PDA

View Full Version : Pc samenstellen


StevenNr1
18 februari 2008, 00:07
Iemand goesting om een stille maar toch nog ietwat snelle PC samen te stellen uit wat ik op forcom.be kan kopen en dat voor minder dan €600 als het kan (heb besturingssysteem noch toebehoren nodig.)

Alvast bedankt.

Duvelke
18 februari 2008, 00:11
en voor welke toepassingen? Waarvoor zal je de pc het meeste gebruiken?
Gewoon office programmas en internet
of voor games en andere programma's waarbij iet of wat deftige graka vereist is..

Daimanta
18 februari 2008, 00:12
Het is tegenwoordig goed mogelijk om een stille,snelle(vergeleken met vroeger) en goedkope pc te krijgen.

Aanraders:

-Neem een dual core, singlecores zijn tegenwoordig traag en uit de tijd
-Neem meer dan 1G geheugen(2G moet genoeg zijn) vooral als je (kots) Vista wil gebruiken
-Neem een videokaart uit de middenklasse(die veroudert in verhouding over het algemeen goed)
-Ga geen gloedjenieuwe technologiëen gebruiken(ze zijn duur en werken over het algemeen slecht)
-Floppies zijn ouderwets en kaartlezers zijn twijfelachtig
-Neem 2 DVD-spelers waarvan 1 brander zodat je je eigen DVDtjes kan fikken

Dat zijn zo ongeveer mijn tips

StevenNr1
18 februari 2008, 00:18
Qua games zou Call Of Duty 4 leuk zijn. (Far Cry 2 zou ik stiekem ook graag eens aanschouwen maar da's nu ni zo erg als da maar op minimale kwaliteitsinstellingen is.)

Verder is het gewoon huis, tuin en keukengebruik bij wijze van spreke, en uiteraard onder XP Professional.

Met on-board geluid ben ik al tevreden, harde schijf moet snel en betrouwbaar zijn met degelijke capaciteit (enkele 100en GB.) Mja, meer ni


En al bedankt voor de tips, ik volg het hele hardwaregebeuren niet meer zo om niet te jaloers te worden, dual cores enzo ken ik dus alleen van hore zegge

StevenNr1
18 februari 2008, 00:20
-Ga geen gloedjenieuwe technologiëen gebruiken(ze zijn duur en werken over het algemeen slecht)Zoals?
-Neem 2 DVD-spelers waarvan 1 brander zodat je je eigen DVDtjes kan fikkenHeb ik nu ook, enige tips qua levensduur en geluidsproductie?

Daimanta
18 februari 2008, 00:25
Zoals?


Moderne spelers als Blu-ray.

Heb ik nu ook, enige tips qua levensduur en geluidsproductie?

Niet echt nee. Houd altijd rekening met het feit, hoe krachtiger de pc, hoe meer lawaai hij maakt. Wat trouwens het meeste lawaai maakt zijn de koelers(luister maar eens naar een pc, het geluid klinkt waaierig), dus daar zou je een stillere variant voor kunnen krijgen als het mogelijk is.

Tjolder
18 februari 2008, 00:28
http://www.hardware.info/nl-NL/pcadvice/

MaGNiFiCaT
18 februari 2008, 00:41
ik alleszinds niet: zo saai:?

Duvelke
18 februari 2008, 01:08
ik alleszinds niet: zo saai:?
wat is saai? pc samenstellen?

MaGNiFiCaT
18 februari 2008, 01:12
wat is saai? pc samenstellen?

ja, vind ik écht saai, er zijn véél leukere dinges. allé, elk zn interesse.

StevenNr1
18 februari 2008, 01:14
Btw, dat stil zijn moet ge ook niet overdreven opvatten, tis maar, wij hebben hier nu precies ne stofzuiger die ik zelfs hoor met koptelefoon op dus ja, dat wil ik gewoon niet weer. En verder is filmke kunnen kijken zonder dvd te horen zoemen of de kast te weten beven ook altijd leuk.

