Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 januari 2012, 15:10   #1
andy.v
Burger
 
andy.v's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 januari 2012
Berichten: 170
Unhappy Fietsen door het rood...

Citaat:
Vanaf midden februari zullen fietsers op bepaalde kruispunten door het rode licht mogen rijden. Dan treedt een nieuw fietsreglement in voege, zo staat te lezen in de krant Het Laatste Nieuws.

Door het rode licht fietsen zal alleen mogen op kruispunten met de speciale verkeersborden die in het nieuwe reglement opgenomen zijn. Het gaat om twee borden in de vorm van een omgekeerde driehoek, met daarop een fiets en een pijl (die naar rechts of rechtdoor wijst). De weggebruikers die door het groen rijden, blijven wel steeds voorrang hebben op de fietsers.

Het nieuwe reglement voorziet ook in 'fietsstraten', waar tweewielers de hele rijbaan in beslag mogen nemen en door automobilisten niet ingehaald mogen worden.

"Vlotter verkeer"
Staatssecretaris van Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) hoopt dat de maatregelen vlotter verkeer opleveren. Ze zouden ten laatste eind volgende week in het Staatsblad verschijnen. De steden en gemeenten moeten nadien beslissen waar de nieuwe verkeersborden en fietsstraten precies komen. Ook op gewestwegen zijn ze mogelijk.

"Voor ons wordt het verkeer een pak aangenamer", reageert de Fietsersbond. "We zullen op veel kruispunten niet langer onnodig tijd verliezen aan het rode licht. En ook het sluipverkeer zal ons minder hinderen." (belga/dea)
Sinds jaar en dag leren we onze kinderen dat je bij rood moet stoppen en bij groen mag doorrijden. Nu ze het eindelijk door hebben vinden ze uitzonderingen uit...

Het nut van deze maatregel ontgaat mij echt. Is het nu als fietser echt zo erg om even te wachten? Binnenkort kijkt men gewoon niet meer naar de borden en rijdt men per definitie door het rood. Leg het dan maar uit als je een fietser aanrijdt...

En dat van die fietsstraten: het verkeer ophouden door er fietsers voor te laten rijden? Ik zie het al voor mij..een vrachtwagen van een paar ton die vlak achter een bende schoolkinderen rijdt...ik mag er niet aan denken...

Zou men zich niet beter concentreren op zaken die de veiligheid ten goede komen i.p.v. deze te verslechten?

Wat is jullie mening hierover?

Laatst gewijzigd door andy.v : 27 januari 2012 om 15:13.
andy.v is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 16:47   #2
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Spijtig dat er hier geen enquête gekoppeld is aan de post, maar goed.

Ik vind deze maatregelen uiteraard weerzinwekkend. Zowel automobilisten als fietsers zelf zullen er nadeel van ondervinden. Eerstgenoemden worden nog meer gehinderd door roekeloze fietsers, die nu zker in hun recht denken te zijn. Laatstgenoemden lopen nog meer gevaar om omver gereden te worden. Het is misschien een opzet van de regering om de begrafenisondernemers en spoeddiensten wat meer werk te verschaffen, misschien past dit in hun werkgelegenheidspolitiek?

En die 'fietsstraten' zijn zo mogelijk nog absurder ! Ik zie het al voor me, een bende schoolkinderen die met achten naast elkaar talmend fiesten en ondertussen moeten de auto's er stapvoets achter blijven rijden. Onze politici vonden blijkbaar uitgebreide zone 30's nog niet genoeg, nu gaat men effectief stapvoets moeten rijden indien de fietsers dit wensen. Wat is het volgende: enkel nog achteruit rijden in de straten?

Wat moet ik mijn kinderen nu eigenlijk nog leren aan verkeersopvoeding: je mag eigenlijk wel door het rood rijden, want ... deze maatregel zal enkele tientallen dodelijke slachtoffers per jaar maken, let op mijn woorden (al hoop ik ongelijk te krijgen)! Ik voorspel heel wat 'betwistbare' aanrijdingen, want fietsers moeten in prinicipe 'groen verkeer' wel doorlaten, maar wie gaat dit nog respecteren? En dan zal men de automobilist wel de schuld proberen aan te smeren. Riooladvocaten en juristen genoeg die hiervan hun graantje zullen meepikken. Misschien is het ook wel de bedoeling van Di Rupo I om ook die werkgelegenheid aan te zwengelen ?

