PDA

View Full Version : Percalion is de vierenveertigste forummer van de week

Pagina's : [1] 2

Pluche
15 maart 2008, 14:37
Het is weer zaterdag, tijd voor een nieuwe forummer van de wek, de gelukkige is Percalion, Percalion omschrijft zichzelf als volgt:

"Percalion - die in het echte leven gelukkig anders heet - werd geboren in Brugge, één der schoonste steden van het West'lijk halfrond, en dit omstreeks het jaar 1988.

Na een woelige periode in de kleuterschool, het lager onderwijs en die vreselijke jaren in het secundair onderwijs, trapte Percalion het af en haalde z'n diploma bij de centrale examencommissie.

Amper een uur na de uitreiking van dat diploma was Percalion al ingeschreven in de richting 'Economische Wetenschappen' aan de inmiddels met uitsterven bedreigde K.U. Brussel.

Thans verblijft Percalion te Leuven, alwaar hij - zo zegt men - ook één en ander studeert. Het is echter mogelijk dat dit slechts geruchten zijn.

In zijn vrije tijd bezorgt Percalion gratis entertainment aan enkele pubers in zijn plaatselijke KSA. Daarnaast houdt hij zich bezig met het uitbouwen van het Murray Rothbard Instituut, het lezen van boeken, en een feesje nu en dan. Op dinsdagavonden kan men Percalion eventueel aantreffen in de Fakbar Letteren, wanhopig op zoek naar een lief.

Voor het overige valt over Percalion niet veel interessants te vertellen; hij is amper twintig jaar en dus nog maar net uit de luiers. Edoch, vragen omtrent de levenswandel van Percalion mogen steeds gesteld worden in het daartoe voorziene subforum. Allen daarheen!"

(uit: Carl-Heinz PHILLIPOVITCH VON PHILLIPSBURG, Leevens van Eenige Merkweerdige en Eenige Andere Minder Merkweerdige Forumgebruyckers, uit het Hoogduits vertaald door Ioannes Lombasianus; bij Plantyn-Moretus Antwerpen, 286p.; overgenomen met toestemming van de uitgever)

Pluche
15 maart 2008, 14:37
De traditionele openingsvraag: hoeveel keer eet je frieten per maand en wat is je lievelingssaus?

Dronkoers
15 maart 2008, 14:40
Ben je een aangenaam cafémakker?

Dronkoers
15 maart 2008, 14:41
hoe wordt uw nick nu eigenlijk uitgesproken? Persalion of perkalion?

Dronkoers
15 maart 2008, 14:42
Ben jij in staat om flitspalen in de fik te steken?

Pluche
15 maart 2008, 14:43
Hou je van kleinkunst?

the outlaw torn
15 maart 2008, 15:12
wat is je favoriete filmgenre ?

Geert C
15 maart 2008, 15:13
Hoe zou je jezelf in één woord omschrijven? :-)

the outlaw torn
15 maart 2008, 18:23
welk type vrouw draagt je voorkeur ?

AdrianHealey
15 maart 2008, 18:30
Wanneer gaan wij ons samen bezatten?

Politieke filosofie: Reisman-achtig of Van Dun-spectrum? :twisted:

Mooi gevormde borsten of een mooi gevormde kont bij een damen?

Firestone
15 maart 2008, 19:34
Ah, Percalion is forummer van de week. Eens het nuttige aan het aangename koppelen!

Ik heb 15.000 € te belegen.
Mag op lange termijn belegd worden.

Wat stel je voor?

Pluche
15 maart 2008, 20:02
Verhofstadt of Leterme?

Den Duisteren Duikboot
15 maart 2008, 21:35
Hoe sta je als libertariër tegenover het verschijnsel "dierentuin"?

toccata
15 maart 2008, 22:12
in welk je land zou je heel graag wonen (ik neem aan VS maar ik kan me vergissen)

the outlaw torn
15 maart 2008, 22:24
wat vind je van de wet Lejeune ?

hoe ziet volgens jou een goed vreemdelingenbeleid eruit ?

wat vind je van de islam ?

the outlaw torn
15 maart 2008, 22:25
wie is de ergste dictator annex misdadiger ooit volgens jou ?

the outlaw torn
15 maart 2008, 22:26
indien je een dag legaal zou kunnen moorden, wie zou je naar gene zijde helpen ?

toccata
15 maart 2008, 22:29
Lievelingstaart?

AdrianHealey
16 maart 2008, 05:14
Mises beschouwt monopolies als evil. Hij verwerpt -als ik goed aan't opletten was - zelfs de these dat een (quasi-)monopolie dat op een vrije markt ontstaat 'positief' zou kunnen zijn door middel van schaalvergrotingen. (Enfin: je kent zijn these waarschijnlijk beter dan ik?)

Waar vind je dat hij in de fout gaat? Of totaal niet?

- Nog eentje van filosofie. Rothbard vindt dat de wil onvervreembaar is van iemand zijn lichaam (en contracten zijn ook niet in die zin afdwingbaar). Block gaat zelfs zo ver dat vrijwillige slavernij moet mogen. Wat jij?

- En nu nog het belangrijkste: Duvel, bolleke of een Kriek?

Den Duisteren Duikboot
16 maart 2008, 10:16
Welk architectonisch pareltje heeft tot nu toe het meeste indruk op jou gemaakt...
a) ...in Vlaanderen?
b) ...in de rest van België?
c) ...in de rest van Europa?
d) ...in de rest van de wereld?

Burkide
16 maart 2008, 10:25
Hoe is je intellectuele parcours tot nu toe verlopen? En welke tendensen ontwaar je heden ten dage? (Kwestie van dat ik wel eens weten wil hoe een intelligent iemand in een Rothbardinstituut terechtkomt :-P)

Mag ik hieruit concluderen dat je anarchokapitalist bent? In welke mate denk je een anarcho-kapitalistische toestand dan gedurende je leven te zien totstandkomen? Is minarchisme niet op z'n minst realistischer?

En hoe is het gesteld met je talenkennis?

Percalion
16 maart 2008, 13:13
De traditionele openingsvraag: hoeveel keer eet je frieten per maand en wat is je lievelingssaus?

De laatste tijd eet ik minder frieten dan vroeger - vooral om budgettaire redenen :D - maar als ik er eet, is het met Andalouse. Never change a winning team, zeg ik altijd. Bijna al m'n kennissen eten liters Samurai-saus, dat is iets te pikant voor mij.

Percalion
16 maart 2008, 13:14
Ben je een aangenaam cafémakker?

Tuurlijk! :D

Niet dat ik hele dagen op café zit, maar ik ga wel graag iets drinken met vrienden en kennissen.

:cheer: Fakbar Letteren :cheer:

Percalion
16 maart 2008, 13:15
hoe wordt uw nick nu eigenlijk uitgesproken? Persalion of perkalion?

Dat laatste. Ik weet niet waarom mensen het als een S willen uitspreken. Je zegt toch ook niet "sosa sola" als je "coca cola" ziet staan?

Percalion
16 maart 2008, 13:16
Ben jij in staat om flitspalen in de fik te steken?

Ik heb geen auto en zelfs geen vergunning om ermee te mogen rijden, dus heel die verkeersreglement-discussie-dinges gaat volledig aan me voorbij, eigenlijk.

Percalion
16 maart 2008, 13:17
Hou je van kleinkunst?

Bwa, ik ben niet echt een kenner en ik zou mezelf ook niet echt een liefhebber noemen. Er zijn wel een boel prachtige kleinkunstnummers maar er is volgens mij ook enorm veel rommel in omloop, nee?

Percalion
16 maart 2008, 13:20
wat is je favoriete filmgenre ?

Ik hou absoluut niet van horrorfilms en van die psychologische wijvendrama's; en de doorsnee Hollywood-highschool-comedy kan me ook niet bekoren.

Voor de rest heb ik niet echt specifieke voorkeuren. De Die Hard-reeks vind ik gewoonweg zalig, voor de rest hou ik van films met een goed, al dan niet ingewikkeld verhaal (The Usual Suspects, Pulp Fiction, dat soort dingen).

Enfin, ik weet het eigenlijk niet echt dus. :wink:

Percalion
16 maart 2008, 13:22
Hoe zou je jezelf in één woord omschrijven? :-)

Wat een vraag. :D

"Student" lijkt me redelijk treffend. Ik bén student, en ik doe het ook graag; ik geniet van zowel het studentenleven als van het studeren zelf. Ik ben redelijk leergierig - toch sinds ik het secundair onderwijs achter me gelaten heb - en ik hoop dat dat zo blijft.

Ik denk trouwens dat ik ook nog redelijk lang zal studeren.

Percalion
16 maart 2008, 13:24
welk type vrouw draagt je voorkeur ?

Zolang ze sympathiek zijn en niet te lelijk...

Ik kijk graag naar van die rechten-studentes met laarzen tot onder hun knieën en zo, maar ik denk dat ik toch liever 'n "losser" meisje wil als vriendin. De vraag is dus: wat bedoel je met voorkeur?

Percalion
16 maart 2008, 13:25
Wanneer gaan wij ons samen bezatten?

Dat staat al een tijdje hoog op de prioriteitenlijst...

Politieke filosofie: Reisman-achtig of Van Dun-spectrum? :twisted:

Van Dun, tiens. Maar Reisman is wel 'n redelijk briljante economist, vind ik.

Mooi gevormde borsten of een mooi gevormde kont bij een damen?
Beiden - wat voor 'n domme vraag is dat nu, zeg. :D

Percalion
16 maart 2008, 13:29
Ah, Percalion is forummer van de week. Eens het nuttige aan het aangename koppelen!

Ik heb 15.000 € te belegen.
Mag op lange termijn belegd worden.

Wat stel je voor?

Jonge Gouda.

Ik denk dat er met heel die financiële crisis momenteel wel koopjes te doen vallen in de financiële sector. Nu, eigenlijk is Savatage hier beter in thuis dan ikzelf - geef mij maar de gortdroge economische theorie - en economisten en voorspellingen, dat loopt meestal fout af: "Stocks have reached what looks like a permanently high plateau" (Irving Fisher, Professor of Economics, Yale University, October 16, 1929.)

Maar als je écht iets nuttigs wil doen met je geld: hierzo (http://www.rothbard.be/steun-het-rothbard-instituut)!

Percalion
16 maart 2008, 13:30
Verhofstadt of Leterme?

Anarchie! :D

Ik ben niet echt fan van politiek en/of politici (ik heb blanco gestemd bij de vorige verkiezingen), maar als je me dan echt dwingt om te kiezen: Leterme, omdat-ie uit West-Vlaanderen komt.

Percalion
16 maart 2008, 13:31
Hoe sta je als libertariër tegenover het verschijnsel "dierentuin"?

:D

Dat is wel de meest originele vraag tot nu toe.

Zolang dieren niet kunnen discussiëren, zie ik geen morele bezwaren tegen hun domesticatie, en dus ook niet tegen hun "tentoonstelling" in dierentuinen.

Percalion
16 maart 2008, 13:34
in welk je land zou je heel graag wonen (ik neem aan VS maar ik kan me vergissen)

De V.S.? Niet alle libertariërs dromen 's nachts over het Vrijheidsbeeld hoor. :wink:

Mocht ik verhuizen, zou het allicht zijn naar een land met iets meer zon. Ik was deze vakantie voor het eerst in Zuid-Frankrijk en ik vond het weer daar vrij aangenaam (uiteraard was het wel zomer toen). Mocht er 'n plek op de wereld bestaan waar het bijna altijd zo'n goed weer is, dan zou ik daar wel graag wonen. Naar 't schijnt komt Zuid-Afrika dicht in de buurt, maar dat is dan weer politiek zo'n raar geval.

Ik heb me ook laten vertellen dat Vancouver echt leuk is, ik weet niet of het weer daar beter is dan hier.

Dieterius
16 maart 2008, 13:39
Je zegt nog lang te willen studeren. Hoe lang is dat dan, en wat wil je nog studeren? ;-)

Percalion
16 maart 2008, 13:44
wat vind je van de wet Lejeune ?

hoe ziet volgens jou een goed vreemdelingenbeleid eruit ?

wat vind je van de islam ?

Om met strafrecht te beginnen: het strafrecht momenteel is erop gericht om mensen te straffen als ze de spelregels van Vadertje Staat niet respecteren. Bijkomstig kunnen ze dan eventueel ook nog een klein beetje gedwongen worden om de schade te vergoeden... Dat is volgens mij de wereld op z'n kop. Strafrecht zou moeten bestaan in het vergoeden van de schade die de dader zijn slachtoffer bezorgd heeft. Hoe je dat dan in de praktijk wil uitvoeren is natuurlijk nog 'n heel andere discussie. Slachtofferloze misdrijven zouden volgens mij meteen uit het strafrecht gehaald moeten worden(druggebruik, "ongewenste" meningen verspreiden).
Dus die Wet Lejeune, dat is voor mij gewoon 'n eigenaardigheid van het huidige systeem, ik heb daar op zich niet echt een mening over.

