PDA

View Full Version : Djimi is de vierendertigste forummer van de week

Pagina's : [1] 2

Pluche
2 januari 2008, 09:29
Het is weer woensdag, tijd voor een nieuwe forummer van de week, de gelukkige is Djimi

Djimi beschrijft zichzelf als volgt:

Ik ben 45 jaar geleden geboren in West-Vlaanderen, waar ik de eerste helft van mijn leven ook heb doorgebracht.

Toen ik klein was hield ik van boeken, en van school, en ik haalde zonder veel problemen ook mooie resultaten. Ik was een echt 'zonnetje', maar dat leidde er ook toe dat ik vaak gezelschap kreeg van figuren die ik liever niet had leren kennen. Omdat ik ook een erg 'dromerig' type was, had ik maar weinig vriendjes.
Ik was graag thuis bezig (met een boek), maar hield er ook van in de weiden en bossen rond te zwerven.
Mijn favoriete plekje was bij mijn bomma op de 'boerderij' (zo'n typisch Westvlaams keuterboerderijtje, twee koeien en tien kippen, een 'lochtink' en een kleine boomgaard).

Toen ik 'naar het college' ging, begon ik de school te haten, en mijn resultaten doken naar beneden.
Ik denk dat mijn jeugdjaren niet bepaald gelukkig waren. Ik herinner mij vele slapeloze nachten en een dik pak dagboeken die ik ooit in een vlaag van woede heb vernietigd.

Ik heb veel later pas begrepen dat ik behoorlijk begaafd, erg 'gevoelig' en bovendien 'manisch-depressief' was, wat helpt verklaren waarom ik het niet gemakkelijk had/heb om 'mijn draai' te vinden.

Na enkele jaren studie aan de universiteit van Gent (die ik zonder resultaat heb moeten beëïndigen) ben ik begonnen aan een '12 ambachten 13 ongelukken' carrière, die ik tenslotte voor een tweede cyclus hoger onderwijs inwisselde. Dit keer had ik meer geluk, en ik behaalde wèl een diploma.
Met dat diploma kon ik al wat interessantere jobs (interims) krijgen, en mijn huidige job (leraar Nederlands) heb ik onrechtstreeks eveneens aan dat diploma te danken.

Ondertussen ben ik, na een langdurige relatie zonder kinderen, alweer een aantal jaar alleen.
Ik hoop dat ik ooit nog eens 'een nieuw lief' vind, en dat er dan ook kinderen van komen.

Waar ik het liefste van alles mee bezig ben, en waar ik zo goed als al mijn 'vrije' tijd aan opoffer, is muziek. Ik probeer gitaar te studeren (en ken al wat akkoorden, maar nog niet genoeg), ik speel ook graag met mondharpen, trommels, synthesizers, ... (alles wat lawaai maakt, eigenlijk).

Ik luister ook erg veel naar muziek, en koop regelmatig (één keer per maand) een CD.

Op politics.be zal ik wellicht eerder 'links' worden genoemd, en ik leg me daar verder gewoon bij neer. Ik geef niet erg om het etiketje.

Ik heb tot nu toe eigenlijk altijd al 'groen' gestemd, en ik denk er over na of ik niet gewoon lid zou worden van een 'groene' partij.
Ik zie voor het ogenblik geen andere mogelijkheid.

Voor de rest :

'vragen staat vrij'

djimi >>>

Pluche
2 januari 2008, 09:29
De traditionele openingsvraag: Hoeveel keer per maand eet jij frieten en wat is je lievelingssaus?

duveltje382
2 januari 2008, 13:38
Waarom stemt iemand nu op Groen!

duveltje382
2 januari 2008, 13:39
Wat vind U van het Homohuwelijk,en waarom vind U dat?

duveltje382
2 januari 2008, 13:41
euthanasie kan dat volgens U,en waarom,is het nu goed geregeld,kunnen mensen nu zelf kiezen voor de dood?

djimi
2 januari 2008, 14:56
De traditionele openingsvraag: Hoeveel keer per maand eet jij frieten en wat is je lievelingssaus?

Tegenwoordig eet ik ongeveer vier keer per jaar frieten, en dan komt er meestal zigeunersaus op, of als dat niet voorradig is, ketchup.

djimi
2 januari 2008, 15:04
Waarom stemt iemand nu op Groen!

Voor mij is dat nog steeds de enige partij waarvan ik het met de meeste programmapunten min of meer eens kan zijn, en bovendien staan ze toch wel voor een *ndere benadering van de politiek.

Als ik lid zou worden zou ik me inzetten voor :

- de afschaffing van het elektronisch stemsysteem (wegens ondemokratisch, véél te duur, en bovendien ook niet erg ecologisch verantwoord)

- de invoering van het BROV (omdat ik 'basisdemocratie' erg genegen ben)

- bevordering van een *ndere mobiliteit (o.a. omdat ik het waanzinnig vind hoe de aardolievoorraden verspild worden)

- bevordering van een duurzame economie

- leefbaarder maken van de stad èn het platteland

- 'zachte' waarden

- ...

Ik stèm 'groen' omdat ik in bepaalde politici (en die komen toevallig nog steeds voor 'Groen!' op) wèl vertrouwen heb.

Kortaf
2 januari 2008, 15:07
Dag Djimi,

Wat betekent "België" voor u?

Dronkoers
2 januari 2008, 15:11
Ben je een aangenaam cafémakker?

djimi
Wat vind U van het Homohuwelijk,en waarom vind U dat?

Ik ben maar wat blij dat er eindelijk in een paar landen stappen worden gezet om mijn homofiele medemens op dat vlak gelijke rechten te geven.

Zèlf ben ik géén holebi, maar ik zie niet in hoe ik het zou kunnen rechtvaardigen dat ik anderen zou ontzeggen wat ik voor mezelf vurig wens, namelijk een wettelijk erkend en beschermd huwelijk.

Zolang het maar geen 'gedwongen huwelijken' zijn !

Dronkoers
Wat bestel je meestal aan een toog/bar?

Dronkoers
2 januari 2008, 15:12
Als leraar Nederlands... Kunt u zich ergeren aan dt-fouten hier?

Dronkoers
2 januari 2008, 15:15
Dit is natuurlijk een must:

Wat is je favoriet in de tettendraad?

Aangezien gij de opstarter zijt, moet dit toch van de eerste dag gevolgd hebben :-P

djimi
2 januari 2008, 15:15
euthanasie kan dat volgens U,en waarom,is het nu goed geregeld,kunnen mensen nu zelf kiezen voor de dood?

'Euthanasie' kan volgens mij zeker.

Ik heb gezien hoe mijn beide grootmoeders na veel onnodig lijden eindelijk de geest 'mochten' geven, en ik wil alleszins niet dat ikzelf een gelijkaardige behandeling zou ondergaan.

Ik weet niet of het nu 'goed geregeld' is (ik hoop alleszins van wel), maar ik vind hoe dan ook dat mensen die uitdrukkelijk te kennen geven dat het voor hen nu echt wel welletjes is geweest, ook het recht moeten hebben zèlf voor een menswaardige dood te kiezen.

Dronkoers
2 januari 2008, 15:19
Gebruik je zeep of olie of gel? (bad/douche)

Dronkoers
2 januari 2008, 15:19
Hoeveel keer neem je een douche/bad per week?

Dronkoers
2 januari 2008, 15:20
Vind je ook niet dat dat manneke in uw avatar een klein piemeltje heeft?

Derk de Tweede
2 januari 2008, 15:24
Waar val jij op qua vrouwen?
Uiterlijk, innerlijk of beiden?

djimi
2 januari 2008, 15:24
Dag Djimi,

Wat betekent "België" voor u?

In het kort :

"België" is het land waar ik werd geboren, waar ik opgroeide, leerde lezen en schrijven, waar de meeste van mijn vrienden en vriendinnen wonen, waar ik mijn job heb, ...

Het is een 'object' van liefde (toch wel wat, ja) en haat (sterk woord voor een gevoel van ontevredenheid met alles wat er verkeerd loopt).

Het is anderzijds ook maar 'een land', en als dusdanig moet het voor mij niet 'eeuwig' blijven bestaan, aangezien ik uiteindelijk toch, op één of andere manier, het liefst een ééngemaakte wereld tot stand zou willen helpen brengen.

Een eerste stap in die richting is voor mij het ongedaan maken van het separatisme van 1830, maar daar houdt het voor mij echt niet op.

djimi
2 januari 2008, 15:26
Ben je een aangenaam cafémakker?

Ik weet het niet, eigenlijk.

Het zal vooral van het café en het gezelschap afhangen, denk ik.

Misschien vraag je dat beter aan mensen die al eens met mij op café waren ?

djimi
2 januari 2008, 15:29
Als leraar Nederlands... Kunt u zich ergeren aan dt-fouten hier?

:-)

Ik erger me niet alleen aan dt-fouten, hoor, maar ik moet toegeven dat ik hier op het forum toch ook al een paar ferme kemels heb geschoten.

Ik hou wel van mensen die hun taal en stijl verzorgen, maar natuurlijk heeft niet iedereen daar tijd, zin, energie of de nodige kennis voor.

Ge leert er mee leven, hé.

djimi
2 januari 2008, 15:31
Wat bestel je meestal aan een toog/bar?

Meestal spuitwater, al of niet met een koffie.

En als ik er zin in heb, zou ik wel eens een Orval, een Trappist, of een Guinness durven bestellen.

djimi
2 januari 2008, 15:41
Dit is natuurlijk een must:

Wat is je favoriet in de tettendraad?

Aangezien gij de opstarter zijt, moet dit toch van de eerste dag gevolgd hebben :-P

In bericht nummer 1 van die draad staat toch dat ik die speciaal voor Djiezes opgestart heb, hoor.

Ik ga af en toe wel eens kijken wie wat post, en waarom, maar ik besteed er verder niet echt veel aandacht aan.

Ik heb er nu net nog eens snel naar gekeken, en ik zou zeggen dat bericht #3 (van Monocle) en bericht #1338 (van jou) wel mijn goedkeuring kunnen wegdragen ;-).

djimi
2 januari 2008, 15:43
Gebruik je zeep of olie of gel? (bad/douche)

Nu eens zeep, dan weer gel, en af en toe ook olie.

djimi
2 januari 2008, 15:47
Hoeveel keer neem je een douche/bad per week?

3 keer per maand.

Ik was me meestal aan de lavabo, of rechtopstaand in een waskom, met koud water.

Ik zou eigenlijk mijn boiler moeten laten ontkalken (er komt sinds een paar maanden geen warm water meer uit), maar ik vergeet dat telkens, en ondertussen ben ik dat koud water al zodanig gewoon dat het me eigenlijk niet meer zo kan schelen.

Maar een van mijn goede voornemens voor dit jaar is toch dat ontkalken, voor het comfort van mijn gasten.

djimi
2 januari 2008, 15:49
Vind je ook niet dat dat manneke in uw avatar een klein piemeltje heeft?

Erg klein, maar dat lijkt hèm toch niet te storen.

djimi
2 januari 2008, 15:54
Waar val jij op qua vrouwen?
Uiterlijk, innerlijk of beiden?

Op het eerste zicht : uiterlijk, uiteraard.

Maar ze mogen nog zo schoon zijn als ze willen, als er niks in zit, of niks uit komt, dan mogen ze het wel vergeten.

Ik hou het meest van sterke, zelfbewuste, intelligente en eerlijke vrouwen met veel gevoel voor humor, die niet gebukt gaan onder 'eeuwenlange onderdrukking door dè mannen' en dan ook geen misplaatste wraakgevoelens koesteren.

Kortaf
2 januari 2008, 15:55
Misschien vraag je dat beter aan mensen die al eens met mij op café waren ?

Dat valt dik mee, als je het mij vraagt. :-)

djimi
2 januari 2008, 16:00
Dat valt dik mee, als je het mji vraagt. :-)

Dank je voor het compliment.

Misschien moest ik maar es wat vaker op café gaan, dan?

Kortaf
2 januari 2008, 16:05
Misschien moest ik maar es wat vaker op café gaan, dan?

Dat noemt men Socratisch leren... :-)

Dronkoers
2 januari 2008, 16:06
In bericht nummer 1 van die draad staat toch dat ik die speciaal voor Djiezes opgestart heb, hoor.

Ik ga af en toe wel eens kijken wie wat post, en waarom, maar ik besteed er verder niet echt veel aandacht aan.

Ik heb er nu net nog eens snel naar gekeken, en ik zou zeggen dat bericht #3 (van Monocle) en bericht #1338 (van jou) wel mijn goedkeuring kunnen wegdragen ;-).

'k wou er nog bijzetten om een link te geven, maar dacht dat je het zo ook wel zou doen... maar ik zal zelf eens gaan kijken ;-)

Welke vorm van sex zou je nooit bedrijven?

Dronkoers
2 januari 2008, 16:08
Nu eens zeep, dan weer gel, en af en toe ook olie.

Staat daar een vast schema op?

Dronkoers
2 januari 2008, 16:09
Post je veel buiten k&k?

djimi
2 januari 2008, 16:16
'k wou er nog bijzetten om een link te geven, maar dacht dat je het zo ook wel zou doen... maar ik zal zelf eens gaan kijken ;-)

Welke vorm van sex zou je nooit bedrijven?

Euh, nogal veel vormen, eigenlijk.

Pedoseksualiteit staat alleszins bovenaan, 'verkrachten' komt gegarandeerd op de tweede plaats, een 'dark room' krijg je mij voor geen geld ter wereld in, SM kan me ook niet echt bekoren, anale seks vind ik ook niet bepaald 'lekker', 'brutale beestige seks' is ook niet echt my cup of tea, ...

Waar ik wèl van hou is urenlang verwennen, liefst beginnend in een lekker warm bad of onder de douche, en dan gebruik ik graag *lles wat mij ter beschikking staat om het mijn partner zo aangenaam mogelijk te maken.

En er mag gerust al eens gelachen worden ook.

Het kan dus speels, maar het moet vooral heel liefdevol.

djimi
2 januari 2008, 16:17
Dat noemt men Socratisch leren... :-)

:-)

:thumbsup:

djimi
2 januari 2008, 16:18
Staat daar een vast schema op?

Niet echt, nee. Het hangt af van wat het dichtst bij de hand ligt, en soms ook wel van hoe ik wil ruiken achteraf.

djimi
2 januari 2008, 16:21
Post je veel buiten k&k?

Minder dan sommigen, maar toch wel af en toe.

Ik heb daar niet altijd echt de tijd voor, en soms moet ik me zelfs dwingen om niet te beginnen posten, omdat er dringend iets anders moet worden gedaan (werken, eten, slapen, muziek, ...).

Pantoffeldiertje
2 januari 2008, 19:24
Stel, je bent getrouwd. Je vrouw raakt zwanger. Bij de geboorte treden er complicaties op.
Le docteur kan wel iets doen om het kind te redden, maar dan is er een enorme kans dat de mama sterft. Of het kind wordt dood geboren.

Je moet kiezen tussen je vrouw en je kind dus. Wie kies je?

Pantoffeldiertje
2 januari 2008, 19:52
Heb je huisdieren?

djimi
2 januari 2008, 19:55
Stel, je bent getrouwd. Je vrouw raakt zwanger. Bij de geboorte treden er complicaties op.
Le docteur kan wel iets doen om het kind te redden, maar dan is er een enorme kans dat de mama sterft. Of het kind wordt dood geboren.

Je moet kiezen tussen je vrouw en je kind dus. Wie kies je?

Ik zou kiezen voor mijn vrouw. Met h**r heb ik een band, met h**r ben ik getrouwd.

En hopelijk komt er een tweede kans op een gezond kind zonder dat ik mijn vrouw verlies.

Ik zou het mijn kind niet willen aandoen met mij alléén, of met een stiefmoeder door het leven te moeten.
En het zou wellicht nog erger zijn dat het op een of ander ogenblik, door een onoplettendheid, of in een vlaag van woede, of via via (roddels of zo) te weten komt dat het zèlf in leven bleef omdat zijn/haar mama opgeofferd werd.

djimi
2 januari 2008, 19:59
Heb je huisdieren?

Op een aantal spinnetjes na, neen.

Ik woon in een flatgebouw, op de derde verdieping, in een stad : een hond of een kat zijn wat mij betreft uitgesloten (ik wil dat die dieren niet aandoen), een goudvis vind ik te 'stom'.

Als ik ooit een huisje met (liefst grote) tuin op de kop kan tikken, wil ik in elk geval een hele beestenbende : een ezeltje, honden, katten, kippen, konijnen, ...

Zwartengeel
2 januari 2008, 20:18
Hoe ben je in Brussel verzeild geraakt? Hoe kijk je zelf tegen deze stad aan? En denk je er tot het eind van je dagen te blijven wonen of zou je na je actieve carrière overwegen om je ergens 'in het groen' terug te trekken?

Derk de Tweede
2 januari 2008, 21:34
Maak je nog steeds zwerftochten door de natuur en wat is het leukste wat je ooit in de natuur tegenkwam?
Bij mij was dat dit beestje dat, toen ik even uitrustte, over mijn hand gleed.

http://img107.imageshack.us/img107/825/ringslang2qg3.jpg (http://imageshack.us)

djimi
2 januari 2008, 21:48
Hoe ben je in Brussel verzeild geraakt? Hoe kijk je zelf tegen deze stad aan? En denk je er tot het eind van je dagen te blijven wonen of zou je na je actieve carrière overwegen om je ergens 'in het groen' terug te trekken?

Ik kreeg een tweede kans om 'hoger onderwijs' aan te vatten. Ik heb die kans met beide handen gegrepen, en omdat het instituut waar ik studeerde zich in Brussel bevond, ben ik er 'op kot' gegaan.

Nog tijdens die studie ben ik beginnen werken (eerst 's nachts, later ook in het week-end), en ondertussen was ik op de stad 'verslingerd' geraakt. Voor iemand die in een klein dorp in West-Vlaanderen opgroeide was de 'urban jungle' natuurlijk een hele uitdaging, maar blijkbaar ben ik het soort mens dat zonder uitdaging kapot gaat van verveling.

Mijn 'lief' kwam uit Duitsland, en vond hier ook een school om h**r studies te doen, en dan zijn we maar in Brussel blijven wonen.

Toen het uit was, besloot ik te blijven om te proberen mijn eigen leven hier opnieuw op te bouwen. Dat lijkt me langzamerhand wel te lukken.
Het is in ieder geval ook zo dat mijn beste vrienden en hun kinderen hier vlakbij wonen, en als zij straks verhuizen zal dat toch nog steeds 'in de buurt' zijn (Strombeek-Bever).
Het wordt in elk geval moeilijker en moeilijker hier weg te geraken, omdat ik mij hier steeds méér 'thuis' begin te voelen. Als ik voor twee dagen de stad moet verlaten, voel ik al 'heimwee'. Belachelijk, maar het is wel zo.

Ik vind Brussel een typische 'hoofdstad', met positieve en negatieve aspecten, en voorlopig wegen de positieve toch door. Als 'meertalige' Vlaming krijg ik hier kansen die ik elders in België niet zou krijgen, en ik vind het o.a. bijzonder plezierig clichés over de 'half-beschaafde racistische Vlaming' te ontkrachten :-). Anderzijds stel ik ook vast dat er in Vlaanderen zelf ook nogal wat onwetendheid heerst tegenover de 'hoofdstad', en als ik ook daaraan wat kan doen, zal ik het zeker niet laten.

Als ik hier een woning zou vinden met een voldoende grote tuin (en als het kan in de buurt van een groot park of bos), dan zou ik hier best wel willen blijven. De kans dat ik daar ooit voldoende geld voor heb, is dan wel klein, maar niet onbestaande.

Als ik ooit nog eens 'op straat' terechtkom, ga ik hier zeker niet weg.
Voor een dakloze die zich niet bij de situatie wil neerleggen valt het hier al bij al best wel mee, denk ik. Ik heb in elk geval niet de indruk dat ik zal verhongeren, als ik zie wat er tegen 'sluitingstijd' op de markten zo allemaal gratis mee te pikken valt. Er zijn ook voldoende andere voorzieningen, en ik ken hier bovendien genoeg mensen die mij een handje zouden kunnen helpen.

