PDA

View Full Version : Den duisteren duikboot is de achtendertigste forummer van de week

Pluche
2 februari 2008, 10:59
Ik heb eindelijk een opvolger gevonden. Het is den duisteren duikboot, hij omschrijft zichzelf als volgt:

Den Duisteren Duikboot

Kluizenaar uit de rand van Antwerpen.
Karakter: mensenschuw, introvert, mutistisch; gelooft in niets, twijfelt aan alles.

Interesses:
- het al dan niet voortbestaan van België
- populisme, directe democratie en extreem-rechts
- (mijn eigen) nihilisme, verveling, normeloosheid en onverschilligheid
- de maatschappelijke functie en positie van intellectuelen
- (de)civilisatie
- slackers
- individualisering
- het vreemde gedrag van sociale mensen
- de teloorgang van de elites en de goede smaak
- literatuur, film, muziek
- homoseksualiteit, pedofilie en prostitutie
- de dood
- de Russen en de Koude Oorlog
- onderwijs en cultuur
- imitatiegedrag
- vaarwelpilletjes

Interesses impliceren geen kennis van zaken.

Pluche
2 februari 2008, 11:00
De traditionele openingsvraag, hoeveel keer eet jij frieten per maand en wat is je lievelingssaus?

Dronkoers
2 februari 2008, 11:01
zaterdag en nu pas de 2de vraag :?

Ben je een aangenaam cafémakker?

Dronkoers
2 februari 2008, 11:02
Wat is uw lievelingsbier?

Dronkoers
2 februari 2008, 11:02
Is het waar dat je homo bent?

Pluche
2 februari 2008, 11:03
DE FVDW begint vanaf nu op zaterdag

duveltje382
2 februari 2008, 11:04
Vind je leven na de dood ook dikke zever zoals ik?

Pluche
2 februari 2008, 11:04
Wie vindt je de grootste politieke kwal?

duveltje382
2 februari 2008, 11:05
Vind U ook dat hier heel veel dikke nekken zitten op dit forum?

duveltje382
2 februari 2008, 11:06
Wat vind U van mijn avatar?

Den Duisteren Duikboot
2 februari 2008, 11:08
De traditionele openingsvraag, hoeveel keer eet jij frieten per maand en wat is je lievelingssaus?

Drie * vier keer. Mayonaise.

Ben je een aangenaam cafémakker?

Ik ga nooit op café. Te druk, te duur, te veel lawaai, te veel mensen.

Den Duisteren Duikboot
2 februari 2008, 11:10
Wat is uw lievelingsbier?

Ik drink geen bier. Puur vergif.

Is het waar dat je homo bent?

De geruchten kloppen.

Den Duisteren Duikboot
2 februari 2008, 11:15
Vind je leven na de dood ook dikke zever zoals ik?

Ja. Al zou ik hier na mijn dood gerust nog wat willen rondspoken.

Wie vindt je de grootste politieke kwal?

De eerste die me te binnen schiet is Stefaan de Clerck.

duveltje382
2 februari 2008, 11:16
Ja ok dan :roll:
Wat vind U van het homohuwelijk,wat vind U van de reclame die scholen maken rond deze abnormale gedragingen?

Den Duisteren Duikboot
2 februari 2008, 11:18
Vind U ook dat hier heel veel dikke nekken zitten op dit forum?

Ik lig er niet van wakker.

Wat vind U van mijn avatar?

Nogal vierkant.

duveltje382
2 februari 2008, 11:18
Zijn bejaarden mensen ook een last voor U zoals er hier op het forum beweren?

duveltje382
2 februari 2008, 11:20
De nieuwe euthanasie wet is goed of slecht voor U ?

Den Duisteren Duikboot
2 februari 2008, 11:29
Wat vind U van het homohuwelijk,wat vind U van de reclame die scholen maken rond deze abnormale gedragingen?

De openstelling van het burgerlijk huwelijk voor homo- of lesbische koppels juich ik toe. Instituten als het huwelijk kunnen zich maar beter aanpassen aan veranderende normen, zo niet dreigen ze folklore te worden. De huwelijksriten zelf hoeven daar trouwens niet onder te lijden.

Informatieoverdracht en een oproep tot aanvaarding is niet hetzelfde als reclame. Homoseksualiteit is trouwens een inelastisch goed. Het is niet door er positiever over te berichten, dat de vraag stijgt.

Zijn bejaarden mensen ook een last voor U zoals er hier op het forum beweren?

Niet noodzakelijk. Ik vraag me wel af of al die mensen per se willen blijven leven en waarom onze samenleving zo'n obsessie heeft met steeds "langer leven". Zelf wil ik, als ik vind dat het allemaal wel lang genoeg geduurd heeft, kunnen beschikken over een vaarwelpilletje of -drankje.

Pluche
2 februari 2008, 11:33
Wie is je favoriete babe?

Pluche
2 februari 2008, 11:33
van welke zangers/zangeressen/groepen ben je fan?

Nynorsk
2 februari 2008, 11:36
Ja ok dan :roll:

:?
en dan zelf klagen over 'persoonlijk aanvallen'.

Den Duisteren Duikboot
2 februari 2008, 11:39
De nieuwe euthanasie wet is goed of slecht voor U ?

Is er dan een nieuwe euthanasiewet? Zolang er geen vaarwelpilletjes ter beschikking worden gesteld voor wie erom vraagt - met eventuele wachttermijnen voor wie zich nog wil bedenken en onder te bespreken voorwaarden - zal het voor mij steeds onvoldoende zijn.

Wie is je favoriete babe?

Babes laten mij onverschillig. Charlotte Gainsbourg kan misschien als voorzichtige uitzondering gelden.

Dronkoers
2 februari 2008, 12:03
Ik zie dat je een mensschuw persoon bent (allez in uw introductie toch)

Wil je daarmee zeggen dat je drukke plaatsen zo veel mogelijk wil mijden? (zoals solden, festivals, familie- en/of werkfeestjes...)

Ben je verlegen?

Dronkoers
2 februari 2008, 12:05
De geruchten kloppen.

Dus geen vragen over de tettendraad ;-)

Vanaf wanneer wist je het zelf?

Dronkoers
2 februari 2008, 12:06
Bent u geïnteresseert in genocides?

Dan bedoel ik wel of je er veel van kent, niet of je het van plan bent eh ;-)

Weezer
2 februari 2008, 12:06
Wat vind je van Nederland(ers)?

Dronkoers
2 februari 2008, 12:08
Wat vind ge van uw fanclubje op p.be?

Dronkoers
2 februari 2008, 12:09
Hoe heb je uw 30ste verjaardag gevierd?

Dronkoers
2 februari 2008, 12:09
Ben je in het dagelijks leven een humoristisch persoon?

Flip1
2 februari 2008, 12:44
Hebt u een bevredigend seksleven? Hoe benadert u de meisjes?

Dronkoers
2 februari 2008, 12:53
Kan het u schelen als belgie barst?

Dronkoers
2 februari 2008, 12:53
Wat rook je, en indien je rookt, hoeveel?

Den Duisteren Duikboot
2 februari 2008, 13:32
van welke zangers/zangeressen/groepen ben je fan?

De belangrijkste namen zijn Talk Talk en Palace.

Talk Talk roept nogal wat misverstanden op. In hun begindagen was dat een tamelijk commercieel bandje dat in de eerste helft van de jaren '80 surfte op de golven van de synthesizerpop. Het wordt echter pas interessant vanaf 1986: het roer wordt omgegooid, de synthesizers vliegen de deur uit en de muziek wordt eerst subtieler (The Colour of spring) en raakt vervolgens almaar meer vervreemd van normale popmuziek (Spirit of Eden en vooral Laughing Stock), met veel jazz- en klassieke invloeden en ruimte voor experiment en improvisatie.

Palace - ook bekend als Palace Brothers, Palace Music en Palace Songs - is het vroegere bandje van Will Oldham, de man die, na een veelbelovende start, onder zijn huidige pseudoniem Bonnie "Prince" Billy helaas almaar vervelender platen is gaan maken. Zijn Palace-tijd was pakken avontuurlijker en aangrijpender: van de ontregelde country op There is no-one what will take care of you tot de berustende tristesse van Arise Therefore. Tijdloze klasse.

Ik zie dat je een mensschuw persoon bent (allez in uw introductie toch)

Wil je daarmee zeggen dat je drukke plaatsen zo veel mogelijk wil mijden? (zoals solden, festivals, familie- en/of werkfeestjes...)

Ben je verlegen?

Drukte is op zich geen probleem als ik binnen die drukte niet verondersteld wordt te communiceren. Festivals vormen dus geen probleem; familiefeestjes probeer ik echt te mijden.

Ik werd als kind gediagnosticeerd als zijnde selectief-mutistisch (http://en.wikipedia.org/wiki/Selective_mutism). Ik ga beter dan vroeger om met onvertrouwde situaties, vooral als die formeel van aard zijn, maar informeel sociaal contact ligt moeilijk en is sterk afhankelijk van wie, wat, waar en met hoeveel.

Den Duisteren Duikboot
2 februari 2008, 13:52
Dus geen vragen over de tettendraad
Vanaf wanneer wist je het zelf?

Dat is een moeilijke vraag. Ik heb daar lang niet bij stil gestaan. Ik voelde mij wel aangetrokken tot jongens, misschien al vanaf het derde leerjaar of zo, maar ik dacht daar verder niet bij na. Homoseksuelen associeerde ik met carnavaleske parades en ik zag niet meteen in wat ik daarmee gemeen zou kunnen hebben. Heel bizar eigenlijk, achteraf bekeken. Pas rond mijn 20ste begon ik mezelf ook echt als homoseksueel te zien en het "milieu" te verkennen.

Bent u geïnteresseert in genocides?
Dan bedoel ik wel of je er veel van kent, niet of je het van plan bent eh ;-)

Geïnteresseerd? Zoals in een postzegelverzameling of zo? :-)
Nee, niet bijzonder. Een genocide lijkt me te waanzinnig om er greep op te krijgen. Ik kan zoiets niet bevatten. En wat ik niet kan bevatten, sla ik doorgaans over.

Den Duisteren Duikboot
2 februari 2008, 14:06
Wat vind je van Nederland(ers)?

Ik beperk mij tot een paar bedenkingen, want zo'n vraag kun je natuurlijk nooit exhaustief beantwoorden.

