PDA

View Full Version : Opdeling van Belgie en Nederland


D'ARTOIS
17 februari 2008, 00:02
De plannen lagen klaar; het zou niet veel gescheeld hebben of het zou in 1872 plaats gevonden hebben.
Gelooft U het?

system
17 februari 2008, 11:58
De plannen lagen klaar; het zou niet veel gescheeld hebben of het zou in 1872 plaats gevonden hebben.
Gelooft U het?

Kunt u dat wat verder preciseren?


Off Toppic.

Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.....

Zeer mooi gezegd. En waar ook nog!

HAMC
17 februari 2008, 17:15
Zeer mooi gezegd. En waar ook nog!

Tenzij u van de andere kant komt dan.

D'ARTOIS
17 februari 2008, 22:24
Mijne Heren, hier komt het:

Ik heb voor me liggen een dissertatie van Anne Doedens uit 1973 waarin de hele geschiedenis van de "Kwestie Luxemburg" en het plan om Nederland en Belgie te bezetten en die vervolgens op te delen tussen Pruissen en Frankrijk zelf.
Vlaams belgie en Nederland zouden derhalve aan Pruissen toevallen en Wallonie zou bij Frankrijk worden ingelijfd.

Het merkwaardige van alles is dat er in Belgie zowel als in Nederland politici waren die hier aan mee wilden werken. Voordat ik namen ga noemen zal ik me eerst vergewissen of ik dat ongestraft kan doen.
Maar het feit ligt er.
Is er ooit iet in het Belgische gewaar geworden over dit plan? Is dat ooit op school tijdens een les ter sprake gebracht?

Gaarne uw mening.

stab
18 februari 2008, 08:22
Het merkwaardige van alles is dat er in Belgie zowel als in Nederland politici waren die hier aan mee wilden werken. Voordat ik namen ga noemen zal ik me eerst vergewissen of ik dat ongestraft kan doen.Maak jij je daar zorgen over als dat 136 jaar geleden gebeurd zou zijn?:roll:

system
18 februari 2008, 10:02
Tenzij u van de andere kant komt dan.

Off toppic.
Dan blijft het precies hetzelfde.

system
18 februari 2008, 10:07
Mijne Heren, hier komt het:

Ik heb voor me liggen een dissertatie van Anne Doedens uit 1973 waarin de hele geschiedenis van de "Kwestie Luxemburg" en het plan om Nederland en Belgie te bezetten en die vervolgens op te delen tussen Pruissen en Frankrijk zelf.
Vlaams belgie en Nederland zouden derhalve aan Pruissen toevallen en Wallonie zou bij Frankrijk worden ingelijfd.

Het merkwaardige van alles is dat er in Belgie zowel als in Nederland politici waren die hier aan mee wilden werken. Voordat ik namen ga noemen zal ik me eerst vergewissen of ik dat ongestraft kan doen.
Maar het feit ligt er.
Is er ooit iet in het Belgische gewaar geworden over dit plan? Is dat ooit op school tijdens een les ter sprake gebracht?
Gaarne uw mening.

Niet dat ik weet. Maar over welke geschiedenis werd vroeger dan ook les gegeven. Zeker niet over de 'verborgen' geschiedenis, wel over de 'salonfähige' geschiedenis.

Geert C
18 februari 2008, 11:33
Mijne Heren, hier komt het:

Ik heb voor me liggen een dissertatie van Anne Doedens uit 1973 waarin de hele geschiedenis van de "Kwestie Luxemburg" en het plan om Nederland en Belgie te bezetten en die vervolgens op te delen tussen Pruissen en Frankrijk zelf.
Vlaams belgie en Nederland zouden derhalve aan Pruissen toevallen en Wallonie zou bij Frankrijk worden ingelijfd.

Het merkwaardige van alles is dat er in Belgie zowel als in Nederland politici waren die hier aan mee wilden werken. Voordat ik namen ga noemen zal ik me eerst vergewissen of ik dat ongestraft kan doen.
Maar het feit ligt er.
Is er ooit iet in het Belgische gewaar geworden over dit plan? Is dat ooit op school tijdens een les ter sprake gebracht?

Gaarne uw mening.
Ik denk dat Engeland dat nooit zou hebben toegestaan... :?

L. J. Brutus
18 februari 2008, 12:03
Off toppic.
Dan blijft het precies hetzelfde.

Als u het toch zo graag vet drukt, liefst dan topic. ;-)

zorroaster
18 februari 2008, 12:03
Voordat ik namen ga noemen zal ik me eerst vergewissen of ik dat ongestraft kan doen.