Anderzijds zou ik ook niet neen zeggen tegen een leven 'in het groen', maar niet om het even waar. Het wordt vast erg moeilijk een goed alternatief te vinden.

djimi
2 januari 2008, 21:58
Maak je nog steeds zwerftochten door de natuur en wat is het leukste wat je ooit in de natuur tegenkwam?
Bij mij was dat dit beestje dat, toen ik even uitrustte, over mijn hand gleed.

http://img107.imageshack.us/img107/825/ringslang2qg3.jpg (http://imageshack.us)

Als ik maar even de tijd heb, trek ik er op uit.

Vlak bij waar ik nu woon, is een mooi groot park, en toen ik daar een paar jaar geleden, tijdens een extra-lange wandeling, in de schaduw van een boom wat van het uitzicht stond te genieten, kwam een vogeltje (ik denk dat het een heggenmus was) op mijn schouder zitten, en blééf daar zitten, wel een minuut lang. Ik bleef zo rustig mogelijk staan, want dat voelde echt wel prettig aan, die twee tengere pootjes en dat lichtgewicht op m'n schouder.

Aan de noordrand van het park is er ook een kinderboerderij, en daar hebben ze enkele ezeltjes. Er is er eentje bij dat mij blijkbaar wel sympathiek vindt (misschien een 'soul sister' ;-) ), want telkens als ik er al fluitend voorbij kom, komt het heel enthoesiast aangestormd, en blijft mij dan van op een paar meter afstand aankijken. Soms maakt het een paar rare sprongetjes, en dan is het weer weg, tenzij ik blijf fluiten. Dan gebeurt het wel eens dat ik daar zo'n half uur lang met dat dier kan blijven 'communiceren' (tot er andere 'volwassenen' aankomen, dan poetst het ezeltje de plaat).

Zolang ik niet in mijn bezigheden word gestoord, is zo'n natuurbad gewoonweg héérlijk.

Pantoffeldiertje
2 januari 2008, 22:49
Geen heimwee naar je oude omgeving, het rustieke W-VL ?

djimi
2 januari 2008, 23:05
Geen heimwee naar je oude omgeving, het rustieke W-VL ?

Niet echt, neen.

Ik heb er nu ook niet echt een fantastische jeugd gehad, hé !

En mijn lievelingsplekjes (het keuterboerderijtje van bomma, het klooster in Leisele waar ik bij tante nonneke op bezoek kon gaan, ...) zijn ofwel verdwenen ofwel grondig 'vernieuwd' (of 'ontzield').

Maar ik loop er nog wel graag eens rond hoor, al voel ik me dan bijna eerder 'toerist'.

In West-Vlaanderen en in Limburg kom ik nog steeds het vaakst vriendelijke mensen tegen, en dat doet toch wel deugd na een paar maanden in Brussel, waar vriendelijkheid alleszins zeldzamer is (dat is één van de negatieve aspecten van het leven in 'de hoofdstad', vrees ik).

Pantoffeldiertje
2 januari 2008, 23:12
Geen gemakkelijke jeugd? :oops:

djimi
2 januari 2008, 23:22
Geen gemakkelijke jeugd? :oops:

Niet echt, neen.

Ik geef toe dat ik zelf ook geen 'gemakkelijke' was.

Ik ben behept met een haast ongebreidelde vrijheidsdrang, en daarenboven ook nogal koppig, èn erg gevoelig op de koop toe.

In een eerder bekrompen, boertig, conservatief en autoritair ingestelde omgeving kan zoiets alleen maar voor problemen zorgen.

Bovendien heb ik op veel te vroege leeftijd een aantal dingen meegemaakt die ik zelfs mijn vijanden niet toewens.

Maar uiteindelijk heb ik daar véél uit geleerd, en dat is het belangrijkste.

Ik ben alleszins héél blij dat ik nog steeds lééf, en dat doe ik met veel overtuiging, hé hé.

Pantoffeldiertje
2 januari 2008, 23:33
Niet echt, neen.

Ik geef toe dat ik zelf ook geen 'gemakkelijke' was.

Ik ben behept met een haast ongebreidelde vrijheidsdrang, en daarenboven ook nogal koppig, èn erg gevoelig op de koop toe.

In een eerder bekrompen, boertig, conservatief en autoritair ingestelde omgeving kan zoiets alleen maar voor problemen zorgen.

Bovendien heb ik op veel te vroege leeftijd een aantal dingen meegemaakt die ik zelfs mijn vijanden niet toewens.

Maar uiteindelijk heb ik daar véél uit geleerd, en dat is het belangrijkste.

Ik ben alleszins héél blij dat ik nog steeds lééf, en dat doe ik met veel overtuiging, hé hé.

Djimi..Dat soort dingen moet je tegen mij niet zeggen. Nu word ik nieuwsgierig :P

Nu goed, ik heb ook nogal problemen met gezag ;)

Oja : wat vind je van het tv-aanbod op de Vlaamse zenders?

djimi
2 januari 2008, 23:44
1) Djimi..Dat soort dingen moet je tegen mij niet zeggen. Nu word ik nieuwsgierig :P

2) Nu goed, ik heb ook nogal problemen met gezag ;)

3) Oja : wat vind je van het tv-aanbod op de Vlaamse zenders?

1) Dit is een draad voor nieuwsgierige mensen ;-)

Ik zal je een hint geven : mijn afkeer voor pedofielen is er niet zomaar gekomen.

2) Met 'gezag' heb ik eigenlijk geen probleem (ik versta daar immers 'natuurlijk' gezag onder, dat tot stand komt wegens intelligentie, competentie, karakter, ...).

Waar ik een gloeiende hekel aan heb, is 'autoritair' gezag, dat alleen maar bestaat bij gratie van 'traditie', 'instituties' of 'militaire middelen', zonder dat dat verder ook maar enige 'meerwaarde' biedt.

3) Zelf heb ik geen TV, ik kijk af en toe een DVD op mijn laptop, en heel af en toe zie ik wel eens iets op internet of zo.

Als ik bij familie of vrienden kom en de TV staat aan, kijk ik meestal wel mee, maar ik kan dan heel moeilijk mijn klep houden.

In kranten of tijdschriften sla ik de televisiepagina's zo goed als altijd over, want ik heb er toch niks aan.

Ik denk wel dat ik mij allang een TV-toestelletje en een kabelabonnement (eventueel in combinatie met een schotelantenne) had aangeschaft als het TV-aanbod wèrkelijk zo overweldigend goed zou zijn.

Ik kijk wel graag naar mooie meisjes & vrouwen, schilderijen, en landschapselementen,

en voor de rest hou ik me eigenlijk vooral bezig met muziek. Daar heb ik al een hele kluif aan.

Dronkoers
3 januari 2008, 00:51
Wat is het eerste dat u opvalt als ge naar een vrouw kijkt?

Dronkoers
3 januari 2008, 00:51
Vind ge vrouwen met teensletsen lelijk?

Dronkoers
3 januari 2008, 00:52
Verdedig jij eigenlijk een politieke strekking?

djimi
3 januari 2008, 01:45
Wat is het eerste dat u opvalt als ge naar een vrouw kijkt?

Hangt van de vrouw af, denk ik.

In vooraanzicht kijk ik meestal eerst naar het gezicht, en dan vooral naar de ogen ('de spiegel van de ziel') en de mond (verbitterde en toegeknepen, of anders hautaine pruillippen vind ik bijzonder afstotelijk).

En dan gaat mijn blik natuurlijk onverbiddelijk zijn eigen gang :lol: : het haar, en dan de borsten en de benen. Ik ben ook maar een mannetje, hé. :-)

In zijaanzicht kijk ik eerst naar de mond (zie hierboven) en de houding. Ik hou wel van fier rechtoplopende meisjes, zolang die fierheid niet omslaat in arrogantie.

In achteraanzicht kijk ik naar het haar, en dan naar de kont en de benen.

Als wat ik zie mij bevalt, probeer ik zo snel mogelijk ook nog een vooraanzicht te krijgen, maar vaak valt dat wel erg tegen (zie hierboven).

djimi
3 januari 2008, 01:47
Vind ge vrouwen met teensletsen lelijk?

Als ik ze al lelijk zou vinden, zal dat alleszins niet aan de teensletsen liggen, zoveel is wel zeker. Ik vind teensletsen leuk, eigenlijk.

Vooral als ze gedragen worden door mooie vrouwen, met mooie voeten.

djimi
3 januari 2008, 02:07
Verdedig jij eigenlijk een politieke strekking?

Radicaal-centrum pragmatisch anarcho-pacifisme. :-)

Ik ben voorstander van de democratie en van de invoering van het BROV, ik sta volledig achter 'duurzame ontwikkeling', degelijk onderwijs, een goed uitgebouwde en correcte sociale zekerheid, een rechtvaardige en goed werkende justitie, voorzichtigheid en vooruitziendheid, een samenleving die maximale ontplooiingskansen biedt aan iedereen die een steentje wenst bij te dragen, multiculturaliteit, mobiliteit op maat van gewone mensen als gij en uw neefjes en nichtjes en m'n bomma en ik, tolerantie (niet te verwarren met onverschilligheid), transparantie van inkomsten, afschaffing van bankgeheimen, ...

Ik heb het niet erg begrepen op speculatie, op nationalisme, op monarchieën, op georganiseerde religies, en al helemaal niet op dictaturen.

Ik heb een gloeiende hekel aan militarisme, slavernij, zelfvernedering, racisme, extremisme, obscurantisme, défaitisme, elektronische stembusgang, betutteling, leugenachtige propaganda, banditisme, ...

Van alle mogelijke samenlevingsvormen draagt een gedecentraliseerde wereldrepubliek met referenda als voornaamste 'wetgevende' werkinstrument mijn voorkeur weg.

Ik wil best wel véél 'belastingen betalen' (of op een andere manier bijdragen) als ik méé mag beslissen waar al die middelen naartoe gaan, en als ik méé mag controleren wat er precies mee gebeurt/gebeurd is.

Kortom, ik ben voorlopig veroordeeld tot 'groen', maar misschien komt er ooit wel een alternatief dat mijn hart weet te stelen ?

Pantoffeldiertje
3 januari 2008, 09:57
Duidelijke hint :)

En je mist helemaal niets. Het enige wat nog iets biedt is Canvas, in de avond.

Hoeveel talen spreek je?

djimi
3 januari 2008, 10:16
0) Duidelijke hint :)

1) En je mist helemaal niets. Het enige wat nog iets biedt is Canvas, in de avond.

2) Hoeveel talen spreek je?

0) toch wel, hé.

1) Ik zou graag ook Arte aan mijn pakketje kunnen toevoegen, maar ik heb er eigenlijk toch niet echt de tijd voor, dus laat ik het maar zo.

2) Ik spreek Nederlands, Frans, Engels en Duits. Ik slaag erin eenvoudige gesprekken in het Spaans te voeren, en ik ken een mondvol Portugees, Italiaans & Baskisch. Vooral die laatste taal zou ik eigenlijk heel graag heel goed kennen, maar het ontbreekt me toch wel een beetje aan tijd om daar echt voor te gaan. Ik heb alvast mijn grammatica, conversatiegids en woordenboek terug klaargelegd. We zien wel.

Verder ligt hier nog een cursus Nieuwgrieks, een cursus Tsjechisch en een cursus Arabisch, maar tot nu toe ving ik daar nog niet veel mee aan.

Van zodra ik wat meer tijd heb, zal ik ook daar aan beginnen. Ik kan het gewoon niet laten, vrees ik.

djimi
3 januari 2008, 10:22
En nu moet ik een tijdje het forum laten voor wat het is. Ik denk dat ik vanavond wel weer wat tijd zal kunnen vrijmaken.

Vriendelijke groeten,

djimi

Weezer
3 januari 2008, 13:45
Ik begrijp dat je docent Nederlands bent. Op wat voor soort school? En, indien je op de hoogte bent, waarmee kan je dat vergelijken in het Nederlandse schoolsysteem?

Weezer
3 januari 2008, 13:46
Wat vind je überhaubt van Nederland(ers)? Ik begrijp dat je geen fan bent van het separatisme van 1830, maar wat geef je daar voor concrete invulling aan?

roger verhiest
3 januari 2008, 13:59
Het leren van Esperanto, aansluiten bij SAT (Verduloj frakcio) - groene fraktie - lijkt me helemaal in je ideologische lijn te liggen.

djimi
3 januari 2008, 14:28
Ik begrijp dat je docent Nederlands bent. Op wat voor soort school? En, indien je op de hoogte bent, waarmee kan je dat vergelijken in het Nederlandse schoolsysteem?

De school is een 'Athénée Royal', dat is een 'Koninklijk Atheneum'.

Mijn leerlingen volgen 'Algemeen Secundair Onderwijs', wat hen zou moeten voorbereiden op hogere studies.

Ik geef les aan de vierde klassen (leeftijd rond 16 j.) en één zesde klas (leeftijd rond 18 j. , in theorie toch).

Ik denk dat dat overeenkomt met HAVO.

Hier in Brussel hebben de leerlingen Nederlands als verplichte tweede taal, daar waar ze in Wallonië de mogelijkheid hebben voor Engels als tweede taal te kiezen, wat ze dan ook massaal doen.

Voor nogal wat van mijn leerlingen is Frans echter zèlf al tweede of zelfs derde vreemde taal, wat sommigen onder hen evenwel niet belet ook voor Nederlands hard hun best te doen.

Vooral 'Oost-Europeanen' spannen zich ècht wel in om het Nederlands (enigzins) machtig te worden, maar het zijn niet de enigen, en ze doen ook niet allemaal even hard hun best.

Misschien moet ik daar eens statistieken van bijhouden, dat kan altijd wel interessant zijn.

djimi
3 januari 2008, 14:41
Wat vind je überhaubt van Nederland(ers)? Ik begrijp dat je geen fan bent van het separatisme van 1830, maar wat geef je daar voor concrete invulling aan?

Nederland vind ik een razend interessant land, al van voor ik wist dat er ook coffeeshops bestonden ;-).

Fascinerend vind ik het feit dat zo'n groot deel van het land onder de zeespiegel ligt, en dat er ondanks de hoge bevolkingsdichtheid toch nog zoveel 'ruimte' is. De steden vind ik behoorlijk druk, maar dat stoort mij eigenlijk niet. Waar dient een stad anders voor?

Ik wil niet generaliseren, maar ik vind Nederlanders in het algemeen best wel meevallen, hoor.
Er lopen natuurlijk onbehouwen lomperikken rond (waar niet, trouwens?), maar de meeste Nederlanders die ik ken zijn dat helemaal niet.
Ik vind ze over het algemeen vrij 'uitgesproken' (recht voor de raap, op het brutale af), maar dat vind ik helemaal niet slecht.

Ik vond de scheiding der Nederlanden in de 16e/vroege 17e eeuw eigenlijk al een zeer spijtige zaak, en de afscheiding van de Zuidelijke Nederlanden in 1830 uiteraard ook.

Ik ben lid geworden van de Baarle-werkgroep, die je wellicht al kent (al was het maar van horen zeggen).
Ik hoop ècht dat het ooit tot een hereniging van de Nederlanden komt (de huidige Benelux is een mogelijk startpunt, maar wel te veel 'in handen' van politici), maar ik vind dat wèl slechts een éérste stap naar een nog véél moeilijker bereikbaar, maar daarom niet minder nastrevenswaardig doel, namelijk een verenigde wereld.

duveltje382
3 januari 2008, 14:45
Moet er een verbod komen op buitenspelende kinderen na 24.00uur,of kan dat volgens U,ik spreek hier over kinderen van - 12 jaar?

duveltje382
3 januari 2008, 14:47
Heb je zelf al eens ooit een jointje gerookt,en ben je tegen het gebruik hiervan?

djimi
3 januari 2008, 14:49
Het leren van Esperanto, aansluiten bij SAT (Verduloj frakcio) - groene fraktie - lijkt me helemaal in je ideologische lijn te liggen.

Met Esperanto heb ik toch wel een paar problemen, hoewel ik het idee van een kunstmatige hulptaal an sich wel interessant vind.

Esperanto vind ik helaas niet ècht mooi (een beetje te 'mechanisch' naar mijn smaak), en bovendien ook erg Euro-centrisch.

Bovendien is er het niet te ontkennen feit dat Engels (Basic English vooral) de facto de eerste èchte wereldtaal in wording is (het proces gaat nog steeds door, en het ziet er echt niet naar uit dat daar voorlopig verandering in gaat komen).

Ik vind dat ook wel jammer, omdat ik Engels evenmin erg mooi vind, en die taal nog veel meer dan Esperanto gebonden lijkt aan één bepaalde 'cultuurkring', die bovendien nog beperkter is ook.

Ik zal alleszins eens goed over je suggestie nadenken, en dan zien wat ik ermee kan aanvangen.

duveltje382
3 januari 2008, 14:50
Vind U het ritueel slachten van dieren ok,of moet het met verdoving gebeuren?
Wat zouden de eventuele straffen hiervoor kunnen zijn?

Weezer
3 januari 2008, 14:50
Allereerst bedankt voor je antwoorden! Even voortbordurend op je eerste antwoord: Wat is jouw stijl van lesgeven? In Nederland hebben nogal veel docenten met de 'orde' in de klas. D.w.z. onhandelbare leerlingen/klassen en zo. Hoe is dat bij jou?

djimi
3 januari 2008, 14:54
Moet er een verbod komen op buitenspelende kinderen na 24.00uur,of kan dat volgens U,ik spreek hier over kinderen van - 12 jaar?

Het is alleszins niet zo'n goed idee kinderen jonger dan 12 veel later dan 21u00 's avonds nog wakker te houden, maar dat geldt eigenlijk net zo goed voor volwassenen ;-), tenzij er voldoende tijd voor een siësta wordt vrijgemaakt.

Een 'verbod' op buitenspelende kinderen vind ik wel ver gaan, maar misschien is dat inderdaad wel nodig, vooral dan tijdens het schooljaar.

duveltje382
3 januari 2008, 14:55
Wat zou u doen tegen het Aids probleem in de Wereld?

djimi
3 januari 2008, 15:08
Heb je zelf al eens ooit een jointje gerookt,en ben je tegen het gebruik hiervan?

Ik heb wel al wat jointjes gerookt, ja :-).

Ik ben dus niet tegen het gebruik ervan, maar ik zou wèl iedereen die dat ook wel eens zou willen proberen willen aanraden

1) daar niet te vroeg mee te beginnen. (Ik was zelf 19 toen ik m'n eerste joint opstak, en eigenlijk vind ik dat toch te vroeg)

2) dat niet te vaak te doen (1 keer per week gaat wel, maar veel vaker dan dat is niet zo'n goed idee)

3) te zorgen voor optimale omstandigheden bij het roken : lekker eten en drinken (véél fruit en fruitsap, bijvoorbeeld), een leuke omgeving (een tuin met veranda, een rijk gevulde bibliotheek met mooie prentenboeken, een bos met een beekje, ...), enkele leuke vrienden/vriendinnen, een paar muziekinstrumenten of zo, en bij voorkeur ook één aanwezige die niet meerookt, zodat er toch minstens één iemand ervoor kan zorgen dat 'het' niet de spuigaten uitloopt.

Wie zich voorneemt helemaal niet te roken (of spacecake te eten) zal ik steeds gelijk geven.

Als je er niet mee wil beginnen : hou het zo.

( Vandaar trouwens dat ik voorstander ben van legalisatie. Dat maakt het minder aantrekkelijk voor mensen die zich tot 'verboden vruchten' voelen aangezogen, en laat ook gemakkelijker toezicht toe op die gevallen waar het wel eens slecht mee zou kunnen aflopen.
Ook vanuit louter economisch standpunt is legalisatie véél interessanter dan 'gedoogbeleid' of 'repressie', om verschillende redenen. )

Dronkoers
3 januari 2008, 15:09
Moeten de kerncentrales sluiten?

Dronkoers
3 januari 2008, 15:10
Heb je een agenda?

Dronkoers
3 januari 2008, 15:10
Ken je veel "probleemleerlingen"?

