Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 juli 2017, 00:01   #1
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard vaste benoeming

Dankzij de afwezigheid van Demonen heeft blijkbaar niemand het gemerkt, maar in Begov akkoord is er ook sprake van dat contractuelen nu de norm gaan zijn, en enkel gezagsfuncties (rechters, politie, hoge ambtenaren) nog benoemd gaan worden. De loketbediende en co dus niet meer.

Tevens wordt er vanaf 1/12/2017 een gemend pensioen ingevoerd: iedereen die daarna benoemd wordt, krijgt niet meer automatisch zijn tijd als contractueel vergoed kwa pensioen als ware het statutair zou zijn.

Ik durf toch wel te stellen dat er velen op dit forum reeds jaren zeiden dat het statuut van ambtenaar uitgehold zou worden, kwa bescherming en pensioen wegens onhoudbaar. Telkens werden deze mensen weggelachen, maar kijk, hier zijn we nu.

Ik ben er zeker van de Vlaamse overheid, gemeenten en steden en zelfs het onderwijs op hun beurt zullen volgen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 05:20   #2
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Toch vreemd dat de staakbonden hierover geen moord en brand schreeuwen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 05:26   #3
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.223
Standaard

Is nog maar nieuws van gisteren he.

Wel raar dat ik vorige week pas dacht gelezen te hebben dat contractuelen die statutair worden hun periode als contractueel voor het pensioen als statutair zouden krijgen. Weet niet meer over welk bestuursniveau het ging.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 05:28   #4
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Ze zijn dus toch woedend:

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170726_02988374
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 05:50   #5
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Uiteraard !

Acties vanaf september. Het wordt een hete herfst

Laatst gewijzigd door Eyjafjallajökull : 27 juli 2017 om 05:51.
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 05:51   #6
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.711
Standaard

Tussen de snoepjeswinkel aan "maatregelen" vijst deze regering,zoals ze beloofd heeft, toch aan fundamentele zaken.

Het verder verlagen van de lasten voor de meeste bedrijven is er een van...

De gelijkschakeling van statuten en rechten voor ALLE soorten werknemers is er een ander van....er is nog een lange weg te gaan,de trein rijdt traag maar belangrijkst is dat die niet meer stopt.Een miscreatuur van meer dan 100 jaar ver kan niet in een regeringstermijn weggewerkt worden maar weggewerkt worden MOEt ze.

Er is geen enkele reden meer om mensen "gevangen" te zetten in overheidsjobs...een overheidsjob moet kunnen,maar moet in niks anders dan de naam van de werkgever verschillen van een job elders......


Dit najaar gaan we ongetwijfeld nog wat "aktiedagen" zien van de overheidsvakbonden.....ze doen uiteindelijk maar wat straatspelletjes ....deze regering heeft onder mekaar al zwaardere appeltjes gte schillen dan nog veel aandacht te schenken aan "het middenveld".

Iets dat reeds verleden jaar duidelijk werd en nu zeer erg duidelijk is dat de regering desnoods bereid is de begrotingsdoelstelling op te geven als daardoor de economie fundamenteel gezonder kan worden....We hebben in Belgie al lang de bewijzen dat een "grote" begroting en een gezonde economie niet samen gaan......Een tekort op die begroting kan niet snel meer uit "de economie" gehaald worden maar moet "binnenskamers"(besparingen) opgelost worden....

jammer maar het is zo......


Spectaculair ook de recente geluiden uit Wallonie.....daar lijkt een revolutie in de politiek ingezet...maar deze is kwetsbaar want de Waalse kiezer zal,volgend jaar reeds,moeten tonen dat hij/zij mee wil.
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 27 juli 2017 om 06:04.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 06:19   #7
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Uiteraard !

Acties vanaf september. Het wordt een hete herfst
Nu wil deze regering eens werk maken van één van de meest fundamentele onrechtvaardigheden in dit land en dan gaan de vakbonden er alles aan doen om dit tegen te houden...
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 06:24   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.818
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik ben benieuwd hoe de in de privé werkende man/vrouw het gaat merken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 06:48   #9
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

waarom is iedereen zo boos op ambtenaren?
die doen toch niks?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 06:52   #10
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
waarom is iedereen zo boos op ambtenaren?
die doen toch niks?
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 08:35   #11
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

De gemeenten hebben blijkbaar in de praktijk reeds een beleid dat preferentieel contractuelen aanwerft. Bij mijn vrouw op de gemeente is 50 % van het personeel conractueel en op enkele uitzonderingen na is iedere aanwerving contractueel. Enkel mensen zoals de ontvanger, secretaris, afdelingshoofden...zijn nog direct statutair.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 08:50   #12
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De gemeenten hebben blijkbaar in de praktijk reeds een beleid dat preferentieel contractuelen aanwerft. Bij mijn vrouw op de gemeente is 50 % van het personeel conractueel en op enkele uitzonderingen na is iedere aanwerving contractueel. Enkel mensen zoals de ontvanger, secretaris, afdelingshoofden...zijn nog direct statutair.
dat is in Vlaanderen idd al zo'n 15 �* 20 jaar gangbare praktijk.

ik vraag me af hoe t in de andere gewesten staat.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 09:00   #13
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Het is wel een beetje gevaarlijk.

