PDA

View Full Version : NCD: Kleinere kieskringen met meerderheidsstelsel


FMisplon
9 april 2002, 12:19
De NCD, de beweging rond Johan Van Hecke die momenteel aansluiting zoekt bij de VLD, lanceerde hun voorstel omtrent de hervorming van de kieswet.
De NCD opteert er voor om in kleinere kieskringen het meerderheidssysteem in te voeren. Dit betekent dat wie de verkiezing wint in een kieskring (de partij die dus het meeste stemmen haalt) meteen alle zetels in het parlement krijgt die toegewezen zijn aan die kieskring...
Bijvoorbeeld: fictieve kieskring x krijgt 7 zetels toegewezen in het parlement... bij de verkiezingen in kieskring x behaalt de VLD 37% van de stemmen... hiermee zijn zij de grootste partij en bijgevolg krijgen zij alle 7 zetels voor die kieskring in het parlement

Wat is jullie mening hierover?

FMisplon
9 april 2002, 12:19
De NCD, de beweging rond Johan Van Hecke die momenteel aansluiting zoekt bij de VLD, lanceerde hun voorstel omtrent de hervorming van de kieswet.
De NCD opteert er voor om in kleinere kieskringen het meerderheidssysteem in te voeren. Dit betekent dat wie de verkiezing wint in een kieskring (de partij die dus het meeste stemmen haalt) meteen alle zetels in het parlement krijgt die toegewezen zijn aan die kieskring...
Bijvoorbeeld: fictieve kieskring x krijgt 7 zetels toegewezen in het parlement... bij de verkiezingen in kieskring x behaalt de VLD 37% van de stemmen... hiermee zijn zij de grootste partij en bijgevolg krijgen zij alle 7 zetels voor die kieskring in het parlement

Wat is jullie mening hierover?

carf
10 april 2002, 11:24
Hey,

kleine partijen worden zo de kop ingedrukt.

Groet,

CaRf

carf
10 april 2002, 11:24
Hey,

kleine partijen worden zo de kop ingedrukt.

Groet,

CaRf

Anonymous
25 april 2002, 14:51
Het feit dat kleine partijen hierdoor verdwijnen kan mij niks schelen: 't is misschien zelfs beter zonder die dwarsliggers. Maar wat me wel stoor is dat als de VLD 40% haalt, de SPA 20% en de CD&V en het Blok 15%, de VLD alle zetels haalt.

Dacht Frankrijk zo niet het FN terug te dringen?

Le Pen for president!

Anonymous
25 april 2002, 14:51
Het feit dat kleine partijen hierdoor verdwijnen kan mij niks schelen: 't is misschien zelfs beter zonder die dwarsliggers. Maar wat me wel stoor is dat als de VLD 40% haalt, de SPA 20% en de CD&V en het Blok 15%, de VLD alle zetels haalt.

Dacht Frankrijk zo niet het FN terug te dringen?

Le Pen for president!

carf
25 april 2002, 15:02
Hey,

Als de holocaust een detail is in de geschiedenis, dan is de moord op Le Pen een zandkorrel in de Sahara.

Leuke redenering.

Le Pen for graveyard!

Groeten,

CaRf

carf
25 april 2002, 15:02
Hey,

Als de holocaust een detail is in de geschiedenis, dan is de moord op Le Pen een zandkorrel in de Sahara.

Leuke redenering.

Le Pen for graveyard!

Groeten,

CaRf

Anonymous
25 april 2002, 15:12
Ik ben helemaal niet voor Le Pen of zo; ik stel enkel dat dat kiessysteem in de kaart speelt van het Blok, dan dat het zou helpen om het af te stoppen. De enige manier om extreem-rechts te stoppen is goed regeren, misschien door enkele van hun standpunten te bespreken of zelfs over te nemen.

Anonymous
25 april 2002, 15:12
Ik ben helemaal niet voor Le Pen of zo; ik stel enkel dat dat kiessysteem in de kaart speelt van het Blok, dan dat het zou helpen om het af te stoppen. De enige manier om extreem-rechts te stoppen is goed regeren, misschien door enkele van hun standpunten te bespreken of zelfs over te nemen.

Thomas Hx
18 augustus 2002, 15:26
Ik ben helemaal niet voor Le Pen of zo; ik stel enkel dat dat kiessysteem in de kaart speelt van het Blok, dan dat het zou helpen om het af te stoppen. De enige manier om extreem-rechts te stoppen is goed regeren, misschien door enkele van hun standpunten te bespreken of zelfs over te nemen.

overnemen? over welke standpunten spreekte gij dan

thomas

Pieterjan
18 augustus 2002, 15:49
Ik ben helemaal niet voor Le Pen of zo; ik stel enkel dat dat kiessysteem in de kaart speelt van het Blok, dan dat het zou helpen om het af te stoppen. De enige manier om extreem-rechts te stoppen is goed regeren, misschien door enkele van hun standpunten te bespreken of zelfs over te nemen.


