Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 augustus 2019, 09:59   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.757
Standaard Vlaanderen gaat BIV en wegentaks wslk verhogen op basis van WLTP

Voor bepaalde fossiele wagens wordt de eenmalige BIV dubbel zo duur en zelfs meer, de jaarlijkse wegentaks stijgt ook een beetje.

"De electrische wagen" wordt dan vanaf 2020 een stukje interessanter qua TCO.

Soit, lees maar... en ik probeer het tabelletje van Febiac er ook bij te plakken.
Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190820_...iteit-op-tafel

woensdag 21 augustus 2019 - Economie

Startnota legt duurdere autofiscaliteit op tafel

BRUSSEL

Als de nieuwe Vlaamse regering de autofiscaliteit aanpast zoals in de startnota van Bart De Wever wordt aangegeven, stijgt de factuur voor de automobilist. Dat blijkt uit een raming van sectorfederatie Febiac.

Guido Cloostermans

In de nota van Vlaams informateur Bart De Wever is het maar een klein zinnetje, maar als het wordt omgezet in een regeerakkoord, zal dat mensen die een nieuwe auto kopen, een serieuze duit kosten. Als het van De Wever afhangt, worden auto’s vanaf volgend jaar namelijk belast volgens de nieuwe verbruiks- en emissietest WLTP. Op die manier moet het wagenpark vergroenen: vervuilende wagens worden duurder, milieuvriendelijke wagens goedkoper.

Uit een simulatie van automobielfederatie Febiac blijkt dat de nieuwe test grote gevolgen heeft voor de fiscaliteit. Uitgaande van een gemiddelde stijging van de CO2 met 20 procent, gaan zowel de jaarlijkse rijtaks als de BIV, die eenmalig wordt betaald, omhoog. “Terwijl de jaarlijkse verkeersbelasting slechts beperkt stijgt, is de stijging aanzienlijk bij de BIV”, aldus Joost Kaezemans van Febiac.

Verdubbeling

Voor een kleine stadswagen met benzinemotor stijgt de BIV van 114 euro naar 231 euro. Voor een benzinewagen in de compacte middenklasse stijgt de BIV zelfs van 357 euro naar 850 euro. Dat is meer dan een verdubbeling. Bij de aankoop van een hybride auto is de stijging beperkt. De BIV stijgt van 52 naar 88 euro.

Febiac maakte ook een simulatie voor een aantal dieselmodellen. Ook daar een beeld van hogere BIV. Een 2.0 liter turbodiesel wordt straks een zeldzame verschijning, want de BIV stijgt van 767 euro naar 1.170 euro. Opvallend is dat een diesel die ongeveer evenveel CO2 uitstoot als een vergelijkbare benzinemotor, ruim drie keer duurder is aan BIV.

De verhoging van de BIV en rijtaks gelden voorlopig alleen voor particulieren. De fiscaliteit voor leasingwagens is namelijk federale materie.

Wagenpark

Ook Joost Kaezemans van Febiac is verrast door de forse verhoging van de BIV. “De BIV stijgt zeer fors. Niet enkele voor minder zuinige wagens, maar over de hele lijn. Vooral voor benzinewagens zal heel wat meer betaald moeten worden. De verhogingen zijn van die aard dat ze niet aanvaardbaar zijn voor de consument en contraproductief zullen werken op de uiteindelijke doelstelling, namelijk de consument doen kiezen voor schonere en zuinigere voertuigen.”

Mocht de nieuwe CO2-uitstoot in de berekening van de fiscaliteit worden overgenomen, dan verwacht Febiac dat meer mensen langer met hun oude en vervuilende auto zullen blijven rijden, wat lijdt tot de veroudering van het wagenpark. Met andere woorden: in plaats van het wagenpark te vergroenen, wordt het juist vuiler.

Als de herziening er komt, is dat allicht voor auto’s die vanaf volgend jaar worden ingeschreven, hoewel dat in theorie ook zou kunnen voor auto’s die nu worden ingeschreven.

WLTP

Het is u allicht ook al opgevallen: u koopt een nieuwe auto en na verloop van tijd blijkt dat die auto in werkelijk meer verbruikt dan in de folder. Meestal bedraagt de afwijking 1 tot 2 liter, maar soms kan de afwijking oplopen tot 40 procent.