Vreemdelingenbeleid: je weet (of misschien niet) dat ik 'n vrij radicale liberaal ben. Voor mij is het zelfbeschikkingsrecht van elk individu een belangrijk principe. Dat betekent ook dat mensen met hun eigendom mogen doen wat ze willen. Als iemand wil verhuizen naar god weet waar, dan moet dat kunnen - maar natuurlijk enkel op voorwaarde dat hij daarbij niemands persoon en niemands eigendom schendt. Immigratie en emigratie moeten dus perfect kunnen. (Net zoals mensen uit Gent tegenwoordig in Brugge kunnen gaan wonen, maar enkel als ze een woning huren of kopen of onderdak vinden bij vrienden of kennissen). Ik vind het bijvoorbeeld een absurditeit dat mensen het land uitgezet kunnen worden omdat ze "illegaal" in het land verblijven, en dat een eigenaar van een huis zelfs bestraft kan worden als hij zo iemand onderdak verleent. Ik zou denken dat het onderdak geven aan "illegalen" een keuze is van die eigenaar en dat ik daar niets mee te maken heb, en anderen ook niet.
Natuurlijk betekent dat ook dat mensen volgens mij geen recht hebben om eender waar te gaan wonen én te eisen dat ze daar gratis huisvesting, gezondheidszorg, onderwijs... krijgen. Maar als harde libertariër vind ik dat niémand het recht heeft om die dingen te krijgen. Kortom, ik denk dat vreemdelingen geen speciale behandeling moeten krijgen.

De Islam: ik ken zeer weinig over godsdiensten in het algemeen en nog minder over de Islam in het bijzonder. Maar godsdiensten zijn een persoonlijke keuze van mensen. Zolang ze niemands persoon of eigendom schenden heb ik daar geen probleem mee. Moeten moskeeën gefinancierd worden door de staat? Uiteraard niet, maar dat geldt ook voor kerken. Maar als de vraag is: "Moeten we een autoritaire politie-staat oprichten om één of andere vage dreiging tegen te gaan?", dan zal m'n antwoord uiteraard negatief zijn. Ik weet niet of de Islam werkelijk van plan is om heel de wereld te veroveren en onder één kalifaat te steken, maar zelfs als het zo zou zijn, is dat geen reden om hier in Europa een militaristisch regime in te voeren.

Percalion
16 maart 2008, 13:46
Je zegt nog lang te willen studeren. Hoe lang is dat dan, en wat wil je nog studeren? ;-)

M'n toekomstplannen veranderen ongeveer elke week, maar momenteel ziet het er als volgt uit:

2007-2008: Bach. EW
2008-2009: Master EW
2009-2010: Bach. Filosofie
2010-2011: Master Filosofie
2011-2012: Master in Financial Economics
2012-2013: Master in Advanced Economics

En dan mag ik niet meer studeren van de mama. :(

Maar bon, vorige week zag het lijstje er nog helemaal anders uit, dus dat kan nog serieus veranderen. Ik zie wel wat er uit de lucht komt vallen aan mogelijkheden.

Percalion
16 maart 2008, 13:48
wie is de ergste dictator annex misdadiger ooit volgens jou ?

Hm, het probleem is dat je dan altijd andere dictators lijkt te vergoelijken hé... Ik denk toch dat Hitler hoog in m'n lijstje zou staan.

Percalion
16 maart 2008, 13:48
indien je een dag legaal zou kunnen moorden, wie zou je naar gene zijde helpen ?

Niemand. Ik ben 'n brave.

Percalion
16 maart 2008, 13:49
Lievelingstaart?

Ik hou enorm van fruittaarten van bakkerij Vlamynck uit Knokke. Helaas is 't al een hele tijd geleden dat ik er nog gegeten heb. Maar dus, mocht iemand van jullie toevallig in de buurt van Knokke wonen: die fruittaarten zijn echt heerlijk.

Percalion
16 maart 2008, 13:55
Mises beschouwt monopolies als evil. Hij verwerpt -als ik goed aan't opletten was - zelfs de these dat een (quasi-)monopolie dat op een vrije markt ontstaat 'positief' zou kunnen zijn door middel van schaalvergrotingen. (Enfin: je kent zijn these waarschijnlijk beter dan ik?)

Ja, ik vind dat 'n beetje een verward stuk in Human Action. Volgens mij heeft Rothbard daar goed op gereageerd toen hij stelde dat je toch moeilijk een onderscheid kunt maken tussen "monopolieprijzen" en "competitieve prijzen" als het competitieve proces zélf tot een monopolie leidt - dan is de competitieve prijs simpelweg de monopolieprijs, de prijs zoals die in het competitieve proces tot stand komt. Volgens mij hebben Rothbard en Reisman (en uiteraard Dominick T. Armentano) dat allemaal beter behandeld dan Mises. Geen kwaad woord over de Ludwig, echter!

- Nog eentje van filosofie. Rothbard vindt dat de wil onvervreembaar is van iemand zijn lichaam (en contracten zijn ook niet in die zin afdwingbaar). Block gaat zelfs zo ver dat vrijwillige slavernij moet mogen. Wat jij?

Ik volg Van Dun: vrijwillige slavernij "moet mogen" tot op het ogenblik dat de slaaf er plots geen zin meer in heeft. Vanaf dat ogenblik is het geen vrijwillige slavernij meer, maar gedwongen slavernij. Kortom, vrijwillige slavernij zou dan enkel neerkomen op vrijwilligerswerk: je doet het zolang je er zin in hebt, niet langer. Nu ja, ik ben geen filosoof, dus ik voel me nooit honderd procent op m'n gemak in dit soort discussies.

- En nu nog het belangrijkste: Duvel, bolleke of een Kriek?
Hm, alleszins geen kriek. Een bolleke is wel aangenaam, een Duvel ook. Het zou tussen die twee gaan, denk ik. Doe maar een bolleke dan.

Percalion
16 maart 2008, 14:01
Welk architectonisch pareltje heeft tot nu toe het meeste indruk op jou gemaakt...
a) ...in Vlaanderen?
b) ...in de rest van België?
c) ...in de rest van Europa?
d) ...in de rest van de wereld?

Ik heb de vreselijke gewoonte om namen van zulke dingen te vergeten.

In Vlaanderen vind ik bijvoorbeeld het gebouw van Groep T in Leuven zeer cool. Wat oudere architectuur betreft, is de St. Salvatorskathedraal in Brugge echt de max, waar. Ook een beetje omdat ik van Brugge ben, natuurlijk. Ik heb het wel voor gotische kathedralen en zo: de OLV in Antwerpen, St. Michiels en St. Goedele in Brussel, die kerk aan de Zavel in Brussel...
In de categorie "Ontzettend bombastisch" moet ik natuurlijk het Justitiepaleis in Brussel vermelden.

Ik was fameus onder de indruk van London en Parijs. Dat komt ook omdat ik nog niet veel andere plaatsen gezien heb, maar in die steden staat verdorie veel interessant materiaal. Ik zou graag eens de St. Pieters in Rome bezoeken en zo, dat ziet er ook de moeite uit. Of de Aya Sophia.

Internationaal: de piramides denk ik. Hoe ze mensen zo zot gekregen hebben om d�*t neer te poten, blijft me een raadsel.

Maar eigenlijk, om heel eerlijk te zijn: de leukste architectuur vind ik in de strips van Schuiten en Peeters...

Dieterius
16 maart 2008, 14:03
Naar welke muziek luister je zoal? (Mag gerust een uitgebreid antwoord zijn.

Percalion
16 maart 2008, 14:14
Hoe is je intellectuele parcours tot nu toe verlopen? En welke tendensen ontwaar je heden ten dage? (Kwestie van dat ik wel eens weten wil hoe een intelligent iemand in een Rothbardinstituut terechtkomt :-P)

Mag ik hieruit concluderen dat je anarchokapitalist bent? In welke mate denk je een anarcho-kapitalistische toestand dan gedurende je leven te zien totstandkomen? Is minarchisme niet op z'n minst realistischer?

En hoe is het gesteld met je talenkennis?

Om met dat laatste te beginnen: ik ben niet zo goed in Frans, ik kan geen woord Duits, ik kan me wel redelijk goed uitdrukken in het Engels en in het Nederlands. (Dat laatste kan banaal lijken, maar redelijk wat leeftijdsgenoten hebben daar blijkbaar moeite mee). Ik heb een passieve kennis van Latijn en klassiek-Grieks, maar daar ben je als economiestudent niet veel mee. Ik zou graag m'n Frans nog wat verbeteren, en ooit wil ik wel eens Duits, Spaans en Italiaans leren, maar dat is niet echt prioritair.

M'n "intellectuele parcours", pfoe, dat klinkt nogal hoogdravend om dat over jezelf te zeggen hé. Ik ben als vijftienjarige (daaromtrent?) ooit eens een foldertje van Vivant tegengekomen. Dat hele gedoe met basisinkomens leek me zo onrealistisch dat ik toch eens dat cijferwerk wilde zien. En ja, dan gooien ze met statistieken en wil je toch eens weten wat er achter de cijfers zit, en zo ben ik dus in economie gerold. In den beginne was dat nog allemaal zeer keynesiaans en zelfs marxistisch. (Mocht de zoekfunctie van Politics werken, zou je hier allicht nog rare berichten van mijn hand kunnen vinden...)

Het is eigenlijk op Politics en later op ChezPaulus dat ik in aanraking gekomen ben met liberale theorieën (dank u TomB, Dies, boer_bavo...) en dan ben ik me daar wat in gaan verdiepen. Op één of andere manier ben ik zo op www.mises.org verzeild geraakt. De theorie die Mises ontwikkeld heeft over de economische crisissen heeft een diepe indruk gemaakt op mij.

Intussen was ik niet meer zo wild over Vivant. Ik ben dan ooit eens in Gent 'n paar ex-Vivant-mensen tegengekomen die toevallig ook net Mises ontdekt hadden, en bon, intussen is dat een instituut geworden dus. :D

Ik ben een overtuigde principiële anarchokapitalist, ja. Er is volgens mij geen morele rechtvaardiging voor de heerschappij van sommigen over anderen, en de economische en andere motieven die worden aangevoerd zijn van bedenkelijke kwaliteit. Dat wil niet zeggen dat ik geloof dat we zomaar de stekker kunnen uittrekken en dat we dan in 'n walhalla terechtkomen: je kan de geschiedenis niet zomaar veranderen. Maar ik geloof wel dat ideeën de loop van de geschiedenis bepalen. Door verschillende valse motieven voor heerschappij te ontmaskeren (dat is vooral de "noodzaak-doctrine": wij moeten u onderdrukken in uw eigen belang) kunnen we toch een steentje bijdragen.

Momenteel ben ik me enorm aan het verdiepen (ja, nog altijd) in de Misesiaanse theorie van de economische crisis en daarmee verwant, het vraagstuk over het financiële systeem. (En dat zeg ik niet alleen om dit boek (http://www.rothbard.be/publicaties#whgdtom)te promoten. :P) Ik zou graag nog meer willen leren over financiële markten, andere theorieën over economische crisissen en economische groei... Dat boeit me echt enorm. Daarnaast wil ik ook meer weten over filosofie. Het interesseert me, maar ik mis de nodige bagage om iets zinnigs te kunnen zeggen daarover.

Percalion
16 maart 2008, 14:20
Naar welke muziek luister je zoal? (Mag gerust een uitgebreid antwoord zijn.

Dat gaat in vlagen. Momenteel ben ik weer in een klassiekemuziek-bui, omdat ik vorige week een uitvoering van het derde pianoconcerto van Rachmaninov heb gezien.

Rage Against The Machine, Tool, vroege Metallica, zwaarder materiaal (Chimaera/The Dying, Shredder enzovoort), Muse, Beatles, Violent Husbands, Nirvana, Queens of the Stone Age, The Hives... you name it.

Dronkoers
16 maart 2008, 14:48
Dat laatste. Ik weet niet waarom mensen het als een S willen uitspreken. Je zegt toch ook niet "sosa sola" als je "coca cola" ziet staan?

... je zegt ook geen kitroenen tegen citroenen eh ;-)

Maak je veel gebruik van het openbaar vervoer?

Dronkoers
16 maart 2008, 14:50
Hoeveel keer neem je een douche/bad per week?

Dronkoers
16 maart 2008, 14:51
Tuurlijk! :D

Niet dat ik hele dagen op café zit, maar ik ga wel graag iets drinken met vrienden en kennissen.

:cheer: Fakbar Letteren :cheer:

Welk heerlijk schuimend bier heeft de eer om voorbij uw lippen te mogen komen? ;-)

Savatage
16 maart 2008, 14:53
Hoe vallen de cursussen Bedrijfsfinanciering mee?

Savatage
16 maart 2008, 15:08

Ziet er (http://www.kuleuven.be/onderwijs/aanbod/opleidingen/E/SC_50269095.htm) nog niet zo simpel uit :-)

Zelf was ik ook nog hier (http://www.kuleuven.be/onderwijs/aanbod/opleidingen/E/SC_50311078.htm) aan het kijken, maar dat ziet er helaas iets te wiskundig uit.

Den Duisteren Duikboot
16 maart 2008, 15:33
Strafrecht zou moeten bestaan in het vergoeden van de schade die de dader zijn slachtoffer bezorgd heeft.

Elk misdrijf dat ik pleeg kan ik dus als het ware afkopen?

Als ik een vaas steel en een maand later in dezelfde staat terugbreng, zonder dat de eigenaar de diefstal heeft opgemerkt, hoef ik niet gestraft te worden?

Percalion
16 maart 2008, 15:41
Elk misdrijf dat ik pleeg kan ik dus als het ware afkopen?
... van het slachtoffer. Als iemand het best oké vindt dat je hem een bloedneus slaat, zolang je maar 100 euro betaalt en de medische kosten vergoedt, hey, wie ben ik dan om je tegen te houden?

Als ik een vaas steel en een maand later in dezelfde staat terugbreng, zonder dat de eigenaar de diefstal heeft opgemerkt, hoef ik niet gestraft te worden?
De schade voor de eigenaar is niet gewoon het gemis van zijn vaas. Als je in zijn domein binnentreedt, zal je uiteraard ook morele schadevergoeding enz. mogen betalen.