Nederlanders zijn mij over het algemeen iets te assertief in de omgang. Ik sta soms versteld van hun enorme, bijna intimiderende zelfvertrouwen. De manier waarop in de Tweede Kamer wordt gedebatteerd vind ik dan weer superieur aan de toestand in België: ordentelijk, beargumenteerd, beschaafd, en met spreektijd voor de meest obscure partijtjes.

Nederland ken ik eigenlijk onvoldoende. Ik ben wel eens in Amsterdam, Rotterdam, Nijmegen, Maastricht en Breda geweest, maar bijvoorbeeld nooit in Friesland of Staphorst. Het mist toch een zeker "appeal", vind ik. Het is mij te weinig "apart".

Wat vind ge van uw fanclubje op p.be?

Schaamteloze aandachtstrekkerij. En te weinig fans op de koop toe.

Den Duisteren Duikboot
2 februari 2008, 14:12
Hoe heb je uw 30ste verjaardag gevierd?

Geen feestje uiteraard. Iets gaan eten met mijn ouders en broer.

Ben je in het dagelijks leven een humoristisch persoon?

Dat valt naar verluidt wel mee. Ik kan daar zelf moeilijk over oordelen. Ik tap geen moppen ofzo, maar af en toe zeg ik eens iets dat ongemerkt geestig is.

Den Duisteren Duikboot
2 februari 2008, 14:19
Hebt u een bevredigend seksleven? Hoe benadert u de meisjes?

a) Het mag iets meer zijn.
b) Ik benader geen meisjes, slaapkop. :-)

Kan het u schelen als belgie barst?

Nee. Zo lang ik 's ochtends vroeg niet uit mijn bed wordt getoeterd om de Vlaamse vlag te gaan groeten, laat het mij grotendeels Siberisch. Ten aanzien van België heb ik wel positievere sentimenten dan ten aanzien van Vlaanderen: Vlaanderen dringt mij iets te nadrukkelijk een in de tijd bevroren identiteit op terwijl België net aantrekkelijk is door z'n culturele onbepaaldheid. Maar eenmaal Vlaanderen onafhankelijk is, zal dat culturele nationalisme wel wegebben.

Pluche
2 februari 2008, 14:38
De lotto winnen of gezond 100 jaar worden?

Pluche
Gelooft u in horoscopen?

Pluche
Gelooft u in een god?

Den Duisteren Duikboot
2 februari 2008, 14:55
Wat rook je, en indien je rookt, hoeveel?

Ik rook niet.

De lotto winnen of gezond 100 jaar worden?

De lotto winnen en daarmee vrije tijd kopen.

Den Duisteren Duikboot
2 februari 2008, 15:07
Gelooft u in horoscopen?

Nee, maar ik lees ze wel eens. Er gaat soms iets bemoedigends van uit. Het is zoals iemand die je troost met woorden als "het komt allemaal wel goed". Zo'n uitspraak is op zich niets waard, het is zuiver speculatief, maar een mens kikkert er toch van op.

Gelooft u in een god?

Nee.

Stratcat
2 februari 2008, 15:29
De belangrijkste namen zijn Talk Talk en Palace.

Talk Talk roept nogal wat misverstanden op. In hun begindagen was dat een tamelijk commercieel bandje dat in de eerste helft van de jaren '80 surfte op de golven van de synthesizerpop. Het wordt echter pas interessant vanaf 1986: het roer wordt omgegooid, de synthesizers vliegen de deur uit en de muziek wordt eerst subtieler (The Colour of spring) en raakt vervolgens almaar meer vervreemd van normale popmuziek (Spirit of Eden en vooral Laughing Stock), met veel jazz- en klassieke invloeden en ruimte voor experiment en improvisatie.

Wat vind je van de soloplaat van Mark Hollis?
En hoe is ondertussen met die mens, heb je daar een idee van? Volledig stil geworden? Ik heb zijn naam eens gegoogled, maar geen recente informatie over hem gevonden.

Stratcat
2 februari 2008, 15:44
Homoseksualiteit is trouwens een inelastisch goed. Het is niet door er positiever over te berichten, dat de vraag stijgt.

:-D

Pluche
2 februari 2008, 15:46
Wat vindt je van Helmut Lotti?

Pluche
2 februari 2008, 15:47
Stel je wordt benoemd tot minister van begroting! Op welke posten zal je bezuinigen en op welke meer uitgeven?

Stratcat
2 februari 2008, 15:49
Je avatar is een scene uit de verfilming van De avonden, als ik me niet vergis.

Wat is/zijn je lievelingsboek(en) van Reve?

Pluche
2 februari 2008, 16:33
Vanwaar komt je nick 'Den Duisteren Duikboot'

duveltje382
2 februari 2008, 16:37
:?
en dan zelf klagen over 'persoonlijk aanvallen'.

Wat heeft dat in gods naam met persoonlijke aanvallen te maken,ik denk eerder dat jij het niet goed begrijpt

Dronkoers
2 februari 2008, 16:45
Ooit al eens een IQ-test afgelegd?

Dronkoers
2 februari 2008, 16:46
op hoeveel fora staat uw "voorspel de doden"-spelleke?

Dronkoers
2 februari 2008, 16:47
Ooit al eens tekenen van agressie getoond?

De schoofzak
2 februari 2008, 18:24
Student sosiologie:
vind je dat de mensheid langzaamaan, en met terugvallen en dan weer inhaalbewegingen, er toch bestendig op vooruitgaat in beschavingsnivo?

Of denk je dat de mens toch maar de mens blijft, en er dus weinig aan zal veranderen?
Of zou het zelfs kunnen evolueren en blijven evolueren in de slechte zin?

Verras ons eens met een deftige sosiologische uitleg.

Pluche
2 februari 2008, 18:33
Hond of kat als huisdier?

Den Duisteren Duikboot
2 februari 2008, 18:54
Wat vind je van de soloplaat van Mark Hollis?
En hoe is ondertussen met die mens, heb je daar een idee van? Volledig stil geworden? Ik heb zijn naam eens gegoogled, maar geen recente informatie over hem gevonden.

Hollis' soloplaat vond ik heel aardig, maar minder sterk dan de genoemde Talk Talk-platen.
De man schijnt zich definitief uit het muziekwereldje te hebben teruggetrokken.

Wat vindt je van Helmut Lotti?

Het lijkt me een zeer aangename mens. Al bij al moet ik hem nageven dat zijn Classics-formule indertijd een behoorlijk gedurfde zet was. Muzikaal gezien vind ik er helaas niks aan.

Den Duisteren Duikboot
2 februari 2008, 19:05
Stel je wordt benoemd tot minister van begroting! Op welke posten zal je bezuinigen en op welke meer uitgeven?

Minder: Defensie, Gezondheidszorg, Landbouw
Meer: Justitie, Wetenschapsbeleid, Wonen

Je avatar is een scene uit de verfilming van De avonden, als ik me niet vergis.
Wat is/zijn je lievelingsboek(en) van Reve?

Mijn avatar is een beeld uit de homo-erotische cultfilm Pink Narcissus. ;-)

Ik ben echter ook een Reve-fan. Lievelingsboeken zijn Werther Nieland, De Avonden, Oud en Eenzaam, Moeder en Zoon en Op Weg Naar Het Einde.

Den Duisteren Duikboot
2 februari 2008, 19:14
Vanwaar komt je nick 'Den Duisteren Duikboot'

Ik was op zoek naar een nieuwe nickname (de oude was Pyramus). Ik had net Wild Love, een cd van Smog, in de cd-speler geschoven en het eerste nummer, Bathysphere, deed me denken aan de bathyscaaf uit een of ander Suske en Wiske-album. Vandaar de Duikboot en de typische Sus & Wis-alliteratie. "Duister" borrelde als eerste adjectief in mij op en dat klonk wel goed, dus daar deed ik verder niet moeilijk over. Aangezien ik altijd wild ben geweest van het gebruik van oude akkusatieven bij Louis Couperus, werd het Den Duisteren Duikboot.

Ooit al eens een IQ-test afgelegd?

Een paar keer. Het gemiddelde moet zo'n 130 zijn geweest.

Den Duisteren Duikboot
2 februari 2008, 19:24
op hoeveel fora staat uw "voorspel de doden"-spelleke?

Alleen hier. Voorheen ook - en in den beginne uitsluitend - op Politicsinfo.net.

Ooit al eens tekenen van agressie getoond?

Globaal genomen ben ik een bijzonder ongevaarlijke mens, maar als kind heb ik wel wat afgevochten, zij het niet tot bloedens toe. Mijn laatste daad van agressie was een lomp vrouwmens duwen dat iets te ijverig met haar ellebogen werkte om zich een weg uit de volle tram te banen. De timing was niet echt briljant. Ze stond juist op het trapje. Is gelukkig goed afgelopen.

Pluche
2 februari 2008, 19:55
Heb je al veel sexpartners gehad of ben je monogaam?

Den Duisteren Duikboot
2 februari 2008, 20:03
Student sosiologie:
vind je dat de mensheid langzaamaan, en met terugvallen en dan weer inhaalbewegingen, er toch bestendig op vooruitgaat in beschavingsnivo?
Of denk je dat de mens toch maar de mens blijft, en er dus weinig aan zal veranderen?
Of zou het zelfs kunnen evolueren en blijven evolueren in de slechte zin?
Verras ons eens met een deftige sosiologische uitleg.

Hier kun je natuurlijk heelder boeken aan wijden... Ik doe een poging...

Beschaving houdt in wezen een beheersing en regulering in van driften en affecten. Als je opgewonden wordt van een meisje, stort je je niet als een dier op de betrokkene. Als je moet plassen, doe je dat niet tegen een boom op de Rooseveltplaats. Als iemand je beledigt, sla je de betrokkene niet gelijk op zijn smoel. Het komt er dus op aan bepaalde opwellingen te temperen of te onderdrukken, of alleen op te laten spelen "in de coulissen" (toiletten, slaapkamers, SM-kamers) of te kanaliseren (bijv. sport).

Zelfs het eten met mes en vork is een product van de beschaving. Het bestond al lang voor men het aanraken van voedsel als onhygiënisch ging beschouwen. Rechtstreeks contact met het dierlijke werd als onverfijnd gezien. Aanvankelijk verscheen het everzwijn nog in vol ornaat op de dissen van de edelen. Tegenwoordig krijg je een lapje vlees op je bord dat op geen enkele wijze nog aan het dier herinnert waarvan het afstamt. De mens neemt op die manier zoveel mogelijk afstand van het dier, onderscheidt zich van het dier, en in die onderscheiding toont hij zijn "beschaving".

