PDA

View Full Version : Ons overgedimensioneerd staatsapparaat.


Herman Desmedt ©HD
7 maart 2004, 19:50
Ons overgedimensioneerd staatsapparaat.

Naast de staatsschuld is het grote probleem van onze begroting het "teveel" aan de staatsuitgavenkant en het "te weinig" aan de staatsinkomstenkant.

Als er daar één kant is waar de regering iets kan aan doen, dan is het aan de uitgavenzijde.

Volgens het volgende rapport van de Europese Centrale Bank
"Public Sector Efficiëncy: An International Comparison" In de "Working Papers Series" EcbWp242 ( Juli 2003. ) , zelfs als men de federale structuur van dit landje in rekening brengt, onze ambtenarij in vergelijking met andere landen méér dan 1/3 te ruim bemeten.

Het kan dus (ook volgens de ECB) in elk geval efficiënter. In ieder geval zou een afslanking van dat staatsapparaat effect hebben op de begroting, ook qua werkingskosten, zeker als het zou gaan om afslanken in de overheid en verplaatsing naar de privé.

Een mogelijke oplossing is het in leven roepen van een ambtenaren-poel (of Engels -pool) om tijdelijke "werkpieken" op diverse diensten op te vangen, zodat niet al dat extra personeel per dienst hoeft en zodat iedereen in de kalmere dagen ook nog iets om handen heeft.
Dat bespaart trouwens ook aan benodigd meubilair en materiaal.

Toch werd dat idee al een aantal keren afgeschoten vanuit verschillende politieke hoeken. Enig idee waarom? (Dat de ambtenaren zelf en de vakbonden dat geen goed idee vonden dat is nogal wiedes)

Het Copernicus plan. Zo overroepen, maar het blijkt volkomen gefaald te hebben en heeft trouwens een hoop geld gekost. Waarom het gefaald heeft daar heb ik zo mijn idee over, maar wat is het standpunt van uw partij terzake ?

Andere concrete ideetjes van de heer Dedecker om ons staatapparaat binnen de ECB efficiëntie-normen te brengen en het efficiënt te laten functioneren.?

Hans1
7 maart 2004, 21:42
Een andere oplossing is de afschaffing van de gewesten en gemeenschappen. Ziet u dat zitten?

Herman Desmedt ©HD
7 maart 2004, 23:23
Een andere oplossing is de afschaffing van de gewesten en gemeenschappen. Ziet u dat zitten?

Waar we op termijn naar toe moeten is de verenigde staten van Europa.
Binnen Europa is het logisch om op te splitsen volgens regio. Een logische reden om een andere regio te maken is bijvoorbeeld een andere taal. Kunstmatige constructies houden toch geen stand (zie de taalstrijd, niet alleen hier maar ook elders).
Dus vind ik ik het alleen logisch om de Belgische context af te schaffen en de gewesten te behouden. Nu gewesten afschaffen om ze nadien weer te moeten invoeren dat is pas contraprodutief.
Het gewest Brussel is te klein. Dat zullen ze Europees in de commissie en het parlement ook inzien. Gezien het geheel binnen Vlaanderen ligt is het ondanks de taal logisch van het bij Vlaanderen te voegen.

Wat wel nu al zou kunnen afgeschaft worden dat zijn de provincies.
Provincies werden vroeger ingevoerd omdat administratief het geheel anders moeilijk te omvatten valt. In onze huidige wereld hebben die ook geen zin meer.

pope
8 maart 2004, 15:40
Volledig mee akkoord, maar hoe ga je verenigd Vlaanderen dan noemen? ge denkt toch niet dat de sinjoren (Antwerpenaars) zomaar vlamingen genoemd willen worden :)

Herman Desmedt ©HD
8 maart 2004, 16:16
Volledig mee akkoord, maar hoe ga je verenigd Vlaanderen dan noemen? ge denkt toch niet dat de sinjoren (Antwerpenaars) zomaar vlamingen genoemd willen worden :)

Er kan een referendum georaniseerd worden om een naam te kiezen.
En om aan de Antwerpenaars te plezieren zou één van die namen kunnen zijn : "A'penland." :wink: :wink:

Herman Desmedt ©HD
8 maart 2004, 16:37
Maar eigenlijk was het de bedoeling van dit onderwerp van de overdimensionering, het onefficiënt functioneren en het parallelisme in ons staatsapparaat te bespreken, niet de verdere federalisering of een naam van de regio. Open daartoe misschien een ander onderwerp.
Dank voor het begrip :!:

Malinwa
8 maart 2004, 17:28
Vlaanderen is toch een mooie naam?
Wat die sinjoren willen, daar moeten de rest van de Vlamingen toch niks van aan trekken.

