PDA

View Full Version : Chemische vervuiling en impact op leefmilieu m.n. feminisering van alle soorten


Groentje-18
28 februari 2008, 21:33
Collapse of a fish population after exposure to a synthetic estrogen

Karen A. Kidd*,{dagger}, Paul J. Blanchfield*, Kenneth H. Mills*, Vince P. Palace*, Robert E. Evans*, James M. Lazorchak{ddagger}, and Robert W. Flick{ddagger}

*Fisheries and Oceans Canada, Freshwater Institute, 501 University Crescent, Winnipeg, Manitoba, Canada R3T 2N6; and {ddagger}Molecular Indicators Research Branch, United States Environmental Protection Agency, 26 West Martin Luther King Drive, Cincinnati, OH 45268

Edited by Deborah Swackhamer, University of Minnesota, Minneapolis, MN, and accepted by the Editorial Board March 29, 2007 (received for review October 27, 2006)

Municipal wastewaters are a complex mixture containing estrogens and estrogen mimics that are known to affect the reproductive health of wild fishes. Male fishes downstream of some wastewater outfalls produce vitellogenin (VTG) (a protein normally synthesized by females during oocyte maturation) and early-stage eggs in their testes, and this feminization has been attributed to the presence of estrogenic substances such as natural estrogens [estrone or 17beta-estradiol (E2)], the synthetic estrogen used in birth-control pills [17{alpha}-ethynylestradiol (EE2)], or weaker estrogen mimics such as nonylphenol in the water. Despite widespread evidence that male fishes are being feminized, it is not known whether these low-level, chronic exposures adversely impact the sustainability of wild populations. We conducted a 7-year, whole-lake experiment at the Experimental Lakes Area (ELA) in northwestern Ontario, Canada, and showed that chronic exposure of fathead minnow (Pimephales promelas) to low concentrations (5–6 ng·L–1) of the potent 17{alpha}-ethynylestradiol led to feminization of males through the production of vitellogenin mRNA and protein, impacts on gonadal development as evidenced by intersex in males and altered oogenesis in females, and, ultimately, a near extinction of this species from the lake. Our observations demonstrate that the concentrations of estrogens and their mimics observed in freshwaters can impact the sustainability of wild fish populations.

http://www.pnas.org/cgi/content/abstract/104/21/8897?maxtoshow=&HITS=10&hits=10&RESULTFORMAT=&fulltext=oestrogen+fish&searchid=1&FIRSTINDEX=0&resourcetype=HWCIT



Dat vind ik allesbehalve goed nieuws.
Waarom zijn overheden zo ontzettend inert tegenover deze massale vorm van vervuiling met ontzettend nefaste consequenties op ons leefmilieu en alles wat daarin leeft? :?

Pieke
28 februari 2008, 21:57
http://www.pnas.org/cgi/content/abstract/104/21/8897?maxtoshow=&HITS=10&hits=10&RESULTFORMAT=&fulltext=oestrogen+fish&searchid=1&FIRSTINDEX=0&resourcetype=HWCIT



Dat vind ik allesbehalve goed nieuws.
Waarom zijn overheden zo ontzettend inert tegenover deze massale vorm van vervuiling met ontzettend nefaste consequenties op ons leefmilieu en alles wat daarin leeft? :?

neem je de pil groentje? Vind je het een goede zaak, die uitvinding?

Wat denk je dat de overheid zou moeten doen?

Nynorsk
28 februari 2008, 22:03
neem je de pil groentje? Vind je het een goede zaak, die uitvinding?

Wat denk je dat de overheid zou moeten doen?

vrouwen die de pil gebruiken verplichten om hun pipi in bidonnekes op te vangen en het zootje naar speciale opslagplaatsen te brengen.

of de pil verbieden, dat kan ook.

Pieke
28 februari 2008, 22:09
vrouwen die de pil gebruiken verplichten om hun pipi in bidonnekes op te vangen en het zootje naar speciale opslagplaatsen te brengen.

of de pil verbieden, dat kan ook.

ik vermoed dat je reactie luchtig opgevat moet worden, right?

Groentje-18
28 februari 2008, 22:20
neem je de pil groentje?

Een beetje privé en ik snap niet wat dat te doen heeft met de inhoud maar goed: neen.

Vind je het een goede zaak, die uitvinding?