Die beschaving is soms vér doorgeslagen (bijvoorbeeld in de principes van de puriteinen of in de theatrale, ingestudeerde maniertjes van adellijke jonkvrouwen), maar dat zijn uitzonderingen. Evengoed zijn de Jambers-exhibitionisten (bijv. seksverslaafden) uitzonderingen. Globaal genomen balanceren we volgens mij al een hele tijd op een evenwichtspunt dat, gelet op de stabiliteit van de samenleving, niet zo gauw zal omslaan.

Er zijn desondanks een aantal opvallende vaststellingen. Als de hoofddoek bedoeld is om vreemde mannen vooral niét te verleiden, dan wijst dat erop dat van die mannen verondersteld wordt dat ze weinig driftbeheersing aan de dag kunnen leggen. Omgekeerd: in westerse landen zou je kunnen stellen dat de monokini een 'terugval' is, maar juist het tegendeel is waar: vrouwen kunnen met blote borsten op het strand lopen omdat mannen een stap verder hebben gezet in het controleren van hun driften. Het blijft allemaal natuurlijk erg broos. Te veel onderdrukking is psychisch belastend, te weinig kan tot excessen leiden. Die driften zelf veranderen volgens mij niet; alleen de mate waarin ze gecontroleerd worden verandert. En dat vergt voortdurende sociale controle en correctie. Als er morgen chaos losbreekt, verzwakt de controle en krijg je opstootjes van onbeschaafd gedrag.

Met betrekking tot geweld is het hetzelfde liedje. We zijn globaal genomen, denk ik, minder gewelddadig dan 50 jaar geleden, maar als de sociale controle verzwakt, komen onze geweldimpulsen weer helemaal bovendrijven. Het geval-Debie is daar een mooi voorbeeld van. Er is volgens mij dan ook geen antwoord op je vraag of we in de ene of de andere richting evolueren. Onze wil en kunde om onze driften te beheersen binnen "beschaafde" grenzen hangt grotendeels af van de stabiliteit en de cohesie van de samenleving, en van de controle die op elk individu kan worden uitgeoefend.

Daarbij moet ook nagedacht worden over "gedelegeerd geweld". Als ik mijn regering toelaat gevangen te martelen, getuigt dat dan van beschaving (ik heb mijn eigen impulsen perfect onder controle) of juist niet?

Hond of kat als huisdier?

Een kat natuurlijk. Honden horen thuis achter de tralies.

Pluche
2 februari 2008, 20:13
Hoe zit het met je talenkennis? Naast Nederlands en Vlaams dan;-)

Pluche
2 februari 2008, 20:14
Voor welke partij/politicus heb je op 11 juni gestemd.

Pluche
2 februari 2008, 20:15
Als het nu kiezingen zullen zijn zal je dan hetzelfde of anders stemmen?

Den Duisteren Duikboot
2 februari 2008, 20:38
Heb je al veel sexpartners gehad of ben je monogaam?

Sluit het ene het andere uit? Ik gok op 10. Binnen mijn relaties was ik monogaam.

Hoe zit het met je talenkennis? Naast Nederlands en Vlaams dan;-)

Ik ben vertaler Engels-Deens van opleiding, al is de kennis van het Deens mettertijd wat afgekalfd. Hetzelfde geldt voor mijn middelbareschoolkennis van het Frans en het Duits. Ik heb ook één jaar avondlessen Russisch gevolgd.

Den Duisteren Duikboot
2 februari 2008, 20:43
Voor welke partij/politicus heb je op 11 juni gestemd.

Geen enkele. Op 11 juni waren er geen verkiezingen. :-)

Op 10 juni heb ik voor Sp.a.-Spirit gestemd, zij het niet fanatiek.

Als het nu kiezingen zullen zijn zal je dan hetzelfde of anders stemmen?

Wellicht hetzelfde, zij het nog minder fanatiek. Als het zo doorgaat stem ik vroeg of laat op de VLD, al zal ook dat niet fanatiek zijn.

Flip1
2 februari 2008, 20:59
a) Het mag iets meer zijn.
b) Ik benader geen meisjes, slaapkop. :-)

Sorry, ik heb nu pas gemerkt dat je homo bent. Dat vind ik tof : dat is een concurrent minder.
Zijn er soms meisjes die jou benaderen?

Pluche
2 februari 2008, 21:30
Kun je skieën of snowboarden?

Pluche
2 februari 2008, 21:30
Favoriete vakantiebestemming?

Uh-Huh
3 februari 2008, 00:59
Ik heb op dit deel toch wel wat bedenkingen...
Er zijn desondanks een aantal opvallende vaststellingen. Als de hoofddoek bedoeld is om vreemde mannen vooral niét te verleiden, dan wijst dat erop dat van die mannen verondersteld wordt dat ze weinig driftbeheersing aan de dag kunnen leggen.
Die vergelijking klopt als je er vanuit gaat dat verleiden énkel gebeurt bij 'het totaal loslaten van de driften'. Maar is dat wel zo? Men kan ook verleiden zonder dat men (of de ander) daarbij over al te veel driftbeheersing moet beschikken. Subtiele verleiding? Het is niet omdat ik geen hoofddoek draag en m'n haar toon, dat mannen daarom meteen de neiging gaan hebben om mij te bespringen maar zoiets werkt wel 'stimulerend' of 'oogstrelend'. Mannen zijn nu eenmaal biologisch iets visueler ingesteld dan vrouwen.

Trouwens, om de regels van een godsdienst/religie te volgen moet men juist wél veel driftbeheersing of discipline aan de dag kunnen leggen.

Omgekeerd: in westerse landen zou je kunnen stellen dat de monokini een 'terugval' is, maar juist het tegendeel is waar: vrouwen kunnen met blote borsten op het strand lopen omdat mannen een stap verder hebben gezet in het controleren van hun driften. Het blijft allemaal natuurlijk erg broos. Te veel onderdrukking is psychisch belastend, te weinig kan tot excessen leiden. Die driften zelf veranderen volgens mij niet; alleen de mate waarin ze gecontroleerd worden verandert. En dat vergt voortdurende sociale controle en correctie. Als er morgen chaos losbreekt, verzwakt de controle en krijg je opstootjes van onbeschaafd gedrag.
Een monokini beschouw ik helemaal niet als een vorm van beschaving maar ook eerder als een vorm van exhibionisme. Nou ja, ieder doet wat hij of zij wil...

Maar ik denk niet dat je je subtiele 'verwijt' naar de islamitische mannen toe kan hardmaken. Geloof je nu echt dat een vrouw in een monokini door hen (in een islamitisch land) zou worden besprongen omdat zij (volgens jou) over weinig driftbeheersing beschikken? Ja oké, misschien om haar te bedekken met één of ander kleed ofzo... :lol: In ieder geval, je bent hier louter speculatief bezig: als dit, dan dat, etc.

De schoofzak
3 februari 2008, 10:18

Die vergelijking klopt als je er vanuit gaat dat verleiden énkel gebeurt bij 'het totaal loslaten van de driften'.
....

Een monokini beschouw ik helemaal niet als een vorm van beschaving
...

Je haalt hier belangrijke dingen helemaal uit hun kontekst. Zo erg, dat ik het nog maar weinig gezien heb op dit forum.
Het ging helemaal niet over 'verleiden' of over de 'monokini', maar wel over hoe de maatschappij daar tegenaan kijkt, in één bepaald aspekt, namelijk een eventuele beschavingsgraad, en of die laatste wel/niet (kan) evolueeert.

Welk apriorisme beïnvloedt jouw geest in zo'n ergerlijke mate?

Uh-Huh
3 februari 2008, 12:11
Je haalt hier belangrijke dingen helemaal uit hun kontekst. Zo erg, dat ik het nog maar weinig gezien heb op dit forum.
Het ging helemaal niet over 'verleiden' of over de 'monokini', maar wel over hoe de maatschappij daar tegenaan kijkt, in één bepaald aspekt, namelijk een eventuele beschavingsgraad, en of die laatste wel/niet (kan) evolueeert.

Welk apriorisme beïnvloedt jouw geest in zo'n ergerlijke mate?
Hn, ik zal mijn woorden eens iets duidelijker formuleren:

DDD schrijft dat men de beschavingsgraad a.d.h.v. twee parameters kan meten: nl. driftbeheersing en het onderscheid(en) van de dieren. Hij schrijft dat het gebruik van de hoofddoek en monokini daarbij 'opvallende vaststellingen' zijn. Hij schreef daarbij duidelijk dat de monokini een vooruitgang in de beschaving is en geeft op iets subtielere wijze te kennen dat een hoofddoek een achteruitgang is.

Wel, daar ga ik dus niet mee akkoord omwille van de volgende redenen:

Een hoofddoek zorgt ervoor dat beide seksen aan driftbeheersing doen.
Door het dragen van een hoofddoek onderscheid men zich van de dieren.
---> een hoofddoek is dus beschaving.

Een monokini zorgt ervoor dat beide seksen (onder een veel grotere druk) aan driftbeheersing doen.
Maar door (half-)naakt rond te lopen onderscheid men zich niet van de dieren; integendeel: men doet ze na.
---> een monokini is dus weinig tot geen beschaving.

Den Duisteren Duikboot
3 februari 2008, 12:14
Zijn er soms meisjes die jou benaderen?

Geen last van.

Kun je skieën of snowboarden?

Geen ambitie in die zin.

Den Duisteren Duikboot
3 februari 2008, 12:20
Favoriete vakantiebestemming?

Italië: rijke geschiedenis, gevarieerde natuur, fijn klimaat, mooie mensen, omgeven door de zee, boeiende architectuur, geanimeerde steden, eilanden, Vaticaanstad, etc.

Den Duisteren Duikboot
3 februari 2008, 13:24

Die vergelijking klopt als je er vanuit gaat dat verleiden énkel gebeurt bij 'het totaal loslaten van de driften'. Maar is dat wel zo? Men kan ook verleiden zonder dat men (of de ander) daarbij over al te veel driftbeheersing moet beschikken. Subtiele verleiding? Het is niet omdat ik geen hoofddoek draag en m'n haar toon, dat mannen daarom meteen de neiging gaan hebben om mij te bespringen maar zoiets werkt wel 'stimulerend' of 'oogstrelend'. Mannen zijn nu eenmaal biologisch iets visueler ingesteld dan vrouwen.

Trouwens, om de regels van een godsdienst/religie te volgen moet men juist wél veel driftbeheersing of discipline aan de dag kunnen leggen.

Een monokini beschouw ik helemaal niet als een vorm van beschaving maar ook eerder als een vorm van exhibionisme. Nou ja, ieder doet wat hij of zij wil...