De afwijking heeft verschillende oorzaken: de omstandigheden, uw rechtervoet, maar toch vooral de NEDC-meetcyclus, de New European Driving Cycle. Sinds de jaren 70 wordt het verbruik en dus CO2-uitstoot gemeten op een rollenbank, dus zo nieuw was hij niet. De meetcyclus was echter hopeloos verouderd en lag vooral de laatste jaren onder vuur van milieu- en consumentenorganisaties.

De Europese Commissie onderhandelde jarenlang met de industrie over een nieuwe test en vanaf 1 september 2017 is er de WLTP-test, de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. De test werd geleidelijk ingevoerd, geeft een veel realistischer beeld van het verbruik en CO2-uitdtoot en geldt vanaf 1 september 2018 voor alle nieuwe auto’s.

De test heeft voor de consument echter een potentieel nadeel. De CO2-uitstoot ligt in de nieuwe test immers gemiddeld zo’n 20 procent hoger dan in vorige test, en aangezien de verkeersbelastingen berekend worden op de CO2-uitstoot, is een belastingverhoging onvermijdelijk. De vorige Vlaamse regering durfde het nog niet aan, de volgende mogelijk wel.

De andere regeringen zullen dat ook wel doen, want de WLTP lost de NEDC definitief af.
De ambtenaren hebben dan enkel een ~20% hogere CO2-referte op basis van WLTP voor hun fiscaliteitformule.

Voor de E-wagens is sinds mei de premie verlengd tot einde 2020, boven de 41k catalogus krijgen nu minder, daar gaat de staat dus nog meer verdienen door het hogere BTW-verschil.

Citaat:
https://www.egear.be/premie-elektrische-auto-2020/
VLAAMSE ELEKTRISCHE AUTO PREMIE WORDT VERLENGD TOT EIND 2020
Didier De Kerpel / 22 mei 2019
....
Ook voor taxi’s

Ook voor de waterstofauto verandert er niets. Die kan ook in 2020 nog steeds rekenen op 4.000€.

Voor de elektrische auto zijn er wel wijzigingen. Voor wagens tot 31.000€ en tussen 31.000€ en 41.000€ blijven de premiebedragen ongewijzigd (4.000€ en 3.500€). Is je elektrische auto duurder, dan daalt de premie lichtjes in 2020. De exacte bedragen vind je in onderstaande tabel.

CATALOGUSWAARDE
ELEKTRISCHE AUTO : PREMIE 2019 PREMIE 2020
minder dan 31.000€ : 4.000€ 4.000€
31.000€ - 40.999,99€ : 3.500€ 3.500€
41.000€ - 60.999,99€ : 2.500€ 2.000€
vanaf 61.000€ : 2.000€ 1.000€

Laatst gewijzigd door Micele : 21 augustus 2019 om 10:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 10:13   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Gelukkig zijn er premies voor rijke burgers die dure spullen kunnen leasen en aftrekken aan 100%.
Ze hebben dat nodig blijkbaar.

De arme werkmens zal wel zijn karig pensioen afgeven om solidair te blijven met hun.

3 x hoera voor onze wijze regering.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 10:47   #3
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Gelukkig zijn er premies voor rijke burgers die dure spullen kunnen leasen en aftrekken aan 100%.
Ze hebben dat nodig blijkbaar.

De arme werkmens zal wel zijn karig pensioen afgeven om solidair te blijven met hun.

3 x hoera voor onze wijze regering.
Stem nog maar wat Vlaams.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 10:57   #4
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Stem nog maar wat Vlaams.
Dat zullen we met veel genoegen doen. Overigens, maak u maar geen illusies, er zijn geen écht "Belgische" partijen hoor. Want uw favoriete "Groen-Ecolo" komt de facto neer op twee partijen met een beperkt aantal electorale afspraken. Meer niet.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 12:14   #5
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat zullen we met veel genoegen doen. Overigens, maak u maar geen illusies, er zijn geen écht "Belgische" partijen hoor. Want uw favoriete "Groen-Ecolo" komt de facto neer op twee partijen met een beperkt aantal electorale afspraken. Meer niet.
Als u dat fijn vindt, niet komen zagen dat uw favoriete SUV straks een heel pak meer kost aan BIV en jaarlijkse tax.

