Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 november 2014, 16:13   #961
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
1/3 van de man/vrouw in de straat is gaan stemmen, ik noem dat niet "massaal".
En dan? Het aantal ja stemmen was zelfs dat andere twee derde in rekening gebracht nog steeds groter dan de Spaanse regering zelf die in vergelijking veel minder steun heeft.
Het aantal ja stemmen was ook groter - in absolute cijfers! - dan het aantal Catalanen dat hetNAVO en EU lidmaatschap goedkeurde.

Trouwens, het echte referendum zullen de volgende verkiezingen zijn. En er is nu al een meerderheid voor onafhankelijkheid in het parlement.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2014, 16:40   #962
Ja_an
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 5 januari 2014
Berichten: 908
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Waaruit mag blijken dat dat zal gebeuren? Ik denk dat eerder het omgekeerde zal gebeuren. De strategische ligging, de economische ondernemingsgeest én de veel minder corrupte overheid zal juist heel wat investeringen aantrekken.
Ondernemers houden niet van onzekerheid. Onzekerheid is juist hetgeen als rode draad doorheen de discussie van onafhankelijkheid loopt. En de onzekerheid stijgt enkel indien er geen voorafgaand akkoord is zoals tussen VK en Schotland.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Misschien omdat het nee-kamp vooral goed is in angstzaaien zonder reële argumenten en bewijzen aan te brengen?

Het is niet nodig om inhoudelijk te reageren op inhoudsloze angstkreten hoor.
U doet het zelf opnieuw.

Zoals in dat rapport staat is het bvb. bijzonder onduidelijk of en hoe Catalonië lid kan blijven of worden van de EU.

Dat is geen angstzaaierij. Dat is gewoon een vaststelling.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Al eens goed nagedacht over het verkeer dat daar door loopt?
Verkeer naar Catalonië en een deel van Spanje. Dat is heel wat, maar het maakt Catalonië geen transitland zoals België.
Ja_an is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2014, 16:47   #963
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
1/3 van de man/vrouw in de straat is gaan stemmen, ik noem dat niet "massaal".
In Mechelen en Sint niklaas zijn er amper 10 %der kiezers opgekomen voor de lokale referenda aldaar.

Toen werden die referenda afgeschilderd als triomfen van de plaatselijke democratie.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 11 november 2014 om 16:48.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2014, 17:23   #964
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ja_an Bekijk bericht
Ondernemers houden niet van onzekerheid. Onzekerheid is juist hetgeen als rode draad doorheen de discussie van onafhankelijkheid loopt. En de onzekerheid stijgt enkel indien er geen voorafgaand akkoord is zoals tussen VK en Schotland.
Dat is vooral uw mening. Dat is geen enkel onderbouwde argumentatie. Alsof plots alle infrastructuur uit Catalonië zou verdwijnen als het onafhankelijk wordt.

Citaat:
U doet het zelf opnieuw.

Zoals in dat rapport staat is het bvb. bijzonder onduidelijk of en hoe Catalonië lid kan blijven of worden van de EU.

Dat is geen angstzaaierij. Dat is gewoon een vaststelling.
Het is inderdaad een vaststelling dat het onduidelijk is of Catalonië bij de EU kan.
Het is zelfs onduidelijk of Catalonië dat wel wil.
Want weet u, de EU is geen heilig dogma.

Citaat:
Verkeer naar Catalonië en een deel van Spanje. Dat is heel wat, maar het maakt Catalonië geen transitland zoals België.
Het zou Spanje wel afsnijden van de rest van Europa. Net als Portugal trouwens. De EU zal er net alles aan doen om Catalonië binnen de EU te houden.
Misschien zal het dan te laat zijn, en willen de Catalanen de EU niet meer.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2014, 17:54   #965
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Dat is vooral uw mening. Dat is geen enkel onderbouwde argumentatie. Alsof plots alle infrastructuur uit Catalonië zou verdwijnen als het onafhankelijk wordt.



Het is inderdaad een vaststelling dat het onduidelijk is of Catalonië bij de EU kan.
Het is zelfs onduidelijk of Catalonië dat wel wil.
Want weet u, de EU is geen heilig dogma.



Het zou Spanje wel afsnijden van de rest van Europa. Net als Portugal trouwens. De EU zal er net alles aan doen om Catalonië binnen de EU te houden.
Misschien zal het dan te laat zijn, en willen de Catalanen de EU niet meer.
Wie zal in de toekomst de EU nog wel willen ?

Als het Verenigd Koninkrijk volgend jaar beslist om uit de EU te stappen is het zover.

Dan blijven Duitsland en Nederland nog over als grote netto-betalers.
Die gaan de rekening ook niet meer alleen willen betalen .