Duvelke
18 februari 2008, 01:17
ja, vind ik écht saai, er zijn véél leukere dinges. allé, elk zn interesse.
das waar :)

maddox
18 februari 2008, 03:42
Je kan elke PC stil krijgen, maar niet goedkoop.

Passieve koeling bestaat, en is niet meer dan enorme klompen mooi gegoten/gefreesd/gesmeed roodkoper. Zalman is daar een marktleider in.


Andere optie is waterkoeling. Maar ik hoor daar wel wat horrorverhalen over. CPU's en HD's die perfect koel blijven terwijl de geheugenchips hun voetjes desolderen, door gebrek aan luchtstroom.

Waar je mee kan beginnen is de beeldkaart. De meeste middenmoters hebben ook een passief gekoelde versie die maar een paar € duurder is dan de fangekoelde.
Dan kan je later je voeding vervangen door een passief gekoelde versie.
Een silent fan in de kast zelve
En als afwerking, een externe DVD/blue ray brander samen met een USB2 hub, zodanig je de PC zelf in een kast/bureau kan zetten.
Als je dan nog stiller wilt gaan, dan word het handenvol poen uitgeven.

cor
18 februari 2008, 09:28
Post je vraag eens op:
http://forum.techzine.nl/forum/list_topics/43
Dan krijg je zeker een optimaal antwoord. Je moet wel op voorhand duidelijk aangeven wat je wil, en liefst eerst eens in de bestaande draden rondkijken (dan zul je al veel vinden). Kijk ook eerst eens in de FAQ hoe je je titel moet samenstellen; daar houden ze aan.
Ze gaan wel voorstellen doen op basis van nederlandse internetshops, Azerty.nl o.a., maar moet het absoluut Forcom zijn? Niet slecht, maar nogal beperkte keuze. Ik heb mijn pc vorig jaar ook laten komen van Azerty, prima in orde, goede service, extreem ruim asssortiment onderdelen om uit te kiezen, bijna gegarandeerd de laagste prijzen. Wel verzendingskosten (ca. 13 euro, denk ik), maar die haal je er dubbel en dik uit. Maar als je absoluut Forcom wilt, dan zeg je het gewoon op die site als een voorgesteld onderdeel niet te krijgen is. Als je me verwittigt als je via Techzine gaat (PM'tje), dan kijk ik wel even mee.
Vergelijk alleszins de prijzen eens op www.azerty.nl.

Voor de rest is 600 euro te doen, maar niet zo ruim als je goed wilt gamen. Een beetje erbij zou wonderen doen (ik onderstel dat je een scherm, toetsenbord, muis, e.d. al hebt).
Een stille pc is zeer goed haalbaar als je een beetje oplet (ik hoor mijn pc alleen als ik er op let, niet bij andere geluiden). Ook de kast is daarbij belangrijk. Kijk eens naar de Antec Sonata III; een goede kast met 500W kwaliteitsvoeding ingebouwd. Maar kast is persoonlijke smaak natuurlijk. Maar je hebt al kasten van ca. 20 euro (Spire), en dan kies je bijvoorbeeld een goede Chieftec-voeding erbij, samen ca.65 euro.
Bespaar niet op de voeding, maar overdrijf ook niet. Een kwaliteitsvoeding van zo'n 400 �* 500 W voldoet prima, houdt zelfs nog reserve voor uitbreiding. Onthoudt: de (koeling van de) voeding is één van de drie grote lawaaibronnen.
Ik zou naar een Intel Core2Duo processor gaan (niet verwarren met DuoCore, CoreDuo), maar uit budgetoverwegingen kan het zijn dat je beter een AMD dubbelcore neemt (Athlon 64 X2). Een quadro is moderner, maar mogelijk te duur. Bekijk het eens.
Ik onderstel dat je niet gaat overclocken, neem dan geheugen 667MHz, PC5300, 2GB in twee blokjes van 1GB (i.v.m. Dual Channel werkwijze). Dat bestaat in een setje. Neem een goed merk (Kingston o.a. is prima).
De Samsung Spinpoint T166 serie (hard disk) werkt zeer geluidsarm en is kwalitatief in orde. Kies een 8MHz access time, bijvoorbeeld 320GB of groter. Sata natuurlijk. Een HD kan later gemakkelijk bijgevoegd worden.
Moederbord hangt een beetje af van wat je wenst als mogelijkheden. Maar je zult beperkt zijn door budget.
DVD-brander: Lite-On LH20A1S. Kan overweg met het maximaal aantal verschillende merken van schijfjes, kwaliteit ok. Ben je zeker dat je nog een aparte dvd-lezer nodig hebt? Kost niet zoveel, maar als je hem eigenlijk niet gebruikt?
Als je hem niet zelf ineenzet, reken dan zo'n 85 euro montage. Ken je niemand die er ervaring in heeft? Dan bedoel ik wel ervaring, geen lachebek die 't even zal doen.
Ik onderstel dat je een OS hebt? Indien niet, dan zou ik tegen beter weten in toch voor Vista (premium) gaan. XP vertrouw ik meer, maar een van de jaren moet je toch overschakelen. (Het ideaal is natuurlijk dat je 'toevallig' iets vindt op het net.)
De grafische kaart zal het grote struikelblok zijn. Hier zul je prijs en prestaties moeten afwegen. Ik heb geen ervaring met gaming, dus kan ik weinig vertellen. Ik weet alleen dat de nieuwe 3850/3870 serie interessant is (geen supergaming), maar vraag dat maar op die site.