Percalion
16 maart 2008, 15:42
Maak je veel gebruik van het openbaar vervoer?

Trein, ja. Bus, zelden.

Percalion
Hoe vallen de cursussen Bedrijfsfinanciering mee?

Super! Ik zit al bijna aan het einde van het eerste boekdeel.

Percalion
Welk heerlijk schuimend bier heeft de eer om voorbij uw lippen te mogen komen? ;-)

Leffe! :cheer:

Den Duisteren Duikboot
16 maart 2008, 15:49
... van het slachtoffer. Als iemand het best oké vindt dat je hem een bloedneus slaat, zolang je maar 100 euro betaalt en de medische kosten vergoedt, hey, wie ben ik dan om je tegen te houden?

Gewoonlijk wordt daarover niet op voorhand onderhandeld... Stelt dat geen probleem?

De schade voor de eigenaar is niet gewoon het gemis van zijn vaas. Als je in zijn domein binnentreedt, zal je uiteraard ook morele schadevergoeding enz. mogen betalen.

Morele schadevergoeding? Ter ere van wiens en welke moraal?

Percalion
16 maart 2008, 16:21
Gewoonlijk wordt daarover niet op voorhand onderhandeld... Stelt dat geen probleem?

Dat zijn praktische kwesties, hé. Allicht zal 'n neutrale derde onderhandelen over die schadevergoeding. Het gaat mij om het principe: in het huidig systeem word je gestraft omdat je de spelregels van de staat overtreedt. Eventueel kan de staat dan ook nog toestaan dat het slachtoffer schadevergoeding krijgt, maar in alle geval heeft de staat voorrang en is de schadevergoeding een bijzaak. Dat klopt niet.

Morele schadevergoeding? Ter ere van wiens en welke moraal?
Van het slachtoffer uiteraard. Je moet maar geen vazen stelen hé.

born2bewild
16 maart 2008, 16:25
Maar als je écht iets nuttigs wil doen met je geld: hierzo (http://www.rothbard.be/steun-het-rothbard-instituut)!

loopt het een beetje?

Percalion
16 maart 2008, 16:29
loopt het een beetje?

Niet zo vlot als we gehoopt hadden; maar we zijn natuurlijk nog niet lang bezig, dus ergens is het wel begrijpelijk dat mensen niet meteen de portefeuille openen. Maar we raken er wel, denk ik.

Den Duisteren Duikboot
16 maart 2008, 16:33
Dat zijn praktische kwesties, hé. Allicht zal 'n neutrale derde onderhandelen over die schadevergoeding. Het gaat mij om het principe: in het huidig systeem word je gestraft omdat je de spelregels van de staat overtreedt. Eventueel kan de staat dan ook nog toestaan dat het slachtoffer schadevergoeding krijgt, maar in alle geval heeft de staat voorrang en is de schadevergoeding een bijzaak. Dat klopt niet.

Als ik niet wens aangeraakt te worden door een vrouw (mijn eigen spelregel), en een of ander vrouwmens raakt mij aan, mag ik dan schadevergoeding eisen?

Percalion
16 maart 2008, 16:39
Als ik niet wens aangeraakt te worden door een vrouw (mijn eigen spelregel), en een of ander vrouwmens raakt mij aan, mag ik dan schadevergoeding eisen?

Definieer "aangeraakt"? Een vuist in je gezicht of een toevallige botsing bij het instappen in de metro, dat is een heel verschil. Ik ga geen lijst van verboden en toegelaten handelingen opstellen en de precieze schadevergoedingen die dan betaald moeten worden, dat zijn dingen die we moeten overlaten aan de partijen in kwestie en eventueel 'n onderhandelaar. Nu goed, ik denk niet dat dit subforum voor zulke serieuze discussies dient; ik wil dat anders gerust eens verderzetten in 'n andere discussie.

Pluche
16 maart 2008, 16:43
Wat betekend uw nick?

Den Duisteren Duikboot
16 maart 2008, 16:46
Definieer "aangeraakt"? Een vuist in je gezicht of een toevallige botsing bij het instappen in de metro, dat is een heel verschil. Ik ga geen lijst van verboden en toegelaten handelingen opstellen en de precieze schadevergoedingen die dan betaald moeten worden, dat zijn dingen die we moeten overlaten aan de partijen in kwestie en eventueel 'n onderhandelaar. Nu goed, ik denk niet dat dit subforum voor zulke serieuze discussies dient; ik wil dat anders gerust eens verderzetten in 'n andere discussie.

Volgens mij kom je hier gewoon ook niet mee weg. ;-)

Maar allez, iets anders dan: Hoe ga je Pasen vieren?

Burkide
16 maart 2008, 16:47
Wist jij dat het vandaag palmzondag was? Anders gesteld: ben jij gelovig opgevoed?

Percalion
16 maart 2008, 16:55
Wat betekend uw nick?

Niets, eigenlijk. Het klonk gewoon goed.

Percalion
16 maart 2008, 16:57
Volgens mij kom je hier gewoon ook niet mee weg. ;-)

Maar allez, iets anders dan: Hoe ga je Pasen vieren?

Wist jij dat het vandaag palmzondag was? Anders gesteld: ben jij gelovig opgevoed?

Ik ben katholiek opgevoed, ja. Maar dat het palmzondag is, wist ik niet (beetje te druk bezig met andere dingen om daarmee bezig te zijn). Ik weet wel dat Pasen dit jaar redelijk vroeg valt, maar ik weet nog niet wat ik dan ga doen. Allicht iets gaan eten met mama en zus.

AdrianHealey
16 maart 2008, 17:09
Geloof jij? Zou je kunnen geloven?

Percalion
16 maart 2008, 17:21
Geloof jij? Zou je kunnen geloven?

Ik heb 'n tijdje gedacht dat ik agnost aan het worden was of zo, maar ik denk dat dat weer overgewaaid is. Het kan me eigenlijk niet zo heel veel schelen.

toccata
16 maart 2008, 17:22
Rook je?

AdrianHealey
16 maart 2008, 17:27
Deze woensdag is er in Gent een discussie over
- Drugs
- Orgaanhandel
- Privatisering van Water

Kom je?

Percalion
16 maart 2008, 17:28
Rook je?

Ik heb nog nooit gerookt en ik zie ook weinig redenen om daarmee te beginnen.

Weezer
Wat vind je van Nederland(ers)?

Percalion
Deze woensdag is er in Gent een discussie over
- Drugs
- Orgaanhandel
- Privatisering van Water

Kom je?

Ik zit maandag al in Gent en ik zou toch nog 'n beetje moeten werken ook, ik vrees dus dat het een njet zal worden. :?

Percalion
16 maart 2008, 17:29
Wat vind je van Nederland(ers)?

Ik vind die waterwerken cool, maar dat t�*�*ltje hé.

AdrianHealey
16 maart 2008, 17:46
Ik zit maandag al in Gent en ik zou toch nog 'n beetje moeten werken ook, ik vrees dus dat het een njet zal worden. :?

*Gooit wat geweld naar je hoofd*

Stel X beweert dat indien Y niet onm�*ddellijk 'onrecht' - whatever it may be - doet aan Z, Z zal zorgen dat Y sterft. Y onderneemt een handeling waardoor Z sterft. X heeft echter kei hard gelogen - Z was helemaal niets van plan!

Heeft Y dan de volledige verantwoordelijk te dragen van deze actie?

;)

Percalion
16 maart 2008, 18:16
*Gooit wat geweld naar je hoofd*

Stel X beweert dat indien Y niet onm�*ddellijk 'onrecht' - whatever it may be - doet aan Z, Z zal zorgen dat Y sterft. Y onderneemt een handeling waardoor Z sterft. X heeft echter kei hard gelogen - Z was helemaal niets van plan!

Heeft Y dan de volledige verantwoordelijk te dragen van deze actie?

;)

Da's allemaal zware kost voor een zondagnamiddag, zeg ik u. :D

AdrianHealey
16 maart 2008, 18:21
Da's allemaal zware kost voor een zondagnamiddag, zeg ik u. :D

Dat wordt een Duveltje!
Nu goed: filosofie :cheer: :p

Burkide
16 maart 2008, 19:10
Welke forumlinkiewinkie apprecieer je het meest, als het aankomt op discussiëren?

(Voor alle duidelijkheid: libertariërs worden niét meegerekend. Dus niet contraire doen! ;-))

Pluche
16 maart 2008, 19:12
- Welke forummer doet u het meest lachen met zijn postings?

AdrianHealey
16 maart 2008, 19:15
Wie acht je nog allemaal bekeerbaar? :cheer: :p

toccata
16 maart 2008, 19:26
Mooiste forum naam?

Burkide
16 maart 2008, 19:28
Je toont blijkbaar interesse voor filosofie. Is dat enkel voor de Angelsaksische traditie (met die paar gemene Oostenrijkers die ermee collaboreerden), of spreken de moderne continentale tradities jou ook aan (en dan bedoel ik van de laatste ca 200 jaar: fenomenologie-existentialisme, structuralisme, Duits idealisme, etc...)?

toccata
16 maart 2008, 19:34
Heb je ooit niet-blanco gestemd, zoja op welke partij/persoon

Burkide
16 maart 2008, 19:57
Welk boek moet iemand die denkt dat anarchokapitalisme zever in pakskes is dringend eens lezen?

Pluche
16 maart 2008, 20:30
Zeg Percalion als ik beweer dat jij en Lombas de slimste forumleden zijn voel je je dan vereerd of ben je eerder beschaamd/verlegen/

Pluche
16 maart 2008, 20:31
Wat is je favoriete voetbalploeg in Belgie en internationaal?

AdrianHealey
16 maart 2008, 20:33
Welk boek moet iemand die denkt dat anarchokapitalisme zever in pakskes is dringend eens lezen?

(Misschien moet je specifieren of je het economische luik of het rechtsfilosofisch wilt bekijken? Enfin, dat is altijd mijn vraag als iemand me dat vraagt. :))

Pluche
16 maart 2008, 20:35
Wat vind je van Louis Paul Boon?

(met dank aan de avatar van Burkide)

Burkide
16 maart 2008, 20:35
(Misschien moet je specifieren of je het economische luik of het rechtsfilosofisch wilt bekijken? Enfin, dat is altijd mijn vraag als iemand me dat vraagt. :))

Ah? Kan dat dan los van elkaar bestaan? Of is er nog niemand in geslaagd dat te integreren? Jullie blijven me verbazen, hoor! :-P

Maar goed: "Lieve, lieve Percalion,

Welk boek moet iemand die denkt dat anarchokapitalisme zever in pakskes is dringend eens lezen? En dan bedoel ik zowel het economische als het rechtsfilosofische luik. Het mogen dus eigenlijk ook twee boeken zijn."

Zo beter?

Pluche
16 maart 2008, 20:41
Ah? Kan dat dan los van elkaar bestaan? Of is er nog niemand in geslaagd dat te integreren? Jullie blijven me verbazen, hoor! :-P

Welk boek moet iemand die denkt dat anarchokapitalisme zever in pakskes is dringend eens lezen? En dan bedoel ik zowel het economische als het rechtsfilosofische luik. Het mogen dus eigenlijk ook twee boeken zijn."

Zo beter?

Burkide op wikipedia las ik dit:

De Amerikaanse econoom David D. Friedman heeft over het anarchokapitalisme als maatschappijvorm een uitgebreide studie gepubliceerd: The Machinery of Freedom (1989). Ook de Amerikaanse econoom Murray Rothbard de Duits-Amerikaanse filosoof en econoom Hans-Hermann Hoppe en vele anderen hebben hierover gepubliceerd.

Burkide
16 maart 2008, 20:43
Burkide op wikipedia las ik dit:

De Amerikaanse econoom David D. Friedman heeft over het anarchokapitalisme als maatschappijvorm een uitgebreide studie gepubliceerd: The Machinery of Freedom (1989). Ook de Amerikaanse econoom Murray Rothbard de Duits-Amerikaanse filosoof en econoom Hans-Hermann Hoppe en vele anderen hebben hierover gepubliceerd.

Ik ben vertrouwd met de namen (alleszins meer dan met hun denken ;-)), maar ik wil eens weten wat Percalion mij zou aanraden. Temeer daar ik ook wel vermoed dat Friedman, Rothbard en HH niet onderling inwisselbaar zijn ;-)

Percalion
16 maart 2008, 20:44
Welke forumlinkiewinkie apprecieer je het meest, als het aankomt op discussiëren?

(Voor alle duidelijkheid: libertariërs worden niét meegerekend. Dus niet contraire doen! ;-))

Dr. Strangelove vind ik een heel sympathieke. Met jou heb ik nog te weinig discussies kunnen voeren om daar 'n uitspraak over te doen. :wink:
Er zijn er allicht nog, hoor. Er zijn ook veel linkse forummers die ik heel sympathiek vind, maar waarmee ik niet zo goed kan discussiëren (driewerf, Proletariër, enz.)

Percalion
16 maart 2008, 20:46
- Welke forummer doet u het meest lachen met zijn postings?

Pfoe, moeilijke vraag. Mitgard heeft regelmatig van die hilarische berichten; netslet kan zo zalig droog uit de hoek komen... Ik heb echter redelijk wat hoofdpijn dus ik vergeet allicht enorm veel mensen. :?

Burkide
Dr. Strangelove vind ik een heel sympathieke. Met jou heb ik nog te weinig discussies kunnen voeren om daar 'n uitspraak over te doen. :wink:

Dzjuu, viel het op dat ik naar een complimentje aan het hengelen was? 8-);-)

Percalion

Dr. Strangelove (wegens anarchistisch van aard :P ).

