Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 april 2008, 14:47   #741
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
@AdrianHealy: Koop je die boeken in Belgische boekenwinkels of bestel je ze via internet?
The Myth Of National Defense (edited door Hans-Hermann Hoppe), Human Action (van Ludwig Von Mises) en 'Freedom and the law' (van Bruno Leoni) zijn integraal online beschikbaar. (En te kopen op www.mises.org)

Linkjes kan ik geven?

'The Enterprise of the Law' (Bruce Benson) en 'Anarchy And The Law' zijn allebei, zover ik weet, enkel te verkrijgen online. (Ook bij het Mises Instituut.)

The Law of the Somalii: geen idee. Die heb ik momenteel geleend van iemand anders.

Maar ik denk dat geen enkele daarvan in de Belgische boekhandel te kopen is. Misschien wel bestellen, maar zoveel weet ik daar niet van.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 14:49   #742
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Het doel van een discussie is m.i. niet esthetisch van aard maar draait eerder om het overtuigen van een tegenstander of hem op zijn minst valabele punten aan te reiken.

En ik denk niet dat je in dat opzicht zo efficiënt bezig bent.

Dat hoeft natuurlijk ook niet.

PS: Heb je die boeken trouwens allemaal al gelezen?
Ik ben blij voor je voorlaatste zin.

Enneuh; ik ben bezig.
Enkel 'Anarchy and the law' heb ik nog niets van gelezen. (Ik lees zelden een boek van 'cover tot cover'.)
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 3 april 2008 om 14:49.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 14:50   #743
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Kijk, dit vind ik al een hele belangrijke nuancering en het is zelfs iets waar ik wel achter zou kunnen staan.
Welke belanrijke nuancering?
Ik zie niet waar Casca zijn mening nuanceert, feitelijk?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 14:57   #744
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Welke belanrijke nuancering?
Ik zie niet waar Casca zijn mening nuanceert, feitelijk?
De nuancering dat in sommige gevallen een nachtwakerstaat beter kan zijn voor mens en maatschappij dan een staatloos bestaan.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 15:01   #745
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De nuancering dat in sommige gevallen een nachtwakerstaat beter kan zijn voor mens en maatschappij dan een staatloos bestaan.
Ik zal dat zelfs dan nog eens nuanceren; soms kan een welfare and warfare state zorgen voor een grotere levensduur en gezondheid en opvoeding dan een staatloos bestaan.

Et alors?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 15:03   #746
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik zal dat zelfs dan nog eens nuanceren; soms kan een welfare and warfare state zorgen voor een grotere levensduur en gezondheid en opvoeding dan een staatloos bestaan.

Et alors?
Doen wat het beste is! Vrijheid is niet heilig...
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 15:06   #747
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Doen wat het beste is! Vrijheid is niet heilig...
Kom mijn gras eens maaien. Zo niet; knal ik je neer.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 15:07   #748
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Dat is voor mij het beste.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 15:07   #749
Casca
Minister
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Doen wat het beste is! Vrijheid is niet heilig...
Op dat vlak verschillen we dan, ondanks die eerdere toenadering, toch nog vrij fel van mening...

De vraag is wat dan dat 'het beste' wel mag zijn. En hoeveel (andermans) leven, vrijheid en eigendom je precies mag opofferen om dat naar jouw evaluatie betere te behalen...
__________________
"Your brother getting something nice doesn't harm you in any way"
Marge Simpson

Laatst gewijzigd door Casca : 3 april 2008 om 15:11.
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 15:12   #750
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Kom mijn gras eens maaien. Zo niet; knal ik je neer.
Onzin, dat is wat voor jou het beste werkt. Het punt is dat je als individu nooit zal kunnen overleven in je eentje. Je bent daarbij afhankelijk van andere individuen. Een staat werkt op exact dezelfde manier als individuen die elkaar hun verdiensten aanbieden, omdat ze afhankelijk van elkaar zijn. Natuurlijk treedt er bij zulke grootschaligheid vervreemding op en daarom is het verstandig de staat zo klein mogelijk te houden en het hoofddeel eigen verantwoordelijkheid te laten.

Overigens is het voorbeeld wat je nu aanhaalt nog het meeste mogelijk in een anarchistische samenleving...
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 15:14   #751
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Op dat vlak verschillen we dan, ondanks die eerdere toenadering, toch nog vrij fel van mening...

De vraag is wat dan dat 'het beste' wel mag zijn. En hoeveel (andermans) leven, vrijheid en eigendom je precies mag opofferen om dat naar jouw evaluatie betere te behalen...
Wat mij betreft is iedereen vrij te doen wat hij wil, zolang hij daarmee niet (onvrijwillig) de vrijheid van een ander beperkt. De staat maakt wel inbreuk op die vrijheid, maar die inbreuk heb je - in de hedendaagse wereld dan - haast nodig om de overige vrijheid te garanderen.

