Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 juni 2011, 10:01   #1
henke54
Partijlid
 
henke54's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2007
Berichten: 205
Question Voorrang van rechts op T-kruispunt nuttig ??

Aangezien ik blijkbaar mijn vraag op een 'verkeerd forum' heb gesteld :
Citaat:
Beste,
De voorrang aan rechts geldt inderdaad ook op T-kruispunten.
Deze vraagbaak is geen discussieforum, dus de zin of onzin bespreken van de verkeersregels valt buiten de scope van deze site.
stel ik ze hier nogmaals :
Citaat:
Mijn vraag betreft hier de voorrangsregel op een weg(hoofdweg/straat/steenweg...enz.), waarop verschillende zij-wegen op uitmonden ... dus 'T-kruispunten' ...
Momenteel bestaat er op zulke plaatsen de 'voorrang-van-rechts-regel', ...maar zou het niet veiliger(iemand die vanuit een zijstraat op een rechte baan wil,MOET ZOWIEZO STOPPEN,of toch minstens vertragen, om links of rechts af te slaan) en tevens besparend(borden niet meer nodig op hoofdweg na elke zijweg) zijn, als men op elke 'T'-zijweg de voorrang AFSCHAFTE ???
N.B. : ik heb het hier enkel op T-kruispunten voor...
Iemand 'suggesties' ?
henke54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 10:15   #2
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

De (mede) bedoeling van deze regel is de snelheid af te remmen van diegene die rechtdoor wenst te rijden. Of je deze afremming moet bewerkstelligen door voorrang te geven aan een zijstraat is weer wat anders, veilig en doordacht is het in elk geval niet.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 10:20   #3
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door henke54 Bekijk bericht
Aangezien ik blijkbaar mijn vraag op een 'verkeerd forum' heb gesteld :

stel ik ze hier nogmaals :

Iemand 'suggesties' ?
In zie eigenlijk meer dan één vraag in je vraag.

Eerstens : even corrigeren : het is geen voorrang van rechts maar AAN rechts. Je dient dus voorrang te geven aan hen die van rechts komen.


Een voorrang aan rechts kan op twee manieren aangeduid worden :
1. met verkeersbord 'rode driehoek met zwarte kruis'
of
2. géén bord.

Dus op je vraag of het besparend zou werken als je de voorrang aan rechts zou afschaffen : neen. Want er zouden aan elk kruispunt borden en verkeersmarkeringen gezet moeten worden.


Op je vraag of het veiliger is ? Als iedereen zich aan de voorrangsregels in de verkeerswetgeving houdt is de voorrang aan rechts niet veiliger noch onveiliger dan de andere voorrangsregels.



Het zijn de mensen die zich niet aan de verkeerswetgeving houden, die het verkeer onveilig maken, niet diegenen die er zich wel aan houden.


Of elk kruispunt daarom dient voorzien te worden van een voorrang aan rechts ? Neen, omdat de voorrang aan rechts-kruispunten het goed in de baan leiden van de verkeersstroom op bepaalde wegen ernstig kan verstoren.


Op 'doorstroomwegen' zal je dus niet gauw kruispunten met voorrang aan rechts tegenkomen. Op landelijke wegen des te meer.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 10:26   #4
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 10:30   #5
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
De (mede) bedoeling van deze regel is de snelheid af te remmen van diegene die rechtdoor wenst te rijden. Of je deze afremming moet bewerkstelligen door voorrang te geven aan een zijstraat is weer wat anders, veilig en doordacht is het in elk geval niet.
Vooral niet waar de weg verborgen is door struikgewas.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 10:33   #6
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Vooral niet waar de weg verborgen is door struikgewas.
of drie keer smaller is dan dewelke rechtdoor gaat...
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 10:34   #7
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
In zie eigenlijk meer dan één vraag in je vraag.

Eerstens : even corrigeren : het is geen voorrang van rechts maar AAN rechts. Je dient dus voorrang te geven aan hen die van rechts komen.


Een voorrang aan rechts kan op twee manieren aangeduid worden :
1. met verkeersbord 'rode driehoek met zwarte kruis'
of
2. géén bord.

Dus op je vraag of het besparend zou werken als je de voorrang aan rechts zou afschaffen : neen. Want er zouden aan elk kruispunt borden en verkeersmarkeringen gezet moeten worden.


Op je vraag of het veiliger is ? Als iedereen zich aan de voorrangsregels in de verkeerswetgeving houdt is de voorrang aan rechts niet veiliger noch onveiliger dan de andere voorrangsregels.



Het zijn de mensen die zich niet aan de verkeerswetgeving houden, die het verkeer onveilig maken, niet diegenen die er zich wel aan houden.


Of elk kruispunt daarom dient voorzien te worden van een voorrang aan rechts ? Neen, omdat de voorrang aan rechts-kruispunten het goed in de baan leiden van de verkeersstroom op bepaalde wegen ernstig kan verstoren.


