Politics.be Problemen met registreren? Of een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te verzenden naar maarten@politics.be met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 August 2017, 17:08   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 21.801
Standaard Laadstationuitbater Fastned draait al break-even in maart...

En dat vanaf 19 cent/ kWh, wat toch echt goedkoop is. Nederland heeft wel serieus meer E-wagens als Belgenland... 19 cent zal voor de "wat tragere zuil" zijn.
Citaat:
https://fastned.nl/nl

Supersnel laden
100% schone stroom, vanaf 19ct per kWh
In maart 2017 draaien enkele stations break-even, het kip-ei probleem zal nu wel langzaam verdwijnen.

Citaat:
https://fd.nl/ondernemen/1195987/ein...ations-fastned

Einde aan verliezen gloort voor laadstations Fastned

Fastned, een uitbater van snellaadstations voor elektrische auto's, heeft afgelopen maand voor het eerst twee stations break-even zien draaien. Dat meldt het Amsterdamse bedrijf donderdagochtend in een persbericht. Het bedrijf verwacht dat de komende maanden steeds meer stations uit de verliezen komen.

Het gaat om winstgevendheid op operationeel niveau, dat wil zeggen dat kosten als elektriciteit, lokatiehuur en onderhoud uit de inkomsten betaald kunnen worden. Als rekening gehouden wordt met afschrijvingen en financieringslasten zijn de stations nog steeds verlieslatend.

Niettemin is mede-oprichter Bart Lubbers opgetogen: 'Na vijf jaar investeren is het fantastisch om te zien dat de eerste stations nu break-even draaien. Dat is echt een mijlpaal.'

Kip-ei-probleem verdwijnt

Voor elektrisch rijden gold jarenlang een kip-ei-probleem: door gebrek aan elektrische auto's waren laadpalen niet rendabel te exploiteren, maar door gebrek aan laadpalen was een elektrische auto onaantrekkelijk. Door het groeiende aantal elektrische auto's en laadpalen verdwijnt dat probleem gaandeweg. Eind februari waren er bijna 14.000 volledig elektrische personenwagens op de Nederlandse weg, zo blijkt uit gegevens van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Eind 2015 waren dat er 9400.
Fastned, dat een beursnotering heeft aan Nxchange, exploiteert 58 onbemande laadstations langs Nederlandse snelwegen. Volgens het bedrijf groeit de omzet van alle stations.
Vorig jaar behaalde Fastned een omzet van €228.000. Volgende week maakt het eerstekwartaalcijfers over 2017 bekend.
__________________
In 2012 zijn 2 Duitse deelstaten verkeersveiliger als Nederland, en eentje even veilig (verkeersdoden/inw.)
© Koning Willem I: "Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven."

Laatst gewijzigd door Micele : 23 August 2017 om 17:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 August 2017, 20:00   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 April 2004
Berichten: 28.336
Standaard

Goh dat is nog niet de omzet van een kleine krantenwinkel.
Triestig ondernemerschap...het bestaat.
__________________
Belastingen ; Het is niet nodig te falen om arm te worden. Het volstaat om met succes te werken !
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 August 2017, 20:01   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 21.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Goh dat is nog niet de omzet van een kleine krantenwinkel.
Triestig ondernemerschap...het bestaat.
Heb je inhoudelijk ook iets?

Ik ken de omzet van Fastned niet precies, moet ik eens opzoeken:

mss hier:
https://fastned.nl/nl/blog/post/fastned-results-q1-2017

https://cdn.fastnedcharging.com/uplo...ed-h1-2017.pdf

Het 2e kwartaal van 2017 hadden ze bijna 100.000 € opbrengsten, het gaat alleszins in stijgende lijn.
__________________
In 2012 zijn 2 Duitse deelstaten verkeersveiliger als Nederland, en eentje even veilig (verkeersdoden/inw.)
© Koning Willem I: "Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven."

Laatst gewijzigd door Micele : 23 August 2017 om 20:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 August 2017, 20:02   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 April 2004
Berichten: 28.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Heb je inhoudelijk ook iets?
Ja.
<triestig>

Dat is de inhoud
__________________
Belastingen ; Het is niet nodig te falen om arm te worden. Het volstaat om met succes te werken !
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 August 2017, 20:12   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 21.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ja.
<triestig>

Dat is de inhoud
Niets dus.


Citaat:
eerste kwartaal 2017
11 april 2017

Amsterdam, 11 april 2017.

Ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2016, zijn de afzet, omzet en het aantal klanten van Fastned in het eerste kwartaal van 2017 sterk toegenomen:

Afzet: 194.834 kWh (+160% t.o.v. Q1 2016)
Omzet: €87.883 (+148% t.o.v. Q1 2016)
Aantal actieve klanten: 3.520 (+62% t.o.v. Q1 2016)

Highlights:

De eerste twee snellaadstations passeerden in maart het operationeel break-even punt. Dit betekent dat de uitgaven voor het operationeel houden van deze stations zijn gedekt door de inkomsten op die stations.
De bouw van 6 nieuwe stations is gestart, waarmee het netwerk van Fastned nog voor de zomer 63 stations zal tellen.

Toelichting:

Op dit moment rijden er ongeveer 15.000 volledig elektrische auto’s in Nederland, 40% meer dan een jaar geleden. Bijna de helft van deze groei werd gerealiseerd sinds 1 januari, mede het gevolg van de aantrekkelijke bijtelling van 4% op elektrische auto’s versus 22% voor alle andere auto’s. In maart is het percentage elektrische auto’s onder nieuw verkochte auto’s opgelopen tot meer dan 2% (Cijfers RAI). Fastned verwacht dat dit percentage steeds verder zal toenemen nu er steeds meer elektrische modellen op de markt komen met een goede actieradius.
Wat anders als de knip in Gent hé. 😆
__________________
In 2012 zijn 2 Duitse deelstaten verkeersveiliger als Nederland, en eentje even veilig (verkeersdoden/inw.)
© Koning Willem I: "Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven."

Laatst gewijzigd door Micele : 23 August 2017 om 20:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 August 2017, 21:11   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 April 2004
Berichten: 28.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Niets dus.




Wat anders als de knip in Gent hé. 😆
Dit is echt een triestige onderneming.

Als je dat niet ziet ben je oliedom
__________________
Belastingen ; Het is niet nodig te falen om arm te worden. Het volstaat om met succes te werken !
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 August 2017, 22:24   #7
Tavek
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 January 2004
Berichten: 33.881
Standaard

Voor wat stopcontacten is dat een mooi resultaten.

Of draait jouw ddt barak beter Mambo ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 August 2017, 05:35   #8
Hypochonder
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 December 2008
Berichten: 12.204
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dit is echt een triestige onderneming.

Als je dat niet ziet ben je oliedom
Wie denkt dat een ondernemeing onmiddellijk grote winsten moet en zal genereren die kent geen bal van ondernemen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 August 2017, 05:39   #9
Vlad
Parlementslid
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 November 2012
Berichten: 1.729
Standaard

Als we binnenkort echt een explosieve stijging van elektrische voertuigen gaan kennen hoe zit dat dan met de elektriciteitsproductie ? Gaat die kunnen volgen ? En de oliesector is die er klaar voor ?
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 August 2017, 05:59   #10
Hypochonder
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 December 2008
Berichten: 12.204
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Als we binnenkort echt een explosieve stijging van elektrische voertuigen gaan kennen hoe zit dat dan met de elektriciteitsproductie ? Gaat die kunnen volgen ? En de oliesector is die er klaar voor ?
Er zijn er die beweren dat de elektriciteitsproductie niet zal kunnen volgen. Ik denk dat er wel iets van aan is, er dreigen nu soms black outs in de winter omdat ze dan zelfs niet kunnen volgen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 August 2017, 06:10   #11
Vlad
Parlementslid
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 November 2012
Berichten: 1.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Er zijn er die beweren dat de elektriciteitsproductie niet zal kunnen volgen. Ik denk dat er wel iets van aan is, er dreigen nu soms black outs in de winter omdat ze dan zelfs niet kunnen volgen.

Frankrijk
waar we 's winters gaan aankloppen bij tekorten gaat 17 kerncentrales sluiten ...
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 August 2017, 07:28   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 April 2004
Berichten: 28.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Voor wat stopcontacten is dat een mooi resultaten.

Of draait jouw ddt barak beter Mambo ?
Jawel
__________________
Belastingen ; Het is niet nodig te falen om arm te worden. Het volstaat om met succes te werken !
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 August 2017, 07:34   #13
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 April 2004
Berichten: 28.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Wie denkt dat een ondernemeing onmiddellijk grote winsten moet en zal genereren die kent geen bal van ondernemen.
Zo is het makkelijk he?
Maar het blijft nutteloos.
__________________
Belastingen ; Het is niet nodig te falen om arm te worden. Het volstaat om met succes te werken !
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 August 2017, 08:39   #14
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 December 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 38.491
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Er zijn er die beweren dat de elektriciteitsproductie niet zal kunnen volgen. Ik denk dat er wel iets van aan is, er dreigen nu soms black outs in de winter omdat ze dan zelfs niet kunnen volgen.
Ik vraag mij af hoe het met de capaciteit van de accu gesteld is bij vriesweer.
__________________
Wie in zijn jeugd niet links was had geen hart.
Wie het op latere leeftijd nog is heeft geen verstand.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 August 2017, 08:44   #15
Tavek
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 January 2004
Berichten: 33.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Er zijn er die beweren dat de elektriciteitsproductie niet zal kunnen volgen. Ik denk dat er wel iets van aan is, er dreigen nu soms black outs in de winter omdat ze dan zelfs niet kunnen volgen.
Een volledig wagenpark dat rijdt op elentrik zou de extra capaciteitsvraag met 1.5 GW verhogen. Anderhalve kernreactor (Doel is meerdere reactoren btw).

