Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Vlaams-nationalistisch forum
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vlaams-nationalistisch forum Vlaams-nationalistische thema's kunnen hier besproken worden.

 
 
Discussietools
Oud 30 september 2004, 09:05   #1
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard Anti-vlaamse bedrijven boycotten

Citaat:
MAKRO MACHELEN
“STOP FRANSTALIG IMPERIALISME”


De Vlaams Blok Jongeren arr. Brussel-Halle-Vilvoorde krijgen de laatste tijd meer en meer meldingen binnen van het feit dat de vestiging van de keten Makro te Machelen tweetalige opschriften gebruikt en dat de omroepen en mededelingen steevast zowel in het Nederlands als in het Frans gebeuren.

Machelen is een gemeente gelegen in het ééntalig Nederlands landsgedeelte.

De Franstaligen hebben de eentaligheid van Vlaanderen nooit aanvaard en blijven de grenzen van Vlaanderen in vraag stellen. Hun doel: een tweetalig statuut afdwingen voor de Vlaamse gemeenten in de brede rand rond Brussel en uiteindelijk aanhechten tot het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Dat is onaanvaardbaar!

De Vlaams Blok Jongeren hekelen dan ook de lafheid en zwakheid van de Vlaamse regering én de Vlaamse meerderheidspartijen in de federale regering.

Het gebruik van deze tweetalige opschriften en het feit dat de omroepen en mededelingen in zowel het Nederlands als in het Frans gebeuren, beschouwen wij als een regelrechte toegeving aan hen, die voor de Vlaamse gemeenten in de rand rond Brussel een tweetalig statuut willen afdwingen. Aan diegene, die Machelen bij Brussel willen aanhechten.

Of vindt de directie van de Makro te Machelen het wenselijk dat Machelen aangehecht zou worden aan Brussel en zo een tweetalig statuut zou verkrijgen?

Daarom heeft het bestuur van de Vlaams Blok Jongeren arr. Brussel-Halle-Vilvoorde vandaag schriftelijk aan de directie van de Makro te Machelen gevraagd deze tweetalige opschriften te verwijderen en de omroepen en mededelingen voortaan enkel, zoals het hoort, in het Nederlands te laten gebeuren.

Indien deze vraag onbeantwoord zal blijven, zullen de Vlaams Blok Jongeren arr. Brussel-Halle-Vilvoorde, om deze wantoestand aan te klagen, een ludieke actie organiseren.

Vlaanderen heeft nood aan onafhankelijkheid om de verfransing voorgoed te stoppen en de Vlaamse belangen optimaal te kunnen verdedigen.

Stop het Franstalig imperialisme!

Namens het bestuur van de Vlaams Blok Jongeren arr. Brussel-Halle-Vilvoorde,

Jörgen Noens
Voorzitter Vlaams Blok Jongeren Brussel-Halle-Vilvoorde
Ik ben geen VB´er, maar toch vond ik dat deze jongens iniciatief hebben.
60% van de bevolking is Vlaams en toch behandelen ze ons als een bende idioten die alles lekker slikt zonder protest. Mijn idee is van hier een lijst te maken met anti-vlaamse bedrijven, zodat we ze lekker kunnen boycotten.
jOOSt is offline  
Oud 30 september 2004, 18:39   #2
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
60% van de bevolking is Vlaams en toch behandelen ze ons als een bende idioten die alles lekker slikt zonder protest.
Dus omdat een (private) onderneming haar klanten bedient in hun eigen taal (ook wanneer deze taal niet tot de bestuurstaal behoort van het gebied waar de onderneming gevestigd is) dan voelt u zich behandeld als een alles slikkende idioot. Een beetje last van een laag zelfbeeld?!