Laatst gewijzigd door freespirit : 27 januari 2012 om 16:50.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 16:55   #3
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Wat moet ik mijn kinderen nu eigenlijk nog leren aan verkeersopvoeding
Good common sense.
Voor een rood licht stop je.
Oversteken doe je niet zonder eerst links en rechts gekeken te hebben.
Als voetganger neem je geen voorrang, je krijgt die.

Iets anders aan je kinderen leren lijkt me misdadig.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 17:15   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
"Voor ons wordt het verkeer een pak aangenamer", reageert de Fietsersbond. "We zullen op veel kruispunten niet langer onnodig tijd verliezen aan het rode licht. En ook het sluipverkeer zal ons minder hinderen." (belga/dea)
Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...d-rijden.dhtml
Fietsers mogen vanaf midden februari door rood rijden

Vanaf midden februari zullen fietsers op bepaalde kruispunten door het rode licht mogen rijden. Dan treedt een nieuw fietsreglement in voege, zo staat te lezen in de krant Het Laatste Nieuws.

Lekker onveilig, plots zijn fietsers geen kwetsbare weggebruikers meer?
Tja, spookrijden is op bepaalde stadswegen ook toegelaten voor fietsers, dan nemen we er dat maar bij ?

En Onnodig tijd verliezen aan... voor enkel* de fietsers..., die hebben daar dan wel recht om - op die kruispunten - gehaast te mogen zijn ? Wat dan met bromfietsers* ? (ik lees er niets van)

Men kan het dan voor het andere (gehaaste) verkeer ook toelaten, zoals in menig buitenland. Die zijn ook veel minder "kwetsbaar" als fietsers/...
ttz vaste groene pijl, of right turn on red, of Franse gele flashpijl, ... ; dit wel enkel na gestopt te hebben.
http://en.wikipedia.org/wiki/Right_turn_on_red

Maar schijnbaar is "de autolobby" hier niet sterk genoeg.
De "anti-autolobby" duidelijk wel, men ervaart het dagdagelijks op de "openbare weg".

Naast Touring is ook de voetgangersbeweging ertegen:
Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...tgangers.dhtml

"Fietsers door rood laten rijden is gevaarlijk voor voetgangers"

Ook de Voetgangersbeweging is gekant tegen het wetsvoorstel dat de Kamercommisie voor Infrastructuur vorige donderdag aannam. Dat voorstel laat fietsers toe door het rode licht te rijden in bepaalde omstandigheden.

De Voetgangerbeweging vraagt de kamerleden om het wetsvoorstel niet goed te keuren. "De regel werkt conflicten in de hand tussen voetgangers die via het zebrapad oversteken of willen oversteken en fietsers die legitiem door het rood rijden en hen kruisen", stelt de vereniging. "Voetgangers zullen veelvuldig worden aangereden door fietsers die niet hebben geremd."

De Voetgangerbeweging wil niet dat verkeersregels worden toegepast met verschillende maten en gewichten. "Dat leidt slechts tot verwarring."

Het wetsvoorstel, dat eerst door het parlement goedgekeurd moet worden, voert twee nieuwe verkeersborden in: een omgekeerde driehoek waarop een fiets en een pijl naar rechts (B22) of rechtdoor (B23) afgebeeld worden. Ze laten de fietsers toe het rode of oranje licht voorbij te rijden om rechts af te slaan, of rechtdoor te rijden op voorwaarde dat ze geen verkeersstroom moeten dwarsen. (belga/adha)
18/07/11 17u16
Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...n-rijden.dhtml

Touring tegen voorstel om fietsers door rood te laten rijden

Mobiliteitsvereniging Touring is gekant tegen het wetsvoorstel dat fietsers toelaat door het rode licht te rijden in bepaalde omstandigheden. Touring-woordvoerder Danny Smagghe deelt mee dat de vereniging het voorstel "absurd en gevaarlijk" vindt.