Voor mij ok, ik heb groen gestemd voor federaal, ik krijg wat ik wens. Maar ik ben vrij zeker dat de NVA kiezer niet voor zulke belastingverhoging heeft gekozen.

Maar goed, anaal genomen worden door hun partij, dat zijn die van de NVA al gewend.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 12:30   #6
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 35.348
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als u dat fijn vindt, niet komen zagen dat uw favoriete SUV straks een heel pak meer kost aan BIV en jaarlijkse tax.

Voor mij ok, ik heb groen gestemd voor federaal, ik krijg wat ik wens. Maar ik ben vrij zeker dat de NVA kiezer niet voor zulke belastingverhoging heeft gekozen.

Maar goed, anaal genomen worden door hun partij, dat zijn die van de NVA al gewend.
De verandering werkt. Vlaanderen mag nog wat meer betalen
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 12:31   #7
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 35.348
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat zullen we met veel genoegen doen. Overigens, maak u maar geen illusies, er zijn geen écht "Belgische" partijen hoor. Want uw favoriete "Groen-Ecolo" komt de facto neer op twee partijen met een beperkt aantal electorale afspraken. Meer niet.
Ga gerust uw gang. Ik blijf wel in Brussel.

Maar blijf met uw vuilzakken ook maar in Vlaanderen. Ik weet dat ze daar veel kosten maar dat is geen reden om uw vuil in Brussel te komen deponeren. Wie onafhankelijkheid nastreeft moet daar dan maar de voor en nadelen bij pakken.
Als ik nog een randbewoner zijn vuilzakken zie neerzetten bel ik naar de Vlaamse Kliklijn ....
Ze zullen de Verandering dan wel voelen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 21 augustus 2019 om 12:35.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 12:39   #8
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als u dat fijn vindt, niet komen zagen dat uw favoriete SUV straks een heel pak meer kost aan BIV en jaarlijkse tax.

Voor mij ok, ik heb groen gestemd voor federaal, ik krijg wat ik wens. Maar ik ben vrij zeker dat de NVA kiezer niet voor zulke belastingverhoging heeft gekozen.

Maar goed, anaal genomen worden door hun partij, dat zijn die van de NVA al gewend.
Is dit een groene maatregel? Ik denk het niet.

Geen draagvlak voor rekeningrijden? Dan moet het maar zo zal men gedacht hebben.

Alleen, het is weer het bezit dat belast wordt en niet het gebruik. Maw, iemand die veel taksen moet betalen zal graag veel met zijn auto rijden om de kosten er uit te halen.

Dus erg groen is dit niet.

Zou ik voor een paar honderd euro extra een electrische wagen kopen ipv een diesel? Helemaal niet.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 12:41   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

Volgens mij staat in die tekst "tax-shift".

Het geen die belgicisten van febiac nu doen, is de nieuwe categorie domweg plaatsen in de oude belastingstabel.

Volgens mij is dit volledig verkeerd.
Dit kan tellen als fake news.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 12:47   #10
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Volgens mij staat in die tekst "tax-shift".

Het geen die belgicisten van febiac nu doen, is de nieuwe categorie domweg plaatsen in de oude belastingstabel.

Volgens mij is dit volledig verkeerd.
Dit kan tellen als fake news.
Het is dus wachten op de debatfiches
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 12:50   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Volgens mij staat in die tekst "tax-shift".

Het geen die belgicisten van febiac nu doen, is de nieuwe categorie domweg plaatsen in de oude belastingstabel.

Volgens mij is dit volledig verkeerd.
Dit kan tellen als fake news.
huh?

Die maatregel is toch onvermijdelijk voor nieuwe wagens.
Er staat geen NEDC-CO2 uitstoot in de paperassen, enkel de 20% hogere WLTP-CO2. Hoe gaan de ambtenaarkes dat anders weten, en als ze enkel de WLTP moeten gebruiken vanaf 2020 is het zo.

