PDA

View Full Version : Integratie


Herman Desmedt ©HD
7 maart 2004, 20:25
U bent zo een van de mensen die bewijst dat men zelfs met een handicap best een rol kan spelen in de samenleving.

In hoeverre vindt U dat we ook andersvaliden zouden MOETEN inschakelen (of toch moeten aansporen tot zich in te schakelen) in onze economie ? Ik noem het zelfs geen bezigheidsterapie, ik noem het gewoon integratie, want zoiets bevorderd het wederzijds begrip en respect. Net zoals allochtonen via het werk tot een betere integratie in de maatschappij kunnen komen.

Dank bij voorbaat.

Jasper
8 maart 2004, 19:56
Daarbij aansluitend: ik meen dat wij vorig jaar het "jaar van de gehandicapten" gekend hebben. In zijn eindejaarsboodschap heeft de koning vermeld "dat de inspanningen moesten verdergezet worden".

Zijn er dan al (grote) inspanningen gebeurd voor de integratie van gehandicapten?

Helga Stevens
8 maart 2004, 23:48
Zeer goede vraag. Maar er komt wel van alles bij kijken. Allereerst zijn nog heel veel mensen met een handicap uitgesloten van goed onderwijs. Nu wil ik hiermee niet zeggen dat de scholen voor buitengewoon onderwijs (B.O.) geen goed werk doen (verre van!), maar met een getuigschrift van het B.O. kan men niet naar de universiteit of hogeschool. Dus dat is al een eerste drempel. Dus wat gebeurt er: of ze kunnen niet de juiste kwalificaties voorleggen of ze belanden in laagbetaalde jobs.

Iedereen weet toch: zonder volwaardig onderwijs, geen volwaardige toegang tot werk.

Bovendien staan veel werkgevers weigerachtig tegenover het aanwerven van mensen met een handicap. Want "dat brengt alleen meer last met zich mee". Bovendien moeten er in bepaalde gevallen aanpassingen gebeuren (bv de drempel is te hoog voor de rolstoelgebruiker, er is geen teksttelefoon, een doof persoon zal soms een doventolk nodig hebben, etc) en dat is soms ook een probleem.

Dat de minister van onderwijs in haar diversiteitsbeleid ook eindelijk eens echt rekening houdt met de noden van leerlingen/studenten met een handicap want op dat vlak was het de voorbije 5 jaren echt huilen met de pet op!

Helga Stevens
8 maart 2004, 23:52
Nou, mijn antwoord kan kort zijn. Na veel mooie verklaringen van de Vlaamse regering is er NIKS meer gebeurd. Het jaar 2003 is afgelopen en meteen zijn mensen met een handicap ook weer vergeten.

Op 2 dec 2003 ondertekende de Vlaamse regering (Minister van Landuyt) een mooie verklaring betreffende de (re)integratie van wat men noemt "arbeidsgehandicapten". Dit werd plechtig aangekondigd op een colloquium. Daarna hoorden we niets meer.

Eens te meer: veel woorden, maar geen daden?

Herman Desmedt ©HD
9 maart 2004, 00:07
Zeer goede vraag. Maar er komt wel van alles bij kijken. Allereerst zijn nog heel veel mensen met een handicap uitgesloten van goed onderwijs. Nu wil ik hiermee niet zeggen dat de scholen voor buitengewoon onderwijs (B.O.) geen goed werk doen (verre van!), maar met een getuigschrift van het B.O. kan men niet naar de universiteit of hogeschool. Dus dat is al een eerste drempel. Dus wat gebeurt er: of ze kunnen niet de juiste kwalificaties voorleggen of ze belanden in laagbetaalde jobs.

Iedereen weet toch: zonder volwaardig onderwijs, geen volwaardige toegang tot werk.

Bovendien staan veel werkgevers weigerachtig tegenover het aanwerven van mensen met een handicap. Want "dat brengt alleen meer last met zich mee". Bovendien moeten er in bepaalde gevallen aanpassingen gebeuren (bv de drempel is te hoog voor de rolstoelgebruiker, er is geen teksttelefoon, een doof persoon zal soms een doventolk nodig hebben, etc) en dat is soms ook een probleem.

Dat de minister van onderwijs in haar diversiteitsbeleid ook eindelijk eens echt rekening houdt met de noden van leerlingen/studenten met een handicap want op dat vlak was het de voorbije 5 jaren echt huilen met de pet op!

