Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 oktober 2017, 22:07   #341
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Toch wel. God en zijn Wet was een middel om een maatschappijvorm in stand te houden. In die zin was God 'functioneel'. Nu is die functie aan het vervagen bij heel wat mensen. En het geloof in het eerste gebod ook.
Welke maatschappijvorm (?) werd in stand gehouden door "God als functionaliteit"?

De Tien Geboden zijn er trouwens niet om een "maatschappijvorm" in stand te houden, maar wel om ons persoonlijk leven te richten. Alleen al daar zit u dus op het verkeerd spoor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2017, 22:32   #342
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik lees nergens in de Tien Geboden een goedkeuring van de slavernij.
Gij kent toch bedroevend weinig van uw eigen godsdienst ...
10.maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen.

17.Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat het ook maar toebehoort.'


Ik kan ook het NT citeren ....
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht

Er staat inderdaad niets over belastingsontduiking, om de eenvoudige reden dat de Tien Geboden de grote principes verwoorden.
Hoe weet gij dat? Dat verzint gij zelf, of heeft uw opperwezen u dat meegedeeld in een openbaring?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niet de toepassing ervan in allerlei situaties en omstandigheden.
En pedofilie? Niet erg genoeg voor de 10 geboden, maar 'liegen' is dat wel?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2017, 22:35   #343
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Gij kent toch bedroevend weinig van uw eigen godsdienst ...
[i]10.maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen.
Mijn "eigen godsdienst"?

Ik ben geen Jood, hoor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2017, 08:09   #344
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij ons hebben keures inderdaad geen rechtsgeldigheid meer. In het VK daarentegen.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat een keure uit de 12de eeuw, die daarenboven nog eens zwaar afhangt van de context van die tijd, nog altijd rechtsgeldig is, ook in VK.

Het probleem met dergelijk materie is dat ze erg vatbaar is voor interpretatie. Dit is ook zo met de 10 geboden en met de bijbel in het algemeen. Vandaar ook de grote verschillen in stromingen die vertrekken van de bijbel.

Uiteindelijk maakt dit feit de bijbel min of meer waardeloos als handleiding voor het leven.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2017, 11:32   #345
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
En vooral voor Jezus. De meeste gelovigen zijn van die woestijn mensen die niet kunnen zwemmen, dus op een boot zit je veilig. Maar Jezus kan dus over water lopen, en hij heeft een vriend die de zee kan splijten, eentje die walvissen kan besturen en eentje die boten bouwt die groot genoeg zijn om de hele wereld te vervoeren.

Maar als ik er ooit achterkom dat hij gereincarneerd is en nu enkel nog zo'n beetje zijn bed uit kan zweven dan ga ik de straat op met mijn blanco pamfletten hoor. Voet tussen de deur en zwijgen.
Ja, ja, ik weet het: de wonderen zijn de wereld uit.
Maar een nog veel groter wonder is mijn atoomtheorie.

En voor al dat zweven komen de ruimteschepen in de plaats.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2017, 13:07   #346
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welke maatschappijvorm (?) werd in stand gehouden door "God als functionaliteit"?

De Tien Geboden zijn er trouwens niet om een "maatschappijvorm" in stand te houden, maar wel om ons persoonlijk leven te richten. Alleen al daar zit u dus op het verkeerd spoor.
Ik zou ze juist wel eerder op een maatschappelijke bedoeling gooien.

De geboden waren niet uniek in die tijd. We weten dat Hittietse koningen bijvoorbeeld in dezelfde tijd al vergelijkbare lijsten opstelden. In een tijd waarin weinig mensen geletterd zijn en schrijven sowieso teveel tijd, moeite en klei kost om iedereen toegang tot een kopie van het volledige wetboek van strafrecht te geven was het een hele praktische oplossing. Mensen krijgen een beperkt aantal basisregels die te onthouden moeten zijn. Die zullen ongetwijfeld aan lokale gezagsdragers zijn overgedragen als kleitabletten, oftewel stenen tafelen. Zelfs al zijn het logische dingen als "niemand vermoorden hè?", zo kan in ieder geval niemand claimen dat ze het niet wisten. Je wil ook geen wetten opstellen en moord eruit laten omdat het logisch zou moeten zijn, er zit er altijd wel eentje tussen die dat niet snapt.