SPAFAN
3 januari 2008, 15:13
Wat vind U van het vernieuwde SPA,maakt het een kans,en zou U ervoor durven kiezen?

djimi
3 januari 2008, 15:16
Vind U het ritueel slachten van dieren ok,of moet het met verdoving gebeuren?
Wat zouden de eventuele straffen hiervoor kunnen zijn?

Ritueel slachten van dieren vind ik niet erg OK, nee.

Als er al dieren moeten geslacht worden, dan moet dat dus in elk geval onder verdoving gebeuren.

Ik ben geen jurist, maar ik veronderstel dat daar wel efficiënte bestraffingsmethodes voor kunnen worden ontwikkeld.

Een minimum lijkt mij in elk geval een fikse geldboete, die gerust 'pijn' mag doen. € 200,- bij een eerste overtreding, dat lijkt mij een goed begin.

djimi
3 januari 2008, 15:33
Allereerst bedankt voor je antwoorden! Even voortbordurend op je eerste antwoord: Wat is jouw stijl van lesgeven? In Nederland hebben nogal veel docenten met de 'orde' in de klas. D.w.z. onhandelbare leerlingen/klassen en zo. Hoe is dat bij jou?

Ik werk nog aan mijn 'stijl' van lesgeven. Ik probeer er in elk geval voor te zorgen dat de tijd die mij voor het lesgeven ter beschikking staat goed gevuld is.

Toen ik begon, was ik erg naïef, en dacht de toch wel erg negatieve attitude van mijn leerlingen, zowel tegenover school als tegenover het vak Nederlands, met 'goedheid en vrijgevigheid' te kunnen bekampen.

Ik ben ondertussen toch iets strenger geworden, maar dat doe ik eigenlijk niet graag.

Wat mij het beste helpt bij het 'orde' houden, is het feit dat ik héél veeleisend ben. Wie voor het vak Nederlands een herexamen in september wil vermijden, moet verdomd hard zijn best doen.

Ik maak dus moeilijke toetsen, en als ik ze zelf moet maken ook heel moeilijke examens.

Anderzijds geef ik ook punten voor 'gedrag' in de klas, die meetellen voor het eindresultaat. Dat doe ik om zwakkere, maar zich verder correct gedragende en hard inspannende leerlingen aan te moedigen, en vooral om de intelligente luilakken die niks liever doen dan de les saboteren rustig te houden.

Dat begint aardig te lukken.

Wat ook helpt is het feit dat ik na twee weken zowat alle leerlingen met naam èn voornaam ken, en hen ook altijd met hun voornaam aanspreek.
Als ik ze op straat, of waar dan ook, tegenkom, zeg ik altijd vriendelijk 'goeiedag', en als het even kan praat ik ook met mijn leerlingen (eerst luister ik natuurlijk).

Ik probeer in elk geval een persoonlijke band met hen te ontwikkelen. Zij weten dat ze mij geen angst aanjagen, en dat schept toch wel een ander klimaat.

Ik ben een van de weinige leerkrachten bij ons op school (om niet te zeggen de énige) die tijdens de speeltijd spontaan meehelpt toezicht te houden, en daarvan profiteer ik om ook leerlingen die ik nog niet in mijn klas had, te leren kennen.

Nog iets dat helpt is het feit dat de banken in mijn leslokaal in U-vorm staan. Mijn leerlingen kunnen zich niet verschuilen achter de brede rug van een ander. Bovendien loop ik voortdurend rond, en aarzel ik niet een leerling een aanmoedigend schouderklopje te geven als daar een goede aanleiding voor bestaat.

Een ander hulpmiddel is mijn gevoel voor humor. Ik slaag er meestal wel in met een of andere rake en scherpe, maar nooit kwetsende opmerking lastpakken op hun nummer te zetten.

Ik heb ook een systeem van 'goede punten' ingevoerd, waarmee ze op het einde van het schooljaar een schoon cadeautje kunnen winnen. Ook dat helpt.

Wat ik ook doe is mijn leerlingen mijn e-mail adres geven, zodat ze ten allen tijde vragen kunnen stellen, die ik in mate van het mogelijke onmiddellijk beantwoord. Er zijn niet veel leerlingen die daarvan gebruik maken, maar diegenen die het wel doen verspreiden natuurlijk wel mijn 'reputatie' : "veeleisend, maar hulpvaardig, streng maar rechtvaardig".

kortom : un 'bon prof', en daar hebben de meeste leerlingen echt wel respect voor.

djimi
3 januari 2008, 15:48
Wat zou u doen tegen het Aids probleem in de Wereld?

Over welke bevoegdheden mag ik hierbij beschikken ?

Als ik 'alle macht' in handen zou hebben (wat ik eigenlijk niet wil) :

- optrekken van alle mogelijke budgetten (voor preventie, voor genezing, voor onderzoek naar goedkope en afdoende geneesmiddelen, ...)

- verplichte voorlichting op school en elders (voor *lle jongeren van 12 jaar)

- informatiecampagnes bij volwassenen (ouders, maar ook kinderlozen, uiteraard)

- gratis voorbehoedsmiddelen (zoals condooms, zowel voor mannen als voor vrouwen)

- bestrijden van 'taboe'-houdingen

- AIDS-patiënten zeker NIET isoleren, maar juist met zoveel mogelijk mensen laten communiceren/in contact brengen

Lincoln
3 januari 2008, 15:59
Beste djimi:

Hoe zou je graag het milieu-problematiek aanpakken ?

Hoe sta je tov het regeringsbeleid ivm het milieu en het onderwijs ?

Wat zijn je favoriete vakantie plekken en waarom ?

Mvg. lincoln.

djimi
3 januari 2008, 16:05
Moeten de kerncentrales sluiten?

Liefst wel, ja. Zo snel mogelijk.

Er zijn m.i. te veel problemen mee :

- kernafval

- bewaking (houdt zowel met het vorige als het volgende verband)

- grootschaligheid (nooit een goed idee, eigenlijk) die leidt tot machtsconcentratie

...

djimi
3 januari 2008, 16:08
Heb je een agenda?

Als je het hebt over zo'n boekje waarin je afspraken kunt noteren en zo, dan is het antwoord : ja, maar ik maak er eigenlijk veel te weinig gebruik van.
Ik moet daar aan werken.

Als je het over een 'agenda', t.t.z. dingen die ik zou willen realiseren,

dan is het antwoord ook ja : méér (véél meer) goede muziek :-)

djimi
3 januari 2008, 16:13
Ken je veel "probleemleerlingen"?

Eigenlijk niet, nee.

Al moet ik wel zeggen dat de directrice van onze school vrij doortastend optreedt, waardoor de meeste lastpakken ofwel al buitengevlogen zijn voordat ik ze in mijn klas zou krijgen, ofwel gewoon niet ingeschreven raken.

Maar 'probleemleerlingen' zijn slechts één aspect van wat er zo allemaal fout loopt met 'het onderwijs' (èn onze gehele samenleving, trouwens).

Ik heb nu niet veel tijd om daar uitgebreid op te antwoor'den (ik moet nog eten, en daarna zal ik mijn huiskamer wat moeten opruimen want ik verwacht bezoek, maar als je wil, mag je me daar later gerust nog wat vragen over stellen.

Rudy
3 januari 2008, 16:33
Ik stèm 'groen' omdat ik in bepaalde politici (en die komen toevallig nog steeds voor 'Groen!' op) wèl vertrouwen heb.

Dag leeftijdsgenoot.

Ik heb altijd gedacht dat groene ideetjes goed waren voor studenten die tegendraads willen zijn. Hoewel, Tinne van der straeten, die ziet er met haar vierkant brilleke nogal volwassen en gevaarlijk uit.

Ik begrijp niet goed waarom iemand zich geroepen voelt voor "groen". Is dit gemakzucht ? Mijn inziens hebben die niets nieuws te vertellen; de drie klassieke partijen zijn zich bewust van de groene ideeën: eerst milieu, dan de migranten, en nu terug milieu.

Vraagje: wat is er mis met liberalisme ? Voor alle duidelijkheid, de ideologie, niet een of ander standpunt van een liberale politicus, niet zo liberaal maar toch een standpunt voor 't algemeen belang.

wat is de meerwaarde van "Groen !" ?

Rudy
3 januari 2008, 16:42
Een eerste stap in die richting is voor mij het ongedaan maken van het separatisme van 1830, maar daar houdt het voor mij echt niet op.

Ik neem aan dat je met het seperatisme van 1830 de Franstalige voogdij over de Vlamingen bedoelt.

In hoeverre bestaat dit juk nog nog ?

Hashiwokakero
3 januari 2008, 16:45
Radicaal-centrum pragmatisch anarcho-pacifisme. :-)

Ik ben voorstander van de democratie en van de invoering van het BROV, ik sta volledig achter 'duurzame ontwikkeling', degelijk onderwijs, een goed uitgebouwde en correcte sociale zekerheid, een rechtvaardige en goed werkende justitie, voorzichtigheid en vooruitziendheid, een samenleving die maximale ontplooiingskansen biedt aan iedereen die een steentje wenst bij te dragen, multiculturaliteit, mobiliteit op maat van gewone mensen als gij en uw neefjes en nichtjes en m'n bomma en ik, tolerantie (niet te verwarren met onverschilligheid), transparantie van inkomsten, afschaffing van bankgeheimen, ...

Ik heb het niet erg begrepen op speculatie, op nationalisme, op monarchieën, op georganiseerde religies, en al helemaal niet op dictaturen.

Ik heb een gloeiende hekel aan militarisme, slavernij, zelfvernedering, racisme, extremisme, obscurantisme, défaitisme, elektronische stembusgang, betutteling, leugenachtige propaganda, banditisme, ...

Van alle mogelijke samenlevingsvormen draagt een gedecentraliseerde wereldrepubliek met referenda als voornaamste 'wetgevende' werkinstrument mijn voorkeur weg.

Ik wil best wel véél 'belastingen betalen' (of op een andere manier bijdragen) als ik méé mag beslissen waar al die middelen naartoe gaan, en als ik méé mag controleren wat er precies mee gebeurt/gebeurd is.

Kortom, ik ben voorlopig veroordeeld tot 'groen', maar misschien komt er ooit wel een alternatief dat mijn hart weet te stelen ?Waarom centrum? Omdat je geen sterke mening hebt?

Hashiwokakero
3 januari 2008, 16:46
Hoeveel uur slaap jij per dag?

Hashiwokakero
3 januari 2008, 16:47
Hoe ben je op dit forum terecht gekomen?

duveltje382
3 januari 2008, 16:51
Zou u ooit "Hashiwokakero" forummer van de week maken :roll::roll::roll:

:-P:-P:-P:-P

Hashiwokakero
3 januari 2008, 16:53

:-P:-P:-P:-PDjimi, het antwoord op deze vraag zal een groot deel van je forumsessie gaan bepalen, besef je dit ten volle?:-D;-)

duveltje382
3 januari 2008, 16:57
Djimi, het antwoord op deze vraag zal een groot deel van je forumsessie gaan bepalen, besef je dit ten volle?:-D;-)
Djimi, weet jij wat dubbel nick's waard zijn?:lol:

djimi
3 januari 2008, 18:23
Wat vind U van het vernieuwde SPA,maakt het een kans,en zou U ervoor durven kiezen?

Ik ken het vernieuwde SP.a eigenlijk niet goed genoeg om er een echt gefundeerde mening over te kunnen geven. Ik zal bij gelegenheid de relevante informatie doornemen en dan een oordeel vellen.

Ik hoop alleszins dat de 'vernieuwing' geen lege doos is, en dat het 'socialisme' in die partij wat meer aan bod mag komen, want ik had niet echt de indruk dat daar in de oude SP.a nog veel plaats voor was.

Ik zou het niet erg vinden mocht een werkelijk vernieuwde SP.a een kans maken, hoor. Dat kan 'de werkende mens' en 'de sociaal zwakkeren' uiteindelijk alleen maar ten goede komen, denk ik.

Of ik er ook voor zou durven kiezen? Op dat vlak durf ik bijna alles ;-)

Of ik er ook voor zou willen kiezen, dat is natuurlijk een ander paar mouwen. Er zal veel van het programma afhangen, maar ook van de mensen die dat programma willen realiseren. Ik moet zoals reeds aangestipt toegeven dat ik er voorlopig te weinig van afweet.
Als het programma en de mensen mij kunnen overtuigen, dan zie ik niet goed in waarom ik er NIET voor zou kiezen.
Ik ben nog geen lid van 'Groen!', maar zelfs als ik al lid zou zijn, zou ik een stem op een *ndere partij niet uitsluiten, al lijkt me dat wel erg onwaarschijnlijk.

djimi
3 januari 2008, 19:03
Beste djimi:

1) Hoe zou je graag het milieu-problematiek aanpakken ?

2) Hoe sta je tov het regeringsbeleid ivm het milieu en het onderwijs ?

3) Wat zijn je favoriete vakantie plekken en waarom ?

Mvg. lincoln.

Beste lincoln,

ik zal proberen het kort en duidelijk te houden :

1) Dat is natuurlijk afhankelijk van de macht waarover ik beschik.
Zèlf probeer ik zo te leven dat mijn 'ecologische footprint' zo klein mogelijk wordt. Ik heb geen auto, ik heb geen diepvries, ik heb geen wasmachine, ik heb geen vaatwasmachine, ik koop zoveel mogelijk 'bio'-producten (liefst rechtsteeks bij de locale producent), ik koop ook liever op de markt dan in een grootwarenhuis, ik ga 's winters zo vroeg mogelijk slapen om minder elektriciteit te verbruiken, ...

Maar ik ben ook met muziek bezig, en sommige apparaten die ik gebruik zijn dan weer wel 'belastend' voor het milieu, spijtig genoeg.

Ik sorteer in elk geval zoveel mogelijk mijn afval, en heb besloten voortaan geen kranten meer te kopen maar ze in de bibliotheek of op internet te lezen.

Als ik 'president van de wereld' zou zijn (liever niet, maar kom, voor deze denkoefening wil ik het wel eens proberen) zou ik niet aarzelen en zonodig erg drastische maatregelen nemen, en ik zou alleszins niet nalaten 'de mensheid' eens goed met haar neus op de feiten te drukken : als er van de 'veelvraat' 6 miljard exemplaren zouden rondlopen, werd er ongetwijfeld overgegaan tot een uitroeiingscampagne van bijna kosmische omvang. Een wezen als de mens is echter vele malen destructiever, maar daar zou je zelfs niks over mogen zeggen? Komaan, hé, we zijn geen papkinders meer, en we moeten een kat een kat durven noemen.

Eén van de grote problemen is de macht van de propaganda-industrie die de mensen steeds méér domme dingen doet kopen/doen waar ze toch niet gelukkiger van worden, maar die er wel voor zorgen dat de toekomstige generaties met een gigantisch probleem opgezadeld worden. Reclame zou ik dus in elk geval heel sterk aan banden leggen.

En dat zou dus ook betekenen dat het 'wilde kapitalisme' in elk geval getemd moet worden, en indien mogelijk voorgoed in een vergeetput geworpen.

Wat ik zeker zou willen doen, is minstens één autovrije dag per week invoeren. Dat vind ik een absoluut minimum.

2) Bijzonder argwanend, eigenlijk.

Wat betreft het milieu : het is allemaal een beetje too little, too late, en er wordt te veel geschipperd om 'gevestigde belangen' niet te veel tegen de haren in te strijken. Spijtig, eigenlijk.

Wat betreft het onderwijs : er wordt veel te veel rekening gehouden met 'de economie', terwijl de mens zèlf veel te veel verwaarloosd wordt.

Ik vind het een schande dat kinderen les moeten krijgen in overbevolkte klassen, dat er nauwelijks in degelijk lesmateriaal kan worden geïnvesteerd, dat schoolgebouwen halve ruïnes worden, dat de toegang tot hogere kwaliteitsopleidingen meer en meer bemoeilijkt wordt omdat de kosten veel te hoog oplopen, ...

Ik ben een beetje bang dat er binnenkort weer zal moeten worden bespaard, en dat het departement Onderwijs daarvan het slachtoffer zal worden. Ik zou het niet erg vinden dat ik wat minder zou verdienen, als dat zou mogelijk maken dat de grootte van de klassen naar beneden kan, of dat er andere maatregelen kunnen worden getroffen om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen.

3) Steden als Londen, Lissabon, Berlijn, Wenen, Rotterdam, ... : voor de sfeer & de cultuur.

Zuid-Frankrijk (aan de voet van de Pyreneeën) voor de natuur, de rust en de ruimte.

De Provence (plateau du Vaucluse, bijvoorbeeld) voor het klimaat en de sfeer.

Schotland voor de prachtige landschappen en de rust en de ruimte en de natuur.

In eigen land ga ik heel graag naar de Ardennen, omdat het niet ver is, omdat ik van de natuur en de landschappen hou en omdat er familie van me woont die ik graag een bezoekje breng (héél warme en gastvrije mensen).

En verder is er nog de boot van mijn schoonbroer, met wie ik vorig jaar o.a. de Schelde en de Noordzee ben opgevaren : héérlijk is dat, zo'n boot.

En voor de rest zit ik ook graag gewoon thuis, want ook hier kan ik echt van mijn vrije tijd genieten, hoor.

Vriendelijke groeten,

djimi

djimi
3 januari 2008, 19:26
Dag leeftijdsgenoot.

Ik heb altijd gedacht dat groene ideetjes goed waren voor studenten die tegendraads willen zijn. Hoewel, Tinne van der straeten, die ziet er met haar vierkant brilleke nogal volwassen en gevaarlijk uit.

Ik begrijp niet goed waarom iemand zich geroepen voelt voor "groen". Is dit gemakzucht ? Mijn inziens hebben die niets nieuws te vertellen; de drie klassieke partijen zijn zich bewust van de groene ideeën: eerst milieu, dan de migranten, en nu terug milieu.

Vraagje: wat is er mis met liberalisme ? Voor alle duidelijkheid, de ideologie, niet een of ander standpunt van een liberale politicus, niet zo liberaal maar toch een standpunt voor 't algemeen belang.

wat is de meerwaarde van "Groen !" ?

Dag Rudy,

het klopt ongetwijfeld dat de drie klassieke partijen zich bewust zijn van de groene ideeën. Wat mij echter meer interesseert is wat zij met dat bewustzijn aanvangen. En tot mijn grote ergernis moet ik vaststellen dat dat toch maar mager uitvalt. Wat ik aan 'Groen!' zo interessant vind, is dat het nog een erg 'jonge' beweging is, en doordat het zo'n klein partijtje bleef, méér mogelijkheden biedt als 'denktank' en 'ideeënlaboratorium' dan de drie klassieke partijen, die volgens mij teveel gebonden zijn aan 'gevestigde belangen'. Ik kan me daarin vergissen, hoor, maar ik heb toch niet echt de indruk dat dat het geval is.

Alle ideologieën die blijven uitgaan van het adagium 'de mens is de maat van alle dingen' (of dat nu 'het individu' is, of 'de arbeidersklasse' of 'het eigen volk', of wie dan ook doet er al bij al weinig toe) beschouw ik eerder als deel van het probleem dan als de oplossing.

Wat mij betreft is 'de mens' in het beste geval 'de méter van alle dingen', en dat idee vind ik in de 'groene' beweging veel duidelijker terug dan in om het even welke andere politieke stroming.

Pantoffeldiertje
3 januari 2008, 19:40
Ooit al met fysiek geweld in de klas te maken gekregen (tegen u gericht?)

djimi
3 januari 2008, 19:41
Ik neem aan dat je met het seperatisme van 1830 de Franstalige voogdij over de Vlamingen bedoelt.

In hoeverre bestaat dit juk nog nog ?

Neen, met het separatisme van 1830 bedoel ik wel degelijk de scheiding van wat 'samenhoorde' : de Noordelijke en de Zuidelijke Nederlanden. Eén van de leiders van de allereerste 'Belgische Revolutie', de 'Brabantse Omwenteling', richtte zich onmiddellijk tot zijn noorderburen voor hulp, en de kans op een 'spontane' hereniging van de Nederlanden (die tijdens de 80-jarige Oorlog uit elkaar waren gerukt) was erg groot.