Dat werkgevers weigerachtig staan tegenover gehandicapten heeft ook te maken met verkeerde inschatting van de capaciteiten van mensen, en dat is niet beperkt tot gehandicapten.
In heel wat bedrijven wordt je geslecteerd op een paar niet relevante criteria, zoals voorkomen, taalgebruik,etc. Waarom ? omdat de personeelschef in 't beste geval een opleiding type psycholoog heeft gehad, dus veel minder technisch of werkgericht en die gaat alvast die criteria gebruiken om te preselecteren.
Het volstaat een kleine fout te maken of een ietwat appart iemand te zijn en je komt nooit door die selecties, ook al ben je de meest geknipte persoon om die job te doen.

Ik had op mijn eerdere vraag wel iets meer een antwoord gewild op het volgende , hier misschien beter geformuleerd :
"moeten we gehandicapten (en ook werkgevers) aanmoedigen van meer in het economisch circuit mee te draaien, desnoods part-time , desnoods jobs bij de overheid (is nu al een percentage dacht ik) gewoon omwille van de integratie."

Helga Stevens
9 maart 2004, 23:30
[
Ik had op mijn eerdere vraag wel iets meer een antwoord gewild op het volgende , hier misschien beter geformuleerd :
"moeten we gehandicapten (en ook werkgevers) aanmoedigen van meer in het economisch circuit mee te draaien, desnoods part-time , desnoods jobs bij de overheid (is nu al een percentage dacht ik) gewoon omwille van de integratie."

Natuurlijk moeten we de werkgevers en ook mensen met een handicap aanmoedigen om mee te draaien in het economisch circuit, eventueel part-time, binnen de mate van het mogelijke, rekening houdend met hun capaciteiten en wensen. Arbeid bevordert de integratie, het haalt deze mensen uit "hun kot" om het zo te zeggen. Veel mensen met een handicap zouden eigenlijk liever niets anders willen!

Maar om aan de slag te kunnen gaan moeten mensen wel over vervoer beschikken: mensen met een handicap behoren vaak tot de laagste inkomenscategorieën en zijn dus vooral aangewezen op het openbaar vervoer. Echter, ze wonen niet allemaal in steden. Dus, er is een probleem: iedereen weet dat buiten de stad het openbaar vervoer ondermaats is. Als er toch openbaar vervoer is, is het niet toegankelijk! Al eens gezien hoeveel trappen er zijn in de Belgische stations?! :( Steve heeft de bussen en trams gratis gemaakt, maar rolstoelgebruikers kunnen er niet op want niet toegankelijk! Van een grote vooruitgang gesproken. Juist de groep die het meest zou kunnen profiteren van de gratis politiek van Steve wordt uitgesloten! :grab:

Daarnaast moeten mensen met een handicap aanspraak kunnen blijven maken op tegemoetkomingen vanwege de overheid om de extra kosten die voortvloeien uit hun handicap te dekken. Vaak is het helaas zo momenteel dat als iemand gaat werken, dit "voordeel" wegvalt terwijl die extra kosten wel evengoed blijven bestaan! Dit is dus een "werkloosheidsval" dat aangepakt zou moeten worden.

Een probleem waar mensen met een handicap en ook vooral dove/slechthorende mensen mee worden geconfronteerd is "pesten" op het werk. Vooral dove mensen kunnen zich verbaal niet verweren en zijn daarom vaak heet mikpunt van al dan niet slinkse pesterijen. In de krant verscheen onlangs nog een schrijnend voorbeeld. Om dit te stoppen, moet de overheid samen met de werkgevers meer aandacht besteden aan sensibilisering van de werknemers. Het debat over "diversiteit" op de werkvloer wordt nog te veel gevoerd in termen van Vlaamse versus allochtone werknemers terwijl het begrip diversiteit veel ruimer is dan dat.

Herman Desmedt ©HD
10 maart 2004, 01:02
.... Een probleem waar mensen met een handicap en ook vooral dove/slechthorende mensen mee worden geconfronteerd is "pesten" op het werk. Vooral dove mensen kunnen zich verbaal niet verweren en zijn daarom vaak heet mikpunt van al dan niet slinkse pesterijen. In de krant verscheen onlangs nog een schrijnend voorbeeld. Om dit te stoppen, moet de overheid samen met de werkgevers meer aandacht besteden aan sensibilisering van de werknemers. Het debat over "diversiteit" op de werkvloer wordt nog te veel gevoerd in termen van Vlaamse versus allochtone werknemers terwijl het begrip diversiteit veel ruimer is dan dat.

De "pesters" moeten voor schut gezet worden. Of het mikpunt van de pesterijen nu om mensen met een handicap gaat of niet. (meestal zijn het natuurlijk zwakkeren die ze aanvallen, want bij mensen die stevig in hun schoenen staan durven ze dat niet. Juist daarop zou je ze moeten kunnen pakken: op hun eigen zwakte.)