Maar ik denk niet dat je je subtiele 'verwijt' naar de islamitische mannen toe kan hardmaken. Geloof je nu echt dat een vrouw in een monokini door hen (in een islamitisch land) zou worden besprongen omdat zij (volgens jou) over weinig driftbeheersing beschikken? Ja oké, misschien om haar te bedekken met één of ander kleed ofzo... In ieder geval, je bent hier louter speculatief bezig: als dit, dan dat, etc.

Waarom moet ze bedekt worden met een of ander kleed? Waar is men bang voor? Dat ze kou vat? :-)

De hoofddoek is volgens mij volkomen overbodig geworden. Er is voldoende driftbeheersing, ook onder islamitische mannen, in onze contreien om de afschaffing van die hoofddoek te bepleiten. Driftbeheersing heeft inderdaad niet louter betrekking heeft op seksuele driften; het kan ook gaan om subtielere impulsen waaraan, om de orde te bewaren (bijv. om de bepalingen van het huwelijk te laten respecteren), geen gehoor mag worden gegeven.

Zelf vind ik het veel te ver gaan om ook die subtielere impulsen te onderdrukken. Je zou dat inderdaad als een verregaande vorm van beschaving kunnen zien: "niet alleen het gehoor geven aan bepaalde impulsen, maar de gedachten die aan de impulsen ten grondslag liggen moeten worden onderdrukt". Maar dan is mijn vraag: waarom? Waar is men bang voor? Wat voor vreselijks gebeurt er als die gedachten niét worden onderdrukt?

Al die religieuze regeltjes zijn gemaakt om de driften en impulsen van mensen in te snoeren. In een weinig beschaafde samenleving zijn ze harder nodig dan in een beschaafde samenleving. Typisch is ook dat de onderdrukking van de impulsen in een onbeschaafde samenleving nog nadrukkelijk van buitenaf moet worden opgelegd. Ik verklaar mij nader: er zijn geschreven en ongeschreven regels. Ongeschreven regels worden gerespecteerd niet omdat er een formele sanctie op de overtreding ervan staat, maar omdat we ze in de opvoeding (een typisch beschavingsgebeuren) ingeprent hebben gekregen en sociale druk - geen wetten, geen regeltjes - ervoor zorgt dat we die ongeschreven regels ook effectief respecteren. Op den duur gehoorzamen we aan die regels zonder nadenken, zonder enige referentie aan de regel. Zo is het ook met beschaving: in een eerste fase zijn we ons bewust van een regel, de regel komt van buitenaf (wetten, God); in een tweede fase zijn we er ons niet meer van bewust, de regel is een evidentie geworden.

Volgens mij wijst een overdaad aan formele regeltjes op een gebrek aan evidentie, maar je kunt ze inderdaad ook uitleggen als de voorlopers van een volgende fase in de beschaving (die na verloop van tijd op hun beurt zo evident worden dat ze verinnerlijkt worden), afhankelijk van de interpretatie die je aan de hoofddoek geeft. In beide gevallen heb ik er een probleem mee: in het eerste geval (gedrag sturen) lijkt ze mij overbodig geworden, in het tweede geval (gedachten sturen) gaat ze te ver. Het controleren van die gedachten is mij te autoritair. Ik geef zo'n onderneming trouwens weinig kans op slagen. Maar goed: dan zitten we in een normatieve discussie. Zuiver wetenschappelijk hangt alles af van de interpretatie die je geeft aan de huidige functie van de hoofddoek.

Ik heb begrepen dat jij geen hoofddoek draagt. Ga je er dan van uit dat de mensen in jouw omgeving beschaafd genoeg zijn?

Ik zie overigens niet in waarom je zoveel moeite hebt met de monokini. Het tonen van het vrouwelijk lichaam is op zich geen uiting van onbeschaafd gedrag. Mocht iemand in monokini op de Meir rondlopen wel natuurlijk, want we hebben voor dit modeverschijnsel vooralsnog een afgebakende zone voorzien (een strand bijvoorbeeld). Een volgende stap zou inderdaad kunnen zijn dat het ook op de Meir mag. Ik denk overigens dat dat effectief moet kunnen. Op de Meir lopen veel mensen, is er veel sociale controle, en als die mensen op het strand voldoende driftbeheersing aan de dag kunnen leggen, zal dat ook wel op de Meir lukken. In het ergste geval roept de dame in kwestie "zondige" gedachten op in de hoofden van de mannelijke shoppers, maar dat lijkt me niet problematisch. Als dat al niet meer zou mogen, is de beschaving m.i. te ver doorgeschoten.

Hn, ik zal mijn woorden eens iets duidelijker formuleren:

DDD schrijft dat men de beschavingsgraad a.d.h.v. twee parameters kan meten: nl. driftbeheersing en het onderscheid(en) van de dieren. Hij schrijft dat het gebruik van de hoofddoek en monokini daarbij 'opvallende vaststellingen' zijn. Hij schreef daarbij duidelijk dat de monokini een vooruitgang in de beschaving is en geeft op iets subtielere wijze te kennen dat een hoofddoek een achteruitgang is.

Wel, daar ga ik dus niet mee akkoord omwille van de volgende redenen:

Een hoofddoek zorgt ervoor dat beide seksen aan driftbeheersing doen.
Door het dragen van een hoofddoek onderscheid men zich van de dieren.
---> een hoofddoek is dus beschaving.

Merk trouwens het interessante verschijnsel op dat sommige mensen hun hond aankleden. De afstand tussen mens en dier is immers groot genoeg, er zijn voldoende andere elementen van onderscheiding. Gek trouwens dat je nog een hoofddoek moet dragen om je van de dieren te onderscheiden. Lukt het zonder niet? :-)

Ik heb overigens nergens gesteld dat kledij bedacht is om zich van de dieren te onderscheiden. Het gaat om gedrag, om verwijzingen naar het dierlijke. Ik denk niet dat het naakte mensenlichaam spontaan geassocieerd wordt met het naakte lichaam van een muilezel ofzo.

Ik zie trouwens niet in hoe beide seksen in jouw verhaal aan driftbeheersing doen. Ik heb begrepen dat Marokkaanse jongens een zwemshort verkiezen boven zo'n nauwsluitend slipje, maar aangezien de jongens verkiezen apart te gaan zwemmen zal dat wel niet zijn om de driften van de meisjes te korten. Misschien die van elkaar, ik fantaseer maar wat? ;-)

Uh-Huh
3 februari 2008, 14:29
Waarom moet ze bedekt worden met een of ander kleed? Waar is men bang voor? Dat ze kou vat? :-)
Precies...

Ik was trouwens ook maar aan het speculeren. Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat die mannen zouden doen... Oppakken voor openbare zedenschennis? Een monokini zou waarschijnlijk gewoon niet passen op het strand in die beschaving, net zoals ze hier niet zou passen op de Meir.

De hoofddoek is volgens mij volkomen overbodig geworden. Er is voldoende driftbeheersing, ook onder islamitische mannen, in onze contreien om de afschaffing van die hoofddoek te bepleiten. Driftbeheersing heeft inderdaad niet louter betrekking heeft op seksuele driften; het kan ook gaan om subtielere impulsen waaraan, om de orde te bewaren (bijv. om de bepalingen van het huwelijk te laten respecteren), geen gehoor mag worden gegeven.

Zelf vind ik het veel te ver gaan om ook die subtielere impulsen te onderdrukken. Je zou dat inderdaad als een verregaande vorm van beschaving kunnen zien: "niet alleen het gehoor geven aan bepaalde impulsen, maar de gedachten die aan de impulsen ten grondslag liggen moeten worden onderdrukt". Maar dan is mijn vraag: waarom? Waar is men bang voor? Wat voor vreselijks gebeurt er als die gedachten niét worden onderdrukt?

Al die religieuze regeltjes zijn gemaakt om de driften en impulsen van mensen in te snoeren. In een weinig beschaafde samenleving zijn ze harder nodig dan in een beschaafde samenleving. Typisch is ook dat de onderdrukking van de impulsen in een onbeschaafde samenleving nog nadrukkelijk van buitenaf moet worden opgelegd. Ik verklaar mij nader: er zijn geschreven en ongeschreven regels. Ongeschreven regels worden gerespecteerd niet omdat er een formele sanctie op de overtreding ervan staat, maar omdat we ze in de opvoeding (een typisch beschavingsgebeuren) ingeprent hebben gekregen en sociale druk - geen wetten, geen regeltjes - ervoor zorgt dat we die ongeschreven regels ook effectief respecteren. Op den duur gehoorzamen we aan die regels zonder nadenken, zonder enige referentie aan de regel. Zo is het ook met beschaving: in een eerste fase zijn we ons bewust van een regel, de regel komt van buitenaf (wetten, God); in een tweede fase zijn we er ons niet meer van bewust, de regel is een evidentie geworden.

Volgens mij wijst een overdaad aan formele regeltjes op een gebrek aan evidentie, maar je kunt ze inderdaad ook uitleggen als de voorlopers van een volgende fase in de beschaving (die na verloop van tijd op hun beurt zo evident worden dat ze verinnerlijkt worden), afhankelijk van de interpretatie die je aan de hoofddoek geeft. In beide gevallen heb ik er een probleem mee: in het eerste geval (gedrag sturen) lijkt ze mij overbodig geworden, in het tweede geval (gedachten sturen) gaat ze te ver. Het controleren van die gedachten is mij te autoritair. Ik geef zo'n onderneming trouwens weinig kans op slagen. Maar goed: dan zitten we in een normatieve discussie. Zuiver wetenschappelijk hangt alles af van de interpretatie die je geeft aan de huidige functie van de hoofddoek.
En deze laatste zin is de belangrijkste: een hoofddoek dient m.i. niet om driften te beheersen maar wel om niet te verleiden. Het is niet omdat vrouwen geen hoofddoek dragen en mannen hun driften kunnen beheersen, dat er dan geen verleiding meer plaatsvindt. Daarom is een hoofddoek m.i. niet overbodig (in een beschaafde samenleving) maar tegelijkertijd ook niet (meer) noodzakelijk.

Ik heb begrepen dat jij geen hoofddoek draagt. Ga je er dan van uit dat de mensen in jouw omgeving beschaafd genoeg zijn?
Zie boven.

