PDA

View Full Version : Paradox


Hans1
7 maart 2004, 11:37
Waarde Mevrouw,

Ziehier de paradox:

U bent Vlaams-nationaliste, vermoed ik en u bent doofstom. U ijvert, neem ik aan, voor méér begrip voor de doven omdat deze mensen anders zijn en dus in zekere zin op dezelfde manier moeten behandeld worden als de niet-doofstommen of zelfs van een positieve discriminatie moeten kunnen genieten.

Anderzijds kan u het, vermoed ik, niet uitstaan dat de Zuid-Belgen, die het, vandaag althans, economisch moeilijker hebben en ook, net als doofstommen anders ZOUDEN denken, in hetzelfde land leven als de Nederlandstalige Belgen.

Het ene verschil tussen mensen moeten we aanvaarden, het andere niet.

Hoe legt u dat uit?

Bruno*
8 maart 2004, 00:35
Inderdaad. Een zeer terechte, fraai geformuleerde, vraag.

zorroaster
8 maart 2004, 00:56
Dit moet zowat de meest stompzinnige vraag zijn die je al geformuleerd hebt, Hans. Zou er een forum-trofee zijn voor dit soort dingen?

Het is blijkbaar voor een staatsnationalist als jij onmogelijk het verschil tussen een individu met zijn kwaliteiten en gebreken, en een staatsstructuur, te onderscheiden?

De N-VA heeft nooit ofte nimmer de solidariteit tussen individuen (gezinnen, gehandicapten, werklozen, zieken) in vraag gesteld. Wel stellen wij ons vragen bij de Belgische staatsstructuur en de negatieve gevolgen van het samengaan van twee regio's met totaal verschillende mentaliteiten en economiëen.

Robrecht
8 maart 2004, 09:17
Het Belgische staatsnationalisme verkiest liever een staatsstruktuur, waar een heel volk tot de bedelstaf veroordeeld wordt, uit machtsbehoud van PS.
Voor de zoveelste keer (al zal het dit keer ook nog niet voldoende zijn, vrees ik)nog eens duidelijk maken dat de N-VA de NIET-construktieve geldstroom naar Wallonië aanklaagt.
Een miljarden Transfer waar "Jean Modaal" niet beter van wordt. Maar alleen de openbare ambten-economie in leven moet houden. Maw de struktuur overeind houden waar de Waal van geboorte tot dood, ingelijfd wordt in de PS-zuilen.
Een volksnationalist (en dit vind ik ook terug in de stelling van de N-VA), moet solidair zijn met andere volkeren, zodanig dat ze zich ontwikkelen, naar een zelfbepaalde vorm van zelfbestuur(autonomie)
Solidair dus op een toekomstgerichte construktieve manier, wat met deze Belgische transferconstruktie van VL naar WL, nu niet het geval is.
Dit is wat de N-VA aanklaagt, maar BuB-ers en B-plussers maken er gemakshalve maar weer een karikatuur van.
Dus ja voor mij is de verkiesbare plaats van Helga Stevens een symbool, dat de N-VA een sociaal Vlaanderen nastreeft, waar iedereen alle mogelijkheden moet hebben om zich ten volle te ontplooien. Net zoals de N-VA ijvert voor een solidariteit met Wallonië, zodanig dat ze ook naar best vermogen hun economie(dus toekomst) kunnen ontplooien, en niet langer veroordeeld zijn tot de bedelstaf.
En neen ik ben niet heiliger dan de Paus wanneer ik dit stel. Ik besef maar al te goed dat een sterk economisch Wallonië, ook van groot belang is voor de Vlaamse economie. Maw een win-win situatie als Vlaanderen zelf kan beslissen op welke manier ze construktief-solidair mag zijn met Wallonië.
Dit in tegenstelling tot de verlies-verlies-situatie met de construktie België waar Vlaanderen een bodemloze put moet vullen, en de Waalse economie verder de dieperik ingaat.
Dit België is dus ook nefast voor Wallonië, de PS weet dit, maar heeft dit onding België nodig uit machtsbehoud.
Bub-ers, B-plussers zijn dan ook de handige waterdragertjes van die machtsgeile PS.

S.
8 maart 2004, 10:42
Dit moet zowat de meest stompzinnige vraag zijn die je al geformuleerd hebt, Hans. Zou er een forum-trofee zijn voor dit soort dingen?

Het is blijkbaar voor een staatsnationalist als jij onmogelijk het verschil tussen een individu met zijn kwaliteiten en gebreken, en een staatsstructuur, te onderscheiden?

De N-VA heeft nooit ofte nimmer de solidariteit tussen individuen (gezinnen, gehandicapten, werklozen, zieken) in vraag gesteld. Wel stellen wij ons vragen bij de Belgische staatsstructuur en de negatieve gevolgen van het samengaan van twee regio's met totaal verschillende mentaliteiten en economiëen.

Inderdaad, de redenering van Hans gaat ook op moest er een unie zijn tussen Guatemala en Indonesië. Die zouden dan ook niet mogen gesplitst worden, want we moeten solidair zijn hé. Of het bestuur van het land daar onder lijdt, maakt niet veel uit.

Bruno*
8 maart 2004, 12:27
De N-VA heeft nooit ofte nimmer de solidariteit tussen individuen (gezinnen, gehandicapten, werklozen, zieken) in vraag gesteld. Wel stellen wij ons vragen bij de Belgische staatsstructuur en de negatieve gevolgen van het samengaan van twee regio's met totaal verschillende mentaliteiten en economiëen.


De N-VA is een racistische en autocratische partij. Racistisch, omdat ze het samenleven en samenbesturen met anderstaligen afwijst. Omdat ze duidt op de zogenaamde mentaliteitsverschillen tussen taalgroepen, terwijl ze beweert dat de Vlamingen één Vlaamse mentaliteit hebben.
Omdat ze constant haatcampagnes voert tegen Wallonië.
Autocratisch omdat ze inspraak van het volk door referenda weigert.

Pelgrim
8 maart 2004, 12:33
Tacitus ziet er als notoir antiracist niet tegenop om in een Groot Nederland te leven? Indien wel: RACIST!

Bruno*
8 maart 2004, 12:59
Uiteraard zie ik daar tegen op. Dat zou immers ook een secessie van Wallonië betekenen.

Dina
8 maart 2004, 13:01
De N-VA heeft nooit ofte nimmer de solidariteit tussen individuen (gezinnen, gehandicapten, werklozen, zieken) in vraag gesteld. Wel stellen wij ons vragen bij de Belgische staatsstructuur en de negatieve gevolgen van het samengaan van twee regio's met totaal verschillende mentaliteiten en economiëen.


De N-VA is een racistische en autocratische partij. Racistisch, omdat ze het samenleven en samenbesturen met anderstaligen afwijst. Omdat ze duidt op de zogenaamde mentaliteitsverschillen tussen taalgroepen, terwijl ze beweert dat de Vlamingen één Vlaamse mentaliteit hebben.
Omdat ze constant haatcampagnes voert tegen Wallonië.
Autocratisch omdat ze inspraak van het volk door referenda weigert.

Sinds wanneer zijn Vlamingen en Walen niet meer van hetzelfde "ras"? 8O
Me dunkt dat jij nogal "gemakkelijk" met de term "racisme" omspringt.... :roll:

Pelgrim
8 maart 2004, 13:11
*KNIP* provocatief gedrag wordt niet geduld.
mvg
Avalon

Herman Desmedt ©HD
8 maart 2004, 16:51
De N-VA is een racistische en autocratische partij. Racistisch, omdat ze het samenleven en samenbesturen met anderstaligen afwijst. Omdat ze duidt op de zogenaamde mentaliteitsverschillen tussen taalgroepen, terwijl ze beweert dat de Vlamingen één Vlaamse mentaliteit hebben.
Omdat ze constant haatcampagnes voert tegen Wallonië.
Autocratisch omdat ze inspraak van het volk door referenda weigert.

Ik spreek niet namens de NVA, Dat moet mevrouw Stevens maar doen,
maar ik zie dat nergens in hun partijprogramma of houding.
Wat ik hooguit zie en hoor zijn zaken die ik ook zie en hoor van Franstalige partijen over Vlaanderen, met daarbovenop dat zij niet eens het respect opbrengen om de taal van de meerderheid van de bevolking te leren.
Waarom plakt U dat etiketje dan op die ene partij en niet op al die andere?

100% VLAMING
8 maart 2004, 17:10
proficiat Tacitus, dus wat u wilt zeggen dat alle Vlaams-nationalisten racisten zijn. Dus als ik u goed versta zijn de Esten, de Letten, de Litouwers, de Finnen, de Oekrainers,... Laat ons zeggen alle landen die afgescheiden zijn van de Sovjet-unie zijn allemaal racistische landen. Ge moet het maar durven zeggen.

Als ge toch wilt debateren op een forum moet ge het ook kunnen verdragen dat er mensen zijn met een andere mening anders kunt ge beter op een Belgicistische site een beetje gaan zeveren.

S.
8 maart 2004, 17:33
De N-VA heeft nooit ofte nimmer de solidariteit tussen individuen (gezinnen, gehandicapten, werklozen, zieken) in vraag gesteld. Wel stellen wij ons vragen bij de Belgische staatsstructuur en de negatieve gevolgen van het samengaan van twee regio's met totaal verschillende mentaliteiten en economiëen.


De N-VA is een racistische en autocratische partij. Racistisch, omdat ze het samenleven en samenbesturen met anderstaligen afwijst.

Een onderscheid maken op taalbasis is volgens U racistisch. De enige mogelijkheid om dat te verklaren, is dat U denkt dat taal afhankelijk is van het ras. En dat op zich is... racistisch!

1handclapping
8 maart 2004, 18:01
Er is inderdaad een verschil tussen het Nederlands in gebarentaal en het Frans zo zou men de overtuiging kunnen hebben dat het verkieselijk is om
mensen die de Nederlandse gebarentaal beheersen in een aparte staat
samenleven tegenover gebarentaal franstaligen. Men kan het bindmiddel dat België nu eenmaal is tussen de verschillende Europese (taalculturen)
miskennen en menen dat het beter zou zijn dit af te schaffen en te verdelen tussen de resp. buurtlanden.

Voorwaarde (1) is echter dat dit de vrije keuze van de meerderheid moet zijn. Als men bedenkt dat de meeste van de 25 % Vlaams Blok kiezers
voor deze partij stemmen niet omdat het een onafhankelijk Vlaanderen
voorstaat, maar uit racistische motieven en slechts ca. 5% voor de
N.V.- A. waarbij het enige punt van perceptie-onderscheid tussen deze partij en de C.D. & V de eis voor een onafhankelijk Vlaanderen is moeten we toch aannemen dat die eis eerder laag scoort bij het electoraat.

Als er een onafhankelijk Vlaanderen ooit komt zal het wel dank zij de N.V.- A
en ondanks het VB zijn.

Peace
8 maart 2004, 18:26
Waarde Mevrouw,

Ziehier de paradox:

U bent Vlaams-nationaliste, vermoed ik en u bent doofstom. U ijvert, neem ik aan, voor méér begrip voor de doven omdat deze mensen anders zijn en dus in zekere zin op dezelfde manier moeten behandeld worden als de niet-doofstommen of zelfs van een positieve discriminatie moeten kunnen genieten.

Anderzijds kan u het, vermoed ik, niet uitstaan dat de Zuid-Belgen, die het, vandaag althans, economisch moeilijker hebben en ook, net als doofstommen anders ZOUDEN denken, in hetzelfde land leven als de Nederlandstalige Belgen.

Het ene verschil tussen mensen moeten we aanvaarden, het andere niet.

Hoe legt u dat uit?

Mevrouw Stevens is dan misschien wel doofstom maar zeker niet blind. Er zijn teveel tegenstellingen tussen Wallonië en Vlaanderen om nog als één natie te kunnen fungeren.

Nu ijvert Mevrouw Stevens voor meer begrip voor de vlamingen. Wij Vlamingen zijn namelijk allemaal gehandicapt omdat wij Wallonië als een blok aan ons been hebben hangen.

Peace
8 maart 2004, 18:32
1handclapping,

Als men bedenkt dat de meeste van de 25 % Vlaams Blok kiezers
voor deze partij stemmen niet omdat het een onafhankelijk Vlaanderen
voorstaat, maar uit racistische motieven

Vanwaar deze wijsheid? Het zou mij een waar genoegen zijn wanneer u deze stelling ook maar met een korreltje van bewijs zou kunnen staven.

Het valt mij steeds weer op dat er tegen het VB van die beweringen worden geuit die door niets te bewijzen zijn.
Dit versterkt mijn geloof in deze partij des te meer, aangezien al het negatieve tegen deze partij puur op fantasie schijnt te berusten.

Robrecht
8 maart 2004, 18:57
Ja u heeft gelijk het is algemeen geweten dat alle VB-kiezers in eerste instantie blok, stemmen om de staatkundige standpunten van die partij.
Zelfs uit hun massa-propaganda blijkt dit.
De VB huis aan huis-brochures bulken van de Vlaamse autonomie-eis, en er wordt amper demagogische gepraat over Islam-vreemdelingen-crimminaliteit en dies meer.
Zelfs hun grootste propaganda-investering, de joekels van private reklame borden, roepen om deze onafhankelijkheids-eis.
De partij die de straten ontsiert op deze borden met "geen stemrecht voor vreemdelingen" is eigenlijk niet het blok hoor, neen want die hebben als enig uithangsbord, de Vlaamse autonomie eis.
Dat weet elke VB-kiezer toch goed, wanneer hij zijn bolletje kleurt.
Ja Peace heeft gelijk, de meerderheid van de kiezer stemt VB, om de Vlaamse onafhankelijkheid.
En al die studies, naar kiesmotivatie, die allen het tegendeel beweren, zijn dikke zever.
(wat een mens hier allemaal leest) :roll:

Jasper
8 maart 2004, 19:46
Ik heb mijn woordenboek niet bij, Tacitus,

maar ik meen dat "racisme" betekent: discriminatie op basis van ras, en bij uitbreiding op basis van godsdienst, cultuur, taal...

Ik spreek niet voor de N-VA, maar ik meen te mogen zeggen (ik heb hun partijprogramma gelezen), dat deze partij juist het tegenovergestelde voorstaat.

Solidariteit (in plaats van discriminatie) met alle bevolkingsgroepen, en deze solidariteit houdt niet op aan de taalgrens.

De belgische staatsstructuur moet omgevormd worden natuurlijk tot een beter functionerend geheel; de unitaire staat moet zo veel mogelijk bevoegdheden overdragen aan de regio's (voor mijn part alle bevoegdheden); de contra-productieve transfers van de ene regio naar de andere moeten gestopt worden: investeren moet in de plaats komen van opsouperen.

Wat jij in dit programma racistisch ziet, mag joost weten
(P.S.: het kleven van een etiket "racistisch" op een partij, zonder goed ingelicht te zijn, is ook een vorm van vooroordeel of discriminatie)

Garga
8 maart 2004, 19:54
Kleine edoch belangrijke opmerking...
Het is nogal denigrerend (het zet zelfs kwaad bloed) om van 'doofstommen' te spreken.

Mevrouw Stevens mag dan wel doof zijn, maar kan zich, zoals vele andere doven, via gesproken taal verstaanbaar maken. Gelieve in het vervolg dus 'doof' te gebruiken ipv 'doofstom'.

Groot Bakkes
8 maart 2004, 20:01
Waarde Mevrouw,

Ziehier de paradox:

U bent Vlaams-nationaliste, vermoed ik en u bent doofstom. U ijvert, neem ik aan, voor méér begrip voor de doven omdat deze mensen anders zijn en dus in zekere zin op dezelfde manier moeten behandeld worden als de niet-doofstommen of zelfs van een positieve discriminatie moeten kunnen genieten.

Anderzijds kan u het, vermoed ik, niet uitstaan dat de Zuid-Belgen, die het, vandaag althans, economisch moeilijker hebben en ook, net als doofstommen anders ZOUDEN denken, in hetzelfde land leven als de Nederlandstalige Belgen.

Het ene verschil tussen mensen moeten we aanvaarden, het andere niet.

Hoe legt u dat uit?

