PDA

View Full Version : Wat is inflatie?


Pindar
29 december 2007, 12:24
Tsja, we hebben allemaal wel een idee wat inflatie is, maar
wat is het nu echt en wat veroorzaakt het?

Het schijnt in ieder geval een manier te zijn om eens te gaan wonen
in een duurdere buurt zonder te verhuizen. :)


alle definities welkom!

Pin d"Ar

AdrianHealey
29 december 2007, 12:33
- Het is geldcreatie, met zichtbare fenomenen zoals:
1. daling van de koopkracht van je loon
2. daling van de koopkracht van je spaargeld
3. stijgende prijzen van goederen en diensten

- Geldcreatie

Pindar
29 december 2007, 12:45
- Het is geldcreatie, met zichtbare fenomenen zoals:
1. daling van de koopkracht van je loon
2. daling van de koopkracht van je spaargeld
3. stijgende prijzen van goederen en diensten

- Geldcreatie

ja ik sluit me daar bij aan.

uit
Webster's 3rd unabridged dictionary:

"An increase in the volume of money and credit reative to available goods resulting in a substantial and continuing rise in the general price level"

Ik denk echter dat heel veel mensen denken dat inflatie een prijsstijging is


Overigens ben ik van mening dat inflatie bewust gecreerd wordt

Pin d"Ar

DebianFox
29 december 2007, 12:59
Inflatie is een aanhoudende, doorlopende algemene prijsstijging van de consumptiegoederen, men baseert zich op het indexcijfer der consumptieprijzen om het inflatiepercentage vast te stellen.

Er zijn eigenlijk 3 types van inflatie:
-Creeping inflation: wanneer de jaarlijkse toename van het algemeen prijspeil minder dan 4 % is.
- Galloping inflation: Bij een galloperende inflatie bereikt men inflatiepercentages van meer dan 10 %.
- Hyper inflation: Wanneer het algemeen prijspeil zeer snel en zeer steil verhoogt.

- Het is geldcreatie, met zichtbare fenomenen zoals:
1. daling van de koopkracht van je loon
2. daling van de koopkracht van je spaargeld
3. stijgende prijzen van goederen en diensten

- Geldcreatie

Neen, daling van de koopkracht is eerder een gevolg van inflatie.

Gevolgen van inflatie zijn onder andere:

- daling van de koopkracht van de lonen indien deze niet of slechts gedeeltelijk partieel geïndexeerd zijn
- een reële daling van de koopkracht van de financiele vaste activa met een vaste nominale waarde bv. ne kasbon
- daling van de export en toename van import wanneer uw binnenlandse inflatie dus uw buitenlandse overtreft
- aantasten van rentabiliteit van ondernemingen wanneer loonstijgingen groter zijn dan productiviteitsstijgingen
- verzwaring van het progressieve belastingsstelsel als het niet geïndexeerd
- voor de schuldenaars is inflatie daar zij in koopkracht minder terugbetalen dan ze oorspronkelijk ontvangen hebben.

DebianFox
29 december 2007, 13:02
Het omgekeerde van inflatie is trouwens deflatie, deflatie is dus een regelmatig aanhoudende daling van het algemeen prijspeil.

Nadelige gevolgen van deflatie zijn dat de voorraden stijgen, dat de vraag naar grondstoffen vermindert, er meer werkloosheid zal zijn en het zeer slecht is voor mensen die geld lenen.

DebianFox
29 december 2007, 13:11
Tsja, we hebben allemaal wel een idee wat inflatie is, maar
wat is het nu echt en wat veroorzaakt het?

Pin d"Ar

Ah op zoek naar oorzaken van inflatie dus ;)

Er zijn conjuncturele, structurele en monetaire oorzaken van inflatie.

Conjuncturele oorzaken van inflatie

vraaginflatie = bestedingsinflatie = conjuncturele inflatie = demand pull inflation: de prijzen stijgen gewoon wanneer de vraag naar goederen of diensten de productiecapaciteit te boven gaat.