Ik heb de indruk dat er nog steeds een flink 'juk' over de Belgen (zowel Vlamingen als Walen, zowel oude als nieuwe Belgen, ...) ligt, en dat juk is een gevolg van het separatisme van 1830.

Ik vertrouw erop dat u scherpzinnig genoeg bent om de aard ervan te achterhalen.

Dronkoers
3 januari 2008, 23:34
Liefst wel, ja. Zo snel mogelijk.

Er zijn m.i. te veel problemen mee :

- kernafval

- bewaking (houdt zowel met het vorige als het volgende verband)

- grootschaligheid (nooit een goed idee, eigenlijk) die leidt tot machtsconcentratie

...

Dit snap ik niet goed, wil je dit even verklaren?

Dronkoers
3 januari 2008, 23:35

Denk je dat hashi al eens fvdw is geweest? ;-)

Dronkoers
3 januari 2008, 23:36
Eigenlijk niet, nee.

Al moet ik wel zeggen dat de directrice van onze school vrij doortastend optreedt, waardoor de meeste lastpakken ofwel al buitengevlogen zijn voordat ik ze in mijn klas zou krijgen, ofwel gewoon niet ingeschreven raken.

Maar 'probleemleerlingen' zijn slechts één aspect van wat er zo allemaal fout loopt met 'het onderwijs' (èn onze gehele samenleving, trouwens).

Ik heb nu niet veel tijd om daar uitgebreid op te antwoor'den (ik moet nog eten, en daarna zal ik mijn huiskamer wat moeten opruimen want ik verwacht bezoek, maar als je wil, mag je me daar later gerust nog wat vragen over stellen.

Omdat ge het zo lief vraagt ;-)

Wat is volgens jou dan het grootste probleem?

djimi
4 januari 2008, 01:00
Waarom centrum? Omdat je geen sterke mening hebt?

Waarom centrum? Omdat dat per definitie de plaats is waar mensen elkaar ontmoeten, waar ideeën en opvattingen worden uitgewisseld, waar beslissingen worden getroffen.

Ik ben er heel sterk van overtuigd dat extremisme niet de aangewezen weg is voor het oplossen van maatschappelijke problemen.

djimi
4 januari 2008, 01:04
Hoeveel uur slaap jij per dag?

Gemiddeld 7 uur.

(22 - 5, of 23 - 6, of 24 - 7).

Als ik n* middernacht ga slapen, slaap ik wat langer, maar voel me veel minder fris bij het wakker worden.

Het liefst ga ik vroeg slapen, omdat ik het fijn vind vroeg wakker te zijn, vooral in de zomer. Ik hou van de zonsopgang.

djimi
4 januari 2008, 01:07
Hoe ben je op dit forum terecht gekomen?

Ik had er iets over gelezen, maar ik kan me niet meer herinneren waar precies.

Dan heb ik 'gegoogled', en nadat ik ongeveer een uur lang verschillende discussies gelezen had, dacht ik : hier moet ik me ook komen moeien :-).

Dronkoers
4 januari 2008, 01:09
Gemiddeld 7 uur.

(22 - 5, of 23 - 6, of 24 - 7).

Als ik n* middernacht ga slapen, slaap ik wat langer, maar voel me veel minder fris bij het wakker worden.

Het liefst ga ik vroeg slapen, omdat ik het fijn vind vroeg wakker te zijn, vooral in de zomer. Ik hou van de zonsopgang.

Dan kun je tijdens de winter blijven liggen tot half 9? :-P

djimi
4 januari 2008, 01:17

Ik had eigenlijk Luc Broes als volgende forummer van de week willen aanduiden. En als Luc niet kan of wil, dan had ik aan Jan van den Berghe gedacht.

Als Hashiwokakero een beetje geduld oefent, komt hij ook wel eens aan bod, hoor. En wat mij betreft mag dat.

Ik denk alleen dat Hashiwokakero nog niet lang op dit forum vertoeft om al in aanmerking te komen, maar ik kan me vergissen.

djimi
4 januari 2008, 01:17
Djimi, het antwoord op deze vraag zal een groot deel van je forumsessie gaan bepalen, besef je dit ten volle?:-D;-)

Ja.

djimi
4 januari 2008, 01:19
Djimi, weet jij wat dubbel nick's waard zijn?:lol:

50 Cents ?

Dronkoers
4 januari 2008, 01:22
50 Cents ?

Euro of Dollar? :-P

(Die mag je overslagen ze ;-))

djimi
4 januari 2008, 01:22
Ooit al met fysiek geweld in de klas te maken gekregen (tegen u gericht?)

Dreigen met fysiek geweld wel, effectief geweld nog niet.

Ik ben wel al moeten tussenkomen bij gevechten tussen leerlingen onderling, en rekening houdend met het feit dat ik eigenlijk maar een klein opdondertje ben is mij dat eigenlijk vrij goed afgegaan. :-)

djimi
4 januari 2008, 01:37
Dit snap ik niet goed, wil je dit even verklaren?

Eén van de zwakke punten van kernenergie is het feit dat zowel de brandstof zèlf als het afval maar beter niet in handen komen van 'onbevoegden'.

Daarom moeten enorme sommen worden besteed aan bewaking van de brandstof- en afvaltransporten, maar ook van de centrales zèlf.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat de energieproductie ooit op zo'n manier kan plaatsvinden dat bewaking en uitgebreide veiligheidsmaatregelen overbodig worden.

Ik denk dat het best de moeite loont te zoeken naar mogelijkheden om mensen een zinvollere tijdsbesteding/job dan 'bewaking' aan te bieden.

djimi
4 januari 2008, 01:39
Denk je dat hashi al eens fvdw is geweest? ;-)

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten.

Maar als ik zie hoe graag hij dat ook wel eens zou willen zijn, zou ik toch geneigd zijn te zeggen : neen.

djimi
4 januari 2008, 02:09
Omdat ge het zo lief vraagt ;-)

Wat is volgens jou dan het grootste probleem?

;-)

Het ergert mij steeds meer te zien hoe kinderen worden georganiseerd in functie van het onderwijs, daar waar het onderwijs zou moeten worden georganiseerd in functie van die kinderen.

In plaats van uit te gaan van de noden van de mens die nog aan zijn toekomst moet beginnen, wordt uitgegaan van de noden van de mens van wie die toekomst al bijna achter de rug ligt, de mens die eigenlijk vooral nog slechts een verleden heeft.

Ik zag ooit een film 'Blackboards', over twee rondtrekkende leerkrachten die elk met een draagbaar schoolbord op de rug door de bergen van Koerdistan zwierven om in de dorpen de kinderen op te zoeken en ze d**r, ter plekke, in open lucht, les te geven.

Dat zette mij ertoe aan na te denken over 'ons' onderwijs.

Eén van de dingen die ik alleszins zou willen veranderen, is het hele systeem van 'schooljaren'.

Ik ben voorstander van een onderwijs in 'modules', waarbij kinderen op hun eigen ritme de nodige vaardigheden kunnen aanleren die hen in staat zouden moeten stellen hun mannetje te staan.

Er wordt veel te weinig gebruik gemaakt van de 'natuurlijke' nieuwsgierigheid, weetgierigheid en leergierigheid die kinderen vertonen.

Waarom kan de 'flexibiliteit' die overal elders geëist wordt, niet ook gevraagd worden van de onderwijswereld?

djimi
4 januari 2008, 02:20
Euro of Dollar? :-P

(Die mag je overslagen ze ;-))

Dat zal ik dan ook maar doen, hé ;-)

djimi
4 januari 2008, 02:24
Dan kun je tijdens de winter blijven liggen tot half 9? :-P

Beter niet.

Als ik te lang in bed blijf liggen, heb ik gegarandeerd hoofdpijn, is het niet van 's morgens vroeg, dan toch minstens vanaf de vroege namiddag.

Ik sta dus zo goed als altijd onmiddellijk op nadat ik wakker werd, en dat is gewoonlijk ten laatste rond zeven uur.

Alleen als ik echt ziek ben, zou ik wel eens blijven liggen.

stab
4 januari 2008, 07:37
Dag Djimi,

Wat betekent "Vlaanderen" voor u?
(buiten een plaats waar je nooit zou willen wonen)

Pantoffeldiertje
4 januari 2008, 09:01
Dood door

1) Levend verbrand worden

2) Levend begraven worden (zonder voedsel/drank) ?

djimi
4 januari 2008, 09:19
Dag Djimi,

Wat betekent "Vlaanderen" voor u?
(buiten een plaats waar je nooit zou willen wonen)

Dag stab,

ik denk niet dat ik ooit gezegd heb NOOIT in Vlaanderen te willen wonen, alleen dat ik niet de indruk heb daar nog te kunnen 'aarden'.

Er zijn streken in Vlaanderen waarvan ik me kan voorstellen dat ik er als ouder wordend manneke wel een eigen 'plekje' zou kunnen vinden. Ik dacht aan Limburg bijvoorbeeld, en meer bepaald de Voerstreek, of anders de omgeving van Geraardsbergen. Ik hou van heuvel- en berglandschappen, omdat ik er dan al eens naar een 'top' kan klimmen om 'naar beneden' te kunnen kijken ;-).

"Vlaanderen" betekent natuurlijk heel veel, zowel 'positief' als 'negatief'.

Toen ik jong was, namen mijn ouders mij vaak mee naar de Ijzerbedevaart, en ik vond dat eigenlijk helemaal niet leuk. Ik was daar altijd behoorlijk bang, bang van het lawaai, bang van die vlaggen, bang van al dat volk dat er vaak nogal 'grimmig' uitzag, ...
Wij woonden ook een tijdlang in Diksmuide, en ik vond die jaarlijkse 'invasie' van al dat bizar volk (bizar in de ogen van de kleine jongen die ik was) vooral angstaanjagend.

Toen ik al wat ouder was, en in mijn 'apejaren' belandde, zette ik mij 'uiteraard' af tegen alles waar mijn ouders voor stonden. Ik herinner mij hoe gemakkelijk ik mijn vader op de kast kreeg door te scanderen : 'Volksunie, SS-reunie'. Ik weet ook niet meer waar ik d*t vandaan haalde, maar ik weet wel nog hoe plezierig ik het vond mijn pa daarmee op stang te jagen.

Ik heb nooit de behoefte gevoeld "Vlaanderen, mijn land" of "Ze zullen hem niet temmen, ..." mee te zingen, en ik voel ook niet de aversie tegenover "Belziek" die anderen blijkbaar wel voelen. Ik vind het wèl spijtig dat ik als 'Vlaming' door nogal wat mensen automatisch in een hokje word geduwd waar ik absoluut niet wens te belanden. En ik krijg het ook op m'n heupen van mensen die alle 'Vlamingen' of zelfs alle 'Vlaams-nationalisten' over één kam scheren.

Maar zèlf ben ik allesbehalve 'nationalist', denk ik.

Als ik al een 'vaderland' zou hebben, dan is dat toch eerder 'Heel-Nederland', van Schiermonnikoog tot Bruly-le-Pêsche, van De Panne tot Eupen, van Rotterdam tot Esch-sur-Alzette. Maar ook dat 'vaderland' is géén 'heilige koe'.

"Vlaanderen" maakt er gewoon deel van uit, zonder dat het daarbij een speciale positie inneemt.

Voor de rest betekent "Vlaanderen" ook : kunststeden en landbouwgebieden, industriezones en zandstranden, een rijke cultuur en een rijke cultuurgeschiedenis (van Hans Memlinc tot Luc Tuymans, van Jacob van Maerlant tot Tom Lanoye, van Tijl Uilenspiegel tot Dennis Black Magic, van Johannes van Ockeghem tot Tom Barman, van Gerard Mercator tot Lernout & Hauspie ;-), ...), een landstreek waar nogal wat van mijn vrienden en de meeste van mijn familieleden wonen, een deel van het 'kruispunt van Europa', ...

Het is ook een 'regio' die gebukt gaat onder een nog steeds niet verwerkt verleden, 'bestuurd' wordt door een kluit middelmatige tot ondermaatse 'leiders', verknoeid wordt door een hele bende foefelaars en plantrekkers, ...

Maar er wonen ook heel veel fantastische mensen, en ik ben blij dat ik er daar toch wel al een paar van ken.

"Vlaanderen" zoals het nu bestaat is voor mij eerder een 'vertrekpunt' dan een 'einddoel', misschien kan ik het nog het beste zo omschrijven?

En nog een 'toemaatje' : ik vind de vlag niet mooi. Die leeuw, dat gaat nog (hoewel ik me zonder veel moeite tientallen andere mogelijkheden voor de geest kan halen), maar ik vind de kleurencombinatie zo verschrikkelijk lelijk. Ik kan het ook niet helpen, hoor. Het mooiste vind ik een gele leeuw op een groene, blauwe of groen-blauw gestreepte achtergrond (schuine strepen, liefst :-) ), als er dan toch per sé een leeuw op moet. Maar ik zou het wel waarderen mocht die leeuw er een pak vriendelijker uitzien.

Kan die geen muziekinstrument bespelen, bijvoorbeeld? Of een glas water aanbieden of zo?

djimi
4 januari 2008, 09:27
Dood door

1) Levend verbrand worden

2) Levend begraven worden (zonder voedsel/drank) ?

8O

Gij zijt wel ne straffe, zulle.

Ik kies voor 1) omdat ik nogal last heb van claustrofobie, en zo in de fik staan, dat heeft toch wel iets 'heroïsch', nee? ;-)

Als het maar rap gedaan is, en als ik maar kan gillen en schreeuwen.

Ge doet er wel goed aan mij vast te binden, want anders kom ik u gegarandeerd omhelzen. :lol:

Pantoffeldiertje
4 januari 2008, 09:38
8O

Gij zijt wel ne straffe, zulle.

Ik kies voor 1) omdat ik nogal last heb van claustrofobie, en zo in de fik staan, dat heeft toch wel iets 'heroïsch', nee? ;-)

Als het maar rap gedaan is, en als ik maar kan gillen en schreeuwen.

Ge doet er wel goed aan mij vast te binden, want anders kom ik u gegarandeerd omhelzen. :lol:

Kweet nu zelf niet ma, zou da snel gedaan zijn? :P

Vriendelijk van u :lol:

Geert Hoste of Raf Coppens?

djimi
4 januari 2008, 09:46
1) Kweet nu zelf niet ma, zou da snel gedaan zijn? :P

2) Vriendelijk van u :lol:

3) Geert Hoste of Raf Coppens?

1) Ik denk wel dat het rapper zal gedaan dan als ik levend wordt begraven, ja. Ik hoop het alleszins.

2) Zo ben ik nu eenmaal :-)

3) Ik ken geen van beiden, eigenlijk. Ik zal maar op Raf Coppens gokken, want volgens mijn zussen die wèl over TV beschikken is die Geert Hoste vooral een 'zagevent', en over die Coppens heb ik ze nog nooit iets horen zeggen. "Geen nieuws, goed nieuws", denk ik dan. ;-)

Kortaf
4 januari 2008, 09:53
Eén van de dingen die ik alleszins zou willen veranderen, is het hele systeem van 'schooljaren'.

Ik ben voorstander van een onderwijs in 'modules', waarbij kinderen op hun eigen ritme de nodige vaardigheden kunnen aanleren die hen in staat zouden moeten stellen hun mannetje te staan.

Er wordt veel te weinig gebruik gemaakt van de 'natuurlijke' nieuwsgierigheid, weetgierigheid en leergierigheid die kinderen vertonen.

Zoals ik je eerder vertelde, ligt de opvatting die je hierbij reflecteert, zeer dicht bij de Freinet-pedagogie, die in Vlaanderen toch in een twintigtal schooltjes toegepast wordt.

Hier kan je er meer over lezen:
- korte inleiding: http://users.skynet.be/fopem/srtfopem.htm#Freinet
- portaal Vlaamse Freinetscholen: http://www.freinetschool.be
- wat meer achtergrond over Célestin Freinet en zijn pedagogische opvattingen: http://www.freinetschool.be/freinet/si.asp?id=3

Waarom kan de 'flexibiliteit' die overal elders geëist wordt, niet ook gevraagd worden van de onderwijswereld?

Een bijzonder interessante vraag. Het feit dat onderwijs een soort staatsmonopolie is (ja, ook het zgn. vrij onderwijs is feitelijk in handen van de staat) is in mijn ogen de hoofdreden. Onderwijs dient bij ons niet om kinderen te ontwikkelen, wel om ze te socialiseren. Dat vergt een heel stroeve structuur en pedagogie.

djimi
4 januari 2008, 10:21
1) Zoals ik je eerder vertelde, ligt de opvatting die je hierbij reflecteert, zeer dicht bij de Freinet-pedagogie, die in Vlaanderen toch in een twintigtal schooltjes toegepast wordt.

Hier kan je er meer over lezen:
- korte inleiding: http://users.skynet.be/fopem/srtfopem.htm#Freinet
- portaal Vlaamse Freinetscholen: http://www.freinetschool.be
- wat meer achtergrond over Célestin Freinet en zijn pedagogische opvattingen: http://www.freinetschool.be/freinet/si.asp?id=3

2) Een bijzonder interessante vraag. Het feit dat onderwijs een soort staatsmonopolie is (ja, ook het zgn. vrij onderwijs is feitelijk in handen van de staat) is in mijn ogen de hoofdreden. Onderwijs dient bij ons niet om kinderen te ontwikkelen, wel om ze te socialiseren. Dat vergt een heel stroeve structuur en pedagogie.

Dag Kortaf,

1) dank je voor deze informatieve links ! Zeer boeiende materie.

Ben jij zelf tevreden over de resultaten die met deze benadering van 'opvoeding en onderwijs' behaald worden ?

2) D*t is eigenlijk een mooi eufemisme voor wat ik 'africhten' zou durven noemen.
Een voorbereiding op een beperkt rolletje in een circus.

Kortaf
4 januari 2008, 10:33
Ben jij zelf tevreden over de resultaten die met deze benadering van 'opvoeding en onderwijs' behaald worden ?

Het antwoord is complex. Enkele losse vaststellingen dus:

Mijn kinderen hebben geen enkele moeite om na x aantal jaren Freinet onderwijs ander onderwijs (humaniora of traditioneel basisonderwijs) te volgen. Een goed punt dus.

De sfeer in zo'n school is compleet anders, alleen al daarvoor ben ik blij dat ik dat mijn kinderen heb kunnen aanbieden. Het voorkomt veel "broekverslijterij". Niets is erger dan een kind elke morgen tegen zijn goesting te zien vertrekken, en dat is alvast met de mijne zelden het geval geweest.

Wat het Freinet-gehalte betreft: dat verschilt van school tot school. Er zijn in Vlaanderen schooltjes die op dat vlak absoluut uniek zijn, en de originele pedagogie van Freinet vrij dicht benaderen. In de school die mijn gasten bezochten was dat naar mijn gevoel een pak minder. En de reden daarvoor heeft, alweer, te maken met staatsinmenging.

De allereerste onderwijshervorming die in Vlaanderen zou moeten plaatsgrijpen is imho dus een complete ontstaatsing. Dat kan door de ouders weer de macht over het organiseren van het onderwijs te geven, bv. via het schoolcheque-systeem.

Hier vind je een interessant artikel (http://www.vrijgeestesleven.be/directe%20democratie/deedee/W03azomap/w03azDemOn.htm)van Jos Verhulst terzake.

djimi
4 januari 2008, 10:59
Het antwoord is complex. Enkele losse vaststellingen dus:

1) Mijn kinderen hebben geen enkele moeite om na x aantal jaren Freinet onderwijs ander onderwijs (humaniora of traditioneel basisonderwijs) te volgen. Een goed punt dus.

De sfeer in zo'n school is compleet anders, alleen al daarvoor ben ik blij dat ik dat mijn kinderen heb kunnen aanbieden. Het voorkomt veel "broekverslijterij". Niets is erger dan een kind elke morgen tegen zijn goesting te zien vertrekken, en dat is alvast met de mijne zelden het geval geweest.

