of andere status.

Verder zal geen onderscheid worden gemaakt naar de politieke, juridische of internationale status van het land of gebied, waartoe iemand behoort, onverschillig of het een onafhankelijk, trust-, of niet-zelfbesturend gebied betreft, dan wel of er een andere beperking van de soevereiniteit bestaat.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Duvelke on 16-10-2005 at 03:59
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dobbermann
Eerlijk? Volgens mij niet, want die arts heeft de eed afgelegd dat hij mensen in nood altijd zal helpen, dus moét hij dat ook doen als er getuigen bij zijn. Hoewel die arts -als hij slim is- er ook voor kan zorgen dat er geen getuigen in de buurt zijn en de patiënt rustig laten doodbloeden of anderszins creperen op een stil kamertje... Op die manier komt hij niet in aanvaring met de wet en ook niet met zijn geweten...
mensen gelijk gij zouden ze moete laten doodbloeden.

trouwens

artikel 2 van de universele rechten van de mens:

Artikel 2

Een ieder heeft aanspraak op alle rechten en vrijheden, in deze Verklaring opgesomd, zonder enig onderscheid van welke aard ook, zoals ras, kleur, geslacht, taal, godsdienst, politieke of andere overtuiging, nationale of maatschappelijke afkomst, eigendom, geboorte of andere status.

Verder zal geen onderscheid worden gemaakt naar de politieke, juridische of internationale status van het land of gebied, waartoe iemand behoort, onverschillig of het een onafhankelijk, trust-, of niet-zelfbesturend gebied betreft, dan wel of er een andere beperking van de soevereiniteit bestaat.[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Duvelke on 16-10-2005 at 03:49
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dobbermann
Eerlijk? Volgens mij niet, want die arts heeft de eed afgelegd dat hij mensen in nood altijd zal helpen, dus moét hij dat ook doen als er getuigen bij zijn. Hoewel die arts -als hij slim is- er ook voor kan zorgen dat er geen getuigen in de buurt zijn en de patiënt rustig laten doodbloeden of anderszins creperen op een stil kamertje... Op die manier komt hij niet in aanvaring met de wet en ook niet met zijn geweten...
mensen gelijk gij zouden ze moete laten doodbloeden.[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dobbermann
Eerlijk? Volgens mij niet, want die arts heeft de eed afgelegd dat hij mensen in nood altijd zal helpen, dus moét hij dat ook doen als er getuigen bij zijn. Hoewel die arts -als hij slim is- er ook voor kan zorgen dat er geen getuigen in de buurt zijn en de patiënt rustig laten doodbloeden of anderszins creperen op een stil kamertje... Op die manier komt hij niet in aanvaring met de wet en ook niet met zijn geweten...
mensen die denken gelijk u zouden ze moete laten doodbloeden.[/size]
[/edit]
__________________
Chaos is het woord dat we bedacht hebben voor een orde die we niet begrijpen.

Laatst gewijzigd door Duvelke : 16 oktober 2005 om 02:59.
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2005, 06:23   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje
Stel: een homo wordt in het week-end binnengebracht door zijn vriend ona een hersenbloeding of... ik zeg maar iets

Kan de dokter van wacht dan ook zomaar zeggen oh ik help hem niet, het druist in tegen mijn etische principes??
Dit heeft niets met het homohuwelijk te maken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2005, 06:25   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manuel*
Natuurlijk is dat discriminatie. In de uitoefening van zijn functie als notaris heeft hij immers geen recht op morele principes. Die behoren namelijk tot het privé domein.
Natuurlijk is dat geen discriminatie. Immers, nergens staat immers dat een notaris alle bij zich aandienende burgers moet bedienen. Indien bepaalde handelingen hem niet ethisch voorkomen, kan hij weigeren. Het is dan ook logisch dat dit in dergelijke gevallen ook doorgetrokken wordt. Hij discrimineert zeker niet wanneer hij vervolgens doorverwijst naar een notaris die de zaak wel wil klaren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2005, 08:03   #50
Bill
Provinciaal Gedeputeerde
 
Bill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 mei 2004
Locatie: België
Berichten: 972
Standaard

