Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 juni 2004, 19:47   #21
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Niet waar.
De grote bedrijven wilden gewoon niet meer betalen voor 'ons', en besloten dan maar om sukkelaars in te voeren op uit te buiten.
En zij zijn er beter van geworden, niet wij!
Nee, niemand is er beter van geworden.
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2004, 11:41   #22
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB

Die hebben niet in hun achterhoofd om onze welvaart te plunderen, de overgrote meerderheid probeert op eerlijke wijze een beter bestaan voor zichzelf en kinderen uit te bouwen.
in de praktijk is dat hetzelfde.

Citaat:
Ik vind het zeer pretentieus dat jij vind dat je meer recht hebt op iets als iemand anders omwille van de geboorteplaats van uw grootouders. Heb je dan zelf zo weinig gepresteerd waaruit je rechten kan trekken? De wereld is van iedereen, als ge goesting hebt om ergens mensen toegang te ontzeggen, is er niets dat u tegenhoudt dat te doen: Koop die grond.
het recht op het eigendom van het grondgebied trek je uiteraard niet uit de geboorteplaats van je ouders. dat recht volgt uit de mate waarin je er als volk in slaagt je grondgebied te verdedigen.


maar u kan niet denken vanuit collectiviteit en volksverbondenheid.
u voelt zich meer verbonden met een rijke neger uit soedan dan met een arme vlaming uit uw geboortestad.
uw wereldvisie komt steeds weer op hetzelfde neer: een heerschappij der Rijken.
ik kan jouw hetzelfde verwijten als wat jij mij verwijt: waarom zou iemand meer rechten hebben omwille van de rijkdom van zijn ouders?
of ga je het erfrecht afschaffen misschien?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2004, 11:50   #23
Aangebrande Phönix
Minister
 
Aangebrande Phönix's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Hoofd
Berichten: 3.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB

Die hebben niet in hun achterhoofd om onze welvaart te plunderen, de overgrote meerderheid probeert op eerlijke wijze een beter bestaan voor zichzelf en kinderen uit te bouwen.
in de praktijk is dat hetzelfde.

Citaat:
Ik vind het zeer pretentieus dat jij vind dat je meer recht hebt op iets als iemand anders omwille van de geboorteplaats van uw grootouders. Heb je dan zelf zo weinig gepresteerd waaruit je rechten kan trekken? De wereld is van iedereen, als ge goesting hebt om ergens mensen toegang te ontzeggen, is er niets dat u tegenhoudt dat te doen: Koop die grond.
het recht op het eigendom van het grondgebied trek je uiteraard niet uit de geboorteplaats van je ouders. dat recht volgt uit de mate waarin je er als volk in slaagt je grondgebied te verdedigen.


maar u kan niet denken vanuit collectiviteit en volksverbondenheid.
u voelt zich meer verbonden met een rijke neger uit soedan dan met een arme vlaming uit uw geboortestad.
uw wereldvisie komt steeds weer op hetzelfde neer: een heerschappij der Rijken.
ik kan jouw hetzelfde verwijten als wat jij mij verwijt: waarom zou iemand meer rechten hebben omwille van de rijkdom van zijn ouders?
of ga je het erfrecht afschaffen misschien?
Ik denk niet dat TomB zich bijzonder verbonden voelt met mensen waar hij geen persoonlijke band mee heeft. Redelijk natuurlijk, lijkt me.

Het essentiële verschil tussen het systeem dat TomB aanhangt en het jouwe is dat het zijne promotie toelaat waar het jouwe zijn kracht haalt uit vastgeroestheid.
__________________
Ik sta in den avond
Op den rand van een afgrond
En schouw in het Heelal
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2004, 13:47   #24
de Vexille
Parlementsvoorzitter
 
de Vexille's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2004
Berichten: 2.430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Ik vind het zeer pretentieus dat jij vind dat je meer recht hebt op iets als iemand anders omwille van de geboorteplaats van uw grootouders. Heb je dan zelf zo weinig gepresteerd waaruit je rechten kan trekken? De wereld is van iedereen, als ge goesting hebt om ergens mensen toegang te ontzeggen, is er niets dat u tegenhoudt dat te doen: Koop die grond.
Ik sluit me aan bij jouw visie TomB...
Maar...het ligt ietsepietsie complexer dan dat. We hebben hier ook een heel systeem opgebouwd dat ons voor tal van sociale en economische risico's moet behoeden. Dat systeem grijpt zeer diepgaand in op het functioneren van onze samenleving en het is nog maar de vraag of het überhaupt werkzaam is als een "open" systeem waar zomaar iedereen op elk gewenst moment kan toetreden.