Ik begrijp het probleem niet hoor; wat interesseert het mij nu dat een bedrijf mijn buurman in het Frans behelpt, zolang ik eveneens in mijn 'eigen' taal wordt geholpen!
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline  
Oud 1 oktober 2004, 08:54   #3
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Kauft nicht bei Juden?
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline  
Oud 1 oktober 2004, 10:12   #4
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard

Als je zoals de vlamingen meer dan 100 jaar hebt moeten strijden om je taal te kunnen gebruiken in alle openbare instellingen, dan moeten deze bedrijven respect daar voor tonen en geen franstalige publiciteit rondzenden en geen franstalige plakaatjes in hun winkels zetten. In andere woorden, het franstalige imperialisme niet een handje helpen.
jOOSt is offline  
Oud 1 oktober 2004, 11:36   #5
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 19 maart 2003
Locatie: Maaseik
Berichten: 2.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Als je zoals de vlamingen meer dan 100 jaar hebt moeten strijden om je taal te kunnen gebruiken in alle openbare instellingen, dan moeten deze bedrijven respect daar voor tonen en geen franstalige publiciteit rondzenden en geen franstalige plakaatjes in hun winkels zetten. In andere woorden, het franstalige imperialisme niet een handje helpen.
En als nu eens blijkt dat er ook veel franstaligen in die betreffende makro gaan winkelen? Dan is het toch wel begrijpelijk dat de makro ook die taal hanteerd?
Vlaanderen_onafhankelijk is offline  
Oud 1 oktober 2004, 12:39   #6
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
En als nu eens blijkt dat er ook veel franstaligen in die betreffende makro gaan winkelen? Dan is het toch wel begrijpelijk dat de makro ook die taal hanteerd?
Machelen is een gemeente gelegen in het ééntalig Nederlands landsgedeelte. Ééntalig!!!
Het is helemaal niet begrijpelijk. Dit is de klok terug draaien, jaren moeten strijden om ons taal te mogen gebruiken en bij de Makro vegen ze gewoon hun gat er aan.

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 1 oktober 2004 om 12:44.
jOOSt is offline  
Oud 1 oktober 2004, 13:06   #7
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Machelen is een gemeente gelegen in het ééntalig Nederlands landsgedeelte. Ééntalig!!!
Het is helemaal niet begrijpelijk. Dit is de klok terug draaien, jaren moeten strijden om ons taal te mogen gebruiken en bij de Makro vegen ze gewoon hun gat er aan.
1) Wordt u bij Makro in Machelen niet beholpen in het Nederlands?
2) Is Makro een openbare instelling?
3) Is het zo dat omdat een stuk grondgebied op papier ééntalig is, dat het dat ook in werkelijkheid is? Of dat het onmogelijk is dat er vele anderssprekenden, bijvoorbeeld vanuit een naburig tweetalig of ééntalig doch anderstalig gebied, komen winkelen in Machelen?

Nu goed, het is uw goed recht om er een dergelijke primitieve houding op na te houden, ik zal u er niet van weerhouden om niet langer in Makro te kopen en indien u andere mensen wenst proberen te overtuigen van uw opinie dan is dat uw goed recht, maar verwacht niet dat anderen uw opinie als vanzelfsprekend zullen beschouwen en/of u zullen steunen, en verlang al helemaal niet dat er hier (van bovenaf) maatregelen tegen genomen worden.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline  
Oud 1 oktober 2004, 13:16   #8
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard

Nederlands is geen spaans of engels en daarom is de strijd niet evenwichtig. Het is een kleine taal die hardnekkig verdedigd moet worden tegen het franse taalimperialisme. Spreken de kassiersters in de Brusselse warenhuizen marrokaans?
jOOSt is offline  
Oud 1 oktober 2004, 14:18   #9
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Kan je misschien ook op, in plaats van naast, mijn vragen antwoorden?