Percalion
16 maart 2008, 20:48
Mooiste forum naam?

Den Duisteren Duikboot vind ik leuk. Er circuleren wel veel mooie namen hier. Duupje vind ik ook leuk, het klinkt fijn. De Anarchistische Bankier vond ik ook 'n goeie.

Percalion
16 maart 2008, 20:50
Je toont blijkbaar interesse voor filosofie. Is dat enkel voor de Angelsaksische traditie (met die paar gemene Oostenrijkers die ermee collaboreerden), of spreken de moderne continentale tradities jou ook aan (en dan bedoel ik van de laatste ca 200 jaar: fenomenologie-existentialisme, structuralisme, Duits idealisme, etc...)?

Awel, ik vind de analytische filosofie (niet dat ik er zo goed in thuis ben) toch een stuk interessanter op 't eerste zicht. Voor zover ik momenteel kan zien, probeert de analytische filosofie wetenschappelijk te zijn, terwijl de continentale filosofie literair probeert te zijn, en beiden slagen daar niet helemaal in.

Structuralisme vind ik nog wel cool, dat heeft nog iets; maar dat geleuter van Heidegger, daarvan rijzen mij de haren ten berge... Het niets nietst? Boéiend!

Percalion
16 maart 2008, 20:51
Heb je ooit niet-blanco gestemd, zoja op welke partij/persoon

Ik heb eens voor de lol op PVDA gestemd omdat ze de beste affiche hadden. (Die van "liever een slechte affiche dan een slecht programma").

Pluche
16 maart 2008, 20:54
Ik heb eens voor de lol op PVDA gestemd omdat ze de beste affiche hadden. (Die van "liever een slechte affiche dan een slecht programma").

Dat was inderdaad fun fun fun!!!

Percalion
16 maart 2008, 20:54

Het Fundamenteel Rechtsbeginsel van Frank Van Dun. Het is een rechtsfilosofisch werk (het gaat dus vooral over het feit dat heerschappij onrechtmatig is), maar hij behandelt ook kort andere aspecten van het anarchokapitalisme én het zit tjokvol goeie doorverwijzingen naar literatuur.

Voor de rest weet ik niet echt of er zo één boek is waarvan ik kan zeggen: dat moét je lezen en dan komt het inzicht vanzelf. Ik lees graag en veel, en ik heb 'n halve boekenkast vol met anarchokapitalistische en andere liberale lectuur, je mag altijd eens langskomen. :wink:

De vraag is natuurlijk ook w�*t je zever vindt. Ben je een halve fascist die vindt dat sommigen het natuurlijke recht hebben om te heersen over anderen, dan heb je uiteraard een heel ander vertrekpunt dan iemand die een halve liberaal is maar die denkt dat bepaalde uitzonderingen op de principes nodig zijn (om god weet welke reden). Een auteur kan onmogelijk iedereen overtuigen hé.

Percalion
16 maart 2008, 20:56
Zeg Percalion als ik beweer dat jij en Lombas de slimste forumleden zijn voel je je dan vereerd of ben je eerder beschaamd/verlegen/

Dan zal ik eerder zeggen dat je je vergist, althans wat mijn nominatie betreft. Firestone, Dies, Desiderius...

Percalion
16 maart 2008, 20:56
Wat is je favoriete voetbalploeg in Belgie en internationaal?

Ik volg dat niet echt. Ik vind het wel leuk dat er nu twee Brugse ploegen bovenaan staan in de rangschikking.

Percalion
16 maart 2008, 20:58
Wat vind je van Louis Paul Boon?

(met dank aan de avatar van Burkide)

Ik heb "Daens" gelezen, en dat vond ik zeer interessant - allez, ik vond het eerder boeiend om te weten wat er allemaal gebeurd is dan dat ik het een literair hoogstandje vond. In het algemeen lees ik meer non-fictie dan fictie.

Burkide
16 maart 2008, 20:59
Awel, ik vind de analytische filosofie (niet dat ik er zo goed in thuis ben) toch een stuk interessanter op 't eerste zicht. Voor zover ik momenteel kan zien, probeert de analytische filosofie wetenschappelijk te zijn, terwijl de continentale filosofie literair probeert te zijn, en beiden slagen daar niet helemaal in.

Structuralisme vind ik nog wel cool, dat heeft nog iets; maar dat geleuter van Heidegger, daarvan rijzen mij de haren ten berge... Het niets nietst? Boéiend!

Bah, net nu ik je een beetje sympathiek begon te vinden! :evil:;-)

Maar dat brengt me bij een andere vraag: hoe zit het eigenlijk met je literaire voorkeuren? Of vind je literatuur teveel lijken op continentale filosofie? ;-)
(Met dank aan de voorgaande vraag en die van Pluche over Boon.)

Pluche
16 maart 2008, 21:00
Hoeveel bladzijden lees jij per uur?

Percalion
16 maart 2008, 21:01

Zo beter?

Adrian heeft wel 'n punt. Dus, rechtstheoretisch: Van Dun (uiteraard). Economisch: Murray Rothbard's "Man, Economy and State / Power and Market" is een monument. Ook "Capitalism" van Reisman is een heel belangrijk werk, ook al is Reisman zelf geen anarchist. Dat maakt niet veel uit, want het grootste stuk van z'n boek gaat over zaken waar anarchokapitalisten ook mee akkoord kunnen gaan, en op heel wat zaken komt hij overtuigender uit de hoek dan Rothbard, denk ik.

Burkide
16 maart 2008, 21:02
Het Fundamenteel Rechtsbeginsel van Frank Van Dun. Het is een rechtsfilosofisch werk (het gaat dus vooral over het feit dat heerschappij onrechtmatig is), maar hij behandelt ook kort andere aspecten van het anarchokapitalisme én het zit tjokvol goeie doorverwijzingen naar literatuur.

Voor de rest weet ik niet echt of er zo één boek is waarvan ik kan zeggen: dat moét je lezen en dan komt het inzicht vanzelf. Ik lees graag en veel, en ik heb 'n halve boekenkast vol met anarchokapitalistische en andere liberale lectuur, je mag altijd eens langskomen. :wink:

Ok: wat is je adres? ;-)

(En je beseft toch dat ik je, na mijn doortocht, voor geruime tijd slechts met een vierde van een boekenkast zult zitten? ;-))

De vraag is natuurlijk ook w�*t je zever vindt. Ben je een halve fascist die vindt dat sommigen het natuurlijke recht hebben om te heersen over anderen, dan heb je uiteraard een heel ander vertrekpunt dan iemand die een halve liberaal is maar die denkt dat bepaalde uitzonderingen op de principes nodig zijn (om god weet welke reden). Een auteur kan onmogelijk iedereen overtuigen hé.

En als je eerder in het traditionele marxistische hoek, met wat interesse voor fenomenologie, te situeren bent? Of valt dat onder "halve fascist"?

AdrianHealey
16 maart 2008, 21:02
Adrian heeft wel 'n punt. Dus, rechtstheoretisch: Van Dun (uiteraard). Economisch: Murray Rothbard's "Man, Economy and State / Power and Market" is een monument. Ook "Capitalism" van Reisman is een heel belangrijk werk, ook al is Reisman zelf geen anarchist. Dat maakt niet veel uit, want het grootste stuk van z'n boek gaat over zaken waar anarchokapitalisten ook mee akkoord kunnen gaan, en op heel wat zaken komt hij overtuigender uit de hoek dan Rothbard, denk ik.

(Beide boeken hebben meer dan 1000 bladzijden. Zou je niet ook wat meer 'inleidende' literatuur aanraden? ;) Ik heb enorm genoten van 'for a new liberty'. :))

Percalion
16 maart 2008, 21:03
Ik ben vertrouwd met de namen (alleszins meer dan met hun denken ;-)), maar ik wil eens weten wat Percalion mij zou aanraden. Temeer daar ik ook wel vermoed dat Friedman, Rothbard en HH niet onderling inwisselbaar zijn ;-)

Het schijnt dat dat boek van Friedman wel goed is, ik heb het nog niet gelezen. Ik weet wel dat Friedman een eerder "utilitaristische" visie heeft ("anarchokapitalisme maximaliseert de efficiëntie", dus) terwijl Rothbard en Hoppe zich (onder andere) baseren op natuurrechtelijke verdedigingen ("niemand heeft het recht te heersen over anderen").

Percalion
16 maart 2008, 21:03
(Beide boeken hebben meer dan 1000 bladzijden. Zou je niet ook wat meer 'inleidende' literatuur aanraden? ;) Ik heb enorm genoten van 'for a new liberty'. :))

(Zelf nog niet gelezen... :oops: )

Percalion
16 maart 2008, 21:04
Bah, net nu ik je een beetje sympathiek begon te vinden! :evil:;-)

Maar dat brengt me bij een andere vraag: hoe zit het eigenlijk met je literaire voorkeuren? Of vind je literatuur teveel lijken op continentale filosofie? ;-)
(Met dank aan de voorgaande vraag en die van Pluche over Boon.)

Wel, ik lees dus niet veel fictie; ik heb nog niet zo lang geleden Het Proces van Kafka gelezen en dat vond ik zeer goed. In feite zou ik dringend wat meer fictie moeten lezen in plaats van al die serieuze rommel die ik hele dagen consumeer, hé.

Burkide
16 maart 2008, 21:05

Bah, werkjes van een paar honderden bladzijden schrikken me nu niet bepaald af - ik heb enorm genoten van L'être et le néant, Sein und Zeit (lekkere continentaaltjes :-P) en heb net eindelijk besloten mezelf te ruïneren door de Gevangenisgeschriften aan te kopen i.p.v. steeds maar weer selecties te moeten ontlenen aan bibben ten lande. Maar 't is wel waar dat ik nu ook niet zo geïnteresseerd ben in het libertarisme dat ik er zoveel moeite voor zou doen ;-)

Percalion
16 maart 2008, 21:06
Hoeveel bladzijden lees jij per uur?

Dat heb ik nog nooit getimed, en het hangt af van de moeilijkheidsgraad van het werk en de taal, maar ik lees vrij snel.

Burkide
16 maart 2008, 21:06
Het schijnt dat dat boek van Friedman wel goed is, ik heb het nog niet gelezen. Ik weet wel dat Friedman een eerder "utilitaristische" visie heeft ("anarchokapitalisme maximaliseert de efficiëntie", dus) terwijl Rothbard en Hoppe zich (onder andere) baseren op natuurrechtelijke verdedigingen ("niemand heeft het recht te heersen over anderen").

Dan geef ik Rothbard en Hoppe toch nét iets meer kans om me te overtuigen. Maar alvast bedankt voor de aanvullingen en verschuivingen op mijn to read-lijst, categorie "verdere toekomst".

Burkide
16 maart 2008, 21:08
Welke geopolitieke verschuivingen voorspel jij voor de eerstkomende 30 jaar? Zullen de voorspellingen over de opkomst van China bewaarheid worden, of een luchtbel blijven?

Percalion
16 maart 2008, 21:12
Ok: wat is je adres? ;-)

(En je beseft toch dat ik je, na mijn doortocht, voor geruime tijd slechts met een vierde van een boekenkast zult zitten? ;-))

Geen probleem hoor, ik heb hier nog twintig boeken liggen die nog steeds in hun plastieken verpakking zitten - lectuur genoeg. :D

En als je eerder in het traditionele marxistische hoek, met wat interesse voor fenomenologie, te situeren bent? Of valt dat onder "halve fascist"?

Dat is al iets makkelijker dan met fascisten, omdat marxisten doorgaans ook een hekel hebben aan heerschappij. Dan is het vooral een kwestie van economische argumentatie: de arbeidswaardeleer is onjuist; aangezien arbeiders éérst betaald worden en het eindproduct pas maanden later verkocht wordt, is het evident dat de geldschieter een interestvergoeding opstrijkt; aangezien "worker's need and employer's greed" irrelevante factoren zijn voor prijsvorming, zakken lonen niét tot het absolute minimum; en aangezien je zonder markt voor kapitaalsgoederen geen efficiënte economische planning kan voeren, is het project van de socialisatie van de productiemiddelen absoluut onaantrekkelijk. Maar dat zijn allemaal economische argumenten. Ik denk niet dat je nog overtuigd marxist kunt zijn eens je al die zaken die ik opsomde, overboord gooit.

Daar komt bij dat bepaalde delen van het marxisme (bv. de analyse van machtselites) helemaal niet tegengesteld zijn aan het libertarisme. (Cfr. Murray Rothbard's essay "Wall Street, Banks, and American Foreign Policy"; cfr. ook de public choice-benadering; enz.) Daar zijn er dus zeker raakvlakken. (Rothbard was bijvoorbeeld enorme fan van C.W.Mills, heb ik laatst gehoord).

Wat je met de fenomenologie wil aanvangen als argument tegen het libertarisme is me niet echt duidelijk...

Percalion
16 maart 2008, 21:13
Dan geef ik Rothbard en Hoppe toch nét iets meer kans om me te overtuigen. Maar alvast bedankt voor de aanvullingen en verschuivingen op mijn to read-lijst, categorie "verdere toekomst".

