Politics.be Problemen met registreren? Of een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te verzenden naar maarten@politics.be met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 October 2017, 22:27   #1
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 May 2007
Berichten: 27.464
Standaard Trein kost 10x duurder dan auto ?

Als nmbs 400 treinstellen en 50.000 zitplaatsen koopt voor 2 miljard, is dat 40.000 euro per zitplaats
Een Mercedes c klasse kost ook die prijs. Maar heeft vijf zitplaatsen...
Een golf c klasse kost 20000 en heeft ook bij zitplaatsen.
Dus een trein kost 10 keer duurder per zitplaats dan een prive auto...
__________________
Een zelfstandige die hetzelfde gemiddelde pensioen wilt als een ambtenaar van 2650euro moet 1miljoen bijeensparen we leven in een ambtelijke dictatuur
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 October 2017, 22:59   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 September 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 144.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Als nmbs 400 treinstellen en 50.000 zitplaatsen koopt voor 2 miljard, is dat 40.000 euro per zitplaats
Een Mercedes c klasse kost ook die prijs. Maar heeft vijf zitplaatsen...
Een golf c klasse kost 20000 en heeft ook bij zitplaatsen.
Dus een trein kost 10 keer duurder per zitplaats dan een prive auto...
En?

Is de aankoopprijs de enige factor in de eindprijs?
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 October 2017, 22:59   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 September 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 144.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Als nmbs 400 treinstellen en 50.000 zitplaatsen koopt voor 2 miljard, is dat 40.000 euro per zitplaats
Een Mercedes c klasse kost ook die prijs. Maar heeft vijf zitplaatsen...
Een golf c klasse kost 20000 en heeft ook bij zitplaatsen.
Dus een trein kost 10 keer duurder per zitplaats dan een prive auto...
En?

Is de aankoopprijs de enige factor in de eindprijs?
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 October 2017, 23:50   #4
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 May 2007
Berichten: 27.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En?

Is de aankoopprijs de enige factor in de eindprijs?
het is toch wel een significant verschil ?
__________________
Een zelfstandige die hetzelfde gemiddelde pensioen wilt als een ambtenaar van 2650euro moet 1miljoen bijeensparen we leven in een ambtelijke dictatuur
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 October 2017, 23:57   #5
dalibor
Eur. Commissievoorzitter
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 May 2014
Berichten: 9.726
Standaard

Als we de brandstofkosten gedurende de normale gebruikstijd meerekenen wordt de vergelijking mogelijk interessant.
__________________
... beam me up Scotty...

Knuppel: "ik reageer op de beschuldiging dat Scotty een zionist is".
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 October 2017, 00:13   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 September 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 144.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
het is toch wel een significant verschil ?
Daar valt niets over te zeggen als je het totaalplaatje niet wil berekenen.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 October 2017, 00:13   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 September 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 144.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
het is toch wel een significant verschil ?
Daar valt niets over te zeggen als je het totaalplaatje niet wil berekenen.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 October 2017, 08:30   #8
fox
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 February 2007
Berichten: 18.424
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Als we de brandstofkosten gedurende de normale gebruikstijd meerekenen wordt de vergelijking mogelijk interessant.
Hoeveel km zo een treinstel gemiddeld rijdt en hoeveel km een wagen gemiddeld rijdt, kan mogelijks ook wel interessant zijn... Evenals de bezettingsgraad van de gemiddelde wagen en treinstel.

Dan zwijgen we uiteraard nog over de kostprijs van het wegen en spoornet, etc etc etc...