A. Helga is niet doofstom, enkel doof.
B. Waar heeft zij ooit gezegd dat doven van positieve discriminatie moeten kunnen genieten? Zij is advocaat geworden, maar ze heeft die titel niet gekregen omdat ze doof is, maar omdat ze dit goed kan!
C. De gemiddelde Vlaamse doof(stomme) is net zo rechts of zo links als de niet-doof(stomme) Vlaming. Net zoals de gemiddelde Waalse doof(stomme) net zo rechts of zo links is als de gemiddelde Waal. De gemiddelde Waal en de gemiddelde Vlaming verschillen daaromtrent echter wel. Net zoals ook de Vlaamse en Waalse doof(stommen) hierover verschillend zijn.
D. Het ene verschil is op basis van cultuur, het andere op basis van aangeborenheid, cultuur is niet aangeboren. :wink:

Vlaamse groeten

Erwin

Peace
8 maart 2004, 20:38
Ja u heeft gelijk het is algemeen geweten dat alle VB-kiezers in eerste instantie blok, stemmen om de staatkundige standpunten van die partij.
Zelfs uit hun massa-propaganda blijkt dit.
De VB huis aan huis-brochures bulken van de Vlaamse autonomie-eis, en er wordt amper demagogische gepraat over Islam-vreemdelingen-crimminaliteit en dies meer.
Zelfs hun grootste propaganda-investering, de joekels van private reklame borden, roepen om deze onafhankelijkheids-eis.
De partij die de straten ontsiert op deze borden met "geen stemrecht voor vreemdelingen" is eigenlijk niet het blok hoor, neen want die hebben als enig uithangsbord, de Vlaamse autonomie eis.
Dat weet elke VB-kiezer toch goed, wanneer hij zijn bolletje kleurt.
Ja Peace heeft gelijk, de meerderheid van de kiezer stemt VB, om de Vlaamse onafhankelijkheid.
En al die studies, naar kiesmotivatie, die allen het tegendeel beweren, zijn dikke zever.
(wat een mens hier allemaal leest) :roll:

In al hun geschriften zult u kunnen vaststellen dat het VB ijvert voor een onafhankelijk Vlaanderen.
Ik verwijs bijvoorbeeld naar een aantal boekjes dat het Vlaams blok heeft uitgegeven en die u gratis kunt verkrijgen.
* VAN BELGIË NAAR VLAANDEREN door Peter Lemmens
* DE KOSTPRIJS VAN BELGIË door Bart Joseph en Ludo Leen
* PROEVE VAN GRONDWET VAN DEREPUBLIEK VLAANDEREN
* DE KRACHT VAN EEN OVERTUIGING

U spreekt over studies die naar het kiesgedrag van de Vlaams Blok kiezers zouden gepeild hebben.
Kunt u daar misschien de bronnen van vermeldden.

Wanneer ik met Vlaams Blok sympatisanten spreek, krijg ik toch over het algemeen te horen dat de onafhankelijkheid van Vlaanderen zeer hoog op hun verlanglijstje staat.

Misschien moet u het Vlaams Blok eens wat minder vooringenomen betrachten en op hun reeele waarden beoordelen.
Het Vlaams Blok is nog de enigste Vlaams Nationalistische partij en wanneer er ooit een onafhankelijk Vlaanderen komt zal dit nooit kunnen zonder de steeds groter wordende druk van het Vlaams Blok.

Jasper
8 maart 2004, 21:22
Het Vlaams Blok, nog de enige vlaamsnationale partij?

Peace,

Nu doe je me echt in een schaterlach uitbarsten.

Ik meen dat geen enkele partij het recht heeft zich de unieke erfgenaam van het Vlaamsnationalisme te noemen.

En in de propagandablaadjes van het Vlaams Blok wordt er meer over vreemdelingen geschreven dan over Vlaamse onafhankelijkheid.

Hans Van de Cauter
8 maart 2004, 23:30
Waarde Mevrouw,

Ziehier de paradox:

U bent Vlaams-nationaliste, vermoed ik en u bent doofstom. U ijvert, neem ik aan, voor méér begrip voor de doven omdat deze mensen anders zijn en dus in zekere zin op dezelfde manier moeten behandeld worden als de niet-doofstommen of zelfs van een positieve discriminatie moeten kunnen genieten.

Anderzijds kan u het, vermoed ik, niet uitstaan dat de Zuid-Belgen, die het, vandaag althans, economisch moeilijker hebben en ook, net als doofstommen anders ZOUDEN denken, in hetzelfde land leven als de Nederlandstalige Belgen.

Het ene verschil tussen mensen moeten we aanvaarden, het andere niet.

Hoe legt u dat uit?

A. Helga is niet doofstom, enkel doof.
B. Waar heeft zij ooit gezegd dat doven van positieve discriminatie moeten kunnen genieten? Zij is advocaat geworden, maar ze heeft die titel niet gekregen omdat ze doof is, maar omdat ze dit goed kan!
C. De gemiddelde Vlaamse doof(stomme) is net zo rechts of zo links als de niet-doof(stomme) Vlaming. Net zoals de gemiddelde Waalse doof(stomme) net zo rechts of zo links is als de gemiddelde Waal. De gemiddelde Waal en de gemiddelde Vlaming verschillen daaromtrent echter wel. Net zoals ook de Vlaamse en Waalse doof(stommen) hierover verschillend zijn.
D. Het ene verschil is op basis van cultuur, het andere op basis van aangeborenheid, cultuur is niet aangeboren. :wink:

Vlaamse groeten

Erwin

Wat zijn die verschillen tussen Nederlandstaligen en Franstaligen? Zijn er niet méér verschillen tussen jongeren en ouderen, tussen armen en rijken, tussen mannen en vrouwen, tussen gehandicapten en validen? Ik voel mij veel dichter bij een Franstalige van mijn leeftijd dan tot een Nederlandstalige van 10 of 80 jaar.

Graag zou ik van Helga Stevens een antwoord krijgen.

Helga Stevens
8 maart 2004, 23:38
Hallo,

Allereerst dit, ik ben niet doofstom. Ik ben gewoon doof, niet doofstom en zeker niet stom. Doofstom wil zeggen dat ik niet kan praten, en ik kan wel praten. Dus dit even rechtzetten.

Dove mensen (en hun ouders) háten het woord doofstom, dus mag ik iedereen vragen dit in het vervolg te laten en gewoon het woord "doof" te gebruiken. Bedankt!

Bruno*
9 maart 2004, 00:41
proficiat Tacitus, dus wat u wilt zeggen dat alle Vlaams-nationalisten racisten zijn. Dus als ik u goed versta zijn de Esten, de Letten, de Litouwers, de Finnen, de Oekrainers,... Laat ons zeggen alle landen die afgescheiden zijn van de Sovjet-unie zijn allemaal racistische landen. Ge moet het maar durven zeggen.

Als ge toch wilt debateren op een forum moet ge het ook kunnen verdragen dat er mensen zijn met een andere mening anders kunt ge beter op een Belgicistische site een beetje gaan zeveren.

Estland, Letland en Litouwen waren soevereine staten die door de Sovjetunie bezet waren. Finland werd - zeker vanaf de 19e eeuw, tot dan toe was het een zeer rustige provincie- brutaal door de Russen onderdrukt. In Oekraïne, dat lange tijd los van Moskou geweest is, beschouwde men de Sovjets (terecht) als onderdrukkers. Geen vergelijking mogelijk dus met het rijke noorden van België waar een bepaalde groep om economisch-fasciserende motieven een andere demoniseert.

Leo
9 maart 2004, 13:48
Uiteraard zie ik daar tegen op. Dat zou immers ook een secessie van Wallonië betekenen.

Dat is niet waar wanneer de Walen terugkeren naar Frankrijk, zoals het was vóór 1815. Dat is dan niets anders dan het terugdraaien van het separatisme: dat van 1815 voor de Walen, dat van 1830 voor de Vlamingen en dat van 1919 voor de ingezetenen van de Oostkantons. Een win/win situatie dus voor iedereen (behalve voor wie uit dit onrecht profijt trekt).

Bruno*
9 maart 2004, 18:23
Dat is niet waar wanneer de Walen terugkeren naar Frankrijk, zoals het was vóór 1815.

Toen Vlaanderen ook integraal deel uitmaakte van het Napoleontische keizerrijk, bedoelt u?

Groot Bakkes
9 maart 2004, 18:44
proficiat Tacitus, dus wat u wilt zeggen dat alle Vlaams-nationalisten racisten zijn. Dus als ik u goed versta zijn de Esten, de Letten, de Litouwers, de Finnen, de Oekrainers,... Laat ons zeggen alle landen die afgescheiden zijn van de Sovjet-unie zijn allemaal racistische landen. Ge moet het maar durven zeggen.

Als ge toch wilt debateren op een forum moet ge het ook kunnen verdragen dat er mensen zijn met een andere mening anders kunt ge beter op een Belgicistische site een beetje gaan zeveren.

Estland, Letland en Litouwen waren soevereine staten die door de Sovjetunie bezet waren. Finland werd - zeker vanaf de 19e eeuw, tot dan toe was het een zeer rustige provincie- brutaal door de Russen onderdrukt. In Oekraïne, dat lange tijd los van Moskou geweest is, beschouwde men de Sovjets (terecht) als onderdrukkers. Geen vergelijking mogelijk dus met het rijke noorden van België waar een bepaalde groep om economisch-fasciserende motieven een andere demoniseert.

Het was misschien een ongelukkig voorbeeld van 100%VLAMING maar diegenen die België onafhankelijk hebben gemaakt, waren dat dan racisten?

Foundation
9 maart 2004, 18:46
Ik zal mij pas mengen in deze discussie zodra mevrouw Stevens zich de moeite heeft getroost te antwoorden op de gestelde vraag.

Groot Bakkes
9 maart 2004, 18:48
A. Helga is niet doofstom, enkel doof.
B. Waar heeft zij ooit gezegd dat doven van positieve discriminatie moeten kunnen genieten? Zij is advocaat geworden, maar ze heeft die titel niet gekregen omdat ze doof is, maar omdat ze dit goed kan!
C. De gemiddelde Vlaamse doof(stomme) is net zo rechts of zo links als de niet-doof(stomme) Vlaming. Net zoals de gemiddelde Waalse doof(stomme) net zo rechts of zo links is als de gemiddelde Waal. De gemiddelde Waal en de gemiddelde Vlaming verschillen daaromtrent echter wel. Net zoals ook de Vlaamse en Waalse doof(stommen) hierover verschillend zijn.
D. Het ene verschil is op basis van cultuur, het andere op basis van aangeborenheid, cultuur is niet aangeboren. :wink:

Vlaamse groeten

Erwin

Wat zijn die verschillen tussen Nederlandstaligen en Franstaligen? Zijn er niet méér verschillen tussen jongeren en ouderen, tussen armen en rijken, tussen mannen en vrouwen, tussen gehandicapten en validen? Ik voel mij veel dichter bij een Franstalige van mijn leeftijd dan tot een Nederlandstalige van 10 of 80 jaar.
Graag zou ik van Helga Stevens een antwoord krijgen.

Er zijn uiteraard cultuurverschillen tussen jonge en oude Vlamingen. Maar het soort cultuur waar u het over heeft, de leeftijdsgebonden cultuur, is een subcultuur! In bv de jongerencultuur heb je dan nog veel verschillende subculturen, zoals bijvoorbeeld de skaterscultuur, vroeger had je de hippiecultuur en dat soort stuff, maar laat het duidelijk zijn dat dit subculturen zijn.

Nieuw-Vlaamse groeten

Erwin

Jasper
9 maart 2004, 20:52
Ik zal mij pas mengen in deze discussie zodra mevrouw Stevens zich de moeite heeft getroost te antwoorden op de gestelde vraag.

Als ik mevrouw Stevens was, zou ik enkel op serieuse vragen antwoorden.

De discriminatie van gehandicapten, en hoe deze op te lossen, lijkt mij een goede vraag.

Maar hoe je dit in godsnaam in verband kunt brengen met de belgische staatsstructuur, is voor mij een groot raadsel.
En als het toch gaat om discriminatie binnen de belgische staat, daar zullen de Vlamingen wel van kunnen meepraten.

Foundation
9 maart 2004, 21:49
Is separatisme dan de oplossing voor zulke discriminatie? (Want dat zegt N-VA). Of kan men niet beter aan integratie werken, aan hechter samen leven, als volwaardig partner besturen, inspraak geven, medezeggenschap geven, elkaars mening respecteren, zo overleggen en tot overeenkomsten komen in het volste respect voor elkaar,... (dat zeggen wij).

Hendrik GORIS
9 maart 2004, 22:32
Tacitus ratelt maar door en maakt aldus de geleende edele naam te schande (Tacitus=De Zwijger...) :

"
De N-VA is een racistische en autocratische partij. Racistisch, omdat ze het samenleven en samenbesturen met anderstaligen afwijst. Omdat ze duidt op de zogenaamde mentaliteitsverschillen tussen taalgroepen, terwijl ze beweert dat de Vlamingen één Vlaamse mentaliteit hebben.
Omdat ze constant haatcampagnes voert tegen Wallonië.
Autocratisch omdat ze inspraak van het volk door referenda weigert.
"

In werkelijkheid zijn de belgicisten zoals jij de separatisten. Jullie belgicisten hebben jullie afgescheiden van de grotere staat der Nederlanden. Daartoe behoort historisch ook Wallonië. Ik stel voor dat je dus als bewezen anti-solidair individu tov onze Noorderbroeders en zelfverklaard vijand ten opzichte van de Nederlandse Staat van de Lage Landen je hatelijkheden alle op jezelf toepast.

Als je niet rustig kunt van gedachten wisselen zonder te schelden, ben je ook al zeker geen democraat.

Mvg,
h

Hans1
9 maart 2004, 23:11
Wel, Vandeberghe, dan zijn de verschillen tussen uw subculturen nog een stuk groter dan die tussen de "culturen". Bedoelt u daarmee de westerse of de Europese cultuur? Ik ken geen Vlaamse cultuur, tenzij die van de kortzichtigheid en de stompzinnigheid. :wink:

Helga Stevens
9 maart 2004, 23:47
Waarde Mevrouw,

Ziehier de paradox:

U bent Vlaams-nationaliste, vermoed ik en u bent doofstom. U ijvert, neem ik aan, voor méér begrip voor de doven omdat deze mensen anders zijn en dus in zekere zin op dezelfde manier moeten behandeld worden als de niet-doofstommen of zelfs van een positieve discriminatie moeten kunnen genieten.

Anderzijds kan u het, vermoed ik, niet uitstaan dat de Zuid-Belgen, die het, vandaag althans, economisch moeilijker hebben en ook, net als doofstommen anders ZOUDEN denken, in hetzelfde land leven als de Nederlandstalige Belgen.

Het ene verschil tussen mensen moeten we aanvaarden, het andere niet.

Hoe legt u dat uit?

Laat mij beginnen met te antwoorden op deze vraag met het volgende citaat dat ik ergens op een forumsessie van Politics.be vond:

EEN BELGISCHE HELD

In 1845 werd Vlaanderen geteisterd door hongersnood. Enkelen richtten hun blikken naar Brussel voor een behulpzame hand.

Dat de Vlamingen Frans leren, was Rogiers' antwoord, dan kunnen zij in Wallonië hun kost verdienen als knecht en meid ; zolang zij geen Frans kennen geven wij geen frank.

Ch. Rogier, in het Franse St-Quentin geboren, die uit vaderlandsliefde België in 1830 in 't leven riep.

Alle gekheid op een stokje. De N-VA is wel voor solidariteit. Sla onze partijprogramma maar op na! (www.n-va.be) Maar waar we niet tegen kunnen is dat we geen inzage krijgen in waar al die miljarden naartoe gaan. In een soort van bodemloze put in Wallonië? En waarom verbetert de toestand in Wallonië maar niet na al die jaren van Vlaamse steun en niet te vergeten Europese steun (Henegouwen kreeg o.m. miljarden euro's uit de Europese Sociale Fondsen enz maar we zien nauwelijks enige verbetering). De PS zal daar vast wel iets mee te maken hebben. De PS zat immers onafgebroken in de Waalse gewest- en Franstalige gemeenschapsregeringen.

In Limburg (waar ik vandaan kom) werden de mijnen ook gesloten en toch is het geen woestijn geworden zoals sommige delen van Wallonië. Hoe komt dat? In Vlaanderen werden veel textielfabrieken gesloten, en toch kwam men er bovenop. Hoe komt dat?

Met andere woorden: solidariteit EN transparantie EN verantwoordelijkheid! Daar staan we voor! Solidariteit: ja, maar niet tot elke prijs!

En laat de doven hier maar buiten, die hebben met de kern van het probleem niets te maken! Die hebben het ook niet gemakkelijk maar doppen tenminste hun eigen boontjes!

