PDA

View Full Version : Gazaanen stromen Egypte binnen.


IkbenLara
23 januari 2008, 21:11
en het wordt niet tegengehouden.

Grensmuur tussen Gaza en Egypte opgeblazen
Tienduizenden Palestijnen zijn na de gewelddadige opening van de grens tussen de Gazastrook en Egypte onderweg naar hun buurland. Vooraf hadden strijders van de Palestijnse Hamasbeweging in de nacht van dinsdag op woensdag op minstens 17 plaatsen de grensmuur opgeblazen.

Met het oog op de sinds zeven maanden durende sancties van Israël hebben volgens ooggetuigen vele Palestijnen op markten en in winkels van de Egyptische steden Rafah en al-Arish grote hoeveelheden levensmiddelen aangekocht. Een aantal Palestijnen keerde beladen met matrassen en manden al naar Gaza terug. Anderen kwamen in de loop van de dag met bussen en vrachtwagens uit noordelijker gelegen delen van de Gazastrook naar de geopende grens afgezakt.

Vooraleer de grensmuur werd neergehaald, had Hamas buurland Egypte gevraagd de grensovergang Rafah te openen. Egypte had de grenspost midden juni gesloten, nadat Hamas de macht in de Gazastrook had overgenomen.
.....
De Morgen (http://demorgen.be/dm/nl/990/Buitenland/article/detail/143957/2008/01/23/Grensmuur-tussen-Gaza-en-Egypte-opgeblazen.dhtml)

Video (http://www.youtube.com/watch?v=TocjkugWEEc) van Al-Jazeerah

Heftruck
23 januari 2008, 21:29
Mooi zo.

Another Jack
23 januari 2008, 22:08
Toch niet netjes van die Egyptenaren om muren te bouwen...
Moeten moslims mekaar niet helpen?

Maar o wee als de joden dat deden.

StevenNr1
23 januari 2008, 22:14
Die blokkade is er toch onder druk van Israël gekomen, of vergis ik mij?

Raven
23 januari 2008, 22:32
Toch niet netjes van die Egyptenaren om muren te bouwen...
Moeten moslims mekaar niet helpen?

Maar o wee als de joden dat deden.

Het enige dat ik weet dat de egyptenaren de palestijnen geholpen hebben, is uit hun miserie ;-)

Another Jack
23 januari 2008, 22:37
@steven nr 1
Is best mogelijk, om de aanvoer van wapens en springtuig (tevergeefs) aan banden te leggen.

Miin indruk is dat de Egyptenaren liever niets te maken hebben met de palestijnen (zij hebben al last genoeg met hun inlandse 'moslimbroeders/bommenleggers')

Raven
23 januari 2008, 22:41
Die blokkade is er toch onder druk van Israël gekomen, of vergis ik mij?

Maar nee gij, de gaza is al galvanisch gescheiden gebied sinds de uitdrijving van Egypte die er vanaf 1948 er met de plak zwaaiden (en nog veel meer ;-) ) gedurende 20 jaar.

En die muur had zijn redenen ook... sinds dat Israel gaza praktisch verlaten heeft, was er de vrees dat de Egyptische soldaten nog eens op kruistocht zouden komen. Hence, die muur is nog gebleven. Maar kennelijk zullen de granen, geplukt uit de uitwerpselen van de paarden van de rijken, zoveel aantrek hebben, dat ze dan toch maar die muur hebben gesloopt om in Egypte aan eten te raken.

Raven
23 januari 2008, 22:44
Miin indruk is dat de Egyptenaren liever niets te maken hebben met de palestijnen

Een understatement op zijn minste. Het is niet in het arabische schiereiland dat dat volkje steun moet zoeken.

Zo kiezen voor de vijand :roll: (Saddam Hussein en de eerste golfoorlog)