Ja en neen.
Er zijn duidelijke nadelen, zoals gezondheidsrisico's voor de vrouw en impact op het leefmilieu.
Maar ook ja, omdat het nog steeds een heel goede methode is om aan geboortebeperking te doen.

Wat denk je dat de overheid zou moeten doen?

Het rioleringssysteem heeft in de 19e(?) eeuw dankzij ingenieurswetenschappen voor enorme vooruitgang gezorgd op het gebied van hygiëne en vooruitgang.
Heden ten dage voldoet het echter niet meer ...
Ik zou dit systeem herzien zodat afvalwater nooit ongezuiverd in andere "natuurlijke" waterlopen kan komen.

Het is niet enkel bij de pil dat dat probleem zich stelt, maar ook bij alle andere medicijnen of dingen die we innemen of consumeren en die op de één of andere manier weer worden uitgescheiden.
Ik heb dus niet de bedoeling om specifiek de pil te viseren, dat artikel kan je dus eerder zien als een soort van opening van het debat.

Beetje off-topic over de pil: ik het wel nogal ironisch dat iedereen direct op zijn paard kruipt als we het hebben over hormonen in vlees voor consumptie, maar we anderzijds wel met z'n allen hormonen slikken of op een andere wijze binnenkrijgen.

Nynorsk
28 februari 2008, 22:45
ik vermoed dat je reactie luchtig opgevat moet worden, right?

zijn 't geen goei opties, neen? :-(

Nynorsk
28 februari 2008, 22:56
Het rioleringssysteem heeft in de 19e(?) eeuw dankzij ingenieurswetenschappen voor enorme vooruitgang gezorgd op het gebied van hygiëne en vooruitgang.
Heden ten dage voldoet het echter niet meer ...
Ik zou dit systeem herzien zodat afvalwater nooit ongezuiverd in andere "natuurlijke" waterlopen kan komen.

Ik denk dat hier al heel wat reglementering rond bestaat eh.
ik denk niet dat de mensen die de voorbije jaren een zuiveringsinstallatie gestoken hebben nog eens staan te springen om hun tuin nog eens open te gooien voor alweer een andere installatie.

Nynorsk
28 februari 2008, 23:01
Beetje off-topic over de pil: ik het wel nogal ironisch dat iedereen direct op zijn paard kruipt als we het hebben over hormonen in vlees voor consumptie, maar we anderzijds wel met z'n allen hormonen slikken of op een andere wijze binnenkrijgen.

we produceren die hormonen daarnaast ook vooral zélf.
als we zelf minder vruchtbaar zijn, zullen we minder kindjes maken, en zullen er minder hormoontjes in 't water komen.
probleem opgelost. :cheer:

Pieke
28 februari 2008, 23:31
mooie lijst van vermoedelijke disruptors:

http://www.silsoe.cranfield.ac.uk/ieh/pdf/w20.pdf

en groentje, je hebt gelijk hoor, het blijft niet bij de hormonen van de pil. Die zo geloosd (no pun intended) worden.

Groentje-18
29 februari 2008, 00:19
Ik denk dat hier al heel wat reglementering rond bestaat eh.
ik denk niet dat de mensen die de voorbije jaren een zuiveringsinstallatie gestoken hebben nog eens staan te springen om hun tuin nog eens open te gooien voor alweer een andere installatie.

Ik zie dat als een taak van de overheid.

Groentje-18
29 februari 2008, 00:33
we produceren die hormonen daarnaast ook vooral zélf.
als we zelf minder vruchtbaar zijn, zullen we minder kindjes maken, en zullen er minder hormoontjes in 't water komen.
probleem opgelost. :cheer:

Was het maar zo simpel. :(

Stratcat
29 februari 2008, 01:05
Ik zie dat als een taak van de overheid.

Wat is 'dat'?

kelt
29 februari 2008, 06:31
Zuiveringsinstallaties houden zich niet bezig met het verwijderen van hormonen,of van ingewikkelde chemische spoor-elementen in het algemeen..

Om deze weg te krijgen zouden ze uitgebreid moeten worden met een soort chemische fabriek... :?

Pieke
29 februari 2008, 07:47
Zuiveringsinstallaties houden zich niet bezig met het verwijderen van hormonen,of van ingewikkelde chemische spoor-elementen in het algemeen..