De netto-betalers zullen de EU verlaten en alleen de ontvangers zullen nog in de EU blijven ,
maar er zal niets meer te ontvangen zijn
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2014, 17:59   #966
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 8.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
80 %is wel degelijk een overgrote meerderheid.

Zodanig groot dat velen het de moeite niet waard vonden om te gaan stemmen daar ze toch wisten dat de ja stemmers gingen winnen .
Als ik tegen onafhankelijkheid zou zijn zou ik in de gegeven omstandigheden ook niet gaan stemmen. Madrid heeft immers mijn wens reeds waargemaakt. Dus zou tegen gaan stemmen zuiver tijdverlies zijn. Maar moest ik voor onafhankelijkheid zijn zou ik natuurlijk wel gaan stemmen.
Vandaar dat ik die 30% erg laag vind temeer omdat de partijen pro onafhankelijkheid hun kiezers hadden opgeroepen wel te gaan stemmen.
In deze optiek kan men stellen dat 30% van de kiesgerechtigden pro waren en 70% contra. Madrid zal zeker niet wakker liggen van deze uitslag integendeel.

Laatst gewijzigd door speurneus : 11 november 2014 om 18:00.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2014, 18:03   #967
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 8.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Wie zal in de toekomst de EU nog wel willen ?

Als het Verenigd Koninkrijk volgend jaar beslist om uit de EU te stappen is het zover.

Dan blijven Duitsland en Nederland nog over als grote netto-betalers.
Die gaan de rekening ook niet meer alleen willen betalen .

De netto-betalers zullen de EU verlaten en alleen de ontvangers zullen nog in de EU blijven ,
maar er zal niets meer te ontvangen zijn
Sinds wanneer is het VK netto betaler?
Spanje is zeker geen netto betaler. Europa heeft zo goed als gans de Spaanse infrastructuur betaald.
btw al eens gezien hoeveel miljard Frankrijk jaarlijks bijdraagt?

Laatst gewijzigd door speurneus : 11 november 2014 om 18:04.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2014, 18:07   #968
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.789
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Wie zal in de toekomst de EU nog wel willen ?

Als het Verenigd Koninkrijk volgend jaar beslist om uit de EU te stappen is het zover.

Dan blijven Duitsland en Nederland nog over als grote netto-betalers.
Die gaan de rekening ook niet meer alleen willen betalen .

De netto-betalers zullen de EU verlaten en alleen de ontvangers zullen nog in de EU blijven ,
maar er zal niets meer te ontvangen zijn
De wilde veronderstellingen vliegen in het rond.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2014, 18:54   #969
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Sinds wanneer is het VK netto betaler?
Spanje is zeker geen netto betaler. Europa heeft zo goed als gans de Spaanse infrastructuur betaald.
btw al eens gezien hoeveel miljard Frankrijk jaarlijks bijdraagt?
Het VK moet 2 miljard € bijbetalen tegen volgend jaar.