Het is niet omdat een bepaald slag trouwertje wil spelen, en deze poppenkast zelfs al in een wet gegoten is, hiermee een groot deel van de bevolking tegen de schenen schoppend (referendum iemand?) dat iedereen hier zomaar moet meegaan in de absurditeit zelve.
Twee mensen van hetzelfde geslacht vieren een ceremonie die NOOIT voor hen bedoeld was en dringen hun waanbeeld op aan de rest vd samenleving. Niet verwonderlijk en gelukkig zijn er nog mensen die ingaan tegen deze waanzin en hier ook naar handelen. Ambtenaar of niet.
Bill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2005, 08:38   #51
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.379
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik stel het mezelf voor.

Wij willen dat U ons huwelijkscontract rechtgeldig maakt en beëedigd.

Neen mijne heren, ik wil uw huwelijkscontract niet beëedigen. Het druist in tegen mijn geloofsovertuiging , eer en geweten.

Maar U moet dit doen, anders discrimineerd U.

Ok, met een dreigement om een politiek correct proces te gaan voeren, zie ik me genoodzaakt U het huwelijkscontract te geven.

Zou ik als wensende partij dit nog willen? Een huwelijk(-scontact) is een gebeurtenis met enige waardigheid. En die dan te gaan bezoedelen door een persoon te gaan dwingen tegen die persoon zijn "wat dan ook" in te gaan.

Het lijkt wel verkrachting.


Ik wil dat U nu moeder word van mijn kind

Neen dank U, U bent niet de man die ik wil als vader van mijn kind.U voldoet niet aan de eisen die ik stel aan zo een man.

Oh, dan bent u aan het discrimeren, en dat is politiek niet correct.

Ok, uit de naam van politieke correctheid, geef me je kind.


Neen, als een ambtenaar, verkoper of wat dan ook me niet wil helpen door welke reden dan ook, kan dit parvenu de boom in.
En ga ik wel effe een persoon zoeken die me wel wil helpen.
Al de rest is bullshit. Volgens mij.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by maddox on 16-10-2005 at 09:39
Reason:
--------------------------------

Ik stel het mezelf voor.

Wij willen dat U ons huwelijkscontract rechtgeldig maakt en beëedigd.

Neen mijne heren, ik wil uw huwelijkscontract niet beëedigen. Het druist in tegen mijn geloofsovertuiging , eer en geweten.

Maar U moet dit doen, anders discrimineerd U.

Ok, met een dreigement om een politiek correct proces te gaan voeren, zie ik me genoodzaakt U het huwelijkscontract te geven.

Zou ik als wensende partij dit nog willen? Een huwelijk(-scontact) is een gebeurtenis met enige waardigheid. En die dan te gaan bezoedelen door een persoon te gaan dwingen tegen die persoon zijn "wat dan ook" in te gaan.

Het lijkt wel verkrachting.


Ik wil dat U nu moeder word van mijn kind

Neen dank U, U bent niet de man die ik wil als vader van mijn kind.U voldoet niet aan de eisen die ik stel aan zo een man.

Oh, dan bent u aan het discrimeren, en dat is politiek niet correct.

Ok, uit de naam van politieke correctheid, geef me je kind.


Neen, als een ambtenaar, verkoper of wat dan ook me niet wil helpen door welke reden dan ook, kan dit parvenu de boom in.
En ga ik wel effe een persoon zoeken die me wel wil helpen.
Al de rest is bullshit. Volgens mij.[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Stel het mezelf voor.
Wij willen dat U ons huwelijkscontract rechtgeldig maakt en beëedigd.

Neen mijne heren, ik wil uw huwelijkscontract niet beëedigen. Het druist in tegen mijn geloofsovertuiging , eer en geweten.

Maar U moet dit doen, anders discrimineerd U.

Ok, met een dreigement om een politiek correct proces te gaan voeren, zie ik me genoodzaakt U het huwelijkscontract te geven.

Zou ik als wensende partij dit nog willen? Een huwelijk(-scontact) is een gebeurtenis met enige waardigheid. En die dan te gaan bezoedelen door een persoon te gaan dwingen tegen die persoon zijn gevoelens in te gaan.