Om deze weg te krijgen zouden ze uitgebreid moeten worden met een soort chemische fabriek... :?

en dat zou een slechte zaak zijn? Ik vind dat de menselijke impact op het milieu tot een minimum herleid zou moeten worden. Als menselijk afval een dergelijke (potentiële) impact heeft op dat milieu (en feminisering is daar één voorbeeld van), dan moeten we verhinderen dat het in het milieu terecht komt. Als dat betekent dat er investeringen gedaan moeten worden, dan is dat maar zo.

Groentje-18
29 februari 2008, 14:35
en dat zou een slechte zaak zijn? Ik vind dat de menselijke impact op het milieu tot een minimum herleid zou moeten worden. Als menselijk afval een dergelijke (potentiële) impact heeft op dat milieu (en feminisering is daar één voorbeeld van), dan moeten we verhinderen dat het in het milieu terecht komt. Als dat betekent dat er investeringen gedaan moeten worden, dan is dat maar zo.

Zo is dat!!
En sta me toe te zeggen dat dit probleem veel effectiever en duidelijker aan te pakken is dan global change en de effecten ervan op lange termijn wat betreft de soortendiversiteit van fauna en flora ook niet van de minste zijn!
Als we straks de global change kunnen vertragen of stoppen op een aanvaardbaar punt maar onze dieren zijn gestorven door de gevolgen van chemische vervuiling en kunnen zich niet meer voortplanten.
Dit geldt bovendien ook voor de mens. De spermakwaliteit van onze mannen neemt bijvoorbeeld ook altijd af en het is niet onwaarschijnlijk dat dit te linken is aan milieufactoren.

Dit is geen pleidooi tegen actie ondernemen tegen global change, maar wel een pleidooi om andere, eveneens hoog urgente milieuproblemen die al lang moesten aangepakt zijn, niet uit het oog te verliezen en ook aan te pakken.

Groentje-18
29 februari 2008, 14:37
Wat is 'dat'?

Actie ondernemen om te voorkomen dat afvalstoffen ten gevolge van menselijke activiteiten in ons mileu terecht komen.

Pieke
29 februari 2008, 14:55
Zo is dat!!
En sta me toe te zeggen dat dit probleem veel effectiever en duidelijker aan te pakken is dan global change en de effecten ervan op lange termijn wat betreft de soortendiversiteit van fauna en flora ook niet van de minste zijn!
Als we straks de global change kunnen vertragen of stoppen op een aanvaardbaar punt maar onze dieren zijn gestorven door de gevolgen van chemische vervuiling en kunnen zich niet meer voortplanten.
Dit geldt bovendien ook voor de mens. De spermakwaliteit van onze mannen neemt bijvoorbeeld ook altijd af en het is niet onwaarschijnlijk dat dit te linken is aan milieufactoren.

Dit is geen pleidooi tegen actie ondernemen tegen global change, maar wel een pleidooi om andere, eveneens hoog urgente milieuproblemen die al lang moesten aangepakt zijn, niet uit het oog te verliezen en ook aan te pakken.

je moest "global change" erbij betrekken... Denk je echt dat CO² reductie genoeg gaat zijn om "global change" te kunnen tegenhouden?

Nynorsk
29 februari 2008, 21:53
Actie ondernemen om te voorkomen dat afvalstoffen ten gevolge van menselijke activiteiten in ons mileu terecht komen.

dat is een beetje erg onrealistisch eh.

Groentje-18
29 februari 2008, 23:37
dat is een beetje erg onrealistisch eh.

Is dat een reden om er niet aan te beginnen?

En ik was me al aan het afvragen wie als eerste kritiek zou hebben op de exacte formulering van mijn zin.

Nynorsk
29 februari 2008, 23:44
Wie zegt er dat ik er niet aan begonnen ben?

En waarom moet de verantwoordelijkheid daarvoor bij de overheid gelegd worden?
En veroorzaak jij wel zo weinig afval als je kunt?

Groentje-18
1 maart 2008, 01:49
Wie zegt er dat ik er niet aan begonnen ben?

Ik bedoelde het in het algemeen, niet persoonlijk.

En waarom moet de verantwoordelijkheid daarvoor bij de overheid gelegd worden?

Ik zie het als een taak van de overheid om tussen te komen waar het misloopt?Verantwoordelijkheid daar waar de burger die nalaat of als aanvulling op die van de burger lijkt me net zo'n beetje hetgeen waar de overheid voor staat? Of beter: regulering. Harde kantjes en gevolgen ervan afschrapen.
Mensen zijn nogal geneigd hun verantwoordelijkheid niet op te nemen voor het milieu zoals jij bv. doet, wat ik trouwens zeer waardeer. Maar je weet daar zelf verder minstens evenveel als ik over. :)

(*)En ja, dat is allemaal veel te algemeen geformuleerd zodat het niet zal opgaan als je het toepast op allerlei particuliere situaties.