Realisme en libertarisme, het staat ver van elkaar verwijderd.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 15:15   #752
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Onzin, dat is wat voor jou het beste werkt. Het punt is dat je als individu nooit zal kunnen overleven in je eentje. Je bent daarbij afhankelijk van andere individuen. Een staat werkt op exact dezelfde manier als individuen die elkaar hun verdiensten aanbieden, omdat ze afhankelijk van elkaar zijn. Natuurlijk treedt er bij zulke grootschaligheid vervreemding op en daarom is het verstandig de staat zo klein mogelijk te houden en het hoofddeel eigen verantwoordelijkheid te laten.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rothbard
“While other individuals or institutions obtain their income by production of goods and services and by the peaceful and voluntary sale of these goods and services to others, the State obtains its revenu by the use of compulsion; that is, by the use and the threat of the jailhouse and the bayonet.”
Of:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rothbard
We are now in a position to answer more fully the question: what is the State? The State, in the words of Oppenheimer, is the “organization of the political means”; it is the systematization of the predatory process over a given territory. For crime, at best, is sporadic and uncertain; the parasitism is ephemeral, and the coercive, parasitic lifeline may be cut off at any time by the resistance of the victims. The State provides a legal, orderly, systematic channel for the predation of private property; it renders certain, secure, and relatively “peaceful” the lifeline of the parasitic caste in society. Since production must always precede predation, the free market is anterior to the State. The State has never been created by a “social contract”; it has always been born in conquest and exploitation.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 15:17   #753
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Wat mij betreft is iedereen vrij te doen wat hij wil, zolang hij daarmee niet (onvrijwillig) de vrijheid van een ander beperkt. De staat maakt wel inbreuk op die vrijheid, maar die inbreuk heb je - in de hedendaagse wereld dan - haast nodig om de overige vrijheid te garanderen.

Realisme en libertarisme, het staat ver van elkaar verwijderd.
Fascisme en het status quo staat 'gelukkig' enorm dicht bij elkaar.

In ieder geval; ik vind het grappig hoe statisten het 'vrijheids-zinnentje' altijd maar gebruiken om te legitimeren dat er iets opgericht mag worden dat een constante, consequente, altijd overheersende, steeds groter wordende, inbreuk op iemand zijn vrijheid mag doen.

Of: 'hoe dat mensen woorden kapen voor hun eigen doel'.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 15:23   #754
Casca
Minister
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Wat mij betreft is iedereen vrij te doen wat hij wil, zolang hij daarmee niet (onvrijwillig) de vrijheid van een ander beperkt. De staat maakt wel inbreuk op die vrijheid, maar die inbreuk heb je - in de hedendaagse wereld dan - haast nodig om de overige vrijheid te garanderen.
Dus elke stap vanaf hier naar minder overheid zou tot een verlies van ieders leven, vrijheid en eigendom leiden?

Zo ja: argumenteer gerust waarom dat zo zou zijn

Zo neen: waarom bitchen op libertariërs, die, zoals je zelf beweert, dezelfde idealen verdedigen als jou, wanneer je evengoed op de hopen etatisten kan staan kappen die die idealen maar al te graag opofferen voor 'the greater good'?
__________________
"Your brother getting something nice doesn't harm you in any way"
Marge Simpson
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 15:24   #755
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

'We are going to take things away from you, in name of the Common Good!'
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 15:27   #756
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
In een échte democratie is dat wel zo. Het is enkel niet overzichtelijk, en in het geval van weinig democratie: oncontroleerbaar. Collectieve goederen bestaan door het bestaan van onderlinge afhankelijkheid. Persoonlijk ben ik tegen gedwongen belastingen, omdat in het echt als je als groep iets in een potje stopt ook niet op een contributie van iedereen hoeft te rekenen. Je stelt jezelf daarmee echter wel buiten die groep, en krijgt ook afkeuring van die groep. Echter, omdat de overheid zo grootschalig is en zich daarmee vervreemdt van de burger, bestaat natuurlijk het gevaar dat de burger niet wil opdraaien voor de kosten waar zij niet direct van terugziet waar het heengaat. Daarom heeft men gedwongen belastingen. En omdat ik belasting diefstal vind maar wel een ''noodzakelijk kwaad'' ben ik ook van mening dat de staat zo klein mogelijk moet zijn. Dat is waarom ik mijzelf een liberaal noem. Hoe jij me wilt noemen, dat zie je zelf maar.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 15:29   #757
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
In een échte democratie is dat wel zo.
Waar kan ik die échte democratie vinden?
En wat houdt de échte democratie in?

Kan een échte democratie in theorie wel? ,
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 15:31   #758
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Dus elke stap vanaf hier naar minder overheid zou tot een verlies van ieders leven, vrijheid en eigendom leiden?

Zo ja: argumenteer gerust waarom dat zo zou zijn
Neen, integendeel. Er bestaat op dit moment geen goede balans tussen vrijheid en vrijheidsinbreuk ten behoeve van vrijheidspreservatie. Daarmee denk ik aan sociale zekerheid, subsidies, enz...

Ik geloof alleen niet in een samenleving die zonder leger, politie, of - in het geval van de Nederlandse dijken - collectieve infrastructuur kan.
Citaat:
Zo neen: waarom bitchen op libertariërs, die, zoals je zelf beweert, dezelfde idealen verdedigen als jou, wanneer je evengoed op de hopen etatisten kan staan kappen die die idealen maar al te graag opofferen voor 'the greater good'?
Dat doe ik al in andere draadjes.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 15:32   #759
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Fascisme en het status quo staat 'gelukkig' enorm dicht bij elkaar.

In ieder geval; ik vind het grappig hoe statisten het 'vrijheids-zinnentje' altijd maar gebruiken om te legitimeren dat er iets opgericht mag worden dat een constante, consequente, altijd overheersende, steeds groter wordende, inbreuk op iemand zijn vrijheid mag doen.

Of: 'hoe dat mensen woorden kapen voor hun eigen doel'.
Ik ben geen etatist, ik streef naar minder staat, niet meer.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 15:37   #760
Casca
Minister
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik geloof alleen niet in een samenleving die zonder leger, politie, of - in het geval van de Nederlandse dijken - collectieve infrastructuur kan.
Het zou interessant zijn moesten we van andere 'liberale critici' horen wat voor hun de functies zijn waarmee een Staat zich wel en niet mag bezighouden. Steben?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dat doe ik al in andere draadjes.
Eens gaan kijken...
__________________
"Your brother getting something nice doesn't harm you in any way"
Marge Simpson
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be