2) Wat het Freinet-gehalte betreft: dat verschilt van school tot school. Er zijn in Vlaanderen schooltjes die op dat vlak absoluut uniek zijn, en de originele pedagogie van Freinet vrij dicht benaderen. In de school die mijn gasten bezochten was dat naar mijn gevoel een pak minder. En de reden daarvoor heeft, alweer, te maken met staatsinmenging.

3) De allereerste onderwijshervorming die in Vlaanderen zou moeten plaatsgrijpen is imho dus een complete ontstaatsing. Dat kan door de ouders weer de macht over het organiseren van het onderwijs te geven, bv. via het schoolcheque-systeem.

1) Dat klinkt alleszins heel goed.

En d*t kan ik mij heel goed voorstellen.
Het is evenmin erg plezant elke keer weer een hele groep jonge mensen tegen hun goesting in het klaslokaal te zien plaatsnemen.

2) Tja, staatsinmenging. :roll: Ik heb het daar ook erg moeilijk mee. En het verbetert er niet op met het ouder worden :-).

3) Niet alleen de ouders moeten meer macht krijgen,vind ik.
Ook de kinderen, en waarom niet ook de leerkrachten moeten zich, het liefst in onderling overleg, kunnen uitspreken over het hoe en het waarom van 'het onderwijs'.
En ik zou die 'omwenteling' niet tot Vlaanderen alleen willen beperken, maar ja, het is wellicht beter niet te veel hooi ineens op onze vorkjes te nemen.

Die noodzakelijke omwenteling zal een grondige herstructurering van de hele samenleving vergen, en daaraan voorafgaand een mentaliteitswijziging die die herstructurering mogelijk maakt. Ik vraag me af of 'onze' samenleving daar klaar voor en bereid toe is. Ik vrees eerlijk gezegd het ergste.
In tijden van economische crisis en 'onzekere toekomst' (alsof die ooit wèl zeker was/zal worden) zal de overgrote meerderheid van de mensen zich wellicht blijven vastklampen aan het 'oude vertrouwde' dat de problemen veroorzaakt, i.p.v. een gok te wagen en voor een ècht *ndere aanpak te kiezen. Misschien gaat het gewoon nog niet slecht genoeg?

Kortaf
4 januari 2008, 11:08
Niet alleen de ouders moeten meer macht krijgen,vind ik.
Ook de kinderen, en waarom niet ook de leerkrachten moeten zich, het liefst in onderling overleg, kunnen uitspreken over het hoe en het waarom van 'het onderwijs'.

In het systeem dat Jos Verhulst voorstelt, is het afgelopen met de dominantie van de staat inzake de organisatie van het onderwijs. Het ziet er ongeveer zo uit:
- de staat richt geen scholen meer op en subsidieert er geen meer
- per kind ontvangt elke ouder van de staat een jaarlijkse onderwijscheque, waarmee de ouder de school van zijn keuze kan betalen voor een jaar onderwijs
- de staat tekent een zeer summier kader uit met een aantal basisvereisten voor de oprichting van scholen, de schoolplicht etc., en laat de invulling van het leerprogramma grotendeels over aan de scholen
- elk kind blijft schoolplichtig
- de eindtermen worden afgeschaft

Het resultaat zal zijn:
1. dat er honderden lokale, eigensoortige schooltjes uit de grond rijzen met een aangepast programma
2. de macht inzake inrichting van onderwijs weer komt te liggen waar ze thuishoort: bij de ouders-klanten van wie het geld komt.

djimi
4 januari 2008, 11:26
In het systeem dat Jos Verhulst voorstelt, is het afgelopen met de dominantie van de staat inzake de organisatie van het onderwijs. Het ziet er ongeveer zo uit:
- de staat richt geen scholen meer op en subsidieert er geen meer
- per kind ontvangt elke ouder van de staat een jaarlijkse onderwijscheque, waarmee de ouder de school van zijn keuze kan betalen voor een jaar onderwijs
- de staat tekent een zeer summier kader uit met een aantal basisvereisten voor de oprichting van scholen, de schoolplicht etc., en laat de invulling van het leerprogramma grotendeels over aan de scholen
- elk kind blijft schoolplichtig
- de eindtermen worden afgeschaft

Het resultaat zal zijn:
1. dat er honderden lokale, eigensoortige schooltjes uit de grond rijzen met een aangepast programma
2. de macht inzake inrichting van onderwijs weer komt te liggen waar ze thuishoort: bij de ouders-klanten van wie het geld komt.

Straffe gast, die Jos Verhulst.

Twee vraagjes :

- betekent 'schoolplicht' en 'schoolplichtig' dan dat thuisonderricht door de ouders zèlf niet langer tot de mogelijkheden behoort, of bedoelt hij eerder 'leerplicht' en 'leerplichtig' ?

- Waarom moeten de eindtermen afgeschaft worden? Ik kan best begrijpen dat je kan vinden dat er bij die eindtermen een pak overbodige 'ballast' zit, maar ik denk tegelijk dat er toch wel een aantal basisvaardigheden kunnen worden opgesomd waarover èlk lid van de samenleving zou moeten kunnen beschikken (lezen, schrijven, informatie zoeken en verwerken, zelfstandig nieuwe vaardigheden ontwikkelen, ...).

Hoe wordt die vraag tot afschaffing beargumenteerd?

Kortaf
4 januari 2008, 11:47
Straffe gast, die Jos Verhulst.

Twee vraagjes :

- betekent 'schoolplicht' en 'schoolplichtig' dan dat thuisonderricht door de ouders zèlf niet langer tot de mogelijkheden behoort, of bedoelt hij eerder 'leerplicht' en 'leerplichtig' ?

- Waarom moeten de eindtermen afgeschaft worden? Ik kan best begrijpen dat je kan vinden dat er bij die eindtermen een pak overbodige 'ballast' zit, maar ik denk tegelijk dat er toch wel een aantal basisvaardigheden kunnen worden opgesomd waarover èlk lid van de samenleving zou moeten kunnen beschikken (lezen, schrijven, informatie zoeken en verwerken, zelfstandig nieuwe vaardigheden ontwikkelen, ...).

Hoe wordt die vraag tot afschaffing beargumenteerd?

Vooreerst een nuancering: ik ben niet zeker dat dit 100 pct het standpunt van Verhulst is. Het is wat ik ervan onthouden heb, aangevuld met aspecten die van mij komen.

Natuurlijk wordt met schoolplicht leerplicht bedoeld. Foutje van mij.

Wat de eindtermen betreft: in de denktrant van Verhulst - die ik onderschrijf - zijn de eindtermen de sluitsteen in de socialisering, in het stroomlijnen van het individu ten bate van de staat. Als je de Vlaamse eindtermen bekijkt, zie je dat er een aantal zuiver politieke stellingnamen inzitten, die dus buiten de democratie om aan de Vlaamse burger opgelegd worden.

Als je het onderwijs echt gaat herdenken, denk ik dat je het principe dat de staat bepaalt wat de inhoud van het onderwijs moet zijn, achter je moet laten. De staat weet en doet het niet beter dan de ouders. De eindtermen zoals ze er nu uitzien zijn een onduldbare vorm van betutteling, die de burger kleineert en gevangen houdt. Daarom kan elke school m.i. best zelf haar leerinhouden en doelstellingen bepalen.

Verhulst is overigens lid van dit forum, misschien kunnen we het hem beter zelf vragen.

djimi
4 januari 2008, 12:53
Vooreerst een nuancering: ik ben niet zeker dat dit 100 pct het standpunt van Verhulst is. Het is wat ik ervan onthouden heb, aangevuld met aspecten die van mij komen.

Natuurlijk wordt met schoolplicht leerplicht bedoeld. Foutje van mij.

Wat de eindtermen betreft: in de denktrant van Verhulst - die ik onderschrijf - zijn de eindtermen de sluitsteen in de socialisering, in het stroomlijnen van het individu ten bate van de staat. Als je de Vlaamse eindtermen bekijkt, zie je dat er een aantal zuiver politieke stellingnamen inzitten, die dus buiten de democratie om aan de Vlaamse burger opgelegd worden.

Als je het onderwijs echt gaat herdenken, denk ik dat je het principe dat de staat bepaalt wat de inhoud van het onderwijs moet zijn, achter je moet laten. De staat weet en doet het niet beter dan de ouders. De eindtermen zoals ze er nu uitzien zijn een onduldbare vorm van betutteling, die de burger kleineert en gevangen houdt. Daarom kan elke school m.i. best zelf haar leerinhouden en doelstellingen bepalen.

Verhulst is overigens lid van dit forum, misschien kunnen we het hem beter zelf vragen.

D**r ben ik het voor de volle honderd procent mee eens, hoor.

Ik wil 'de samenleving' wèl inspraak geven (geen uiteindelijke beslissingsmacht, dat is nog iets anders), maar beschouw 'de staat' in het beste geval als een onderdeel van die samenleving, meer niet.

In geen geval stel ik 'samenleving' gelijk aan 'staat'.

Hashiwokakero
4 januari 2008, 18:52
Waarom centrum? Omdat dat per definitie de plaats is waar mensen elkaar ontmoeten, waar ideeën en opvattingen worden uitgewisseld, waar beslissingen worden getroffen.

Ik ben er heel sterk van overtuigd dat extremisme niet de aangewezen weg is voor het oplossen van maatschappelijke problemen.U haalt twee zaken door mekaar, uw standpunten en de oplossing.

Echte ideen weg van het centrum zijn veel beter doordat als ze niet goed zijn ze sneller zullen afvallen.

U noemt uzelf centrum omdat u ten allen koste geen extremist wil worden genoemd, u bent bang van uw eigen mening.

djimi
4 januari 2008, 19:40
U haalt twee zaken door mekaar, uw standpunten en de oplossing.

Echte ideen weg van het centrum zijn veel beter doordat als ze niet goed zijn ze sneller zullen afvallen.

U noemt uzelf centrum omdat u ten allen koste geen extremist wil worden genoemd, u bent bang van uw eigen mening.

Ik noem mezelf 'radicaal-centrum', omdat ik bepaalde opvattingen heb die door sommige 'linksen' als rechts worden beschouwd, en bepaalde andere opvattingen die door sommige 'rechtsen' links worden genoemd (dat is één reden),
en ik noem mezelf ook 'radicaal-centrum', omdat ik altijd al de neiging heb gehad te zoeken naar de gelijkenissen en de overeenkomsten, en er niets voor voel verschillen groter te maken dan nodig, of conflicten op de spits te drijven (dat is een tweede reden).

Ik sta ook graag in het centrum van de belangstelling, in de spotlights. Dat is een derde reden waarom ik mezelf 'radicaal-centrum' noem. :-)

Als u mij graag een extremist wilt noemen, gaat u uw gang maar, hoor.
Ik heb al erger gehoord, zowel hier als elders.

En u mag ook rustig een paar "typische koetjes&kalfjes-vragen" stellen, hoor. Profiteer ervan nu het kan, zou ik zeggen.

Ter afsluiting nog een vraag: waarom zou ik bang zijn van mijn eigen mening? :-o

Hashiwokakero
4 januari 2008, 19:46
Ik noem mezelf 'radicaal-centrum', omdat ik bepaalde opvattingen heb die door sommige 'linksen' als rechts worden beschouwd, en bepaalde andere opvattingen die door sommige 'rechtsen' links worden genoemd (dat is één reden),
en ik noem mezelf ook 'radicaal-centrum', omdat ik altijd al de neiging heb gehad te zoeken naar de gelijkenissen en de overeenkomsten, en er niets voor voel verschillen groter te maken dan nodig, of conflicten op de spits te drijven (dat is een tweede reden).

Ik sta ook graag in het centrum van de belangstelling, in de spotlights. Dat is een derde reden waarom ik mezelf 'radicaal-centrum' noem. :-)

Als u mij graag een extremist wilt noemen, gaat u uw gang maar, hoor.
Ik heb al erger gehoord, hier zowel als elders.

En u mag ook rustig een paar "typische koetjes&kalfjes-vragen" stellen, hoor. Profiteer ervan nu het kan, zou ik zeggen.

Ter afsluiting nog een vraag: waarom zou ik bang zijn van mijn eigen mening? :-oHet enige verschil tussen ons is dat ik linkse standpunten en rechtse standpunten geen centrum standpunten ga noemen.;-)

Hashiwokakero
4 januari 2008, 19:47
Ok nu de k&k vragen, hoeveel keer pis jij per dag?

Hashiwokakero
4 januari 2008, 19:49
http://forum.politics.be/showthread.php?t=100289

Wat heb je gestemd? (let op de subtiele sturing door mijn werkwoord gebruik.;-))

djimi
4 januari 2008, 20:07
Ok nu de k&k vragen, hoeveel keer pis jij per dag?

Gemiddeld 8 keer per dag.

djimi
4 januari 2008, 20:10
http://forum.politics.be/showthread.php?t=100289

Wat heb je gestemd? (let op de subtiele sturing door mijn werkwoord gebruik.;-))

Ik heb gestemd : nee.

Niet omdat ik jou bijzonder sympathiek zou vinden of zo, maar omdat ik ervan uitga dat het niet aan mij ligt iemand hier 'weg' te willen.

En bovendien : "Hoe meer zielen, hoe meer vreugd." (oude Vlaamse volkswijsheid)

Mijn tegenvraag is nu : heeft u een ziel? :-);-)

Hashiwokakero
4 januari 2008, 20:12
Gemiddeld 8 keer per dag.Das veel...:-D

Hashiwokakero
4 januari 2008, 20:12
Ik heb gestemd : nee.

Niet omdat ik jou bijzonder sympathiek zou vinden of zo, maar omdat ik ervan uitga dat het niet aan mij ligt iemand hier 'weg' te willen.

En bovendien : "Hoe meer zielen, hoe meer vreugd." (oude Vlaamse volkswijsheid)

Mijn tegenvraag is nu : heeft u een ziel? :-);-)Nee, ik heb geen ziel, ik ben een monster.

djimi
4 januari 2008, 20:13
Het enige verschil tussen ons is dat ik linkse standpunten en rechtse standpunten geen centrum standpunten ga noemen.;-)

Jamaar, zèlf vind ik mijn standpunten 'links' noch 'rechts', hé.

Dat doen anderen wel in mijn plaats; is nog zo gemakkelijk.

djimi
4 januari 2008, 20:15
Das veel...:-D

Vind je? Ik drink veel water, en veel koffie. Zoals je wellicht al wist, heeft koffie diuretische eigenschappen (ge pist méér dan dat ge gedronken hebt, dus moet ge uw lichaamswaterhuishouding op peil houden door véél andere vloeistoffen te consumeren die dat kunnen neutraliseren : water, melk, fruitsap).

djimi
4 januari 2008, 20:15
Nee, ik heb geen ziel, ik ben een monster.

Familie van Godzilla ?

Pantoffeldiertje
4 januari 2008, 20:22
Neemt u geregeld een bad in mest?
Eet u uw eigen uitwerpselen?
Drinkt u graag urine?
Eet u graag snot?

djimi
4 januari 2008, 20:33
Neemt u geregeld een bad in mest?
Eet u uw eigen uitwerpselen?
Drinkt u graag urine?
Eet u graag snot?

:lol:

Neen.
Neen.
Neen.
Neen.

Saai, hé?

Pantoffeldiertje
4 januari 2008, 20:38
:lol:

Neen.
Neen.
Neen.
Neen.

Saai, hé?

Bleh; zo gewoontjes ;-)

Weezer
5 januari 2008, 00:12
Je stemt dus Groen! Zou je in Nederland `dus´ Groen Links stemmen?

Weezer
5 januari 2008, 00:12
Wat zijn voor jou aansprekende politici in binnen- en buitenland?

Lincoln
5 januari 2008, 00:17
Oh neeeen, hashikoekie is weer aan het terroriseren... :lol: :lol: :lol:

djimi
5 januari 2008, 00:35
Bleh; zo gewoontjes ;-)

Ja-ha, ik ben wel leraar, maar daarom nog niet gek. ;-)

Allez, toch niet zo gek dat ik op één van die vraagjes met 'ja' zou moeten antwoorden.

djimi
5 januari 2008, 00:37
Je stemt dus Groen! Zou je in Nederland `dus´ Groen Links stemmen?

Ik vermoed van wel, maar ik ken hun programma niet zo goed, en ik weet ook niet of ik er wel geschikte kandidaten zou vinden.

Wat ik wel zou hebben gedurfd is mijn stem aan de Kabouterpartij schenken.

djimi
5 januari 2008, 00:44
Wat zijn voor jou aansprekende politici in binnen- en buitenland?

In binnenland : Paul Staes, Annemie Maes (van de Fietsersbond), Meyrem Almaçi, en vroeger ook Magda Aelvoet. Dat zijn er allemaal van 'Groen!', en op Paul Staes na heb ik al het genoegen gehad met die mensen te kunnen praten.

In buitenland : ik ken er geen, maar dat ligt aan mijzelf. Ik volg de buitenlandse politiek niet zo. Het zou me verwonderen dat er daar niet één zou rondlopen die mijn goedkeuring kan wegdragen.

djimi
5 januari 2008, 00:47
Oh neeeen, hashikoekie is weer aan het terroriseren... :lol: :lol: :lol:

Waar? Ik wil dat wel eens zien :lol:.

Ik denk trouwens dat 'hasjkoekje' nog beter bij die jongen zou passen.

Volgens mij consumeert-ie toch wel net iets te veel van bepaalde bewustzijnsveranderende substanties ;-).

Dronkoers
5 januari 2008, 01:15
Al zat gereden? (ik weet dazt je nu niet veel drinkt... maar vroeger misschien? ;-)

Dronkoers
Hoe ziet uw ontbijt er uit?

Krijg je het binnen?

Dronkoers
Wanneer heb je uw laatste rekening betaald?

djimi
5 januari 2008, 02:13
Al zat gereden? (ik weet dazt je nu niet veel drinkt... maar vroeger misschien? ;-)

Ja, toen ik jonger was, durfde ik wel al eens zat achter het stuur van een wagen kruipen.

Ik ben erg blij dat ik er nooit problemen mee kreeg (geen ongeval veroorzaakt, niet in de gracht gereden, ...).

Nu zou ik zoiets niet meer doen, hoor. Ik heb trouwens geen auto meer, dat maakt het al wat gemakkelijker.

Duvelke
5 januari 2008, 02:22
Wat vindt u van Mika?

Duvelke
5 januari 2008, 02:22
Denkt u dat Elvis echt dood is?
Wat met de mensen die hem toch nog na zen dood gezien hebben?

Duvelke
5 januari 2008, 02:23
Als u geen leerkracht Nederlands was geworden, dan was u nu ... ?

djimi
5 januari 2008, 02:23
a) Hoe ziet uw ontbijt er uit?

b) Krijg je het binnen?

a) In elk geval een grote kom koffie, met melk (een geut) en rietsuiker (twee scheppen), en een hele hap noten en zaden : okkernoten, cashewnoten, dennepitten, sesamzaadjes, ...

heel erg vaak aangevuld met fruit (meestal mandarijntjes of clementijntjes, vaak ook banaan, peer, appel, ...) en bessen (frambozen vooral, ik zou mij daar ziek in eten als die niet zo duur zouden zijn)

een glas of twee spuitwater,

wat kaas (mozzarella of pecorino),

peperkoek,

rijstwafeltjes of zwart brood van bij de Polen in de straat om de hoek, met honing, en soms ook choco,

olijven (met look, hmmmm),

en vaak ook een rauw ei dat ik zo opslurp (dat heb ik van m'n bomma geleerd).

soms vul ik dat aan met een kom muesli, maar dat ben ik een beetje beu, dus komt het er niet zo vaak meer van.

Als ik meer tijd heb, warm ik ook een potje witte bonen in tomatensaus op en doe daar een spiegelei of twee op,

of anders maak ik wel een omelet met tomaat en sjalot.

b) :lol: zonder de minste problemen

Gij nie misschien ?? ;-)

djimi
5 januari 2008, 02:25
Wanneer heb je uw laatste rekening betaald?

Vorige week, maar er ligt er al weer een nieuwe klaar, die ik ten laatste volgende week maandag ga betalen om er van af te zijn.

djimi
5 januari 2008, 02:34
Wat vindt u van Mika?