Nynorsk
1 maart 2008, 02:13
Waarom zouden mensen personen moeten aanstellen die vervolgens tégen hun wil in dingen in hun plaats beslissen die ze helemaal niet willen doen?
Waarom zoveel wantrouwen in de medemens?

Ik beweer trouwens helemaal niet dat ik milieubewust bezig ben, hoor.
Ik heb net mijn katten eten gegeven. Afval. Ik kon hen ook zelf eten gemaakt hebben dat ik met een potteke in de hand bij de slager was gaan halen. Om maar een voorbeeld te noemen. Als ik naar de bakker ga kom ik met een nieuwe broodzak thuis. Als ik eieren koop, heb ik weer een dozeke bij. Enzovoort. Ik draag goed bij aan de afvalberg.
Maar ik voel niets voor een overheid die me verplicht om met een tupperwaren potteke rijst te gaan kopen.

Groentje-18
1 maart 2008, 15:16
Waarom zouden mensen personen moeten aanstellen die vervolgens tégen hun wil in dingen in hun plaats beslissen die ze helemaal niet willen doen?


Dus als de overheid morgen een waterzuiveringsinstallatie zou installeren voor of er eentje aanpassen zodat het water gezuiverd wordt van chemische stoffen waarvan de negatieve impact op ons leefmilieu bekend is, zou jij tegen zijn want dit is een ongeoorloofde inmenging van de overheid in de zaken van de mensen, of wat ben je hier nu eigenlijk aan het proberen te zeggen??? (Of geef je toe dat je gewoon bent aan het steuken en me allerlei dingen in de mond probeert te leggen die ik helemaal niet wil zeggen en die totaal niets te maken hebben met dit topic?)

Wel, dat die mensen dan maar allemaal hun eigen water oppompen en het zuiveren hé en zorgen voor hun eigen electriciteit. Ik zie niet in waarom de overheid zich dan plots wel zou mogen moeien!

Groentje-18
21 mei 2008, 17:30
We weten het al lang, maar toch.

20/05 Jongens krijgen steeds vaker borsten

Jongens krijgen steeds vaker borstjes, en dat is een understatement. De borsten nemen soms zo’n grote afmetingen aan dat de jongens de hulp inroepen van een plastisch chirurg. Vetophoping ten gevolge van een slecht dieet is een verklaring. De vervrouwelijking van de jongens is vooral een gevolg van het teveel aan vrouwelijke hormonen in het milieu.

Plastische chirurgen krijgen steeds meer jongens op bezoek, met de vraag hen van hun borsten af te helpen. “Maar er zijn ook volwassen mannen met dezelfde vraag”, zegt plastische chirurg Jeff Hoeyberghs.
“Onlangs vroeg een man van 65 om een operatie, nadat zijn kleindochter hem voor de grap een bh’tje cadeau had gedaan. Ook jongens komen uiteindelijk naar ons, omdat ze met hun borsten worden gepest.”

Dat jongens steeds vaker borsten krijgen, is vooral een westers fenomeen. Het is het geval van hormonale veranderingen in de puberteit, van de ophoping van vet, maar ook van de aanwezigheid van nep-oestrogenen in de voedselketen. “Die zijn daar terecht gekomen door het overtollig gebruik van detergenten en pesticiden. Ze raken er niet meer uit. Overigens zien we dat het fenomeen zich de jongste tijd ook steeds vaker voordoet in de ontwikkelingslanden”, aldus Jeff Hoeyberghs.
Borstkanker

De wetenschappelijke benaming voor overdreven borstontwikkeling bij mannen is gynaecomastie. “Vroeger werd gedacht dat het om een ziekte ging”, legt Hoeyberghs uit. “Nu is het duidelijk dat een en ander het gevolg is van milieuvervuiling. Het krijgen van borsten is ook niet het enige symptoom. Het is ook geen toeval dat één procent van de borstkankers bij mannen voorkomt.”

(Bron: Eigen berichtgeving)


Diezelfde middelen hebben ook een niet te onderschatten impact op de vruchtbaarheid, van alle soorten.