Succes, en als je nog iets moet weten, vraag maar.

StevenNr1
18 februari 2008, 13:27
Amang, bedankt voor de uiteenzetting, ik zal uw link ook eens raadplegen.

Ivm DVD-lezer / brander, ik heb altijd gehoord dat je brander beter niet teveel als lezer gebruikt opdat ie langer en betrouwbaarder als brander zou meegaan.

Mbt montage, heb de onze al eens nieuw moederbord, voeding, CPU-koeler, geheugen, videokaart, harde schijven, dvd-lezer, ... gegeven, ik denk dat ik ondertussen wel weet wat ik doe dus.

Ik heb momenteel nog XP liggen dus blijf daar toch even bij.

Het budget kan evt. wel uitgebreid worden maar 'k zal eerst eens polsen welke games men hier graag zou spelen want zelf volg ik dat hele gebeuren amper.

Duvelke
18 februari 2008, 13:58
600 euro is iig niet veel geld, en zal je sowieso niet zo'n lekker machientje kunne kopen

cor
18 februari 2008, 15:09
Amang, bedankt voor de uiteenzetting, ik zal uw link ook eens raadplegen.

Ivm DVD-lezer / brander, ik heb altijd gehoord dat je brander beter niet teveel als lezer gebruikt opdat ie langer en betrouwbaarder als brander zou meegaan.

Mbt montage, heb de onze al eens nieuw moederbord, voeding, CPU-koeler, geheugen, videokaart, harde schijven, dvd-lezer, ... gegeven, ik denk dat ik ondertussen wel weet wat ik doe dus.

Ik heb momenteel nog XP liggen dus blijf daar toch even bij.

Het budget kan evt. wel uitgebreid worden maar 'k zal eerst eens polsen welke games men hier graag zou spelen want zelf volg ik dat hele gebeuren amper.
Brander: ben je van plan hem 10 jaar te gaan gebruiken? Voor die prijs? Hij zal (normaal) niet te snel sneuvelen hoor. En als hij binnen enkele jaren de geest geeft zul je blij zijn hem te vervangen door de technologie van dat moment (blu-ray?). Neen, koop een lezer als je hem echt nodig hebt, anders gebruik je het geld beter om een andere component te verbeteren (idem diskette-lezer).

Montage: prachtig. Dan verruimt je keuze van leverancier nog. Kan je eventueel onderdelen op verschillende plaatsen halen om rekening te houden met de levertermijnen.
www.geckocomputers.be
www.bytesatwork.be
www.itware.be
www.digita.be

Viva XP! (als 't absoluut M$ moet zijn)

StevenNr1
18 februari 2008, 15:29
Dan verruimt je keuze van leverancier nog. Kan je eventueel onderdelen op verschillende plaatsen halen om rekening te houden met de levertermijnen.Het enige probleem dat ik hiermee een beetje heb, is garantie, ik fiets liever 10 minuten om iets om te ruilen indien stuk dan het voor €5 terug op te sturen ofzo.