Deze overbesteding kan voortvloeien door bv. een tekort op de arbeidsbegroting, een overschot op de lopende rekening van de bedrijfsbalans, of belangrijke investeringen in de publieke of in de privé-sector

Structurele oorzaken van inflatie
kosteninflatie = cost push inflation = aanbodinflatie = structurele inflatie = de inflatie kan ontstaan uit verhoogde kosten voor het vervaardigen van goederen of het presteren van diensten.

ingevoerde inflatie = prijsstijgingen kunnen ook ontstaan door prijsverhogingen van de goederen en diensten die Belgie invoert, bv. stijging van grondstofprijzen.

productiviteitsinflatie = Wanneer sectoren met een hoge productiviteitsstijging de lonen laten stijgen werkt dit aanstekelijk in andere sectoren met een lage productiviteitstoename.

Monetaire oorzaken van inflatie

De theorie van Fisher (zijn ruilverhouding) zegt dat de geldstroom gelijk moet zijn aan de goederenstroom of in formulevorm: M.V = P.T

Als de maatschappelijke geldhoeveelheid stijgt en/of de omloopsnelheid van het geld toeneemt, moet volgens Fisher de goederenstroom verhogen. Als de productiviteitscapaciteit echter volledig benut is, kan natuurlijk de goederentransacties niet meer toenemen en moet de prijs stijgen. ;)

Pindar
29 december 2007, 13:25
Neen, daling van de koopkracht is eerder een gevolg van inflatie.

Dat is jouw mening. Hoe kunnen we nu uitzoeken hoe het zit?

Pin d"Ar

Percalion
29 december 2007, 14:27
Ah op zoek naar oorzaken van inflatie dus ;)

Er zijn conjuncturele, structurele en monetaire oorzaken van inflatie.

Conjuncturele oorzaken van inflatie

vraaginflatie = bestedingsinflatie = conjuncturele inflatie = demand pull inflation: de prijzen stijgen gewoon wanneer de vraag naar goederen of diensten de productiecapaciteit te boven gaat.

Hoe kan echter de vraag naar �*lle goederen of diensten plots zo sterk stijgen dat het hele prijspeil toeneemt? Enkel als ook de geldhoeveelheid toegenomen is of als de omloopsnelheid gestegen is. Omloopsnelheden stijgen echter nooit zomaar, en stijgingen van de omloopsnelheid zijn dikwijls het gevolg van inflatie (denk aan de situatie in Duitsland in de jaren dertig, toen arbeiders 's ochtends uitbetaald werden en hun vrouwen met kruiwagens dat geld kwamen ophalen om het onmiddellijk uit te geven).

Deze overbesteding kan voortvloeien door bv. een tekort op de arbeidsbegroting, een overschot op de lopende rekening van de bedrijfsbalans, of belangrijke investeringen in de publieke of in de privé-sector
Ook dié dingen komen nooit zomaar uit de lucht gevallen. Bij een constante geldhoeveelheid kan zoiets niet leiden tot een aanhoudende stijging van het algemeen prijspeil.

Structurele oorzaken van inflatie
kosteninflatie = cost push inflation = aanbodinflatie = structurele inflatie = de inflatie kan ontstaan uit verhoogde kosten voor het vervaardigen van goederen of het presteren van diensten.

Dat is een vaakgehoorde bewering maar ze snijdt geen hout. Ondernemers kunnen namelijk niet zomaar hun kosten doorrekenen: als alle ondernemers hun kosten zien verdubbelen en ze verdubbelen de prijzen voor consumenten, dan kunnen die consumenten nu simpelweg gegeven hun budget slechts half zoveel kopen. Dat betekent dat een kosteninflatie enkel kan optreden indien ze gepaard gaat met een daling van de output.


ingevoerde inflatie = prijsstijgingen kunnen ook ontstaan door prijsverhogingen van de goederen en diensten die Belgie invoert, bv. stijging van grondstofprijzen.
Dat kan geen aanleiding geven tot veralgemeende prijsstijgingen, hoogstens tot substitutie-effecten en relatieve prijswijzigingen.