"Dat voorstel verbetert de wegveiligheid niet voor de voetgangers, noch voor de fietsers", legt Smagghe uit. Hem lijkt het verstandiger zich aan de huidige wegcode te houden, temeer omdat de dichtheid van het Belgische wegennet per vierkante kilometer groot is. "Veel punten op de Belgische wegen zijn al complex genoeg voor alle weggebruikers."

Nieuwe verkeersborden
Het wetsvoorstel, dat nu eerst door het parlement goedgekeurd moet worden, voert twee nieuwe verkeersborden in: een omgekeerde driehoek waarop een fiets en een pijl naar rechts (B22) of rechtdoor (B23) afgebeeld worden. Ze laten de fietsers toe het rode of oranjegele licht voorbij te rijden om rechts af te slaan, of rechtdoor te rijden op voorwaarde dat de fietsers geen verkeersstroom moeten dwarsen. De fietsers moeten ook eerst voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Onmogelijk te controleren
"Nooit wordt de mening gevraagd van verenigingen die de weggebruikers vertegenwoordigen, noch van experts", betreurt Smagghe. Volgens hem is de maatregel onmogelijk te controleren, zoals de snelheidsbeperking in de zones 30 in Brussel. (belga/adha)
Aha nu weet ik het... er is een tekort aan orgaandonoren
http://www.maguza.be/dossiers/p/arti...n-donororganen
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 27 januari 2012 om 17:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 17:47   #5
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Idioot voorstel.

Bovendien zou het ook een primeur zijn dat een verkeersbord onder een verkeerslicht primeert op het verkeerslicht zelf. De wegcode is daar helemaal niet op voorzien...

Ik zie het al gebeuren dat één of andere advokaat bij een aanrijding met een roodrijdende fietser (die komt er vroeg of laat toch, eerder zeer vroeg) de wegcode uitpluist en vaststelt dat de nieuwe onderborden niet rechtsgeldig zijn...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 17:52   #6
bartelx
Parlementslid
 
bartelx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2012
Berichten: 1.942
Standaard

Citaat:
"Voor ons wordt het verkeer een pak aangenamer", reageert de Fietsersbond. "We zullen op veel kruispunten niet langer onnodig tijd verliezen aan het rode licht. En ook het sluipverkeer zal ons minder hinderen." (belga/dea)

Dwaas argument. En voor wagens dan wanneer er geen ander verkeer is? Dan staan die ook tijd te verliezen? Dus zonder tegenliggers mogen in eenzelfde redenering ook de wagens doorrijden. Prachtig, Griekse toestanden alom op de weg!

Laatst gewijzigd door bartelx : 27 januari 2012 om 17:52.
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 18:36   #7
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard



slecht voorbeeld..daar zou ik nu net niet toelaten..als er een duidelijke gescheiden fietsbaan loopt zie ik wel niet in waarom het niet zou mogen..in zo'n gevallen rij ik nu al door het rood..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 18:39   #8
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.871
Standaard

Ik ben(als iemand die meestal met de fiets naar het werk rijdt) daar ook tegen..

Als er situaties ontstaan dat niet alle verkeer terzelfdertijd hetzelfde moet doen,zet dan specifieke signalisatie (zoals voetgangers- en fiets-verkeerslichtjes....bestaan al meer dan 30 jaar)...

rood = stop,groen = beweging.....dat is wat er verder in gehamerd moet worden,en waarop geen enkele uitzondering moet bestaan!

Laatst gewijzigd door kelt : 27 januari 2012 om 18:41.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 18:45   #9
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Freaky.
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 19:26   #10
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.081
Standaard

Sowieso 1 van de domste en meest nutteloze wet ooit gemaakt (en we hebben er al zoveel nutteloze). Welke volslagen mongool is daar ooit opgekomen? En vooral, wie heeft er ooit om gevraagd?
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 19:54   #11
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Sowieso 1 van de domste en meest nutteloze wet ooit gemaakt (en we hebben er al zoveel nutteloze). Welke volslagen mongool is daar ooit opgekomen? En vooral, wie heeft er ooit om gevraagd?
De mens is een kuddedier en kopieert het gedrag van anderen. Bij onze politici is dat niet anders, zij kijken hoe het in het buitenland is en nemen dan die regelgeving over. Ik geloof dat deze regel in Nederland reeds enige tijd bestaat zonder noemenswaardige problemen.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 19:55   #12
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik ben(als iemand die meestal met de fiets naar het werk rijdt) daar ook tegen..