Zo'n simpel lijstje kan lang niet alle nodige nuanceringen bevatten, denk bijvoorbeeld aan hoe mensen doden niet als vermoorden telt als het in zelfverdediging is, maar het dan weer niet als zelfverdediging telt als hij begonnen was door je spel van Ur te stelen. En dus waren er rechtbanken. De rechters hadden de regels eens goed bediscussieerd, kenden precedenten en probeerden zo eerlijk mogelijk te oordelen. Alle zaken waarin iemand was overleden gingen bij de Hittieten verder naar het hof van de koning. Een schending van de scheiding der machten, dat wel, maar ook een manier om al deze zaken op een zo vergelijkbare manier beoordeeld te krijgen, gegeven dat de koning niet aan het trollen is of een hekel heeft aan bepaalde groepen.

Het verschil tussen de lijsten van de koningen en die uit de Bijbel is dat de ondertussen meerdere verschillende versies van de twee verschillende lijsten uit de Bijbel samen een mythologische achtergrond meegekregen hebben. Wat de bedoeling daarvan was is gissen, maar het is in ieder geval ongekend effectief gebleken voor de tijdsduur waarover mensen met de regels rekening hielden,en zelfs voor de mate waarin mensen de regels serieus nemen. Er zijn best mensen die niet zoveel ophebben met moderne wetboeken, maar de 10 geboden strikt volgen. Nou ja, een deel ervan dan ofzo, die andere waren toch altijd een beetje raar. Wie verbied er nou tekeningen?

Maar de koppeling met mythologie deed niet alleen de geboden goed, de link met de geboden was ook goed voor de mythologie. Het is tot op de dag van vandaag een (of nou ja, twee) van de bekendste en belangrijkste passages uit de Bijbel, bewijs dat God rechtvaardig is en mensen wil helpen. Door twee gereedschappen te combineren zijn beiden sterker geworden. En dat is toch best knap, gezien een van die gereedschappen een wetboek in boodschappenlijstjesvorm is en de andere een boek dat je moet aanbidden. Goed gedaan.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 21 oktober 2017 om 13:09.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2017, 14:16   #347
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ik zou ze juist wel eerder op een maatschappelijke bedoeling gooien.

De geboden waren niet uniek in die tijd. We weten dat Hittietse koningen bijvoorbeeld in dezelfde tijd al vergelijkbare lijsten opstelden. In een tijd waarin weinig mensen geletterd zijn en schrijven sowieso teveel tijd, moeite en klei kost om iedereen toegang tot een kopie van het volledige wetboek van strafrecht te geven was het een hele praktische oplossing. Mensen krijgen een beperkt aantal basisregels die te onthouden moeten zijn. Die zullen ongetwijfeld aan lokale gezagsdragers zijn overgedragen als kleitabletten, oftewel stenen tafelen. Zelfs al zijn het logische dingen als "niemand vermoorden hè?", zo kan in ieder geval niemand claimen dat ze het niet wisten. Je wil ook geen wetten opstellen en moord eruit laten omdat het logisch zou moeten zijn, er zit er altijd wel eentje tussen die dat niet snapt.

Zo'n simpel lijstje kan lang niet alle nodige nuanceringen bevatten, denk bijvoorbeeld aan hoe mensen doden niet als vermoorden telt als het in zelfverdediging is, maar het dan weer niet als zelfverdediging telt als hij begonnen was door je spel van Ur te stelen. En dus waren er rechtbanken. De rechters hadden de regels eens goed bediscussieerd, kenden precedenten en probeerden zo eerlijk mogelijk te oordelen. Alle zaken waarin iemand was overleden gingen bij de Hittieten verder naar het hof van de koning. Een schending van de scheiding der machten, dat wel, maar ook een manier om al deze zaken op een zo vergelijkbare manier beoordeeld te krijgen, gegeven dat de koning niet aan het trollen is of een hekel heeft aan bepaalde groepen.