Het lijkt wel verkrachting.
Ik wil dat U nu moeder word van mijn kind

Neen dank U, U bent niet de man die ik wil als vader van mijn kind.U voldoet niet aan de eisen die ik stel aan zo een man.

Oh, dan bent u aan het discrimeren, en dat is politiek niet correct.

Ok, uit de naam van politieke correctheid, geef me je kind.


Neen, als een ambtenaar, verkoper of wat dan ook me niet wil helpen door welke reden dan ook, kan dit parvenu de boom in.
En ga ik wel effe een persoon zoeken die me wel wil helpen.
Al de rest is bullshit. Volgens mij.[/size]
[/edit]
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 16 oktober 2005 om 08:39.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2005, 10:13   #52
Manuel*
Staatssecretaris
 
Manuel*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2004
Berichten: 2.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Natuurlijk is dat geen discriminatie. Immers, nergens staat immers dat een notaris alle bij zich aandienende burgers moet bedienen. Indien bepaalde handelingen hem niet ethisch voorkomen, kan hij weigeren. Het is dan ook logisch dat dit in dergelijke gevallen ook doorgetrokken wordt. Hij discrimineert zeker niet wanneer hij vervolgens doorverwijst naar een notaris die de zaak wel wil klaren.
Art. 2 § 1. van de antidiscriminatiewet: "Er is sprake van directe discriminatie indien een verschil in behandeling niet objectief en redelijkerwijze wordt gerechtvaardigd"

§ 4. "Elke vorm van directe of indirecte discriminatie is verboden bij: - het leveren of het ter beschikking stellen van goederen en diensten aan het publiek"

Voor zover ik weet, geldt deze wet voor iedereen, ook voor de notaris, of ziet u ergens een artikel waarin staat dat notarissen niet onder de toepassing van deze wet vallen?
__________________

Manuel* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2005, 13:55   #53
armoede
Burgemeester
 
armoede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2005
Berichten: 580
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone
Scheiding van kerk en staat, Wolfgang, daar moet zelfs jij toch al wel eens van gehoord hebben... Die notaris mag privé over holebi's denken wat hij wil, maar in de uitoefening van zijn ambt heeft hij niet het recht een onderscheid te maken en moet hij iedereen gelijk behandelen. Ik hoop dat men hier een voorbeeld stelt en dat hij streng gestraft wordt.

Ik kon het niet beter verwoorden is een heel goede posting van jou proficiat
__________________
[SIZE=5]Liefde en haat zijn niet blind, maar verblind door vuur, dat we in ons dragen.[/SIZE]
armoede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2005, 16:04   #54
Dobbermann
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 september 2005
Berichten: 22
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Ik stel het mezelf voor.

Wij willen dat U ons huwelijkscontract rechtgeldig maakt en beëedigd.

Neen mijne heren, ik wil uw huwelijkscontract niet beëedigen. Het druist in tegen mijn geloofsovertuiging , eer en geweten.

Maar U moet dit doen, anders discrimineerd U.

Ok, met een dreigement om een politiek correct proces te gaan voeren, zie ik me genoodzaakt U het huwelijkscontract te geven.

Zou ik als wensende partij dit nog willen? Een huwelijk(-scontact) is een gebeurtenis met enige waardigheid. En die dan te gaan bezoedelen door een persoon te gaan dwingen tegen die persoon zijn "wat dan ook" in te gaan.

Het lijkt wel verkrachting.


Ik wil dat U nu moeder word van mijn kind

Neen dank U, U bent niet de man die ik wil als vader van mijn kind.U voldoet niet aan de eisen die ik stel aan zo een man.

Oh, dan bent u aan het discrimeren, en dat is politiek niet correct.

Ok, uit de naam van politieke correctheid, geef me je kind.