Ik zou toch oppassen, voor je het weet staat de Geschiedenispolitie aan je voordeur! :roll:

Djeezes, sommige mensen schijnen echt te hopen dat hun visie zo gewaagd is dat ze erom vervolgd worden. Zelfs als het gaat om een nooit-uitgevoerd plan van 130 jaar terug...

system
18 februari 2008, 12:30
Dubbel.

system
18 februari 2008, 12:32
Als u het toch zo graag vet drukt, liefst dan topic. ;-)


Toch opletten wanneer u iemand de les leest.

Uw posting in Presidentsverkiezingen 2008:

Citaat:
Geplaatst door L. J. Brutus

Ja, maar Huckabee doet het niet al te goed tot hier toe. McCain begint veel sterker aan "Super Tuesday", ook nu hij de steun van een aantal republikeinse iconen heef gekregen.
Misschien de dt-regel en de werkwoorduitgangen nog eens instuderen in het vervolg.

L. J. Brutus
18 februari 2008, 18:32
Toch opletten wanneer u iemand de les leest.

Uw posting in Presidentsverkiezingen 2008:


Misschien de dt-regel en de werkwoorduitgangen nog eens instuderen in het vervolg.

Ha, ga je nu ergens zoeken tussen mijn posts of ik nergens een tikfoutje heb gemaakt? Ik heb je enkel gewezen op een spelfout die je twee keer hebt gemaakt, een hint dus, geen verwijt.

system
18 februari 2008, 19:27
Ha, ga je nu ergens zoeken tussen mijn posts of ik nergens een tikfoutje heb gemaakt? Ik heb je enkel gewezen op een spelfout die je twee keer hebt gemaakt, een hint dus, geen verwijt.

Ik verwijt u niets. Ik zeg alleen dat het gevaarlijk is om iemand op spelfouten te wijzen, hoe goed bedoeld ook.

L. J. Brutus
18 februari 2008, 20:13
Ik verwijt u niets. Ik zeg alleen dat het gevaarlijk is om iemand op spelfouten te wijzen, hoe goed bedoeld ook.

Ik heb al wel gevaarlijker dingen gedaan in mijn leven ;-)

system
18 februari 2008, 20:51
Ik heb al wel gevaarlijker dingen gedaan in mijn leven ;-)
Dat hoop ik maar.

I amsterdam
19 februari 2008, 10:38
Mijne Heren, hier komt het:

Ik heb voor me liggen een dissertatie van Anne Doedens uit 1973 waarin de hele geschiedenis van de "Kwestie Luxemburg" en het plan om Nederland en Belgie te bezetten en die vervolgens op te delen tussen Pruissen en Frankrijk zelf.
Vlaams belgie en Nederland zouden derhalve aan Pruissen toevallen en Wallonie zou bij Frankrijk worden ingelijfd.

Het merkwaardige van alles is dat er in Belgie zowel als in Nederland politici waren die hier aan mee wilden werken. Voordat ik namen ga noemen zal ik me eerst vergewissen of ik dat ongestraft kan doen.
Maar het feit ligt er.
Is er ooit iet in het Belgische gewaar geworden over dit plan? Is dat ooit op school tijdens een les ter sprake gebracht?

Gaarne uw mening.

In 1940 waren er ook Nederlandse en Vlaamse politici die dergelijke plannen hadden.

André de Hollander
19 februari 2008, 16:23
Als ik me goed herinner had België na de 1e wereldoorlog plannen om delen van Nederland te bezetten en te annexeren. Ach ja, plannen...

Essevee_VL
19 februari 2008, 21:08
Mijne Heren, hier komt het:

Ik heb voor me liggen een dissertatie van Anne Doedens uit 1973 waarin de hele geschiedenis van de "Kwestie Luxemburg" en het plan om Nederland en Belgie te bezetten en die vervolgens op te delen tussen Pruissen en Frankrijk zelf.
Vlaams belgie en Nederland zouden derhalve aan Pruissen toevallen en Wallonie zou bij Frankrijk worden ingelijfd.

Het merkwaardige van alles is dat er in Belgie zowel als in Nederland politici waren die hier aan mee wilden werken. Voordat ik namen ga noemen zal ik me eerst vergewissen of ik dat ongestraft kan doen.
Maar het feit ligt er.
Is er ooit iet in het Belgische gewaar geworden over dit plan? Is dat ooit op school tijdens een les ter sprake gebracht?

Gaarne uw mening.