productiviteitsinflatie = Wanneer sectoren met een hoge productiviteitsstijging de lonen laten stijgen werkt dit aanstekelijk in andere sectoren met een lage productiviteitstoename.
Dat is een onmogelijkheid. Veronderstel dat sector A haar productiviteit verdubbelt en met gegeven inputs twee keer zoveel produceert; dan zijn haar kosten gehalveerd. De meest voor de hand liggende gebeurtenis is minstens een gedeeltelijke daling van de outputprijzen. Indien dat niet gebeurt, heeft deze sector inderdaad geld om de lonen te verdubbelen - maar vanwaar zouden de andere sectoren dat geld halen? Sector B is nog steeds even efficiënt als vroeger, er is geen reden waarom zij nu plots dubbel zoveel loon zouden kunnen uitbetalen - temeer daar de vraag naar de producten van sector B niet verdubbeld is. Integendeel: als de output van sector A gestegen is, maar de prijzen zijn constant gebleven, dan is de vraag naar producten uit alle andere sectoren gedaald!

Monetaire oorzaken van inflatie

De theorie van Fisher (zijn ruilverhouding) zegt dat de geldstroom gelijk moet zijn aan de goederenstroom of in formulevorm: M.V = P.T

Als de maatschappelijke geldhoeveelheid stijgt en/of de omloopsnelheid van het geld toeneemt, moet volgens Fisher de goederenstroom verhogen. Als de productiviteitscapaciteit echter volledig benut is, kan natuurlijk de goederentransacties niet meer toenemen en moet de prijs stijgen. ;)

Inflatie als aanhoudende stijging van de levensduurte kan uiteindelijk enkel verklaard worden door wijzigingen in de geldhoeveelheid. De omloopsnelheid kan wel fluctueren; maar er is geen reden waarom die omloopsnelheid jaar na jaar zou moeten stijgen - tenzij mensen in paniek raken en hun geld zo snel mogelijk willen uitgeven. Maar dat doet zich enkel voor wanneer de prijzen al aan het stijgen waren.

Alle andere mogelijke verklaringen (demand-pull, cost-push, en duizenden andere varianten) zijn ofwel logisch onmogelijk, ofwel slechts een omschrijving van een gevolg van een toename van de geldhoeveelheid.

Percalion
29 december 2007, 14:28
De termen 'inflatie' en 'deflatie' werden vroeger inderdaad gebruikt om wijzigingen van de geldhoeveelheid aan te geven; tegenwoordig worden ze gebruikt om algemene prijsstijgingen en -dalingen aan te geven.

Ik blijf voorstander van de oude betekenis, ik ben 'n orthodoxe kerel hé.

Aeternitas
29 december 2007, 15:09
wat veroorzaakt het?


De NWO.

Jantje
29 december 2007, 15:25
Tsja, we hebben allemaal wel een idee wat inflatie is, maar
wat is het nu echt en wat veroorzaakt het?


Goed vraag, vele antwoorden mogelijk.

cor
29 december 2007, 15:43
Er bestaat ook nog stagflatie: inflatie gekoppeld aan stagnering van de economie. Een nachtmerrie voor de economisten.

Heftruck
29 december 2007, 16:05
Er bestaat ook nog stagflatie: inflatie gekoppeld aan stagnering van de economie. Een nachtmerrie voor de economisten.

Hoezo?

Kazan
29 december 2007, 16:41
Hoezo?

Dat is een nachtmerrie voor de centrale banken.
Ze komen voor een dilemma te staan: rente verhogen of verlagen?
Als ze de inflatie willen tegenhouden moeten ze de rente verhogen, maar dat heeft een negatief effect op de economie die reeds aan het stagneren is.

Als ze de economie terug in gang willen krijgen, moeten ze de rente verlagen. Maar dat verhoogt de inflatie, die al veel te hoog is.
Normaal gezien is dan een hogere inflatie niet zo erg, want bij een stagnerende economie is er normaal gezien zeer weinig inflatie. Maar hier niet.

cor
29 december 2007, 18:03
:-):-)
Zeer goede leerlingen in de klas.
Gemakkelijk:-):-)

Dit gebeurde in de jaren '70 als ik me goed herinner.

Heftruck
29 december 2007, 18:07
Dat is een nachtmerrie voor de centrale banken.
Ze komen voor een dilemma te staan: rente verhogen of verlagen?
Als ze de inflatie willen tegenhouden moeten ze de rente verhogen, maar dat heeft een negatief effect op de economie die reeds aan het stagneren is.