Ik zie overigens niet in waarom je zoveel moeite hebt met de monokini. Het tonen van het vrouwelijk lichaam is op zich geen uiting van onbeschaafd gedrag. Mocht iemand in monokini op de Meir rondlopen wel natuurlijk, want we hebben voor dit modeverschijnsel vooralsnog een afgebakende zone voorzien (een strand bijvoorbeeld). Een volgende stap zou inderdaad kunnen zijn dat het ook op de Meir mag. Ik denk overigens dat dat effectief moet kunnen. Op de Meir lopen veel mensen, is er veel sociale controle, en als die mensen op het strand voldoende driftbeheersing aan de dag kunnen leggen, zal dat ook wel op de Meir lukken. In het ergste geval roept de dame in kwestie "zondige" gedachten op in de hoofden van de mannelijke shoppers, maar dat lijkt me niet problematisch. Als dat al niet meer zou mogen, is de beschaving m.i. te ver doorgeschoten.
Wel ja, jij vindt 'zondige' gedachten oproepen niet problematisch maar heel wat mensen voelen zich daar niet zo goed bij. Ik bijv. wil helemaal niet dat eender wie, eender waar zo'n gedachten over mij heeft.

Merk trouwens het interessante verschijnsel op dat sommige mensen hun hond aankleden. De afstand tussen mens en dier is immers groot genoeg, er zijn voldoende andere elementen van onderscheiding. Gek trouwens dat je nog een hoofddoek moet dragen om je van de dieren te onderscheiden. Lukt het zonder niet? :-)
Mensen proberen hun hond inderdaad te 'vermenselijken' d.m.v. kledij e.d.
En ik heb helemaal nergens beweerd dat je een hoofddoek moet dragen om je van dieren te onderscheiden maar wel dat het een vorm van beschaving is omdat zo'n gebruik totaal vreemd is aan dieren.

Ik heb overigens nergens gesteld dat kledij bedacht is om zich van de dieren te onderscheiden. Het gaat om gedrag, om verwijzingen naar het dierlijke. Ik denk niet dat het naakte mensenlichaam spontaan geassocieerd wordt met het naakte lichaam van een muilezel ofzo.
Je schreef dat de mens zich zoveel mogelijk probeert te distantiëren van het 'dierlijke' om tot een beschaving te komen. Kleding dragen is nog zo'n gedrag. Één naakte mensenlichaam zal inderdaad niet spontaan geassocieerd worden met dieren maar een massa van naakte lichamen, bijv. bij dagelijkse bezigheden in een maatschappij, wel.

Ik zie trouwens niet in hoe beide seksen in jouw verhaal aan driftbeheersing doen. Ik heb begrepen dat Marokkaanse jongens een zwemshort verkiezen boven zo'n nauwsluitend slipje, maar aangezien de jongens verkiezen apart te gaan zwemmen zal dat wel niet zijn om de driften van de meisjes te korten. Misschien die van elkaar, ik fantaseer maar wat? ;-)
Wel, een hoofddoek houdt het flirtgedrag van beide seksen een beetje in de toom of zou dat normaal toch moeten doen.

Verder, het zijn echt niet alleen Marokkaanse jongens die een probleem hebben met nauwsluitende slipjes bij het zwemmen. Van hen kan je inderdaad nog zeggen dat het misschien door godsdienstige regeltjes komt maar van de autochtone jongens dan? En ja, waarschijnlijk dienen zwemshorts inderdaad ook om elkaars driften te temperen... Ik denk niet dat veel heteroseksuele jongens zich op hun gemak zouden voelen om andere jongens ergens seksueel op te winden of hen 'zondige' gedachten over henzelf te laten hebben. Of misschien beschouwen ze een nauwsluitend slipje als het aantasten van hun 'mannelijkheid' ofzo. Ik ben ook maar wat aan het fantaseren... :-P

duveltje382
3 februari 2008, 14:31
Waarom zou België één moeten blijven?

duveltje382
3 februari 2008, 14:33
Zou de werkloosheid moeten beperkt worden in tijd?

duveltje382
3 februari 2008, 14:34
Terug de 40 urige werkweek ,JA of NEE?

Dronkoers
3 februari 2008, 14:47
Vind jij dat er teveel flitspalen in Vlaanderen zijn?

Dronkoers
3 februari 2008, 14:48
Ookal drink je geen druppel, is 0.5 promille niet te laag om u al te kunnen beboeten?

duveltje382
3 februari 2008, 14:48
Wat vind U van dronken rijden op de openbare weg?

Dronkoers
3 februari 2008, 14:49
Om hoe laat staat uw wekker in de week?

duveltje382
3 februari 2008, 14:49
Zou het goed zijn om meer openbaar vervoer in te richten om het fille probleem aan te pakken?

duveltje382
3 februari 2008, 14:52
140 km per uuur op de snelweg ja of nee?

Dronkoers
3 februari 2008, 14:53
Wat vind u -qua uiterlijk- het meest sexy aan een man?

Dronkoers
3 februari 2008, 14:54
Hoeveel keer per week neem je een douche/bad?

Dronkoers
3 februari 2008, 14:55
Wie is volgens jou Kop/af?

duveltje382
3 februari 2008, 15:09
Mogen er van U feestdagen weg vallen in een jaar om van 11 Juli een feestdag te maken?

duveltje382
3 februari 2008, 15:10
Zijn GSM's gevaarlijk volgens U?

Dronkoers
3 februari 2008, 15:10
hoeveel kamers telt uw huis/appartement/villa/bungalow/...?

duveltje382
3 februari 2008, 15:11
Zouden jongens en meisjes weer afzonderlijk les moeten krijgen volgens U ?

duveltje382
3 februari 2008, 15:12
Zou je op het einde van Uw sessie al de vragen beantwoord zijn?

duveltje382
3 februari 2008, 15:13
Geloof je in god?

Dronkoers
3 februari 2008, 15:13
Zijn er hier forummers die je persoonlijk kent?

duveltje382
3 februari 2008, 15:16
Zou je een pint willen pakken met dronkoers?

Dronkoers
3 februari 2008, 15:20
Zou je een pint willen pakken met dronkoers?

DDD drinkt geen alkol ;-)

Welke ministerportefeuille zou je graag willen hebben?

duveltje382
3 februari 2008, 15:22
Zou je dan een waterke met dronkoers willen gaan drinken,en leuk praten met hem :-P

Den Duisteren Duikboot
3 februari 2008, 15:27
Ik was trouwens ook maar aan het speculeren. Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat die mannen zouden doen... Oppakken voor openbare zedenschennis? Een monokini zou waarschijnlijk gewoon niet passen op het strand in die beschaving, net zoals ze hier niet zou passen op de Meir.

Mja, dan ga je er weer van uit dat het niet-dragen van kleren an sich iets onbeschaafds zou zijn... ;-)

En deze laatste zin is de belangrijkste: een hoofddoek dient m.i. niet om driften te beheersen maar wel om niet te verleiden. Het is niet omdat vrouwen geen hoofddoek dragen en mannen hun driften kunnen beheersen, dat er dan geen verleiding meer plaatsvindt. Daarom is een hoofddoek m.i. niet overbodig (in een beschaafde samenleving) maar tegelijkertijd ook niet (meer) noodzakelijk.

Waarom zou verleiding problematisch zijn? Als ik een jongen in bloot bovenlijf zie en ik begin wat te fantaseren over die jongen, is dat dan een probleem?

Wel ja, jij vindt 'zondige' gedachten oproepen niet problematisch maar heel wat mensen voelen zich daar niet zo goed bij. Ik bijv. wil helemaal niet dat eender wie, eender waar zo'n gedachten over mij heeft.

Maar dat is toch diepmenselijk? Ik kan mij voorstellen dat je het liever niet uit het gedrag van de betrokkene kunt opmaken, maar dat zou je ook alleen maar kunnen als er al sprake is van "gedrag" (een toenaderingspoging of wilde blikken ofzo). Ik denk dat vooruitgang er juist in bestaat dat we op een volwassener manier leren omgaan met die innerlijke opwellingen, in plaats van ze te onderdukken vanuit een autoritair beschavingsideaal.

Mensen proberen hun hond inderdaad te 'vermenselijken' d.m.v. kledij e.d.
En ik heb helemaal nergens beweerd dat je een hoofddoek moet dragen om je van dieren te onderscheiden maar wel dat het een vorm van beschaving is omdat zo'n gebruik totaal vreemd is aan dieren.

Dat mensen kunnen afzien van het dragen van kleren onderscheidt hen ook van de dieren. Een dier maakt zulke keuzes niet. ;-)

Je schreef dat de mens zich zoveel mogelijk probeert te distantiëren van het 'dierlijke' om tot een beschaving te komen. Kleding dragen is nog zo'n gedrag. Één naakte mensenlichaam zal inderdaad niet spontaan geassocieerd worden met dieren maar een massa van naakte lichamen, bijv. bij dagelijkse bezigheden in een maatschappij, wel.

Daar zit wel iets in, maar dan omdat het opgaan in de massa de afzonderlijke lichamen als het ware van hun individualiteit ontdoet en hen daardoor van hun mens-zijn berooft.

Wel, een hoofddoek houdt het flirtgedrag van beide seksen een beetje in de toom of zou dat normaal toch moeten doen.

M.a.w. zonder hoofddoek is er minder beheersing. De beheersing is nog niet voldoende gevorderd, nog niet voldoende in het denken verankerd om het zonder tastbare hulpmiddelen te redden?

Verder, het zijn echt niet alleen Marokkaanse jongens die een probleem hebben met nauwsluitende slipjes bij het zwemmen. Van hen kan je inderdaad nog zeggen dat het misschien door godsdienstige regeltjes komt maar van de autochtone jongens dan? En ja, waarschijnlijk dienen zwemshorts inderdaad ook om elkaars driften te temperen... Ik denk niet dat veel heteroseksuele jongens zich op hun gemak zouden voelen om andere jongens ergens seksueel op te winden of hen 'zondige' gedachten over henzelf te laten hebben. Of misschien beschouwen ze een nauwsluitend slipje als het aantasten van hun 'mannelijkheid' ofzo. Ik ben ook maar wat aan het fantaseren... :-P

Ik denk dat het bij autochtonen eerder een modeverschijnsel is. Of misschien een uiting van onzekerheid (je wordt meer dan ooit getaxeerd aan de hand van je uiterlijk door rolmodellen in de media). Dat is natuurlijk ook zuiver hypothetisch... ;-)

Den Duisteren Duikboot
3 februari 2008, 15:33
Waarom zou België één moeten blijven?