Helga Stevens
10 maart 2004, 00:08
Erwin

Wat zijn die verschillen tussen Nederlandstaligen en Franstaligen? Zijn er niet méér verschillen tussen jongeren en ouderen, tussen armen en rijken, tussen mannen en vrouwen, tussen gehandicapten en validen? Ik voel mij veel dichter bij een Franstalige van mijn leeftijd dan tot een Nederlandstalige van 10 of 80 jaar.

Graag zou ik van Helga Stevens een antwoord krijgen.

Laat ons niet naast de kwestie praten! De kern van het probleem is dat een serieus beleid in dit land ONMOGELIJK is omdat de Franstalige beleidsvoerders over alle fundamentele en zelfs ook over niet zo fundamentele zaken anders denken dan de Vlaamse beleidsvoerders. We zitten met een torenhoge staatschuld omdat er in het oude België perse voor alles een compensatie moest zijn. Elke frank dat in Vlaanderen werd uitgegeven, moest ook worden uitgegeven in Wallonie, zelfs als het niet nodig was. Getuigen daarvan zijn de vele bruggen en wegen die nergens naartoe leiden. Of het hellend vlak van Ronquires of hoe dat ook moge heten. Voor de scheepsvaart bestemd, maar geen vrachtschip heeft daar ooit gebruik van gemaakt! Door de federalisering van de economische bevoegdheden is dat al verminderd.

Nog een voorbeeld? Bv in de spoorwegen eisen de Franstaligen nog steeds een 50-50% verdeelsleutel terwijl de Vlamingen wel veel meer gebruik maken van de trein en verhoudingsgewijs ook veel meer treinkilometers afleggen. Wallonië heeft geen zeehaven van betekenis, Vlaanderen wel, met Antwerpen. Toch wordt een tweede spoorontsluiting voor Antwerpen alweer jaren uitgesteld terwijl de Antwerpse haven wel de motor is van de héle Belgische economie, ook de Waalse!! De hogesnelheidslijn moest absoluut ook stoppen in Luik (die lijn is trouwens zwaar verlieslatend, de SNCF heeft al gevraagd om die lijn op te heffen en wie mag die verliezen bijpassen? Juist, ja, de Belgische staat, maw wij allemaal!), maar in Zaventem, waar tot nader orde toch de nationale luchthaven gevestigd is, ho maar! Later wordt beslist toch maar een tweede HST terminal te bouwen in Schaarbeek, of all places! Waar is de logica?

Vlaamse rechtbanken, bv in Antwerpen en Gent kampen met een tekort aan rechters, terwijl de rechtbank van Bergen dat maar 1 rechter te kort kwam, wel een extra rechter in dienst mag nemen. Solidariteit? Ja, alleen als het de Walen uitkomt!

Helga Stevens
10 maart 2004, 00:18
Is separatisme dan de oplossing voor zulke discriminatie? (Want dat zegt N-VA). Of kan men niet beter aan integratie werken, aan hechter samen leven, als volwaardig partner besturen, inspraak geven, medezeggenschap geven, elkaars mening respecteren, zo overleggen en tot overeenkomsten komen in het volste respect voor elkaar,... (dat zeggen wij).

Respect moet dan wel van TWEE kanten komen en dat is hier duidelijk niet het geval! :roll: We willen verantwoordelijk besturen, sla er de geschiedenis maar op na, maar het is gewoonweg onmogelijk met (vooral) de PS en de MR zoals zij zich tegenwoordig gedragen.

En het moet hier dan nog niet eens gaan over zaken waarover Vlamingen en Franstaligen verschillen. Sla er de Vlaamse kranten er maar op na en overal vind je verslagen over hoe Flahaut de directie van het militair hospitaal in Neder-Over-Heembeek aan de kant heeft geschoven en een dokter die zware deontologische fouten heeft gemaakt, nota bene directeur maakt, zonder enig assessment of sollicitatieprocedure. Een Vlaamse minister zou zoiets niet mogen proberen. Ik mag hopen dat ik uit de handen van die dokter blijf! Vind je dat nu verantwoord? Dat vind ik nu een heel goede illustratie van de PS politiek! In feite interesseert het beleid de PS geen zier, zolang ze maar hun mannetjes kunnen plaatsen! Is het dan zo erg gesteld met het verstand van de PS militanten dat ze zoiets slikken?

Herman Desmedt ©HD
10 maart 2004, 00:51
...
In feite interesseert het beleid de PS geen zier, zolang ze maar hun mannetjes kunnen plaatsen! Is het dan zo erg gesteld met het verstand van de PS militanten dat ze zoiets slikken?

Ik spreek uit ervaring: Ik heb ooit nog als free-lancer bij de "Forge de Clabecq" gewerkt en in nog een paar andere minder bekende Waalse en Brusselse bedrijven. Alles wat politiek of via vakbond van boven komt is heilig en daar worden geen vragen bij gesteld of ge krijgt slaande ruzie met de rest. Punt.
(Nota: in de Forge had ik zelfs ruzie met iemand omdat ik hen wees op taalfouten in 't Frans. Van een Vlaming accepteren ze zoiets gewoon niet.
En mij heeft het nooit verwonderd dat die industriële archeologie uiteindelijk dicht gegaan is, wel dat het nog zolang geduurd heeft.)

Bruno*
10 maart 2004, 12:53
Laat ons niet naast de kwestie praten! De kern van het probleem is dat een serieus beleid in dit land ONMOGELIJK is omdat de Franstalige beleidsvoerders over alle fundamentele en zelfs ook over niet zo fundamentele zaken anders denken dan de Vlaamse beleidsvoerders.

De verschillen tussen MR en VLD zijn kleiner dan tussen N-VA en sp.a, of niet soms?

Bruno*
10 maart 2004, 12:54
Vlaamse rechtbanken, bv in Antwerpen en Gent kampen met een tekort aan rechters, terwijl de rechtbank van Bergen dat maar 1 rechter te kort kwam, wel een extra rechter in dienst mag nemen. Solidariteit? Ja, alleen als het de Walen uitkomt!


Bedoelt u daarmee de bewindslieden of de Franstalige bevolking?

Bruno*
10 maart 2004, 13:01
In Limburg (waar ik vandaan kom) werden de mijnen ook gesloten en toch is het geen woestijn geworden zoals sommige delen van Wallonië. Hoe komt dat? In Vlaanderen werden veel textielfabrieken gesloten, en toch kwam men er bovenop. Hoe komt dat?


Door de torenhoge transfers vanuit het Vlaams Gewest, natuurlijk. De verschillen in provincies zijn groter dan die tussen gewesten. Brabant als geheel is rijker dan Limburg.

Foundation
10 maart 2004, 15:25
Waarde Mevrouw,

Ziehier de paradox:

U bent Vlaams-nationaliste, vermoed ik en u bent doofstom. U ijvert, neem ik aan, voor méér begrip voor de doven omdat deze mensen anders zijn en dus in zekere zin op dezelfde manier moeten behandeld worden als de niet-doofstommen of zelfs van een positieve discriminatie moeten kunnen genieten.

Anderzijds kan u het, vermoed ik, niet uitstaan dat de Zuid-Belgen, die het, vandaag althans, economisch moeilijker hebben en ook, net als doofstommen anders ZOUDEN denken, in hetzelfde land leven als de Nederlandstalige Belgen.

Het ene verschil tussen mensen moeten we aanvaarden, het andere niet.

Hoe legt u dat uit?

Laat mij beginnen met te antwoorden op deze vraag met het volgende citaat dat ik ergens op een forumsessie van Politics.be vond:

EEN BELGISCHE HELD

In 1845 werd Vlaanderen geteisterd door hongersnood. Enkelen richtten hun blikken naar Brussel voor een behulpzame hand.

Dat de Vlamingen Frans leren, was Rogiers' antwoord, dan kunnen zij in Wallonië hun kost verdienen als knecht en meid ; zolang zij geen Frans kennen geven wij geen frank.

Ch. Rogier, in het Franse St-Quentin geboren, die uit vaderlandsliefde België in 1830 in 't leven riep.

Alle gekheid op een stokje. De N-VA is wel voor solidariteit. Sla onze partijprogramma maar op na! (www.n-va.be) Maar waar we niet tegen kunnen is dat we geen inzage krijgen in waar al die miljarden naartoe gaan. In een soort van bodemloze put in Wallonië? En waarom verbetert de toestand in Wallonië maar niet na al die jaren van Vlaamse steun en niet te vergeten Europese steun (Henegouwen kreeg o.m. miljarden euro's uit de Europese Sociale Fondsen enz maar we zien nauwelijks enige verbetering). De PS zal daar vast wel iets mee te maken hebben. De PS zat immers onafgebroken in de Waalse gewest- en Franstalige gemeenschapsregeringen.

In Limburg (waar ik vandaan kom) werden de mijnen ook gesloten en toch is het geen woestijn geworden zoals sommige delen van Wallonië. Hoe komt dat? In Vlaanderen werden veel textielfabrieken gesloten, en toch kwam men er bovenop. Hoe komt dat?

Met andere woorden: solidariteit EN transparantie EN verantwoordelijkheid! Daar staan we voor! Solidariteit: ja, maar niet tot elke prijs!

En laat de doven hier maar buiten, die hebben met de kern van het probleem niets te maken! Die hebben het ook niet gemakkelijk maar doppen tenminste hun eigen boontjes!

1. U moet dus teruggrijpen naar 1845? We leven vandaag de dag zo'n 160 jaar later, als mijn horloge niet verkeerd staat. D�*t soort Belgicisme leeft vandaag de dag niet meer en wordt verafschuwd, zeker bij de organisaties die van op Belgisch vlak van tel zijn zoals bvb BPlus. Als het is als reactie tegen zulke dingen, dan leeft u enkele generaties te laat.

2. Enige verbetering merken in verschillen is uiteraard moeilijk als er ook bij ons verbetering optreedt. Twee verbeteringen naast elkaar vergelijken maken een netto stagnatie, maar al lijkt het alsof er geld naar niets is gegaan: er is verbeterd. Een wiskundeboek over exponentiële functies en de verschillen ervan t.o.v. eenzelfde tijdstip, kan de zaken uitklaren.

3. "De PS zal daar vast iets mee te maken hebben". Vast? Klinkt nogal heel deterministisch, hoewel u daarvoor geen enkel bewijs heeft. Verdachtmaking eerste klas.

4. Limburg is in vergelijking met de rest van Vlaanderen de woestijn van ons gewest. Limburg hinkt achterop in de welvaartsstatistieken per provincie, Waals-Brabant doet het een pak beter. En gezien een sterk gelijkaardige socio-economische geschiedenis tot enkele jaren terug, hebben zij heel wat meer gemeen met Luikenaars dan met West-Vlamingen, me dunkt. Limburg doet het een pak beter? Ford Genk is nog maar net achter de rug!

5. Ik heb geen idee waar al het geld naartoe gaat dat van mijn belastingen naar bijvoorbeeld een Oost-Vlaamse steuntrekker gaat. Komt dat wel goed terecht? Komt het er wel terecht, wordt het niet gebruikt voor de lonen van parlementariërs? Kortom: Transparantie? Nul. Omgekeerde solidariteit, bedankingen? Nul. Verantwoordelijkheid? Nog minder. Mag ik nu vragen dat bvb mijn wijk onafhankelijk wordt? Want vele Merksemnaars hebben geen goesting te betalen voor de problemen van Borgerhout...

Een transparant systeem komt er slechts door een unitair beleid met uniforme statistieken, volgens dezelfde parameters opgesteld. Pas dan kan men gerechtigd correct vergelijken.

Foundation
10 maart 2004, 15:42
De kern van het probleem is dat een serieus beleid in dit land ONMOGELIJK is omdat de Franstalige beleidsvoerders over alle fundamentele en zelfs ook over niet zo fundamentele zaken anders denken dan de Vlaamse beleidsvoerders. We zitten met een torenhoge staatschuld omdat er in het oude België perse voor alles een compensatie moest zijn. Elke frank dat in Vlaanderen werd uitgegeven, moest ook worden uitgegeven in Wallonie, zelfs als het niet nodig was. Getuigen daarvan zijn de vele bruggen en wegen die nergens naartoe leiden. Of het hellend vlak van Ronquires of hoe dat ook moge heten. Voor de scheepsvaart bestemd, maar geen vrachtschip heeft daar ooit gebruik van gemaakt! Door de federalisering van de economische bevoegdheden is dat al verminderd.

Nog een voorbeeld? Bv in de spoorwegen eisen de Franstaligen nog steeds een 50-50% verdeelsleutel terwijl de Vlamingen wel veel meer gebruik maken van de trein en verhoudingsgewijs ook veel meer treinkilometers afleggen. Wallonië heeft geen zeehaven van betekenis, Vlaanderen wel, met Antwerpen. Toch wordt een tweede spoorontsluiting voor Antwerpen alweer jaren uitgesteld terwijl de Antwerpse haven wel de motor is van de héle Belgische economie, ook de Waalse!! De hogesnelheidslijn moest absoluut ook stoppen in Luik (die lijn is trouwens zwaar verlieslatend, de SNCF heeft al gevraagd om die lijn op te heffen en wie mag die verliezen bijpassen? Juist, ja, de Belgische staat, maw wij allemaal!), maar in Zaventem, waar tot nader orde toch de nationale luchthaven gevestigd is, ho maar! Later wordt beslist toch maar een tweede HST terminal te bouwen in Schaarbeek, of all places! Waar is de logica?

Vlaamse rechtbanken, bv in Antwerpen en Gent kampen met een tekort aan rechters, terwijl de rechtbank van Bergen dat maar 1 rechter te kort kwam, wel een extra rechter in dienst mag nemen. Solidariteit? Ja, alleen als het de Walen uitkomt!

Blijkbaar kunnen socialisten en liberalen wel tot compromissen komen als het om besturen gaat, maar Walen en Vlamingen niet? In wat voor maatschappij denkt u te leven, dat u zulke apartheidstheorieën verkondigt?

We zitten met een torenhoge staatsschuld door veertig jaar CVP (ja, juist, uw huidige kartelpartner!) beleid en de crisis in de jaren '80. Geef Wallonië even alleen de schuld terwijl die Vlaamse partijen op zijn minst evenveel brokken hebben gemaakt!

Het hellend vlak van Ronquières is eerst zeer veel, maar naderhand inderdaad weinig gebruikt. Het was bedoeld voor gebruik door de staalnijverheid, die ingestort is. Dat houdt niet tegen dat het nog steeds een bouwkundig staaltje ingenieurstalent is, dat ook zekere toeristische waarde heeft. In 1996 heeft men er een museum aan verbonden om het te behoeden voor verval en vergetelheid. Hetzelfde verhaaltje eigenlijk als de Ijzeren Rijn. Is dat slecht, dat die er even ongebruikt heeft bijgelegen? Moet ze daarom maar afgebroken worden? Ik dacht het niet...

De spoorwegen: Wallonië heeft een veel grotere oppervlakte, die heuvelachtiger is en dus ook kostbaarder om toegankelijk te maken. Het lijkt mij logisch dat, gezien we hier reeds verzuipen in de wegen, spoorwegen, kanalen... meer investeringen gedaan worden daar waar ze nodig zijn, namelijk in het nog maar half ontsloten Wallonië.

De HST lijn naar Luik: heeft die stad soms geen recht op een snelle spoortoegang? Het is de verbinding tussen heel België en een groot deel van Frankrijk, en Keulen. Zo'n gek idee om daar een hogesnelheidslijn te leggen is het niet. Tenzij u alleen naar Amsterdam wilt vanaf hier, en voor een snelle rit Berlijn per boemel tot in Aken wilt geraken...

Dat spul over de rechtbanken, daarin ben ik het met u eens. Maar ik zou daarover liever in overleg treden met de verantwoordelijke (Onkelinkx), en samen met haar te bespreken, van elkaar te leren, elkaars beweegreden leren kennen,..., dan te zeggen "foert ik doen het zelf en trekt uwe plan". Dat zeggen we toch ook niet tegen doven?

