Politics.be Problemen met registreren? Of een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te verzenden naar maarten@politics.be met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Internationaal
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Internationaal In dit forum kun je discussiŽren over internationale politiek (niet-Europees).
Discussies over de Europese politieke en die in de Europese lidstaten horen thuis in het subforum over Europa.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 November 2017, 15:43   #1
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 February 2011
Berichten: 2.882
Standaard China's nieuwe Zijderoute

https://en.wikipedia.org/wiki/One_Be...oad_Initiative

Citaat:
is a development strategy proposed by China's paramount leader Xi Jinping that focuses on connectivity and cooperation between Eurasian countries, primarily the People's Republic of China (PRC), the land-based Silk Road Economic Belt (SREB) and the oceangoing Maritime Silk Road (MSR). The strategy underlines China's push to take a larger role in global affairs with a China-centered trading network.[


China's strategie om hun economische macht aan te wenden om zichzelf de economische kern te maken met de rest van AziŽ, Afrika en Europa als periferie.

Dit is reeds bezig sinds 2014, en kadert de sterk verhoogde Chinese aanwezigheden in Europa in die neo-koloniale strategie. En de VS stond erbij en keek ernaar.

De laatste maanden is de consensus Iran voor hen de sleutel is tot slagen van het project. Het is me nog niet helemaal duidelijk waarom net dat land, boven pakweg Rusland of India.

Wat denken jullie over de slaagkansen van de strategie?

Er is een initiŽle investering van 160 miljard USD, waarvan 40 van China zelf. Dat is peanuts voor hen.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 November 2017, 15:52   #2
Vlad
Parlementsvoorzitter
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 November 2012
Berichten: 2.334
Standaard

Oei oei, Antwerpen ?
__________________
Waar de eenzaamheid ophoudt, daar begint de markt. Waar de markt begint, daar begint het gezoem der giftige vliegen en het rumoer der grote toneelspelers. Nietzsche.

Aan slaven geef je premies om zich te gedragen, niet aan vrije mensen. Spinoza.

Wanneer de mens zijn vermogen tot onverschilligheid verliest, wordt hij een potentiŽle moordenaar; wanneer zijn idee in een god verandert, zijn de gevolgen niet te overzien. Cioran.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 November 2017, 20:41   #3
Bach
Partijlid
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 September 2017
Berichten: 234
Standaard

Ondertussen dat China de wereld connecter via infrastructuur investeert de VS verder in destructie oorlog. In een eerlijke populariteits contest zou china het winnen. Maar met onze twisted media iswoedt de Chinese brug als en dreiging voorgesteld en de VS bommen op Afghanistan of zo als een zegen. Ondertussen besliste de VS geen gegevens van slachtoffers in eigen rangen en Afghaanse rangen meer te geven in die bijna vergeten oorlog, na een vervijfvoudiging van het aantal doden de vorige maanden.

Waarom bouwt de VS ook niet zelf een zijderoute Ipv mooie initiatieven van anderen te proberen boycotten? De gebeurtenissen in Myanmar (fake genocide) lijken in die richting te wijzen trouwens.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 November 2017, 21:35   #4
Bach
Partijlid
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 September 2017
Berichten: 234
Standaard

Sorry voor de fouten. Te laat om te bericht aan te passen.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 November 2017, 21:53   #5
sepper
Schepen
 
Geregistreerd: 2 October 2007
Berichten: 479
Standaard

Het kaartje trekt op niets en is allesbehalve indrukwekkend:

1. Met 2 spoorlijnen vanuit China naar Europa, dat helaas voor hen nog steeds een belangrijke afzetmarkt is voor hun brol, die ergens halverwege SiberiŽ met elkaar verbinden tot 1 spoorlijn ga je het echt niet halen
2. Blijkbaar horen de Amerika's niet meer bij de wereld.
3. De "maritime silk road" zijn gewoon de actuele vaarroutes in het lichtblauw gemarkeerd. Waarbij toch duidelijk wordt dat ze blijkbaar alleen marginale landen kunnen bereiken.
4. De "silk road economic belt" is nog hilarischer, het is geen belt als het de meest belachelijke krul moet maken langs Moskou om Poetin toch maar zijn goesting te geven.
5. Ze gaan wat spoorlijken bouwen in Afrika, daar ga je al land met anderhalf miljard inwoners echt rijk mee worden. Gaan de Chinezen dit trouwens allemaal zelf betalen?
6. Zelfde met de nieuwe havens, maar dan meer algemeen in marginale landen.
7. Wat nieuwe gaspijpleidingen in SiberiŽ, ben je er zeker van dat dit niet het plan is van Poetin?
8. Wat willen ze hier mee aantonen? Dat China ligt tussen belachelijk onderontwikkelde landen en dat ze eigenlijk commercieel geen andere weg op kunnen dan Oost-AziŽ, Europa en Amerika? Daar lijkt het toch op.
sepper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 November 2017, 23:52   #6
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 September 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 23.086
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
De laatste maanden is de consensus Iran voor hen de sleutel is tot slagen van het project. Het is me nog niet helemaal duidelijk waarom net dat land, boven pakweg Rusland of India.
Misschien omdat de invloed van Iran veel verder reikt dan Teheran.
Als je al deze landen bij elkaar neemt heb je een behoorlijke voetafdruk:
  • Libanon
  • SyriŽ
  • Irak
  • Iran
  • Afghanistan
Eigenlijk is Iran bij uitstek dť regionale grootmacht.
Volgens professor Noam Chomsky kan omwille van Iran WO-III ontstaan.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 November 2017, 08:06   #7
Elio di Supo
Minister-President
 