Als ze de economie terug in gang willen krijgen, moeten ze de rente verlagen. Maar dat verhoogt de inflatie, die al veel te hoog is.
Normaal gezien is dan een hogere inflatie niet zo erg, want bij een stagnerende economie is er normaal gezien zeer weinig inflatie. Maar hier niet.

Ah, op die manier. Ik had het anders begrepen.

Economisten =/= centrale bankiers. ;-)

Percalion
29 december 2007, 21:14
Ik denk dat stagflatie 'n nachtmerrie voor bijna iedereen moet zijn, nee?

Rente verhogen trouwens, eventjes op de tanden bijten, het is d�*t of permanente inflatie van twee cijfers of meer hé.

Jazeker
29 december 2007, 21:30
het is d�*t of permanente inflatie van twee cijfers of meer hé.

=> naar de bakker met een kruiwagen geld => iedereen arm => malaise => roep naar sterke leider => nazi-regimes :cheer:

:oops: in mijn ouwe gewoontes aan het vervallen :oops:

cor
30 december 2007, 09:01
=> naar de bakker met een kruiwagen geld => iedereen arm => malaise => roep naar sterke leider => nazi-regimes :cheer:

:oops: in mijn ouwe gewoontes aan het vervallen :oops:
Gebeurde dat in de '70-er jaren?
We kregen wel 9% intrest op een spaarboekje (o.a. bij de Bank van Breda).

Hashiwokakero
30 december 2007, 11:13
Ik denk echter dat heel veel mensen denken dat inflatie een prijsstijging is


Overigens ben ik van mening dat inflatie bewust gecreerd wordt

Pin d"Ar
Ik herinner me vele jaren terug nog een discussie met mijn leerkracht economie die me er absoluut op wees dat inflatie gelijk staat aan prijsstijging... Tjah...:-D

filosoof
30 december 2007, 11:19
Ah op zoek naar oorzaken van inflatie dus ;)

Er zijn conjuncturele, structurele en monetaire oorzaken van inflatie.

Conjuncturele oorzaken van inflatie

vraaginflatie = bestedingsinflatie = conjuncturele inflatie = demand pull inflation: de prijzen stijgen gewoon wanneer de vraag naar goederen of diensten de productiecapaciteit te boven gaat.

Deze overbesteding kan voortvloeien door bv. een tekort op de arbeidsbegroting, een overschot op de lopende rekening van de bedrijfsbalans, of belangrijke investeringen in de publieke of in de privé-sector

Structurele oorzaken van inflatie
kosteninflatie = cost push inflation = aanbodinflatie = structurele inflatie = de inflatie kan ontstaan uit verhoogde kosten voor het vervaardigen van goederen of het presteren van diensten.

ingevoerde inflatie = prijsstijgingen kunnen ook ontstaan door prijsverhogingen van de goederen en diensten die Belgie invoert, bv. stijging van grondstofprijzen.

productiviteitsinflatie = Wanneer sectoren met een hoge productiviteitsstijging de lonen laten stijgen werkt dit aanstekelijk in andere sectoren met een lage productiviteitstoename.

Monetaire oorzaken van inflatie

De theorie van Fisher (zijn ruilverhouding) zegt dat de geldstroom gelijk moet zijn aan de goederenstroom of in formulevorm: M.V = P.T

Als de maatschappelijke geldhoeveelheid stijgt en/of de omloopsnelheid van het geld toeneemt, moet volgens Fisher de goederenstroom verhogen. Als de productiviteitscapaciteit echter volledig benut is, kan natuurlijk de goederentransacties niet meer toenemen en moet de prijs stijgen. ;)Verhoging van de snelheid van de geldomploop dus idd : daarom doen centrale banken rentevoeten dalen bij lage inflatie (en stijgen bij hoge inflatie: hoe "duurder" het geld, hoe trager het circuleert)

Mitgard
30 december 2007, 11:19
=> naar de bakker met een kruiwagen geld => iedereen arm => malaise => roep naar sterke leider => nazi-regimes :cheer:


die cheer is echt misplaatst en totaal niet grappig.
tis ver gekomen dat men al dit soort provocerende 'humor' als normaal beschouwt.
een familielid van mij heeft in dachau en andere kampen gezeten, ik zal u eens wat brieven van hem uit de kampen laten lezen als ge uitgecheerd zijt.