Of er Brusselse warenhuizen zijn waar men Marokkaans spreekt weet ik niet en eigenlijk kan met dat ook geen ene moer schelen. Indien er warenhuizen zijn die van oordeel zijn dat hen dat meer klanten kan opleveren dan moeten die warenhuizen dat maar doen.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline  
Oud 1 oktober 2004, 14:39   #10
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
1) Wordt u bij Makro in Machelen niet beholpen in het Nederlands?
2) Is Makro een openbare instelling?
3) Is het zo dat omdat een stuk grondgebied op papier ééntalig is, dat het dat ook in werkelijkheid is? Of dat het onmogelijk is dat er vele anderssprekenden, bijvoorbeeld vanuit een naburig tweetalig of ééntalig doch anderstalig gebied, komen winkelen in Machelen?
1) Ik denk van wel (ik ben er nog nooit geweest). Als ik er ooit eens ga, ga ik eens hun spaans testen. Tegenvraag: word ik in de Makro van Lodelinsart geholpen in het nederlands?
2) Neen, maar lachen met de Vlamingen hoeft niet.
3) Het grondgebied van Vlaanderen is ééntalig. Indien franstalige in het frans wensen geholpen te worden, en franstalige foldertjes en plakaatjes willen, dan moeten ze maar naar Lodelinsart gaan.

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 1 oktober 2004 om 14:49.
jOOSt is offline  
Oud 1 oktober 2004, 14:53   #11
Groot Bakkes
Minister
 
Groot Bakkes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2003
Locatie: Vlaanderen, Antwerpen
Berichten: 3.315
Standaard

Ik vind het nu op zich niet zo'n enorme ramp dat die bordjes daar staan, maar wat erger is, is dat er in gemeentes zoals Lodelinsart waar ook nederlandstaligen komen GEEN tweetalige opschriften zijn en dat er daar GEEN nederlandstalige bediening is. Dat is meten met twee maten en twee gewichten. Makro zal dus moeten kiezen: ofwel eentalig in Vlaanderen en eentalig in Wallonië, ofwel tweetalig in Vlaanderen en tweetalig in Wallonië, ofwel mij en anderen als klant verliezen.
Groot Bakkes is offline  
Oud 1 oktober 2004, 15:28   #12
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes
Ik vind het nu op zich niet zo'n enorme ramp dat die bordjes daar staan, maar wat erger is, is dat er in gemeentes zoals Lodelinsart waar ook nederlandstaligen komen GEEN tweetalige opschriften zijn en dat er daar GEEN nederlandstalige bediening is. Dat is meten met twee maten en twee gewichten. Makro zal dus moeten kiezen: ofwel eentalig in Vlaanderen en eentalig in Wallonië, ofwel tweetalig in Vlaanderen en tweetalig in Wallonië, ofwel mij en anderen als klant verliezen.
Aha, eindelijk iemand die mij begrijpt. Het draait allemaal rond dit: de franstaligen komen winkelen naar Vlaanderen en dat is hun volste recht, maar doen gewoon de moeite niet om ook maar een woord nederlands te spreken en dat vinden ze de gewoonste zaak van de wereld. Wat doet de winkelier? Hij past zich aan en zet franstalige plakaatjes en antwoordt hen in het frans, zodat de franstalige lekker verder zijn kont kan vegen aan de ééntaligheid van Vlaanderen. Natuurlijk zal de waalse winkelier geen nederlandstalige plakaatjes zetten, want de Vlaming past zich aan en owee wat een kritiek zou hij op zijn doos krijgen.
jOOSt is offline  
Oud 1 oktober 2004, 16:20   #13
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard

Ik heb hier nog eentje: H&M. In de Nieuwstraat te Brussel spreekt er niemand nederlands. Kan dat? Neen!
jOOSt is offline  
Oud 1 oktober 2004, 17:33   #14
odinkontakt
Provinciaal Statenlid
 