Groot Bakkes
10 maart 2004, 15:44
Wel, Vandeberghe, dan zijn de verschillen tussen uw subculturen nog een stuk groter dan die tussen de "culturen". Bedoelt u daarmee de westerse of de Europese cultuur? Ik ken geen Vlaamse cultuur, tenzij die van de kortzichtigheid en de stompzinnigheid. :wink:

Haha, van waar heeft u de naam Vandeberghe? :lol: :lol: :lol: Ik noem helemaal niet zo, u leugenfabriek werkt beter dan uw partij. :lol: Zelfs al zijn Vlamingen volgens u stompzinnig, wij zijn een zeer welvarende regio. Dit hebben wij niet gekregen omdat wij van nature harder werken als pakweg Togolezen, maar omdat onze cultuur door de omstandigheden zo gevormd is. Vraag me niet waarom wij door de eeuwen heen vergroeid zijn van onze vrienden uit het Zuiden, de Walen, want dat weet ik niet. Wel weet ik dat er cultuurverschillen zijn. Die culturen kunnen niet in één staat samenwerken, want dan komen er botsingen. Wel kunnen zij in een grote koepel van culturen samenwerken, aan problemen die alle (of tn minste zeer veel) mensen aangaan. Die koepel is de Europese Unie, en op iets grotere schaal de Verenigde Naties. De verschillen tussen de subculturen moeten niet noodzakelijk groter zijn dan die van die culturen, maar het is wel mogelijk. Met die culturen bedoel ik de volkscultuur, de cultuur van het volk dus. Om u een paar voorbeelden te geven: De Noorse, de Estse, de Baskische, de Catalaanse, de Italiaanse, de Griekse, de Zweedse, de Waalse, de Koerdische, de Deense, de Vlaamse, de Berberscultuur, de Bulgaarse, ...

Vlaamse groeten

Erwin

S.
10 maart 2004, 15:47
Ik ken geen Vlaamse cultuur, tenzij die van de kortzichtigheid en de stompzinnigheid.

Allé, ik kan mij toch niet voorstellen dat alle Bubbers hiermee akkoord gaan? Waar is nog het verschil met 'alle Walen zijn profiteurs' en 'alle Marokkanen zijn dieven'?

Foundation
10 maart 2004, 15:53
Is separatisme dan de oplossing voor zulke discriminatie? (Want dat zegt N-VA). Of kan men niet beter aan integratie werken, aan hechter samen leven, als volwaardig partner besturen, inspraak geven, medezeggenschap geven, elkaars mening respecteren, zo overleggen en tot overeenkomsten komen in het volste respect voor elkaar,... (dat zeggen wij).

Respect moet dan wel van TWEE kanten komen en dat is hier duidelijk niet het geval! :roll: We willen verantwoordelijk besturen, sla er de geschiedenis maar op na, maar het is gewoonweg onmogelijk met (vooral) de PS en de MR zoals zij zich tegenwoordig gedragen.

En het moet hier dan nog niet eens gaan over zaken waarover Vlamingen en Franstaligen verschillen. Sla er de Vlaamse kranten er maar op na en overal vind je verslagen over hoe Flahaut de directie van het militair hospitaal in Neder-Over-Heembeek aan de kant heeft geschoven en een dokter die zware deontologische fouten heeft gemaakt, nota bene directeur maakt, zonder enig assessment of sollicitatieprocedure. Een Vlaamse minister zou zoiets niet mogen proberen. Ik mag hopen dat ik uit de handen van die dokter blijf! Vind je dat nu verantwoord? Dat vind ik nu een heel goede illustratie van de PS politiek! In feite interesseert het beleid de PS geen zier, zolang ze maar hun mannetjes kunnen plaatsen! Is het dan zo erg gesteld met het verstand van de PS militanten dat ze zoiets slikken?

Vroeger dacht men ook dat het onmogelijk was dat de aarde rond de zon zou draaien ipv andersom. Wie heeft gelijk gekregen: de geschiedenis of de toekomst?

U kapittelt samen leven en besturen met MR en PS als onmogelijk. Maar andere partijen, als CD&V, SP.A, VLD zouden wel mogelijk zijn? Nochtans zijn er minstens even veel verschillen, en moet ook daar bij coalitievorming onderhandeld worden en water in de wijn worden gedaan. Maar dat mag blijkbaar wel?

Respect moet inderdaad van twee kanten komen. Maar u doet het voor alsof �*lle Walen (wat een brute veralgemening trouwens) arrogant zouden zijn, en respectloos. Heeft u ooit mij bedankt, horende, voor het mede financieren van eventuele speciale opleidingen of behandelingen als u die genoten heeft? Want ik heb ze niet nodig, en ik weet bij God niet hoeveel van mijn geld daar naartoe gaat, naar welke instituten of naar welke doktoren of professoren, naar welk onderzoek an welke universiteit of hogeschool. Ondoorzichtige solidariteit, en ik heb nog geen glimp opgevangen van wederzijds respect? Ik zou even misnoegd moeten zijn als u met "De Walen"!

Ik post ook graag http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=11327 als referentie.

De aanstellingspolitiek van Flahaut is verwerpelijk, maar gebeurt hetzelfde niet in Vlaanderen? Worden selectieprocedures niet omver geworpen als een politicus een bepaald mannetje op een bepaalde positie wilt (wat was dat nu weer met de Post, of was het de NMBS... is Christian Heinzmann daar zo kosjer aangesteld, en wie wou die daar? Had Noel Slangen geen leuk jobje, financieel fraudeur als hij nu blijkt te zijn? En was dat de PS?) U beschuldigt de PS van alle kwaad, maar vergeet netjes om in eigen rangen te kijken. Etienne Schouppe bleek later netjes een CD&V-marionetje te zijn. En ik dacht (maar corrigeer me als ik in mijn onwetendheid verkeerd ben), ik dacht dat het een - nee maar - Vlaming is.

Groot Bakkes
10 maart 2004, 16:14
U kapittelt samen leven en besturen met MR en PS als onmogelijk. Maar andere partijen, als CD&V, SP.A, VLD zouden wel mogelijk zijn? Nochtans zijn er minstens even veel verschillen, en moet ook daar bij coalitievorming onderhandeld worden en water in de wijn worden gedaan. Maar dat mag blijkbaar wel?

Het vershil is dat de PS niets goeds moet doen voor de Vlamingen, want ze kunnen er toch geen stemmen bij halen, hoogstens van de Vlamingen in Brussel, maar die zijn toch met weinigen en 37% stemt al op het Vlaams Blok, die gaan niet ineens op de socialisten stemmen hé. :wink:

Respect moet inderdaad van twee kanten komen. Maar u doet het voor alsof �*lle Walen (wat een brute veralgemening trouwens) arrogant zouden zijn, en respectloos.

U eigen partijvoorzitter zegt in de topic 'paradox', dat de vlaamse cultuur er een is van stompzinnigheid, een brute veralgemening dus. En ongenuanceerd, zo heeft Helga dit niet gezegd. Wat wel zo is dat de Waalse cultuur altijd al heeft neergekeken op de Vlaamse, zo van 'Het zijn toch maar boerkens', dat verklaard ook de arrogantie. Die mensen zijn niet arrogant omdat het in hun genen zit ofzo, maar omdat ze zo gevormd worden. Ze doen dit ook enkel tegenover Vlamingen. Niet alle Walen zijn zo, maar er zijn er toch een hele hoop.

Heeft u ooit mij bedankt, horende, voor het mede financieren van eventuele speciale opleidingen of behandelingen als u die genoten heeft?

Maar doet Helga dan minachtend over de horenden? Neen. Een groot deel van de Walen doen wel arrogant tegenover de Vlamingen, gewoon omdat ze niet franstalig zijn. Terwijl wij hen meer als een miljard Belgische frank per dag geven. Zij doen daar ook niets constructiefs mee, integendeel, in plaats van hun verouderde industrie-economie wat op te kalefateren, steken ze iedereen in hun overheidsbedrijven. Tzal wel de schuld zijn van "les flamands", zekers? :roll:

Ik post ook graag http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=11327 als referentie.

Waarom leert dien apotheker Nederlands, omdat het hem financiëel goed uitkomt! Ik zeg niet dat dit verkeerd is, maar als dat de enige reden om België één te laten blijven, dan vind ik dat maar een triest argument. Daarbij, ze kunnen nog altijd Nederlands leren als Wallonië en Vlaanderen onafhankelijke Europese lidstaten zijn hé. En dan kunnen ze nog over de grens gaan werken, er gaan nu toch ook Nederlanders in België werken?

Etienne Schouppe bleek later netjes een CD&V-marionetje te zijn. En ik dacht (maar corrigeer me als ik in mijn onwetendheid verkeerd ben), ik dacht dat het een - nee maar - Vlaming is.

Ik denk niet dat Schouppe zijn job gekregen heeft omdat hij christen-democraat was, maar omdat hij dit goed kon, of omdat men dacht dat hij dit goed kon. Is het als ambtenaar verboden om je in je vrije tijd in politiek te interesseren? Neen, ik denk het niet, zolang je dit maar niet je beleid laat bepalen. Bij Flahaut ging het om onbekwame mensen die promoties kregen, omwille van hun politieke kleur!

Vlaamse groeten

Erwin

Hendrik GORIS
10 maart 2004, 18:46
De kern van het probleem is dat een serieus beleid in dit land ONMOGELIJK is omdat de Franstalige beleidsvoerders over alle fundamentele en zelfs ook over niet zo fundamentele zaken anders denken dan de Vlaamse beleidsvoerders. We zitten met een torenhoge staatschuld omdat er in het oude België perse voor alles een compensatie moest zijn. Elke frank dat in Vlaanderen werd uitgegeven, moest ook worden uitgegeven in Wallonie, zelfs als het niet nodig was. Getuigen daarvan zijn de vele bruggen en wegen die nergens naartoe leiden. Of het hellend vlak van Ronquires of hoe dat ook moge heten. Voor de scheepsvaart bestemd, maar geen vrachtschip heeft daar ooit gebruik van gemaakt! Door de federalisering van de economische bevoegdheden is dat al verminderd.

Nog een voorbeeld? Bv in de spoorwegen eisen de Franstaligen nog steeds een 50-50% verdeelsleutel terwijl de Vlamingen wel veel meer gebruik maken van de trein en verhoudingsgewijs ook veel meer treinkilometers afleggen. Wallonië heeft geen zeehaven van betekenis, Vlaanderen wel, met Antwerpen. Toch wordt een tweede spoorontsluiting voor Antwerpen alweer jaren uitgesteld terwijl de Antwerpse haven wel de motor is van de héle Belgische economie, ook de Waalse!! De hogesnelheidslijn moest absoluut ook stoppen in Luik (die lijn is trouwens zwaar verlieslatend, de SNCF heeft al gevraagd om die lijn op te heffen en wie mag die verliezen bijpassen? Juist, ja, de Belgische staat, maw wij allemaal!), maar in Zaventem, waar tot nader orde toch de nationale luchthaven gevestigd is, ho maar! Later wordt beslist toch maar een tweede HST terminal te bouwen in Schaarbeek, of all places! Waar is de logica?

Vlaamse rechtbanken, bv in Antwerpen en Gent kampen met een tekort aan rechters, terwijl de rechtbank van Bergen dat maar 1 rechter te kort kwam, wel een extra rechter in dienst mag nemen. Solidariteit? Ja, alleen als het de Walen uitkomt!

Blijkbaar kunnen socialisten en liberalen wel tot compromissen komen als het om besturen gaat, maar Walen en Vlamingen niet? In wat voor maatschappij denkt u te leven, dat u zulke apartheidstheorieën verkondigt?

We zitten met een torenhoge staatsschuld door veertig jaar CVP (ja, juist, uw huidige kartelpartner!) beleid en de crisis in de jaren '80. Geef Wallonië even alleen de schuld terwijl die Vlaamse partijen op zijn minst evenveel brokken hebben gemaakt!

Het hellend vlak van Ronquières is eerst zeer veel, maar naderhand inderdaad weinig gebruikt. Het was bedoeld voor gebruik door de staalnijverheid, die ingestort is. Dat houdt niet tegen dat het nog steeds een bouwkundig staaltje ingenieurstalent is, dat ook zekere toeristische waarde heeft. In 1996 heeft men er een museum aan verbonden om het te behoeden voor verval en vergetelheid. Hetzelfde verhaaltje eigenlijk als de Ijzeren Rijn. Is dat slecht, dat die er even ongebruikt heeft bijgelegen? Moet ze daarom maar afgebroken worden? Ik dacht het niet...

De spoorwegen: Wallonië heeft een veel grotere oppervlakte, die heuvelachtiger is en dus ook kostbaarder om toegankelijk te maken. Het lijkt mij logisch dat, gezien we hier reeds verzuipen in de wegen, spoorwegen, kanalen... meer investeringen gedaan worden daar waar ze nodig zijn, namelijk in het nog maar half ontsloten Wallonië.

De HST lijn naar Luik: heeft die stad soms geen recht op een snelle spoortoegang? Het is de verbinding tussen heel België en een groot deel van Frankrijk, en Keulen. Zo'n gek idee om daar een hogesnelheidslijn te leggen is het niet. Tenzij u alleen naar Amsterdam wilt vanaf hier, en voor een snelle rit Berlijn per boemel tot in Aken wilt geraken...

Dat spul over de rechtbanken, daarin ben ik het met u eens. Maar ik zou daarover liever in overleg treden met de verantwoordelijke (Onkelinkx), en samen met haar te bespreken, van elkaar te leren, elkaars beweegreden leren kennen,..., dan te zeggen "foert ik doen het zelf en trekt uwe plan". Dat zeggen we toch ook niet tegen doven?

De aanhoudende vergelijkingen van uw soort met doven zijn walgelijk.

In Antwerpen en Gent zal de rechtbank dat graag horen. Ze hadden namelijk met Onkelickx overleg, tot 2 keer toe stuurde ze haar kat.

Er bestaat een snelle lijn naar Liège, die ook ontlast wordt door een TGV die niet stopt in Lège. Het is zinloos er een dure TGV-halte te bouwen voor een trein die al weer moet remmen als ie nog maar pas op snelheid is.

Spoorwegeninvesteringen meer nodig in het heuvelachtige en legere Wallonië, in de Antwerpse haven zullen ze het graag horen.

De Ijzeren Rijn is toevallig geen museum, geen toeristische trekpleister, maar een door oorlogsomstandigheden tijdelijk gesloten drukke verkeersader.

Fout, de CVP heeft vooral gespaard en de PS met nu weer paars potverteerd. Juist, de CVP heeft toen ook soms teveel toegegeven, maar die partij deed tenminste een poging voor Vlaanderen te spreken en onderhandelt nu hopelijk harder. Zoniet zijn we nog steeds baas in eigen partij. Iets waar jullie belgicisten nu blijkbaar doodsbang van zijn.

Besluit: Vlamingen en Walen komen perfect overeen als ze zelf beslissen wat ze alleen en wat ze nog samen doen en vooral zodra jullie belgicisten daar niet meer tussen zitten om ons tegen elkaar uit te spelen.

Mvg,
h

Foundation
10 maart 2004, 19:13
Fout, de CVP heeft vooral gespaard en de PS met nu weer paars potverteerd.

Kijk de grafieken van de staatsschuld er misschien eens op na. Onder CVP mooi aangewassen, door het beleid van paars ondertussen geslonken tot 'slechts' een paar procenten boven het BNP van het land. De CVP gespaard? Laat me niet lachen!

Jasper
10 maart 2004, 19:43
Fout, de CVP heeft vooral gespaard en de PS met nu weer paars potverteerd.

Kijk de grafieken van de staatsschuld er misschien eens op na. Onder CVP mooi aangewassen, door het beleid van paars ondertussen geslonken tot 'slechts' een paar procenten boven het BNP van het land. De CVP gespaard? Laat me niet lachen!

Dit is foutief, Foundation

De staatsschuld bedraagt nog steeds zo'n 120 % van het BNP.
In absolute cijfers is de staatsschuld niet gedaald tijdens paars, in percentage een beetje, omdat je een licht hoger BNP scoort. Bovendien is door de economische crisis van de laatste jaren de rente lager, zodat het sneeuwbaleffect verminderd is.

Wie verantwoordelijk is voor de staatsschuld? Alle traditionele partijen, want die hebben na de oorlog alle lustig meegeregeerd. In de zestiger jaren is de staatsschuld dramatisch beginnen toenemen, als gevolg van een "cadeau-politiek" die de verschillende regeringen erop na hielden; de beleidsmensen van toen, zijn nagenoeg allen overleden, maar zij hebben de latere generaties met een enorme erfenis opgezadeld.

Enkele mijlpalen in de opbouw van de staatsschuld: de reconversie van de Borinage (130 miljard oude BEF), afbouw van de Kempense steenkoolmijnen (30 miljard oude BEF); voornamelijk de oliecrisis in de zeventiger jaren, toen is het sneeuwbaleffect van de intresten ontstaan (omwille van de hoge intrestvoet), men moest lenen om de intresten terug te betalen.