Zoals we hier vandaag leven, zou het onbeperkt openstellen van de poorten van Europa ertoe kunnen leiden dat we onze welvaart snel leeggezogen zien via allerlei mechanismen van redistributie. Ik zou uw standpunt volledig volgen mocht ik morgen niet zo gruwelijk zwaar belast worden op mijn arbeid. In die hypothese zou ik mezelf perfect privaat kunnen indekken... anderzijds zou Europa voor veel kandidaat-migranten plots een heel stuk minder aantrekkelijk worden.

En je kan ook niet voorbij aan het feit dat een samenleving een "kader", een "structuur" nodig heeft. (waar dat dan ook vandaan komt, da's een andere discussie) Een onbeperkte en ongecontroleerde influx van vreemdelingen zorgt onvermijdelijk voor culturele spanningen en op termijn ook tot een regelrechte xenofobie met het eraan gekoppelde gedachtengoed. Hoe meer je op dat punt tegengas gaat geven, des te intenser verzuurt de samenleving. Dat is overigens ook het punt waar we in Vlaanderen zijn aanbeland...

Een samenleving heeft tijd nodig om vreemdelingen te kunnen opnemen, net zoals een vreemdeling tijd nodig heeft om zich aan z'n nieuwe situatie aan te passen en te settlen. Wat we moeten vermijden is het ontstaan van relatief homogene bevolkingsgroepen die zich in zichzelf gaan opsluiten, da's vragen om problemen. Ik geloof dan ook niet in de sprookjes die over de fameuze "multiculturele samenleving" worden verkondigd. Met migratie moet je altijd heel voorzichtig en doordacht omspringen.
__________________
[font=Trebuchet MS]Et in Arcadia ego[/font]
de Vexille is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2004, 15:04   #25
Volksstormer
Minister-President
 
Volksstormer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: Dietsland-Europa
Berichten: 5.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer
En zij zijn er beter van geworden, niet wij!
Nee, niemand is er beter van geworden.
Ach ja, het zijn natuurlijk allemaal sociaal zwakkeren en kansarmen.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2004, 15:30   #26
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix
Het essentiële verschil tussen het systeem dat TomB aanhangt en het jouwe is dat het zijne promotie toelaat waar het jouwe zijn kracht haalt uit vastgeroestheid.
mis, phönix.
ook in 'mijn systeem' van volkssolidariteit worden ambitie en prestaties beloond en aangemoedigd. een chirurg of een succesvol manager verdient immers veel meer dan bv. werkloze.


trouwens, we hebben pakweg de negers nooit verboden zich te ontwikkelen en zich te 'promoveren' naar een eigen beschaving.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2004, 16:02   #27
Aangebrande Phönix
Minister
 
Aangebrande Phönix's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Hoofd
Berichten: 3.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix
Het essentiële verschil tussen het systeem dat TomB aanhangt en het jouwe is dat het zijne promotie toelaat waar het jouwe zijn kracht haalt uit vastgeroestheid.
mis, phönix.
ook in 'mijn systeem' van volkssolidariteit worden ambitie en prestaties beloond en aangemoedigd. een chirurg of een succesvol manager verdient immers veel meer dan bv. werkloze.


trouwens, we hebben pakweg de negers nooit verboden zich te ontwikkelen en zich te 'promoveren' naar een eigen beschaving.
Foutief. Er is immers een voorwaarde: Je moet geboren zijn op deze plaats. Pas als die "negers" individueel in hun thuisland evenveel kansen zouden krijgen, zou je die voorwaarde kunnen invoeren.
__________________
Ik sta in den avond
Op den rand van een afgrond
En schouw in het Heelal
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2004, 17:29   #28
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard

mis, phönix.
ook in 'mijn systeem' van volkssolidariteit worden ambitie en prestaties beloond en aangemoedigd. een chirurg of een succesvol manager verdient immers veel meer dan bv. werkloze.