Het veranderen van het kiessysteem zou gelden als een opbare en nadrukkelijke knieval ten opzichte van het machtige Vlaams Blok. Dergelijke beslissingen zouden ook maar laagbijdegronds zijn. Als een partij opgang maakt vlug even wijzigingen aanbrengen aan het kiessysteem. Niet echt democratisch maatregelen, zeg nu zelf.

Zoals u zelf zegt moeten er in sommige gevallen standpunten overgenomen worden. Niet alles wat het Blok voorsteld is pertinent slecht. Want ook daar spelen ze op in. Bekijk hun site en zoek het woord demoniseren of demonisering op. Tientallen malen vind je uitspraken daarover terug. Er iztten competente mensen mety bruikbare ideeën dat is een feit!

Xenon
18 augustus 2002, 17:47
De NCD, de beweging rond Johan Van Hecke die momenteel aansluiting zoekt bij de VLD, lanceerde hun voorstel omtrent de hervorming van de kieswet.
De NCD opteert er voor om in kleinere kieskringen het meerderheidssysteem in te voeren. Dit betekent dat wie de verkiezing wint in een kieskring (de partij die dus het meeste stemmen haalt) meteen alle zetels in het parlement krijgt die toegewezen zijn aan die kieskring...
Bijvoorbeeld: fictieve kieskring x krijgt 7 zetels toegewezen in het parlement... bij de verkiezingen in kieskring x behaalt de VLD 37% van de stemmen... hiermee zijn zij de grootste partij en bijgevolg krijgen zij alle 7 zetels voor die kieskring in het parlement
Een slecht idee.
De invoering van een meerderheidsstelsel in ons land zal nog meer gesjoemel d.m.v. hervormingen van de kieswetgeving (verschuivingen van kiesdistricten etc.) als gevolg hebben.

Thomas Hx
18 augustus 2002, 18:50
Ik ben helemaal niet voor Le Pen of zo; ik stel enkel dat dat kiessysteem in de kaart speelt van het Blok, dan dat het zou helpen om het af te stoppen. De enige manier om extreem-rechts te stoppen is goed regeren, misschien door enkele van hun standpunten te bespreken of zelfs over te nemen.


Het veranderen van het kiessysteem zou gelden als een opbare en nadrukkelijke knieval ten opzichte van het machtige Vlaams Blok. Dergelijke beslissingen zouden ook maar laagbijdegronds zijn. Als een partij opgang maakt vlug even wijzigingen aanbrengen aan het kiessysteem. Niet echt democratisch maatregelen, zeg nu zelf.

Zoals u zelf zegt moeten er in sommige gevallen standpunten overgenomen worden. Niet alles wat het Blok voorsteld is pertinent slecht. Want ook daar spelen ze op in. Bekijk hun site en zoek het woord demoniseren of demonisering op. Tientallen malen vind je uitspraken daarover terug. Er iztten competente mensen mety bruikbare ideeën dat is een feit!

Dat is inderdaad waar, hiermee wil ik eigenlijk ook iets aanvullen, vroeger had het vlaams blok een 70-punten programma, maar dat hebben ze al lang veranderd, sommige partijen veranderen ook maar dan wel van naam ;-)

DAT is het verschil.

thomas

Supe®Staaf
18 augustus 2002, 20:57
Dat is inderdaad waar, hiermee wil ik eigenlijk ook iets aanvullen, vroeger had het vlaams blok een 70-punten programma, maar dat hebben ze al lang veranderd, sommige partijen veranderen ook maar dan wel van naam ;-)

DAT is het verschil.

thomas
Vanwaar bekruipt mij het gevoel, dat ondanks al die grooooooooooooooote veranderingen, alles bij het oude blijft?

Pieterjan
18 augustus 2002, 21:04
Ik heb de indruk dat het kiezerspubliek meer veranderd dan de partijen op zich....en als de partijen dan eens veranderingen doen dan doet het volgens mij meer kwaad dan goed.

S.
20 augustus 2002, 20:29
Dit voorgestelde systeem zou vooral in de kaart spelen van de VLD; wat een toeval!
Nog even zeggen dat zo'n systeem zou inhouden dat de Grondwet moet worden gewijzigd, waarvoor een 2/3e meerderheid nodig is.

