Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 maart 2012, 00:14   #1
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Strategie voor de KULTURELE RECONQUISTA van Brussel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Wat is Uw recept dan trouwens voor de Kulturele Reconquista, mocht je die al genegen zijn?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Zo´n vraag verdient een eigen draad.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
F-ouders sturen hun kinderen vaak enkel naar het NL-lager onderwijs omdat ze tweetalig zouden worden, maar later niet meer naar het middelbaar omdat ze dan vrezen dat het Vlamingen zouden worden, en terecht. De schooltaal bepaalt meer de taalaangehorigheid dan dan de huistaal. Om 'Vlaming' te worden moeten ze wel volledig het NL-onderwijs doorlopen. Lager onderwijs is niet genoeg.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
We zitten hier dus op een uitermate belangwekkend onderwerp.
Er zijn heel wat meer variabelen om te bepalen of een individu verfranst dan wel vernederlandst dan alleen onderwijs.
Zoals ik je aangaf, ik heb geen kwantitatief onderzoek verricht, valt het mij op dat prominente Brusselaars met Nederlandstalig onderwijs in hun cv (lagere én middelbare school) vrijwel allen hardcore Franstalig zijn gebleven. .
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Maar toch heeft die tweetaligheid een bonus op termijn en is dat niet een maat voor niets in het omkeren vd. verfransing. Stel dat die tweetalige trouwt met een Vlaamse partner dan zal de huistaal misschien NL zijn , daar ware hij eentalig geweest was, die gegarandeerd F zou zijn. De kinderen zullen in dat eerste geval NL opgevoed worden, in het tweede geval in 't F.
Ge moet het langetermijneffekt bekijken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Zeker.
Er is óók vernederlandsing in Belgie. Een tweetalig Franstalige is eerder genegen te vernederlandsen dan als de goede man of vrouw slechts onderwijs in ´t Frans had gelopen.
Maar dan bijna alleen in de situatie dat het koppel Brussel verlaat voor een gebied met een uitgesproken Nederlandstalig profiel.
Als men in Brussel blijft is de formule gewoon weer FR + NL = FR.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Vergeet niet dat bij verfransing over enkele generaties, tweetaligheid altijd een tussenstadium was tot franse eentaligheid!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Zeker.
Ik behoor dan ook niet bij de meute die denkt dat taalverandering een onvermijdbaar linair proces is dat noodzakelijkerwijs altijd tot meer verfransing zal leiden.
Hernederlandsing is absoluut mogelijk. Maar zeker niet onder de huidige randvoorwaarden (voornamelijk gecreeerd door ´t eigen volk zelve). Nu zal de verfransing gewoon door blijven stomen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
... ik vind toch dat de Vl. Gem. heel wat kulturele centra heeft in Brussel.Verrassend veel zelfs. Voorts TV-Brussel en zo...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Je mag TV Brussel best even memoreren als een lichtpuntje in een zee van franstaligheid in BHV.
Maar dan heb je het ook wel gehad voor wat betreft de media.
En die cultuurclubjes...ach schattig hoor. Vooral behouden zou ik zeggen, maar laten we nu niet denken dat deze voor een Kulturele Reconquista gaan zorgen.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2012, 20:55   #2
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Het geheim van de herovering is of kan zijn:
  • stichting van Nederalndstalige Vlaamstalige woningcorporaties,
  • stichting van eigen Nederlandstalige Vlaamse scholen,
  • stichting van Nederlandstalige Vlaamse kinderopvang,
  • oprichting van Nederlandstalige Vlaamse bedrijven.

Vooral wanner je naar Noord-ierland kijk met het Ierstalige onderwijs (Iers is Gaelic of Gaeilge ) met zijn Na�*onra (Ierstalige kinderopvang) en bun-gaelscoileanna (het basis-onderwijs) is dit zeer effectief!
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2012, 21:36   #3
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Het geheim van de herovering is of kan zijn:
  • stichting van Nederalndstalige Vlaamstalige woningcorporaties,
  • stichting van eigen Nederlandstalige Vlaamse scholen,
  • stichting van Nederlandstalige Vlaamse kinderopvang,
  • oprichting van Nederlandstalige Vlaamse bedrijven.