trouwens, we hebben pakweg de negers nooit verboden zich te ontwikkelen en zich te 'promoveren' naar een eigen beschaving.
Foutief. Er is immers een voorwaarde: Je moet geboren zijn op deze plaats. Pas als die "negers" individueel in hun thuisland evenveel kansen zouden krijgen, zou je die voorwaarde kunnen invoeren.
dat zij in hun eigen land geen kansen krijgen is onze schuld niet (wat men ook beweert).
daar moeten wij dus niet voor opdraaien door hen in ons land toe te laten.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2004, 18:01   #29
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix

Foutief. Er is immers een voorwaarde: Je moet geboren zijn op deze plaats. Pas als die "negers" individueel in hun thuisland evenveel kansen zouden krijgen, zou je die voorwaarde kunnen invoeren.
dat zij in hun eigen land geen kansen krijgen is onze schuld niet (wat men ook beweert).
daar moeten wij dus niet voor opdraaien door hen in ons land toe te laten.
Wie is ons en waarom is dat land van hen?
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2004, 18:06   #30
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Ik vind het zeer pretentieus dat jij vind dat je meer recht hebt op iets als iemand anders omwille van de geboorteplaats van uw grootouders. Heb je dan zelf zo weinig gepresteerd waaruit je rechten kan trekken? De wereld is van iedereen, als ge goesting hebt om ergens mensen toegang te ontzeggen, is er niets dat u tegenhoudt dat te doen: Koop die grond.
Ik sluit me aan bij jouw visie TomB...
Maar...het ligt ietsepietsie complexer dan dat. We hebben hier ook een heel systeem opgebouwd dat ons voor tal van sociale en economische risico's moet behoeden. Dat systeem grijpt zeer diepgaand in op het functioneren van onze samenleving en het is nog maar de vraag of het überhaupt werkzaam is als een "open" systeem waar zomaar iedereen op elk gewenst moment kan toetreden.

Zoals we hier vandaag leven, zou het onbeperkt openstellen van de poorten van Europa ertoe kunnen leiden dat we onze welvaart snel leeggezogen zien via allerlei mechanismen van redistributie. Ik zou uw standpunt volledig volgen mocht ik morgen niet zo gruwelijk zwaar belast worden op mijn arbeid. In die hypothese zou ik mezelf perfect privaat kunnen indekken... anderzijds zou Europa voor veel kandidaat-migranten plots een heel stuk minder aantrekkelijk worden.

En je kan ook niet voorbij aan het feit dat een samenleving een "kader", een "structuur" nodig heeft. (waar dat dan ook vandaan komt, da's een andere discussie) Een onbeperkte en ongecontroleerde influx van vreemdelingen zorgt onvermijdelijk voor culturele spanningen en op termijn ook tot een regelrechte xenofobie met het eraan gekoppelde gedachtengoed. Hoe meer je op dat punt tegengas gaat geven, des te intenser verzuurt de samenleving. Dat is overigens ook het punt waar we in Vlaanderen zijn aanbeland...

Een samenleving heeft tijd nodig om vreemdelingen te kunnen opnemen, net zoals een vreemdeling tijd nodig heeft om zich aan z'n nieuwe situatie aan te passen en te settlen. Wat we moeten vermijden is het ontstaan van relatief homogene bevolkingsgroepen die zich in zichzelf gaan opsluiten, da's vragen om problemen. Ik geloof dan ook niet in de sprookjes die over de fameuze "multiculturele samenleving" worden verkondigd. Met migratie moet je altijd heel voorzichtig en doordacht omspringen.
Uw argumentatie is dat ik eigenlijk gelijk heb, maar dat omdat er een schandalig herverdelingsmechanisme actief is in Belgie, we niet mogen consequent zijn en de grenzen open zetten.