Supe®Staaf
20 augustus 2002, 23:41
Dit voorgestelde systeem zou vooral in de kaart spelen van de VLD; wat een toeval!
Nog even zeggen dat zo'n systeem zou inhouden dat de Grondwet moet worden gewijzigd, waarvoor een 2/3e meerderheid nodig is.
De fusies der gemeenten waren indertijd 'toevallig' gunstig om de CVP haar meerderheid op gemeentelijk vlak op vele plaatsen te consolideren :!:
Zou de VLD dan een even perfide machtspartij zijn dan de toenmalige katholieken? :?
Daar kijk ik echt van op! 8O

S.
21 augustus 2002, 10:08
Het is eigenlijk toch maar normaal dat de partijen kiessystemen voorstellen die in hun voordeel zijn. Wie zou er nu de spelregels veranderen in zijn nadeel? Welke partij zou er graag minderinvloed op het beleid hebben?

Pieterjan
21 augustus 2002, 10:16
De vraag die ze zich eigenlijk zouden moeten stellen is wat de kiezer er van vindt. En waar de kiezer staat in dit alles...Of is dit weer een beslissing in een democratie boven de hoofden van het volk?

S.
21 augustus 2002, 11:37
De kiezer? Stel dat U overtuigd VLD-stemmer bent, maar tevens voorstander van het systeem waar Vlaanderen 1 kieskring is, zou U dan met dat systeem instemmen als U weet dat vooral Agalev daar voordeel mee haalt en de VLD veel zetels kwijtspeelt?

Pieterjan
21 augustus 2002, 11:45
Als u nu naast die laatste bewering het cordon sanitair plaats. Tot welke conclusie komt u dan?

S.
21 augustus 2002, 11:52
Als u nu naast die laatste bewering het cordon sanitair plaats. Tot welke conclusie komt u dan?

Geen idee, maar U mag het gerust uitleggen.

Pieterjan
21 augustus 2002, 11:53
Wel net zoals het cordon zou dit een foefeling betekenen die in het voordeel is voor de ene partij en de andere partij monddood probeert te maken. In combinatie met de verkiezingsdrempel zullen kleinere partijen vallen als vliegen.

S.
21 augustus 2002, 12:09
Een van de hoge pieten van de Oostenrijkse FPÖ wil niet samenwerken met het Blok. Reden: het blok is niet democratisch. Geeft U misschien wat stof om na te denken...

(Haider is overigens wel voor samenwerking met het Blok)

Pieterjan
21 augustus 2002, 12:11
Euhm de samenwerking is er reeds. FPÖ, VB en Forza Italia werken reeds samen. Er zijn reeds 2 vergadering achter de rug en een derde komt eraan.

S.
21 augustus 2002, 12:14
Inderdaad, maar in Knack stond dat een lid van de radicale FPÖ tegen was.

Pieterjan
21 augustus 2002, 12:16
Ja bon, maar ze zullen eerder die man uit de partij zetten dan dat ze een europese samenwerking opblazen. Zo gaat het er aantoe.

Thomas Hx
21 augustus 2002, 13:10
Dit voorgestelde systeem zou vooral in de kaart spelen van de VLD; wat een toeval!
Nog even zeggen dat zo'n systeem zou inhouden dat de Grondwet moet worden gewijzigd, waarvoor een 2/3e meerderheid nodig is.
De fusies der gemeenten waren indertijd 'toevallig' gunstig om de CVP haar meerderheid op gemeentelijk vlak op vele plaatsen te consolideren :!:
Zou de VLD dan een even perfide machtspartij zijn dan de toenmalige katholieken? :?
Daar kijk ik echt van op! 8O

Ik wil echter opmerken dat men dat nu doet met de kies-arondisementen, bv: waasland en denderstreek samensmelten dat is ook tegen de CD&V, is dat politiek? 5 procent kiesdrempel? is dat politiek?

Maar dat is misschien al een andere discussie.

Thomas

Thomas Hx
21 augustus 2002, 13:11
Dit voorgestelde systeem zou vooral in de kaart spelen van de VLD; wat een toeval!
Nog even zeggen dat zo'n systeem zou inhouden dat de Grondwet moet worden gewijzigd, waarvoor een 2/3e meerderheid nodig is.
De fusies der gemeenten waren indertijd 'toevallig' gunstig om de CVP haar meerderheid op gemeentelijk vlak op vele plaatsen te consolideren :!:
Zou de VLD dan een even perfide machtspartij zijn dan de toenmalige katholieken? :?
Daar kijk ik echt van op! 8O

Ik wil echter opmerken dat men dat nu doet met de kies-arondisementen, bv: waasland en denderstreek samensmelten dat is ook tegen de CD&V, is dat politiek? 5 procent kiesdrempel? is dat politiek?

Maar dat is misschien al een andere discussie.

Thomas