Kunt u alstublieft wat nauwkeuriger zijn i.v.m. de gebieden die naar Pruisen overgaan en de gebieden die overgaan naar Frankrijk?

Essevee_VL
19 februari 2008, 21:21
Als ik me goed herinner had België na de 1e wereldoorlog plannen om delen van Nederland te bezetten en te annexeren. Ach ja, plannen...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/58/Belgie_territorriumclaims_1919.jpg

"België legde in 1919 en '20 een claim (die ook gold ten aanzien van het Nederlandse Zuid-Limburg) omdat men vond dat er reden genoeg was om het door Nederland aan de Duitse Keizer Wilhelm II verleende politiek asiel, inclusief de toegestane doorreismogelijkheid door Zuid-Limburg voor de terugtrekkende Duitse troepen, aan te grijpen om een territoriale eis in te dienen op de conferentie in Versailles waar de Geallieerden de nadere vredesvoorwaarden die aan Duitsland opgelegd zouden worden, onderling bespraken. Die annexatiewens werd België overigens geweigerd."

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Staats-Vlaanderen

Een andere reden voor de gebiedseis was, geloof ik toch, de onzijdigheid van Noord-Nederland.

Niet enkel Zeeuws-Vlaanderen en Nederlands-Limburg stonden op het verlanglijstje maar ook Lützelburg (Groot Hertogdom Luxemburg) en Pruisische gebieden die vroeger tot de Zuidelijke Nederlanden behoorden. In 1919 werden "slechts" Eupen-Malmder-Sankt Vith toeggewezen aan België.

Derk de Tweede
20 februari 2008, 11:23
Als ik me goed herinner had België na de 1e wereldoorlog plannen om delen van Nederland te bezetten en te annexeren. Ach ja, plannen...


Om die bedreiging te weerstaan zou Nederland België aanvallen en bezetten.
Een berucht regiment uit Nederlands Indië zou die klus moeten gaan klaren.

André de Hollander
20 februari 2008, 13:54
Om die bedreiging te weerstaan zou Nederland België aanvallen en bezetten.
Een berucht regiment uit Nederlands Indië zou die klus moeten gaan klaren.

Voor zover ik weet was het advies van de Nederlandse legerleiding om het niet op vechten aan te laten komen, aangezien de Belgische strijdkrachten frontervaring hadden en de Nederlanders niet.

Derk de Tweede
20 februari 2008, 13:57
Voor zover ik weet was het advies van de Nederlandse legerleiding om het niet op vechten aan te laten komen, aangezien de Belgische strijdkrachten frontervaring hadden en de Nederlanders niet.

Nooit gehoord over Nederlands Indie en wat daar allemaal gebeurd is?

André de Hollander
20 februari 2008, 14:51
Nooit gehoord over Nederlands Indie en wat daar allemaal gebeurd is?

Ja, was die strijd niet vooral na de tweede wereldoorlog?

Derk de Tweede
20 februari 2008, 18:44
Ja, was die strijd niet vooral na de tweede wereldoorlog?


De Atjehoorlog woedde tot voorbij WOI

Citaat uit wiki:

In de daaropvolgende jaren werden de resterende guerrillabenden één voor één uitgeschakeld, de laatste in 1914. Daarmee leek het verzet gebroken en dat jaar werd daarom wel beschouwd als het feitelijke einde van de Atjeh-oorlog. Maar helemaal rustig werd het niet in Atjeh. Van tijd tot tijd flakkerde het vuur van het verzet weer op. Europeanen werden het doelwit van moordaanslagen en in de jaren '20 en '30 kwam het tot lokale opstanden van flinke omvang. Toen in 1942 de Japanse landing voor de deur stond kwamen de Atjehers in opstand en werden de Nederlanders - deze keer voorgoed - uit Atjeh verdreven. De Atjehers stellen dat zij zich nooit hebben overgegeven, en houden het einde van de oorlog met Nederland op 1942.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Atjehoorlog

system
20 februari 2008, 18:51
De Atjehoorlog woedde tot voorbij WOI

Citaat uit wiki:

In de daaropvolgende jaren werden de resterende guerrillabenden één voor één uitgeschakeld, de laatste in 1914. Daarmee leek het verzet gebroken en dat jaar werd daarom wel beschouwd als het feitelijke einde van de Atjeh-oorlog. Maar helemaal rustig werd het niet in Atjeh. Van tijd tot tijd flakkerde het vuur van het verzet weer op. Europeanen werden het doelwit van moordaanslagen en in de jaren '20 en '30 kwam het tot lokale opstanden van flinke omvang. Toen in 1942 de Japanse landing voor de deur stond kwamen de Atjehers in opstand en werden de Nederlanders - deze keer voorgoed - uit Atjeh verdreven. De Atjehers stellen dat zij zich nooit hebben overgegeven, en houden het einde van de oorlog met Nederland op 1942.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Atjehoorlog