Het zou dan toch veel logischer zijn dat systeem zelf te veranderen? Hoe moeilijk is het om sociale zekerheid pas te laten actief worden nadat je 10 jaar in Belgie gewerkt hebt? (en voor kinderen nadat de ouders voor 10 jaar gewerkt hebben) Of voor je een bepaalde premie hebt afgedragen aan de sociale zekerheid. Beter nog: Hoe moeilijk is het om de burger zelf verantwoordelijk te maken voor een hele resem dingen waar de staat zich eigenlijk beter toch niet mee moeit, zoals pensioenen etc.? Er zijn miljoenen manieren waarop je het sociale zekerheidsargument kan oplossen, zonder aan een vrije migratie te raken.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2004, 18:13   #31
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB

Die hebben niet in hun achterhoofd om onze welvaart te plunderen, de overgrote meerderheid probeert op eerlijke wijze een beter bestaan voor zichzelf en kinderen uit te bouwen.
in de praktijk is dat hetzelfde.
Dat is helemaal niet hetzelfde, zij doen exact hetzelfde als wat jij poogt te doen. Het enige verschil is dat ze de concurrentie niet op oneerlijke wijze proberen uit te schakelen door te zeggen dat een bepaalde groep mensen geen recht heeft om mee te dingen naar een job.

Citaat:
Citaat:
Ik vind het zeer pretentieus dat jij vind dat je meer recht hebt op iets als iemand anders omwille van de geboorteplaats van uw grootouders. Heb je dan zelf zo weinig gepresteerd waaruit je rechten kan trekken? De wereld is van iedereen, als ge goesting hebt om ergens mensen toegang te ontzeggen, is er niets dat u tegenhoudt dat te doen: Koop die grond.
het recht op het eigendom van het grondgebied trek je uiteraard niet uit de geboorteplaats van je ouders. dat recht volgt uit de mate waarin je er als volk in slaagt je grondgebied te verdedigen.


maar u kan niet denken vanuit collectiviteit en volksverbondenheid.
u voelt zich meer verbonden met een rijke neger uit soedan dan met een arme vlaming uit uw geboortestad.
uw wereldvisie komt steeds weer op hetzelfde neer: een heerschappij der Rijken.
ik kan jouw hetzelfde verwijten als wat jij mij verwijt: waarom zou iemand meer rechten hebben omwille van de rijkdom van zijn ouders?
of ga je het erfrecht afschaffen misschien?
Ik voel me helemaal niet verenigd met de rijken. je bent zeer kortzichtig in je analyse omdat je moedwillig maar op 1 generatie bekijkt. Erfrecht moet helemaal niet afgeschaft worden, het is trouwens onmogelijk af te schaffen, mensen zullen altijd aan hun kinderen blijven geven, en als je kinderen hebt, weet je dat. Erfrecht is echter maar een zeer klein probleem. Geld vloeit naar de meest competente handen, als een incompetente rijk wordt door erfenis is hij dat geld zeer snel weer rijk. In het geval van supererfenissen kan het een paar generaties duren, maar die rijkdom wordt automatisch herverdeeld.

Iedereen heeft de kans om rijk te worden mits open migratie. 90% van de top 100 grootste fortuinen in de wereld bestaat minder als 50 jaar. De andere 10% zijn staatshoofden, het lijkt me dus duidelijk waar de herverdeling tegengehouden wordt: Aan de staatsgrens.

Nationalisme is een gevaarlijk gegeven voor de economie.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2004, 21:13   #32
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB

Het zou dan toch veel logischer zijn dat systeem zelf te veranderen? Hoe moeilijk is het om sociale zekerheid pas te laten actief worden nadat je 10 jaar in Belgie gewerkt hebt? (en voor kinderen nadat de ouders voor 10 jaar gewerkt hebben) Of voor je een bepaalde premie hebt afgedragen aan de sociale zekerheid.
Helemaal mee eens.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2004, 21:15   #33
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Beter nog: Hoe moeilijk is het om de burger zelf verantwoordelijk te maken voor een hele resem dingen waar de staat zich eigenlijk beter toch niet mee moeit, zoals pensioenen etc.? Er zijn miljoenen manieren waarop je het sociale zekerheidsargument kan oplossen, zonder aan een vrije migratie te raken.
Dat ligt wellicht iets moeilijker omdat de maatschappij uiteindelijk toch opdraait voor degenen die niet zelf voor hun pensioen gezorgd hebben.
Zelfstandigen worden geacht zelf voor hun voorzieningen te zorgen en we zien waar dat in sommige gevallen toe leidt.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 10:00   #34
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB

Nationalisme is een gevaarlijk gegeven voor de economie.
de economie is ondergeschikt aan het volk, vermits slechts in het volk de kiem ligt voor de toekomstige welvaart en vooruitgang.
de west-europese autochtone bevolking draagt in zich de genenstock die verantwoordelijk is voor zowat alle hoogstaande menselijke beschaving zoals we die vandaag kennen. het is dus niet zo onredelijk te ijveren voor het voortbestaan van dat volk. dit voortbestaan is enkel mogelijk indien er een hechte solidariteit is binnen dat volk.
maarja, jij woont in de VS.
daar bestaat er geen volk en bepalen de genen hoogstens de kleur van de ogen zeker.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 10:08   #35
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Nee, niemand is er beter van geworden.
Ach ja, het zijn natuurlijk allemaal sociaal zwakkeren en kansarmen.
Alle, jij als nationalist moet toch een beetje verder kijken dan louter de economische situatie van een enkeling
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 14:58   #36
Volksstormer
Minister-President
 
Volksstormer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: Dietsland-Europa
Berichten: 5.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer
Ach ja, het zijn natuurlijk allemaal sociaal zwakkeren en kansarmen.
Alle, jij als nationalist moet toch een beetje verder kijken dan louter de economische situatie van een enkeling
Inderdaad, en ik zie alleen bloeiende (islamitische) 'gemeenschappen'!
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 17:27   #37
Max
Gouverneur
 
Max's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juli 2003
Locatie: London, UK
Berichten: 1.102
Standaard

Citaat:
Ik sluit me aan bij jouw visie TomB...
Maar...het ligt ietsepietsie complexer dan dat. We hebben hier ook een heel systeem opgebouwd dat ons voor tal van sociale en economische risico's moet behoeden. Dat systeem grijpt zeer diepgaand in op het functioneren van onze samenleving en het is nog maar de vraag of het überhaupt werkzaam is als een "open" systeem waar zomaar iedereen op elk gewenst moment kan toetreden.
....
Een samenleving heeft tijd nodig om vreemdelingen te kunnen opnemen, net zoals een vreemdeling tijd nodig heeft om zich aan z'n nieuwe situatie aan te passen en te settlen. Wat we moeten vermijden is het ontstaan van relatief homogene bevolkingsgroepen die zich in zichzelf gaan opsluiten, da's vragen om problemen. Ik geloof dan ook niet in de sprookjes die over de fameuze "multiculturele samenleving" worden verkondigd. Met migratie moet je altijd heel voorzichtig en doordacht omspringen.
100% mee akkoord. Bovendien perfect verwoord.
Max is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 17:40   #38
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Beter nog: Hoe moeilijk is het om de burger zelf verantwoordelijk te maken voor een hele resem dingen waar de staat zich eigenlijk beter toch niet mee moeit, zoals pensioenen etc.? Er zijn miljoenen manieren waarop je het sociale zekerheidsargument kan oplossen, zonder aan een vrije migratie te raken.
Dat ligt wellicht iets moeilijker omdat de maatschappij uiteindelijk toch opdraait voor degenen die niet zelf voor hun pensioen gezorgd hebben.
Zelfstandigen worden geacht zelf voor hun voorzieningen te zorgen en we zien waar dat in sommige gevallen toe leidt.
De maatschappij moet verzekeren dat mensen sparen voor hun pensioen, dat wil niet zeggen dat de maatschappij moet instaan voor de financiering en het beheer van die fondsen, daar is de privesector veel beter in. Het ene sluit dus het andere niet uit.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 23:06   #39
de Vexille
Parlementsvoorzitter
 
de Vexille's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2004
Berichten: 2.430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Uw argumentatie is dat ik eigenlijk gelijk heb, maar dat omdat er een schandalig herverdelingsmechanisme actief is in Belgie, we niet mogen consequent zijn en de grenzen open zetten.