(en als mijn cijfers niet juist blijken, het gaat hier niet om een wetenschappelijke studie, maar ik ben graag bereid over gecorrigeerde cijfers te spreken)

Hans1
10 maart 2004, 23:24
Wel, Vandeberghe, dan zijn de verschillen tussen uw subculturen nog een stuk groter dan die tussen de "culturen". Bedoelt u daarmee de westerse of de Europese cultuur? Ik ken geen Vlaamse cultuur, tenzij die van de kortzichtigheid en de stompzinnigheid. :wink:

Haha, van waar heeft u de naam Vandeberghe? :lol: :lol: :lol: Ik noem helemaal niet zo, u leugenfabriek werkt beter dan uw partij. :lol: Zelfs al zijn Vlamingen volgens u stompzinnig, wij zijn een zeer welvarende regio. Dit hebben wij niet gekregen omdat wij van nature harder werken als pakweg Togolezen, maar omdat onze cultuur door de omstandigheden zo gevormd is. Vraag me niet waarom wij door de eeuwen heen vergroeid zijn van onze vrienden uit het Zuiden, de Walen, want dat weet ik niet. Wel weet ik dat er cultuurverschillen zijn. Die culturen kunnen niet in één staat samenwerken, want dan komen er botsingen. Wel kunnen zij in een grote koepel van culturen samenwerken, aan problemen die alle (of tn minste zeer veel) mensen aangaan. Die koepel is de Europese Unie, en op iets grotere schaal de Verenigde Naties. De verschillen tussen de subculturen moeten niet noodzakelijk groter zijn dan die van die culturen, maar het is wel mogelijk. Met die culturen bedoel ik de volkscultuur, de cultuur van het volk dus. Om u een paar voorbeelden te geven: De Noorse, de Estse, de Baskische, de Catalaanse, de Italiaanse, de Griekse, de Zweedse, de Waalse, de Koerdische, de Deense, de Vlaamse, de Berberscultuur, de Bulgaarse, ...

Vlaamse groeten

Erwin

U vergeet de meest vreemde cultuur van allemaal: de flamingantische. Met uitsterven bedreigd.

Voor de rest sluit ik me volledig aan bij de excellente commentaar van Foundation. Het is een leugen te stellen dat de Zuid-Belgische economie er niet op vooruit gaat. Ze gaat er wel op vooruit want de economie groeit er even snel als in het noorden. Bovendien zijn er die prachtige Ardennen en is er heel wat landbouw.

En in Europa zijn geen verschillen zeker? De transfers van Oost- naar West-Duitsland zijn nog een stuk hoger dan de Belgische. Hetzelfde van Engeland naar Wales en van Ile de France naar Nord-Pas-de-Calais. Maar ja, die mensen spreken dezelfde taal en kan je dus niet afscheiden.

De NVA is een racistische partij en ze beseffen het zelf nog niet eens.

Foundation
10 maart 2004, 23:57
Ik ken geen Vlaamse cultuur, tenzij die van de kortzichtigheid en de stompzinnigheid.

Allé, ik kan mij toch niet voorstellen dat alle Bubbers hiermee akkoord gaan? Waar is nog het verschil met 'alle Walen zijn profiteurs' en 'alle Marokkanen zijn dieven'?

Ik stel het inderdaad niet zo, en het is zeker geen standpunt van BUB. Dit is volledig voor de rekening van Hans.

Anderzijds acht ik het eerste deel ervan wel juist: ik heb nog nergens een sluitende definitie gelezen van "de Vlaamse cultuur"...

Hans1
11 maart 2004, 00:05
Ik ken eerlijk gezegd geen Vlaamse cultuur, wel een Nederlandstalige en als je wil een Zuid-Nederlandse, een Antwerpse, een Limburgse, een Brabantse, een Oost-Vlaamse en een West-Vlaamse. Maar een Vlaamse, nee.

Hans1
11 maart 2004, 00:08
Ik ken eerlijk gezegd geen Vlaamse cultuur, wel een Nederlandstalige en als je wil een Zuid-Nederlandse, een Antwerpse, een Limburgse, een Brabantse, een Oost-Vlaamse en een West-Vlaamse, een Belgische, een Europese en een westerse. Maar een Vlaamse, nee.
.................................................. .................

Hendrik GORIS
11 maart 2004, 00:54
Haha, van waar heeft u de naam Vandeberghe? :lol: :lol: :lol: Ik noem helemaal niet zo, u leugenfabriek werkt beter dan uw partij. :lol: Zelfs al zijn Vlamingen volgens u stompzinnig, wij zijn een zeer welvarende regio. Dit hebben wij niet gekregen omdat wij van nature harder werken als pakweg Togolezen, maar omdat onze cultuur door de omstandigheden zo gevormd is. Vraag me niet waarom wij door de eeuwen heen vergroeid zijn van onze vrienden uit het Zuiden, de Walen, want dat weet ik niet. Wel weet ik dat er cultuurverschillen zijn. Die culturen kunnen niet in één staat samenwerken, want dan komen er botsingen. Wel kunnen zij in een grote koepel van culturen samenwerken, aan problemen die alle (of tn minste zeer veel) mensen aangaan. Die koepel is de Europese Unie, en op iets grotere schaal de Verenigde Naties. De verschillen tussen de subculturen moeten niet noodzakelijk groter zijn dan die van die culturen, maar het is wel mogelijk. Met die culturen bedoel ik de volkscultuur, de cultuur van het volk dus. Om u een paar voorbeelden te geven: De Noorse, de Estse, de Baskische, de Catalaanse, de Italiaanse, de Griekse, de Zweedse, de Waalse, de Koerdische, de Deense, de Vlaamse, de Berberscultuur, de Bulgaarse, ...

Vlaamse groeten

Erwin

U vergeet de meest vreemde cultuur van allemaal: de flamingantische. Met uitsterven bedreigd.

Voor de rest sluit ik me volledig aan bij de excellente commentaar van Foundation. Het is een leugen te stellen dat de Zuid-Belgische economie er niet op vooruit gaat. Ze gaat er wel op vooruit want de economie groeit er even snel als in het noorden. Bovendien zijn er die prachtige Ardennen en is er heel wat landbouw.

En in Europa zijn geen verschillen zeker? De transfers van Oost- naar West-Duitsland zijn nog een stuk hoger dan de Belgische. Hetzelfde van Engeland naar Wales en van Ile de France naar Nord-Pas-de-Calais. Maar ja, die mensen spreken dezelfde taal en kan je dus niet afscheiden.

De NVA is een racistische partij en ze beseffen het zelf nog niet eens.

Nog maar eens dat racisme als laatste redmiddel voor de radelozen.

En dan die wilde beweringen zoals
"De transfers van Oost- naar West-Duitsland zijn nog een stuk hoger dan de Belgische."
Wellicht liegt u zelfs niet, omdat u het weeral niet weet. In Duitsland zijn de overdrachten tussen Länder grondwettelijk beperkt tot een peil dat hoogstens 6% afwijkt tov het bondsgemiddelde. Bovendien is gewaarborgd dat na solidariteit een deelstaat niet armer is dan het gemiddelde van de bondsstaat.

Goebbels, geciteerd door BUB : "Mentez, mentez, il en restera toujours quelque chose."

Mvg,
h

Hendrik GORIS
11 maart 2004, 00:55
U vergeet de meest vreemde cultuur van allemaal: de flamingantische. Met uitsterven bedreigd.

Voor de rest sluit ik me volledig aan bij de excellente commentaar van Foundation. Het is een leugen te stellen dat de Zuid-Belgische economie er niet op vooruit gaat. Ze gaat er wel op vooruit want de economie groeit er even snel als in het noorden. Bovendien zijn er die prachtige Ardennen en is er heel wat landbouw.

En in Europa zijn geen verschillen zeker? De transfers van Oost- naar West-Duitsland zijn nog een stuk hoger dan de Belgische. Hetzelfde van Engeland naar Wales en van Ile de France naar Nord-Pas-de-Calais. Maar ja, die mensen spreken dezelfde taal en kan je dus niet afscheiden.

De NVA is een racistische partij en ze beseffen het zelf nog niet eens.

Nog maar eens dat racisme als laatste redmiddel voor de radelozen.

En dan die wilde beweringen zoals
"De transfers van Oost- naar West-Duitsland zijn nog een stuk hoger dan de Belgische."
Wellicht liegt u zelfs niet, omdat u het weeral niet weet. In Duitsland zijn de overdrachten tussen Länder grondwettelijk beperkt tot een peil dat hoogstens 6% afwijkt tov het bondsgemiddelde. Bovendien is gewaarborgd dat na solidariteit een deelstaat niet armer is dan het gemiddelde van de bondsstaat.

Goebbels, geciteerd door BUB : "Mentez, mentez, il en restera toujours quelque chose."

Mvg,
h

.................................................. .................................................. .....

S.
11 maart 2004, 08:57
Ik ken eerlijk gezegd geen Vlaamse cultuur, wel een Nederlandstalige en als je wil een Zuid-Nederlandse, een Antwerpse, een Limburgse, een Brabantse, een Oost-Vlaamse en een West-Vlaamse. Maar een Vlaamse, nee.

Als kortzichtigheid en de stompzinnigheid de kenmerken zijn van de Vlaamse cultuur, wat zijn dan de kenmerken van de Waalse cultuur?

Hendrik GORIS
11 maart 2004, 09:31
Ik ken eerlijk gezegd geen Vlaamse cultuur, wel een Nederlandstalige en als je wil een Zuid-Nederlandse, een Antwerpse, een Limburgse, een Brabantse, een Oost-Vlaamse en een West-Vlaamse. Maar een Vlaamse, nee.

Als kortzichtigheid en de stompzinnigheid de kenmerken zijn van de Vlaamse cultuur, wat zijn dan de kenmerken van de Waalse cultuur?

S., aub u niet laten meesleuren naar hetzelfde lage peil van Verschillende Veile Vijanden Van Vlaanderen...

Dé Waal bestaat natuurlijk niet, net zomin als dé Vlaming. De Walen doen wat mij betreft verder wat ze zelf willen, zolang we er geen last van hebben, ze zijn meerderjarig en gewassen. Wij Vlamingen zullen ook wel onze eigen beslissingen nemen. Enkel over wat we beiden dan nog gemeenschappelijk willen doen, moeten we het eens zijn. U leest het goed, blubblubbers, Vlamingen en Walen kunnen nog samenwerken en zullen het binnen Europa wel moeten, zelfs na een verdere diepgaande federalisering van Zuid-Nederland, ook Belgique genaamd.

Mvg,
h

Hendrik GORIS
11 maart 2004, 09:59
Ik ken eerlijk gezegd geen Vlaamse cultuur, wel een Nederlandstalige en als je wil een Zuid-Nederlandse, een Antwerpse, een Limburgse, een Brabantse, een Oost-Vlaamse en een West-Vlaamse. Maar een Vlaamse, nee.

Hallo Hans,

de gustibus et coloribus non est disputandem, ook over gevoelens is het zinloos proberen mensen te overtuigen. Maar dat je erkent dat "La Belgique" in correct Nederlands "Zuid-Nederland" noemt, vind ik mooi.
Historisch is belgisch enkel een bijvoeglijk naamwoord met als bijhorend zelfstandig naamwoord niet "belgië", een veel jonger neologisme, maar Nederland. Bewijzen genoeg. De Latijnse naam voor "den Nederlandschen Leeuw" is "Leo Belgicus". "Belgae omni Galli fortissimi sunt" zou correct vertaald zijn "van alle Kelten zijn de (bewoners van de Lage Landen=) Nederlanders de dappersten". Dat waren trouwens niet alleen de Menapiërs, Eburonen,enz., enz., maar ook de Batavieren.
Een vroege republiek die overeenkwam met een "groot-belgisch" gebied noemde in het frans "Etats unis belges" en in het Nederlands bestond belgisch toen nog niet, er was sprake van "Verenigde Nederlandse republieken", in tegenstelling tot het Noorden van de Nederlanden, die een andere staatsvorm kenden.

Kortom, de belgicisten zijn historisch gezien:
1.separatisten, dus slechterikken die een reeds klein landje (de Benelux) in nog kleinere stukken wilden splitsen
2.anti-koningsgezind, want afvalligen van het rechtmatige vorstenhuis van de Nederlanden, Oranje-Nassau
3.onderscheid-makers (=discriminerenden) die andere mensen als slecht voorstellen, enkel omdat ze tot een andere bevolkingsgroep behoren. Meer bepaald het buitengooien van de Hollanders of Noord-Nederlanders ipv ermee samen te werken en te leren elkaars beweegredenen kennen en de daaruit voortvloeiende verschillen leren op prijs te stellen, etc., etc., etc.
4.ik vrees dat volgens de gedachtengang van BUB zelf, BUB daarom racistisch zou zijn, al snap ik persoonlijk het verband niet en zou ik zelf zoiets nooit durven zeggen ;o)

Besluit: BUB, uw argumenten pro patria belgica zijn versleten, maar we stellen het heel erg op prijs dat u belgië terug Zuid-Nederland wil heten.

Mvg,
h

Foundation
11 maart 2004, 11:12
Om te beginnen is het disputandum. En in correct Nederlands heet iets iets, of wordt het genoemd, maar noemt het niet. De Belgae hadden in Caesars tijd weinig te maken met Nederland, op zijn hoogtepunt (onder Trajanus geloof ik) reikte de noordelijkste grens op het continent tot aan de Rijn. Of Caesar daar al geraakt is, weet ik niet en betwijfel ik.

Dat u terug moet naar Caesar of 1815 om contra-argumenten tegen ons te zoeken, verklaart echter veel. U weet even goed als ik dat de situatie toen nu niet meer geldt, en dat het maatschapppelijk kader van toen, zo bepalend voor het doen en laten van mensen en bijgevolg de geschiedenis, helemaal niet meer in voegen is vandaag.

Wij stellen samenwerking met Nederland erg op prijs. De EU is daarvoor een fantastisch apparaat. Ook de EU groeit naar elkaar toe, getuige plannen voor gemeenschappelijke defensie, buitenlands beleid, ontwikkelingssamenwerking... Wie spreekt van buitengooien?

Besluit: wiens argumenten zijn versleten? Wij werken naar de toekomst toe, het verleden is gebeurd en valt niet meer om te keren.

Hendrik GORIS
11 maart 2004, 11:47
bedankt voor de verbetering, fortasse nunc scribemus in Latinum ut melior sim (en zeg niet dat het "sum" moet zijn)

dichterlijke vrijheid hierbij ingeroepen voor de "personificatie" enz. (en nu genoeg spijkers)

ernstig: iedereen weet waar de vergelijking met Caesar mankloopt, zelfs ik, geloof me

de afkeer voor de 'Ollanders is in uw kringen groot, open uw ogen, ik schrijf u persoonlijk geen meningen uit 1815 toe; enkel trek ik nog maar eens de vergelijking met collegae uit BUB, die de Vlaamsgezinden collectief een vooroordeel toedichten (die sommigen misschien wel uitdragen); vervolgens veroordelen die BUB collegae dan alle Vlaamsgezinden collectief omwille van die toegedichte eigenschap; het voornaamste is dat u nu zelf merkt dat zoiets "demoniseren" noemt en niet prettig is om te ondergaan. Als zodanig is mijn dag geslaagd.

Mvg,
h

zorroaster
11 maart 2004, 17:24
Om te beginnen is het disputandum. En in correct Nederlands heet iets iets, of wordt het genoemd, maar noemt het niet. De Belgae hadden in Caesars tijd weinig te maken met Nederland, op zijn hoogtepunt (onder Trajanus geloof ik) reikte de noordelijkste grens op het continent tot aan de Rijn. Of Caesar daar al geraakt is, weet ik niet en betwijfel ik.


Fout, fout, fout. Onder Trajanus bereikte het Romeinse rijk inderdaad zijn grootste omvang, maar dat was dankzij veroveringen in Dacië, Armenië en Mesopotamië. In Germania bleven de grenzen quasi hetzelfde sinds de slag bij het Teutoburgerwoud in 18 v.C.
De Romeinse grenzen reikten onder Augustus immers tot aan de Elbe (ze zijn dus heel wat verder geraakt dan de Rijn) en pas na de Romeinse nederlaag en het stilvallen van de campagnes van Tiberius en Germanicus werden de definitieve grenzen langs de Rijn vastgelegd.

Foundation
11 maart 2004, 17:57
Maar had Caesar daar al mee te maken, of ging De Bello Gallico daar over?

Afijn het gaat hier niet om de Romeinse geschiedenis. Ik zou wel eens willen vragen aan Hendrik Goris: afkeer voor Nederlanders? Wie van BUB heeft dat al openlijk zo getoond? Wij u een vooroordeel toedichten? Het welke dan (want ik heb er niet onmiddellijk weet van)?