Als er situaties ontstaan dat niet alle verkeer terzelfdertijd hetzelfde moet doen,zet dan specifieke signalisatie (zoals voetgangers- en fiets-verkeerslichtjes....bestaan al meer dan 30 jaar)...

rood = stop,groen = beweging.....dat is wat er verder in gehamerd moet worden,en waarop geen enkele uitzondering moet bestaan!
En wat is uw ervaring als fietser in het verkeer in Vlaanderen ( in het algemeen ) ? Nog niet van uw sokken gereden?
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 19:59   #13
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
De mens is een kuddedier en kopieert het gedrag van anderen. Bij onze politici is dat niet anders, zij kijken hoe het in het buitenland is en nemen dan die regelgeving over. Ik geloof dat deze regel in Nederland reeds enige tijd bestaat zonder noemenswaardige problemen.
Nee in weze zijn wij geen kudde dieren. Of laat me het anders stellen; we zouden dat niet meer mogen zijn.
Echter we laten ons nog constant zo behandelen en manipuleren.

Het is ook niet de beste wet en gaat in tegen elke ander veiligheidsregel die we kenden. Maar ja in een samenleving waar iedereen met meerder maten en gewichten redeneert en zijn medemens be- en veroordeelt... soit
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 19:59   #14
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
En wat is uw ervaring als fietser in het verkeer in Vlaanderen ( in het algemeen ) ? Nog niet van uw sokken gereden?

Ben reeds 2 maal effectief "omgelegd",maar gespreid over een periode van 20 jaar....

Laatst gewijzigd door kelt : 27 januari 2012 om 20:03.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 20:58   #15
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Ik ben ook niet voor die regel te vinden, ik fiets liever door het rood want dan ben ik extra alert.

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 27 januari 2012 om 21:10.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 21:10   #16
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 22:23   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.279
Standaard

Toen ik nog werkte, in de tijd dat de dieren nog konden spreken, reed ik bijwijlen met de fiets naar het werk.
Let op, een redelijke afstand.

Maar wat ik wou zeggen: als ik voor het rood licht dreigde te staan, en als ik enkel moest naar rechts afdraaien, of op een T-kruispunt rechtdoor,
dan was ik wereldrecordhouder voor Vlaanderen om af te stappen, te voet langs het rood licht te gaan over het voetpad met de fiets aan de hand, en om terug op die fiets te springen voorbij 'het probleem'.
Dat ging echt in alle veiligheid. Met zeer bijzondere aandacht voor eventuele voetgangers.

(ik ben evenwel nooit er in gelukt om terug op de fiets te springen gelijk de veldrijders. Fobische toestanden om niet beschermde onderdelen bloot te stellen aan platdrukkende ervaringen, vooral met het oog op mogelijks nakende te leveren prestaties altijd in optie te houden ...)

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2012, 12:32   #18
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Wat men beter gewoon doet is een afzonderlijk licht plaatsen voor fietsers, daar waar fietser veilig door kunnen rijden (of veilig kunnen afslaan). Desnoods kan dat licht zelfs permanent groen zijn (in mijn buurt zijn er zo een paar).

Want het gaat hier om dergelijke situaties, waar fietsers inderdaad kunnen doorrijden zonder in conflict met een auto te komen, niet om een algemeen "fietsers mogen voortaan het rode licht negeren".
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2012, 12:52   #19
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.081
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
De mens is een kuddedier en kopieert het gedrag van anderen. Bij onze politici is dat niet anders, zij kijken hoe het in het buitenland is en nemen dan die regelgeving over. Ik geloof dat deze regel in Nederland reeds enige tijd bestaat zonder noemenswaardige problemen.
Niet alles wat in Nederland gebeurd is per defenitie beter. Ik heb de indruk dat de Nederlandse fietser (nog meer dan de Vlaamse) denkt dat hij heer en meester is op de weg. Een triestige evolutie, want als fietser ben je nu eenmaal kwetsbaar. Deze nieuwe wet gaat enkel voor nog meer verwarring zorgen, en doorbreekt eigenlijk 1 fundamenteel gegeven in het verkeer. Rood = STOPPEN. in mijn ogen mag daar maar 1 achterdeurtje in zijn, en dat zijn hulpdiensten die uitrukken.
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2012, 13:22   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht


