PDA

View Full Version : U op een postje


Xnorf
10 maart 2004, 00:36
Deze vraag is niet denigrerend of kwetsend bedoeld maar:

Hoe zal u zich verstaanbaar maken in het parlement , zou u alsnog een zitje behalen , maakt u dan gebruik van een tolk? Want ik kan me voorstellen dat niet elke mandataris gebarentaal spreekt. Of maakt u gebruik van een of andere IT-oplossing?

Nogmaals , dit is gewoon een vraag uit belangstelling voor andersvaliden in de politiek.

Xnorf
10 maart 2004, 01:24
Nog wakker? Ik blijf daar dus speciaal voor op en ik moet om 6 uur wakker worden.... :roll:
*bump*

Helga Stevens
10 maart 2004, 11:34
Als (dus als!!) ik in het Vlaams parlement geraak, dan zou ik voor de commissiezittingen en de plenaire zittingen gebruik moeten maken van een tolk Vlaamse Gebarentaal.

Die tolk is er niet alleen voor mij, maar ook voor de anderen. Het werkt dus in twee richtingen. De tolk is een brug tussen de horenden en de doven.

In feite is er geen verschil tussen de tolken Vlaamse gebarentaal en de tolken Frans/Nederlands en Nederlands/Frans. Met de tolk Vlaamse gebarentaal wordt gewoon nog een extra werktaal ingevoerd in het parlement.

Geschreven teksten kunnen gewoon in het Nederlands zijn dus hiervoor zijn geen speciale aanpassingen nodig.

Ik weet niet hoe de technologie is in het Vlaams Parlement. Maar als er bv van een soort real time systeem gebruik gemaakt wordt om alles wat gezegd wordt te noteren en nadien in geschreven vorm weer te geven (bv om nadien een verslag te kunnen maken), dan kunnen we eventueel bekijken hoe we dit kunnen verbeteren zodat ik het ook op de een of andere manier kan gebruiken.

Er is wel een klein probleem met zulke technologische toepassingen: geschreven tekst geeft geen emoties weer (bv dat iemand kwaad was, of heeft staan roepen etc). Een gebarentaaltolk kan dat wel weergeven.

stijnVL
11 maart 2004, 00:03
Er is wel een klein probleem met zulke technologische toepassingen: geschreven tekst geeft geen emoties weer (bv dat iemand kwaad was, of heeft staan roepen etc). Een gebarentaaltolk kan dat wel weergeven.

Wat mij betreft beste Helga mag je het daar eens serieus gaan uitschreeuwen in Brussel :wink:

guido 007
14 maart 2004, 08:11
Ik heb Helga al een paar maal bezig gehord op N-VA bijeenkomsten, ik moet zeggen dat ze goed haar mannetje :oops: Vrouwtje staat.

En Helga heeft ervaring met vergaderingen en dergelijke, bekijk hare CV maar eens.


Helga,

Veel succes op 13 juni.