Neen, als een ambtenaar, verkoper of wat dan ook me niet wil helpen door welke reden dan ook, kan dit parvenu de boom in.
En ga ik wel effe een persoon zoeken die me wel wil helpen.
Al de rest is bullshit. Volgens mij.
Correct! Dat ze toch blijven doordrammen is een bewijs van hun halsstarrigheid en dat ze op lange termijn een homo-dictatuur willen vestigen waar iedereen voor moet plooien. Maar ik niet!
Dobbermann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2005, 20:45   #55
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Duvelke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2005
Locatie: Earth
Berichten: 10.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dobbermann
Correct! Dat ze toch blijven doordrammen is een bewijs van hun halsstarrigheid en dat ze op lange termijn een homo-dictatuur willen vestigen waar iedereen voor moet plooien. Maar ik niet!
tga om het principe, en derbij reageer ook is op de andere opmerkingen, ipv enkel te herhalen wat anderen al hebben gezegd
__________________
Chaos is het woord dat we bedacht hebben voor een orde die we niet begrijpen.
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2005, 21:35   #56
Rene Artois
Minister
 
Rene Artois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Locatie: Nouvion
Berichten: 3.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie
1) Ik wil maar zeggen dat als de Kerk haar mening zegt over zaken waar ze niets mee te maken heeft (vb.: het burgerlijk huwelijk, wat een staatszaak is) dan vinden ze dat normaal. Ze gaan dan zelfs zo ver om te dreigen om alle politici die de rechten van holebi's verdedigen uit de kerk te verbannen (of toch tenminste de communie te weigeren). Met zo'n dreiging kan probeert met de katholieke politici te chanteren en is de democratisch besluitvorming niet meer zo intact.
Moest de staat zich echter op een gelijkaardige manier moeien in kerkelijke materie (Vb.: een wet stemmen waarin het symbool van de RKK geen kruis meer is, maar Mickey Mouse, op straffe dat ze anders geen subsidies meer krijgen) dan zou het nogal stuiven...
Voor mijn part mag de RKK haar gelovigen op zoeken om geen homo-huwelijk te sluiten, maar ze mag het niet proberen te verhinderen voor niet-katholieken.

2) Ik zou niet gaan naar het Europees Hof van de Rechten van de Mens, het was een reactie op de stelling dat als men de godsdienstvrijheid in roept je gelijk krijgt van het EHRM, wat ik dus sterk betwijfel, omdat er ook artiekels in het EVRM staan die de discriminatie (van o.a. holebi's) wel verbiedt.

3) Tis proper, als de katholieken mij als holebi mogen verwijten voor het vuil van de straat, dan moet ik daar vriendelijk "dank u" voor zeggen, of wa? Respect moet van 2 kanten komen. Als men beleefd is tegen mij (en andere holebi's), dan ben ik beleefd terug. Maar als men mij uit scheldt, kunnen ze een koekje van eigen deeg krijgen.

4) Waarmee ga je voorlopig accoord: dat hij een huwelijkscontract voor holebi's mag weigeren, of dat hij het niet mag weigeren?
1 De RKK heeft de plicht haar gelovigen te onderrichten in ethische kwesties en het recht hierover haar standpunt publiek te maken. U heeft het niet over een scheiding van kerk en staat maar eerder een soort straatverbod voor de kerk. Uw voorbeeld is slecht gekozen want het kerkelijk huwelijk moet door het burgerlijke voorafgegaan worden. 2 U haalt, waarschijnlijk ongewild, de kern van het probleem met de nieuwe "mensenrechten" aan, in het bijzonder die van het niet-discriminatiesoort : de onverenigbaarheid met de reeds bestaande mensenrechten. Overigens, het EHRM zit in Straatsburg. 3 Tegen het homohuwelijk zijn en dit beargumenteren is niet hetzelfde als schelden. Respect betonen is niet hetzelfde als akkoord gaan met alle eisen van uw beweging. 4 ik denk dat de notaris strik juridisch weinig keuze heeft. Hij had beter hetzelfde gedaan als koning boudewijn de heilige (sic) : zich tijdelijk in de onmogelijkheid te functioneren laten verklaren en iemand anders de klus laten opknappen.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2005, 21:43   #57
Rene Artois
Minister
 
Rene Artois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Locatie: Nouvion
Berichten: 3.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manuel*
Natuurlijk is dat discriminatie. In de uitoefening van zijn functie als notaris heeft hij immers geen recht op morele principes. Die behoren namelijk tot het privé domein.
Is dit geen variante op de Nurnbergverdediging?
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2005, 21:50   #58
Manuel*
Staatssecretaris
 