Vooral wanner je naar Noord-ierland kijk met het Ierstalige onderwijs (Iers is Gaelic of Gaeilge ) met zijn Na�*onra (Ierstalige kinderopvang) en bun-gaelscoileanna (het basis-onderwijs) is dit zeer effectief!
We zullen Friesland maar niet als voorbeeld nemen, zo dacht ik.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2012, 22:45   #4
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard

We zullen het Waals maar niet als voorbeeld nemen zeker?
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2012, 23:06   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
We zullen Friesland maar niet als voorbeeld nemen, zo dacht ik.
Waarom moeten we naar Friesland al dan niet refereren?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2012, 08:17   #6
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
We zullen Friesland maar niet als voorbeeld nemen, zo dacht ik.
Friesland is grotendeels tweetalig, tegenwoordig krijgen zo'n beetje alle kinderen Fries op de basisschool. Bovendien is het Fries ook erkend als bestuurstaal. Dit lijkt ook een beetje op Ierland en de Ierse situatie.

Als ik als Hollandse Nederlander de keuze had gehad om Fries te leren in Holland, dan had ik dit zeker gedaan! En tegenwoordig kan dit ook.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2012, 11:14   #7
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Friesland is grotendeels tweetalig, tegenwoordig krijgen zo'n beetje alle kinderen Fries op de basisschool. Bovendien is het Fries ook erkend als bestuurstaal. Dit lijkt ook een beetje op Ierland en de Ierse situatie.

Als ik als Hollandse Nederlander de keuze had gehad om Fries te leren in Holland, dan had ik dit zeker gedaan! En tegenwoordig kan dit ook.
Toch wel net wat anders dan met het Waals in Belgique, hoewel die taal ongeveer even veel sprekers telt.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2012, 12:34   #8
captain jack
Gouverneur
 
captain jack's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 1.160
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Het geheim van de herovering is of kan zijn:
  • stichting van Nederalndstalige Vlaamstalige woningcorporaties,
  • stichting van eigen Nederlandstalige Vlaamse scholen,
  • stichting van Nederlandstalige Vlaamse kinderopvang,
  • oprichting van Nederlandstalige Vlaamse bedrijven.

Vooral wanner je naar Noord-ierland kijk met het Ierstalige onderwijs (Iers is Gaelic of Gaeilge ) met zijn Na�*onra (Ierstalige kinderopvang) en bun-gaelscoileanna (het basis-onderwijs) is dit zeer effectief!
Maar dit betekent dat we moeten gaan investeren in Brussel... Krijg dat maar eens verkocht.
We hebben de neiging om altijd weer in hetzelfde 'voor iets hoort iets' debat te vervallen waarna sommigen steeds tot de conclusie zullen komen dat we niet genoeg terugkrijgen. Uiteindelijk gebeurt er nooit iets en komen we in de slechtst mogelijke situatie terecht.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2012, 12:41   #9
SDG
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 27 september 2010
Berichten: 8.654
Standaard

Zouden we beter niet eerst een strategie voor de culturele reconquista van Vlaanderen bedenken, zodat kennis van het Nederlands voor migranten onmisbaar wordt om in de Vlaamse samenleving te kunnen functioneren?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2012, 16:05   #10
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Maar dit betekent dat we moeten gaan investeren in Brussel... Krijg dat maar eens verkocht.

Boter aan de galg. Ik weet niet hoe oud jij bent. Maar jaren geleden waren er al de door de overheid overgesubsidieerde concerten in hartje Brussel. Ik heb het o.a. over Mallemunt. Wat heeft dat opgebracht?
Ver-Nederlandsen lukt enkel als een brede laag van de plaatselijke bevolking dat wil. En dat zie ik niet zitten. Tenzij Brussel aantrekkelijk wordt voor Vlamingen om daar te gaan wonen. En dan moet dat nog dat soort Vlamingen zijn die het gebruik van de Nederlandse taal hoog in het vaandel voeren. Maar vooral die Nederlands praten hip maken. Met Nederlands te eisen ga je het tegengestelde effect krijgen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2012, 17:14   #11
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom moeten we naar Friesland al dan niet refereren?
Omdat de Friezen ook zolang hebben moeten vechten voor hun taalrechten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 maart 2012 om 17:14.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2012, 17:33   #12
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Omdat de Friezen ook zolang hebben moeten vechten voor hun taalrechten.
je plaat wordt een beetje grijs gedraaid. Kan je je voor één keer bij het onderwerp houden?