Febiac haalt beide cijfers uit de COC daar staan beide waardes nog op tot 2020: dan gewoon xls gebruiken met CO2-formule en een tabelletje maken
(daar was verleden jaar al paniek, lol)

Citaat:
https://www.autonieuws.be/uitlaat/40...js-geen-paniek

vrijdag, 31 augustus 2018

WLTP-waarde op inschrijvingsbewijs: geen paniek!

Geschreven door Stijn Blanckaert

Dat de omschakeling van NEDC naar WLTP, die op 1 september definitief wordt, aanzienlijke gevolgen heeft en tot chaos leidt, is intussen duidelijk. De maand augustus van dit jaar zal, met meer dan 40% meer inschrijvingen dan normaal, alle records breken, omdat heel wat constructeurs en garages noodgedwongen auto’s moesten inschrijven voor het einde van de maand, omdat ze geen NEDC 2.0/WLTP-keuring hebben gehad en niet op de uitzonderingslijst staan die de invoerders mochten indienen voor 10% van het jaarlijkse verkoopvolume.

Bij Autonieuws kregen we de voorbije weken van heel wat lezers te horen dat het inschrijvingsbewijs van hun nieuwe auto, die reeds over WLTP-cijfers beschikt, de WLTP-uitstoot bevat in plaats van de NEDC 2.0-waarde, waar de overheid zich tot 2020 op zou baseren voor het bepalen van de verkeersbelasting. Daardoor zullen ze nu op een hogere uitstoot belast worden, of niet?

De betrokkenen dienen zich echter geen zorgen te maken, want Febiac bevestigde na overleg met de overheid dat het ontbreken van de NEDC 2.0-waarde op het inschrijvingsbewijs een technische oorzaak heeft, maar dat dit geen gevolgen zal hebben voor de aangerekende belastingtarieven. De fiscale administratie baseert zich in dit geval niet op de gegevens op het inschrijvingsbewijs, maar wel op de waarden vermeld op het gelijkvormigheidsattest (COC) dat bij elke wagen zit en voor de WLTP-gehomologeerde modellen naast de WLTP-waarde ook de NEDC 2.0-waarde (waarop de fiscaliteit tot 2020 wordt berekend) vermeldt.

Het is dus niet omdat op het inschrijvingsbewijs de WLTP-waarde vermeld wordt, dat de verkeersbelasting en de BIV daarop gebaseerd zullen zijn.

Kortom: panikeer –wanneer je zopas een WLTP-gehomologeerde auto inschreef- niet omdat het cijfer op het inschrijvingsbewijs de WLTP-waarde is, die hoger ligt dan je had gedacht, maar weet dat dit wordt aangepast in de berekening van de belastingen, waardoor je dus wel degelijk het met de NEDC 2.0-score overeenkomende tarieven aangerekend zal krijgen.

Dat alles neemt natuurlijk niet weg dat de overschakeling naar de WLTP- (én NEDC 2.0-) waarden door het ontbreken van aanpassingen in de fiscaliteit voor wat betreft de verkeersbelasting en de BIV in ieder geval een negatieve impact zal hebben, omdat de tarieven nu op een hoger aantal gram CO2-uitstoot worden berekend. En dat mocht niet het resultaat zijn. Afwachten dus of de Vlaamse regering ook die tarieven, waar zij verantwoordelijk voor is, zal aanpassen.
Wat de regeringen ook zullen doen.


Laatst gewijzigd door Micele : 21 augustus 2019 om 13:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 13:10   #12
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Is dit een groene maatregel? Ik denk het niet.

Geen draagvlak voor rekeningrijden? Dan moet het maar zo zal men gedacht hebben.

Alleen, het is weer het bezit dat belast wordt en niet het gebruik. Maw, iemand die veel taksen moet betalen zal graag veel met zijn auto rijden om de kosten er uit te halen.

Dus erg groen is dit niet.

Zou ik voor een paar honderd euro extra een electrische wagen kopen ipv een diesel? Helemaal niet.
Rekeningrijden hebben ze ook afgeschoten, de vlaams nationalisten, omdat ze weer bang kregen van Coiffeurke en zijn kliek.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 15:14   #13
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Rekeningrijden hebben ze ook afgeschoten, de vlaams nationalisten, omdat ze weer bang kregen van Coiffeurke en zijn kliek.
Juist, maar ze hebben dit gedaan omdat er zogezegd geen draagvlak was en geeft toe, dit is pas echt een groene maatregel, het verhogen van de vaste belasting is gewoon een platte belastingsverhoging. Indien het een taxshift zou zijn is het niet eens een goede taxshift.