En btw, ze mogen fier op zijn om Antwaarpenaar te zijn.
Als ik antwerpen hoor, dan denk ik direct aan Falconplein, VISA-SPA-schandalen en vreemdelingen.

Dat is nu spijtig genoeg een synoniem voor Antwerpen in mijn ogen.

Om over Mechelen nog maar te zwijgen... :wink:

Herman Desmedt ©HD
9 maart 2004, 01:21
Vlaanderen is toch een mooie naam?
Wat die sinjoren willen, daar moeten de rest van de Vlamingen toch niks van aan trekken.

En btw, ze mogen fier op zijn om Antwaarpenaar te zijn.
Als ik antwerpen hoor, dan denk ik direct aan Falconplein, VISA-SPA-schandalen en vreemdelingen.

Dat is nu spijtig genoeg een synoniem voor Antwerpen in mijn ogen.

Om over Mechelen nog maar te zwijgen... :wink:

Ik vind "Vlaanderen" ook goed genoeg.

Mechelen is ooit nog hoofdstad geweest in lang vervlogen tijden.
Maar dat ze de naam van die voetbalploeg in 't Frans gehouden hebben, dat heb ik nooit gesnapt (hetzelfde voor Gent trouwens)

Iets van commentaar op ons overheidsapparaat ?
Suggestie om dat te rationaliseren, zelfs binnen Vlaanderen ?

De enige logische weg is verder federaliseren. Het beste voorbeeld is werkloosheidsbeleid. Waarom een beleid met jongerenbanenplannen en maatregelen die op maat geschreven zijn van het zuiden des lands?
Men heeft op dat vlak al een zekere autonomie, maar men gebruik het niet. In Vlaanderen moet men durven zijn eigen weg te gaan

Ik zeg het nog eens:
België is voor mij al jaren een anachronisme.
Probeer mij maar eens te overtuigen van het tegendeel.
Er IS gewoon geen logisch, economisch, sociaal, kultureel, politiek of democratisch criterium dat als plakband kan dienen. Er zijn er hooguit een paar sentimentele. (zoals het koningshuis)

Leo
9 maart 2004, 13:57
Een andere oplossing is de afschaffing van de gewesten en gemeenschappen. Ziet u dat zitten?

Half werk: afschaffen van de hele santekraam en herverkavelen van onze drie volkeren naar hun oorspronkeliijke thuislanden toe is veruit verkieselijker, en vereenvoudigt de Europese strukturen. Twee vliegen in één klap.

En Brussel: we moeten nou maar eens af van dat romantische "Vlaamse grond". Brussel is noch Vlaams, noch Waals, zelfs niet eens meer Belgisch. De roeping van Brussel is Europees: til het er boven uit, en geef het een statuut als Europees distrikt.

Herman Desmedt ©HD
9 maart 2004, 14:29
Een andere oplossing is de afschaffing van de gewesten en gemeenschappen. Ziet u dat zitten?

Half werk: afschaffen van de hele santekraam en herverkavelen van onze drie volkeren naar hun oorspronkeliijke buurlanden toe is veruit verkieselijker, en vereenvoudigt de Europese strukturen. Twee vliegen in één klap.

En Brussel: we moeten nou maar eens af van dat romantische "Vlaamse grond". Brussel is noch Vlaams, noch Waals, zelfs niet eens meer Belgisch. De roeping van Brussel is Europees: til het er boven uit, en geef het een statuut als Europees distrikt.

Europa van de regio's met opsplitsing per taalgroep.
Brussel omvormen tot een eiland voornamelijk voor Eurocraten.

Zeer aanvaardbare oplossing!
Wij blijken onze problemen niet zelf te kunnen oplossen, dan moet Europa dat maar doen!

Herman Desmedt ©HD
9 maart 2004, 14:31
Stel je ook een nieuwe "Groot-Nederlandse" hoofstad voor of sluiten we ons gewoon aan bij de noorderburen?