Manuel*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2004
Berichten: 2.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois
Is dit geen variante op de Nurnbergverdediging?
Ik zou het niet weten. Is het dat?
__________________

Manuel* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2005, 22:51   #59
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Homoseksualiteit is een afwijking. In de meest neutraal denkbare betekenis van het woord. De vraag naar de "aard" van de afwijking doet er in wezen niet toe; het volstaat om vast te stellen dat "de mens" zich -louter vanuit biologisch oogpunt- niet zou kunnen in stand houden mocht homoseksualiteit "de norm" zijn. Begrijp dus het begrip "afwijking" in de zin van "afwijkend van de norm". Al wat je daaraan nog toevoegt, is louter gebaseerd op speculatie al dan niet overgoten met een vleugje ontoereikend (pseudo-)wetenschappelijk getheoretiseer. Uit die vaststelling kan je overigens ook geen morele stellingname distilleren. "Afwijking" hoeft dus niet gelijk te staan met "verwerpelijk" of "inferieur".

Het huwelijk heeft als rechtsfiguur twee belangrijke doelstellingen: enerzijds geeft het aan de gehuwden een kader waarbinnen ze hun vermogenstoestand kunnen organiseren t.a.v. elkaar en de buitenwereld; en anderzijds biedt het een stevige constructie waarbinnen de gehuwden hun kinderen kunnen opvoeden. Dat laatste wordt vaak vergeten, maar is voor veel mensen één van de belangrijkste redenen om te huwen. Het "homohuwelijk" k�*n per definitie slechts op het eerste aspect slaan: het organiseren van een vermogenstoestand en dat aspect kon en kan men ook buiten de figuur van het "huwelijk" afregelen. "Gezin" en "kinderen" zijn overwegingen die a priori niet meespelen binnen een homoseksuele relatie, hoe pijnlijk die vaststelling voor sommigen ook moge zijn. Het ontzeggen van het "huwelijk" aan homoseksuele koppels is dus ook niet in het minst een ongeoorloofde discriminatie. Anders gesteld: het openstellen van het "huwelijk" voor homoseksuelen houdt een herdefiniëring in van de figuur "huwelijk" zelf en dan is het nog maar de vraag of dit vanuit maatschappelijk oogpunt wenselijk is.

En als we dan al eens zouden willen inzien dat de "natuur", de samenleving, de zeden en gewoonten en de cultuur NIET de artificiële regeltjes van de politieke correctheid volgen, dan zouden we meteen ook ten volle begrijpen WAAROM het homohuwelijk door velen als een perversie wordt gezien. Waarom het homohuwelijk in veel gevallen net het tegenovergestelde bereikt van wat het beoogt: de maatschappelijke acceptatie van homoseksualiteit. Het "huwelijk" zit immers zeer diep ingebed in élke cultuur en het is dus logisch dat het nogal gevoelig ligt en vaak zorgt voor heftige of zelfs ronduit agressieve tegenreacties.

Kan een notaris het opstellen van een huwelijkscontract weigeren? Zoals de zaken er vandaag voorstaan hoogstwaarschijnlijk niet. Zou hij het recht moeten hebben om dit te weigeren? Misschien wel... Men kan immers een arts ook niet dwingen om -conform de huidige wetgeving- een abortus of euthanasie uit te voeren. Waarom accepteert men in het ene geval geen moreel bezwaar en in het andere geval wel?

Het enige wat ik uit dit verhaal tot dusver heb geleerd is dat het antagonisme niet is afgenomen; dat het aantal klachten en procedures hand over hand toeneemt en dat er steeds minder sprake is van tolerantie en acceptatie.

Trouwens... kan één van de voorstanders van het homohuwelijk mij eens uit de doeken doen waarom biseksuelen nog altijd niet het recht hebben om hun ménage �* trois in een huwelijksformule te gieten? Want bi-seksualiteit veronderstelt toch minstens 3 partijen, of vergis ik me?
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2005, 22:52   #60
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manuel*
Ik zou het niet weten. Is het dat?

Befehl ist befehl..
.
Zegt u dat wat?
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be