ach laat ook maar, dat lukt je toch niet. domme vraag van me
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2012, 17:37   #13
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Maar jaren geleden waren er al de door de overheid overgesubsidieerde concerten in hartje Brussel. Ik heb het o.a. over Mallemunt. Wat heeft dat opgebracht?
De Mallemunt was hoofdzakelijk Engelstalig en etnocentrisch (=Vlaamse folk artiest). En dus net zo droevig van opzet als de Vlaamsche staatsradio.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ver-Nederlandsen lukt enkel als een brede laag van de plaatselijke bevolking dat wil.
Het interessante is dat die plaatselijke bevolking van Brussel heel erg snel verandert.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Tenzij Brussel aantrekkelijk wordt voor Vlamingen om daar te gaan wonen.
Goede observatie.

Daar zou je snel beleid op kunnen maken.
Bv dat elke NLtalige onderwijskracht/ambtenaar die in Brussel woont er netto 1000 euro per maand bij krijgt.
Maar dat mag best meer zijn, if need be.
Je zou zelfs een strategie kunnen uitrollen waarin je in een aantal Brusselse wijken weer een NLtalige meerderheid krijgt door dit bedrag in een aantal Brusselse wijken te verhogen.
Tegelijkertijd kunnen tolpoortjes (elk entree 12 euro) rond Brussel worden geplaatst want autorijdende pendelaars kunnen niet hard genoeg worden uitgeperst.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
En dan moet dat nog dat soort Vlamingen zijn die het gebruik van de Nederlandse taal hoog in het vaandel voeren.
Dat vind ik een nog fundamentelere observatie.

Je moet allereerst houden van je eigen taal, om anderen te overtuigen deze aan/over te nemen.
De meeste Vlamingen houden niet van hun taal, en haar beleidsmakers al helemaal niet. Daar is oa een diep minderwaardigheidscomplex debet aan.

Allereerst is dit dus een kwestie van héél Vlaanderen.

Want om een Vlaamse tv die > 85% Engelstalig is, en een Vlaamse radio die >90% Engelstalig is hebben de Brusselse Vlamingen nooit gevraagd.

De boodschap voor alle Brusselse nieuwkomers is echter elke dag duidelijk bij het zappen: Nederlands niet goed genoeg voor de eigen media en cultuur...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Met Nederlands te eisen ga je het tegengestelde effect krijgen.
Ook een interessant punt.
Op de eerste plaats moeten mensen verleid worden tot Nederlands. Zoals ze op dit moment massaal verleid worden door de efficiente en gesmeerde Franse cultuurmachine in Brussel en de Rand.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 29 maart 2012 om 17:41.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2012, 19:36   #14
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Is die franstalilge kultuurmachine werkelijk zo nadrukkelijk aanwezig?
Ik dacht nu net dat voor het relatief kleine Vlaams-Brussel de Vl. Kulturele centra oververtegenwoordigd zijn. VK, AB, de KVS, Kaaitheater, Bozar, een goede bibliotheek, en wat vergeet ik nog allemaal....
Engelstalige programmatie? Dat hebt ge in de Botanique toch ook!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 maart 2012 om 19:42.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2012, 21:39   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Omdat de Friezen ook zolang hebben moeten vechten voor hun taalrechten.
En?