Het verschil tussen de lijsten van de koningen en die uit de Bijbel is dat de ondertussen meerdere verschillende versies van de twee verschillende lijsten uit de Bijbel samen een mythologische achtergrond meegekregen hebben. Wat de bedoeling daarvan was is gissen, maar het is in ieder geval ongekend effectief gebleken voor de tijdsduur waarover mensen met de regels rekening hielden,en zelfs voor de mate waarin mensen de regels serieus nemen. Er zijn best mensen die niet zoveel ophebben met moderne wetboeken, maar de 10 geboden strikt volgen. Nou ja, een deel ervan dan ofzo, die andere waren toch altijd een beetje raar. Wie verbied er nou tekeningen?

Maar de koppeling met mythologie deed niet alleen de geboden goed, de link met de geboden was ook goed voor de mythologie. Het is tot op de dag van vandaag een (of nou ja, twee) van de bekendste en belangrijkste passages uit de Bijbel, bewijs dat God rechtvaardig is en mensen wil helpen. Door twee gereedschappen te combineren zijn beiden sterker geworden. En dat is toch best knap, gezien een van die gereedschappen een wetboek in boodschappenlijstjesvorm is en de andere een boek dat je moet aanbidden. Goed gedaan.
En vergeet vooral deze niet :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Codex_Hammurabi
Mozes en het mandje is ook maar een legende en nog niet zo origineel ook:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sargon_van_Akkad

Laatst gewijzigd door Aton : 21 oktober 2017 om 14:25.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2017, 19:03   #348
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
En dat is toch best knap, gezien een van die gereedschappen een wetboek in boodschappenlijstjesvorm is en de andere een boek dat je moet aanbidden. Goed gedaan.
Is dit niet gewoon het principe van co-evolutie?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2017, 19:59   #349
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mijn "eigen godsdienst"?
Ik ben geen Jood, hoor.
verwerp jij nu ca de helft vd bijbel als zijnde joods?

dat het ot in de bijbel staat is een drukfout bij de uitgeverij?
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2017, 23:40   #350
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
verwerp jij nu ca de helft vd bijbel als zijnde joods?

dat het ot in de bijbel staat is een drukfout bij de uitgeverij?
En dan zijn we terug bij de vraag of het christendom een import-religie is zoals de islam. En wat was het antwoord toen van onze Jan ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2017, 17:49   #351
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mijn "eigen godsdienst"?

Ik ben geen Jood, hoor.
Erg dat ik u voor de zoveelste keer moet onderwijzen over uw eigen godsdienst.

In de US was er enkele jaren geleden een onderzoek naar de parate kennis over godsdiensten, en de atheïsten scoorden de beste resultaten!

Het ergste is dat al dat godsdienst onderwijs pure geldverspilling is. Zelfs gelovigen steken er niets van op. En atheïsten mogen er mee voor betalen.

Het is teken van een verregaande intellectuele luiheid bij gelovigen, veroorzaakt door jarenlang gepamper.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2017, 18:00   #352
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Erg dat ik u voor de zoveelste keer moet onderwijzen over uw eigen godsdienst.

In de US was er enkele jaren geleden een onderzoek naar de parate kennis over godsdiensten, en de atheïsten scoorden de beste resultaten!

Het ergste is dat al dat godsdienst onderwijs pure geldverspilling is. Zelfs gelovigen steken er niets van op. En atheïsten mogen er mee voor betalen.

Het is teken van een verregaande intellectuele luiheid bij gelovigen, veroorzaakt door jarenlang gepamper.
Als je d�*t maar weet !
En weet je waarom ze atheïst zijn geworden? Meestal gaat het om gelovigen die zich wat gingen verdiepen in religie en daardoor net atheïst zijn geworden. De rest blijft hersendood en zot gewiegd.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2017, 19:08   #353
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Erg dat ik u voor de zoveelste keer moet onderwijzen over uw eigen godsdienst.