Een volledig wagenpark op electriciteit zou wel een gigantische hoeveelheid buitenlandse olie overbodig maken. Die miljarden en miljarden blijven in onze zakken, vrij om te besteden aan dingen die we zelf willen (misschien producten geproduceerd door Europese bedrijven ipv Saudis...) of aan extra investeringen in capaciteit electriciteitsproductie.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 August 2017, 08:58   #16
Vlad
Parlementslid
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 November 2012
Berichten: 1.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een volledig wagenpark dat rijdt op elentrik zou de extra capaciteitsvraag met 1.5 GW verhogen. Anderhalve kernreactor (Doel is meerdere reactoren btw).

Een volledig wagenpark op electriciteit zou wel een gigantische hoeveelheid buitenlandse olie overbodig maken. Die miljarden en miljarden blijven in onze zakken, vrij om te besteden aan dingen die we zelf willen (misschien producten geproduceerd door Europese bedrijven ipv Saudis...) of aan extra investeringen in capaciteit electriciteitsproductie.
Mooi zo. Ik hoop dat dit klopt. De doodsteek voor de islam hopelijk.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 August 2017, 09:26   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 21.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik vraag mij af hoe het met de capaciteit van de accu gesteld is bij vriesweer.
En als je dat nu eens zelf zou opzoeken? Ggl mag hé...
__________________
In 2012 zijn 2 Duitse deelstaten verkeersveiliger als Nederland, en eentje even veilig (verkeersdoden/inw.)
© Koning Willem I: "Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven."

Laatst gewijzigd door Micele : 24 August 2017 om 09:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 August 2017, 09:31   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 21.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik vraag mij af hoe het met de capaciteit van de accu gesteld is bij vriesweer.
Welke accu, uw kleine oude loodaccu of een moderne zeer grote accu met temperatuurmanagement in een E-wagen?

Bij koudere temperaturen kan men een moderne Li-ion niet volledig 100% opladen, en het totaal praktisch rijbereik is zowat 10 % minder in de winter bij -5°C tov van 20°C buitentemperatuur. (en nog wat meer rijbereik zal je halen bij 25°C? bij de betere zomerdagen, wslk +10%, er was een gedetailleerde hypermilingtest van een Tesla op dit forum)

Bron van de praktijktest van een Renault Zoe 40 in de winter -5°C in D 271,8 km, en bij 20°C in Portugal 300,1 km, dat is 9,4 % verschil, het reliëf en snelheden in Portugal ken ik wel niet:

Citaat:
http://www.faz.net/aktuell/technik-m...ue#pageIndex_2

Kurzer Szenenwechsel: Im Spätherbst 2016 hatte Renault den erstarkten Zoé der Presse erstmals vorgestellt. In Portugal bei 20 Grad. Wer dabei gewesen ist, war voll des Lobes. Diese Zeitung schrieb davon, die Sorgen führen nicht mehr mit. Die Kollegen von der Fachzeitschrift „Auto Bild“ verstiegen sich gar zu der Aussage, wären sie Pendler, gingen sie nun zum Renault-Händler. Ihr portugiesischer Zoé war 300,1 Kilometer weit gekommen und dann abgestellt worden. Mission erfüllt. Aber war das alles? Und was passiert unter unfreundlicheren Bedingungen?