Ik kende die niet, dus heb ik maar rap een beetje gegoogled en geyoutubed, en ik vind dit

http://www.youtube.com/watch?v=tcRiXOONqf0&feature=related

het beste van wat ik ontdekte.

Dat soort muziek is helemaal niet 'mijn genre', maar die Mika lijkt mij wel OK, hoor.

Frisse pop, speciale stem, knappe jongen, leuke kleurtjes, ... :

ik wens hem veel succes, en hoop vooral dat hij ver weg blijft van alles wat naar 'zwartgalligheid' en 'cynisme' zweemt.

Dank je voor de introductie,

djimi

djimi
5 januari 2008, 02:43
Denkt u dat Elvis echt dood is?
Wat met de mensen die hem toch nog na zen dood gezien hebben?

Volgens mij is Elvis echt wel dood, ja, en ondertussen ook 'ontbonden'.

Mensen die hem na zijn dood nog zouden hebben gezien?

Tja, daar kan vanalles mee gebeurd zijn, hé. Misschien hebben die in de sixties wat teveel slechte LSD geslikt, misschien hebben die zo'n vurige wens Elvis te zien dat ze hem a.h.w. voor hun 'geestesoog' tevoorschijn roepen, misschien beweren die dat gewoon in de hoop ook hun 15 minutes of fame te krijgen, misschien is Elvis een engel geworden en komt hij nu af en toe terug op Aarde, ...

Zolang ze geen fotootje of filmpje daarvan kunnen tonen, zullen ze er alleszins mee moeten leren leven dat de meeste andere mensen hen op ongeloof (en erger) zullen onthalen. Ik vind zo'n mensen altijd een beetje meelijwekkend, maar gelukkig ook ongevaarlijk.

Tenzij Elvis hen zou vertellen dat ze iemand een kopje kleiner moeten maken (een scepticus als ikzelf bijvoorbeeld) of al hun geld aan Al Qaeda moeten geven, natuurlijk. Dan wordt dat toch wel iets anders.

Maar ik denk niet dat Elvis zoiets zou doen. Daarvoor kon hij te goed zingen. ;-)

djimi
5 januari 2008, 02:56
Als u geen leerkracht Nederlands was geworden, dan was u nu ... ?

Dat zou ik echt niet kunnen zeggen.

Ik was nogal een 'freewheeler' vooraleer ik aan 'de job van mijn leven' begon.

Waarschijnlijk zou ik dat nu nog steeds zijn.

Ik tekende nooit graag 'vaste' contracten (werkte het liefst via uitzendkantoren/interimbureau's), maar misschien zou ik het tenslotte toch hebben gedaan, als ik een leuke job had gevonden.

Ik gok dus maar op 'jobhopper' :-).

Hertog van Gelre
5 januari 2008, 03:51
Dag djimi, nog laat bezig zie ik.
Allereerst natuurlijk een zeer goed 2008 gewenst.

De vraag:
Je houdt van Brussel, als grote stad. Welke andere (grote) steden kunnen je goedkeuring wegdragen, en waarom?

djimi
5 januari 2008, 04:10
Dag djimi, nog laat bezig zie ik.
Allereerst natuurlijk een zeer goed 2008 gewenst.

De vraag:
Je houdt van Brussel, als grote stad. Welke andere (grote) steden kunnen je goedkeuring wegdragen, en waarom?

Dag Hertog, voor jou ook hoor, een voorspoedig en vruchtbaar 2008, van harte.

Ik ben nog laat bezig, en was eigenlijk van plan er voor vandaag (vannacht) maar mee te stoppen. Na dit antwoord doe ik dat trouwens, ik kan haast niet meer lezen wat ik schrijf

Grote steden die ik 'ken' en die mijn goedkeuring kunnen wegdragen :

Rotterdam, Amsterdam, Berlijn, Hamburg, Wenen, Stockholm, Lissabon, Londen, Glasgow, Basel, Kopenhagen, Marseille.

Voor al die steden geldt min of meer hetzelfde : speciale sfeer, interessante 'urbanologie', boeiende geschiedenis, culturele rijkdom, menselijke diversiteit, esthetiek, intellectuele en mentale uitdaging, ...

Van alle steden die ik vernoemde heb ik eigenlijk vooral voor Lissabon 'een boontje'.

De nabijheid van de Atlantische Oceaan speelt daarin mee, maar ook de geografie, de vriendelijkheid van de mensen (voor een grote stad toch niet echt evident), en uiteraard ook het klimaat.

Maar eigenlijik oefenen al die steden die ik vernoemde op mij een grote aantrekkingskracht uit, ik kan daar niks aan doen.

Ik vind het eigenlijk erg moeilijk een keuze te maken. Zal ook wel met vermoeidheid te maken hebben. Ik ben al lang niet meer zo laat wakker gebleven. Gelukkig is het morgen zaterdag!

Tot een volgende keer,

djimi

djimi
5 januari 2008, 04:18
--

stab
5 januari 2008, 07:50
Beschrijf de god(en) waarin je gelooft.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=41474
:|

Kortaf
5 januari 2008, 10:50
In binnenland : Paul Staes, Annemie Maes (van de Fietsersbond), Meyrem Almaçi, en vroeger ook Magda Aelvoet. Dat zijn er allemaal van 'Groen!', en op Paul Staes na heb ik al het genoegen gehad met die mensen te kunnen praten.

Wist je dat Paul Staes zich zeer actief inzet voor de strijd voor Doel?

djimi
5 januari 2008, 11:22
Beschrijf de god(en) waarin je gelooft.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=41474
:|

Dag stab,

ik had deze draad nog niet gezien, lijkt me wel leuk.

In dit bericht http://forum.politics.be/showpost.php?p=1357044&postcount=4

staat iets dat wel enigzins overeenkomt met wat ik zelf 'voel', of 'denk', of 'geloof' :

<< Er is geen boom en gras en appels. Alles "boomt" en "grast" en "appelt".>>

Ook de term 'Heilige Geest' kan ik gemakkelijk accepteren.

Theologie is niet onmiddellijk mijn specialiteit, en ook niet mijn voornaamste bezigheid, maar ik kan niet ontkennen dat ik niet langer de radicale atheïst ben die ik ooit was. Ik heb een aantal ervaringen achter de rug, die je voor mijn part gerust 'mystiek' kan noemen, en ik ben toch wel aan het twijfelen gegaan.

Ik zou mezelf eerder 'voorzichtig agnost' willen noemen.

Het is alleszins zo dat het onmogelijk is te bewijzen dat 'het hogere' NIET bestaat, net zoals het (voorlopig toch) onmogelijk is te bewijzen dat 'het hogere' WEL bestaat.

De uitspraak "God is Liefde" heeft voor mij wèl betekenis, omdat volgens mij 'liefde' (in een eerder 'spirituele' zin) wel degelijk een belangrijke toegangspoort is tot dat 'hogere'.

Ik ben ervan overtuigd dat er een verband is met 'collectief bewustzijn' en 'telepathie' (waarbij een 'religie' dan een soort van 'code' aanreikt om dat allemaal te vergemakkelijken), maar doe daar verder liever niet al te veel uitspraken meer over, uit schrik dat er vroeg of laat een of andere kwezel op basis van mijn gedachten een 'religie' zou stichten, iets dat alleen maar tot ellende kan leiden, aangezien nogal wat mensen niet echt in staat zijn met zo'n gegeven (georganiseerde religie en zo) op een correcte manier om te gaan.

Ik hoop dat je dit antwoord bevredigend vindt.

En, voor ik het vergeet : iemand doden in naam van een 'hogere macht' is, wat mij betreft, letterlijk 'uit den boze'. Dat is voor mij echt het werk van gevaarlijke psychopaten, die maar beter in verzekerde bewaring worden geplaatst, zodat ze kunnen worden behandeld. Geesteszieken zijn niet slecht, maar ziek. En als ze gevaarlijk worden, moeten gezonde mensen (en andere zieken) tegen deze zieken beschermd worden.
Ook wie openlijk (of heimelijk) oproept tot het doden in naam van een 'hogere macht' behoort m.i. tot dezelfde categorie gevaarlijke zieken. Meer woorden wil ik daar niet aan vuil maken.

Vriendelijke groeten,

djimi

Dronkoers
5 januari 2008, 11:28
Ik heb zo de indruk dat je overal wel een klare mening over hebt, dus kan deze niet wegblijven eh?

Wat vind je van ons Vlaamse land vol flitspalen?

djimi
5 januari 2008, 11:35
Wist je dat Paul Staes zich zeer actief inzet voor de strijd voor Doel?

Dat hij ook omtrent Doel actief is, wist ik wel. Dat hij zéér actief is, wist ik niet, maar nu ik er even over nadenk, moet ik zeggen dat het tegendeel mij zou verwonderen, eigenlijk.

Fijn dat ik nu nog een bijkomende reden heb om die man te blijven steunen.

Ik hoop echt ooit (véél) meer tijd te hebben om zèlf ook wat actiever te worden, o.a. in die strijd voor Doel (maar dat is helaas niet het enige 'dringende werk', zoals je wel weet).

Ik zal iets aan mijn muziekverslaving (mega-melomanie) moeten gaan doen, hé ;-).

Vriendelijke groeten,

djimi

djimi
5 januari 2008, 11:54
1) Ik heb zo de indruk dat je overal wel een klare mening over hebt, dus kan deze niet wegblijven eh?

2) Wat vind je van ons Vlaamse land vol flitspalen?

1) Dat is toch een verkeerde indruk, hoor. Ik begin dankzij deze fvdw-sessie te beseffen dat ik eigenlijk nog zo goed als niks weet. Maar ik wil wel altijd de moeite blijven doen om mijn gebrekkige kennis van zaken wat bij te werken (alhoewel er daar natuurlijk ook grenzen aan zijn, ik heb ook maar één hersenpan, hé).

2) Nu zal je me waarschijnlijk wel haten, maar ik durf dat risico wel aan.

Hierover heb ik namelijk wel een uitgesproken mening :

zolang gewone consumenten-auto's niet reeds van in de fabriek uitgerust worden met motoren die het snelhuidsduivels onmogelijk maken hun obsessie met 'warp speed' bot te vieren, vind ik zo'n flitspaal niet echt een ramp, integendeel zelfs.

ER STAAN ER NOG LANG NIET GENOEG !!!

Wat ik wel vind is dat

1. de opbrengst van de boetes 'lokaal' moet blijven (bij voorkeur op gemeentelijk vlak dus worden geïnvesteerd, in allerlei projecten die de verkeersveilgheid en de 'zachte' mobiliteit kunnen bevorderen)

en

2. meer moet gewerkt worden aan 'preventie', d.w.z. dat de wegen zo moeten worden aangelegd dat hoge snelheden minder evident worden.

Voor mij is dat ook een kwestie van 'ecologie', omdat het nog steeds zo is dat bij hoge snelheden onverantwoord veel méér benzine verbruikt wordt, terwijl ik vind dat we met om het even welke grondstof maar beter heel zuinig omgaan.

Ik probeer altijd heel vroeg te vertrekken als ik ergens heen moet, zodat ik de reis op m'n dooie gemak kan maken, en aangezien ik toch geen auto meer heb, loop ik natuurlijk niet onmiddellijk het risico 'tegen de lamp' te lopen.

Ik vind ten andere wèl dat die flitspalen ook tegen fietsers, voetgangers en andere 'zwakke' weggebruikers die zich van verkeersregels niets aantrekken moeten kunnen worden ingezet. Die regels gelden voor iederéén, ik zie dus niet in waarom er uitzonderingen zouden moeten worden gemaakt. Géén discriminatie, want daar kan ik niet zo goed tegen ;-).

Voor alle duidelijkheid : ik vind het absoluut not done dat de opbrengsten van de boetes 'nationaal' worden gemaakt. Op dit vlak ben ik onverbiddelijk : subsidiariteit is een must.

Het geld behoort toe aan de gemeenten waar de verkeersovertreders werden betrapt.

PUNT.

Elke verdere discussie over dit laatste punt vind ik, zacht gezegd, onzindelijk en onfatsoenlijk.

Vriendelijke groeten,

djimi

Dronkoers
5 januari 2008, 12:15
1) ...

2) Nu zal je me waarschijnlijk wel haten, maar ik durf dat risico wel aan.

Hierover heb ik namelijk wel een uitgesproken mening :

zolang gewone consumenten-auto's niet reeds van in de fabriek uitgerust worden met motoren die het snelhuidsduivels onmogelijk maken hun obsessie met 'warp speed' bot te vieren, vind ik zo'n flitspaal niet echt een ramp, integendeel zelfs.

ER STAAN ER NOG LANG NIET GENOEG !!!

...

Vriendelijke groeten,

djimi

Ten eerste: Ik haat niemand omwille van een mening, dus ge zijt safe :-D

Aangezien er "nog lang niet genoeg" zijn... moest jij de bevoegdheid hebben: waar zou je deze flitspalen dan zetten? en eventueel wegnemen?

djimi
5 januari 2008, 12:40
1) Ten eerste: Ik haat niemand omwille van een mening, dus ge zijt safe :-D

2) Aangezien er "nog lang niet genoeg" zijn... moest jij de bevoegdheid hebben: waar zou je deze flitspalen dan zetten? en eventueel wegnemen?

1) Ik dacht wel dat gij 'au fond' ne goeie zijt, zulle ;-)

2) Waar ik ze zeker en vast zou zetten is vlakbij scholen, bejaardenhuizen, pleintjes waar veel mensen komen (bejaarden, gezinnen met kinderen), winkelcentra, in woonwijken, langs landelijke wegen en toeristische routes, daar waar er door omwonenden via referenda om wordt gevraagd, ... .

De uiteindelijke beslissingsmacht over de plaatsing ervan moet echter in handen blijven van de lokale bewoners. Iemand die in Brussel woont moet zich dus niet moeien met wat inwoners van pakweg Ramskapelle in verband met die flitspalen willen doen.

En het is al helemaal geen goed idee dat een Minister van Mobiliteit gaat beslissen wat waar moet gebeuren.
Een Minister van Mobiliteit kan bijvoorbeeld wèl helpen bij het zoeken naar leveranciers van goedkoop en degelijk materiaal, of plaatselijke projecten die goed functioneren 'wereldkundig' maken, of spontane 'intercommunale' initiatieven moreel en logistiek/financieel ondersteunen, of autoproducenten die zèlf ook hun steentje willen bijdragen door bijvoorbeeld verkeersvriendelijke auto's te ontwikkelen daarbij te helpen (ik zeg maar wat: belastingvoordelen toekennen, interessante overheidscontracten voor dienstwagens aanbieden, ... )

Wat een Minister van Mobiliteit in èlk geval MOET doen is zèlf het goede voorbeeld geven. Een Minister van Mobiliteit die betrapt wordt op een verkeersovertreding, wordt als ik het voor het zeggen heb op staande voet ontslagen, wegens 'zware fout', en krijgt dus ook géén C4, en géén dopgeld.
Dat is wel een absoluut minimum (en dat geldt voor èlke Minister, eigenlijk, maar vooral voor dieje van Mobiliteit). We moeten op dat vlak wel serieus blijven, vind ik.

Dan hebben we des te meer reden en energie om eens goed te lachen en daarvan te genieten op die vlakken waar 'bittere ernst' uit den boze is.

Waar flitspalen volgens mij al veel minder zin hebben, is op de grotere snelwegen, die ik dan wel graag in de mate van het mogelijke in tunnels zou willen stoppen. In Nederland zijn er verschillende zéér interessante plaatsen waar grote stukken autostrade niet langer een barrière vormen voor allerlei diersoorten (waaronder ook de mens) die nu gemakkelijk van één 'natuurgebied' naar een ander kunnen migreren, zonder het risico te lopen door een gemotoriseerde mens naar de eeuwige jachtvelden te worden doorverwezen.

Voil*.

Dat is het zowat, een beetje naïef wellicht, en nogal beknopt,
maar ik denk wel dat je nu een idee hebt van wat ik daarover zo allemaal denk.

Vriendelijke groeten,

djimi

Kortaf
5 januari 2008, 12:46
Ik zal iets aan mijn muziekverslaving (mega-melomanie) moeten gaan doen, hé ;-).

Ik durf daar maar moeilijk over oordelen. In een eerste reactie zou ik zeggen: zolang jijzelf en je omgeving er geen overlast van ondervinden, is daar geen reden voor.

djimi
5 januari 2008, 13:01
Ik durf daar maar moeilijk over oordelen. In een eerste reactie zou ik zeggen: zolang jijzelf en je omgeving er geen overlast van ondervinden, is daar geen reden voor.

Ik probeer in elk geval mijn omgeving te ontzien, maar ik krijg de indruk dat mijn 'sociaal functioneren' eronder lijdt.

Eén voorbeeld : jij vond het niet zo'n slecht idee dat ik wat vaker op café zou gaan, maar *ls ik dat doe, hou ik alweer wat minder van mijn 'vrije tijd' over, die ik nu al, naar mijn gevoel, zo moeilijk kan vrijhouden voor mijn stokpaardje/dada/obsessie/ ...

Ik zal er wel een oplossing voor vinden, als het echt moet.

;-)

Vriendelijke groeten,

djimi

Dronkoers
5 januari 2008, 13:09
Flitsen in tunnels... is dat niet gevaarlijk, zo ineens een flits in een donker gat?

djimi
5 januari 2008, 19:09
Flitsen in tunnels... is dat niet gevaarlijk, zo ineens een flits in een donker gat?

In een tunnel moet natuurlijk ook wel licht branden, hé. En als dat flitsen zo gevaarlijk zou zijn, dan is het rijden aan een overdreven snelheid dat zéker!

Bovendien denk ik dat er wel technieken bestaan/kunnen worden ontwikkeld om alsnog snelheidsovertreders te 'pakken' zonder daarom het leven van andere weggebruikers in gevaar te brengen.

Bovendien moeten die tunnels ook geen kilométers lang zijn. Om de paar honderd meter kan wat mij betreft ook een luchtgat van enkele tientallen meter breedte worden aangebracht, hoor.

Trouwens, aangezien ik die tunnels eigenlijk vooral voor autosnelwegen voorzie, kan de maximumsnelheid best wel vrij hoog liggen, alleszins hoger dan bijvoorbeeld in de bebouwde kom.

Vriendelijke groeten,

djimi

Weezer
5 januari 2008, 21:16
Heb je voorbeelden/idolen in je leven? Zo ja, wie?

djimi
5 januari 2008, 22:06
Heb je voorbeelden/idolen in je leven? Zo ja, wie?

Voorbeelden (uit mijn eigen leven, vooral) :

- mijn beste vriend, die al jarenlang heel rustig en konsekwent zijn eigen gangetje gaat en zijn eigen ding (muziek) doet, en tegelijk zijn twee kinderen op bewonderenswaardige wijze opvoedt en er voor zorgt dat zijn partner (de moeder van die kinderen) - wanneer ze 's avonds van het werk thuiskomt - een lekkere maaltijd op tafel aantreft en het huis netjes opgeruimd en gekuist terugvindt. Hij is dus tegelijkertijd huisman èn artiest, en het is een goede. Een hele goede, zelfs.

- een collega van mij - die ondertussen ook een goede vriend is geworden -
die een ongelooflijke werkkracht aan de dag legt en zich onvermoeibaar inzet voor de democratie, op school zowel als in de samenleving. Indrukwekkende kerel.

- een heleboel familieleden, vrienden en kennissen die ondanks alles blijven proberen iets moois van hun leven te maken, en daar min of meer ook in slagen, zij het met iets meer vallen en opstaan dan die eerste twee 'voorbeelden'.

Idolen (dat is wel een sterk woord, laat ik die gewoon ook voorbeelden noemen, waarbij het dan gewoon gaat om mensen die ik niet persoonlijk ken) :

alle mensen die er voor zorgden dat er in deze wereld ook heel veel goeds, moois en waars is :

kunstenaars, wetenschappers, activisten, ...

