PDA

View Full Version : Adopteer een boom in het Braziliaans regenwoud.


brontosaurus
14 februari 2008, 23:48
Het gaat heel eenvoudig in zijn werk: U kunt zoveel bomen adopteren in het Braziliaanse regenwoud als u zelf wenst. Een boom adopteren kost € 10,- en 100% van dit geld wordt geïnvesteerd in de educatieve of werkgelegenheid projecten.


Uw steun wordt in de vorm van een genummerd certificaat vastgelegd. [Natuurlijk wel gedrukt op gerecycled papier] Dit certificaat biedt de garantie dat uw steun ook echt aan een boom wordt besteed. Dit wordt door een accountant gecontroleerd. Jaarlijks wordt u via onze website geïnformeerd over de stand van zaken.

Indien u belangstelling heeft voor de certificaten kunt u een of meerdere certificaten bestellen door het bedrag over te maken op onze rekening bij de ING Bank, onder vermelding van certificaat en aantal, de bestelling wordt dan binnen 14 dagen naar het op de overschrijving vermelde adres verstuurd. Of u kunt contact opnemen met ons secretariaat, [email protected]

Adopteer nu een boom en pluk de vruchten van uw idealen!

Voor meer informatie over de stichting merataua klik hier
bron:www.argusoog.punt.nl

Een prachtig initiatief voor moeder aarde.

Zelf loop ik ook al een tijdje met een idee rond maar bij tijdgebrek komt het er niet van.Misschien wil iemand van jullie hier verder op ingaan.
Mijn idee is namelijk het volgende:Ik zou graag een project willen opstarten om fruit-en notenbomen te planten in onze parken en langs de wegen zodat de jeugd deze produkten meer leert apprecieren en met de bedoeling dat dit voor iedereen gratis te plukken is.Als we planten laat het dan ook nuttig zijn.Ik heb het dan natuurlijk niet over onze drukke wegen maar nabij scholen zou dit wel een goed initiatief kunnen zijn.Willen we onze lucht verschonen dan moeten we daar zelf mee beginnen.Op de overheid moeten we echt niet wachten.

C2C
14 februari 2008, 23:55
Ik wil eerst zien in wat voor "educatieve" of "werkgelegenheidsprojecten" dat geld wordt gestoken. Ik wil weten wie die projecten organiseert en managed.

Als dat blanke Vlamingen zijn die 99% van dat geld in hun eigen salaris steken (we weten intussen dat de meeste NGOs hun opgehaald geld vooral aan zichzelf besteden), of als dat een locale corrupte Braziliaanse ambtenaar is, dan koop ik liever geen boom.

Transparantie is in dit soort pogingen zeer belangrijk.

Koop dus eerst een NGO-watcher, en pas dan een boom. :lol:

brontosaurus
15 februari 2008, 00:45
Dan misschien toch rond eigen deur?

C2C
15 februari 2008, 01:08
Dan misschien toch rond eigen deur?

Nee, ik vind de bescherming van regenwouden prioritair. Dat zit vol belangrijk genetisch materiaal. Dat moeten we absoluut behouden.

Maar ge moet dat op het niveau van staten en internationale instellingen doen. Er moet in het post-Kyoto protocol een systeem worden opgenomen waarbij bosrijke landen in het Zuiden geld krijgen voor het behoud van hun regenwoud, via carbon-markten. En dat moet dan goed gemonitored worden.

Dat soort systeem heet "compensated reduction" of "avoided deforestation" of algemener "Reducing Emissions from Deforestation in Developing Countries" (REDD).

Ik heb niks tegen NGOtjes en kleine initiatiefjes, maar ze hebben weinig impact en zijn te moeilijk om te monitoren.

kelt
15 februari 2008, 18:25
Sorry hoor,maar het past ons ,Vlamingen,beter te zwijgen over "wouden"gezien de moeite die het ons kost om hier 2 bomen en een zuivere beek terug te krijgen(en dan te beletten dat er een sportparcours doorheen loopt en een taverne aan de ingang komt voor de pre-gepensioneerden.... :| )

En dan hebben we het nog niet over de paniek die er hier is over wat vossen en een everzwijn,terwijl we dan met opgegeven vingertje elders gaan kijven over het behoud van goudkopleeuwaapjes ,kaaimannen en jaguars en zo.....

Als de BRAZILIANEN geen toegevoegde waarde hebben aan HUN regenwoud,dan gaat het tegen de vlakte en blijven enkel wat vlekken over van de vergelijkbare ordegrootte van het zonienwoud,Bulskampveld en de Limburgse bossen....

En de brazilianen zullen dat ZELF wel bepalen.....


that's life :-(

Pieke
15 februari 2008, 23:26
Sorry hoor,maar het past ons ,Vlamingen,beter te zwijgen over "wouden"gezien de moeite die het ons kost om hier 2 bomen en een zuivere beek terug te krijgen(en dan te beletten dat er een sportparcours doorheen loopt en een taverne aan de ingang komt voor de pre-gepensioneerden.... :| )

En dan hebben we het nog niet over de paniek die er hier is over wat vossen en een everzwijn,terwijl we dan met opgegeven vingertje elders gaan kijven over het behoud van goudkopleeuwaapjes ,kaaimannen en jaguars en zo.....

Als de BRAZILIANEN geen toegevoegde waarde hebben aan HUN regenwoud,dan gaat het tegen de vlakte en blijven enkel wat vlekken over van de vergelijkbare ordegrootte van het zonienwoud,Bulskampveld en de Limburgse bossen....