Die Lithium-Ionen-Akkus sind luftgekühlt

In der Eifel liegt Schnee. Es sind jetzt 5 Grad unter null. ...
271,8 Kilometer haben wir an diesem Tag geschafft
. Unter widrigsten Bedingungen. 15,3 Kilowattstunden Strom betrug der Durchschnittsverbrauch, das ergibt bei 24 Cent je Kilowattstunde rund 3,70 Euro auf einhundert Kilometer.
Bij zomerweer zal het +300* km zijn:
Citaat:
Wetten, dass unter angenehmeren Umständen *mehr als 300 Kilometer drin gewesen wären? Für Langstrecken ist das Elektroauto noch immer nichts, aber für Pendler hat sich der Zoé das Prädikat „alltagstauglich“ verdient.
Die testwagen Renault Zoe liet zich in de winter, nochtans ergens binnen in een gebouw maar tot *382 km theoretisch rijbereik opladen volgens de boordcomputer, staat ook in die link, bij warmere temperaturen is dat normaal 400 km op de boordcomputer.:
Citaat:
Der rote Zoé steht frisch befüllt in der Halle, sein Bordcomputer meldet statt der erwarteten 400 nur *382 Kilometer. „Bei den niedrigen Temperaturen lässt sich die Batterie nicht vollständig laden. Das hat sicherheitstechnische Gründe“, sagt der das Auto übergebende Mechaniker.
Dus bij 5 graden onder nul, haalde die voor theoristisch 382 km geladen Zoe bijna 272 km, of een verbruik van 15,3 kWh onder zeer slechte omstandigheden, alle toeters en bellen aan (folterarsenaal), licht aan, ruitenwissers wanneer nodig, gps aan, enz..., ook automatische verwarming-airco op 24°C binnentemperatuur ingesteld, gereden snelheid meestal 100 kmh en de verkeersstroom volgend, en er was ook 46 km sneller gereden autobahn bij, ook bergop-bergaf in de Eifel, of zowat Ardennen, alles te vinden in die link. Voldoende?

Citaat:
Erste Überraschung: Dem ist nicht mehr so. Der Renault hat eine Wärmepumpe, deren Energieverbrauch der Fahrbatterie nichts Gravierendes anhaben kann. Wir stellen die Klimaautomatik auf Empfehlung des Mechanikers auf 24 Grad ein. Der Mann weiß, warum.
...

Der Zoé ist auf 135 km/h begrenzt, wir fahren konstant 100 km/h und ansonsten den ganzen Tag über so, wie es des Verkehrsfluss erlaubt. Nicht schnell, aber ohne die übrigen Teilnehmer zu behindern. 46 Kilometer Autobahn zwingen die Reichweitenanzeige um 70 Kilometer in die Knie. Dann Landstraße, bergauf, der Streuwagen von der Straßenmeisterei gibt uns Deckung, die Sicht ist schlecht. Licht an, Gebläse an, Scheibenwischer an, Navi an, das versammelte Folterarsenal ist im Einsatz.
Wedden dat binnen enkele dagen iemand weer vraagt, "hoe zit dat nu met de batterij in de winter?" Tja...

Hoe zit dat met een fossiele wagen in putje winter? Die verbruikt toch ook minstens 10% meer? Dus ? Bogus.
__________________
In 2012 zijn 2 Duitse deelstaten verkeersveiliger als Nederland, en eentje even veilig (verkeersdoden/inw.)
© Koning Willem I: "Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven."

Laatst gewijzigd door Micele : 24 August 2017 om 09:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 August 2017, 09:31   #19
Tavek
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 January 2004
Berichten: 33.881
Standaard

Auto accus hebben thermal management systemen.

Lees: als je ze aan de kabel hangt snachts blijven ze netjes op temperatuur. Blijven ze niet aan de kabel hangen gebruiken ze een klein deel energie om de accu op temperatuur te houden.

Ook te warm is niet goed.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 August 2017, 09:46   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 21.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Auto accus hebben thermal management systemen.

Lees: als je ze aan de kabel hangt snachts blijven ze netjes op temperatuur. Blijven ze niet aan de kabel hangen gebruiken ze een klein deel energie om de accu op temperatuur te houden.

Ook te warm is niet goed.
Rond de 22-25 graden buitentemperatuur zal optimaal zijn, onder de 20 graden begint het verbruik lichtjes op te lopen, ttz als de temperaturen stijgen van 10 graad richting 20 graad, gaat per graad het verbuik dalen met 1-2 Wh/km, maar vanaf 20 graden... lees best bron en topic:
Citaat:
http://www.silver-lining.be/2017/06/...-world-record/

So, we did try harder and harder to get those numbers down, until the sun came to our aid and we saw a dramatic decrease in power consumption as the temperature rose. Below 20°C we saw a decrease of 1-2Wh/km for each degree the temperature rose. Once above 20°C thing became more complicated, so it is definitely not a linear curve. With a few other adjustments, we got the consumption way down and things were looking good again.

Topic: http://forum.politics.be/showthread.php?t=239260
Uiteraard temp-management en klassieke batterijcellen Tesla-Panasonic, de nieuwe solid-state accucellen zullen wslk een "ander management" hebben, om de batterijcellen op ideale werktemperatuur te houden voor max rendement.
De Renault Zoe had bvb "luchtgekoelde batterijen", de grote Teslas hebben alleszins vloeistof-temp-management.
__________________
In 2012 zijn 2 Duitse deelstaten verkeersveiliger als Nederland, en eentje even veilig (verkeersdoden/inw.)
© Koning Willem I: "Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven."

Laatst gewijzigd door Micele : 24 August 2017 om 10:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2016, Politics.be