PDA

View Full Version : Opwindende liedjes


Revolutie
26 februari 2008, 17:39
Zijn er ook sommige hedendaagse of oudere liederen die u een vreemd gevoel geven van seksuele opwinding.

Bij mij althans:

Avril Lavigne - Hot
Princess Superstar - Perfect Exceeder
Britney Spears - Gimme More
Fergie - Fergalicious

lijst zal nog worden aangevuld :)

Nick_
26 februari 2008, 17:41
Chef
Chocolate salty balls

Hertog van Gelre
26 februari 2008, 17:45
Bette Midler - Beast of Burden
Pussycat dolls - Buttons

HAMC
26 februari 2008, 17:53
No voices in the sky - Motorhead.

Dronkoers
26 februari 2008, 17:55
Cannibal Corpse - Stripped, Raped And Strangled



;-)

maddox
26 februari 2008, 17:58
Gegarandeerd.

Gewoon 2 om te starten.

http://www.youtube.com/watch?v=3-4J5j74VPw

http://www.youtube.com/watch?v=551y8goAs3A&feature=related

De Garde
26 februari 2008, 18:47
tja...

http://www.youtube.com/watch?v=sHiMDB19Dyc

dus niet..

maar ik heb het voor een aantal prachtige stemmen met sfeer...

http://www.youtube.com/watch?v=QCL5xfNUujE
http://www.youtube.com/watch?v=smye7LXn7hw

(ge kunt zeggen van 't tweede wat ge wilt maar op haar 48ste is dat nog een prachtexemplaar van het vrouwelijk kunnen)

StevenNr1
26 februari 2008, 18:57
Gaat het om de clips of de liekes zelf?

Kay_
26 februari 2008, 20:21
De hele R Kelly collectie.(vooral TP2)
Pretty Ricky: grind with me
50 cent: candy shop

StevenNr1
26 februari 2008, 21:42
Sexual Eruption uiteraard

Djiezes
27 februari 2008, 09:17
Luc Van Acker & Anna Domino -- Zanna

Anna List
27 februari 2008, 09:47
http://users.pandora.be/marita.de.sterck/marita_de_sterck_nieuw.htm

:-P

Verschijnt op 22 januari 2008: En rijen is plezant





Thema

Vuile liedjes zijn van alle tijden en van alle plaatsen. Ook Vlaanderen kent een rijke traditie van erotische straat-, markt- en café-chantantliederen waarin de vleselijke liefde op speelse en humoristische wijze wordt bezongen. Maar die levende traditie dreigt verloren te gaan. Nog even en de overgrootouders en grootouders die van huis uit volkse liedjes leerden zingen, zijn er niet meer om ze voor te zingen. Veel waardevol materiaal is niet meer bekend bij het grote publiek en zeker niet bij de jonge generatie.

Voor het eerst werd een selectie pikante volkse Vlaamse liedjes samengebracht die een breed publiek van jong en oud kunnen bekoren. De 69 liedjes klinken niet hopeloos gedateerd, maar nog altijd origineel sexy en plezant gedurfd. Ze staan niet alleen garant voor lees- en zangplezier, maar ze bevatten ook informatie over het liefdesleven van onze voorouders. Er zijn liedjes die de samenstelster zelf heeft gehoord en gezongen, liedjes die door hedendaagse deskundigen uit de volksmond zijn opgetekend of in liedschriften werden gevonden, marktliederen zoals die van Tamboer en café-chantantliederen zoals de beruchte ‘vetjes’ van Karel Waeri. Omdat liedjes niet alleen gelezen maar ook gezongen moeten worden, heeft Wilfrid Moonen bij elk lied een muzieknotatie uitgewerkt. Gerda Dendooven zorgde voor illustraties die naadloos aansluiten bij de suggestieve sfeer.



Interview verschenen op 18 januari 2008 in het magazine Letters van Standaard Boekhandel (verschijnt ook als bijlage bij Het Nieuwsblad)

Verboden vruchten smaken altijd beter

Meisje, mooi maagdetje, en gij zijt zoet, op uw naaikussentje, op uw naaikussentje gaat ’t naaien goed. Marita de Sterck verzamelde 69 vuile Vlaamse volksliedjes van weleer. ‘Ik wil jongeren laten zien en horen hoe hun voorouders zich amuseerden.’

Lennie Stinissen

Als ze geen kinderboek schrijft of jongeren creatief leert schrijven, reist Marita de Sterck de wereld rond als antropologe. Als we bij haar aankomen voor een interview, is ze net terug van een reis naar Brazilië. Ze verbleef er een tijdje bij de Ticuna indianen. Om hun dorp te bereiken reisde ze twee dagen per kano door het Amazonewoud. ‘Ik verzamel overal ter wereld verhalen over vrouw worden. Bij de Ticuna indianen woonde ik een eerste menstruatieritueel bij en nam ik orale verhalen op. In september heb ik materiaal in Zuid-Afrika verzameld. In en rond groeirituelen duiken vaak erotische verhalen en liedjes op. Toen ik in Zuid-Afrika En rijen is plezant zong, verstonden die Afrikaanse vrouwen de dubbele bodem van dat kinderlied meteen.’

Je hebt ver moeten reizen om te beseffen dat de liedjes uit je kindertijd zo mooi zijn?