slecht voorbeeld..daar zou ik nu net niet toelaten..als er een duidelijke gescheiden fietsbaan loopt zie ik wel niet in waarom het niet zou mogen..in zo'n gevallen rij ik nu al door het rood..
Ge bedoelt wslk met een gescheiden fietsbaan het verplicht fietspad dat overal doorloopt ook om de hoek van een kruispunt. Dat is meestal op gewestwegen en buiten de bebouwde kom en net daar zullen die borden niet komen (link onderaan).
Dus ge zult daar weer ongehoorzaam zijn.
Citaat:
Belgische steden en gemeenten zullen zelf mogen kiezen of en waar ze de borden plaatsen. Op de gewestwegen zal de rode driehoek niet te zien zijn. Vlaams Mobiliteitsminister Hilde Crevits (CD&V) is immers ook geen voorstander van het nieuwe verkeersbord.
En wat doe je / doet men als 1 of 2 fietsers -die rechtdoor willen- al ~ naasteen staan te wachten aan het rode licht op het verplichte fietspad ? (je kan er niet zomaar langs), en als bestuurder moet je een veiligheidsafstand respecteren.

De gehaaste fietser die rechts afdraait door het rood moet namelijk ook op zijn verplicht fietspad blijven (bord D7)

- Gaat men (je) dan "braaf" aanschuiven (Eigenzinnig) ?
- Of de "wielerterrorist" uithangen ?
Citaat:
43.2. ...
De gebruikers van het fietspad mogen elkaar noch hinderen, noch in gevaar brengen, noch een gevaarlijk gedrag vertonen ten opzichte van de andere weggebruikers.
Ik deel de vrees van @Aurora_Borealis en @freespirit dat de wegcode daar helemaal niet op voorzien is.
Er zijn namelijk tal van artikels bijgekomen om de fietser op zijn rechten maar ook op zijn plichten te wijzen, veel van die artikels gaan in de praktijk "botsen" met de 2 nieuwe regels die men wil invoeren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit
Ik voorspel heel wat 'betwistbare' aanrijdingen, want fietsers moeten in prinicipe 'groen verkeer' wel doorlaten, maar wie gaat dit nog respecteren? En dan zal men de automobilist wel de schuld proberen aan te smeren. Riooladvocaten en juristen genoeg die hiervan hun graantje zullen meepikken. Misschien is het ook wel de bedoeling van Di Rupo I om ook die werkgelegenheid aan te zwengelen ?
Inderdaad.

Men beloofd toch al jarenlang (sinds 2006*: Verkeersvereenvoudiging) een eenvoudige en vooral duidelijke wegcode naar buitenlands vb.

Het lijkt met de *lappendeken-wegcode (alweer) de verkeerde kant op te gaan... nog meer lappen.
Deze poging was al tevergeefs:
Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=GJB3D70II

Volgens de staatssecretaris was een nieuwe wegcode hoe dan ook noodzakelijk. De vorige dateerde van 1975 en was zo vaak aangepast dat zelfs specialisten er hun weg in verloren. ‘Er circuleerden zelfs afwijkende teksten, wat in politierechtbanken tot serieuze betwistingen leidde’, aldus Schouppe. ‘Op sommige punten sprak de wegcode zichzelf gewoon tegen.’
Aan het nieuwe reglement is drie jaar gewerkt en geschreven, in overleg met tal van specialisten en verenigingen, tot zelfs de Gezinsbond toe, en het spreekt nu voor het eerst over nieuwe begrippen als ritsen, speelstraat of woonerf.
*
Citaat:
http://wegcode.be/actueel/federale-o...ereenvoudiging
Verkeersvereenvoudiging

07 juni 2006
Persbericht van de Ministerraad

Nu er logica zit in het boetesysteem wil minister van Mobiliteit Renaat Landuyt de logica ook doortrekken op het terrein. De veelheid aan verkeersborden zijn voor veel automobilisten, voetgangers of fietsers vaak ronduit verwarrend en maken er de weg niet veiliger op. Terwijl dit toch niet de bedoeling kan zijn.

