Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 december 2014, 15:58   #1
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.112
Standaard 25 jaar sinds de moord op de Ceausescu's zou meerderheid Roemenen op hem stemmen

Exact 25 jaar geleden werd de Roemeense communistische leider Ceausescu en z'n vrouw brutaal vermoord.

Als kind had ik toen net de zomer ervoor Roemenië bezocht met m'n ouders, als onderdeel van een reis naar Moldavië en Odessa. Toen ik de beelden zag was ik erg geshockeerd, en nog meer van alle leugens daaromtrend in de westerse pers. Dit heeft een blijvende invloed achtergelaten...

Veel Belgen zijn ervan overtuigd dat Ceausescu het monster was zoals hij omschreven werd in de westerse pers. Iemand op dit forum in een andere draad vroeg zich af waarom er niet meer festiviteiten en herdenkingen zijn.

Het antwoord is simpel, en toont direct aan dat de westerse pers voor geen milimeter te vertrouwen is.

Opiniepeiling van enkele maanden geleden, uitgevoerd door een Roemeens instituut dat afhangt van de Soros-stichting.

More than two thirds of the Romanians believe “their lives are now worse than before 1989″, when Romania was ruled by the communist dictator Nicolae Ceausescu, according to the newest opinion poll, newswebsite digi24.ro reported. The poll shows also 66% would vote for Nicolae Ceausescu in Presidential elections. Ceausescu was executed in 1989.

The percent of “Ceausescu’s potential voters” is higher than in 2010, when it was 41%


.http://romanianjournalist.wordpress....for-ceausescu/

Daarenboven keurt de overgrote meerderheid de moord op Ceausescu af:

84 per cent of them believe it was wrong to execute Ceausescu without a fair trial.
http://www.nineoclock.ro/poll-60-pc-...usescus-death/


Natuurlijk vindt de meerderheid in de meeste ex-oostbloklanden dat hun leven beter was onder het communisme (uitzonderingen zijn Oost-Duitsland, Polen, Tsjechië en Slovakije, hoewel bvb. in Tsjechië en Oost-Duitsland de communistische partij bijna een kwart van de stemmen haalt) maar Roemenië is toch uitzonderlijk omdat Ceausescu in de westerse pers voorgesteld werd als een soort Dracula. (niettegenstaande dat hij daarvoor erg welkom was in het Westen, omdat hij een onafhankelijk beleid had ten opzichte van de Sovjet-Unie )

Laatst gewijzigd door tomm : 26 december 2014 om 16:06.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 17:07   #2
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.383
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Exact 25 jaar geleden werd de Roemeense communistische leider Ceausescu en z'n vrouw brutaal vermoord.

Als kind had ik toen net de zomer ervoor Roemenië bezocht met m'n ouders, als onderdeel van een reis naar Moldavië en Odessa. Toen ik de beelden zag was ik erg geshockeerd, en nog meer van alle leugens daaromtrend in de westerse pers. Dit heeft een blijvende invloed achtergelaten...

Veel Belgen zijn ervan overtuigd dat Ceausescu het monster was zoals hij omschreven werd in de westerse pers. Iemand op dit forum in een andere draad vroeg zich af waarom er niet meer festiviteiten en herdenkingen zijn.

Het antwoord is simpel, en toont direct aan dat de westerse pers voor geen milimeter te vertrouwen is.

Opiniepeiling van enkele maanden geleden, uitgevoerd door een Roemeens instituut dat afhangt van de Soros-stichting.

More than two thirds of the Romanians believe “their lives are now worse than before 1989″, when Romania was ruled by the communist dictator Nicolae Ceausescu, according to the newest opinion poll, newswebsite digi24.ro reported. The poll shows also 66% would vote for Nicolae Ceausescu in Presidential elections. Ceausescu was executed in 1989.