Ik heb niet beweerd dat België één moet blijven. Het is trouwens de facto al niet meer het geval. Een pluspunt van de unitaire gedachte is m.i. de ontkoppeling van cultuur/volk/identiteit enerzijds en natie anderzijds, maar ik besef dat de tijd daarvoor nog niet rijp is.

Zou de werkloosheid moeten beperkt worden in tijd?

Je bedoelt wellicht de werkloosheidsuitkeringen. :-)
In combinatie met een gedegen systeem van controle en begeleiding lijkt me dat niet nodig.

Den Duisteren Duikboot
3 februari 2008, 15:40
Terug de 40 urige werkweek ,JA of NEE?

Nee. Idealiter bepaalt de werknemer zelf hoeveel uren hij wenst te werken, waarbij 28 uur arbeid zou moeten volstaan om een loon bijeen te sprokkelen dat voldoende is om van te leven. Lagere lonen moeten verboden worden.

Vind jij dat er teveel flitspalen in Vlaanderen zijn?

Nee. Dat is ook naast de kwestie. De discussie moet niet gaan over de controlemethoden, maar om de snelheidsnormen als dusdanig.

Den Duisteren Duikboot
3 februari 2008, 15:52
Ookal drink je geen druppel, is 0.5 promille niet te laag om u al te kunnen beboeten?

Ik kan dat echt niet beoordelen. Ik drink wel eens, zij het dan geen bier, maar ik rij dan weer niet.

Wat vind U van dronken rijden op de openbare weg?

Indien er sprake is van echte dronkenschap, is rijden op de openbare weg uiteraard uit den boze. De huidige straffen lijken mij acceptabel, maar ik volg het allemaal niet op de voet.

Den Duisteren Duikboot
3 februari 2008, 15:59
Om hoe laat staat uw wekker in de week?

Hangt van dag tot dag af. Deze week staat hij af wegens vakantie.

Zou het goed zijn om meer openbaar vervoer in te richten om het fille probleem aan te pakken?

Er is al een vrij groot aanbod. Dat kan nog uitgebreid worden of aantrekkelijker worden gemaakt, maar uiteindelijk zal men altijd een afweging maken tegen de onmiddellijke beschikbaarheid en flexibiliteit van een eigen wagen. Ik denk dat vanaf een bepaald punt de marginale winst van meer O.V. te klein wordt om nog grote investeringen te verantwoorden. Ik ga ervan uit dat dat punt nog niet bereikt is, maar het zou interessant zijn om zoiets aan de hand van enquêtes te onderzoeken.

Den Duisteren Duikboot
3 februari 2008, 16:06
140 km per uuur op de snelweg ja of nee?

Het is meestal al de praktijk en veel problemen lijkt dat niet te geven, dus ja.

Wat vind u -qua uiterlijk- het meest sexy aan een man?

Ik heb niet echt een lichaamsdelenfetisj. Het gaat om de harmonie van het geheel.

Den Duisteren Duikboot
3 februari 2008, 16:08
Hoeveel keer per week neem je een douche/bad?

Om de twee of drie dagen.

Wie is volgens jou Kop/af?

Is dat een persoon? Is mij nog niet opgevallen, vrees ik...

Den Duisteren Duikboot
3 februari 2008, 16:11
Mogen er van U feestdagen weg vallen in een jaar om van 11 Juli een feestdag te maken?

Nee. We hebben er sowieso al weinig die collectief zijn. Collectieve feestdagen lijken me goed voor de sociale cohesie.

Zijn GSM's gevaarlijk volgens U?

Er heeft er mij nog niet één gebeten.

Den Duisteren Duikboot
3 februari 2008, 16:15
hoeveel kamers telt uw huis/appartement/villa/bungalow/...?

Ik woon in een studio, dus één grote kamer + halletje + badkamer/toilet.

Zouden jongens en meisjes weer afzonderlijk les moeten krijgen volgens U ?

Nee. De klas moet de diversiteit in de samenleving weerspiegelen. Voorzover jongens en meisjes van elkaar verschillen, moet men hun complementariteit uit kunnen spelen.

Kop/af
3 februari 2008, 16:16
Is dat een persoon? Is mij nog niet opgevallen, vrees ik...
Ken je dat spel!!!!!8O

Den Duisteren Duikboot
3 februari 2008, 16:54
Zou je op het einde van Uw sessie al de vragen beantwoord zijn?

Wellicht niet. Het zou natuurlijk aardig zijn mochten de vragenstellers iets selectiever zijn. Dat zou ook aantrekkelijker zijn voor potentiële toekomstige forummers van de week. ;-)

Zijn er hier forummers die je persoonlijk kent?

Nee.

Den Duisteren Duikboot
3 februari 2008, 17:05
DDD drinkt geen alkol

Welke ministerportefeuille zou je graag willen hebben?

Misverstandje: ik drink wel alcohol, maar geen bier. ;-)

Onderwijs. Daar waar gegroeid en gesnoeid wordt.

Zou je dan een waterke met dronkoers willen gaan drinken,en leuk praten met hem :-P

Ik denk niet dat ik mij bij Dronkoers erg op mijn gemak zou voelen.

Den Duisteren Duikboot
3 februari 2008, 17:12
Uit het forumreglement:

12. Om SPAM tegen te gaan mag je maximaal 3 vragen achter elkaar stellen.

:-)

Pluche
3 februari 2008, 17:33

Inderdaad Duikboot, het is tijd om de forummers nog eens te herinneren aan dit punt, het is immers veel gemakkelijker vragen stellen dan serieus antwoorden zoals Duikboot doet

Cynicus
3 februari 2008, 18:09
Wie gaat er volgens u de dodenvoorspellingswedstrijd winnen in 2008 ?

Cynicus
3 februari 2008, 18:35
Met hoeveel punten van mijn onconventioneel twintigpuntenprogramma (http://forum.politics.be/showthread.php?t=90126) kunt u min of meer akkoord gaan ?

Ik neem aan dat u alvast met het tiende punt wel akkoord zult gaan.

Dronkoers
3 februari 2008, 21:07

Inderdaad Duikboot, het is tijd om de forummers nog eens te herinneren aan dit punt, het is immers veel gemakkelijker vragen stellen dan serieus antwoorden zoals Duikboot doet

Nu mogen jullie zeggen wat jullie willen, wij stellen maximum 3 vragen na elkaar ;-)

Heb je iets tegen zulke vragen DDD?

Dronkoers
3 februari 2008, 21:08
Nee. Dat is ook naast de kwestie. De discussie moet niet gaan over de controlemethoden, maar om de snelheidsnormen als dusdanig.

Hier wil ik verder op ingaan:

Bedoel je nu dat de mentaliteit moet veranderen?

Dronkoers
3 februari 2008, 21:10
Ik heb niet echt een lichaamsdelenfetisj. Het gaat om de harmonie van het geheel.

Komaan, je bent FVDW... ;-)

(okee, je hoeft niet op alles te antwoorden, da's waar ;-))

Kim
3 februari 2008, 21:24

Maar ik denk niet dat je je subtiele 'verwijt' naar de islamitische mannen toe kan hardmaken. Geloof je nu echt dat een vrouw in een monokini door hen (in een islamitisch land) zou worden besprongen omdat zij (volgens jou) over weinig driftbeheersing beschikken? Ja oké, misschien om haar te bedekken met één of ander kleed ofzo... :lol: In ieder geval, je bent hier louter speculatief bezig: als dit, dan dat, etc.

Even een vraagje aan jou...

Hoe denk je over moslima's die met een hoofddoek rondlopen maar die dan tegelijkertijd 5 kilo make-up dragen, nauwsluitende jeans en dito topje hebben en die dan ook nog eens met naaldhakken van om en bij de 10 cm rondlopen? Als dat allemaal geen probleem vormt, waarom dan nog per se die hoofddoek dragen?

Dronkoers
3 februari 2008, 21:34
Even een vraagje aan jou...

Hoe denk je over moslima's die met een hoofddoek rondlopen maar die dan tegelijkertijd 5 kilo make-up dragen, nauwsluitende jeans en dito topje hebben en die dan ook nog eens met naaldhakken van om en bij de 10 cm rondlopen? Als dat allemaal geen probleem vormt, waarom dan nog per se die hoofddoek dragen?

:-(

Den Duisteren Duikboot
3 februari 2008, 21:54
Wie gaat er volgens u de dodenvoorspellingswedstrijd winnen in 2008 ?

Jantje, aangezien hij mijn eigen (officieuze) top-10 kopieerde en op die manier in de officiële competitie smokkelde.

Met hoeveel punten van mijn onconventioneel twintigpuntenprogramma (http://forum.politics.be/showthread.php?t=90126) kunt u min of meer akkoord gaan ?

Ik neem aan dat u alvast met het tiende punt wel akkoord zult gaan.

1. Fiscale voordelen voor uitkeringstrekkers afschaffen. Het fiscaal gunstregime voor uitkeringstrekkers is er mede de oorzaak van dat vele uitkeringstrekkers zich nestelen in de sociale zekerheid of het OCMW.

==> Ik ben het met je eens in zoverre dat er op fiscaal vlak geen verschil mag zijn tussen inkomens uit arbeid en inkomens uit andere bronnen, ongeacht of die bronnen uitkeringen van de SZ, bijstandsuitkeringen, kapitaal of vermogens betreffen.

2. Het parasiterend sociaal profitariaat kordaat aanpakken door werkloosheidsuitkeringen (evenals alle andere passieve uitkeringen aan werkbekwamen zonder werk, zoals bv. het OCMW-leefloon) af te schaffen en te vervangen door een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem waarbij gemeenschapsdienstpresteerders enkel nog recht zouden hebben op een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen van 5 euro per uur effectief gepresteerde gemeenschapsdienst en waarbij ze zoveel uren gemeenschapsdienst zouden mogen verrichten als ze zelf willen (of kunnen) ten einde de onvrijwillige armoede bij werkbekwamen zonder (of met onvoldoende) werk structureel op te lossen en hen tegelijkertijd aan te moedigen zo kort mogelijk gebruik te maken van een dergelijk noodsysteem. Een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem fungeert tevens als een uitermate sociaal correctiemechanisme op de vrije arbeidsmarkt, dat er voor zorgt dat de lonen op de vrije arbeidsmarkt niet onder een absoluut minimum kunnen dalen.

==> Als er gemeenschapsdiensten moeten worden vervuld, moet de overheid daar volwaardige jobs van maken, geen jobs die louter bedoeld zijn om de werkwilligheid van werklozen te testen. Volwaardige jobs impliceren ook volwaardige lonen, geen hongerloon van 5 euro. Ik ben overigens benieuwd waar je al die gemeenschapsdiensten vandaan gaat toveren. :-)

3. Gevangenissen omschakelen tot (op zijn minst) zelfbedruipende gevangeneninschakelingsbedrijven waarbij het principe "arbeid bevrijdt u uit de criminaliteit" hoog in het vaandel wordt gedragen.