En de brazilianen zullen dat ZELF wel bepalen.....


that's life :-(

misschien wordt het wel eens tijd om te groeien voorbij de navelstaarderij, en eens supranationaal gaan denken, in het belang van de mensheid. Klinkt naiëf eh.

kelt
16 februari 2008, 12:57
misschien wordt het wel eens tijd om te groeien voorbij de navelstaarderij, en eens supranationaal gaan denken, in het belang van de mensheid. Klinkt naiëf eh.

bwoaff...naief....een voorbijgestreefde denkwijze zou ik zeggen....

Decennialang werd geprobeerd de wereld "maakbaar" te maken....
Dat ging vooral uit vanuit de "Westerse wereld" ,waar er genoeg mensen waren die niks meer te doen hadden dan zich wat te gaan moeien met andere delen van de wereld,zelfs nadat het kolonialisme zijn beslag had gekregen....

Wat stellen we vast?
Elders moeten ze ons en onze "luxe-denkwijzen" niet,er worden allerlei culturele,godsdienstige en zelfs "kolonialistische" redenen en beschuldigingen aangevoerd.....no problemo..we moeten nu alleen nog hier,bij ons,leren hun "gezaag" om geld en hulp ,bij weer een of andere ramp, ook af te wijzen :?


uiteindelijk worden "internationale relaties" beperkt tot handelstransakties,iets waar,bijvoorbeeld, de Chinezen uiterst bedreven in zijn!

kelt
17 februari 2008, 17:37
Toevallig was er vandaag op BBC Prime een documentaire over het Amazonewoud en over de toenemende insijpeling van arme mensen die de nieuwe wegen volgen die er doorheen aangelegd worden.het begint met het kaalkappen en uitbranden van een perceeltje per gezin om wat eten te hebben,en voor je het weet is er in,pakweg,een maand of zo,weer een gebied ter grootte van West-Vlaanderen veranderd in....wel...zeker geen oerwoud meer...

Die arme mensen hebben geen toekomst in de grote steden,en ook niet in de betere landbouwgebieden waar soya,suikerriet en vlees geproduceerd worden...Dus zoeken ze zich maar een beter leven op hun "eigen" perceeltje.Gezien ze daar geen eigendomsrechten op hebben worden ze er na een decennium of zo van verjaagd door de staat en komen al die netjes uitgekapte perceeltjes tesamen in een reusachtig landgoed waar dan...suikerriet,soya en vlees op geproduceerd worden....

Greenpeace en "de staat" werken eigenlijk redelijk tesamen om gebieden ter grootte van belgie te beschermen (men gebruikt zelfs de term "belgica's" :-o ),maar dat is een illusie,het gaat gewoon verder..


Als eenzame ecologist vertoon je je daar beter niet of ze maken U af,en het betreffende controlerende ministerie heeft 50 veldwerkers in dienst per gebied ter grootte van Frankrijk om te controleren(de ganse "kern" Europese Unie past ruim in het Amazone-oerwoud!)


het is een kwestie van tijd voor iemand Kalashnikovs in de handen van die mensen plaatst...,ze zitten gewrongen tussen de grootgrondbezitters die op hun noeste arbeid(de vrij-gekapte percelen) azen, en de ecologisten :-(


Het is de HONGER die de vuren stookt!

illwill
18 februari 2008, 12:04
Het gaat heel eenvoudig in zijn werk: U kunt zoveel bomen adopteren in het Braziliaanse regenwoud als u zelf wenst. Een boom adopteren kost € 10,- en 100% van dit geld wordt geïnvesteerd in de educatieve of werkgelegenheid projecten.


Uw steun wordt in de vorm van een genummerd certificaat vastgelegd. [Natuurlijk wel gedrukt op gerecycled papier] Dit certificaat biedt de garantie dat uw steun ook echt aan een boom wordt besteed. Dit wordt door een accountant gecontroleerd. Jaarlijks wordt u via onze website geïnformeerd over de stand van zaken.

Indien u belangstelling heeft voor de certificaten kunt u een of meerdere certificaten bestellen door het bedrag over te maken op onze rekening bij de ING Bank, onder vermelding van certificaat en aantal, de bestelling wordt dan binnen 14 dagen naar het op de overschrijving vermelde adres verstuurd. Of u kunt contact opnemen met ons secretariaat, [email protected]

Adopteer nu een boom en pluk de vruchten van uw idealen!

Voor meer informatie over de stichting merataua klik hier
bron:www.argusoog.punt.nl

Een prachtig initiatief voor moeder aarde.

Zelf loop ik ook al een tijdje met een idee rond maar bij tijdgebrek komt het er niet van.Misschien wil iemand van jullie hier verder op ingaan.
Mijn idee is namelijk het volgende:Ik zou graag een project willen opstarten om fruit-en notenbomen te planten in onze parken en langs de wegen zodat de jeugd deze produkten meer leert apprecieren en met de bedoeling dat dit voor iedereen gratis te plukken is.Als we planten laat het dan ook nuttig zijn.Ik heb het dan natuurlijk niet over onze drukke wegen maar nabij scholen zou dit wel een goed initiatief kunnen zijn.Willen we onze lucht verschonen dan moeten we daar zelf mee beginnen.Op de overheid moeten we echt niet wachten.

Het behoud van onze natuur moet op politiek vlak gebeuren, ik vind deze acties een manier van geld rondselen voor andere dingen.

Als morgen een grote maatschappij deze grond koopt zijn de mooie certificaten geen bal waard.

Men zegt dat het geld voor 100% gestopt word in die 2 andere dingen...dus waarom geld vragen voor de bescherming van bomen? Klopt ergens niet zo lijkt het mij.

Trouwens, dergelijke acties bewijzen ook nog iets extra...dat kyoto geen bal uitmaakt en ook enkel maar geldklopperij is, anders waren extra maatregelen niet nodig.