Ik heb stoute liedjes altijd wel interessant gevonden. Toen mijn kinderen opgroeiden, zag ik ze ook genieten van hun ‘platte’ straatliedjes. Maar tijdens mijn reizen ben ik me pas echt bewust geworden van hun grote waarde. Voor mijn historische roman Kwaad Bloed ben ik op zoek gegaan naar stoute liedjes. Ik had er toen zoveel verzameld dat ik besloot om ze apart te bundelen.

Vond je die liedjes ook al leuk toen je kind was? Of is dat pas achteraf gekomen?

En rijen is plezant was één van mijn favorieten als kleuter, maar ik snapte niet waarom de grote meisjes op de speelplaats er zo hard om moesten lachen. Als ik het zong, kreeg ik ook naar mijn voeten van de nonnen. Na verloop van tijd viel mijn frank. Dat gelaagde heb ik altijd boeiend gevonden. Je hoéft de onderliggende boodschap niet te begrijpen om te genieten, maar elke betekenislaag die je door krijgt maakt het liedje nog amusanter.

De speelplaats, dat is voor u meer dan veertig jaar geleden. En u weet dat nog allemaal?

Ik heb ook research gedaan bij volksliedkenners als Roger Hessel, Rufijn De Decker en Wim Bosmans, en in rusthuizen. Als ik aan tachtig- of negentigjarigen vraag om iets uit hun kindertijd te zingen, vloeit dat er zo uit. Die liedjes zitten stevig verankerd in het geheugen. De erotische liedjes waren ook verboden vruchten, en die smaken altijd beter.

Komen erotische liedjes over de hele wereld voor?

Ja, vrouwen zingen dubbelzinnige liedjes bij het spinnen, weven, plukken, het stampen van maniok of maïs. Jonge meisjes zingen mee en hebben al vroeg door waar die stamper naar verwijst. Als buitenstaander snap je ze eerst niet. Je moet hun beeldspraak en stijlregisters leren kennen. Op zulke momenten krijg ik dat kleutergevoel terug, als die vrouwen op hun dijen slaan van het lachen, maar ik niet begrijp waarom.

Je legt de liedjes niet verder uit in je boek. De lezer moet de dubbele bodem zelf zoeken.

Uitleg in een kadertje vond ik te saai en te schools. Links en rechts verklaar ik wel een woord, want ook jonge mensen moet mee kunnen. Ik wil gewoon dat de jonge garde zich ook amuseert met dit boek. Het is zeker niet alleen voor gepensioneerden en volksmuziekliefhebbers bedoeld.

Wilde je die volkse liedjes van de ondergang redden?

Ja, onze orale traditie gaat verloren. Op school leer je zo weinig over onze rijke Vlaamse volkscultuur. Er wordt op neergekeken. Oude volksliedjes in groep zingen, dat wordt ook snel als extreem-rechts aanzien. Hoewel heel veel van die liedjes maatschappijkritisch, ja zelfs links zijn. Maar wie kent ze nog? Het is vijf voor twaalf. Als we die orale schat niet koesteren, gaat die voorgoed verloren.

Hanteerde je een bepaalde grens bij de selectie?

Ik heb mijn goesting gevolgd, maar ze ook aan mijn kinderen laten lezen. Soms zeiden ze: mama, dat gaat er over! Maar ze vonden ze toch vooral heel lollig. Opvallend is wel dat ik geen enkel vuil liedje ben tegengekomen over homo-erotiek of solo-seks. Dat bestaat niet of wordt niet geregistreerd. Dat zie je ook bij niet-westerse culturen. Ook daar is er altijd een grens. Het gaat toch vooral over erotiek waaruit een kind kan voortkomen. Er klinkt een oproep om te genieten, maar ook wel eens een waarschuwing want voor ge het weet ‘hebt ge een pakske uit een zakske!’

Marita de Sterck, illustraties Gerda Dendooven, Rijen is plezant, Uitgeverij Van Halewyck, 244 blz., 17,5 euro

Ieder jongen moet het weten

Ieder jongen moet het weten,
Dat een meisj’ een roos bezit,
Die van binnen is gespleten,
Rondom rond met haar bezet.
Alle maanden moet ze bloeien.
Bloeit ze niet, dan is ze ziek.
Komt z’ een jongen te besproeien,
bloeit ze negen maanden niet.

DE LIEREMAN

Er was een liereman
Uit lieren ja gegaan,
En wat zag hij onder zijn wegen staan,
Een overschoon juffrouw,
Een overschoon juffrouw,
En hij vroeg of zij een deuntje,
Op zijne liere spelen wou.

‘Wel, liereman,
Ge staat er mij wel aan,
Zijt ge zeker dat de snare van je liere nog zal gaan,
Kom straks naar mijn chalet,
Kom straks naar mijn chalet,
We gaan een deuntje spelen,
Met de liere in ons bed.’

De liereman
Speelde zijn kleren uit,
En de snare van zijn liere stak ne hele voet vooruit,
En hij slingerde alhier,
En hij slingerde aldaar,
En hij slingerde voor ’t gaatje,
Ja, ge weet wel waar.

En als de lierman
Zijne lusten had voldaan,
Is hij met zijn slappe slinger naar zijn vrouwtje toe gegaan.
En alzo komt hij naar huis,
En alzo komt hij naar huis,
Hij komt er zonder geld
En met een slappe slinger thuis.