Leo
9 maart 2004, 16:05
Stel je ook een nieuwe "Groot-Nederlandse" hoofstad voor of sluiten we ons gewoon aan bij de noorderburen?

Goeie vraag... wat mij betreft maakt het niet zoveel uit. Wat is nog de betekenis van het begrip "hoofdstad" in Europese kontekst? Brussel wordt dan de hoofdstad van heel Europa.

Voor een Groot-Nederland heb ik ooit Breda horen voorstellen wegens zijn centrale ligging en voeling met Noord én Zuid. In wezen is het een probleem van tweede orde: waar centraliseren we de administratie?

Als je het begrip "hoofdstad" beschouwt als administratief centrum, dan zijn zuiver efficiëntie-argumenten bepalend. Ik ben ook niet vies van Amsterdam... Als je er een status wil aan verbinden (wat vandaag helaas zo is), dan laat je alle duivels op elkaar los...

Herman Desmedt ©HD
9 maart 2004, 16:15
Stel je ook een nieuwe "Groot-Nederlandse" hoofstad voor of sluiten we ons gewoon aan bij de noorderburen?

Goeie vraag... wat mij betreft maakt het niet zoveel uit. Wat is nog de betekenis van het begrip "hoofdstad" in Europese kontekst? Brussel wordt dan de hoofdstad van heel Europa.

Voor een Groot-Nederland heb ik ooit Breda horen voorstellen wegens zijn centrale ligging en voeling met Noord én Zuid. In wezen is het een probleem van tweede orde: waar centraliseren we de administratie?

Als je het begrip "hoofdstad" beschouwt als administratief centrum, dan zijn zuiver efficiëntie-argumenten bepalend. Ik ben ook niet vies van Amsterdam... Als je er een status wil aan verbinden (wat vandaag helaas zo is), dan laat je alle duivels op elkaar los...

Waarom geen "virtuele" hoofdstad, die fysisch is opgesplitst.
Probleem met grote steden zoals Amsterdam / Den haag , Brussel, Antwerpen is het woon-werk verkeer dat alsmaar langere files geeft.
Telewerk en decentralisatie hebben hun voordelen.
Dus voor mijn part "Virtuastad" of zoiets.

Jean-Marie Dedecker
9 maart 2004, 17:48
Niet te veel doemdenken.Samen met Finland zijn wij het enige Europese land met haar begroting in evenwicht.

Het Copernicusplan is afgeschoten omdat de PS zelf haar politieke benoemingen wilt voortzetten.

Herman Desmedt ©HD
9 maart 2004, 17:54
Niet te veel doemdenken.Samen met Finland zijn wij het enige Europese land met haar begroting in evenwicht.

Het Copernicusplan is afgeschoten omdat de PS zelf haar politieke benoemingen wilt voortzetten.
Sorry hoor, maar het gaat niet echt over "doemdenken".

NU is onze begroting nog in evenwicht, maar wat gaan we de volgende jaren uitvinden? (zie ook recent de Europese commentaren.)

Er zijn oplossingen, maar de welke gaat de regering kiezen?

Bekijk straks ook een mijn andere inbreng, zoals "moet de volgende generatie onze staatsschuld betalen?"

C uit W
9 maart 2004, 18:02
Niet te veel doemdenken.Samen met Finland zijn wij het enige Europese land met haar begroting in evenwicht.

Het Copernicusplan is afgeschoten omdat de PS zelf haar politieke benoemingen wilt voortzetten.
Ik dacht dat er op de inkomsten van de fiscale amnestie gerkend werd en ze er nog lang niet waren?
Ben ik fout?

Herman Desmedt ©HD
11 maart 2004, 20:22
Niet te veel doemdenken.Samen met Finland zijn wij het enige Europese land met haar begroting in evenwicht.

Het Copernicusplan is afgeschoten omdat de PS zelf haar politieke benoemingen wilt voortzetten.
Ik dacht dat er op de inkomsten van de fiscale amnestie gerekend werd en ze er nog lang niet waren?
Ben ik fout?

Ik denk dat ze veel dromen van die inkomsten, maar dat als puntje bij paaltje komt er veel in 't buitenland blijft zitten. Waar gaan die mensen hun oude dag slijten denk je ??