Hashiwokakero
30 december 2007, 11:22
die cheer is echt misplaatst en totaal niet grappig.
tis ver gekomen dat men al dit soort provocerende 'humor' als normaal beschouwt.
een familielid van mij heeft in dachau en andere kampen gezeten, ik zal u eens wat brieven van hem uit de kampen laten lezen als ge uitgecheerd zijt.:cheer:

Ik kan niet tegen mensen die emoties met humor gaan vermengen, WAT JOUW FAMILIELID HEEFT MEEGEMAAKT KAN ME GEEN ZAK SCHELEN. Wat mijn familieleden hebben meegemaakt evenmin.

Duidelijk? :cheer:

cor
30 december 2007, 12:10
Het algemene prijspeil in België en West-Europa stijgt met meer dan 3 procent, wat in jaren niet meer is gezien. De stijgende grondstoffenprijzen, die voortgestuwd worden door de vraag vanuit China en andere groeilanden, liggen aan de basis van de hoge inflatie.

"De inflatie choqueert, omdat de voorbije 25 jaar, sinds 1982 ongeveer, de inflatie alleen naar beneden ging in West-Europa. Er is dus een hele generatie van economisten die nooit hoge inflatie heeft gekend. Plots worden we er weer van bewust dat inflatie een realiteit is. In België gaat het om het hoogste inflatiecijfer in zeventien jaar.
"Drie procent was in de jaren zeventig helemaal niets, maar in 2000 heel veel. Historisch gezien valt 3 procent best mee. Maar je moet niet over inflatie spreken in termen van statistieken, maar met het sociale in het achterhoofd. Voor sommige bevolkingsgroepen gaat het niet om 3 procent, maar 15 procent inflatie. Dat hangt af van welke goederen je koopt.
"Van een domino-effect op de financiële markten is helemaal geen sprake. De rente op overheidsobligaties blijft ongeveer 4,20 �* 4,30 procent, wat heel laag is. Er wordt dus geen hoge inflatiepremie doorgerekend."

Percalion
30 december 2007, 12:24
Tussen december 2006 en oktober 2007 is de M3-geldhoeveelheid bijvoorbeeld met 8,62% gestegen... bron (https://stats.ecb.europa.eu/stats/download/bsi_ma_flows/bsi_ma_flows/bsi_maflows.pdf) (p. 3)

Dronkoers
30 december 2007, 12:29
Tussen december 2006 en oktober 2007 is de M3-geldhoeveelheid bijvoorbeeld met 8,62% gestegen... bron (https://stats.ecb.europa.eu/stats/download/bsi_ma_flows/bsi_ma_flows/bsi_maflows.pdf) (p. 3)

8O

Bronnen in k&k? 8O

Hoe durft ge!! :-P

Hashiwokakero
30 december 2007, 12:45
8O

Bronnen in k&k? 8O

Hoe durft ge!! :-POeie, een hartinfarct wens ik Dronkoers nu ook weer niet, een permanente ban is meer dan genoeg.

Dronkoers
30 december 2007, 12:48
Oeie, een hartinfarct wens ik Dronkoers nu ook weer niet, een permanente ban is meer dan genoeg.


Bwaah, I'll be back! ;-)

Hashiwokakero
30 december 2007, 12:49
Bwaah, I'll be back! ;-)Dronkoers, niet iedereen is even briljant eh.;-)

Dronkoers
30 december 2007, 12:50
Dronkoers, niet iedereen is even briljant eh.;-)


Ik durf wedden dat het lang zal duren voor ze mij ontmaskerd hebben ;-)

Hashiwokakero
30 december 2007, 12:51
Ik durf wedden dat het lang zal duren voor ze mij ontmaskerd hebben ;-)Ja natuurlijk ze gaan weer allemaal denken dat het een dubbelnick van die politiekerbaseball is.

Dronkoers
30 december 2007, 12:55
Ja natuurlijk ze gaan weer allemaal denken dat het een dubbelnick van die politiekerbaseball is.

Geen probleem, ik zweet daar niet van ;-)