Maar goed, de trein is dus 10 keer zo duur omwille van de aankoopprijs van een treinstel versus een gemiddelde auto....hohoho.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 October 2017, 09:33   #9
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 July 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Als nmbs 400 treinstellen en 50.000 zitplaatsen koopt voor 2 miljard, is dat 40.000 euro per zitplaats
Een Mercedes c klasse kost ook die prijs. Maar heeft vijf zitplaatsen...
Een golf c klasse kost 20000 en heeft ook bij zitplaatsen.
Dus een trein kost 10 keer duurder per zitplaats dan een prive auto...
En die Mercedes gaat, wanneer hij even intensief gebruikt wordt als die trein, met veel moeite vijf jaar mee. Met veel moeite he.
Die trein 40.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 October 2017, 09:40   #10
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 July 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Hoeveel km zo een treinstel gemiddeld rijdt en hoeveel km een wagen gemiddeld rijdt, kan mogelijks ook wel interessant zijn...
Voor België vind ik niet direct cijfers, maar bij de Nederlandse spoorwegen rijdt een trein gemiddeld zo'n 680 kilometer per dag. Neem nu even dat het hier 500 kilometer is, da's nog steeds zo'n 180.000 kilometer per jaar. Zo'n trein gaat een 40-tal jaar mee, dat zou dus een dikke 7 miljoen kilometer zijn. Da's een auto of twintig zeker, met wat geluk? Dus die vijf jaar in mijn bericht hierboven was extreem optimistisch...

Laatst gewijzigd door Scorpio : 31 October 2017 om 09:41.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 October 2017, 09:47   #11
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 May 2007
Berichten: 27.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Als we de brandstofkosten gedurende de normale gebruikstijd meerekenen wordt de vergelijking mogelijk interessant.
ah het brandstofverbruik is ongeveer 3kwh/100km
een Tesla is ongeveer hetzelfde
__________________
Een zelfstandige die hetzelfde gemiddelde pensioen wilt als een ambtenaar van 2650euro moet 1miljoen bijeensparen we leven in een ambtelijke dictatuur
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 October 2017, 09:47   #12
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 May 2007
Berichten: 27.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Als we de brandstofkosten gedurende de normale gebruikstijd meerekenen wordt de vergelijking mogelijk interessant.
ah het brandstofverbruik is ongeveer 3kwh/100km
een Tesla is ongeveer hetzelfde
__________________
Een zelfstandige die hetzelfde gemiddelde pensioen wilt als een ambtenaar van 2650euro moet 1miljoen bijeensparen we leven in een ambtelijke dictatuur
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 October 2017, 10:03   #13
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 July 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Mag ik trouwens vragen waar je cijfers vandaan komen, brother paul? Die 2 miljard voor 50.000 plaatsen?

Als ik de twee recentste NMBS-bestellingen bekijk zie ik wat anders:
-Desiro, besteld 2008: 1,3 miljard voor 80.000 plaatsen, in 2008. Omgerekend naar 2017 zo'n 1,5 miljard, of zo'n 19.000 Euro per zitplaats;
-M7, besteld 2015: 1,3 miljard voor 50.000 plaatsen, of zo'n 26.000 Euro per zitplaats. M7 zijn voor intercity's bedoeld, met meer comfort (en dus minder stoelen per vierkante meter) en hogere snelheid, vandaar de hogere kost per zitplaats.

Waar die 40.000 Euro per zitplaats vandaan komt, Joost mag het weten...
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 October 2017, 10:35   #14
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 April 2004
Berichten: 28.418
Standaard

De spoorweg is al altijd een puur verlies geweest en zal dat blijven.
Daarom dat het nooit kan geprivatiseerd worden.
__________________
Belastingen ; Het is niet nodig te falen om arm te worden. Het volstaat om met succes te werken !
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 October 2017, 11:22   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 22.271
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ah het brandstofverbruik is ongeveer 3kwh/100km
een Tesla is ongeveer hetzelfde
Een Tesla verbruikt 15 a 21. Dus per zitplaats...
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 October 2017, 11:36   #16
Eduard Khil
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 June 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 18.489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Dus een trein kost 10 keer duurder per zitplaats dan een prive auto...
hahaha! Klassieke fout: iets kost niet duurder. Iets is duurder of kost meer.
Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 October 2017, 11:40   #17
fox
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 February 2007
Berichten: 18.424
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
hahaha! Klassieke fout: iets kost niet duurder. Iets is duurder of kost meer.