In tegenstelling tot vele anderen landen (om Frankrijk maar niet te noemen, nietwaar...) heeft Nederland uiteindelijk wel genereus ermee omgesprongen. Er is ook onder de Nederlandstalige Nederlanders een ommeslag gebeurd, getuige de mentaliteit van ingeweken 'Hollanders' in Friesland. Ze gedragen zich soms "Friezer" dan de Friezen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2012, 21:47   #16
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Omdat de Friezen ook zolang hebben moeten vechten voor hun taalrechten.
Dat komt ook omdat men lange tijd discussies heeft gevoerd of Fries een dialect van het Nederlands is of een echte taal.
Nederlands en Fries zijn beide Germaanse talen met een gemeenschappelijk Oud-Nederduits verleden en veel onderlinge wisselwerking.
Niet zo vreemd dus, die discussies....
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 29 maart 2012 om 21:49.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2012, 22:01   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dat komt ook omdat men lange tijd discussies heeft gevoerd of Fries een dialect van het Nederlands is of een echte taal.
Nederlands en Fries zijn beide Germaanse talen met een gemeenschappelijk Oud-Nederduits verleden en veel onderlinge wisselwerking.
Niet zo vreemd dus, die discussies....
Toch niet, hoor. Het Fries is al vrij vroeg in de geschiedenis een taal die los staat van de andere continentale Germaanse talen. Fries komt in die zin reeds voor lang voor er nog maar sprake was van Oudnederlands.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 00:47   #18
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ver-Nederlandsen lukt enkel als een brede laag van de plaatselijke bevolking dat wil. En dat zie ik niet zitten.
Maar als ze het wil moet ze ook de mogelijkheid daartoe krijgen en niet de deur gewezen worden in Vl. scholen wegens volzet, als ze zich willen laten inschrijven. Lees: wegens de onverschilligheid van de eigen kultuurverradende Vl. overheid die weigert van daar in te investeren.
Ik sluit mij dan ook volmondig aan bij Edwin 2! Niemand kan hier harder de nagel op de kop drukken dan hij het deed!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Tenzij Brussel aantrekkelijk wordt voor Vlamingen om daar te gaan wonen. En dan moet dat nog dat soort Vlamingen zijn die het gebruik van de Nederlandse taal hoog in het vaandel voeren.
Neen. Brussel moet ontvet en geïsoleerd worden.
en dat houdt in:
1) Dus, neen Eberhard Leclerc, in de plaats van een woonpremie te geven aan Vlamingen die naar Brussel verhuizen - (trouwens als ik me niet vergis hebben de ambtenaren van de Vl. gemeenschap dat al) - en in de plaats van tolmuurtjes op te trekken, ben ik eerder geneigd van het tegendeel te doen. Brussel moet zeker niet aantrekkelijk gemaakt worden voor Vlamingen om de eenvoudige reden dat elke Vlaming die daar heentrekt een potentieel verfransingsslachtoffer is, dat leert ons de geschiedenis. Het telefoonboek van Brussel staat al vol genoeg met franstalige straatnamen achter een Vlaamse naam!
(Bovendien: NL -1 betekent F +1 en betekent twee in de kering !)
Want die 2 e zin van Pajoske betreft, daar knelt nu net het schoentje! Waar NL in konkurrentie komt met F zal NL aan het kortste eind trekken.
Ik geloof nml. in het taaldarwinisme van Bismarck: Waar een Germaanse taal in konkurrentie komt met een Romaanse, daar wint de Romaanse. Waar een Germaanse in konkurrentie komt met een Slavische, daar wint de Germaanse. De geschiedenis toont daarvan voorbeelden genoeg. Hoedanook Frans heeft nog altijd meer aanzien dan Nederlands en dat zal altijd zo blijven!
20 miljoen versus..hoeveel?
Liever een stad met een half miljoen franstaligen die een enklave vormt in Vl. dan een stad met een miljoen franstaligen.

2) Een nog veel waanzinniger idee is Brussel uitbreiden om de aanwezigheid van de Nederlandstaligen te versterken.
Een voorstel van Pasal Smet. Ronduit verbijsterend is dat men in dat opzicht dus niets geleerd heeft uit de geschiedenis! Evere dat er pas bijgekomen is in de jaren 40 en verfranstte in een mum van tijd. Het scheelde niet veel of Sint-Stevens-Woluwe was er ook bij. De CVP-er Jan Verroken heeft dat gelukkig met een amendement kunnen tegenhouden. Voor die persoon mag men nu gerust een standbeeld oprichten in St.-Stevens-Woluwe. Het volstaat te vergelijken hoe de taalverhoudeningen zijn in Evere en die in Sint-Stevens.

3) In de plaats van Vlamingen naar Brussel te lokken moet men Franstaligen uit Brussel lokken.
Niet teveel ineens natuurlijk, maar net zoveel dat ze nog net kunnen geassimileerd worden. De verfransing van de Rand is een schijnverfransing want dat beperkt zich tot de eerste generatie, de tweede, die gaat door het Vl. onderwijs een gedwongen assimilatie ondergaan.
Men leest tegenwoordig veel berichten over het toenemend aantal vreemdelingen in de scholen in de Rand, maar dat zijn wel de nieuwe Vlamingen eens ze afgestudeerd zijn! Dat is iets dat op de lange termijn moet bekeken worden. (Met 'Rand' bedoel ik natuurlijk niet de faciliteitengemeenten want daar zijn wel franstalige scholen, en daar gaan franstaligen net de Nederlandstaligheid bekonkurreren.)