Diplomatius
18 februari 2008, 16:59
Als dit (http://forum.politics.be/showthread.php?t=102053) niks wordt, dan heb jij alvast enkele onderdelen om een laptop samen te stellen... ;-)

cor
18 februari 2008, 19:04
Het enige probleem dat ik hiermee een beetje heb, is garantie, ik fiets liever 10 minuten om iets om te ruilen indien stuk dan het voor €5 terug op te sturen ofzo.
Eerst je rekening eens maken. Kijken wat je spaart via internet. Dan rustig beslissen.
Heb een aantal weken geleden hier in de buurt een router gekocht, uit sympathie. Kostte wel meer dan 20 euro meer. Min verzendkosten kost het me nog altijd een kleine 10 euro. Voor een routertje.

Kazan
18 februari 2008, 19:29
€600 en ge wilt Call Of Duty 4 spelen!?
Dan gaat ge straffe toeren moeten uithalen.

Jazeker
18 februari 2008, 19:34
€600 en ge wilt Call Of Duty 4 spelen!?
Dan gaat ge straffe toeren moeten uithalen.

Mjah, ik vind je budget toch ook aan de lage kant voor een stille en performante (games) PC, hoor.

Je kan hopen performante desktops krijgen voor 600 euro, maar dan spreken we over performant in de zin dat Office en Firefox vlotjes draaien. Een videokaart die een tijdje moet meegaan en die de laatste nieuwe games vlotjes kan trekken is op zich al rap tussen de 200 en 300 euro. En snelle videokaarten zijn natuurlijk niet veel als de rest van je systeem niet meekan.

Om het slechte nieuws bondig te vertellen: Een goedkope game-PC bestaat niet. Misschien kan je dan beter een game console kopen.

filosoof
19 februari 2008, 00:15
Iemand goesting om een stille maar toch nog ietwat snelle PC samen te stellen uit wat ik op forcom.be kan kopen en dat voor minder dan €600 als het kan (heb besturingssysteem noch toebehoren nodig.)

Alvast bedankt.Interessante prijs bij Exell:
Acer Veriton, volledig gemonteerd al vanaf 299€

http://www.exell.be/c2s_common/c2s_searchL10.ASP?searchstr=veriton&nl_send=OK&TestFieldLoginArea=

cor
20 februari 2008, 09:33
Iemand goesting om een stille maar toch nog ietwat snelle PC samen te stellen uit wat ik op forcom.be kan kopen en dat voor minder dan €600 als het kan (heb besturingssysteem noch toebehoren nodig.)

Alvast bedankt.
Een mogelijkheid. M.i. een goede pc voor het budget. Je zult op het net wel zelf eens moeten nagaan wat de graka aankan qua games.
Prijzen gebaseerd op Azerty.nl

Antec Sonata III met goede 500W voeding 103€
Mobo Gigabyte GA-MA69VM-S2 50€
AMD Athlon 64 X2 6000+ 144€
Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300 35€
HD Samsung Spinpoint T166 320GB 70€
DVD Lite-On LH-20A1S Sata 24€
Graka Sapphire Radeon HD3850,256MB, GDDR3, PCI Express 169€
Totaal: 605€

Een Sapphire Radeon HD3870,512MB, GDDR4, PCI Express kost 203€
Een alternatief mobo MSI K9A Platinum kost 91€
Wil je Intel, dan zou ik gaan voor de combinatie E6750 (165€) en mobo Gigabyte P35-DS3R (112€)

Vergelijk op het net even de mogelijkheden van de mobo's.
Een alternatieve kast is Antec NSK6580 (90€), maar daar zit slechts een 430W voeding in, genoeg, maar minder reserve.

cor
24 februari 2008, 10:02
Nog vorderingen gemaakt?
Of is de zaak in slaap?