Frankrijk zal meer dan 1 miljard € terugkrijgen.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 11 november 2014 om 18:55.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2014, 18:56   #970
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
De wilde veronderstellingen vliegen in het rond.
De subsidies en transfers naar de Latijnse ontvangers ook
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2014, 19:27   #971
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Waaruit mag blijken dat dat zal gebeuren? Ik denk dat eerder het omgekeerde zal gebeuren. De strategische ligging, de economische ondernemingsgeest én de veel minder corrupte overheid zal juist heel wat investeringen aantrekken.
Daar zijn ze vet mee als er in- en uitvoerheffingen moeten worden betaald op alle handelsverkeer tussen Catalonië en de rest van Spanje en de EU. Want dat is wat er zal gebeuren als Catalonië de onafhankelijkheid uitroept en zichzelf buiten de EU plaatst. Strategische ligging of niet, als Catalonië haar toegang tot de eenheidsmarkt verliest dan valt de haven van Barcelona stil.
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2014, 19:29   #972
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.089
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Als ik tegen onafhankelijkheid zou zijn zou ik in de gegeven omstandigheden ook niet gaan stemmen. Madrid heeft immers mijn wens reeds waargemaakt. Dus zou tegen gaan stemmen zuiver tijdverlies zijn. Maar moest ik voor onafhankelijkheid zijn zou ik natuurlijk wel gaan stemmen.
Vandaar dat ik die 30% erg laag vind temeer omdat de partijen pro onafhankelijkheid hun kiezers hadden opgeroepen wel te gaan stemmen.
In deze optiek kan men stellen dat 30% van de kiesgerechtigden pro waren en 70% contra. Madrid zal zeker niet wakker liggen van deze uitslag integendeel.
Dat denk ik ook. Ik sta er zelfs van te kijken dat er alsnog 20% van die mensen nutteloos naar dat pollhokje zijn getrokken. Misschien om een symbolisch statement te maken ? Of toevallig niets ernstigs te doen ? Of het lag op de weg naar hun staminee waar ze een pint gaan pakken ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2014, 19:31   #973
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.089
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
De wilde veronderstellingen vliegen in het rond.
Als je écht wil gieren van het lachen, herlees dan al zijn wilde veronderstellingen over schotland eens. Je weet wel, die mensen die ons hier in vlaanderen de weg naar de onafhankelijkheid gingen tonen volgens kaproen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2014, 20:54   #974
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Als je écht wil gieren van het lachen, herlees dan al zijn wilde veronderstellingen over schotland eens. Je weet wel, die mensen die ons hier in vlaanderen de weg naar de onafhankelijkheid gingen tonen volgens kaproen.
Lach maar rustig verder
,maar de Schotse onafhankelijkheidsdroom is nog niet opgeborgen in Schotland.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2014, 21:49   #975
hollande
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 februari 2010
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Als je écht wil gieren van het lachen, herlees dan al zijn wilde veronderstellingen over schotland eens. Je weet wel, die mensen die ons hier in vlaanderen de weg naar de onafhankelijkheid gingen tonen volgens kaproen.
en ik die dacht dat Schotland en Catalonië al onafhankelijk waren onder het gez(a)ag van de witte kaproen.
hollande is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2014, 22:11   #976
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Daar zijn ze vet mee als er in- en uitvoerheffingen moeten worden betaald op alle handelsverkeer tussen Catalonië en de rest van Spanje en de EU. Want dat is wat er zal gebeuren als Catalonië de onafhankelijkheid uitroept en zichzelf buiten de EU plaatst. Strategische ligging of niet, als Catalonië haar toegang tot de eenheidsmarkt verliest dan valt de haven van Barcelona stil.
Als de EU het recht van de sterkste kan laten gelden, en jij er niet aan twijfelt dat zij dat zal doen, geef je eigenlijk toe dat de EU een soort misdaadorganisatie is.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2014, 23:06   #977
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
In Mechelen en Sint niklaas zijn er amper 10 %der kiezers opgekomen voor de lokale referenda aldaar.

Toen werden die referenda afgeschilderd als triomfen van de plaatselijke democratie.
Voor België is het dat misschien ook wel. De Belg heeft namelijk nooit geleerd mee te denken in het beleid. Het is zijn plicht om de zoveel jaar eens te gaan kiezen voor een van de groepen die de particratie uitmaken. Meer niet. En ook de media in dit land komen op een schrijnende wijze tekort in hun opvoedkundige taak hieromtrent. Ze leren het volk eerder af dan aan dat het ZELF ook iets mag beslissen. Die mediamakers beseffen hun perfide rol in het geheel niet eens. Ze hebben zelf een slavenmentaliteit. Dat is iets dieps en ouds.

Het is ook pas na een paar decennia buiten Europa dat in België ben beginnen zien hoe het eigenlijk is. En nu valt het me elke keer meer op als ik er kom. Maar het is bijna onmogelijk mensen die er midden in zitten tot inzicht te brengen. Ze zien 'het probleem' niet. Ze hebben nooit anders gekend.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 11 november 2014 om 23:07.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2014, 01:41   #978
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.604
Standaard

Bovenstaand standpunt van J. Bollen = volledig in te onderschrijven.
Na er inderdaad een tijdje weg te zijn geweest ziet men veel duidelijken hoe het politiek bewustzijn in belgenland zich doorgaans resumeert tot klagen en jammeren.

Kleuter Phd.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2014, 07:51   #979
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

ik heb wel wat moeite met sommigen hun redenering.
Enerzijds wordt gezegd dat als in België 120.000 man op straat komt, dat de regering niet anders kan dan veranderen maar als 1.800.000 mensen voor onafhankelijkheid van Catalonië stemmen, moet Spanje niets doen met dit signaal?

Ik weet niet of de Catalanen nu echt onafhankelijk willen worden of dat ze gewoon meer autonomie willen of dat ze gewoon vinden dat ze recht hebben op een ander beleid. Maar de stem van zo veel mensen kan toch niet gewoon genegeerd worden in een democratie?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2014, 10:02   #980
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.604
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik heb wel wat moeite met sommigen hun redenering.
../...
Maar de stem van zo veel mensen kan toch niet gewoon genegeerd worden in een democratie?
(Her)lees aub bericht 979 van J.Bollen en vervolledig met een doorgevoerde analyse over 'democratie' en 'Belgenlandje'.
Er is kans om tot een verbluffend besluit te komen; of niet uiteraard. Up to you.

Trouwens Catalunya is niet Vlaanderen, west noch oost.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 12 november 2014 om 10:15.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be