Nederland is even goed om mee samen te werken als elk ander land. Maar wegens totaal incompatibele staatsstructuren, is het beter om Europa te laten groeien en zo een ene staatsstructuur te bekomen, dan om alles zelf op plaatselijk niveau te beginnen aanpassen en oplappen om tot hetzelfde land te kunnen behoren. Daarvoor is Europa heel erg nuttig.

Bruno*
11 maart 2004, 18:15
2.anti-koningsgezind, want afvalligen van het rechtmatige vorstenhuis van de Nederlanden, Oranje-Nassau

Rechtmatig omdat het op het Congres van Wenen zo beslist is!? 8O

Groot Bakkes
11 maart 2004, 20:19
U vergeet de meest vreemde cultuur van allemaal: de flamingantische.

Weer verkeerd, Hans, dat is een subcultuur! Nu dacht ik eindelijk dat je het begrepen had na mijn uitzetting in deze zelfde topic, maar ja: wat baten kaars en bril, als het hansworstje niet lezen wil.

Het is een leugen te stellen dat de Zuid-Belgische economie er niet op vooruit gaat.

Oh, als het er toch zo goed mee gaat, dan hebben ze onze tranfers niet meer nodig. :wink: Nee, serieus, Wallonië is een verouderde overheidseconomie. Zij hebben veel meer werklozen en maar liefst 40 % van de beroepsbevolking werkt aan de overheid. In Vlaanderen zijn dat er slechts 25 %.

Ze gaat er wel op vooruit want de economie groeit er even snel als in het noorden.

Cijfers?

Bovendien zijn er die prachtige Ardennen en is er heel wat landbouw.

Dat was ik bijna vergeten, die mooie ardennnen, ga vijftig kilometer verder en je vindt in Frankrijk of Duitsland net hetzelfde. Bovendien gaan steeds meer mensen verre reizen maken. Dat is ook de reden waarom het toerisme aan de Vlaamse kust achteruit gaat.

....en is er heel wat landbouw

Met de toetreding van Polen tot de Europese Unie zal dat niet meer veel voorstellen, subsidies verlagen en het Poolse graan/vee wordt véél goedkoper.


En in Europa zijn geen verschillen zeker? De transfers van Oost- naar West-Duitsland zijn nog een stuk hoger dan de Belgische.Hetzelfde van Engeland naar Wales en van Ile de France naar Nord-Pas-de-Calais. Maar ja, die mensen spreken dezelfde taal en kan je dus niet afscheiden.


De som is inderdaad groter, maar de som per lid van de bevolking is in Vlaanderen het hoogste van Europa. Dat is bewezen.

De NVA is een racistische partij en ze beseffen het zelf nog niet eens.

Waarom denkt u dat?

De BUB is racistisch, de voorzitter (u dus) zegt namelijk dat alle Vlamingen stomzinnig en kortzichtig zijn. Hij vergeet namelijk dat ook hij Vlaming is, maar hij beseft het zelf nog niet eens.

Vlaamse groeten

Erwin

Herman Desmedt ©HD
11 maart 2004, 20:31
U vergeet de meest vreemde cultuur van allemaal: de flamingantische.

Weer verkeerd, Hans, dat is een subcultuur! Nu dacht ik eindelijk dat je het begrepen had na mijn uitzetting in deze zelfde topic, maar ja: wat baten kaars en bril, als het hansworstje niet lezen wil.

Het is een leugen te stellen dat de Zuid-Belgische economie er niet op vooruit gaat.

Oh, als het er toch zo goed mee gaat, dan hebben ze onze tranfers niet meer nodig. :wink: Nee, serieus, Wallonië is een verouderde overheidseconomie. Zij hebben veel meer werklozen en maar liefst 40 % van de beroepsbevolking werkt aan de overheid. In Vlaanderen zijn dat er slechts 25 %.

Ze gaat er wel op vooruit want de economie groeit er even snel als in het noorden.

Cijfers?

Bovendien zijn er die prachtige Ardennen en is er heel wat landbouw.

Dat was ik bijna vergeten, die mooie ardennnen, ga vijftig kilometer verder en je vindt in Frankrijk of Duitsland net hetzelfde. Bovendien gaan steeds meer mensen verre reizen maken. Dat is ook de reden waarom het toerisme aan de Vlaamse kust achteruit gaat.

....en is er heel wat landbouw

Met de toetreding van Polen tot de Europese Unie zal dat niet meer veel voorstellen, subsidies verlagen en het Poolse graan/vee wordt véél goedkoper.


En in Europa zijn geen verschillen zeker? De transfers van Oost- naar West-Duitsland zijn nog een stuk hoger dan de Belgische.Hetzelfde van Engeland naar Wales en van Ile de France naar Nord-Pas-de-Calais. Maar ja, die mensen spreken dezelfde taal en kan je dus niet afscheiden.


De som is inderdaad groter, maar de som per lid van de bevolking is in Vlaanderen het hoogste van Europa. Dat is bewezen.

De NVA is een racistische partij en ze beseffen het zelf nog niet eens.

Waarom denkt u dat?

De BUB is racistisch, de voorzitter (u dus) zegt namelijk dat alle Vlamingen stomzinnig en kortzichtig zijn. Hij vergeet namelijk dat ook hij Vlaming is, maar hij beseft het zelf nog niet eens.

Vlaamse groeten

Erwin

Moeten we dit niet naar het VB sturen? Daar zijn ze tegenwoordig blijkbaar geïntresseert in onterrechte beschuldiging van dat soort.

Groot Bakkes
11 maart 2004, 20:48
Weer verkeerd, Hans, dat is een subcultuur! Nu dacht ik eindelijk dat je het begrepen had na mijn uitzetting in deze zelfde topic, maar ja: wat baten kaars en bril, als het hansworstje niet lezen wil.



Oh, als het er toch zo goed mee gaat, dan hebben ze onze tranfers niet meer nodig. :wink: Nee, serieus, Wallonië is een verouderde overheidseconomie. Zij hebben veel meer werklozen en maar liefst 40 % van de beroepsbevolking werkt aan de overheid. In Vlaanderen zijn dat er slechts 25 %.



Cijfers?



Dat was ik bijna vergeten, die mooie ardennnen, ga vijftig kilometer verder en je vindt in Frankrijk of Duitsland net hetzelfde. Bovendien gaan steeds meer mensen verre reizen maken. Dat is ook de reden waarom het toerisme aan de Vlaamse kust achteruit gaat.



Met de toetreding van Polen tot de Europese Unie zal dat niet meer veel voorstellen, subsidies verlagen en het Poolse graan/vee wordt véél goedkoper.




De som is inderdaad groter, maar de som per lid van de bevolking is in Vlaanderen het hoogste van Europa. Dat is bewezen.



Waarom denkt u dat?

De BUB is racistisch, de voorzitter (u dus) zegt namelijk dat alle Vlamingen stomzinnig en kortzichtig zijn. Hij vergeet namelijk dat ook hij Vlaming is, maar hij beseft het zelf nog niet eens.

Vlaamse groeten

Erwin

Moeten we dit niet naar het VB sturen? Daar zijn ze tegenwoordig blijkbaar geïntresseert in onterrechte beschuldiging van dat soort.

U mag sturen wat u wilt. Ik blijf bij mijn standpunt, de BUB is een clubje racistjes.

Vlaamse groeten

Erwin

Helga Stevens
11 maart 2004, 21:58
In Limburg (waar ik vandaan kom) werden de mijnen ook gesloten en toch is het geen woestijn geworden zoals sommige delen van Wallonië. Hoe komt dat? In Vlaanderen werden veel textielfabrieken gesloten, en toch kwam men er bovenop. Hoe komt dat?


Door de torenhoge transfers vanuit het Vlaams Gewest, natuurlijk. De verschillen in provincies zijn groter dan die tussen gewesten. Brabant als geheel is rijker dan Limburg.

Die transfers verdwenen/verdwijnen tenminste niet in een bodemloze put! Terwijl het in Wallonïë maar van kwaad tot erger gaat... In Wallonie werkt zowat iedereen bij de overheid en toch is er NOG zo'n hoge werkloosheid... Hoe kan dat nu??

Trouwens, Vlamingen zijn ten tijde van werkloosheid niet te beroerd om bv buiten de eigen streek werk te gaan zoeken. Dat kan men al veel minder van de Walen zeggen.

Helga Stevens
11 maart 2004, 22:24
Blijkbaar kunnen socialisten en liberalen wel tot compromissen komen als het om besturen gaat, maar Walen en Vlamingen niet? In wat voor maatschappij denkt u te leven, dat u zulke apartheidstheorieën verkondigt?

We zitten met een torenhoge staatsschuld door veertig jaar CVP (ja, juist, uw huidige kartelpartner!) beleid en de crisis in de jaren '80. Geef Wallonië even alleen de schuld terwijl die Vlaamse partijen op zijn minst evenveel brokken hebben gemaakt!
h

Ik verkondig geen apartheidstheorieën. Het volstaat even de krant te lezen!

Ja, ja geef de CVP maar de schuld. Trouwens, ik meen me te herinneren dat tot de jaren 70 vooral Belgische partijen regeerden, dus de staatschuld is niet de schuld van de Vlamingen of de Walen, maar wel van de Belgische regeringspartijen uit die tijd! Maar dat is de kern niet van mijn betoog. De staatschuld is er onder meer gekomen doordat België een wafelijzerpolitiek moest voeren. Anders was regeren onmogelijk.

Helga Stevens
11 maart 2004, 22:32
5. Ik heb geen idee waar al het geld naartoe gaat dat van mijn belastingen naar bijvoorbeeld een Oost-Vlaamse steuntrekker gaat. Komt dat wel goed terecht? Komt het er wel terecht, wordt het niet gebruikt voor de lonen van parlementariërs? Kortom: Transparantie? Nul. Omgekeerde solidariteit, bedankingen? Nul. Verantwoordelijkheid? Nog minder. Mag ik nu vragen dat bvb mijn wijk onafhankelijk wordt? Want vele Merksemnaars hebben geen goesting te betalen voor de problemen van Borgerhout...

Een transparant systeem komt er slechts door een unitair beleid met uniforme statistieken, volgens dezelfde parameters opgesteld. Pas dan kan men gerechtigd correct vergelijken.

Uniforme en klare statistieken, dat is wat we al jaren vragen maar in dit land gewoon niet bestaan. Zelfs over criminaliteit heeft men geen betrouwbare cijfers. Dit heeft niets te maken met een unitair beleid maar gewoon met een gebrek aan politieke wil. Want op het vlak van statistiek is België echt een ontwikkelingsland. En waarom, omdat er anders teveel aan het licht zou komen!? 8O

Helga Stevens
11 maart 2004, 22:44
Respect moet inderdaad van twee kanten komen. Maar u doet het voor alsof �*lle Walen (wat een brute veralgemening trouwens) arrogant zouden zijn, en respectloos. Heeft u ooit mij bedankt, horende, voor het mede financieren van eventuele speciale opleidingen of behandelingen als u die genoten heeft? Want ik heb ze niet nodig, en ik weet bij God niet hoeveel van mijn geld daar naartoe gaat, naar welke instituten of naar welke doktoren of professoren, naar welk onderzoek an welke universiteit of hogeschool. Ondoorzichtige solidariteit, en ik heb nog geen glimp opgevangen van wederzijds respect? Ik zou even misnoegd moeten zijn als u met "De Walen"!



Ik dank u op mijn blote knieën voor uw solidariteit met de doven! En dit is welgemeend, hoor!

Even een zijsprongetje: om al die dure dokters, experten en wie nog allemaal en dure en eindeloze onderzoeken vragen we (de dovengemeenschap) helemaal niet. Het enige dat we vragen is dat er ook eens naar de doven wordt geluisterd en dat we het recht krijgen om onderwijs te genieten in Vlaamse gebarentaal! Op een punt staat Wallonie mijlenver vooruit op Vlaanderen: daar werd de Frans-Belgische gebarentaal vorig jaar bij decreet erkend! Waar wacht Vlaanderen op??

zorroaster
11 maart 2004, 23:02
Maar had Caesar daar al mee te maken, of ging De Bello Gallico daar over?


Caesar is kort de Rijn overgestoken om de Ubiërs een lesje te leren en het stamhoofd Ariovistus te straffen voor zijn invallen in Gallië, maar hij is elke keer meteen teruggetrokken.

De echte verovering van Germania begint pas onder Augustus en ging tijdens diens regeerperiode ook weer grotendeels verloren (op de kleine provincies Germania Inferior en Superior, rond Trier gesitueerd, na).

Foundation
11 maart 2004, 23:58
Door de torenhoge transfers vanuit het Vlaams Gewest, natuurlijk. De verschillen in provincies zijn groter dan die tussen gewesten. Brabant als geheel is rijker dan Limburg.

Die transfers verdwenen/verdwijnen tenminste niet in een bodemloze put! Terwijl het in Wallonïë maar van kwaad tot erger gaat... In Wallonie werkt zowat iedereen bij de overheid en toch is er NOG zo'n hoge werkloosheid... Hoe kan dat nu??

Trouwens, Vlamingen zijn ten tijde van werkloosheid niet te beroerd om bv buiten de eigen streek werk te gaan zoeken. Dat kan men al veel minder van de Walen zeggen.

Kom kom, nu niet overdrijven he.

Veel inzicht hebben de mensen niet in waar hun geld interprovinciaal heen gaat. En of het nuttig besteed wordt, daar hebben ze maar het raden naar.

Bodemloze putten? Wallonië krijgt genoeg geld om ons bij te benen, maar niet om ons in te halen. Dat er dan een netto verschil van nul ontstaat, komt niet doordat Wallonië minder gegroeid is, maar doordat wij meer gegroeid zijn.

Iedereen zou er werken bij de overheid, kom op zeg. Wat reken je om te beginnen al allemaal in overheidsdienst? Tja, als je de post, de nmbs, belgacom, de leerkrachten, alle overheidsdiensten enz. bij elkaar optelt, dan kan ik geloven dat je tot zo'n aantal komt.

In een eengemaakt land is het daarom geen slecht idee om regio's waar het minder goed gaat voorrang te geven bij aanwervingsprocedures. Een vorm van positieve discriminatie, zoals die ook voor vrouwen in de politiek aanwezig is. Uiteraard dient het niet zo te blijven.

Waarom er nog steeds een grote werkloosheid is? Een ingestorte pijler van een economie wordt nu eenmaal niet snel vervangen. Ook in Limburg hinkt men nog steeds achterop in vergelijking met de rest van Vlaanderen, hoewel ze daar toch al jaar en dag bij zijn aangesloten en in zijn geïntegreerd. Hoe kan dat nu? Socio-economie kan je niet van de ene dag op de andere veranderen.

Heeft u trouwens cijfers die bevestigen dat Vlamingen sneller buiten de streek zouden gaan werken dan Walen? En is dat een bewezen tendens? En vooral: moeten we daarom gaan splitsen? Want misschien moet men dan ook maar jongens- en meisjesscholen terug oprichten. Want jongens hebben veel meer de tendens om buitenshuis te ravotten dan meisjes.

Hendrik GORIS
12 maart 2004, 00:23
Maar had Caesar daar al mee te maken, of ging De Bello Gallico daar over?

Afijn het gaat hier niet om de Romeinse geschiedenis. Ik zou wel eens willen vragen aan Hendrik Goris: afkeer voor Nederlanders? Wie van BUB heeft dat al openlijk zo getoond? Wij u een vooroordeel toedichten? Het welke dan (want ik heb er niet onmiddellijk weet van)?

Nederland is even goed om mee samen te werken als elk ander land. Maar wegens totaal incompatibele staatsstructuren, is het beter om Europa te laten groeien en zo een ene staatsstructuur te bekomen, dan om alles zelf op plaatselijk niveau te beginnen aanpassen en oplappen om tot hetzelfde land te kunnen behoren. Daarvoor is Europa heel erg nuttig.

beide juist (sic sunt)

ook juist (atque sic est)
veralgemening van BUB-afkeer tgo Nederlanders is een boutade, uitgelegd in vorig bericht, maar gefundeerd ( http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=11320 dixit Tacitus)
toegedichte vooroordeel is tegenover de Walen natuurlijk en in vele berichten meteen uitgebreid tot racisme ( http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=11320 dixit Tacitus, http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=11320&postdays=0&postorder=asc&start=45
dixit Hans1)
en fascisme ( http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=11320&postdays=0&postorder=asc&start=15
dixit Tacitus)

waarvan nota, de gedachten zijn vrij, ook in een vrij Vlaanderen ;o)

Mvg,
h

Foundation
12 maart 2004, 17:08
Mag ik u er aan herinneren dat forumgebruiker Tacitus sinds geruime tijd geen lid meer is van BUB?