Prioriteit: Van Dun - Het Fundamenteel Rechtsbeginsel. :D

Percalion
16 maart 2008, 21:15
Bah, werkjes van een paar honderden bladzijden schrikken me nu niet bepaald af - ik heb enorm genoten van L'être et le néant, Sein und Zeit (lekkere continentaaltjes :-P) en heb net eindelijk besloten mezelf te ruïneren door de Gevangenisgeschriften aan te kopen i.p.v. steeds maar weer selecties te moeten ontlenen aan bibben ten lande. Maar 't is wel waar dat ik nu ook niet zo geïnteresseerd ben in het libertarisme dat ik er zoveel moeite voor zou doen ;-)

Sein und Zeit, pff. De Gevangenisgeschriften: volgens Dr. Strangelove moet ik ook dringend Gramsci beginnen lezen, maar ik weet niet waar te beginnen. Suggesties?

Pluche
16 maart 2008, 21:15
Ik ben al een paar weken aan het wachten op een FVDW die me iets meer kan vertellen over Boecharin, de derde man na Stalin en Trotski die in Belgie bijna nooit vernoemd wordt.

Percalion
16 maart 2008, 21:17
Welke geopolitieke verschuivingen voorspel jij voor de eerstkomende 30 jaar? Zullen de voorspellingen over de opkomst van China bewaarheid worden, of een luchtbel blijven?

Ik ben slecht in voorspellingen (behalve in de Voorspel-De-Doden-wedstrijd). En geopolitiek is sowieso niet echt mijn ding. Ik kan alleen zeggen dat ik hoop dat Afrika de komende dertig jaar een inhaalbeweging kan maken. Dat geldt niet enkel voor Afrika maar ook voor de andere ontwikkelingslanden.

Percalion
16 maart 2008, 21:18
Ik ben al een paar weken aan het wachten op een FVDW die me iets meer kan vertellen over Boecharin, de derde man na Stalin en Trotski die in Belgie bijna nooit vernoemd wordt.

Dan zal het toch niet Percalion zijn... :D

Burkide
16 maart 2008, 21:26
Dat is al iets makkelijker dan met fascisten, omdat marxisten doorgaans ook een hekel hebben aan heerschappij. Dan is het vooral een kwestie van economische argumentatie: de arbeidswaardeleer is onjuist; aangezien arbeiders éérst betaald worden en het eindproduct pas maanden later verkocht wordt, is het evident dat de geldschieter een interestvergoeding opstrijkt; aangezien "worker's need and employer's greed" irrelevante factoren zijn voor prijsvorming, zakken lonen niét tot het absolute minimum; en aangezien je zonder markt voor kapitaalsgoederen geen efficiënte economische planning kan voeren, is het project van de socialisatie van de productiemiddelen absoluut onaantrekkelijk. Maar dat zijn allemaal economische argumenten. Ik denk niet dat je nog overtuigd marxist kunt zijn eens je al die zaken die ik opsomde, overboord gooit.

Daar komt bij dat bepaalde delen van het marxisme (bv. de analyse van machtselites) helemaal niet tegengesteld zijn aan het libertarisme. (Cfr. Murray Rothbard's essay "Wall Street, Banks, and American Foreign Policy"; cfr. ook de public choice-benadering; enz.) Daar zijn er dus zeker raakvlakken. (Rothbard was bijvoorbeeld enorme fan van C.W.Mills, heb ik laatst gehoord).

Wat je met de fenomenologie wil aanvangen als argument tegen het libertarisme is me niet echt duidelijk...

Ik heb niet gezegd dat fenomenologie een argument is tegen libertarisme (*): het was eerder mogelijk een aanknopingspunt. Wie weet bestaan er zelfs libertariërs die schreven vanuit fenomenologisch perspectief. 't Zou me verbazen, maar kom - er zijn zoveel vreemdsoortige combinaties in de wereld.

(* Kan een denkrichting überhaupt een argument zijn tegen een andere denkrichting. Ik zie het al voor me.

Libertariër: ingewikkelde blabla... aangezien arbeiders éérst betaald worden en het eindproduct pas maanden later verkocht wordt, is het evident dat de geldschieter een interestvergoeding opstrijkt; aangezien "worker's need and employer's greed" ... ingewikkelde blabla...

Opposant: Stop maar met babbelen! Marxisme! Fenomenologie! Postmodernisme! Dadaïsme! Niets uit te leggen, gewoon die namen!

Libertariër: Oei, daar heb ik niet van terug!)

Eventuele vragen naar aanleiding van de rest volgen maandag. Na het avondmaal denk ik niet meer zwaar na over gewichtige zaken; dat is een van de weinige principes die ik heb ;-)

Burkide
16 maart 2008, 21:29
Prioriteit: Van Dun - Het Fundamenteel Rechtsbeginsel. :D

Staat genoteerd!

Percalion
16 maart 2008, 21:30
Staat genoteerd!

www.rothbard.be/publicaties :D

Burkide
16 maart 2008, 22:25
Sein und Zeit, pff. De Gevangenisgeschriften: volgens Dr. Strangelove moet ik ook dringend Gramsci beginnen lezen, maar ik weet niet waar te beginnen. Suggesties?

Ik vrees dat ik een heel slechte pedagoog ben: meestal als ik aan "iemand begin" pak ik gewoon een hoofdwerk of een selectie ervan en begin erin te lezen of te bladeren. 't Heeft iets met m'n hybris ofte dikkenek te maken, geloof ik. Het resultaat is dan ook meestal dat ik er pas na veel toeten en blazen iets van begrijp. Niettemin is dat ook wat ik zelf aan iedereen aanraad. Ikzelf haal alvast meer plezier uit ploeteren dan uit het overbluffen van iemand met een gedegen kennis. Systematische studiën zijn, ondanks m'n voorliefde voor dikke en dure boeken, niet altijd aan mij besteed.

In mijn geval was dat dan de "Selections from the Prison notebooks of Antonio Gramsci", met als redacteur Quintin Hoare, uitgegeven New York International Publishing. Editie van 1980, niet van 1971 – al denk ik niet dat daar verschil in zit. ‘t Voordeel daarvan is dat het thematisch geordend is. Ik begon het bekendste : « Amerikanisme en fordisme », maar het gedeelte over de intellectuelen (eerste deel) is ook goed leesbaar. En 't spreekt nu eenmaal meer aan dan een exotische term als "byzantinisme".

Een geluk overigens dat er zo'n edities bestaan, want de geschriften zelf lezen is nogal afschrikwekkend, en vereisen idealiter een achtergrondkennis die je nu eenmaal niet van iedereen kunt verwachten (weet jij wie Giuseppe Prezzolini was? ik niet).

Om eerlijk te zijn: ik lees sowieso amper secundaire bronnen (heb er indertijd nog onder m'n voeten voor gekregen tijdens de studieën). Chantal Mouffe, Gramsci and marxist theory, eventueel – overigens zelf niet meteen een « reductioniste ». Ik zoek eigenlijk al een half uurtje de inleiding die ik op een bepaald moment bij de hand genomen heb in de bib waar ik dat ontleend had, maar vind de titel niet terug. Ik vraag me af of het Carl Boggs met Gramsci’s Marxism niet was, maar ‘k zou er geen gif op durven innemen.

Al vraag ik me af in welke mate de econoom in jou daarmee bevredigd zal zijn.

Percalion
16 maart 2008, 22:29
Ik vrees dat ik een heel slechte pedagoog ben: meestal als ik aan "iemand begin" pak ik gewoon een hoofdwerk of een selectie ervan en begin erin te lezen of te bladeren. 't Heeft iets met m'n hybris ofte dikkenek te maken, geloof ik. Het resultaat is dan ook meestal dat ik er pas na veel toeten en blazen iets van begrijp. Niettemin is dat ook wat ik zelf aan iedereen aanraad. Ikzelf haal alvast meer plezier uit ploeteren dan uit het overbluffen van iemand met een gedegen kennis. Systematische studiën zijn, ondanks m'n voorliefde voor dikke en dure boeken, niet altijd aan mij besteed.

In mijn geval was dat dan de "Selections from the Prison notebooks of Antonio Gramsci", met als redacteur Quintin Hoare, uitgegeven New York International Publishing. Editie van 1980, niet van 1971 – al denk ik niet dat daar verschil in zit. ‘t Voordeel daarvan is dat het thematisch geordend is. Ik begon het bekendste : « Amerikanisme en fordisme », maar het gedeelte over de intellectuelen (eerste deel) is ook goed leesbaar. En 't spreekt nu eenmaal meer aan dan een exotische term als "byzantinisme".

Een geluk overigens dat er zo'n edities bestaan, want de geschriften zelf lezen is nogal afschrikwekkend, en vereisen idealiter een achtergrondkennis die je nu eenmaal niet van iedereen kunt verwachten (weet jij wie Giuseppe Prezzolini was? ik niet).

Om eerlijk te zijn: ik lees sowieso amper secundaire bronnen (heb er indertijd nog onder m'n voeten voor gekregen tijdens de studieën). Chantal Mouffe, Gramsci and marxist theory, eventueel – overigens zelf niet meteen een « reductioniste ». Ik zoek eigenlijk al een half uurtje de inleiding die ik op een bepaald moment bij de hand genomen heb in de bib waar ik dat ontleend had, maar vind de titel niet terug. Ik vraag me af of het Carl Boggs met Gramsci’s Marxism niet was, maar ‘k zou er geen gif op durven innemen.

Al vraag ik me af in welke mate de econoom in jou daarmee bevredigd zal zijn.

Hey, ik ben ook niet vies van een beetje maatschappijtheorie en zo hoor.

Burkide
16 maart 2008, 22:29
Om het eens op een voor mij bevattelijker niveau te houden: de kip of het ei?

Percalion
16 maart 2008, 22:31
Om het eens op een voor mij bevattelijker niveau te houden: de kip of het ei?

Het ei natuurlijk, want een ei is een kip in potentie, en eens het ei er is, verandert het DNA niet meer; dus van zodra je een beest een kip kan noemen, moet het ei ook al een kip in potentie geweest zijn; de moeder ervan echter niet noodzakelijk.

Voil�*, dat hebben we dan ook weer opgelost. :D

Percalion
16 maart 2008, 22:32
En waarom toch al die serieuze vragen? Geef ik de indruk zo ne serieuze mensch te zijn?

Burkide
16 maart 2008, 22:33
Het ei natuurlijk, want een ei is een kip in potentie, en eens het ei er is, verandert het DNA niet meer; dus van zodra je een beest een kip kan noemen, moet het ei ook al een kip in potentie geweest zijn; de moeder ervan echter niet noodzakelijk.

Voil�*, dat hebben we dan ook weer opgelost. :D

Nu twijfel ik tussen twee reacties:

1. Dat heb ik jarenlang aan enkele mensen proberen uit te leggen? maar uiteindelijk heb ik het maar opgegeven.

2. Dat was de vraag niet. Ik bedoelde: wat vind je het lekkerst ;-)

Burkide
16 maart 2008, 22:35
En waarom toch al die serieuze vragen? Geef ik de indruk zo ne serieuze mensch te zijn?

Neen. Veeleer denken we dat je te onnozel doet voor je potentieel, en willen we dat potentieel naar boven halen ;-)

Maar goed, in een poging nog iets onnozelers te vinden dan "de kip of het ei": kun je dansen?

Geert C
16 maart 2008, 22:36
Wat is je favoriete film? :-)

Percalion
16 maart 2008, 22:49
Nu twijfel ik tussen twee reacties:

1. Dat heb ik jarenlang aan enkele mensen proberen uit te leggen? maar uiteindelijk heb ik het maar opgegeven.

2. Dat was de vraag niet. Ik bedoelde: wat vind je het lekkerst ;-)

Hahaha :D

Kip aan 't spit, niet te versmaden.

Percalion
16 maart 2008, 22:51
Neen. Veeleer denken we dat je te onnozel doet voor je potentieel, en willen we dat potentieel naar boven halen ;-)

Maar goed, in een poging nog iets onnozelers te vinden dan "de kip of het ei": kun je dansen?

Absoluut niet... Eigenlijk vind ik dat wel jammer.

Burkide
16 maart 2008, 22:51
Favoriete radiostation?

Burkide
16 maart 2008, 22:52
Absoluut niet... Eigenlijk vind ik dat wel jammer.

Heb je trouwens ooit artistieke ambities gekoesterd?

Percalion
16 maart 2008, 22:52
Wat is je favoriete film? :-)

The Godfather of Pulp Fiction of zo. Die vind ik enorm goed. Ik heb eerder een groep favorieten (C'est arrivé près de chez vous; The Usual Suspects; The Godfather; Scarface; Pulp Fiction; The Cook, The Thief, His Wife and Her Lover; enz)

Dronkoers
16 maart 2008, 22:53
Heb je jezelf ooit al eens compleet lazarus gezopen?

Dronkoers
Wat vond je van uw laatste exvriendin?

Dronkoers
hoeveel lagen heeft uw wc-papier?

Percalion
16 maart 2008, 22:55
Heb je jezelf ooit al eens compleet lazarus gezopen?

Eén keer, familiefeest met aangetrouwde familie die ik niet kende; saaie boel; samen met twee neven en een hoop wijnflessen in afzondering gegaan; moeten overgeven; zwart gat; en niet meer geweten hoe ik thuisgeraakt ben.

En dat midden in de examens. :D

Percalion
Wat vond je van uw laatste exvriendin?

Sympathiek, knap, Waals, jammer dat ze soms wat onzeker is en alles. (Ik trek onzekere types aan, blijkbaar)

StevenNr1
vind je dat hetero mannen andere mannen kunnen/'mogen' keuren op uiterlijk?

Percalion
16 maart 2008, 22:56
hoeveel lagen heeft uw wc-papier?

Minstens drie!

Percalion
16 maart 2008, 22:58
vind je dat hetero mannen andere mannen kunnen/'mogen' keuren op uiterlijk?

Absoluut niet. Er zijn nu al drie miljard afkeurende blikken op mij gericht, dat is al meer dan genoeg.