The percent of “Ceausescu’s potential voters” is higher than in 2010, when it was 41%


.http://romanianjournalist.wordpress....for-ceausescu/

Daarenboven keurt de overgrote meerderheid de moord op Ceausescu af:

84 per cent of them believe it was wrong to execute Ceausescu without a fair trial.
http://www.nineoclock.ro/poll-60-pc-...usescus-death/


Natuurlijk vindt de meerderheid in de meeste ex-oostbloklanden dat hun leven beter was onder het communisme (uitzonderingen zijn Oost-Duitsland, Polen, Tsjechië en Slovakije, hoewel bvb. in Tsjechië en Oost-Duitsland de communistische partij bijna een kwart van de stemmen haalt) maar Roemenië is toch uitzonderlijk omdat Ceausescu in de westerse pers voorgesteld werd als een soort Dracula. (niettegenstaande dat hij daarvoor erg welkom was in het Westen, omdat hij een onafhankelijk beleid had ten opzichte van de Sovjet-Unie )
Bijgevoegde afbeelding(e)
 
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 17:13   #3
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.112
Standaard

Roemenië na 8 jaar lid van de EU:


Roemenië onder Ceausescu:

tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 17:15   #4
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.112
Standaard



U beschikt misschien over andere opiniepeilingen die het tegendeel beweren?
Ooit al in Roemenië geweest?
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 21:04   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Roemenië onder Ceausescu:
Dan vraag ik mij af waar uw realiteitszin is. Iedereen wist (en weet) dat de voormalige Oostbloklanden op propaganda dreven. Als we laatste grote viering in de DDR bekijken, dan lijkt het wel of er niets aan de hand was, of het land een grote bloei kende, of iedereen blij en gelukkig was...

Achter de schermen van de mooie foto's, de georchestreerde manifestaties en de vlaggenparades schuilde echter een bouwvallig land.

In Roemenië was dat niet anders.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 21:33   #6
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan vraag ik mij af waar uw realiteitszin is. Iedereen wist (en weet) dat de voormalige Oostbloklanden op propaganda dreven. Als we laatste grote viering in de DDR bekijken, dan lijkt het wel of er niets aan de hand was, of het land een grote bloei kende, of iedereen blij en gelukkig was...

Achter de schermen van de mooie foto's, de georchestreerde manifestaties en de vlaggenparades schuilde echter een bouwvallig land.

In Roemenië was dat niet anders.
Inderdaad... ik herinner me nog levendig de afschuwelijke toestanden in Roemeense weeshuizen die aan het licht kwamen. Met HIV besmette kinderen o.a. Afschuwelijk en mensonterend.







Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 21:40   #7
Indomitable
Minister-President
 
Indomitable's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2014
Berichten: 4.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Inderdaad... ik herinner me nog levendig de afschuwelijke toestanden in Roemeense weeshuizen die aan het licht kwamen. Met HIV besmette kinderen o.a. Afschuwelijk en mensonterend.







Dat is allemaal een leugen, trolololololo....

__________________
Life is a game of Chess, changing with each move.
Indomitable is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 21:46   #8
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Typische "vroeger was alles beter" gevoelens (indien de peilingen al zouden kloppen).

Westerse vrijheid vereist natuurlijk ook iets meer verantwoordelijkheidszin, en misschien heeft men het daar nog wat moeilijk mee.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 26 december 2014 om 21:46.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 21:53   #9
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indomitable Bekijk bericht
Dat is allemaal een leugen, trolololololo....

En dan...was het plots gedaan met trololooo

Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 21:56   #10
Indomitable
Minister-President
 
Indomitable's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2014
Berichten: 4.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
En dan...was het plots gedaan met trololooo

ROFLMAO!
__________________
Life is a game of Chess, changing with each move.
Indomitable is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 22:11   #11
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.282
Standaard

Citaat:
25 jaar sinds de moord op de Ceausescu's zou meerderheid Roemenen op hem stemmen
In je dromen. Ik hoor een heel andere klok van de Roemeense mensen. Klap en juichmachines waren de mensen, vergelijkbaar met het 3e rijk.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 22:13   #12
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan vraag ik mij af waar uw realiteitszin is. Iedereen wist (en weet) dat de voormalige Oostbloklanden op propaganda dreven. Als we laatste grote viering in de DDR bekijken, dan lijkt het wel of er niets aan de hand was, of het land een grote bloei kende, of iedereen blij en gelukkig was...

Achter de schermen van de mooie foto's, de georchestreerde manifestaties en de vlaggenparades schuilde echter een bouwvallig land.