Op 'doorstroomwegen' zal je dus niet gauw kruispunten met voorrang aan rechts tegenkomen. Op landelijke wegen des te meer.
Dikke zever in pakskes.

Bij ons werd enkele tientallen jaren geleden de zoon van de schepen van openbare werken doodgereden.
De jogen (10 jaar) was volledig in zijn recht (hij kwam van rechts), de automobilist viel echter niets te verwijten, daar hij vreemd was op die plaats, niet te snel reed en bovenalles, de weg niet zichtbaar was door struikgewas.

Twee dagen na het ongeval waren er reeds overal SA kruisen op de weg gespoten.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 10:34   #8
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Nederlandse betuttelingszever.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 10:37   #9
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Nederlandse betuttelingszever.
kan je niet lezen : op de foto :
www.verkeersland.BE

__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)

Laatst gewijzigd door job : 20 juni 2011 om 10:41.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 10:39   #10
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Dikke zever in pakskes.
Ik maak de wetgeving niet. Ik pas ze wél toe.

Citaat:
Bij ons werd enkele tientallen jaren geleden de zoon van de schepen van openbare werken doodgereden.
De jogen (10 jaar) was volledig in zijn recht (hij kwam van rechts), de automobilist viel echter niets te verwijten, daar hij vreemd was op die plaats, niet te snel reed en bovenalles, de weg niet zichtbaar was door struikgewas.

Twee dagen na het ongeval waren er reeds overal SA kruisen op de weg gespoten.
Had die automobilist zich gehouden aan de verkeersregels dan had de jongen nog geleefd.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 10:44   #11
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

Zou het niet veel logischer zijn, en ongevallen voorkomen, indien de baan rechtdoor voorrang zou hebben?
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 11:00   #12
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.190
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Zou het niet veel logischer zijn, en ongevallen voorkomen, indien de baan rechtdoor voorrang zou hebben?
Dat is het inderdaad, ik weet trouwens veel van die straatjes die voorang van rechts hebben, waar je pas ziet dat er een straat is als je al op het kruispunt bent.

Voorang van rechts is een van de meest stupiede vormen van voorang verlenen die er bestaat.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 11:15   #13
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dat is het inderdaad, ik weet trouwens veel van die straatjes die voorang van rechts hebben, waar je pas ziet dat er een straat is als je al op het kruispunt bent.

Voorang van rechts is een van de meest stupiede vormen van voorang verlenen die er bestaat.
Hier in de buurt is een straatje dat voorrang krijgt op de hoofdstraat en dat uit een hoek van 30° op die hoofdbaan komt. Het verkeer dat voorrang krijgt komt als het ware van achter diegene die rechtdoor gaat....op de hoek staat notabene nog een kapelletje om nog meer zicht te belemmeren. En wees gerust dat diegenen die de weg hier kennen, die voorrang, zonder kijken, ook nemen.
Jammer dat het verboden is om enige vorm van intelligentie te gebruiken in het verkeer....

Twee weken geleden:
Met de auto en aanhanger, geladen met 25 pakjes hooi, rij ik tegen 35/uur op een straat, rechtdoor. Op 50 meter van een T zie ik een andere wagen stoppen aan het kruispunt, hij komt voor mij van rechts, ik minder nog snelheid. Aangezien hij stopt rij ik dus tegen 25km/uur verder. Net als ik bijna ter hoogte van zijn wagen ben beslist die idioot om verder te rijden. Met piepende banden, vanwege het gewicht achter mij, toch nog kunnen stoppen en hem vervolgens blauw verweten. Beiden gestopt, maar hij is snel verder gereden toen ik met mijn klein houten balkje in de hand was uitgestapt.....

Laatst gewijzigd door lantjes : 20 juni 2011 om 11:16.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 11:41   #14
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dat is het inderdaad, ik weet trouwens veel van die straatjes die voorang van rechts hebben, waar je pas ziet dat er een straat is als je al op het kruispunt bent.

Voorang van rechts is een van de meest stupiede vormen van voorang verlenen die er bestaat.
't is nochtans een goedkope snelheidsremmer
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 12:20   #15
NoTuma
Provinciaal Statenlid
 