Het zou dan toch veel logischer zijn dat systeem zelf te veranderen? Hoe moeilijk is het om sociale zekerheid pas te laten actief worden nadat je 10 jaar in Belgie gewerkt hebt? (en voor kinderen nadat de ouders voor 10 jaar gewerkt hebben) Of voor je een bepaalde premie hebt afgedragen aan de sociale zekerheid. Beter nog: Hoe moeilijk is het om de burger zelf verantwoordelijk te maken voor een hele resem dingen waar de staat zich eigenlijk beter toch niet mee moeit, zoals pensioenen etc.? Er zijn miljoenen manieren waarop je het sociale zekerheidsargument kan oplossen, zonder aan een vrije migratie te raken.
Wel... Als we onze herverdelingsmechanismen grondig zouden herzien (en alle "vangnetten" radikaal zouden afschaffen), dan valt inderdaad een belangrijk economisch bezwaar tegen "open grenzen" weg. Dat klopt.

Maar er is ook een bezwaar van niet-materiële aard: het cultuurconflict dat altijd op de loer ligt wanneer er een snelle en ongecontroleerde influx komt van migranten. Voor je het weet staan hier twee, drie of meer gemeenschappen lijnrecht tegenover mekaar... Zoals ik al stelde, is het belangrijk om een assimilatieproces de nodige tijd te geven om echt te komen tot een succesvolle immigratie. Ja, assimilatieproces... want het multiculturele model is in essentie een conflictmodel (in spe); bij een gunstige economische conjunctuur kan het misschien werken, maar eens het minder gaat, dan lopen de interculturele spanningen heel snel hoog op.
__________________
[font=Trebuchet MS]Et in Arcadia ego[/font]
de Vexille is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 23:09   #40
Seba
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 september 2003
Berichten: 7.241
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Uw argumentatie is dat ik eigenlijk gelijk heb, maar dat omdat er een schandalig herverdelingsmechanisme actief is in Belgie, we niet mogen consequent zijn en de grenzen open zetten.

Het zou dan toch veel logischer zijn dat systeem zelf te veranderen? Hoe moeilijk is het om sociale zekerheid pas te laten actief worden nadat je 10 jaar in Belgie gewerkt hebt? (en voor kinderen nadat de ouders voor 10 jaar gewerkt hebben) Of voor je een bepaalde premie hebt afgedragen aan de sociale zekerheid. Beter nog: Hoe moeilijk is het om de burger zelf verantwoordelijk te maken voor een hele resem dingen waar de staat zich eigenlijk beter toch niet mee moeit, zoals pensioenen etc.? Er zijn miljoenen manieren waarop je het sociale zekerheidsargument kan oplossen, zonder aan een vrije migratie te raken.
Wel... Als we onze herverdelingsmechanismen grondig zouden herzien (en alle "vangnetten" radikaal zouden afschaffen), dan valt inderdaad een belangrijk economisch bezwaar tegen "open grenzen" weg. Dat klopt.

Maar er is ook een bezwaar van niet-materiële aard: het cultuurconflict dat altijd op de loer ligt wanneer er een snelle en ongecontroleerde influx komt van migranten. Voor je het weet staan hier twee, drie of meer gemeenschappen lijnrecht tegenover mekaar... Zoals ik al stelde, is het belangrijk om een assimilatieproces de nodige tijd te geven om echt te komen tot een succesvolle immigratie. Ja, assimilatieproces... want het multiculturele model is in essentie een conflictmodel (in spe); bij een gunstige economische conjunctuur kan het misschien werken, maar eens het minder gaat, dan lopen de interculturele spanningen heel snel hoog op.
inderdaad, dus hoewel TomB' economische kant van het verhaal ongetwijfeld volledig correct is onderschat hij het sociale aspect. Etnische spannningen, politieke instabiliteit etc. kunnen niet zomaar utigeschakeld worden
__________________
Voor homohuwelijk, homo-adoptie en vrije meningsuiting, dus:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Storme
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be