Elio di Supo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 November 2007
Locatie: Tulsa, Oklahoma
Berichten: 5.699
Standaard

De investeringspolitiek lijkt mij meer geostrategisch dan economisch te zijn ingegeven. Zich richten op Rusland, Centraal-Azie en het Midden-Oosten die traditioneel onstabiele gebieden zijn ipv de Pacific of India maar met geostrategische rivalen.
__________________
De dag dat ik vrijelijk in Mekka kan rondlopen in een shirt met het opschrift Sex & Drugs & Rock 'n Roll is de dag dat ik geen probleem heb met een burqa op straat.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 November 2017, 14:46   #8
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 February 2011
Berichten: 2.882
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sepper Bekijk bericht
Het kaartje trekt op niets en is allesbehalve indrukwekkend:

1. Met 2 spoorlijnen vanuit China naar Europa, dat helaas voor hen nog steeds een belangrijke afzetmarkt is voor hun brol, die ergens halverwege SiberiŽ met elkaar verbinden tot 1 spoorlijn ga je het echt niet halen
Vandaar dat het meer is dan enkel dat, zeker? Maar ik snap eerlijk gezegd de transsiberische logica ook niet echt. Dat moet al op een maximum zitten, en Rusland gaat ze echt niet faciliteren in die transit loss-cost.

Citaat:
2. Blijkbaar horen de Amerika's niet meer bij de wereld.
Die snap ik wel; je moet een grote plas voor oversteken. En in een eerste fase willen ze op eigen continent, plus aangelegen werken.

Citaat:
3. De "maritime silk road" zijn gewoon de actuele vaarroutes in het lichtblauw gemarkeerd. Waarbij toch duidelijk wordt dat ze blijkbaar alleen marginale landen kunnen bereiken.
Ze gaan investeren in havens en die connecten met het Afrikaans achterland. Die zullen misschien wel gretig afnemer zijn van al die Chinese goedkope brol. Als je ziet welke markt er is voor afdankers van hier...

Citaat:
4. De "silk road economic belt" is nog hilarischer, het is geen belt als het de meest belachelijke krul moet maken langs Moskou om Poetin toch maar zijn goesting te geven.
Akkoord, economische logica zie ik er niet direct in.

Citaat:
5. Ze gaan wat spoorlijken bouwen in Afrika, daar ga je al land met anderhalf miljard inwoners echt rijk mee worden. Gaan de Chinezen dit trouwens allemaal zelf betalen?
Zie 3, goedkope rommel en masse. En nee, ze voorzien 40 miljard van de 160 voorzien voor een eerste fase. Als ik het goed versta, komt de rest van investment banks, speciaal opgericht.

Citaat:
6. Zelfde met de nieuwe havens, maar dan meer algemeen in marginale landen.
Ik denk dat het gaat over havenakkoorden/ handelsakkoorden; "laat ons onze containers met goedkope brol gemakkelijker afladen".

Citaat:
7. Wat nieuwe gaspijpleidingen in SiberiŽ, ben je er zeker van dat dit niet het plan is van Poetin?
De strategie tav Rusland en India is mistig voor mij. Misschien pass-through afkopen in het achterland van Rusland?

Citaat:
8. Wat willen ze hier mee aantonen? Dat China ligt tussen belachelijk onderontwikkelde landen en dat ze eigenlijk commercieel geen andere weg op kunnen dan Oost-AziŽ, Europa en Amerika? Daar lijkt het toch op.
Ik denk dat ze niks willen aantonen. Ik denk dat ze aan het investeren zijn op een voor mij onbekende schaal, en verder kijken dan enkel Zuidoost Aziatische tijgers en AustraliŽ. Maar ik weet dus niet of het geniaal of riskant is, of beide.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 November 2017, 14:52   #9
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 February 2011
Berichten: 2.882
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Misschien omdat de invloed van Iran veel verder reikt dan Teheran.
Als je al deze landen bij elkaar neemt heb je een behoorlijke voetafdruk:
  • Libanon
  • SyriŽ
  • Irak
  • Iran
  • Afghanistan
Eigenlijk is Iran bij uitstek dť regionale grootmacht.
Volgens professor Noam Chomsky kan omwille van Iran WO-III ontstaan.
Enkelen daarvan zie ik niet direct als interesante opportuniteiten. Eerder als zover mogelijk van weg blijven. En Irak is ook nog niet direct uit het moeras.