4)Men zou dus kunnen beginnen met Brussel weg te geven als hoofdstad van Europa!
Want na de Vlamingen worden daaar de Europeanen verfranst die op termijn alleen maar de Francité versterken en zich tegen de Nederlandstaligheid keren.

De Vlaanderen moet er echter natuurlijk wel haar hoofdstad houden als anti-Wallobrux symbool. Want in een onafhankelijk Vl. komt het erop aan Brussel mee te krijgen. Anders is de Nederlandstaligheid daar overgeleverd aan de 'demokratie' van de franstaligen.

5) In de lijn van het voorgaande ben ik uiteraard tegen de Metropolitan Region. Ik hoop dat de Vlaamse burgemeesters dat maar gaan boykotten! Het zou een overlegorgaan worden, maar ik vrees dat dit slechts een een eerste stap zal zijn in het uiteindelijk toekenen van bevoedheden en dan wordt Vlaanderen wel geamputeerd. Een sluikse Brusselse uitbreiding dus. http://www.vvb.org/persmededelingen/35515

6) Dit bekijk ik zeer wantrouwend:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gewestelijk_ExpresNet

De Kulturele Reconquista moet zich van binnenuit voltrekken en het belang van dit programma kan dus niet genoeg benadrukt worden:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Het geheim van de herovering is of kan zijn:
  • stichting van Nederalndstalige Vlaamstalige woningcorporaties,
  • stichting van eigen Nederlandstalige Vlaamse scholen,
  • stichting van Nederlandstalige Vlaamse kinderopvang,
  • oprichting van Nederlandstalige Vlaamse bedrijven.
Vooral wanner je naar Noord-ierland kijk met het Ierstalige onderwijs (Iers is Gaelic of Gaeilge ) met zijn Na�*onra (Ierstalige kinderopvang) en bun-gaelscoileanna (het basis-onderwijs) is dit zeer effectief!
(Dit is er al - alhoewel, woningcorporaties? - maar veel te weinig.)
Hemeltergend is dat er momenteel een zeer intense vraag naar het NL-onderwijs is, maar men weigert van aan die vraag tegemoet te komen door het aantal scholen fors uit te breiden.
Voor anderstaligen die onvoldoende Nederlands kunnen, zou men eerst een jaar in een taalbad moeten steken, in de plaats van die te weigeren.
Het momentum is er, het ijzer is heet, en de eigen kultuurverradende politikasters weigeren het te smeden! Hoofdschuldige is de minister van onderwijs: weeral diezelfde Pascal SMET-op-Vlaanderen.
De FDF-ers lachen beslist in hun vuisje.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 maart 2012 om 00:54.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 00:49   #19
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Idd. Ik denk dat heel die discussie over wat de overheid zal/zou/wil/moet doen achterhaald.
Het valt gewoon af te wachten hoe de evolutie in de komende jaren zal zijn op het terrein.
Om Brussel als voorbeeld te nemen: uit verschillende bronnen verneem ik dat er een belangrijke instroom is van jonge hoogopgeleide Nederlandstalige mensen, maar ook van Fransen die Brussel verkiezen boven het veel duurdere Parijs om te wonen maar dankzij de snelle treinverbinding toch in Parijs (kunnen) blijven werken.
Dan valt het af te wachten hoe dezen gaan communiceren? Frans, Engels? Nederlands lijkt me geen realistische optie. Of gaan ze aparte groepen vormen ind e samenleving?
Ik gok op Engels. Trouwens voor beiden de meest acceptabele keuze. Want 1-een mengeling van Germaans en Romaans. 2-De meest gebuikte handelstaal dus ook de taal die velen al gebruiken in hun werkomgeving.
Daarmee is heel die taalstrijd achterhaald.
Er is één blind vlek in Uw redenering: Zolang die Engelstaligen geen faciliteiten krijgen in Brussel - lees: Engelstalige scholen - kan het Engels daar niet gedijen en zich op termijn bestendigen; ze zullen de gedwongen taalassimilatie ondergaan.
Ze staan dan weliswaar sterker dan de Vlamingen destijds, maar toch....!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 maart 2012 om 01:19.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 01:11   #20
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

de KULTURELE RECONQUISTA van Brussel.......

Wat een gezwollen retoriek.

Tip: leer deftig Nederlands praten, en doe het vooral in Brussel.
Dat zal al een slok op een borrel schelen.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be