In Roemenië was dat niet anders.
Dus hoe verklaart U dan dat 66% van de Roemenen Ceausescu terugwil?
Ik ben dus ook in Roemenië geweest voor de val van de muur. Het was een van de armere Oostblok landen zeker, armer dan de Sovjet-Unie, maar toen nog welvarender dan bvb. Portugal.
In communistische landen wordt er net minder zorg besteed aan uiterlijk, want huizen konden niet verkocht worden. Er was ook veel minder aanbod, het noodzakelijke was er, maar mensen kregen hun geld niet op. Nu is er alles, maar aan Belgische prijzen, terwijl een gemiddelde Roemeen minder dan 300 euro per maand verdient. IEdereen had toen een job, bijna iedereen ging op vakantie (binnen RoemeniË weliswaar), dat is nu niet meer het geval.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 22:14   #13
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
In je dromen. Ik hoor een heel andere klok van de Roemeense mensen. Klap en juichmachines waren de mensen, vergelijkbaar met het 3e rijk.
Ik zeg dat niet, wel de opiniepeilingen. Stemt ook overeen met wat ik van de meeste Roemenen hoor. U weet het dus beter dan de Roemenen zelf?
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 22:17   #14
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
En dan...was het plots gedaan met trololooo

88% van de Roemenen vindt dit een misdaad. Maar ja, je bent blij zeker, nu kunnen Roemenen de stront van Belgen zoals U opkuisen en uitgebuit worden, kunnen lelijke oude boeren van Belgen een jonge, mooi en intelligente slaaf zoeken om mee te trouwen. Voor BelgiË niets dan voordeel...
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 22:17   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dus hoe verklaart U dan dat 66% van de Roemenen Ceausescu terugwil?
Ik denk niet dat alle Roemenen bevraagd werden. Of kunt u het omgekeerde aantonen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 22:19   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
In communistische landen wordt er net minder zorg besteed aan uiterlijk, ...
O jawel, op de propagandafoto's moest het onberispelijk lijken. Weet u, als esperantist, heb ik heel wat publicaties ontvangen uit het voormalig Oostblok. Ik vond het altijd heel grappig: in al die boekjes en brochures, allemaal perfecte plaatjes. Lachende gezichten, verzorgde en gezonde mensen, mooie huizen en appartementen, schitterende tuintjes...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 22:20   #17
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik zeg dat niet, wel de opiniepeilingen. Stemt ook overeen met wat ik van de meeste Roemenen hoor. U weet het dus beter dan de Roemenen zelf?
Ik ken Roemenen en ik hoor wat ze zeggen. En ik zoek helemaal geen mensen op die gaan zeggen wat ik wil horen.

Ik ken (ex)DDR-mensen, ik heb er zelf in de korte familie (aangetrouwd). En er is inderdaad zoiets als 'Ostalgie' maar echt terug naar die tijd en toestand. NJET, niemand!

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 26 december 2014 om 22:23.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 22:22   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Typische "vroeger was alles beter" gevoelens (indien de peilingen al zouden kloppen).

Westerse vrijheid vereist natuurlijk ook iets meer verantwoordelijkheidszin, en misschien heeft men het daar nog wat moeilijk mee.
Ik heb dat inderdaad ook gezien bij onze laatste vakantie in Slovakije. Sommige mensen denken terug aan de goede dingen, maar toch willen ze er echt niet naar terug. Daarom ook haalt de communistische partij in Slovakije nauwelijks stemmen. Er is een verschil tussen nostalgie en de werkelijkheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 22:24   #19
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Inderdaad... ik herinner me nog levendig de afschuwelijke toestanden in Roemeense weeshuizen die aan het licht kwamen. Met HIV besmette kinderen o.a. Afschuwelijk en mensonterend.







Ten eerste waren veel van die beelden propaganda, net zoals de gouden kranen en de doden. (waren uit het mortuarium van een onderzoekscentrum van de universiteit van Timisoara gehaald, dat verhaal haalde wel de westerse pers maar pas op de achterpagina van de krant, herinner ik mij...)
Ten tweede is de toestand van de zigeuner weeskinderen (daar gaat het over) sindsdien veel slechter geworden.





Veel zigeuners vertrekken tegenwoordig naar West-europa, dat is volgens de meeste Roemenen een van de weinige positieve gevolgen van hun EU-lidmaatschap.

Laatst gewijzigd door tomm : 26 december 2014 om 22:31.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 22:28   #20
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.282
Standaard

Af en toe eens boven komen om te ademen Tomm. Ik ken niemand die zover zijn kop in het zand steekt om de wantoestanden niet te zien, gewoon omdat het niet strookt met zijn politieke wensen. Negationisme heet dat.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be