Dronkoers
16 maart 2008, 22:58
Sympathiek, knap, Waals, jammer dat ze soms wat onzeker is en alles. (Ik trek onzekere types aan, blijkbaar)

Dus het is al voorbij met uw waalse? 8O

Burkide
16 maart 2008, 22:59
http://forum.politics.be/showpost.php?p=3305733&postcount=481

Oekomta?

Dronkoers
16 maart 2008, 22:59
Gebruik je deo? zoja, dewelke?

Percalion
16 maart 2008, 23:00
Dus het is al voorbij met uw waalse? 8O

Triest verhaal, ik bespaar je de details.

Percalion
16 maart 2008, 23:00
http://forum.politics.be/showpost.php?p=3305733&postcount=481

Oekomta?

Omdat wij, economisten, behalve uw portemonnee ook uw ziel willen leegzuigen!

(Ik volg ook een paar Wijsbegeerte-vakken met een creditcontract.)

Dronkoers
16 maart 2008, 23:01
Wat is het meest sexy aan een vrouwelijk uiterlijk?

Percalion
Gebruik je deo? zoja, dewelke?

Axe, momenteel Africa geloof ik.

Dronkoers
Triest verhaal, ik bespaar je de details.

Je bent forummer van de week, dus vertel ;-)

StevenNr1
16 maart 2008, 23:02
(Ik volg ook een paar Wijsbegeerte-vakken met een creditcontract.)Minor formule ofzo?

Burkide
16 maart 2008, 23:03
Omdat wij, economisten, behalve uw portemonnee ook uw ziel willen leegzuigen!

(Ik volg ook een paar Wijsbegeerte-vakken met een creditcontract.)

Ha! Mijn ziel heb ik allang aan Mefisto verkocht! Jammer voor jou, want ik ben zeer zielig ;-) (Flauw, ik weet het.)

Maar 't is wel een logische verklaring.

Indien je je tot een religie zou bekeren, welke zou het meeste kans maken?

StevenNr1
16 maart 2008, 23:05
moeten overgevenHebt ge t nog proper gehouden?En dat midden in de examens. :DEn uw puntjes?

Dronkoers
16 maart 2008, 23:07
Stel dat je een auto kreeg, zonder budgetaire grens, wat zou je kiezen?

Dronkoers
16 maart 2008, 23:19
Sex of liefde?

(je bent anoniem, dus ge moogt eerlijk zijn ;-) )

Dronkoers
16 maart 2008, 23:20
Ga je regelmatig op stap? zoja: in de buurt, of liefst zo ver mogelijk uit uw buurt?

Pølle
16 maart 2008, 23:34
M'n toekomstplannen veranderen ongeveer elke week, maar momenteel ziet het er als volgt uit:

2007-2008: Bach. EW
2008-2009: Master EW
2009-2010: Bach. Filosofie
2010-2011: Master Filosofie
2011-2012: Master in Financial Economics

En dan mag ik niet meer studeren van de mama. :(

Maar bon, vorige week zag het lijstje er nog helemaal anders uit, dus dat kan nog serieus veranderen. Ik zie wel wat er uit de lucht komt vallen aan mogelijkheden.

Als je van '88 bent, beëindig je je bachelor dan normalerwijze niet in 2008-2009? Heb je een jaartje overgeslagen? Of hoe zit dat? Wanneer ben je gestopt met naar het middelbaar te gaan (zo werkt dat met die examencommissie toch he) en wat heb je daarna gedaan? Wat waren de oorzaak en de aanleiding van het stoppen met naar school gaan?

Wat vinden je ouders van je bezigheden? Ook niet bepaald die van een gemiddelde twintigjarige, hein.

Welk werk over anarchosocialisme of iets dergelijks zegt jou wel wat?

Zit je nog op andere fora?

Ben je een sociaal iemand? Heb je genoeg 'voeling' met anderen daarvoor? Ik bedoel dat je toch niet bepaald een gemiddeld iemand bent: vier masters willen halen, zoveel lezen (en dan nog zware kost), libertariër, niet bepaald dom etc.

Ken je veel van global warming? Welke argumenten zijn voor 'jouw' standpunt het belangrijkst? Welk artikel moet iedereen gelezen hebben?

En dan m'n reeds legendarische vraag: wat is je favoriete quote? Mogen er ook meerdere zijn natuurlijk.

Pølle
16 maart 2008, 23:37
Welke beroepen lijken je wel wat?

StevenNr1
16 maart 2008, 23:38
Sex of liefde?

(je bent anoniem, dus ge moogt eerlijk zijn ;-) )libertariër

Pølle
16 maart 2008, 23:47
:D

Dat is wel de meest originele vraag tot nu toe.

Zolang dieren niet kunnen discussiëren, zie ik geen morele bezwaren tegen hun domesticatie, en dus ook niet tegen hun "tentoonstelling" in dierentuinen.

Ik heb die houding t.o.v. dieren van van Dun etc. nooit goed begrepen. Het non-agressiebeginsel vervalt plots als het subject z'n wil niet kenbaar aan je kan maken, ook al weet je verdomd goed dat het jouw actie niet wenst? Is dat niet een beetje bewust oogkleppen ophouden om je wensen ingewilligd te zien? Kan je die redenering niet doortrekken naar mentaal gehandicapten die ook niet kunnen discussiëren? Kan een dergelijke mentaal gehandicapte (die geen enkele familie heeft) op die manier onderwerp worden van de Lockeaanse theorie over eigendomsverwerving?

Ik heb het niet specifiek over de dierentuin hoor, want of dieren daar wensen te staan is nog betwistbaar.

En nog eentje: wat zijn je favoriete sites?

StevenNr1
16 maart 2008, 23:49
mentaal gehandicaptendie smaken niet zo goed op den bbq

Dronkoers
16 maart 2008, 23:49
libertariër

Hoereloper? :-D

StevenNr1
16 maart 2008, 23:50
Hoereloper? :-Dik heb niks gezegd

Dronkoers
16 maart 2008, 23:51
ik heb niks gezegd

Ik heb dat niet getypt :oops:

Dr. Strangelove
16 maart 2008, 23:57

Dr. Strangelove (wegens anarchistisch van aard :P ).

Bekeerbaar? Winnen jullie ook zieltjes dan voor de libertarische kerk? ;-)

Pas maar op, of ik bekeer jullie tot mijn eigen persoonlijke secte. 8-)
Wie lid wordt, gaat door 12 verschillende Cirkels van Verlichting, tot hij of zij wordt toegelaten in het binnenste Sanctum der Mystieke Mysterieën. Aldaar wordt de Zoeker naar Waarheid de 7 Sleutels van de Opperste Kennis aangereikt (tegen een zeer schappelijke prijs natuurlijk, met gunstige fiscale voorwaarden).
Mijn secte belooft veel meer dan pakweg de Getuigen van Jehovah. Zij beweren de ware naam van God te kennen. Ik zeg: de naam, dat is niets, ik geef je er het adres en het telefoonummer bovenop! Bij ons kan je je gebeden rechtstreeks naar God sms-en (voor slechts 2 euro per smsje).

...

Ok, never mind all of the above :-D

Een paar vraagjes voor Percalion: ben je een optimist?
En algemeen maatschappelijk gezien: geloof je in vooruitgang?
Geloof je dat 'social engineering' per definitie gedoemd is om te falen, of vrees je juist dat het zeer efficiënt kan zijn, maar leidt naar een onwenselijke (onmenselijke?) samenleving?

Denk je dat we nu slimmer zijn dan pakweg een paar duizend jaar geleden, of denk je dat er op puur intellectueel niveau geen significante vooruitgang is gemaakt?

En tot slot: waarom stak de kip de weg over?

Dronkoers
17 maart 2008, 00:03

Wie lid wordt, gaat door 12 verschillende Cirkels van Verlichting, tot hij of zij wordt toegelaten in het binnenste Sanctum der Mystieke Mysterieën. Aldaar wordt de Zoeker naar Waarheid de 7 Sleutels van de Opperste Kennis aangereikt (tegen een zeer schappelijke prijs natuurlijk, met gunstige fiscale voorwaarden).
Mijn secte belooft veel meer dan pakweg de Getuigen van Jehovah. Zij beweren de ware naam van God te kennen. Ik zeg: de naam, dat is niets, ik geef je er het adres en het telefoonummer bovenop! Bij ons kan je je gebeden rechtstreeks naar God sms-en (voor slechts 2 euro per smsje).

...

Hoeveel promille heeft Dr. Strangelove in zijn bloed? ;-)

Duvelke
17 maart 2008, 02:15
welke job wil je later uitoefenen?

Percalion
17 maart 2008, 09:42
Favoriete radiostation?

Ik luister niet veel naar de radio. Vroeger luisterde ik naar Radio 1, maar daar wordt teveel geleuterd over oninteressante onderwerpen, en toen was de muziekkeuze ook vreselijk. Dat is toch al een paar jaar geleden, ik weet niet hoe het nu zit. In de examens luister ik soms naar Klara, maar er zit de laatste tijd een vreselijk geruis op m'n radio en ik krijg dat er maar niet uit; dus leg ik liever CD's op.

Percalion
17 maart 2008, 09:44
Heb je trouwens ooit artistieke ambities gekoesterd?

Ambities niet echt, ik heb wel zeven jaar piano gespeeld en twee jaar gitaar. (Dat laatste was niet echt om over naar huis te schrijven, ik heb op eigen houtje wat akkoorden geleerd om kampvuurliedjes te kunnen spelen en zo, je kent dat wel.) Ik vind het jammer dat ik sinds m'n kotleven dat pianospelen heb moeten opgeven. Laatst ben ik in Leuven naar 'n uitvoering van Rachmaninov's derde pianoconcerto geweest, en dan heb ik weer ontzettend veel zin om achter het klavier te kruipen.

Percalion
17 maart 2008, 09:46
Minor formule ofzo?

Neuh, gewoon creditcontractje. Heel de minorentoestand, dat gaat niet voor EW'ers. We hebben gewoon teveel interessante economievakken te volgen, zodat er geen ruimte meer is om vakken van andere faculteiten in ons programma te stoppen. En ik bedoel, al die andere vakken zijn geen economie, dus waarom zouden we dat doen? :D

Ik volg nu 'n vak of negen denk ik. Maar dat is allemaal voor in september.

Percalion
17 maart 2008, 09:47
Ha! Mijn ziel heb ik allang aan Mefisto verkocht! Jammer voor jou, want ik ben zeer zielig ;-) (Flauw, ik weet het.)

Maar 't is wel een logische verklaring.

Indien je je tot een religie zou bekeren, welke zou het meeste kans maken?

De Kerk van het Vliegend Spaghettimonster / Pastafarianisme. :D

Percalion
17 maart 2008, 09:48
Hebt ge t nog proper gehouden?
Geen idee. (Zwart gat, en een serieus.) Dat is wel de enige keer dat ik heb moeten overgeven van drank. En uw puntjes?
Toch nog een 19 voor dat vak dat twee dagen na het feest kwam. :D

Percalion
17 maart 2008, 09:49
Stel dat je een auto kreeg, zonder budgetaire grens, wat zou je kiezen?

die van in The Godfather:

http://www.idcow.net/idcow/products/jd2050.jpg

Percalion
17 maart 2008, 09:50
Sex of liefde?

(je bent anoniem, dus ge moogt eerlijk zijn ;-) )

Liefde.

Ja, ik ben een romanticus...

Percalion
17 maart 2008, 09:51
Niet dat seks niet plezant is, hé; maar het is leuker als er liefde bij is, denk ik.

Percalion
17 maart 2008, 09:51
Ga je regelmatig op stap? zoja: in de buurt, of liefst zo ver mogelijk uit uw buurt?

Niet zó vaak. Vrijdagavonden zit ik meestal in het leiderslokaal van m'n KSA, in de week ga ik soms iets drinken in Leuven. En aangezien m'n kot in het centrum van Leuven is, is dat dus altijd in de buurt.

Percalion
17 maart 2008, 10:06
Als je van '88 bent, beëindig je je bachelor dan normalerwijze niet in 2008-2009? Heb je een jaartje overgeslagen? Of hoe zit dat? Wanneer ben je gestopt met naar het middelbaar te gaan (zo werkt dat met die examencommissie toch he) en wat heb je daarna gedaan? Wat waren de oorzaak en de aanleiding van het stoppen met naar school gaan?
Allez, ik ben nu toch m'n hele ziel aan het blootleggen dus dit kan er ook nog wel bij: ik heb mijn zesde middelbaar overgeslagen. Toen ik in het vijfde middelbaar zat, heb ik met zelfstudie (en bloed, zweet en tranen) via de examencommissie mijn diploma algemeen secundair onderwijs (Grieks-Latijn) gehaald, en dus ben ik van m'n vijfde middelbaar rechtstreeks naar unief gegaan.

Ik was het secundair onderwijs beu - dat is zacht uitgedrukt. Ik zat daar langzaam dood te gaan. Het gebeurt nog minstens twee keer per week dat ik tegen mezelf zeg: God zij dank zit ik niet meer in 't secundair.

Er waren nochtans een paar goede leerkrachten (vooral die van Grieks en Latijn), en ik had wel vrienden en zo, maar het hele schoolsysteem hing fameus mijn keel uit. Ik wou daar buiten. Die beslissing om via de examencommissie een "shortcut" te nemen is één van de beste beslissingen die ik al genomen heb.