__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 October 2017, 11:40   #18
fox
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 February 2007
Berichten: 18.424
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
hahaha! Klassieke fout: iets kost niet duurder. Iets is duurder of kost meer.

__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 October 2017, 12:27   #19
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 August 2012
Berichten: 29.870
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Als nmbs 400 treinstellen en 50.000 zitplaatsen koopt voor 2 miljard, is dat 40.000 euro per zitplaats
Een Mercedes c klasse kost ook die prijs. Maar heeft vijf zitplaatsen...
Een golf c klasse kost 20000 en heeft ook bij zitplaatsen.
Dus een trein kost 10 keer duurder per zitplaats dan een prive auto...
Hoe lang gaat een Mercedes mee?
Hoe lang gaat een treinstel mee?
__________________
Ik zit op de bank en aanschouw het politieke spel van de losers!
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 October 2017, 13:16   #20
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 May 2007
Berichten: 27.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Voor België vind ik niet direct cijfers, maar bij de Nederlandse spoorwegen rijdt een trein gemiddeld zo'n 680 kilometer per dag. Neem nu even dat het hier 500 kilometer is, da's nog steeds zo'n 180.000 kilometer per jaar. Zo'n trein gaat een 40-tal jaar mee, dat zou dus een dikke 7 miljoen kilometer zijn. Da's een auto of twintig zeker, met wat geluk? Dus die vijf jaar in mijn bericht hierboven was extreem optimistisch...
ah we gaan de berekening eens uitbreiden:

auto's rijden 100miljard km per jaar, het spoor 10miljard per jaar. Het spoormateriaal kost 4miljard, de autovloot van 6miljoen autos kost 100miljard.

Dus de autovloot kost 1euro/km investering, en de spoorvloot 0.4euro/km in afschrijving uitgedrukt: auto 6cent/km en het spoor 1cent/km

Maar de infrastructuur onderhoud kost 1miljard of 0.01cent/km, terwijl het spoor 1miljard of 0.10 cent/km

Het verbruik bedraagt 50kWh/100km of 6cent/km versus spoor 3kWh/100km (uiteraard omgerekend naar fossiele energie 10kWh/100km) of 2cent/km


Dus komt de auto op 6+1+6 = 13cent/km en de trein 1+0.10+2 =3.2cent/km

lijkt allemaal fantastisch, tot je de realiteit bekijkt: om het machinepark van de nmbs te doen draaien hebben we 20.000 mensen nodig. die mensen kosten 4miljard per jaar... dus het spoor doen rijden kost 5miljard per jaar, en per 10miljard personenkm betekent dat 50cent per jaar

Dus kost de trein zogenaamd op papier 3.2cent/km dan rijdt hij voornamelijk LEEG... volgens mij... en dat drijft de kostprijs op
Dus de afschrijvingskost en onderhoudskost is gerelateerd naar de vervoerde kilometers en blijft inderdaad rekening houdend met die lange termijn lager, het verbruik daarentegen is voor een volzette trein, maar met de gemiddelde bezettingsgraad zal dat 2 tot 3 x hoger zijn of kom je op hetzelfde verbruik als een auto uit... dus op die manier zal de auto 13cent/km kosten en de trein 7.1cent per km... wat noodzakelijk leidt tot de conclusie dat er waanzinnige tewerkstellingskostprijs vasthangt aan het spoor van 40cent per gereden kilometer.

Vergelijk een volzette auto met een volzette trein en dan komen we op een ander verhaal.

De volzette auto kost 5cent/km de volzette trein 3.2cent/km.... en 40cent tewerkstelling per km..
__________________
Een zelfstandige die hetzelfde gemiddelde pensioen wilt als een ambtenaar van 2650euro moet 1miljoen bijeensparen we leven in een ambtelijke dictatuur
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2016, Politics.be