In de US was er enkele jaren geleden een onderzoek naar de parate kennis over godsdiensten, en de atheïsten scoorden de beste resultaten!

Het ergste is dat al dat godsdienst onderwijs pure geldverspilling is. Zelfs gelovigen steken er niets van op. En atheïsten mogen er mee voor betalen.

Het is teken van een verregaande intellectuele luiheid bij gelovigen, veroorzaakt door jarenlang gepamper.
Wat moet u mij eigenlijk onderwijzen? Ik ben geen Jood en hang ook niet de Joodse godsdienst aan. Het OT lezen wij als christenen trouwens anders dan de Joden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2017, 19:14   #354
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het OT lezen wij als christenen trouwens anders dan de Joden.
Da's waar... zij lezen van achteren naar voor en christenen van voor naar achteren. ( Matt. 5 : 3 )

Laatst gewijzigd door Aton : 22 oktober 2017 om 19:16.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2017, 21:33   #355
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat moet u mij eigenlijk onderwijzen? Ik ben geen Jood en hang ook niet de Joodse godsdienst aan. Het OT lezen wij als christenen trouwens anders dan de Joden.
Christenen moeten van Jezus de wetten van het OT blijven volgen, en Petrus maakt dit ook duidelijk in 1 Petrus 2:18:
Slaven, erken het gezag van uw meesters en heb ontzag voor hen, niet alleen voor de goede en rechtvaardige, maar ook voor de onrechtvaardige. FYI: Petrus is de eerste paus, en richt zich tot Christenen.
Christenen lezen het OT trouwens hetzelfde als Joden: als een heilig boek.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2017, 22:09   #356
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Christenen moeten van Jezus de wetten van het OT blijven volgen, en Petrus maakt dit ook duidelijk in 1 Petrus 2:18:
Slaven, erken het gezag van uw meesters en heb ontzag voor hen, niet alleen voor de goede en rechtvaardige, maar ook voor de onrechtvaardige. FYI: Petrus is de eerste paus, en richt zich tot Christenen.
Christenen lezen het OT trouwens hetzelfde als Joden: als een heilig boek.
Neen, niet hetzelfde. Christenen lezen het OT als voorafspiegeling, iets wat de Joden met klem ontkennen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2017, 22:15   #357
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, niet hetzelfde. Christenen lezen het OT als voorafspiegeling, iets wat de Joden met klem ontkennen.
Een 'voorafspiegeling'

Welk opperwezen houdt zich bezig met mensen 'voorafspiegelingen' te laten schrijven (een voorafspiegeling die veel dikker is dan het definitieve boek)? Om daarna een definitieve versie te laten schrijven, waar dan letterlijk in staat dat de wetten van de eerste versie nog steeds gelden ....

En dan in te denken dat ik daar geld moet in stoppen.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2017, 23:12   #358
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Christenen moeten van Jezus de wetten van het OT blijven volgen
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, niet hetzelfde. Christenen lezen het OT als voorafspiegeling,
Ik weet dat we net heel lang gebakkeleid hebben over waarom je niet alle atheïsten op een hoop mag gooien, maar onder de meer dan 2 miljard Christenen op de wereld vind je ook wel een aantal verschillende zienswijzen hoor.

Dat is het mooie van spirituele teksten, die mag je zo zweverig interpreteren als je wilt.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2017, 06:23   #359
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ik weet dat we net heel lang gebakkeleid hebben over waarom je niet alle atheïsten op een hoop mag gooien, maar onder de meer dan 2 miljard Christenen op de wereld vind je ook wel een aantal verschillende zienswijzen hoor.

Dat is het mooie van spirituele teksten, die mag je zo zweverig interpreteren als je wilt.
Matt.5 : 3
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2017, 09:18   #360
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, niet hetzelfde. Christenen lezen het OT als voorafspiegeling, iets wat de Joden met klem ontkennen.
95-99% vd christenen heeft niet eens idee wat de term voorafspiegeling betekent, noch in het algemeen Nederlands laat staan in het Van den Berghe Nederlands.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be