Low hanging fruits, misschien.

Eerder dan invloed hebben erop, denk ik dat het de enige safe spot is in de ganse regio. En da's ook een statement op zich
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 November 2017, 14:55   #10
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 February 2011
Berichten: 2.882
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
De investeringspolitiek lijkt mij meer geostrategisch dan economisch te zijn ingegeven. Zich richten op Rusland, Centraal-Azie en het Midden-Oosten die traditioneel onstabiele gebieden zijn ipv de Pacific of India maar met geostrategische rivalen.
Ik zie je richting, maar nog niet de bestemming... Middel is economisch, doel is geostrategisch? En wat, meer bepaald? Losweken, aanhechten? Discordia, New New Order?
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 November 2017, 16:32   #11
Bach
Partijlid
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 September 2017
Berichten: 234
Standaard

Leg dat kaartje eens over een foto van de aarde bij nacht en de routes worden duidelijker. Twee routes westelijke richting die overeenkomen met bevolkingsconcentraties. Iran is essentieel voor de zuidelijke route richting Turkije.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 November 2017, 16:39   #12
Bach
Partijlid
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 September 2017
Berichten: 234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Ik zie je richting, maar nog niet de bestemming... Middel is economisch, doel is geostrategisch? En wat, meer bepaald? Losweken, aanhechten? Discordia, New New Order?
China ontkent uitdrukkelijk neokolonialisme in haar belt & road project. Ik zie ook niet in waarom win win handel zo'n probleem zou zijn. Zo'n achterdocht dient op te roepen. Verdachter dan dit kaartje zou zijn al die spoorwegen die enkel naar de kust voeren. Herinner u het gedrag van Europa in de ex kolonies. Lokale ontwikkeling werd verwaarloost. Prioriteit was goedkope grondstoffen. Het belt & road project beoogt een evenwichtiger ontwikkeling van het euraziatisch continent mijns inziens. Een langere termijn visie. Europa zou eigenlijk verheugd dienen te zijn. En de VS, in plaats van de zaak te boycotten via het creŽren van onrust in euraziŽ, zou beter een opbouwend voorstel doen.

Laatst gewijzigd door Bach : 8 November 2017 om 16:46.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 November 2017, 16:54   #13
Bach
Partijlid
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 September 2017
Berichten: 234
Standaard

Die rare bocht is gewoon de connectie Moskau Istanbul. Europa kan via beide wegen bereikt worden. Het kaartje is misschien wat verwarrend.

Sneller en goedkoper dan de bestaande zeeroutes. Maar ik denk niet dat Antwerpen direct moet vrezen droog te komen liggen.

Laatst gewijzigd door Bach : 8 November 2017 om 16:56.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 November 2017, 10:52   #14
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 February 2011
Berichten: 2.882
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Leg dat kaartje eens over een foto van de aarde bij nacht en de routes worden duidelijker. Twee routes westelijke richting die overeenkomen met bevolkingsconcentraties. Iran is essentieel voor de zuidelijke route richting Turkije.
Ok, en Turkije en de Bosporus als sleutelpunt tussen AziŽ, Afrika en Europa. Da's ambitieus, maar het is niet alsof er nog een viertal partijen zijn die dat punt nogal goed in de gaten houden.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 November 2017, 10:57   #15
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 February 2011
Berichten: 2.882
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
China ontkent uitdrukkelijk neokolonialisme in haar belt & road project. Ik zie ook niet in waarom win win handel zo'n probleem zou zijn. Zo'n achterdocht dient op te roepen. Verdachter dan dit kaartje zou zijn al die spoorwegen die enkel naar de kust voeren. Herinner u het gedrag van Europa in de ex kolonies. Lokale ontwikkeling werd verwaarloost. Prioriteit was goedkope grondstoffen. Het belt & road project beoogt een evenwichtiger ontwikkeling van het euraziatisch continent mijns inziens. Een langere termijn visie. Europa zou eigenlijk verheugd dienen te zijn. En de VS, in plaats van de zaak te boycotten via het creŽren van onrust in euraziŽ, zou beter een opbouwend voorstel doen.
Ik verdenk China ervan het verstand te hebben om op lange termijn te denken. Het in zijn zak hebben van havens, handelsposten, bepaalde vaarroutes, knooppunten en dergelijke, plic ploc verspreid over de een geselcteerd deel van de aardbol is niet zonder precedent voor bepaalde naties in een minder recent verleden.

Waarvan we weten dat ze daarom enige tijd later niet slecht geboerd hebben.

Voorbeeld 1 : Nederland in 1650



Voorbeeld 2: Engeland in 1750




Er zijn natuurlijk een heleboel verschillen, maar het principe blijft.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2016, Politics.be