==> Op zich geen kwaad idee. Ik vrees wel dat dit eerder tot een wildgroei aan gevangenissen zal leiden, aangezien ze dan toch niets meer aan de overheid kosten. Bovendien maak je het voortbestaan van een gevangenis afhankelijk van de productiviteit van de gevangenen. Dat lijkt me tamelijk riskant.

4. Afschaffing van de wettelijke maximumduur van de werkweek, ten einde de werknemers de kans te geven op vrijwillige basis te opteren voor "meer werken en meer verdienen".

==> Op voorwaarde dat 28 uren arbeid volstaat om van te leven.

5. De gezondheidszorg voor iedereen betaalbaar houden door de tijdens het leven veroorzaakte nettoziektekosten, zijnde het verschil (voor zover er sprake is van een positief verschil) tussen enerzijds de ziektekosten en anderzijds het voor het RIZIV bestemde deel van van de betaalde sociale bijdragen, na het overlijden in rekening te brengen van de nalatenschap. Diegenen die hun individuele gezondsheidszorgschuld echter zo laag mogelijk zouden willen houden ten einde er voor te zorgen dat er van hun nalatenschap zoveel mogelijk zou overblijven voor hun erfgenamen, zouden er dan goed aan doen om op tijd te kiezen van euthanasie

==> Niet akkoord, aangezien dit systeem de profiteurs als uitgangspunt neemt en niet degenen die op een correcte manier van het systeem gebruik maken. Ik heb liever één profiteur die tussen de mazen van het net glipt dan één "correcte" die het slachtoffer wordt van de strijd tegen eerstgenoemde. Bovendien bestaat het risico dat de erfgenamen de betrokkene onder druk zetten om bepaalde behandelingen te weigeren.

6. Kinderbijslag afschaffen en tegelijkertijd de sociale bijdragen verminderden met het gedeelte dat nu dient ter financiering van de kinderbijslag, zodat de nettolonen zouden stijgen, waardoor de werkende bevolking per saldo geen nood meer zou hebben aan kinderbijslag. Wie kinderen wil, moet maar bereid zijn voor zijn kinderen te gaan werken en moet maar de financiële consequenties dragen die het hebben van kinderen met zich meebrengt. Wie kinderen ter wereld brengt, draagt immers een grote verantwoordelijkheid waar niet lichtzinnig mag mee worden omgesprongen.

==> Acceptabel voorstel, ware het niet dat het voornamelijk in het voordeel speelt van kapitaalkrachtigen (wat niet per se hetzelfde is als hardwerkenden).

7. Een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel. Brussel is toch maar een multiculturele Etterbuil.

==> Ik ben voor een federaal België met ruime bevoegdheden voor de Gewesten (en in mindere mate van de Gemeenschappen).

8. Voor Vlaanderen een uitzondering bedingen op het principe van het vrije verkeer van personen binnen de Europese unie. Vlaanderen is vol, en vol is vol.

==> Het vrije verkeer van personen is vooral ingevoerd door het patronaat, met wat leuke neveneffecten voor wie graag ongestoord op reis gaat. Het zou in heel Europa moeten teruggeschroefd worden.

9. De binnengrenzen opnieuw invoeren, ten einde de grensoverschrijdende criminaliteit in te dijken.

==> Akkoord.

10. Legalisatie van een zelfbevrijdingspil zodat mensen die het leven, om welke reden dan ook, niet meer zien zitten, de mogelijkheid krijgen zichzelf te verlossen uit hun ellendig leven. De legalisatie van een dergelijke pil zou betekenen dat de mensen meer individuele vrijheid hebben waardoor de mensen het gevoel zouden krijgen dat zij, en zij alleen, baas zijn over hun levenseinde. Eigenlijk zou het recht om op een menswaardige wijze uit het leven te stappen, als een fundamenteel mensenrecht moeten worden opgenomen in de universele en Europese verklaring van de rechten van de mens, evenals in de grondwet. Ook op maatschappelijk vlak zou de legalisatie van een zelfmoordpil heel wat voordelen hebben. Ze zou een bescheiden bijdrage leveren aan de oplossing van het probleem van de overbevolking, een probleem waarvoor de beleidsmakers hardnekkig de kop in het zand steken. Verder zou ze leiden tot meer natuurlijke selectie en tot een vermindering van het aantal nuttelozen in de maatschappij. Opgeruimd staat netjes.

==> Op de laatste twee regels na volledig akkoord. Het zullen niet noodzakelijk de "nuttelozen" zijn die er gebruik van maken.

11. De vastgoedzeepbel doorprikken door het kluwen van fiscale voordelen die heden bestaan inzake levensverzekeringen, interesten, kapitaalaflossingen, renovatiewerkzaamheden, energiebesparingswerkzaamheden, enz. af te schaffen en door enkel nog het eigen volk recht te geven in Vlaanderen vastgoed te bezitten.

==> Over het eerste voorstel spreek ik mij niet uit. Ik ken daar te weinig van. Het tweede voorstel is alleen acceptabel indien er een voldoende zuurstofrijke huurmarkt is met betaalbare, ordentelijke woningen.

12. Waterdichte immigratiestop, illegale vreemdelingen effectief terugsturen, afschaffing van de "snel Belg"-wet, afschaffing van de antiracismewet, zeer streng asielbeleid.

==> Geen voorstander van een waterdichte immigratiestop, wel van striktere voorwaarden om zich hier te mogen vestigen. De zogenaamde anti-racismewet moet aangepast worden zoals door de Liga van de Mensenrechten bij monde van Jos van der Velpen is voorgesteld. De overige voorstellen zijn acceptabel.

13. Gezinshereningsterugkeerpremies voor allochtonen die huwen met een partner uit hun land van herkomst, indien ze zich in hun herkomstland met die partner vestigen. Een voorwaarde zou dan wel moeten zijn dat dergelijke allochtonen afstand doen van hun eventuele Belgische nationaliteit en via huwelijk in hun land van herkomst de nationaliteit aannemen van hun geliefde land van herkomst. Gezinsherenigingsterugkeerpremies zouden er toe bijdragen dat wij van een deel van de allochtonen zouden vanaf geraken, en zou de allochtonen de kans geven een nieuw en gelukkig leven te beginnen in hun zonnige land van herkomst met hun droompartner uit hun land van herkomst. Kortom, gezinshereningsterugkeerpremies zouden leiden tot een
win-winsituatie.

==> Ik moet de eerste allochtoon nog tegenkomen die zo'n premie werkelijk voldoende zal vinden om terug te keren naar zijn land van herkomst. :-)

14. De opvang van asielzoekers enkel nog financieren door middel van vrijwillige giften. Dan hoeft de belastingbetaler daarvoor niet meer lastig gevallen te worden, en dan kunnen die linkse rakkers die voorstander zijn van een vrijgevig asielbeleid eens tonen hoe solidair ze zijn met die zogenaamde sukkelaars uit de derde wereld.

==> Niet akkoord. De financiering is een taak van de hele samenleving. Als "rechts" minder wil uitgeven, moet het maar langs parlementaire weg ingrijpen. Ik pleit wel voor een Europese financiering.

15. Drugsverslaafden (op hun eigen kosten) gedwongen laten afkicken.

==> Dat zal een groot succes worden als je dat van hun eigen middelen laat afhangen. Bovendien heeft dwingen weinig succes. Iemand die moet afkicken moet het echt zelf willen, anders komt er niks van in huis.

16. De rokers zwaar doen betalen, ten einde hen aan te moedigen te stoppen met roken. Daar de rokers één van de grote oorzaken zijn van de stijgende uitgaven inzake gezondheidszorg, is het verantwoord dat ook aan de rokers wordt gevraagd nog wat extra bijdragen te leveren ter sanering van onze openbare financiën.

==> Dat gebeurt al.

17. Een belasting op zwaarlijvigheid, bv. ingeval van een BMI van minstens 30. Hoe hoger de BMI, des te hoger de te betalen zwaarlijvigheidsontmoedigingsbelasting. Zwaarlijvigen kosten aan ons systeem van gezondheidszorg nu eenmaal aanzienlijk meer dan mensen met een gezond gewicht. Daar, mede als gevolg van de alsmaar stijgende uitgaven inzake gezondheidszorg, onze openbare financiën er zeer slecht voorstaan, is het dan ook maar normaal dat ook aan de zwaarlijvigen wordt gevraagd een bijdrage te leveren ter sanering van onze openbare financiën. Weliswaar kunnen er vrijstellingen worden voorzien voor zwaarlijvigen die zwaarlijvig zijn als gevolg van één of andere kwaal, zoals een slechtwerkende schildklier, waaraan zij helemaal niets kunnen verhelpen. Een zwaarlijvigheidsontmoedigingsbelasting zou dus in de eerste plaats bedoeld zijn voor de zwaarlijvigen die zwaarlijvig zijn als gevolg van ongezonde eet- en leefgewoonten, en aan dergelijke slechte gewoonten valt wel iets te doen.

==> Men kan ook zwaardere taxen heffen op cholesterolverhogende producten, al speelt de combinatie van verschillende producten of de hoeveelheid van hetzelfde product meestal een grotere rol dan het afzonderlijke product. Hoe dan ook, het onderscheid tussen zwaarlijvigen-ten-gevolge-van-aanleg-of-ziekte en zwaarlijvigen-ten-gevolge-van-slechte-eet-en-bewegingsgewoonten is bijzonder moeilijk te maken. Onhaalbaar dus.

18. Zonnebaders doen betalen, ten einde het aantal huidkankers te verminderen.

Ook hier is het rechtstreekse verband moeilijk aan te tonen.

Dit is wel hilarisch: "Dit kan worden gedaan door het blanke eergevoel te stimuleren. Wat is er trouwens verkeerd aan om fier te zijn dat men blank is ??????????????? Vroeger stond bruin helemaal niet chic en werd zonneblootstellingsvermijding ten einde een zo blank mogelijke huid te behouden gezien als een deugd."

Vergeet niet dat een bruin kleurtje geassocieerd werd met "werken op het veld". Het stimuleren van een blanke huid kan wel eens een buitenarbeidzaamheidsontmoedigingseffect sorteren. :-)

19. De instroom van nieuwe leerkrachten in het onderwijs (tijdelijk) beperken, evenals meer natuurlijke selectie in het secundair onderwijs.