Atjeh was altijd een broeierige provincie. Koppige mensen die vaak weigerden zich het kaas van het brood te laten eten. Reeds in de 18de eeuw. Niet voor niets dat er Atjeh-oorlogen waren. En nu, op dit moment, is het nog steeds een onrustige provincie. Snouck-Hurgronje zeer onderlegd in die materie (én in de islam), had het daar regelmatig over in zijn tijd.

Derk de Tweede
24 februari 2008, 08:23
Amsterdam wil Haarlem annexeren, hier een oproep om daartegen in verzet te gaan:

Zoals alle geboren en getogen Haarlemmers ben ik mij al jaren maar al te bewust van de Grote Broer die 20 kilometer verderop naar het oosten ligt: Amsterdam. Zo'n grote en belangrijke stad zo dichtbij, dat zorgt toch voor heel wat jaloerse en boze blikken naar het oosten in de Spaarnestad. Zo aan de oppervlakte lijkt het alsof de relatie tussen Amsterdam en Haarlem prima is, maar onderhuids zijn de concurentie en animositeit nog aanwezig.

En daarom zal dit bericht een klap in het gezicht zijn van iedere Haarlemmer. Heel stilletjes en zonder bloedvergieten zijn de inwoners van Haarlem dan toch plotseling Amsterdammers. Sterker nog, iedereen die in het gebied tussen IJmuiden en Almere, tussen Uitgeest en het Gooi woont, is automatisch inwoner van de 'Metropool Amsterdam'. Dit zou internationaal beter te begrijpen zijn. Nederland is toch eigenlijk niet meer of minder dan Amsterdam, zo lijken de bestuurders gedacht te hebben.

De Tachtigjarige Oorlog ligt ons nog vers in het geheugen. Als de katholieke Amsterdammers niet zo'n dubieuze rol gespeeld hadden, was wellicht de Victorie niet pas bij Alkmaar begonnen, maar al in Haarlem en had Kenau Simonsdochter Hasselaar niet voor niets zo moedig gestreden op de Haarlemse stadsmuren. De Haarlemmers zat het Amsterdams verraad nooit helemaal lekker. Vondel wist dit mooi te spinnen in zijn Gijsbrecht van Aemstel.

Na de Tachtigjarige Oorlog is er nooit meer zo openlijk ruzie geweest tussen de twee Noord-Hollandse steden, en de aanleg van de eerste trekvaart en de eerste spoorlijn tussen de twee steden leek -aan de oppervlakte- voor een vriendschappelijke band te zorgen. Maar de Haarlemmer blijft altijd trots op zijn stad en het verschil met de Amsterdammer. De stad heeft al die jaren stand kunnen houden tegen het steeds groter wordende Amsterdam en ondanks de horden Amsterdammers die uitwijken zijn eigen identiteit kunnen behouden.

En daarom kunnen we deze annexatie niet zomaar over onze kant laten gaan: Haarlemmers (en Zaankanters, Uitgeesters, etc.) sluit de stadspoorten! Laat de weilanden onderlopen! Mobiliseert uw Kenau's! Amsterdam mag dan wel groter en machtiger zijn dan wij, maar zonder slag of stoot zullen zij ons nooit veroveren!!

stab
24 februari 2008, 09:30
De topicstarter had het over een verdeling van België en Nederland tussen Pruissen en Frankrijk in 1872.
Daar heb ik ondertn nog niets van teruggevonden.

Heel-Nederlander
25 juni 2008, 13:19
Ik denk dat de Belgische claims van 1920 geen "Belgische" claim genoemd mogen worden, maar meer een "Waalse" claim op Nederlands gebied. En ik denk dat als het op een Nederlands-Belgische oorlog was aangekomen, dat de Vlaamse soldaten lang niet altijd tegen Nederland hadden gevochten. De Raad van Vlaanderen en Vlaamse frontbewegingen hadden dat nooit toegestaan. Ik denk dat de Franstalige elité nog eens op een interne revolutie had kunnen rekenen in geval van oorlog.

Anna List
25 juni 2008, 13:25
De plannen lagen klaar; het zou niet veel gescheeld hebben of het zou in 1872 plaats gevonden hebben.
Gelooft U het?

ik zal u iets veel schokkenders onthullen !

ik heb weet van mensen die na de vlaamse onafhankelijkheid plannen om heel Nederland te annexeren.