odinkontakt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2004
Berichten: 733
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
En als nu eens blijkt dat er ook veel franstaligen in die betreffende makro gaan winkelen? Dan is het toch wel begrijpelijk dat de makro ook die taal hanteerd?
--men kan ook op een heel DUIDELIJKE en BELEEFDE wijze, de arrogante franstaligen van de rand diets maken, dat ze in vlaanderen zijn en niet in wallonie ! want het gaat hier gewoon over de franstalige kaste die zich NOOIT heeft willen aanpassen aan het vlaamse karakter van de streek. ALS NV-AKE BEN JE HEEL GOED BEZIG !! PROFICIAT !
__________________
UNIVERSELE VERKLARING VAN DE RECHTEN VAN DE MENS:AANGENOMEN DOOR DE ALG.VERGADERING V/D VER.NATIES OP 10/12/1948 GOEDKEURING EN PUBLICATIE BELG.STAATSBLAD 31/03/1949: artikel 19 ..eenieder heeft het recht op vrijheid van mening en uiting van zijn mening, wat het recht insluit niet verontrust te worden omwille van zijn meningen en recht door om het even welk uitdrukkingsmiddel en zonder inachtneming van grenzen , inlichtingen en ideeen op te zoeken , te ontvangen en te verspreiden !!
odinkontakt is offline  
Oud 1 oktober 2004, 17:36   #15
odinkontakt
Provinciaal Statenlid
 
odinkontakt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2004
Berichten: 733
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes
Ik vind het nu op zich niet zo'n enorme ramp dat die bordjes daar staan, maar wat erger is, is dat er in gemeentes zoals Lodelinsart waar ook nederlandstaligen komen GEEN tweetalige opschriften zijn en dat er daar GEEN nederlandstalige bediening is. Dat is meten met twee maten en twee gewichten. Makro zal dus moeten kiezen: ofwel eentalig in Vlaanderen en eentalig in Wallonië, ofwel tweetalig in Vlaanderen en tweetalig in Wallonië, ofwel mij en anderen als klant verliezen.
groot bakkes u heeft gelijk. zo zouden meer vlamingen moeten reageren ipv dat kruipen als knechtjes voor die franskiljonse kaste !
__________________
UNIVERSELE VERKLARING VAN DE RECHTEN VAN DE MENS:AANGENOMEN DOOR DE ALG.VERGADERING V/D VER.NATIES OP 10/12/1948 GOEDKEURING EN PUBLICATIE BELG.STAATSBLAD 31/03/1949: artikel 19 ..eenieder heeft het recht op vrijheid van mening en uiting van zijn mening, wat het recht insluit niet verontrust te worden omwille van zijn meningen en recht door om het even welk uitdrukkingsmiddel en zonder inachtneming van grenzen , inlichtingen en ideeen op te zoeken , te ontvangen en te verspreiden !!
odinkontakt is offline  
Oud 1 oktober 2004, 21:30   #16
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Ik koop alleen bij Vlaamse handelaars en wandel buiten als dat niet zo is. Klant is koning!
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!

Laatst gewijzigd door Raven : 1 oktober 2004 om 21:30.
Raven is offline  
Oud 1 oktober 2004, 21:36   #17
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Ik koop alleen bij Vlaamse handelaars en wandel buiten als dat niet zo is. Klant is koning!
Absoluut! Ik ben ooit zo is in Brussel een pakje friet gaan bestellen en ze verstonden me niet eens. Ik ben dan naar een fritkot gegaan waar ze wel Nederlands konden.
__________________


N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline  
Oud 3 oktober 2004, 11:52   #18
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 19 maart 2003
Locatie: Maaseik
Berichten: 2.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door odinkontakt
ALS NV-AKE BEN JE HEEL GOED BEZIG !! PROFICIAT !
Het wordt misschien eens hoog tijd dat sommige roman-Vlaams-nationalisten eens uit de al lang gestreden taalstrijd stappen en hun ogen openen voor de hedendaagse realiteit.

Als de makro in Machelen veel franstalige klanten heeft, dan heeft bedrijf al privé-bedrijf het recht om die in het frans te bedienen. Ik vind persoonlijk ook dat de makro dan in die franstalige gemeente ook Nederlands moet aanbieden als er proportioneel evenveel NL-taligen komen als FR-taligen in Machelen, maar dat wil niet zeggen dat de makro geen frans mag gebruiken in Machelen.
Ga je elk bedrijf dat in het ééntalig gebied Vlaanderen haar producten met tweetalige opschriften verdeeld, boycotten? Begin er maar eens aan. Veel zal je niet meer achter je kinnenbakje krijgen hoor....
In Noord-Limburg zitten ze met nogal wat Amerikanen (gelinkt aan Kleine Brogel), in jullie redenering zouden die dus enkel in het Nederlands geholpen mogen worden als ze naar de winkel gaan? Die winkel zou nogal succes hebben...