Dat jij daar als groene stemmer mee tevreden bent begrijp ik niet zo goed.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 15:41   #14
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Volgens mij staat in die tekst "tax-shift".

Het geen die belgicisten van febiac nu doen, is de nieuwe categorie domweg plaatsen in de oude belastingstabel.

Volgens mij is dit volledig verkeerd.
Dit kan tellen als fake news.
Taxshift? Zijn jullie daar nog steeds aan het zeveren over die fantasietjes?

Elk initiatief dat voor de top 10%/30% verdieners de aanslag op brutoloon niet van dik 50% naar een absolute max van 30% haalt, is weinig meer dan het misleiden en plezieren van het kiesvee en dus de facto een nutteloze zaak.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 18:02   #15
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Taxshift? Zijn jullie daar nog steeds aan het zeveren over die fantasietjes?

Elk initiatief dat voor de top 10%/30% verdieners de aanslag op brutoloon niet van dik 50% naar een absolute max van 30% haalt, is weinig meer dan het misleiden en plezieren van het kiesvee en dus de facto een nutteloze zaak.
Dit is zeer juist maar het is compleet onmogelijk om dit snel snel in te voeren. Je kunt bijvoorbeeld de pensioenen niet zomaar naar beneden halen maar je kunt dit wel doen voor mensen die binnen 20 a 30 jaar op pensioen gaan.

Wat men wel zou kunnen doen is een artikel inschrijven in de grondwet waarbij men verplicht is het belastingsbeslag elk jaar met 1% te verminderen. Na 20 jaar zouden we dan zo ver zijn.

Want nu is een taxshift inderdaad enkel een tijdelijk fenomeen, nadien komen de linksen opnieuw aan de macht en gaan de belastingen opnieuw de hoogte in.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 18:36   #16
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dit is zeer juist maar het is compleet onmogelijk om dit snel snel in te voeren. Je kunt bijvoorbeeld de pensioenen niet zomaar naar beneden halen maar je kunt dit wel doen voor mensen die binnen 20 a 30 jaar op pensioen gaan.

Wat men wel zou kunnen doen is een artikel inschrijven in de grondwet waarbij men verplicht is het belastingsbeslag elk jaar met 1% te verminderen. Na 20 jaar zouden we dan zo ver zijn.

Want nu is een taxshift inderdaad enkel een tijdelijk fenomeen, nadien komen de linksen opnieuw aan de macht en gaan de belastingen opnieuw de hoogte in.
Alles kan. Gewoon kwestie van keuzes maken.

Maar België gaat die keuzes idd nooit maken; niets zo leuk als dat drama vanop een behoorlijke afstand te kunnen gadeslaan.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 18:47   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Volgens mij staat in die tekst "tax-shift".

Het geen die belgicisten van febiac nu doen, is de nieuwe categorie domweg plaatsen in de oude belastingstabel.

Volgens mij is dit volledig verkeerd.
Dit kan tellen als fake news.
Ziezo, De Wever op het vtm-nieuws zei exact wat ik meende dat het ging zijn.

Al die onnozelaren die trappen in dat fakenews, zoals ze trappen in een hondendrol op het voetpad, krijgen hier dik ongelijk.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 19:04   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ziezo, De Wever op het vtm-nieuws zei exact wat ik meende dat het ging zijn.
En wat zei De Wever precies over die zinnen in de startnota? Al geschrapt? Dat is vroeg. aha link en interview De Wever gevonden, zie onderaan.

Citaat:
Al die onnozelaren die trappen in dat fakenews, zoals ze trappen in een hondendrol op het voetpad, krijgen hier dik ongelijk.
Tja, is die letterlijke startnota die in De Standaard stond dan plots niet meer van de N-VA?

Ik plak er ff uit, leterlijk, de volledige 5e laatste alinea:

Citaat:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20190812_04555464

LETTERLIJK. De startnota van N-VA voor de Vlaamse regeringsonderhandelingen

12/08/2019 om 10:30
...