Een werkgroep samengesteld uit specialisten van de federale politie, de lokale politie, het parket, politierechters, advocaten, het Belgian Road Research Center, de FOD Mobiliteit en Vervoer en het BIVV formuleerde voorstellen om de verkeersreglementering en de verkeerssignalisatie te vereenvoudigen.

1. Juridische schoonmaak wegcode

De oorspronkelijke tekst van de wegcode dateert van 1975 en werd sindsdien voor 75 % gewijzigd. Telkens werden artikels, alinea's en zinsneden ingevoegd, aangepast of geschrapt. De reglementering is een lappendeken geworden van allerhande bepalingen en kruisverwijzingen wat de leesbaarheid niet ten goede komt, met tal van interpretatieproblemen tot gevolg.

De ministerraad besliste daarom om de wegcode volledig door te lichten en te vereenvoudigen. Want een duidelijke wetgeving maakt borden vaak overbodig. Zo zal de indeling van de wegcode thematisch worden herschikt, de artikelen per weggebruiker gegroepeerd, vliegen verouderde artikelen en bepalingen zonder juridische draagwijdte eruit, wordt er werk gemaakt van de leesbaarheid, zullen definities beter op elkaar worden afgestemd en wordt de code aangepast aan de huidige verkeersrealiteit.
Nog een mooie foto van een van de vele roodrijders (zonder het nieuw bord):
Citaat:


Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=G83LFFD0
BIVV is tegen, Fietsersbond voor

Fietsers mogen door rood rijden (als ze rechts moeten afslaan)
zaterdag 28 januari 2012, 03u00
Als het verkeerslicht op rood staat, moet je stoppen, zo is ons altijd geleerd. Maar binnenkort is er een uitzondering op die gouden regel. Een nieuw verkeersbord, in opvallend geel, laat fietsers door het rood rijden als ze rechts moeten afslaan.

Binnen enkele weken wordt het nieuwe verkeersreglement van kracht. Opvallendste verandering: het verkeersbord B22, dat aan kruispunten geplaatst zal worden. Een omgekeerde rode driehoek met daarin een gele fiets en een pijl naar rechts geeft aan dat fietsers die naar rechts moeten, het rode licht mogen negeren als ze voorrang geven aan de andere weggebruikers.

Zondigen tegen ijzeren regel

‘We zullen daar duidelijk over communiceren, zodat er geen verwarring ontstaat', klinkt het op het kabinet van de staatssecretaris voor Mobiliteit, Melchior Wathelet (CDH). ‘Want dit verkeersbord is een uitzondering op de algemene regel dat je moet stoppen voor rood.'

En dat is net het probleem, vindt het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). ‘Dit raakt aan de waarde van een ijzeren verkeerswet: voor het rode licht moet je stoppen', zegt woordvoerder Sofie Van Damme. ‘Dit verkeersbord zorgt voor verwarring en daarmee voor gevaarlijke situaties.'

De symbolen op het bord zijn fel geel gekleurd. ‘Dat is eerder uitzonderlijk', legt Van Damme uit. ‘Maar hetzelfde verkeersbord bestaat al in andere Europese landen, en daarom ziet het er bij ons ook zo uit.'

Belgische steden en gemeenten zullen zelf mogen kiezen of en waar ze de borden plaatsen. Op de gewestwegen zal de rode driehoek niet te zien zijn. Vlaams Mobiliteitsminister Hilde Crevits (CD&V) is immers ook geen voorstander van het nieuwe verkeersbord.

De Fietsersbond is dat wel. ‘Dit zorgt voor een betere doorstroming van het fietsverkeer. Alle maatregelen die het fietsen stimuleren, zijn meegenomen', klinkt. Ook die andere nieuwe maatregel, de ‘fietsstraat', kan dus op goedkeuring rekenen. Daar mogen fietsers de hele rijweg gebruiken. Automobilisten mogen er niet sneller rijden dan dertig en de fietsers niet inhalen.
De haat zit diep.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 28 januari 2012 om 13:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be