Groot Bakkes
12 maart 2004, 17:58
Bodemloze putten? Wallonië krijgt genoeg geld om ons bij te benen, maar niet om ons in te halen. Dat er dan een netto verschil van nul ontstaat, komt niet doordat Wallonië minder gegroeid is, maar doordat wij meer gegroeid zijn.

En waarom zijn wij sneller gegroeid??? Omdat Wallonië krampachtig vast houdt aan zijn overheidseconomie, waar resultaten van geen belang zijn. :roll:

]Iedereen zou er werken bij de overheid, kom op zeg. Wat reken je om te beginnen al allemaal in overheidsdienst? Tja, als je de post, de nmbs, belgacom, de leerkrachten, alle overheidsdiensten enz. bij elkaar optelt, dan kan ik geloven dat je tot zo'n aantal komt.

In Wallonië werkt 40 % van de beroepsbevolking aan de overheid, in Vlaanderen is dat slechts 25 % van de beroepsbevolking. Een heel verschil dus, wij hebben onze economie aangepast op nog een paar eeuwen verder te kunnen, Wallonië leeft nog in de 20ste eeuw. :twisted:

In een eengemaakt land is het daarom geen slecht idee om regio's waar het minder goed gaat voorrang te geven bij aanwervingsprocedurest daarom geen slecht idee om regio's waar het minder goed gaat voorrang te geven bij aanwervingsprocedures.

Nu kunnen wij Vlamingen er nog voor opdraaien omdat Wallonië zijn economie niet wil aanpassen. Goed bezig, kerel. :?

Een ingestorte pijler van een economie wordt nu eenmaal niet snel vervangen. Ook in Limburg hinkt men nog steeds achterop in vergelijking met de rest van Vlaanderen, hoewel ze daar toch al jaar en dag bij zijn aangesloten en in zijn geïntegreerd. Hoe kan dat nu? Socio-economie kan je niet van de ene dag op de andere veranderen.

Limburg probeert te minste om zijn economie te moderniseren.

Vlaamse groeten

Erwin

Hans1
12 maart 2004, 22:23
Limburg krijgt gewoon meer geld omdat het geld krijgt van het Vlaamse gewest, dat er momenteel beter aan toe. Er is geen economische solidariteit tussen de gewesten. De Belgische solidariteit is slechts interpersoonlijk en dat is niet genoeg voor een harmonieuze ontwikkeling van heel het land.

Bruno*
12 maart 2004, 22:28
Doe geen moeite, Hans, ze is vastgeroest in haar xenofobe "eigen volk eerst/alleen"-logica. Ik heb heel veel begrip voor doven, maar dat de N-VA deze mensen misbruikt om te tonen hoe "verdraagzaam" ze feitelijk wel zijn, is gewoonweg walgelijk.

Fribre
12 maart 2004, 22:38
Doe geen moeite, Hans, ze is vastgeroest in haar xenofobe "eigen volk eerst/alleen"-logica. Ik heb heel veel begrip voor doven, maar dat de N-VA deze mensen misbruikt om te tonen hoe "verdraagzaam" ze feitelijk wel zijn, is gewoonweg walgelijk.


U bent niet te schatten, Helga is alvast verdraagzamer dan u! De N-VA misbruikt de doven niet om aan te tonen dat ze verdraagzamer zijn, maar zij zijn toch maar weer de enige partij naar mijn weten die de problematiek aankaart!

Xnorf
12 maart 2004, 23:02
*kuch *kuch**kuch* de enige? *kuch**kuch**kuch*dat ga je hier toch niet menen dat nva de enige vlaamsnationale partij is die de geldstroom naar wallonië aankaart he

Hendrik GORIS
12 maart 2004, 23:08
Doe geen moeite, Hans, ze is vastgeroest in haar xenofobe "eigen volk eerst/alleen"-logica. Ik heb heel veel begrip voor doven, maar dat de N-VA deze mensen misbruikt om te tonen hoe "verdraagzaam" ze feitelijk wel zijn, is gewoonweg walgelijk.

doe geen moeite Hans&Bruno, wij Vlaamse volksnationalisten laten onze Limburgers nooit los.

Mvg,
h

Xnorf
12 maart 2004, 23:11
:-) in limburg zitten namelijk ook vlaams-nationalisten 8)

Hendrik GORIS
12 maart 2004, 23:11
*kuch *kuch**kuch* de enige? *kuch**kuch**kuch*dat ga je hier toch niet menen dat nva de enige vlaamsnationale partij is die de geldstroom naar wallonië aankaart he

naar mijn bescheiden mening bedoelt de schrijver die uw kuchbui veroorzaakte, verbeter me gerust als ik fout zit, dat inzake integratie van doven en gehandicapten de N-VA ook toepast "GEEN WOORDEN MAAR DADEN". (Wat betreft het Vlaams-Nationalisme dus ook, dat heeft Niveaan Geert Burger onlangs nog bewezen vanuit regeringsverantwoordelijkheid en als dat geen door het VB verguisde "postje" is...)

Mvg,
h

Bruno*
12 maart 2004, 23:59
Doe geen moeite, Hans, ze is vastgeroest in haar xenofobe "eigen volk eerst/alleen"-logica. Ik heb heel veel begrip voor doven, maar dat de N-VA deze mensen misbruikt om te tonen hoe "verdraagzaam" ze feitelijk wel zijn, is gewoonweg walgelijk.

doe geen moeite Hans&Bruno, wij Vlaamse volksnationalisten laten onze Limburgers nooit los.

Mvg,
h

QED! Wat voor Limburgers kan, kan niet voor Franstaligen.

Hendrik GORIS
13 maart 2004, 00:22
doe geen moeite Hans&Bruno, wij Vlaamse volksnationalisten laten onze Limburgers nooit los.

Mvg,
h

QED! Wat voor Limburgers kan, kan niet voor Franstaligen.

U bent van slechte wil.
1.
We gaan niet verder opsplitsen na de splitsing, vergeet het, ijdele hoop uwerzijds.
2.
We zullen zelfs beter kunnen samenwerken met de Walen na de splitsing.
3.
De franstaligen in Vlaanderen zullen zich verder aanpassen. Vandaag stond in de TIJD een verslag van een wetenschappelijke opiniepeling in Vilvoorde waaruit blijkt dat plaatselijke franstaligen (dus in Vlaanderen) voor een groot gedeelte de Vlaamse eisen steunen.

Mvg,
h

Nota Bene: ik heb een franse schoonbroer, had een gestorven Waalse schoonbroer, mijn vrouw heeft Waalse familie, ik heb Franse familie. Qui est-ce qui est borné ici?

zorroaster
13 maart 2004, 01:47
Doe geen moeite, Hans, ze is vastgeroest in haar xenofobe "eigen volk eerst/alleen"-logica. Ik heb heel veel begrip voor doven, maar dat de N-VA deze mensen misbruikt om te tonen hoe "verdraagzaam" ze feitelijk wel zijn, is gewoonweg walgelijk.

Een dove mag dus niet aan politiek doen, want dan wordt ze gebruikt?

Mag ik erop wijzen dat het nota bene Hans was die als eerste kwam stellen dat een dove niet het recht had Vlaams-nationaliste te zijn? Een belgicist die iemand op zijn handicap aanvalt om te tonen hoe onverdraagzaam hij is, is gewoonweg walgelijk.

Bruno*
13 maart 2004, 02:04
Hans heeft nooit gezegd dat een dove niet het recht heeft om aan politiek te doen. U kan trouwens best zwijgen over verdraagzaamheid, uw partij ziet de 'Walen' als bron van alle kwaad.

Vlaamse Leeuw
13 maart 2004, 11:23
Hans heeft nooit gezegd dat een dove niet het recht heeft om aan politiek te doen. U kan trouwens best zwijgen over verdraagzaamheid, uw partij ziet de 'Walen' als bron van alle kwaad.

Fout fout fout! De N-VA - ik toch dan, maar denk wel dat dit voor de partij geldt - kan niet leven met hoe de Waalse politici aan politiek doen.

Vlaamse Leeuw
13 maart 2004, 11:24
uw partij ziet de 'Walen' als bron van alle kwaad.

Ik heb trouwens geen enkel probleem met de "Walen".

Foundation
13 maart 2004, 12:56
Limburg probeert te minste om zijn economie te moderniseren.


Hoera, we merken er elke dag de resultaten van !

Kuch kuch ... Ford kuch kuch kuch rochel...

Xnorf
13 maart 2004, 13:03
aan ford kan limburg zelf niets aan doen... dat moet geregeld worden op federaal vlak. limburg heeft gedaan wat het kon om die jobs te redden , wat van de federale regering niet gezegd kan worden.

zorroaster
13 maart 2004, 14:34
Die transfers verdwenen/verdwijnen tenminste niet in een bodemloze put! Terwijl het in Wallonïë maar van kwaad tot erger gaat... In Wallonie werkt zowat iedereen bij de overheid en toch is er NOG zo'n hoge werkloosheid... Hoe kan dat nu??

Trouwens, Vlamingen zijn ten tijde van werkloosheid niet te beroerd om bv buiten de eigen streek werk te gaan zoeken. Dat kan men al veel minder van de Walen zeggen.

Kom kom, nu niet overdrijven he.

Veel inzicht hebben de mensen niet in waar hun geld interprovinciaal heen gaat. En of het nuttig besteed wordt, daar hebben ze maar het raden naar.

Bodemloze putten? Wallonië krijgt genoeg geld om ons bij te benen, maar niet om ons in te halen. Dat er dan een netto verschil van nul ontstaat, komt niet doordat Wallonië minder gegroeid is, maar doordat wij meer gegroeid zijn.

Iedereen zou er werken bij de overheid, kom op zeg. Wat reken je om te beginnen al allemaal in overheidsdienst? Tja, als je de post, de nmbs, belgacom, de leerkrachten, alle overheidsdiensten enz. bij elkaar optelt, dan kan ik geloven dat je tot zo'n aantal komt.

In een eengemaakt land is het daarom geen slecht idee om regio's waar het minder goed gaat voorrang te geven bij aanwervingsprocedures. Een vorm van positieve discriminatie, zoals die ook voor vrouwen in de politiek aanwezig is. Uiteraard dient het niet zo te blijven.

Waarom er nog steeds een grote werkloosheid is? Een ingestorte pijler van een economie wordt nu eenmaal niet snel vervangen. Ook in Limburg hinkt men nog steeds achterop in vergelijking met de rest van Vlaanderen, hoewel ze daar toch al jaar en dag bij zijn aangesloten en in zijn geïntegreerd. Hoe kan dat nu? Socio-economie kan je niet van de ene dag op de andere veranderen.

Heeft u trouwens cijfers die bevestigen dat Vlamingen sneller buiten de streek zouden gaan werken dan Walen? En is dat een bewezen tendens? En vooral: moeten we daarom gaan splitsen? Want misschien moet men dan ook maar jongens- en meisjesscholen terug oprichten. Want jongens hebben veel meer de tendens om buitenshuis te ravotten dan meisjes.

En maar gokken, en maar gissen... Een teveel aan onderbouwing is ook je ding niet hé?

1. De Waalse econiomie is kleiner dan de Vlaamse economie. Bijgevolg zou de Waalse economie sneller moeten groeien dan de Vlaamse, wat niet het geval is. Er is dus geen sprake van "bij te benen". Bovendien krijgt Wallonië bovenop de Belgische transfers grote subsidies uit het Europese fonds voor minder ontwikkelde Regio's.
En nog steeds groeien ze trager dan Vlaanderen. Dat heeft dus niets te maken met "geen geld krijgen" maar met een systeem dat vierkant draait. Hogere loonkost en lagere productiviteit, bijvoorbeeld...

2. Die berekening van wie voor de overheid werkt en wie niet gebeurt nochtans in Vlaanderen en Wallonië met dezelfde criteria. Het verschil loopt nochtans sterk op, tot meer dan 15%.
Die vaststelling stond overigens in een studie van een Waalse senator en een Waalse professor.

3. Dat is een bewezen tendens die zelfs de grootste idioot kan zien: De regio met de laagste werkloosheid in België, namelijk West-Vlaanderen, grenst aan die met de hoogste werkloosheid, namelijk Henegouwen.
Dat bewijst voldoende dat de sociale mobiliteit in België aan de taalgrenzen ophoudt voor de franstaligen, waar vorige eeuw vele duizenden Vlamingen gingen werken in de Waalse mijnen?

Bruno*
13 maart 2004, 16:07
aan ford kan limburg zelf niets aan doen... dat moet geregeld worden op federaal vlak. limburg heeft gedaan wat het kon om die jobs te redden , wat van de federale regering niet gezegd kan worden.

Een mooi pleidooi voor provinciale decentralisatie. :P

Xnorf
13 maart 2004, 17:12
trek mijn woorden niet uit de context. u weet net als ik dat ik "gedaan wat het kon binnen zijn huidige bevoegdheden" bedoelde met 'gedaan wat het kon'

Groot Bakkes
13 maart 2004, 19:47
Limburg probeert te minste om zijn economie te moderniseren.


Hoera, we merken er elke dag de resultaten van !

Kuch kuch ... Ford kuch kuch kuch rochel...

Ford Genk was de hardstwerkende fabriek van alle Fordfabrieken, daar niet van. Maar we zien toch duidelijk in Limburg de evolutie naar een diensteneconomie.

Helga Stevens
13 maart 2004, 23:06
Iedereen zou er werken bij de overheid, kom op zeg. Wat reken je om te beginnen al allemaal in overheidsdienst? Tja, als je de post, de nmbs, belgacom, de leerkrachten, alle overheidsdiensten enz. bij elkaar optelt, dan kan ik geloven dat je tot zo'n aantal komt.


Ah, als je mij niet gelooft, hieronder informatie uit onverdachte bron, nl de cijfergegevens van de minister van overheidsbedrijven Vande Lanotte en de minister van Binnenlandse zaken Dewael. Het stond onlangs in de Vlaamse kranten. Niet zeker of de Franstalige kranten het lef hadden om hierover ook te berichten.

Veel minder postbeamten en politieagenten in Vlaanderen dan in Wallonië (29/02/04)

Het Vlaams gewest heeft amper 281 postbeambten per 100.000 inwoners, terwijl er in Wallonië 395 postwerknemers zijn per 100.000 inwoners. Wanneer ook nog eens de postbeambten in Brussel worden opgesplitst per taalrol, blijkt de verhouding nog schever: de Vlamingen hebben dan 399 postwerknemers per 100.000 inwoners, de Franstaligen 565. Of anders gezegd: de Franstaligen hebben per 100.000 inwoners 42 % meer postbeambten dan de Vlamingen. Dat blijkt uit een schriftelijk antwoord van minister Vande Lanotte op een vraag van N-VA-kamerlid en voorzitter Geert Bourgeois. Daarenboven haalt Bourgeois ook cijfers aan over het aantal politieagenten, waaruit evenzeer blijkt dat de Franstaligen bevoordeeld worden. De N-VA maakt zich behoorlijk druk om deze cijfers. "Waarom moeten de Vlaamse postwerknemers en politiebeambten zo veel harder werken dan hun Franstalige collega"s?" vraagt Bourgeois zich af "En waarom moeten de Vlamingen zoveel meer belastingen betalen dan de Franstaligen terwijl wij minder dienstverlening van de overheid krijgen?".

Uit de cijfers die Geert Bourgeois opvroeg blijkt ook dat er in Vlaanderen 669 postkantoren zijn, in Wallonië 579 en in Brussel 89. De N-VA berekende ook hier wat dit betekent per 100.000 inwoners. En opnieuw krijgen we een scheve verhouding tussen Vlaanderen en Wallonië. Vlaanderen heeft 11 postkantoren per 100.000 inwoners, Wallonië 17.
De N-VA tilt er zwaar aan dat de overheid geen cijfers heeft over de werklastverdeling. Bourgeois: "Minister Vande Lanotte weet wel hoeveel postbeambten er tewerkgesteld worden maar niet wat die doen. Hoe kan je zo een degelijk beleid voeren? Het stoort de N-VA mateloos dat men smost met het geld van de belastingbetaler. De overheid moet kwaliteit leveren, net als de overheidsbedrijven. Maar daarvoor moet je dan wel eerst weten wie wat doet en waar". Volgens de N-VA betalen de Vlamingen te veel voor een overheid die te weinig kwaliteit biedt in haar dienstverlening.