NoTuma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 november 2009
Locatie: Haute-Savoie
Berichten: 700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Twee weken geleden:
Met de auto en aanhanger, geladen met 25 pakjes hooi, rij ik tegen 35/uur op een straat, rechtdoor. Op 50 meter van een T zie ik een andere wagen stoppen aan het kruispunt, hij komt voor mij van rechts, ik minder nog snelheid. Aangezien hij stopt rij ik dus tegen 25km/uur verder. Net als ik bijna ter hoogte van zijn wagen ben beslist die idioot om verder te rijden. Met piepende banden, vanwege het gewicht achter mij, toch nog kunnen stoppen en hem vervolgens blauw verweten. Beiden gestopt, maar hij is snel verder gereden toen ik met mijn klein houten balkje in de hand was uitgestapt.....
Jij zou natuurlijk kunnen stoppen om hem zijn voorrang te verlenen, dat zou de correcte manier van omgang zijn...
Blijkbaar zou jij iemand met een wapen aanvallen omdat hij zijn verkeersregels kent en jij niet, wie is er dan de idioot...
__________________
In the night all cats are black...
NoTuma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 12:23   #16
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Twee weken geleden:
Met de auto en aanhanger, geladen met 25 pakjes hooi, rij ik tegen 35/uur op een straat, rechtdoor. Op 50 meter van een T zie ik een andere wagen stoppen aan het kruispunt, hij komt voor mij van rechts, ik minder nog snelheid. Aangezien hij stopt rij ik dus tegen 25km/uur verder. Net als ik bijna ter hoogte van zijn wagen ben beslist die idioot om verder te rijden. Met piepende banden, vanwege het gewicht achter mij, toch nog kunnen stoppen en hem vervolgens blauw verweten. Beiden gestopt, maar hij is snel verder gereden toen ik met mijn klein houten balkje in de hand was uitgestapt.....
Je gaat hier wel duidelijk in de fout.
Hij die van rechts komt blijft voorrang hebben, ook al zou ie even gestopt hebben.

Jij moest stoppen.

En dan pleeg je nog verkeersagressie op de koop toe : bedreigen met houten balkje.

Man, man, man, en dan nog zitten klagen op die andere weggebruiker terwijl je zelf de oorzaak bent.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)

Laatst gewijzigd door job : 20 juni 2011 om 12:24.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 12:44   #17
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Je gaat hier wel duidelijk in de fout.
Hij die van rechts komt blijft voorrang hebben, ook al zou ie even gestopt hebben.

Jij moest stoppen.

En dan pleeg je nog verkeersagressie op de koop toe : bedreigen met houten balkje.

Man, man, man, en dan nog zitten klagen op die andere weggebruiker terwijl je zelf de oorzaak bent.
jongen, hij staat stil terwijl ik nog 50 meter van het kruispunt ben en vertrekt als ik tot 5 meter van zijn wagen ben genaderd. Dit was ontegensprekelijk een poging om een aanrijding uit te lokken.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 12:54   #18
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
jongen, hij staat stil terwijl ik nog 50 meter van het kruispunt ben en vertrekt als ik tot 5 meter van zijn wagen ben genaderd. Dit was ontegensprekelijk een poging om een aanrijding uit te lokken.
Laat het dan vooral een lesje voor je zijn.
Geef in het vervolg voorrang zoals het hoort.
En dan kom je niet terecht in de situatie zoals je ze net beschreef.

En als je bewering van uitlokking al zou kloppen (ze bewijzen is nog een ander ding). Dan vooral hoef je maar op één persoon boos te zijn, en dat is op jezelf. Omdat je je door een andere hebt laten verleiden om de verkeerswetgeving te overtreden. En aldus een verkeerssituatie te scheppen waar alleen de andere voordeel kan uit halen.

Daar bestaat een Nederlands woord voor : naïviteit.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)

Laatst gewijzigd door job : 20 juni 2011 om 12:54.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 13:15   #19
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Laat het dan vooral een lesje voor je zijn.
Geef in het vervolg voorrang zoals het hoort.
En dan kom je niet terecht in de situatie zoals je ze net beschreef.

En als je bewering van uitlokking al zou kloppen (ze bewijzen is nog een ander ding). Dan vooral hoef je maar op één persoon boos te zijn, en dat is op jezelf. Omdat je je door een andere hebt laten verleiden om de verkeerswetgeving te overtreden. En aldus een verkeerssituatie te scheppen waar alleen de andere voordeel kan uit halen.

Daar bestaat een Nederlands woord voor : naïviteit.
ik geef voorrang zoals het hoort. Indien diegene die voorrang heeft blijft staan om vervolgens, als de andere dan maar beslist om verder te rijden, alsnog weer aanzet is dat pure uitlokking. Met een volgeladen aanhanger probeer ik inderdaad zo min mogelijk te stoppen en weer te vertrekken, anticiperend en met in acht neming van de geldende verkeersregels. Ieder met een beetje verstand in zijn hoofd zal met dergelijk transport ook rekening houden.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 13:24   #20
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
ik geef voorrang zoals het hoort. Indien diegene die voorrang heeft blijft staan om vervolgens, als de andere dan maar beslist om verder te rijden, alsnog weer aanzet is dat pure uitlokking. Met een volgeladen aanhanger probeer ik inderdaad zo min mogelijk te stoppen en weer te vertrekken, anticiperend en met in acht neming van de geldende verkeersregels. Ieder met een beetje verstand in zijn hoofd zal met dergelijk transport ook rekening houden.
Dat komt bij jou over als uitlokking.

En ik kan me de situatie best inbeelden.

En ook ik heb jaren met een andere voorrang-aan-rechts-regel (stoppen is voorrang verliezen) gereden.

Maar sinds de invoering van de gewijzigde voorrang-aan-rechts-regel ben ik zeer konsekwent : ik stop als ik van links kom.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be