Van elk van deze drie categorieën één voorbeeldje (terwijl ik vele anderen wegens plaatsgebrek niet vermeld) :

- Leonardo da Vinci : voor zijn 'verzameld werk'

- Ibn al-Haytham (Alhazen) : voor zijn 'Kitab al-Manazir' ('Book of Optics') Hij wordt algemeen aanvaard als de allereerste wetenschapper vanwege de introductie van de experimentele wetenschappelijke methode, en hij had bijgevolg een enorme invloed op de verdere evolutie van de menselijke kennis.

- Martin Luther King, Jr. : voor 'I have a dream' (daar krijg ik nog steeds tranen in de ogen van, zo mooi vind ik dat)

Dichter bij huis : Piet Mondriaan, Domela Nieuwenhuis, Simon Stevin, ...

Maar dat zijn er maar enkelen die ik zou durven beschouwen als 'inspiratiebronnen', hoor.

Als ik bijvoorbeeld aan een lijst van musici/componisten zou beginnen die ik om een of andere reden of op een of andere manier belangrijk vind, zit ik hier volgende week waarschijnlijk nog ;-)

Ik ben echter geen lid van een fan-club, ik heb geen verzameling posters of andere trivia, zelfs geen T-shirt of zelfklever.

Ooit had ik wel een T-shirt van een popgroepje "Think Tree", omdat ik de kleuren ervan zo mooi vond, maar erg lang heb ik daar toch niet mee rondgelopen, want hun tweede LP vond ik erg teleurstellend. Bij herbeluistering valt zelfs het eerste album al dik tegen, maar ja, als je jong bent, hé !

Ik hoop dat ik hiermee je vraag heb beantwoord ?

Vriendelijke groeten,

djimi

Dronkoers
6 januari 2008, 01:19
In een tunnel moet natuurlijk ook wel licht branden, hé. En als dat flitsen zo gevaarlijk zou zijn, dan is het rijden aan een overdreven snelheid dat zéker!

Bovendien denk ik dat er wel technieken bestaan/kunnen worden ontwikkeld om alsnog snelheidsovertreders te 'pakken' zonder daarom het leven van andere weggebruikers in gevaar te brengen.

Bovendien moeten die tunnels ook geen kilométers lang zijn. Om de paar honderd meter kan wat mij betreft ook een luchtgat van enkele tientallen meter breedte worden aangebracht, hoor.

Trouwens, aangezien ik die tunnels eigenlijk vooral voor autosnelwegen voorzie, kan de maximumsnelheid best wel vrij hoog liggen, alleszins hoger dan bijvoorbeeld in de bebouwde kom.

Vriendelijke groeten,

djimi

Dit kan ik niet laten...

Flitsen in een tunnel met licht, of flitsen om 3 uur 's nachts... met straatverlichting.... het blijft verschieten... is dat dan veilig?

(en kom nu niet af dat ge u maar aan de regels moet houden eh)

djimi
6 januari 2008, 02:05
Dit kan ik niet laten...

Flitsen in een tunnel met licht, of flitsen om 3 uur 's nachts... met straatverlichting.... het blijft verschieten... is dat dan veilig?

(en kom nu niet af dat ge u maar aan de regels moet houden eh)

De flitspalen worden natuurlijk overbodig als er een systeem komt van bewaking via de GPS-technologie (waarmee dan ook de snelheid kan gemeten worden), maar ik vrees dat er dan pas ècht een storm van protest komt opsteken.

In Nederland zag ik al elektronische borden die vermeldden : 'u rijdt te snel'.

Misschien kunnen we de drie verschillende systemen zelfs combineren?

Eerst een waarschuwing via dat bord, een tweede waarschuwing via GPS, en als dat allemaal boter aan de galg blijkt :

FLITS !!!

Three strikes and you're out, a.h.w.

Wie na die twee waarschuwingen nog 'verschiet', verdient duidelijk niet het vertrouwen dat de gemeenschap schonk door een rijbewijs uit te reiken,
en mag daar dan voor betalen. Héél véél betalen. Definitieve en onherroepelijke verbeurdverklaring van het rijbewijs is dan de enige mogelijkheid.

Dè vraag is natuurlijk : en wie gaat dat allemaal betalen?

Een voorstel: een extra belasting, volgens het type motor. Hoe krachtiger de motor, hoe hoger de extra belasting.

Een ander voorstel: iederéén betaalt die extra belasting, en iedereen betaalt evenveel.

Wat denk je daarvan? Wat zou jij verkiezen?

longhorn
6 januari 2008, 03:34
Dag Djimi, vond ge de jaren '80 een plezante tijd als jonge gast?

djimi
6 januari 2008, 09:14
Dag Djimi, vond ge de jaren '80 een plezante tijd als jonge gast?

Dag longhorn,

in de jaren '80 was ik jong en roekeloos.

Maar ik had ook heel wat problemen.

Voor mezelf vond ik die jaren niet echt plezant, eigenlijk.

Maar ik heb toen natuurlijk wel de basis gelegd voor wat ik nu ben.

Vriendelijke groeten,

djimi

(dit is een kort antwoord, omdat ik dringend weg moet, als je nog méér wil weten, zal je een beetje geduld moeten oefenen, in elk geval tot vanavond)

Pluche
6 januari 2008, 09:47
Welke politieker vind je een echte kwal?

Pluche
6 januari 2008, 09:47
Verhofstadt of Leterme?

Pluche
6 januari 2008, 09:48
Stel je bent mlnister van begroting op welke 3 punten zal je meer uitgeven en op welke 3 minder?

Ovidius
6 januari 2008, 10:05
Dag djimi,

Het is bijna angstwekkend als ik de parallellen tussen mijn en jouw leven bekijk, ik ga er niet te ver over uitweiden maar het gaat ver. Gelukkig is iemands leven niet samengevat in 186 berichtjes.

Wat ik me afvraag? Als je een dag hebt dat alles op je af komt en de druk in je hoofd kruipt, je kent dat wel, men kan weer niet zonder jouw verder leven!

Blijf je kalm? Hoe kom je tot ontspanning in een stad als Brussel?

Ovidius
6 januari 2008, 10:12
Heb je eerbied voor de 'autoriteit' van dokters, priesters en psychologen ..., ik bedoel eerbied voor de macht van hun ambacht?

Wat doen we met zo iemand die die macht misbruikt, in je weet wel welke richting ik nu uitga, ik krijg het gewoon niet gezegd?

Ovidius
6 januari 2008, 10:19
Wat is het belangrijkste voor jouw, geld of eten?

Dronkoers
6 januari 2008, 10:36
De flitspalen worden natuurlijk overbodig als er een systeem komt van bewaking via de GPS-technologie (waarmee dan ook de snelheid kan gemeten worden), maar ik vrees dat er dan pas ècht een storm van protest komt opsteken.

In Nederland zag ik al elektronische borden die vermeldden : 'u rijdt te snel'.

Misschien kunnen we de drie verschillende systemen zelfs combineren?

Eerst een waarschuwing via dat bord, een tweede waarschuwing via GPS, en als dat allemaal boter aan de galg blijkt :

FLITS !!!

Three strikes and you're out, a.h.w.

Wie na die twee waarschuwingen nog 'verschiet', verdient duidelijk niet het vertrouwen dat de gemeenschap schonk door een rijbewijs uit te reiken,
en mag daar dan voor betalen. Héél véél betalen. Definitieve en onherroepelijke verbeurdverklaring van het rijbewijs is dan de enige mogelijkheid.

Dè vraag is natuurlijk : en wie gaat dat allemaal betalen?

Een voorstel: een extra belasting, volgens het type motor. Hoe krachtiger de motor, hoe hoger de extra belasting.

Een ander voorstel: iederéén betaalt die extra belasting, en iedereen betaalt evenveel.

Wat denk je daarvan? Wat zou jij verkiezen?

Ah, eerst waarschuwen, dat had je de vorige keer niet gezegd eh ;-)

Duupje
6 januari 2008, 10:42
In wat of wie geloof jij Djimi ?

Duupje
6 januari 2008, 10:42
Wat is jouw grootste angst ?

Duupje
6 januari 2008, 10:43
Je mag 3 wensen in vervulling zien gaan, welke worden het?

Dronkoers
6 januari 2008, 10:46
Heb jij problemen met terrorisme?

Dronkoers
6 januari 2008, 10:46
Is Duupje geen schat van een mens? ;-)

Dronkoers
6 januari 2008, 10:47
Speel jij veel covers op uw instrument?

Duupje
6 januari 2008, 10:47
Je mag je leven overdoen.
Wat verander je ?
Wat doe je weer over ?

Duupje
6 januari 2008, 10:50

Owjee, zo dadelijk krijg je nog de neiging in mijn wangen te gaan knijpen om me vervolgens plat te knuffelen. ;-)

On topic :

Djimi, je krijgt het voor het zeggen over de wereld. Welke 3 zaken ga jij als eerste aanpakken en hoe zou je het doen ?

Duupje
6 januari 2008, 10:52
Je bent muzikaal aangelegd, je bespeelt instrument(en).
Kan je ook zingen ?

Dronkoers
6 januari 2008, 11:01
Erger jij je aan mensen die op trein/tram/bus zonodig hun muziek keihard zetten?

Dronkoers
6 januari 2008, 11:03
Ben je ooit al eens te laat op uw werk geweest?

Dronkoers
6 januari 2008, 11:03
Ben je een gezondheidsfreak?

Duupje
6 januari 2008, 11:10
Welke boeken dragen uw voorkeur weg?

Duupje
6 januari 2008, 11:11
Welke stijl van interieur verkies je ?

Duupje
6 januari 2008, 11:18
Je hoort in toch een aantal scholen veel rond het taalprobleem bij onze jongeren.
Zelf ondervond ik het toen mijn kind overschakelde van een zogenaamde "concentratieschool" naar een andere basisschool aan de andere kant van het land. Hij stond enorm achter.
Reden volgens beide directies : teveel kinderen die onze taal niet of bijna niet machtig waren in zijn vorige school (2 nederlandstalige kindjes op 28 leerlingen) waardoor het overgrote deel van de lestijd ging naar het proberen verstaanbaar maken van die kindjes.
Hoe zou jij als leraar Nederlands dit probleem aanpakken ?

Pantoffeldiertje
6 januari 2008, 13:31
Wat vind jij van het..het...krijg het niet uit mijn mond..dat,dat duivelswerk, dat DAT JUMPEN. Merk je dat in de klas? Schep je er ook zoveel genoegen in om je leerlingen ermee te pesten?

Pantoffeldiertje
6 januari 2008, 13:32
Je hoort in toch een aantal scholen veel rond het taalprobleem bij onze jongeren.
Zelf ondervond ik het toen mijn kind overschakelde van een zogenaamde "concentratieschool" naar een andere basisschool aan de andere kant van het land. Hij stond enorm achter.
Reden volgens beide directies : teveel kinderen die onze taal niet of bijna niet machtig waren in zijn vorige school (2 nederlandstalige kindjes op 28 leerlingen) waardoor het overgrote deel van de lestijd ging naar het proberen verstaanbaar maken van die kindjes.

Concentratieschool?

duveltje382
6 januari 2008, 13:46
Wat zou men moeten doen om de dakloze in dit koude weer te helpen?

duveltje382
6 januari 2008, 13:47
Wat moet men met illegalen juist doen?

duveltje382
6 januari 2008, 13:48
Haalt dronkoers zijn 20.000 posten op één jaar :-P

Hertog van Gelre
6 januari 2008, 17:26
Grote steden die ik 'ken' en die mijn goedkeuring kunnen wegdragen :

Rotterdam, Amsterdam, Berlijn, Hamburg, Wenen, Stockholm, Lissabon, Londen, Glasgow, Basel, Kopenhagen, Marseille.

Voor al die steden geldt min of meer hetzelfde : speciale sfeer, interessante 'urbanologie', boeiende geschiedenis, culturele rijkdom, menselijke diversiteit, esthetiek, intellectuele en mentale uitdaging, ...

Van alle steden die ik vernoemde heb ik eigenlijk vooral voor Lissabon 'een boontje'.

De nabijheid van de Atlantische Oceaan speelt daarin mee, maar ook de geografie, de vriendelijkheid van de mensen (voor een grote stad toch niet echt evident), en uiteraard ook het klimaat.

Maar eigenlijik oefenen al die steden die ik vernoemde op mij een grote aantrekkingskracht uit, ik kan daar niks aan doen.

Ik vind het eigenlijk erg moeilijk een keuze te maken.

djimi
Beste djimi, dank voor je antwoord.
Aangezien deze plaats niet in je rijtje staat mag ik je Edinburgh aanbevelen?
Zeker in augustus, als het culturele festival plaatsvindt, voldoet het helemaal aan je opgegeven wensen, behalve dan het klimaat. :)

Ga zo voort,
Hertog

Duupje
6 januari 2008, 17:55
Concentratieschool?

concentratieschool

Een school die een hoge concentratie aan leerlingen heeft met een gelijkaardige etnische of sociale achtergrond. In de praktijk vooral gebruikt voor scholen waarvan de meerderheid van de leerlingen van allochtone afkomst is. In dat geval spreekt men ook wel van 'zwarte school'.

Bron : http://taalunieversum.org/onderwijs/termen/term/734/

Jazeker
6 januari 2008, 17:59
Hamburger of hot dog?

Pantoffeldiertje
6 januari 2008, 18:33
concentratieschool

Een school die een hoge concentratie aan leerlingen heeft met een gelijkaardige etnische of sociale achtergrond. In de praktijk vooral gebruikt voor scholen waarvan de meerderheid van de leerlingen van allochtone afkomst is. In dat geval spreekt men ook wel van 'zwarte school'.

Bron : http://taalunieversum.org/onderwijs/termen/term/734/

Op die manier. Bedankt :)

djimi
6 januari 2008, 18:42
Welke politieker vind je een echte kwal?

't Is natuurlijk wel een beetje voorspelbaar, hé, maar Filip De Winter was toch de eerste naam die mij te binnen schoot.

djimi
6 januari 2008, 18:46
Verhofstadt of Leterme?

8O :-( :cry:

*zucht*

*zucht zucht zucht*

Leterme

:oops:

djimi
6 januari 2008, 18:52
Stel je bent mlnister van begroting op welke 3 punten zal je meer uitgeven en op welke 3 minder?

Méér :

- onderwijs (tja, wat wil je, :lol: )

- milieu

- ontwikkelingssamenwerking

Minder :

- buitenlandse zaken

- defensie

- overheidsinstellingen (daarmee bedoel ik vooral de eigen portemonnee, en die van mijn collega's, maar ook de hoogste ambtenarij en zo)

djimi
6 januari 2008, 19:08
Dag djimi,

Het is bijna angstwekkend als ik de parallellen tussen mijn en jouw leven bekijk, ik ga er niet te ver over uitweiden maar het gaat ver. Gelukkig is iemands leven niet samengevat in 186 berichtjes.

Wat ik me afvraag? Als je een dag hebt dat alles op je af komt en de druk in je hoofd kruipt, je kent dat wel, men kan weer niet zonder jouw verder leven!

Blijf je kalm? Hoe kom je tot ontspanning in een stad als Brussel?

Dag Ovidius,

ik zou hier eigenlijk wel graag héél uitgebreid op reageren, maar ik mag niet vergeten dat ik morgen weer moet werken, en ik heb de laatste dagen te weinig geslapen, dus zal ik het kort moeten houden.

Tsja, we zijn *llem**l uniek, maar toch ook wel hetzelfde, hé. Ik merk ook vaak verbazingwekkende parallellen tussen mijn leven en dat van anderen, maar er zijn natuurlijk wel een paar dingen gebeurd die maar héél weinig anderen met mij 'delen'. Een twijfelachtig voorrecht, als je het mij vraagt.

Ik slaag er meestal wel in kalm te blijven, maar op momenten dat het allemaal ècht te veel wordt, sluit ik me af. Hermetisch. Ik denk dat ik er in de loop der jaren in geslaagd ben een soort psychisch schild/pantser te ontwikkelen, en het is blijkbaar héél sterk geworden.

Om tot ontspanning te komen heb ik verschillende 'pistes' :

- ik adem heel langzaam heel diep in en weer uit

of

- ik doe een paar oefeningen (uitrekken, samentrekken, nogal yoga-achtig)

of

- ik pak mijn gitaar of een ander instrument en hou me daar een tijdlang mee bezig

of

- ik maak een maaltijd klaar (een pompoen schoonmaken, uitjes snijden of aardappelen schillen heeft een heel kalmerend effect)

of

- ik doe een korte tuk (zo'n klein uur, dat helpt het best)

of

- ik maak een lange wandeling (in het park, of als ik het aankan zo ver te reizen in het Zoniënwoud : van bij mij thuis duurt het helaas toch nog wel een uur voor ik er ben)

Als ik vakantie heb, doe ik dat allem**l op één en dezelfde dag, natuurlijk.

Maar wel op m'n dooie gemak. Nog trager dan een schildpad, a.h.w.

;-)

Vriendelijke groeten,

djimi

djimi
6 januari 2008, 19:24
Heb je eerbied voor de 'autoriteit' van dokters, priesters en psychologen ..., ik bedoel eerbied voor de macht van hun ambacht?

Wat doen we met zo iemand die die macht misbruikt, in je weet wel welke richting ik nu uitga, ik krijg het gewoon niet gezegd?

Niet meer.

Ik geef iedereen bij een eerste ontmoeting het voordeel van de twijfel, omdat hij/zij net als ik ook maar een mens is,

maar een diploma, een titel of een ambt maakt op mij geen indruk meer.

Daarvoor heb ik zelf al te veel meegemaakt, en ook van anderen gehoord.

Om het even wèlke richting machtsmisbruik uitgaat, het blijft verwerpelijk.

Maar het soort machtsmisbruik waarover jij het hebt gaat ook over misbruik van vertrouwen, en dat is nog tien keer laaghartiger.

Ik ben principieel tégen de doodstraf, en hou ook echt niet van geweld,

maar dat wil absoluut niet zeggen dat ik over me heen laat lopen, hoor.

Als het echt nodig is, aarzel ik blijkbaar geen seconde om iemands kl***n tot moes te knijpen.

Er zijn grenzen, en wie die overschrijdt, moet daar maar de gevolgen van dragen, en vooral achteraf niet komen janken, vooral niet als er al meer dan voldoende waarschuwingen waren.

Ik vind dat ik het recht niet heb mij te laten doen, en leef daar dan ook naar.

Vriendelijke groeten,

djimi

djimi
6 januari 2008, 19:27
Wat is het belangrijkste voor jouw, geld of eten?

Zolang ik met dat geld nog eten kan kopen, geld natuurlijk.

Maar zolang ik goed eet, kan ik gaan werken om geld te verdienen, dus zou ik moeten zeggen : eten.

Als je bedoelt dat ik slechts het één of het ander kan kiezen : eten. Uiteraard.

djimi
6 januari 2008, 19:31
Ah, eerst waarschuwen, dat had je de vorige keer niet gezegd eh ;-)

Dat komt omdat ik daar zelf nog niet eens aan gedacht had.

Het is jouw hardnekkig aandringen dat mij dwong tot dat idee.

Wij zijn dus eigenlijk co-auteurs van het bèste verkeersveiligheidsbeleid sinds jaren. :lol:

;-)

De groeten,

djimi

djimi
6 januari 2008, 19:37
In wat of wie geloof jij Djimi ?

Ik geloof in mezelf. Alleszins. Dat is een minimum.

Ik geloof in (de meeste van) mijn medemensen, in wat wij weten en wat wij kunnen (maar vaak niet durven/willen/...).

Ik geloof in de kracht van de menselijke geest.

Ik geloof in de toekomst.

Ik geloof in alles wat goed en schoon en waar is.

Ik geloof ook in 'iets hogers', maar plak daar liever geen naam meer op.

djimi
6 januari 2008, 19:42
Wat is jouw grootste angst ?

Dag Duupje,

dat is eigenlijk een moeilijke.

Ik denk dat ik vooral niet graag aan fysieke kwellingen zou worden onderworpen, maar of dat ook 'angst' is, weet ik eigenlijk niet.

Echt fundamentele angst voel ik niet meer.
Ik ben niet bang te sterven, maar wil uiteraard niet dat dat onnodig traag en pijnlijk gebeurt.