We voeren een belangrijke Vlaamse belastinghervorming door, zonder de globale belastingdruk te laten toenemen. In de woonfiscaliteit verschuiven we het fiscale voordeel van het hebben van een woning naar het verwerven ervan. Vanaf 1 januari 2020 dooft de woonbonus uit en verlagen we de registratierechten, zodat het goedkoper wordt om een enige eigen woning te verwerven. In de verkeersfiscaliteit vergroenen we het wagenpark via de invoering vanaf 2020 van de nieuwe Europese verbruiks- en emissietest (WLTP) voor voertuigen. Meer vervuilende wagens worden duurder, milieuvriendelijkere wagens goedkoper. In de erfbelasting voeren we een volledige vrijstelling in voor de langstlevende echtgenoten en wettelijk samenwonenden alsook voor de inwonende kinderen tot 18 jaar. We sluiten tegelijk een aantal mechanismen tot fiscale ontwijking af en we onderzoeken of we schenkingen kunnen stimuleren via het optrekken van de termijn voor het progressievoorbehoud in de erfbelasting.

***
Fake news van De Standaard ook? lol

Wat is er fout aan de draadstarter? Mis het woordje als niet...
Citaat:
woensdag 21 augustus 2019 - Economie

Startnota legt duurdere autofiscaliteit op tafel

BRUSSEL

Als de nieuwe Vlaamse regering de autofiscaliteit aanpast zoals in de startnota van Bart De Wever wordt aangegeven, stijgt de factuur voor de automobilist. Dat blijkt uit een raming van sectorfederatie Febiac.

In de nota van Vlaams informateur Bart De Wever is het maar een klein zinnetje, maar als het wordt omgezet in een regeerakkoord, zal dat mensen die een nieuwe auto kopen, een serieuze duit kosten. Als het van De Wever afhangt, worden auto’s vanaf volgend jaar namelijk belast volgens de nieuwe verbruiks- en emissietest WLTP. Op die manier moet het wagenpark vergroenen: vervuilende wagens worden duurder, milieuvriendelijke wagens goedkoper.
De Wever zegt namelijk ongeveer hetzelfde, maar er is een groot verschil bepaalde tarieven gaan aangepast worden. Dus gaat men de CO2-berekeningen of -formules herzien?

Citaat:
N-VA: “Dit is voorbarig”

Dat is waar ook N-VA zich bij aansluit. De partij ontkent in alle toonaarden dat de belastingen fors de hoogte in zullen gaan. De partij wijst erop dat de WLTP-testcyclus sowieso ingevoerd moet worden, maar dat de herberekening van de autofiscaliteit sowieso budgetneutraal zal zijn zijn. Dat wil zeggen dat die voor de overheid niet meer geld opbrengt dan vandaag. “Het zou zelfs minder kunnen zijn, als mensen die een nieuwe wagen kopen een properdere wagen kopen. Dan zal de overheid net minder inkomsten hebben. De tarieven zullen aangepast worden zodat het niet plots voor iedereen veel duurder wordt.”

De partij erkent wel dat wie een een vervuilende auto koopt, meer zal moeten betalen. Maar enkel wanneer wie een propere auto koopt, minder zal betalen.
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...raal~ace63694/

Laatst gewijzigd door Micele : 21 augustus 2019 om 19:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 19:24   #19
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 35.348
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ziezo, De Wever op het vtm-nieuws zei exact wat ik meende dat het ging zijn.

Al die onnozelaren die trappen in dat fakenews, zoals ze trappen in een hondendrol op het voetpad, krijgen hier dik ongelijk.
JM Dedecker ziet het dan toch anders ......net als de professor zonet in Terzake.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 19:38   #20
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.460
Standaard

Feit is dat De Wever een ongelofelijke angsthaas en broekschijter is geworden. Politieke moed van die vent is onder nul gezakt.

Bij het minste dat er iets of wat protest komt op een maatregel, schrikt hij zich te pletter om vervolgens zijn kar te keren.

Zulke figuren hebben we in het verleden al genoeg gehad en kregen de benaming "tsjeven". Het resultaat van dergelijke zwakke figuren is het België dat we vandaag kennen, gekenmerkt door een ongezien wanbeleid op alle gebied met de gevolgen die meer en meer duidelijk worden.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be