==> Uiteraard radicaal tegen. Je hebt wel oog voor de zichtbare kosten van het onderwijs, maar daar staan moeilijk calculeerbare baten tegenover, die m.i. de investering ruimschoots rechtvaardigen. We behoren niet voor niets tot de meest productieve werknemers van Europa. Het onderwijs kan ook bijdragen tot "Bildung", tolerantie en een democratisch burgerschap.

20. Het vak godsdienst afschaffen.

==> Maar allez, bij ons was dat meestal het leukste vak dat er was. Men zou het hooguit een andere, meer seculiere naam en inhoud kunnen geven.

Conclusie: 6 acceptabele voorstellen, 4 twijfelgevallen en 10 inacceptabele voorstellen. Ik hoop dat je er begrip voor opbrengt dat ik niet alle voorstellen even grondig heb bestudeerd en becommentarieerd. Dat zou net iets te veel van mijn tijd vergen.

Den Duisteren Duikboot
3 februari 2008, 22:11
Bedoel je nu dat de mentaliteit moet veranderen?

Ik bedoel dat er niet zozeer gediscussieerd moet worden over die flitspalen. Op zich zijn dat legitieme middelen om de naleving van een bepaalde regel te controleren. De discussie moet gaan over die regels zelf. Als men het niet eens is met die regels, moet men daarover met elkaar in debat gaan in plaats van z'n woede te koelen op een flitspaal.

Komaan, je bent FVDW... ;-)
(okee, je hoeft niet op alles te antwoorden, da's waar ;-))

Inderdaad. Ik ga het toch wat rustiger aandoen, want anders is heel mijn vakantie om zeep. :-)

Ik ga jullie eens dwingen het anders aan te pakken. Vanaf nu beantwoord ik per persoon slechts één vraag per dag (ik neem gewoon de eerste vraag die je die dag stelt en negeer eventuele andere) en alleen nog enkelvoudige vragen.

Dr. Strangelove
3 februari 2008, 23:07
Waar geloof je in? (ik bedoel het niet noodzakelijk in een religieuze betekenis)

Dr. Strangelove
3 februari 2008, 23:09
Is er iemand waar je naar opkijkt, of iemand waar je je mee identificeert? Heb je een rolmodel?

Den Duisteren Duikboot
4 februari 2008, 00:45
Waar geloof je in? (ik bedoel het niet noodzakelijk in een religieuze betekenis)

Ik geloof dat alles wat ik ervaar echt is, dat het geen hallucinatie, droom of nachtmerrie is. Veel verder reikt mijn geloof wellicht niet - of toch: ik geloof dat de toekomst mij nog wel een paar aardige momenten kan verschaffen, anders zou ik nu gelijk een duik uit het raam maken natuurlijk. Ik geloof dat mensen tot "beter" in staat zijn dan wat ze er heden ten dage soms van bakken. Maar ik geloof met even veel gemak het tegendeel...

Is er iemand waar je naar opkijkt, of iemand waar je je mee identificeert? Heb je een rolmodel?

Dat overkomt mij niet zo gauw. Een van mijn professoren heeft me de voorbije maanden wel geïnspireerd. Qua eigenschappen zijn er nogal wat gelijkenissen met mezelf, en ik dacht altijd dat het met zulke eigenschappen weinig met mij kon worden. Maar als hij het tot hoogleraar kan schoppen, moet er voor mij toch ook nog meer mogelijk zijn dan ik tot nog toe bevroedde.

Er zijn ook wel kunstenaars waar ik naar opkijk en waar ik een zekere verwantschap mee voel, maar dat is - o.a. omdat ik geen ambities meer heb op cultureel vlak - minder sterk dan vroeger. Het gaat om figuren als Gerard Reve, Will Oldham, maar evengoed romanpersonages (bijv. Raskolnikow uit Dostojevski's Misdaad en Straf).

Andro
4 februari 2008, 00:50
Heb jij een dildo in huis ?

Stratcat
4 februari 2008, 01:16
romanpersonages (bijv. Raskolnikow uit Dostojevski's Misdaad en Straf).

Zoals in de speeltuin van Raskolnikow?
Zoals Raskolnikow op schrijfnet?

Als je dit onbegrijpelijke vragen vindt, ligt het aan mij ;-)

Den Duisteren Duikboot
4 februari 2008, 01:20
Heb jij een dildo in huis ?

Keep fantasizing.

Zoals in de speeltuin van Raskolnikow?
Zoals Raskolnikow op schrijfnet?

Als je dit onbegrijpelijke vragen vindt, ligt het aan mij ;-)

De speeltuin is tegenwoordig een kuuroord. ;-)

Ken ik jou van ergens?

Stratcat
4 februari 2008, 01:23
De speeltuin is tegenwoordig een kuuroord. ;-)

Ik heb het gezien :-)

Ken ik jou van ergens?

Je kuuroord zit in mijn favorieten. Af en toe passeer ik er eens, en stel tot mijn genoegen vast dat er nog altijd leven is.
Ik heb die link jaren geleden opgeslagen, toen je net als ik op schrijfnet zat.

Den Duisteren Duikboot
4 februari 2008, 01:37
Je kuuroord zit in mijn favorieten. Af en toe passeer ik er eens, en stel tot mijn genoegen vast dat er nog altijd leven is.
Ik heb die link jaren geleden opgeslagen, toen je net als ik op schrijfnet zat.

Ik moet bekennen dat het kuuroord slecht onderhouden wordt, m.n. de Sprokkels-sectie. Reden: te lui om de hele rist teksten die "ergens" op mijn computer of "ergens" op een internetforum staan om te zetten naar HTML. :-)

Ik zie overigens dat Schrijfnet inmiddels is opgedoekt.

Uh-Huh
4 februari 2008, 13:35
Ik ga jullie eens dwingen het anders aan te pakken. Vanaf nu beantwoord ik per persoon slechts één vraag per dag (ik neem gewoon de eerste vraag die je die dag stelt en negeer eventuele andere) en alleen nog enkelvoudige vragen.
Moet je je niet aan het forumreglement houden?

Uh-Huh
4 februari 2008, 13:36
Wat is je lievelingssprookje?

Uh-Huh
4 februari 2008, 13:37
Word je snel ziek?

Kop/af
4 februari 2008, 13:38
bericht 107 niet gezien!!!!!!

http://forum.politics.be/showpost.php?p=3239535&postcount=107

Den Duisteren Duikboot
4 februari 2008, 14:25
Moet je je niet aan het forumreglement houden?

Heb ik dan een regel overtreden?

Wat is je lievelingssprookje?

Ik hield als kind van Het Tinnen Soldaatje van H.C. Andersen. Eigenlijk zou ik het eens moeten herlezen om te weten of het mij nog altijd kan bekoren.

Den Duisteren Duikboot
4 februari 2008, 14:28
Word je snel ziek?

Nee.

bericht 107 niet gezien!!!!!!

http://forum.politics.be/showpost.php?p=3239535&postcount=107

Ik ken het niet.

Geert C
4 februari 2008, 14:48
Hoe zou je jezelf omschrijven in één woord?

Dronkoers
4 februari 2008, 17:04
Inderdaad. Ik ga het toch wat rustiger aandoen, want anders is heel mijn vakantie om zeep. :-)

==> Dat zal een groot succes worden als je dat van hun eigen middelen laat afhangen. Bovendien heeft dwingen weinig succes. Iemand die moet afkicken moet het echt zelf willen, anders komt er niks van in huis.

:-P

Soit, Ga je prijsbewust winkelen?

Den Duisteren Duikboot
4 februari 2008, 18:04
Hoe zou je jezelf omschrijven in één woord?

Onbegrijpelijk.

:-P

Soit, Ga je prijsbewust winkelen?

Ik ben blij dat je zelf de link maakt met 'afkicken'. :-P

Ik winkel inderdaad "prijsbewust", maar dat gaat nu ook weer niet zover dat ik alle dagen een verzameling kortingsbonnen aanleg. Ik consumeer sowieso minder dan het gemiddelde.

Flip1
5 februari 2008, 20:13
Wordt je soms (al dan niet tegen wil en dank) door meisjes benaderd?

Dronkoers
5 februari 2008, 20:17
Bij wie voel je u direct op uw gemak?

Den Duisteren Duikboot
7 februari 2008, 23:57
Bij wie voel je u direct op uw gemak?

Wel:

Eerder rustige types, bij voorkeur iets minder intelligent dan ik en fysiek gevaarloos (geen mannen met armen waar die van mij vijf keer in kunnen).

Niet:

Figuren die graag opsnijden over hoe avontuurlijk ze wel zijn, of mij bekijken alsof ik van Mars kom gevallen omdat ik geen auto heb, of van die snobs die vinden dat je je haar niet zus of zo mag kammen omdat de mode het anders voorschrijft en dat echt niet voor zichzelf kunnen houden bij een eerste ontmoeting, of mensen die je allerlei levenslessen willen geven die je ofwel allang kent, ofwel allang hebt verworpen, of mensen die aan één stuk door tateren en je hooguit de gelegenheid geven om een vraag aan hen te stellen, of mensen die iets te nadrukkelijk verlangen dat je hen bijtreedt in hun eigen morele overtuiginkjes, etc.

Not easy... :?

Uh-Huh
8 februari 2008, 00:16
Had/heb je enige ambitie om effectief in de politiek te stappen?

Den Duisteren Duikboot
8 februari 2008, 10:50
Had/heb je enige ambitie om effectief in de politiek te stappen?

Nee, daar ben ik niet voor in de wieg gelegd. Als ik al dat geslijm aanschouw waarmee politici het plebs moeten lijmen, dan laat ik die kelk liever aan mij voorbijgaan. Het lijkt me bovendien een verschrikkelijk ondankbaar beroep: de stem van de misnoegden klinkt altijd luider dan die van de dankbaren.

Als ik als toekomstig wetenschapper, werknemer of schrijver enige invloed kan uitoefenen op de publieke opinie of achter de schermen, dan zal ik mezelf niet hoeven te verwijten dat ik alleen maar aan de zijlijn heb gestaan.

Duvelke
8 februari 2008, 12:58
Eet je graag vis?

Den Duisteren Duikboot
8 februari 2008, 14:35
Eet je graag vis?

Ligt eraan. Af en toe zalm, pladijs of haring.

Pluche
10 februari 2008, 05:08
Hoeveel punten op 10 geef je Den Duisteren Duikboot?