Van ambtenaren verwacht je dat ze neutraal zijn en onafhankelijk kunnen beslissen. Door ze contractueel te maken maak je ze afhankelijk van de politici.

cfr Polen en dit beschamend kijkstuk:

http://newsmonkey.be/article/80667

https://www.youtube.com/watch?v=Hzw1NwBnNFM


Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 27 juli 2017 om 09:03.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 09:03   #14
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik ben pro vaste benoeming voor rechters, proffen en hogere ambtenaren. Net omwille van de redenen die je aangeeft dadeemelee. Ze moeten beschermd zijn tegen de Trumpers van de wereld. Om onafhankelijk te kunnen werken (zeker rechters !).

Maar ik zie niet in waarom leerkrachten & baliepersoneel bvb benoemd moeten zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 09:04   #15
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben pro vaste benoeming voor rechters, proffen en hogere ambtenaren. Net omwille van de redenen die je aangeeft dadeemelee. Ze moeten beschermd zijn tegen de Trumpers van de wereld. Om onafhankelijk te kunnen werken (zeker rechters !).

Maar ik zie niet in waarom leerkrachten & baliepersoneel bvb benoemd moeten zijn.
Jamaar waar trek je de grens: als je enkel de 'bazen' vast benoemd (politiek uiteraard) dan is het helemaal om zeep.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 09:05   #16
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is wel een beetje gevaarlijk.

Van ambtenaren verwacht je dat ze neutraal zijn en onafhankelijk kunnen beslissen. Door ze contractueel te maken maak je ze afhankelijk van de politici.

...
BS als het van die vaste benoeming af zou hangen of een ambtenaar zijn onafhankelijkheid en neutraliteit bewaakt, dan heb je een dweil aangenomen. zo een die ook gaat bukken en zwijgen mét vaste benoeming.

een andere ligt daar niet van wakker, die is overigens ook wel competent genoeg om buiten de ambtenarij terecht te kunnen indien nodig.

maw de vaste benoeming biedt alleen maar meerwaarde voor de minst kwalitatieven onder de ambtenaren.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 09:12   #17
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
BS als het van die vaste benoeming af zou hangen of een ambtenaar zijn onafhankelijkheid en neutraliteit bewaakt, dan heb je een dweil aangenomen. zo een die ook gaat bukken en zwijgen mét vaste benoeming.

een andere ligt daar niet van wakker, die is overigens ook wel competent genoeg om buiten de ambtenarij terecht te kunnen indien nodig.

maw de vaste benoeming biedt alleen maar meerwaarde voor de minst kwalitatieven onder de ambtenaren.
Ik heb wel al van die 'grappige' verhalen gehoord.

In het gemeenteonderwijs als er een nieuwe partij 'gekozen' is: al die van de 'verkeerde' partij buiten en die 'van ons' binnen'.

Is dat de goede oplossing?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 09:13   #18
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb wel al van die 'grappige' verhalen gehoord.

In het gemeenteonderwijs als er een nieuwe partij 'gekozen' is: al die van de 'verkeerde' partij buiten en die 'van ons' binnen'.

Is dat de goede oplossing?
Soske sjot is altijd een goede oplossing.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 09:18   #19
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb wel al van die 'grappige' verhalen gehoord.

In het gemeenteonderwijs als er een nieuwe partij 'gekozen' is: al die van de 'verkeerde' partij buiten en die 'van ons' binnen'.

Is dat de goede oplossing?
voor t eerst dat ik zoiets hoor, maar het antwoord daarop is autonomie van de scholen, niet een vaste benoeming. zeker in onderwijs zijn vaste benoemingen nefast voor de kwaliteit van de aangeboden dienst.

ik hoorde al wel verhalen immers van directeur in zo'n school die klaagt over (in technische richting dan nog) oudere LK'n die zeggen 'die nieuwe technologie is niks meer voor mij' op een jaar of vijf voor pensioen ... en niks aan te doen door de directie vanwege vast benoemd.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 10:35   #20
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Jamaar waar trek je de grens: als je enkel de 'bazen' vast benoemd (politiek uiteraard) dan is het helemaal om zeep.
Niet echt, want zo is het reeds op de meeste gemeentes.

En die benoemingen zijn niet politiek. De secretaris is de baas van het gemeentepersoneel. Op basis van een schriftelijk en mondeling examen, en na een proefperiode, word je benoemd. Het college van schepenen en burgemeester bevestigt het gewoon, maar heeft geen zeg in die procedure.

Vroeger was dit uiteraard anders.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be