Wat vinden je ouders van je bezigheden? Ook niet bepaald die van een gemiddelde twintigjarige, hein.
Mama vindt het interessant, al gaat ze er niet mee akkoord. Ze vindt het tof dat ik iets heb om mezelf bezig te houden, denk ik. :D
Ik denk ook dat m'n vader er niet mee akkoord zou geweest zijn. Maar dat is moeilijk te zeggen.

Welk werk over anarchosocialisme of iets dergelijks zegt jou wel wat?
Ik heb eens iets van Bakoenin gelezen, dat vond ik wel interessant. Voor de rest is m'n kennis van het anarchosocialisme vrij beperkt.

Zit je nog op andere fora?

Dat van www.rothbard.be. Vroeger ook op CP, maar ik heb nu niet genoeg tijd meer (blame the institute).

Ben je een sociaal iemand? Heb je genoeg 'voeling' met anderen daarvoor? Ik bedoel dat je toch niet bepaald een gemiddeld iemand bent: vier masters willen halen, zoveel lezen (en dan nog zware kost), libertariër, niet bepaald dom etc.
Ik heb vrienden, ja. :D Zoals ik al zei, ik ben leider in de KSA (al is het allicht mijn laatste jaar), en ik leer vrij snel nieuwe mensen kennen. Het is niet zo dat ik me opsluit in m'n torenkamer of zo.

Ken je veel van global warming? Welke argumenten zijn voor 'jouw' standpunt het belangrijkst? Welk artikel moet iedereen gelezen hebben?
Interessante vraag. Ik ben geen wetenschapper, dus over de wetenschappelijke argumentatie kan ik weinig zeggen. Maar ik stel vast dat er een hysterische propagandamachine bezig is. Als er bij De Morgen bijlages in vierkleurendruk zitten met dramatische foto's over de gevolgen van de klimaatopwarming, en die folders worden gesponsord door Toyota Hybrid Cars, dan weet je toch gewoon dat er iets fout zit. Misschien is er iets van aan, misschien niet, maar hoe het ook zij: rampen worden zeer graag aangegrepen door politici om hun macht uit te breiden, en dat is niet anders bij Global Warming. Als er een ramp aan zit te komen, dan zijn politici wel het minst geschikt om daar iets aan te doen. Hét probleem is niet de klimaatopwarming, het probleem is momenteel de armoede in de ontwikkelingslanden. Dat zou volgens mij prioriteit moeten hebben. Als Bangladesh rijk genoeg is om waterwerken zoals in Nederland te bouwen, dan hoeven we ons al iets minder zorgen te maken. In het algemeen wordt het probleemoplossend vermogen van "gewone" mensen onderschat, en dat van politici overschat.

En dan m'n reeds legendarische vraag: wat is je favoriete quote? Mogen er ook meerdere zijn natuurlijk.

Oeh, daar moet ik eens over nadenken...

Percalion
17 maart 2008, 10:06
Welke beroepen lijken je wel wat?

Iets in het onderzoek... Medewerker aan een universiteit of zo.

Percalion
17 maart 2008, 10:11
Ik heb die houding t.o.v. dieren van van Dun etc. nooit goed begrepen. Het non-agressiebeginsel vervalt plots als het subject z'n wil niet kenbaar aan je kan maken, ook al weet je verdomd goed dat het jouw actie niet wenst? Is dat niet een beetje bewust oogkleppen ophouden om je wensen ingewilligd te zien? Kan je die redenering niet doortrekken naar mentaal gehandicapten die ook niet kunnen discussiëren? Kan een dergelijke mentaal gehandicapte (die geen enkele familie heeft) op die manier onderwerp worden van de Lockeaanse theorie over eigendomsverwerving?

Ik heb het niet specifiek over de dierentuin hoor, want of dieren daar wensen te staan is nog betwistbaar.

Er is nog een serieus verschil tussen mensen met een mentale handicap en dieren. Mensen met een mentale handicap kunnen in vele gevallen weldegelijk argumenteren, zij het gebrekkig. Ze kunnen vaak weldegelijk hun wil laten blijken. Nu goed: mensen met een ernstige mentale handicap en kleine kinderen en seniele mensen, dat zijn problemen voor elke rechtstheorie, niet alleen voor de libertarische. Maar als je dieren rechten gaat toekennen, wélke rechten dan, en op welke gronden, en aan wélke dieren? Alleen de mensapen? Alle zoogdieren? Alle gewervelden? Of ook ongewervelden? Meercelligen? Eéncelligen? En moeten die rechten dan afdwingbaar zijn tegen elkaar? Dat lijken me veel grotere problemen te zijn.

En nog eentje: wat zijn je favoriete sites?

Ik ben een mises.org-nerd. Soms zit ik ook op Youtube, vaak als ik liedjes wil horen die niet op m'n computer staan. (Saaie keuze, hé?)

Andro
17 maart 2008, 10:12
Pro of anti - terraforming ?

Percalion
17 maart 2008, 10:30

...

*haalt de portefeuille boven*

Een paar vraagjes voor Percalion: ben je een optimist?
Op persoonlijk vlak wel, ja. Ik ben geen zwartkijker, toch niet wat dat betreft.
En algemeen maatschappelijk gezien: geloof je in vooruitgang?
Dat is 'n vaag woord hé. Ik geloof niet in vooruitgang in de "mechanische", "automatische" betekenis van het woord. Mensen zijn tot heel veel dingen in staat, en dus ook tot prachtige verwezenlijkingen, maar dat hangt af van de ideeën die ze hebben. Wat dat betreft is er nog werk aan de winkel denk ik.
Geloof je dat 'social engineering' per definitie gedoemd is om te falen, of vrees je juist dat het zeer efficiënt kan zijn, maar leidt naar een onwenselijke (onmenselijke?) samenleving?
Goeie vraag. Ik denk dat overheidsingrepen altijd ongewenste effecten hebben. Social engineering kan dus onbedoeld zeer effectief zijn in het bereiken van resultaten die men eigenlijk niet wou. Daar komt bij dat het hele idee alleen al, van een ingenieur die loopt te sleutelen aan de Grote Maatschappelijke Machine, een soort alwetendheid en almachtigheid veronderstelt. (Zelfs de popperiaanse piecemeal engineering). Die alwetendheid is een illusie (daarin volg ik Hayek vollédig), en die almachtigheid is enorm gevaarlijk. Alleen al het feit dat je een instelling de macht zou geven om die ingrepen te doen, zet de deur wagewijd open voor misbruiken, zelfs als de eigenlijke bedoelingen wel kosher zouden zijn. (Dat is niet altijd het geval, cfr. het Speenhamland-systeem enz).

Zeker wanneer de maatregelen van de social engineers berusten op verkeerde economische inzichten, ontstaat er een domino-effect van ongewenste effecten waar men weer nieuwe maatregelen op loslaat, die weer andere ongewenste effecten geven, enzoverder. Overheid X wil projecten financieren zonder de belastingen te verhogen, dus ze vergroten de geldhoeveelheid; er ontstaat inflatie; er worden prijscontroles afgekondigd; er ontstaan ernstige tekorten; er worden maximumprijzen ingevoerd op de grondstoffen voor die sectoren; de tekorten breiden zich uit enzovoort. Dat is een klassiek voorbeeld. Intussen breidt de macht van de overheid uit, en wordt het sociale weefsel gebroken: "de samenleving" bestaat voor een belangrijk deel uit economische transacties, uit ruilprocessen. Als je dat wegneemt, ontneem je mensen een belangrijke reden om die samenleving in stand te houden. Combineer dat met een sterke staat, en je hebt het recept voor chaos.

Denk je dat we nu slimmer zijn dan pakweg een paar duizend jaar geleden, of denk je dat er op puur intellectueel niveau geen significante vooruitgang is gemaakt?
Er is een ontzettende vooruitgang in de exacte wetenschappen, uiteraard, en ook in de sociale en economische wetenschappen. (Deze laatste zijn natuurlijk een pak jonger). Maar dat is geen reden om achterover te leunen en toe te zien hoe De Geschiedenis Zich Ontplooit. Vooruitgang is zeer breekbaar. Als je de politieke denkers van de achttiende eeuw bekijkt, dan denk ik dat je kan stellen dat ze diepere inzichten hadden dan veel tijdsgenoten. Ook wat de economische wetenschap betreft, denk ik dat de twintigste eeuw minstens evenveel rampzalige ontwikkelingen als briljante ontdekkingen geleverd heeft. (Damn you, Lord Keynes!)

En tot slot: waarom stak de kip de weg over?
http://philosophy.eserver.org/chicken.txt :D

Percalion
17 maart 2008, 10:30
Pro of anti - terraforming ?

Op Mars bedoel je? Pro, maar zonder overheidssubsidies. :D

Den Duisteren Duikboot
17 maart 2008, 10:46
Goeie vraag. Ik denk dat overheidsingrepen altijd ongewenste effecten hebben. Social engineering kan dus onbedoeld zeer effectief zijn in het bereiken van resultaten die men eigenlijk niet wou.

Is dat niet eigen aan elk menselijk handelen?

Percalion
17 maart 2008, 10:55
Is dat niet eigen aan elk menselijk handelen?

Ja. Maar het onderscheid is dat individuen meestal zelf de gevolgen van hun handelingen dragen. Als ik een verkeerd merk van cornflakes koop, word ik gestraft aan de ontbijttafel, dus zal ik de volgende keer die fout niet meer maken. Individueel handelen is een leerproces.

Overheden daarentegen ondervinden weinig of geen hinder van beleidsfouten. Autosnelweg naar nergens aangelegd? Geen probleem, de belastingbetaler draait er voor op. Inefficiënte administratie? Geen probleem. Gat in de begroting? Slechts een klein probleem. Een ondernemer die zijn financieel beleid voert zoals onze overheid, zou niet lang blijven bestaan. De staat heeft echter het fiscale wapen om de kosten van haar beslissingen af te wentelen op anderen.

Daar komt nog bij dat overheden handelingen mogen stellen die verboden zijn voor anderen. Ik kan geen maximumprijs afkondigen, de overheid wel.

Andro
17 maart 2008, 11:04
Op Mars bedoel je?

Ja.

Pro, maar zonder overheidssubsidies. :D
Oke.

Percalion
17 maart 2008, 11:07
Ik heb lang geleden een spreekbeurt gegeven daarover, en ik vond dat dus ongelooflijk cool.

toccata
17 maart 2008, 11:15
Mooiste kleur?

Percalion
17 maart 2008, 11:18
Mooiste kleur?

Oranje!

Dronkoers
17 maart 2008, 11:22
Welke soorten drugs heb je ooit genomen in uw leven?

Uh-Huh
17 maart 2008, 11:51
Ja. Maar het onderscheid is dat individuen meestal zelf de gevolgen van hun handelingen dragen. Als ik een verkeerd merk van cornflakes koop, word ik gestraft aan de ontbijttafel, dus zal ik de volgende keer die fout niet meer maken. Individueel handelen is een leerproces.
Dus volgens jou leert de overheid niet uit haar fouten? Kun je dat bewijzen?

Overheden daarentegen ondervinden weinig of geen hinder van beleidsfouten. Autosnelweg naar nergens aangelegd? Geen probleem, de belastingbetaler draait er voor op. Inefficiënte administratie? Geen probleem. Gat in de begroting? Slechts een klein probleem. Een ondernemer die zijn financieel beleid voert zoals onze overheid, zou niet lang blijven bestaan. De staat heeft echter het fiscale wapen om de kosten van haar beslissingen af te wentelen op anderen.
Zaag, zaag, zaag... Als onze overheid het zó slecht deed, dan zou ze allang niet meer bestaan. Blijkbaar hebben veel mensen er nog wel voldoende vertrouwen in; meer dan in "individuele leerprocessen".

By the way, nog nooit gehoord van het Rekenhof?

Daar komt nog bij dat overheden handelingen mogen stellen die verboden zijn voor anderen. Ik kan geen maximumprijs afkondigen, de overheid wel.
Is toch logisch? Als jij die bepaalde handelingen in je eentje zou mogen bepalen (zonder rekening te houden met de wensen van andere individuen), dan zou je een dictator zijn. En je mag heus wel maximumprijzen invoeren op de producten/diensten van je onderneming. Waar staat dat dat verboden is?

De overheid is trouwens de organisatie van de gemeenschap en handelt in het belang van alle burgers van een land.

Soit, ik besef dat ik evengoed tegen een muur had kunnen praten als een reactie op jouw post te typen... :-P

Uh-Huh
17 maart 2008, 11:53
Waarom ben je zo'n "eikel"?

AdrianHealey
17 maart 2008, 12:07
Waarom zijn mensen (ik noem geen namen) zo ongelooflijk naïef?

Den Duisteren Duikboot
17 maart 2008, 12:07
Als ik je lectuur zo'n beetje overloop, vind ik die eerlijk gezegd een tikkeltje eenzijdig, op het auto-indoctrinerende af eigenlijk. Ben je het met die stelling eens? Kies je daar bewust voor?

Dronkoers
17 maart 2008, 12:12
Hoeveel vriend(inn)en heb je al gehad?

Percalion
17 maart 2008, 14:14
Welke soorten drugs heb je ooit genomen in uw leven?

Daar kunnen we kort in zijn: geen. Tenzij je blonde Leffe een drug noemt.

Percalion
17 maart 2008, 14:14
Hoeveel vriend(inn)en heb je al gehad?

Twee serieuze relaties.

Percalion
17 maart 2008, 14:23
Dus volgens jou leert de overheid niet uit haar fouten? Kun je dat bewijzen?