Wat me 'bang' maakt, is de mogelijkheid dat ik een oud hulpeloos manneke zou worden, dat niet meer voor zichzelf kan zorgen. Ik zie daar echt tegen op, maar het is natuurlijk nog niet voor morgen (allé, dat hoop ik toch, :-)-

Ik zou het vreselijk vinden iemand ten laste te zijn.

Maar is dat 'angst' ?

Laten we het op dat eerste houden : angst om aan langdurige pijn te worden blootgesteld, zonder dat ik kan ingrijpen.

Vriendelijke groeten,

djimi

djimi
6 januari 2008, 19:46
Je mag 3 wensen in vervulling zien gaan, welke worden het?

"Tafeltje dek je", "Ezeltje strek je" & "Knuppel uit de zak" :

en dan neem ik ontslag en trek de wereld rond, :lol:

om voor de rest van mijn leven 'wilde weldoener' te spelen.

;-)

Duupje
6 januari 2008, 19:47
Ik zou het vreselijk vinden iemand ten laste te zijn.

Als iemand voor je zorgt, hoe moeilijk het ook kan zijn, is dat nog altijd omdat die persoon voor je wil zorgen. Vaklui kiezen voor zo'n job en weten op voorhand wat dat inhoudt, familie en vrienden doen dat uit liefde. Wees er dankbaar voor, ipv het te zien als tot-last-zijn. Bezie het zo, je zal gelukkiger worden dan en het makkelijker kunnen aanvaarden (als het ooit nodig is, wat ik je uiteraard niet toewens). ;-)

djimi
6 januari 2008, 19:57
Heb jij problemen met terrorisme?

Hoe bedoel je?

Hier in Brussel voel ik me alleszins niet erg bedreigd. Ik loop wel niet met m'n ogen in m'n zakken, maar angst jagen ze mij toch nog niet aan, hoor.

Als ik ooit toch in een aanslag omkom, tja, dan is dat natuurlijke dikke pech.

Ik wil natuurlijk geen familie/vrienden/leerlingen/... in zo'n aanslag verliezen.

Ik heb wèl problemen met die 'methode', ja. Grote problemen !!

Ik spuw op dat soort volk, en ik heb er al over nagedacht me als vrijwilliger bij een 'terreurbestrijdingsdienst' te gaan aanbieden (al was het maar voor stom administratief of 'huishoudelijk' werk).

Maar een mens kan ècht niet alles doen in z'n leven, en ook mijn dagen duren niet langer dan 24 uur, helaas.

djimi
6 januari 2008, 19:58

Ongetwijfeld, hé.

Ik vind vooral dat ze een goede avatar gekozen heeft. ;-)

djimi
6 januari 2008, 20:00
Speel jij veel covers op uw instrument?

Nooit. Daarvoor ben ik te onhandig, en te arrogant ;-)

Maar ik wel dat nu wel beginnen leren.

Dat zou wel eens héél interessant kunnen worden :lol:

Duupje
6 januari 2008, 20:05
Ongetwijfeld, hé.

Ik vind vooral dat ze een goede avatar gekozen heeft. ;-)

Had eens wat anders gezegd ! :twisted: ;-)

Duupje
6 januari 2008, 20:06
Wat is jouw beste, en je slechtste eigenschap ?

Duupje
Als ik je vraag, jezelf te omschrijven in één woord. Welk woord is dat dan ?

Duupje
Welk lied is jou op het lijf geschreven ?

djimi
6 januari 2008, 20:11
Je mag je leven overdoen.
Wat verander je ?
Wat doe je weer over ?

Twee mogelijkheden, en er is helaas géén 'Derde Weg' in dit geval :

Ik weet wat ik nu weet, en word dus heel eenzaam

(zoek mij maar eens een speelkameraadje dat ik met al mijn kennis zal kunnen uitstaan en dat omgekeerd mij met al mijn kennis niet zal schuwen als de pest)

en ongelukkig en pleeg ongetwijfeld op heel jonge leeftijd zelfmoord,

of ik begin echt helemaal opnieuw, dus ook zonder de kennis die ik nu bezit, en dan bega ik net dezelfde 'heldendaden' (= stommiteiten).

Neen, er is geen ontsnappen aan mijn leven, maar dat is maar goed ook.

:-D

Duupje
6 januari 2008, 20:14
Je mag met iemand zijn/haar leven ruilen. Zou je het doen ? Ja, met wie en waarom ? Nee, waarom niet ?

djimi
6 januari 2008, 20:19
1) Owjee, zo dadelijk krijg je nog de neiging in mijn wangen te gaan knijpen om me vervolgens plat te knuffelen. ;-)

On topic :

2) Djimi, je krijgt het voor het zeggen over de wereld. Welke 3 zaken ga jij als eerste aanpakken en hoe zou je het doen ?

1) Ik knijp toch liever elders, hoor, maar nooit erg hard :-)
Knuffelen doe ik alleszins graag !!! :-D

2)

a) ik zoek een team competente, creatieve, intelligente, eerlijke, evenwichtige, genereuze, betrouwbare, .... medewerkers die een soort 'regering' moeten vormen en een 'grondwet' uitwerken

b) ik voer het BROV op wereldvlak in (één kieskring, toch alleszins bij het eerste (over die 'grondwet'), en wellicht ook nog het tweede referendum ;-) )

c) ik neem ontslag om te ontsnappen aan dat soort taak, want ik wil mijn leven absoluut niet 'paranoïde' eindigen !!!

djimi
6 januari 2008, 20:28
1) Je bent muzikaal aangelegd, je bespeelt instrument(en).

2) Kan je ook zingen ?

1) Ik zou gr**g muzikaal aangelegd zijn, maar tot nu toe spéél ik eerder dan dat ik ook echt muziek maak.
Ik maak vooral veel lawaai, vrees ik. Ik moet nog héél véél leren, maar dat is natuurlijk een prachtremedie tegen verveling. :-)

2) Ikzelf vind alleszins van wel, maar blijkbaar is (nog) niet iedereen het daar mee eens :lol::lol::lol:

Wat ik heel graag doe is met mijn stem andere geluidsbronnen imiteren (basgitaar bijvoorbeeld, of ritmebox, of een koffiezetapparaat, of een ezeltje, ... ).

En ik fluit ook graag, heel luid, en de meest onnozele riedeltjes eerst.

Tot grote ergernis van de volwassenen, en tot vermaak van de kinderen.

8-)

born2bewild
6 januari 2008, 20:44
Méér :

- onderwijs (tja, wat wil je, :lol: )

hoeveel is genoeg voor onderwijs?

en: is er geen minimum aan schaarste nodig om creativiteit te stimuleren?

djimi
6 januari 2008, 20:44
Erger jij je aan mensen die op trein/tram/bus zonodig hun muziek keihard zetten?

ABSOLUUT, vooral omdat het zo goed als altijd onuitstaanbaar saaie, domme, lege, platte, ... muziek is.

Maar ook ringtones en luide GSM-gesprekken kunnen mij uit mijn humeur brengen, vooral als ik de taal waarin wordt geconverseerd zelf ook begrijp. Ik probeer dan altijd de antwoorden aan de andere kant te reconstrueren.

Dat is een 'zenuwtic' waartegen ik me echt moet verzetten.
En vaak mislukt dat verzet. Ik word daar doodmoe van.

Waar ik me ook aan erger is van die auto's die je al van kilometers ver voelt aankomen,

in het begin is dat een vage doffe sensatie ergens ter hoogte van je darmen,

en geleidelijk aan wordt dat een dreun waaraan je onmogelijk nog kunt ontsnappen, zelfs niet als je je in het WC of de badkamer verstopt.

Ik woon vlak bij een vrij druk kruispunt, en al die lage frequenties (ook van afremmende, wachtende of optrekkende vrachtwagens en moto's) maken mij vaak horendol, tot tranen toe.

Maar nu heb ik een gitaarversterker gekocht, mèt hoofdtelefoonaansluiting, dus ik zal wellicht wat minder last hebben van 'storingen'.

Dat hoop ik tenminste.

djimi
6 januari 2008, 20:51
Ben je ooit al eens te laat op uw werk geweest?

Bij mijn huidige job (en die doe ik ondertussen al bijna vijf jaar) nog maar twee keer :

één keer een dik half uur (op de eindejaarsdeliberatiebesprekingen, tot grote ergernis van mijn collega's :-P )

en

één keer twee minuutjes (voor een les, en dat was 's morgens, en m'n leerlingen vonden het *bsolùùt ècht waar we zweren 't u meneer tot**l geen probleem, :-D de schatjes :-) )

djimi
6 januari 2008, 20:58
Ben je een gezondheidsfreak?

Niet echt, eigenlijk. Eerder een gewone freak ;-)

Dat ik ondanks alles toch nog vrij gezond ben heeft eerder te maken met het feit dat ik nogal wat 'ongezonde' dingen gewoon niet graag eet/drink, omdat ik geen auto heb veel wandel of loop, en omdat ik slapen en lachen wel leuk vind ook op dat vlak niks te kort kom.

En sinds gisternacht 02 u 00 heb ik niet meer gerookt, ik heb geen tabak of sigaretten meer in huis, en ik denk wel dat het me gaat lukken met het nicotinegebruik helemaal te kappen !!!

djimi
6 januari 2008, 21:11
Welke boeken dragen uw voorkeur weg?

Non-fiction, over muziek en over kunst, over stedenbouw, over taal, over geschiedenis, over ruimtevaart, over mythologie, ...,

Encyclopedieën, atlassen, ...

Science-fiction, over contacten met aliens en maatschappelijke experimenten/experimentele maatschappijen en zo. Dingen als 'new wave' en 'cyberpunk' verkies ik veruit boven 'space opera' !

'Ernstige' romans, experimentele romans, 'maatschappijkritische' romans :lol:, historische romans, ...

maar ik word niet graag voor een idioot gehouden.

Als dingen te simpel worden, of te grof, te goedkoop of te pretentieus, te dikdoenerig of te plat, te gezocht of te saai, ... dan hou ik me er niet lang mee bezig. Ik heb genoeg andere dingen te doen.

Ik kijk ook heel graag in prentenboeken (ook die voor kinderen), of boeken met foto's (vooral landschappen, dieren, de kosmos) en tekeningen.

Ik ben ook niet bang van een goed stripverhaal ;-)

djimi
6 januari 2008, 21:23
Welke stijl van interieur verkies je ?

Dit gaat toch over de woning, hé?

Rustig, helder, met kleuren en kleine details zodat er altijd wel iets te ontdekken valt, er mogen ook zelfgemaakte dingen in staan, en er mag gerust een hoop rommel van de kinderen in rondslingeren, er mogen ook planten in staan,

maar het mag toch niet te overladen worden want dan word ik ziek.

(Zoals het er bij mij tegenwoordig uitziet is 'nie goe' !!!)

Ik hou vooral van persoonlijke inbreng van mensen, hoe onbeholpen dat vaak ook moge zijn.

Het mag wel modern zijn, maar zéker niet 'hyperstrak', 'ijskoud', 'extreem', en ook niet 'designed' of peperduur : ik wil het interieur van een woning, niet van een museum of een 'head office'.

Geef mij maar de 'verstandige krakers'-stijl. ;-)

Ovidius
6 januari 2008, 21:47
Welke Nederlandstalige schrijver is het meest innoverend met taal bezig heden ten dage?

djimi
6 januari 2008, 21:51

Dag Duupje,

die twee directies gaven het probleem al aan, hé: 'tevéél' !!

Het is m.i. onmogelijk degelijk onderwijs te verstrekken aan grote groepen kinderen die VERPLICHT worden tot het volgen ervan.
Kleine klassen zijn, zeker als het om taalonderricht gaat, een absolute vereiste.

Op de speelplaats moeten kinderen ook méér kansen krijgen om zich te kunnen 'integreren'. Zogenaamde concentratiescholen zijn dus eigenlijk een betreurenswaardige ontwikkeling, vooral voor de niet-autochtone geconcentreerden, omdat ze inderdaad een enorme achterstand oplopen bij het verwerven van de taal van het land waar ze terechtkwamen.

De samenleving als geheel ondervindt daar nadeel van, en het zal er waarschijnlijk niet onmiddellijk op verbeteren.

Als individueel leraar kan je eigenlijk maar weinig doen. Je werkt je te pletter en toch zie je nauwelijks resultaat omdat de omstandigheden tégen je zijn. Ik herhaal het dus nog maar eens : in elk geval voor taalonderricht zijn klassen met meer dan 16 kinderen absoluut uit den boze, en 12 kinderen is eigenlijk ook al veel.

Hier in Brussel is het allezins niet veel beter: de kennis van het Frans in de 'concentratiescholen' van de Franse Gemeenschap is ronduit erbarmelijk, over Nederlands en Engels zal ik het maar helemaal niet hebben.

En in de scholen van het Nederlandstalig Onderwijs valt het ergste te vrezen: de 'betere' reputatie ervan oefent een enorme aantrekkingskracht uit, en de kwaliteit gaat ook hier achteruit, zij het misschien nog niet zo snel dat het ook werkelijk als een probleem wordt erkend. Maar dat komt nog wel, daar twijfel ik allang niet meer aan.

Maar ja, dat is ook een maatschappelijke keuze, hé.

Beter Onderwijs kost hoedanook méér, en méér kosten betekent méér belastingen, maar er is niet één politicus die dat in zijn programma durft opnemen. Zoveel jaren later komt er echter wel een 'rekening', hé.

En dan moet een regering wellicht toch veel meer uitgeven dan gepland, maar dan voor Justitie :roll:

djimi
6 januari 2008, 22:02
Wat vind jij van het..het...krijg het niet uit mijn mond..dat,dat duivelswerk, dat DAT JUMPEN. Merk je dat in de klas? Schep je er ook zoveel genoegen in om je leerlingen ermee te pesten?

Och,

swingen

rock'n'rollen

luchtgitaar spelen

pogoën

headbangen

en nu

jumpen

ze doen maar, hé, die jongelui.

Zolang zij zich niet met mijn vrijetijdsbesteding bemoeien, voel ik mij ook niet geroepen in hun vrijetijdsbesteding tussen te komen.

Alhoewel, doordat ik zoveel 'gebuisden' heb, doe ik dat natuurlijk wèl, ergens ;-)

Er zijn inderdaad een paar jongens daarmee bezig, en sommigen vertellen mij daar heel enthoesiast over.

Ik pest mijn leerlingen NOOIT. Daar word ik niet voor betaald.

Duupje
6 januari 2008, 22:08
Welke gebeurtenis (uit de actualiteit ergens) zal je nooit vergeten ?

djimi
6 januari 2008, 22:08
Concentratieschool?

Eufemisme.

Eigenlijk is dat een soort 'quarantaine',

opdat onze eigen 'autochtone' kasplantjes gevrijwaard zouden kunnen blijven van contact met de levensbedreigende 'allochtone' ********* (zoek zelf maar een 'populaire' term).

En dan achteraf maar verwonderd zijn dat er zoveel wederzijdse onwetendheid en afkeer, zoveel wederzijds onbegrip en wantrouwen heerst, om een paar andere eufemismen boven te halen. :roll:

Duupje
6 januari 2008, 22:19
Eufemisme.

Eigenlijk is dat een soort 'quarantaine',

opdat onze eigen 'autochtone' kasplantjes gevrijwaard zouden kunnen blijven van contact met de levensbedreigende 'allochtone' ********* (zoek zelf maar een 'populaire' term).

En dan achteraf maar verwonderd zijn dat er zoveel wederzijdse onwetendheid en afkeer, zoveel wederzijds onbegrip en wantrouwen heerst, om een paar andere eufemismen boven te halen. :roll:

Ik stuurde mijn kind nochthans naar zo'n school. Omdat ik ergens dacht dat opgroeien met verschillende culturen verrijkend kon zijn voor hem.
Het gevolg was : ik heb hem er ondanks alles moeten weghalen... omdat hij met messen op de keel bedreigd werd. Omdat hij geen moslim was, en omdat hij te blank was... 8O Dit zijn enkele van de redenen die die kereltjes naar boven haalden toen ze bij de directie/politie werden geroepen.

Wat dat afkerig staan betreft, mijn zoon wil nooit nog naar een school waar er zo'n overvloed aan allochtonen is...door het onophoudelijke gepest, de constante vechtpartijen, de messentrekkerij tgo hem en leerkrachten edm... heeft hij er echt de buik van vol.
Leg het maar uit aan een kind van 10 dat ze geen afkeer mogen hebben.
Dus dat verwonderd zijn, is nogal dubbelzinnig en hypocriet m.i. .

djimi
6 januari 2008, 22:34
Wat zou men moeten doen om de dakloze in dit koude weer te helpen?

Nu onmiddellijk :

in enkele grote steden een paar grote tenten opstellen, waar ze dicht bij elkaar kunnen gaan slapen en elkaar zo warm houden. Ervoor zorgen dat er lekkere, voedzame en warme pompoensoep (met veel gember, pili-pili en zoete paprika) en volkorenbrood ter beschikking staat.

Op langere termijn :

maatregelen nemen om de werkgelegenheid op te drijven, zodat die daklozen die dat willen en kunnen een job krijgen en voor zichzelf zorgen.

Voor de anderen : zie helemaal boven. Elke winter opnieuw.

djimi
6 januari 2008, 23:10
Ik stuurde mijn kind nochthans naar zo'n school. Omdat ik ergens dacht dat opgroeien met verschillende culturen verrijkend kon zijn voor hem.
Het gevolg was : ik heb hem er ondanks alles moeten weghalen... omdat hij met messen op de keel bedreigd werd. Omdat hij geen moslim was, en omdat hij te blank was... 8O Dit zijn enkele van de redenen die die kereltjes naar boven haalden toen ze bij de directie/politie werden geroepen.

Wat dat afkerig staan betreft, mijn zoon wil nooit nog naar een school waar er zo'n overvloed aan allochtonen is...door het onophoudelijke gepest, de constante vechtpartijen, de messentrekkerij tgo hem en leerkrachten edm... heeft hij er echt de buik van vol.
Leg het maar uit aan een kind van 10 dat ze geen afkeer mogen hebben.
Dus dat verwonderd zijn, is nogal dubbelzinnig en hypocriet m.i. .

Dat bedoelde ik dus net, hé. Er hadden nooit, maar dan ook nooit, zo'n concentratiescholen mogen ontstaan !
Het spreekwoord zegt : "onbekend maakt onbemind", maar dat geldt dus ook voor de *ndere kant!

Dat is volgens mij dè kern van het probleem :

ZIJ kennen ONS niet, en WIJ kennen HEN niet (al zijn er gelukkig wel uitzonderingen, maar die uitzonderingen zouden nu net de 'algemene regel' moeten zijn, eigenlijk) !

Heel jonge kinderen hebben blijkbaar geen problemen met elkaar, zij zoeken elkaar op, spelen samen, maken samen ruzie, leggen het samen ook weer bij, en spelen dan weer verder, en ondertussen leren ze elkaar kennen, respecteren en misschien zelfs waarderen.

En dan worden ze wat ouder, en de miserie begint.

Ik begrijp uw zoon volkomen, hoor, en ik wil hem ook helemaal niet veroordelen. Ik wou dat ik hem kon helpen, eigenlijk.

Overigens is het niet alleen uw zoon die in dergelijk omstandigheden opgroeit.

Er moet hoe dan ook iets worden ondernomen (de tijd van het luidkeels en niet altijd even genuanceerde aanklagen enerzijds of het handenwrijvend en niet altijd even eerlijke ontkennen anderzijds is werkelijk voorgoed voorbij),

en het is wellicht géén goed idee daarvoor op politici te rekenen (van welke strekking ook).

We zullen het zèlf moeten doen, en wel op zo'n manier dat er een oplossing komt, geen extra probleem (geweld en agressie zijn in elk geval uitgesloten).

Het uiteindelijke doel is een hogere beschaving, zou ik durven hopen.

Er is een eerste aanzet, maar voorlopig kan/mag ik daar nog niet veel over vertellen. Als je geïnteresseerd zou zijn, laat maar iets weten (per PB, bijvoorbeeld),

Vriendelijke groeten,

djimi