Unie der Provinciën
25 juni 2008, 18:22
ik zal u iets veel schokkenders onthullen !

ik heb weet van mensen die na de vlaamse onafhankelijkheid plannen om heel Nederland te annexeren.

Vertel ! Vertel !!!!!!

ossaert
3 juli 2008, 09:45
Mijne Heren, hier komt het:

Ik heb voor me liggen een dissertatie van Anne Doedens uit 1973 waarin de hele geschiedenis van de "Kwestie Luxemburg" en het plan om Nederland en Belgie te bezetten en die vervolgens op te delen tussen Pruissen en Frankrijk zelf.
Vlaams belgie en Nederland zouden derhalve aan Pruissen toevallen en Wallonie zou bij Frankrijk worden ingelijfd.

Het merkwaardige van alles is dat er in Belgie zowel als in Nederland politici waren die hier aan mee wilden werken. Voordat ik namen ga noemen zal ik me eerst vergewissen of ik dat ongestraft kan doen.
Maar het feit ligt er.
Is er ooit iet in het Belgische gewaar geworden over dit plan? Is dat ooit op school tijdens een les ter sprake gebracht?

Gaarne uw mening.

Over deze specifieke plannen heb ik nog niets gelezen, maar in die periode was het lang niet zo ongebruikelijk dat er regelmatig ongerustheid was wanneer Frankrijk en Pruise/Duitsland met elkaar overhoop lagen. De oorlog van 1870-1 is hiervan het beste voorbeeld, toen de Belgische regering toen al vreesde in de oorlog betrokken te raken (op dezelfde manier als in 1914). Eerder reeds waren plannen bekend geraakt van Napoleon III die Luxemburg wilde annexeren en het zou me niet verbazen dat hij ook zijn oog had laten vallen op België. Dat Bismarck daar als pasmunt Nederland en Vlaanderen tegenover zou gezet hebben, lijkt me niet eens zo gek. Er zijn wel gekkere koehandels geweest toen, zoals bijvoorbeeld tijdens de Italiaanse en Duitse eenmakingen, of de beginnende ontmanteling van het Ottomaanse Rijk. Wat ik wel vreemd vind, is de timing: in 1872 was Napoleon III reeds van zijn troon gestoten en ik vermoed dat de nieuwe Franse Republiek wel andere katten te geselen had in de nasleep van de verloren oorlog. Het zou me ook iets lijken waar generaal Boulanger toe in staat zou zijn geweest, maar die moest toen nog aan zijn politieke carrière beginnen.

system
3 juli 2008, 11:39
Vertel ! Vertel !!!!!!

Misschien zijn het ambetante vrijmetselaars.

lukke
3 juli 2008, 15:52
Ik denk dat de Belgische claims van 1920 geen "Belgische" claim genoemd mogen worden, maar meer een "Waalse" claim op Nederlands gebied. En ik denk dat als het op een Nederlands-Belgische oorlog was aangekomen, dat de Vlaamse soldaten lang niet altijd tegen Nederland hadden gevochten. De Raad van Vlaanderen en Vlaamse frontbewegingen hadden dat nooit toegestaan. Ik denk dat de Franstalige elité nog eens op een interne revolutie had kunnen rekenen in geval van oorlog.

Daar kan je nog wel eens gelijk hebben, als geboren inwoner van het Land van Waas, heb ik van in mijn jeugd vol lof horen spreken over de opvang over de grens door de massas "belgen" die na de val van Antwerpen naar Nederland gevlucht zijn, burgers en soldaten(die al of niet terug aan de gevechten deelnamen als ze naar het front terugkeerden na hun overstap van de grens), mijn moeder die in Zuiddorpe haar geboorteplaats had wist leuke verhalen te vertellen over die inval van 1914 in de grensstreek en over de electrische versperring later door de duitsers opgetrokken, maar ook over de moedige "smokkelaars" die regelmatig bezoek kwamen brengen en de talrijke vluchtelingen, waaronder ook vele die op die wijze het Ijzerfront vervoegden. Zij die in Nederland geinterneerd waren zullen ook het verschil met hun kameraden in Duitsland gekend hebben....De vereniging van deze streken met "Belgie" was niet sympathiek beoordeeld en mijn familie wist nog zeer goed van de lijsten waarmee ze rondgetrokken zijn om bij Nederland te mogen blijven, maar zoals gezegd ...ook de Engelsen waren daar tegen....
Lukke