Ik ijver voor Vlaamse onafhankelijkheid in een beperkt Europees kader. Eén van onze grote troeven is de meertaligheid (al dan niet op hoog niveau), jullie willen blijkbaar dolgraag de klok ettelijke jaren terugdraaien waarin iedereen enkel en alleen NL spreekt in Vlaanderen? Go for it...

Als ik als NL-talige in Brussel iets wil gaan kopen en ze kunnen mij niet bedienen in het NL ga ik verder totdat ik ergens een winkel vindt waar ze dat wel kunnen.
Als ik in Wallonië iets zou willen gaan kopen, dan doe ik mij de moeite om frans te praten.

Als franstaligen meertaligheid weigeren, is dat hun eigen zaak, het zal als een boemerang in hun gezicht terugkeren, ooit.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline  
Oud 3 oktober 2004, 13:22   #19
DaBlacky
Europees Commissaris
 
DaBlacky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Absoluut! Ik ben ooit zo is in Brussel een pakje friet gaan bestellen en ze verstonden me niet eens. Ik ben dan naar een fritkot gegaan waar ze wel Nederlands konden.
gisteren in Brussel verstonden ze het woord "pintje" niet eens. Twas dat ik met ne (grote, niet-flamigantische) groep was, anders was ik het ook afgebold.
Wel goedkoop voor in Brussel te zijn (€ 1,5).
DaBlacky is offline  
Oud 15 januari 2005, 10:01   #20
panzer
Provinciaal Gedeputeerde
 
panzer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 december 2004
Locatie: Hombeek (In Leuven tijdens de week op kot)
Berichten: 859
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
Het wordt misschien eens hoog tijd dat sommige roman-Vlaams-nationalisten eens uit de al lang gestreden taalstrijd stappen en hun ogen openen voor de hedendaagse realiteit.

Als de makro in Machelen veel franstalige klanten heeft, dan heeft bedrijf al privé-bedrijf het recht om die in het frans te bedienen. Ik vind persoonlijk ook dat de makro dan in die franstalige gemeente ook Nederlands moet aanbieden als er proportioneel evenveel NL-taligen komen als FR-taligen in Machelen, maar dat wil niet zeggen dat de makro geen frans mag gebruiken in Machelen.
Ga je elk bedrijf dat in het ééntalig gebied Vlaanderen haar producten met tweetalige opschriften verdeeld, boycotten? Begin er maar eens aan. Veel zal je niet meer achter je kinnenbakje krijgen hoor....
In Noord-Limburg zitten ze met nogal wat Amerikanen (gelinkt aan Kleine Brogel), in jullie redenering zouden die dus enkel in het Nederlands geholpen mogen worden als ze naar de winkel gaan? Die winkel zou nogal succes hebben...

Ik ijver voor Vlaamse onafhankelijkheid in een beperkt Europees kader. Eén van onze grote troeven is de meertaligheid (al dan niet op hoog niveau), jullie willen blijkbaar dolgraag de klok ettelijke jaren terugdraaien waarin iedereen enkel en alleen NL spreekt in Vlaanderen? Go for it...

Als ik als NL-talige in Brussel iets wil gaan kopen en ze kunnen mij niet bedienen in het NL ga ik verder totdat ik ergens een winkel vindt waar ze dat wel kunnen.
Als ik in Wallonië iets zou willen gaan kopen, dan doe ik mij de moeite om frans te praten.

Als franstaligen meertaligheid weigeren, is dat hun eigen zaak, het zal als een boemerang in hun gezicht terugkeren, ooit.
Het KVHV had vroeger mooie stickers met opschrif: 'VLAANDEREN EENTALIG, VLAMINGEN MEERTALIG!!!'

Meer moet dat niet zijn hoor, en zoveel is dat nu toch ook weer niet gevraagd denk ik.
__________________
panzer is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be