Eerder deze maand ondervroeg Geert Bourgeois ook minister Dewael omtrent het aantal politiemensen per gewest. Ook uit deze cijfers blijkt dat de Franstaligen sterk worden bevoordeeld in vergelijking met de Vlamingen.
Alvast blijkt dat België heel veel politieagenten heeft, namelijk 37.416 waarvan 27.050 lokale en 10.366 federale agenten.

In België zijn er 361 politieagenten per 100.000 inwoners. Dat is heel wat meer dan in de ons omringende landen. Per 100.000 inwoners tellen bijvoorbeeld Nederland 199 politieagenten per 100.000 inwoners, Duitsland 292 en Frankrijk 211.

Verder blijkt dat er in Wallonië en Brussel veel meer politiemensen zijn dan in Vlaanderen. Bovendien werkt de politie in Vlaanderen blijkbaar veel efficiënter. In het Vlaams Gewest zijn er 13.498 lokale politieambtenaren en 1.567 federale agenten. In totaal betekent dit in Vlaanderen 251 politieagenten per 100.000 inwoners.
In het Waals Gewest zijn er 8.816 lokale en 1.170 federale politieagenten of 294 agenten per 100.000 inwoners. Bourgeois wijst erop dat dit wil zeggen dat Wallonië, per 100.000 inwoners 17 % meer politieagenten heeft. "Dat verschil is toch totaal onverantwoord. Als je dan vraagt waarom er in Wallonië zo veel meer politieagenten nodig zijn, verwijst men naar de grotere afstanden. Maar dat is larie, want er is in Vlaanderen bijvoorbeeld veel meer autoverkeer en dus zijn er ook meer verkeersagenten nodig" vindt Bourgeois. Hij wijst er ook op dat het vooral de Vlaamse belastingbetaler is die betaalt voor het groter aantal politieagenten, terwijl de Vlamingen net slechter bediend worden. De N-VA wil dan ook dat dit verschil wordt weggewerkt.
http://www.n-va.be/programma/standpunten/Persberichten_detail.asp?ID=1729

Dit zegt genoeg...


In een eengemaakt land is het daarom geen slecht idee om regio's waar het minder goed gaat voorrang te geven bij aanwervingsprocedures. Een vorm van positieve discriminatie, zoals die ook voor vrouwen in de politiek aanwezig is. Uiteraard dient het niet zo te blijven.


Akkoord, maar men moet toch niet gaan overdrijven, zoals hierboven blijkt, he!!!! En dan begrijp ik niet dat de Post ondanks al dat personeel toch meer tijd nodig heeft dan vroeger om post ter plaatse te krijgen, ondanks de automatisering. Vroeger hadden we geen computers, robots, lopende band, snelwegen, etc en toch kwam een brief of kaart die in de namiddag werd gepost de volgende morgen al aan! Hadden ze dan vroeger zevenmijslaarzen? Of waren het toen vooral Vlamingen die bij de Post werkten? Grapje!

Helga Stevens
13 maart 2004, 23:15
Doe geen moeite, Hans, ze is vastgeroest in haar xenofobe "eigen volk eerst/alleen"-logica. Ik heb heel veel begrip voor doven, maar dat de N-VA deze mensen misbruikt om te tonen hoe "verdraagzaam" ze feitelijk wel zijn, is gewoonweg walgelijk.

Hey kom, ik laat me door niemand misbruiken! :wink: Waar slaat die opmerking nu op?? Dus je zegt dat de N-VA een xenofobe partij is?? Dan raad ik je aan het N-VA programma opnieuw te lezen met een vergrootglas. Eigenlijk zeg je dat iedereen die niet Belgisch gezind is, xenofoob is. Wat een dooddoener zeg!

Helga Stevens
13 maart 2004, 23:27
Nog iets, ik geloof ook dat de Walen en de Vlamingen zonder België véél beter kunnen samenwerken. Dus België is voor de twee gewesten (Brussel is dan wel een gewest, maar niet van het kaliber van Wallonië en Vlaanderen) eigenlijk een blok aan het been! Ondermeer "Van Cau" (Jean-Claude Van Cauwenberghe - Waals minister-president) heeft dat wel begrepen, maar aangezien Di Rupo de plak zwaait...

Oh ja, iemand vroeg "bewijzen" van de mobiliteit van de Vlamingen naar Wallonië en andere regio's om de armoede en de werkloosheid in het Vlaanderen van toen te ontvluchten: het volstaat te kijken naar de familienamen van de Waalse/franstalige politici: o.m. Van Cau, Laurette Onkelinx, Michel Daerden, Rudi Demotte, Didier Reynders. Klinkt toch verdacht Vlaams, he? Je moet al van slechte wil zijn om dat te ontkennen.

En ze spreken allemaal Frans, dus hun families hebben zich perfect aangepast en geïntegreerd in Wallonië. Waarom kan dat niet voor Franstaligen die al generaties in Vlaanderen wonen??!

Xnorf
13 maart 2004, 23:56
Op termijn zal de NVA in hetzelfde slecht daglicht gesteld worden als het Vlaams Blok. De partij zal verder gedemoniseerd blijven worden door de belgicisten. Dit is een trend die ik vaker en vaker opmerk in de reacties van deze mensen. En zij zullen dit met elke partij doen die vlaamsgezind is , hen uitschelden voor xenofoob en SS-aanhangers. (waarbij ik niet steve stevaert bedoel)

Foundation
14 maart 2004, 09:43
Nog iets, ik geloof ook dat de Walen en de Vlamingen zonder België véél beter kunnen samenwerken. Dus België is voor de twee gewesten (Brussel is dan wel een gewest, maar niet van het kaliber van Wallonië en Vlaanderen) eigenlijk een blok aan het been! Ondermeer "Van Cau" (Jean-Claude Van Cauwenberghe - Waals minister-president) heeft dat wel begrepen, maar aangezien Di Rupo de plak zwaait...

Oh ja, iemand vroeg "bewijzen" van de mobiliteit van de Vlamingen naar Wallonië en andere regio's om de armoede en de werkloosheid in het Vlaanderen van toen te ontvluchten: het volstaat te kijken naar de familienamen van de Waalse/franstalige politici: o.m. Van Cau, Laurette Onkelinx, Michel Daerden, Rudi Demotte, Didier Reynders. Klinkt toch verdacht Vlaams, he? Je moet al van slechte wil zijn om dat te ontkennen.

En ze spreken allemaal Frans, dus hun families hebben zich perfect aangepast en geïntegreerd in Wallonië. Waarom kan dat niet voor Franstaligen die al generaties in Vlaanderen wonen??!

Ongelooflijk dat namen als argument worden gebruikt.... meer Blut und Boden heb ik het hier nog niet gezien! Heel misschien mevrouw Stevens, kan het dat die familienaam eeuwen geleden al is verhuisd. Heel misschien, maar dat gebeurt absoluut niet veel, heeft men het omgekeerde ook hier, en wonen hier talloze Duponts. Weet u welke ideologie deze namentheorie, eugenetica, Germaanse talen, vroeger ook hanteerde? Hint: zo'n 60 jaar geleden kwamen ze hier op bezoek.

Foundation
14 maart 2004, 09:58
1. De Waalse econiomie is kleiner dan de Vlaamse economie. Bijgevolg zou de Waalse economie sneller moeten groeien dan de Vlaamse, wat niet het geval is. Er is dus geen sprake van "bij te benen". Bovendien krijgt Wallonië bovenop de Belgische transfers grote subsidies uit het Europese fonds voor minder ontwikkelde Regio's.
En nog steeds groeien ze trager dan Vlaanderen. Dat heeft dus niets te maken met "geen geld krijgen" maar met een systeem dat vierkant draait. Hogere loonkost en lagere productiviteit, bijvoorbeeld...

2. Die berekening van wie voor de overheid werkt en wie niet gebeurt nochtans in Vlaanderen en Wallonië met dezelfde criteria. Het verschil loopt nochtans sterk op, tot meer dan 15%.
Die vaststelling stond overigens in een studie van een Waalse senator en een Waalse professor.

3. Dat is een bewezen tendens die zelfs de grootste idioot kan zien: De regio met de laagste werkloosheid in België, namelijk West-Vlaanderen, grenst aan die met de hoogste werkloosheid, namelijk Henegouwen.
Dat bewijst voldoende dat de sociale mobiliteit in België aan de taalgrenzen ophoudt voor de franstaligen, waar vorige eeuw vele duizenden Vlamingen gingen werken in de Waalse mijnen?

1. Welke economische wet zegt dat kleinere economieën sneller groeien? Een kleinere economie, zeker als die steunt op een belangrijke pijler, is zeer kwetsbaar. Als die pijler dan instort, dan zijn de poppen aan het dansen. Verder krijgt enkel Henegouwen uit de pot voor minder ontwikkelde regio's. Zij hebben het meest geleden onder de staalcrash, het is hen gegund. Aan het feit dat ook Limburg daar last heeft van gehad en ondanks aanhechting aan het "rijke" Vlaanderen, nog steeds aan het staartje bengelt qua werkgelegenheid en welvaart, kunt u misschien zien dat getroffen regio's zich, ondanks vele steun, zich maar moeizaam kunnen optrekken. Wat beschuldig je Wallonië als hetzelfde zich voordoet in Limburg?

2. Dat wordt wel gezegd, maar wat zijn de oorzaken daarvan, wat zijn de gevolgen, en heeft het enig zin daar een punt van te maken? Misschien vraagt het daar meer mensen om voor iedereen in de basisbehoeften te voorzien, omdat de regio twee keer zo groot is als Vlaanderen maar twee keer minder mensen telt (daar hebt u reeds een factor 4). Misschien is het geen slechte zaak om aan positieve discriminatie te doen voor armere regio's om hen er terug bovenop te kunnen helpen (hetzelfde wat Helga bepleit voor gehandicapten bij de overheid). Afijn: een vaststelling is niets waard als je aan de hand daarvan niet wilt gaan werken.

3. Veel Franstaligen kunnen niet aan de bak geraken in Vlaanderen: de hooggeschoolden vinden wel werk in de eigen hoogtechnologische industrie (die daar sterk aan het groeien is maar nog niet op Vlaams niveaus staat), de laaggeschoolden hebben vaak niet genoeg kennis van het Nederlands. En vraag maar eens aan schoolverlaters in Vlaanderen uit een TSO of een BSO hoeveel zin zij hebben om nog meer naar school te gaan om eventueel een moeilijke andere taal te leren (wat een paar jaar duurt): veel respons zal je niet krijgen.

Daar moet aan gewerkt worden, maar jammer genoeg hebben opeenvolgende splitsingen ervoor gezorgd dat wij daar niets meer in te zeggen hebben. Leerplannen zijn regionaal, en slechts nu begint men met voorstellen rond taalbaden (een Waals voorstel!) en meer taalonderwijs... schromelijk te laat, maar kom, een grote stap in de goede richting, zoals er zoveel gezet worden.

Foundation
14 maart 2004, 10:07
... Hij wijst er ook op dat het vooral de Vlaamse belastingbetaler is die betaalt voor het groter aantal politieagenten, terwijl de Vlamingen net slechter bediend worden. De N-VA wil dan ook dat dit verschil wordt weggewerkt.[/i]
http://www.n-va.be/programma/standpunten/Persberichten_detail.asp?ID=1729

Dit zegt genoeg...


In een eengemaakt land is het daarom geen slecht idee om regio's waar het minder goed gaat voorrang te geven bij aanwervingsprocedures. Een vorm van positieve discriminatie, zoals die ook voor vrouwen in de politiek aanwezig is. Uiteraard dient het niet zo te blijven.


Akkoord, maar men moet toch niet gaan overdrijven, zoals hierboven blijkt, he!!!! En dan begrijp ik niet dat de Post ondanks al dat personeel toch meer tijd nodig heeft dan vroeger om post ter plaatse te krijgen, ondanks de automatisering. Vroeger hadden we geen computers, robots, lopende band, snelwegen, etc en toch kwam een brief of kaart die in de namiddag werd gepost de volgende morgen al aan! Hadden ze dan vroeger zevenmijslaarzen? Of waren het toen vooral Vlamingen die bij de Post werkten? Grapje!

Ik heb een zinnetje gepikt uit het betoog van N-VA waar ik op zal ingaan, de rest is analoog. Weer blijkt hieruit het zelfbeklag van N-VA: wij betalen voor hen, maar wij worden minder goed bediend, wee ons arme Vlamingen, splitschen dien boel. Nochtans is er een gemakkelijke manier om hieraan te verhelpen: een eerlijk unitair beleid in functie van het nut voor �*lle Belgen (niet alleen de eigen regio voortrekken dus), waar aan de hand van objectieve cijfers (te bekomen door een uniforme statistische methode), het geld gaat naar waar het nodig is. Dit is de BUB visie, die concreet verhelpt aan dit probleem. Welk concreet plan hebben jullie? (Buiten klagen en splitsen en dan maar "zien wat ervan komt"?)

De Post is een overheidsbedrijf dat kampt met problemen van de "oude stempel", een gebrek aan dynamiek bijvoorbeeld. Maar net zoals we nu bij Belgacom de resultaten van een nieuw beleid kunnen zien, is ook de Post op goede weg naar meer dynamiek, betere dienstverlening,... Dat is uiteraard een weg die afgelegd moet worden, een heel parcours vol obstakels die overwonnen moeten worden, en dat gaat niet van vandaag op morgen. Managers uit de privé helpen dat in goede banen leiden, al gaat het niet altijd over rozen. De prior-zegel was een experiment in die zin dat minder goed is afgelopen. Maar is dat een reden om te splitsen? Hoeveel beter zou het gaan met een Maatschappij voor Vlaamse Posterijen? Zou die met minder problemen kampen? Zou daar minder vakbondsdruk zijn?

Foundation
14 maart 2004, 10:11
Always look on the briiight si-ide of life (tudu, tudu tudu tudu)

Groot Bakkes
14 maart 2004, 13:23
Nog iets, ik geloof ook dat de Walen en de Vlamingen zonder België véél beter kunnen samenwerken. Dus België is voor de twee gewesten (Brussel is dan wel een gewest, maar niet van het kaliber van Wallonië en Vlaanderen) eigenlijk een blok aan het been! Ondermeer "Van Cau" (Jean-Claude Van Cauwenberghe - Waals minister-president) heeft dat wel begrepen, maar aangezien Di Rupo de plak zwaait...

Oh ja, iemand vroeg "bewijzen" van de mobiliteit van de Vlamingen naar Wallonië en andere regio's om de armoede en de werkloosheid in het Vlaanderen van toen te ontvluchten: het volstaat te kijken naar de familienamen van de Waalse/franstalige politici: o.m. Van Cau, Laurette Onkelinx, Michel Daerden, Rudi Demotte, Didier Reynders. Klinkt toch verdacht Vlaams, he? Je moet al van slechte wil zijn om dat te ontkennen.

En ze spreken allemaal Frans, dus hun families hebben zich perfect aangepast en geïntegreerd in Wallonië. Waarom kan dat niet voor Franstaligen die al generaties in Vlaanderen wonen??!

Ongelooflijk dat namen als argument worden gebruikt.... meer Blut und Boden heb ik het hier nog niet gezien! Heel misschien mevrouw Stevens, kan het dat die familienaam eeuwen geleden al is verhuisd. Heel misschien, maar dat gebeurt absoluut niet veel, heeft men het omgekeerde ook hier, en wonen hier talloze Duponts. Weet u welke ideologie deze namentheorie, eugenetica, Germaanse talen, vroeger ook hanteerde? Hint: zo'n 60 jaar geleden kwamen ze hier op bezoek.

Eeuwen geleden hadden de mensen geen achternamen. :lol:

Pelgrim
14 maart 2004, 14:04
Doe geen moeite, Hans, ze is vastgeroest in haar xenofobe "eigen volk eerst/alleen"-logica. Ik heb heel veel begrip voor doven, maar dat de N-VA deze mensen misbruikt om te tonen hoe "verdraagzaam" ze feitelijk wel zijn, is gewoonweg walgelijk.

Hey kom, ik laat me door niemand misbruiken! :wink: Waar slaat die opmerking nu op?? Dus je zegt dat de N-VA een xenofobe partij is?? Dan raad ik je aan het N-VA programma opnieuw te lezen met een vergrootglas. Eigenlijk zeg je dat iedereen die niet Belgisch gezind is, xenofoob is. Wat een dooddoener zeg!

Welkom op dit forum zou ik zo zeggen. Dagelijkse kost hier...