Natuurlijk dat. Er zijn bv. honderden - wat zeg ik, duizenden - gevallen van overheden die eerst de geldvoorraad verhogen, waardoor de prijzen beginnen te stijgen, waarna diezelfde overheden maximumprijzen invoeren, waarna er plots lege winkelrekken opduiken, waarna overheden zeggen dat het de schuld is van sabotage. Momenteel is dat het geval in Zimbabwe en in Venezuela.

Zaag, zaag, zaag... Als onze overheid het zó slecht deed, dan zou ze allang niet meer bestaan. Blijkbaar hebben veel mensen er nog wel voldoende vertrouwen in; meer dan in "individuele leerprocessen".
Kom zeg, laat me niet lachen. Als een overheidsdienst inefficiënt werkt, krijgt ze een hoger budget. Als een bedrijf inefficiënt werkt, gaat het failliet. Dat is de werkelijkheid. Westerse overheden slagen erin om niet ten onder te gaan, dat klopt; maar er is weldegelijk een bepaalde reden waarom overheden meestal concurrentie verbieden in de sectoren waarin ze actief zijn (vroeger telefonie, post enz.) : omdat het anders te hard zou opvallen dat de overheid niet efficiënt is.

By the way, nog nooit gehoord van het Rekenhof?
Ja, dat zijn die mensen die elk jaar een gig�*ntische lijst met blunders publiceren, waarna iedere politicus zegt dat ze gelijk hebben, en vrolijk verder doet. Hoe vaak gebeurt het dat een politicus, of een departement, ook maar een klein beetje hinder ondervindt van financieel wanbeheer? Wanneer werd voor het laatst het loon van een minister verminderd omdat de begroting uit evenwicht was? Wanneer heeft men voor het laatst op eender welk inefficiënt departement ernstige besparingen doorgevoerd? Vergelijk dat eens met de private sector.

Is toch logisch? Als jij die bepaalde handelingen in je eentje zou mogen bepalen (zonder rekening te houden met de wensen van andere individuen), dan zou je een dictator zijn. En je mag heus wel maximumprijzen invoeren op de producten/diensten van je onderneming. Waar staat dat dat verboden is?
De overheid mag maximumprijzen opleggen op producten van andermans onderneming. Dat mag ik niet. Als je dat onderscheid nog niet eens begrijpt, denk ik dat dit geen vruchtbare discussie zal worden.

De overheid is trouwens de organisatie van de gemeenschap en handelt in het belang van alle burgers van een land.
"De gemeenschap"? Welke gemeenschap? Wat hebben die mensen gemeenschappelijk? Dat ze Belg zijn? En waarom hebben ze dat gemeenschappelijk? Omdat de staat zegt dat ze Belg zijn? Dus eigenlijk is de staat de organisatie van alle mensen die onder een staat vallen?

Ik weet niet goed of ik nu moet lachen of huilen om zoveel goedgelovigheid.

Soit, ik besef dat ik evengoed tegen een muur had kunnen praten als een reactie op jouw post te typen... :-P
Ik denk dat er hier op Politics genoeg topics zijn waar ik over dat soort onderwerpen gediscussieerd heb en discussieer, dus als je per se lastig wil doen, kan je altijd daar terecht. Ik denk niet dat de FVDW-topics dienen voor zulke discussies.

Percalion
17 maart 2008, 14:24
Waarom ben je zo'n "eikel"?

Ik ken een forumster die zojuist sterk in mijn achting gedaald is.

Percalion
17 maart 2008, 14:26
Als ik je lectuur zo'n beetje overloop, vind ik die eerlijk gezegd een tikkeltje eenzijdig, op het auto-indoctrinerende af eigenlijk. Ben je het met die stelling eens? Kies je daar bewust voor?

Ja en neen. Het is waar dat ik enorm veel zaken lees uit de Oostenrijkse School. Maar daar staat tegenover dat ik op de universiteit uitsluitend zaken lees die niét van die Oostenrijkse School komen. Het is wel zo dat ik hoofdzakelijk economische werken lees. Ik weet dat ik meer visies zou moeten onderzoeken, maar ik heb nu eenmaal nog twintig boeken over de Oostenrijkse School die ongelezen op mijn boekenplank staan, dus die moeten er eerst nog allemaal door. :wink:

Dr. Strangelove
17 maart 2008, 14:29
Hoeveel promille heeft Dr. Strangelove in zijn bloed? ;-)
Dit is toch geen vraag waar Percy op moet antwoorden? ;-)

Het antwoord: 0,0, zoals quasi altijd. 8-)
Alcohol is mijn ding niet, ik heb nooit begrepen waarom dat zo populair is. Maar laat dat jullie vooral niet tegenhouden in het genieten van jullie Leffes of Duvels. Ik drink wel coca cola.

Percalion
17 maart 2008, 14:31

Alcohol is mijn ding niet, ik heb nooit begrepen waarom dat zo populair is. Maar laat dat jullie vooral niet tegenhouden in het genieten van jullie Leffes of Duvels. Ik drink wel coca cola.

Coca-Cola dankt u voor het ondersteunen van het Globale Kapitalisme. :wink:

Dr. Strangelove
17 maart 2008, 14:39
*haalt de portefeuille boven*

Op persoonlijk vlak wel, ja. Ik ben geen zwartkijker, toch niet wat dat betreft.

Dat is 'n vaag woord hé. Ik geloof niet in vooruitgang in de "mechanische", "automatische" betekenis van het woord. Mensen zijn tot heel veel dingen in staat, en dus ook tot prachtige verwezenlijkingen, maar dat hangt af van de ideeën die ze hebben. Wat dat betreft is er nog werk aan de winkel denk ik.

Goeie vraag. Ik denk dat overheidsingrepen altijd ongewenste effecten hebben. Social engineering kan dus onbedoeld zeer effectief zijn in het bereiken van resultaten die men eigenlijk niet wou. Daar komt bij dat het hele idee alleen al, van een ingenieur die loopt te sleutelen aan de Grote Maatschappelijke Machine, een soort alwetendheid en almachtigheid veronderstelt. (Zelfs de popperiaanse piecemeal engineering). Die alwetendheid is een illusie (daarin volg ik Hayek vollédig), en die almachtigheid is enorm gevaarlijk. Alleen al het feit dat je een instelling de macht zou geven om die ingrepen te doen, zet de deur wagewijd open voor misbruiken, zelfs als de eigenlijke bedoelingen wel kosher zouden zijn. (Dat is niet altijd het geval, cfr. het Speenhamland-systeem enz).

Zeker wanneer de maatregelen van de social engineers berusten op verkeerde economische inzichten, ontstaat er een domino-effect van ongewenste effecten waar men weer nieuwe maatregelen op loslaat, die weer andere ongewenste effecten geven, enzoverder. Overheid X wil projecten financieren zonder de belastingen te verhogen, dus ze vergroten de geldhoeveelheid; er ontstaat inflatie; er worden prijscontroles afgekondigd; er ontstaan ernstige tekorten; er worden maximumprijzen ingevoerd op de grondstoffen voor die sectoren; de tekorten breiden zich uit enzovoort. Dat is een klassiek voorbeeld. Intussen breidt de macht van de overheid uit, en wordt het sociale weefsel gebroken: "de samenleving" bestaat voor een belangrijk deel uit economische transacties, uit ruilprocessen. Als je dat wegneemt, ontneem je mensen een belangrijke reden om die samenleving in stand te houden. Combineer dat met een sterke staat, en je hebt het recept voor chaos.

Er is een ontzettende vooruitgang in de exacte wetenschappen, uiteraard, en ook in de sociale en economische wetenschappen. (Deze laatste zijn natuurlijk een pak jonger). Maar dat is geen reden om achterover te leunen en toe te zien hoe De Geschiedenis Zich Ontplooit. Vooruitgang is zeer breekbaar. Als je de politieke denkers van de achttiende eeuw bekijkt, dan denk ik dat je kan stellen dat ze diepere inzichten hadden dan veel tijdsgenoten. Ook wat de economische wetenschap betreft, denk ik dat de twintigste eeuw minstens evenveel rampzalige ontwikkelingen als briljante ontdekkingen geleverd heeft. (Damn you, Lord Keynes!)

http://philosophy.eserver.org/chicken.txt :D

Bedankt voor je uitgebreid antwoord.

Zelf vraag ik me soms af of de reactie op dat mechanisch vooruitgangsoptimisme, namelijk enerzijds het cultuurpessimisme, en anderzijds het postmodern relativisme, misschien niet nog erger is.

Nu, hoewel ik Hayek visies over bijna alles oneens ben, ben ik op het vlak van de onmogelijkheid om tot alwetende kennis te komen, het wel met hem eens. Maar ik denk niet dat hij die stelling heeft uitgevonden.

http://philosophy.eserver.org/chicken.txt

Ja, daar doelde ik dus op, de lijn tussen absurde humor en essentiële filosofie is zeer dun. Maat welke van de antwoorden vind jij persoonlijk het beste antwoord?

Percalion
17 maart 2008, 14:46
Bedankt voor je uitgebreid antwoord.

Zelf vraag ik me soms af of de reactie op dat mechanisch vooruitgangsoptimisme, namelijk enerzijds het cultuurpessimisme, en anderzijds het postmodern relativisme, misschien niet nog erger is.
Misschien wel. Ik denk in 't algemeen dat er een te hoog drama queen gehalte in de filosofie aanwezig is. :D

Nu, hoewel ik Hayek visies over bijna alles oneens ben, ben ik op het vlak van de onmogelijkheid om tot alwetende kennis te komen, het wel met hem eens. Maar ik denk niet dat hij die stelling heeft uitgevonden.
:cheer: Hayek :cheer:

Sorry, wat zei je? :D

http://philosophy.eserver.org/chicken.txt

Ja, daar doelde ik dus op, de lijn tussen absurde humor en essentiële filosofie is zeer dun. Maat welke van de antwoorden vind jij persoonlijk het beste antwoord?

Supreme Soviet: There has never been a chicken in this photograph.

Pyrrho the Skeptic: What road?

Werner Heisenberg: We are not sure which side of the road the chicken was on, but it was moving very fast.

Mark Twain: The news of its crossing has been greatly exaggerated.

Dr. Strangelove
17 maart 2008, 14:49
Coca-Cola dankt u voor het ondersteunen van het Globale Kapitalisme. :wink:
Graag gedaan 8-)

Dr. Strangelove
17 maart 2008, 14:56
Misschien wel. Ik denk in 't algemeen dat er een te hoog drama queen gehalte in de filosofie aanwezig is. :D

Ja, dat vind ik ook. Het is alsof men voortdurend hysterisch overreageert op alles, en men zich ook kost wat kost wil afzetten tegen het voorgaande heersende paradigma. Tot dit anti-paradigma het dominante paradigma is geworden, en dan begint heel het spelletje op nieuw. (Erg dialectisch eigenlijk)

Zie jij dit ook zo, of bedoelde je iets anders met dat 'drama queen' gehalte in de filosofie (en bij uitbreiding in alle humane wetenschappen) ?

maarte
17 maart 2008, 15:05
Hoe sta je tegen aanbodseconomie (Laffercurve...) en het monetarisme?
Als je de macht zou hebben in dit land wat zou je dan als eerste beslissen?

Dronkoers
17 maart 2008, 15:08

:|

Hij kon een gokje wagen? ;-)

AdrianHealey
17 maart 2008, 15:35

Ik wil daarop aanvullen dat ik op die eerste vraag een uitgebreid antwoord verwacht.

En op die tweede: idem dito. Enneuh, genuanceerd enzo. :p (Geen Mises-quote. ;))

Pølle
17 maart 2008, 16:27
Wat is het beste argument tegen het libertarisme dat je al gehoord hebt? Zijn er argumenten tegen het libertarisme in het algemeen of over iets specifiekere zaken die je doen twijfelen aan de juistheid van je visie?

Pølle
17 maart 2008, 16:31
Ben je voor een minimalistische overheid of wens je d'r helemaal géén? En in dat laatste geval: hoe zorg je voor de handhaving van je natuurrechten? Zelf? Komt dan het tegenargument dat zoiets het 'recht van de sterkste' is niet op de proppen?

Pølle
17 maart 2008, 16:31
Hoe ziet jouw gemiddelde dagindeling eruit? Hoe vaak lees je per dag?

AdrianHealey
17 maart 2008, 17:03
Wat is het beste argument tegen het libertarisme dat je al gehoord hebt? Zijn er argumenten tegen het libertarisme in het algemeen of over iets specifiekere zaken die je doen twijfelen aan de juistheid van je visie?

*Zou hier een lange tekst kunnen typen, maar 't is Percalion zijn uitvoering.*

Wat vind je van de stelling: 'Democracy isn't about searching the best solutions. It's about eliminating the worst'?

Acht je het realistisch dat het libertarisme 'ooit' - ik ken de noodzaak van ideeën in de wereld - een evidentie wordt zoals, bijvoorbeeld, het feodaal stelsel of de natiestaat is? Zo ja, hoe, wanneer ten vroegste, etc. (Ik weet het, we kunne de toekomst niet voorspellen, maar een schets zou leuk zijn.)

Kan je me de pagina zeggen van dat hip citaat van Reisman over de noodzaak van economen in een samenleving? (Enhet eventueel hier citeren? ;))

Geert C
17 maart 2008, 17:09
Vind je dat dit topic veel te serieus aan het worden is?

Wat vind je van volgende Yes, Prime Minister-quote?
[Hacker has just had a stormy cabinet meeting over a sudden financial crisis]

Jim Hacker: Bernard, Humphrey should have seen this coming and warned me.
Bernard: I don't think Sir Humphrey understands economics, Prime Minister; he did read Classics, you know.
Hacker: What about Sir Frank? He's head of the Treasury!
Bernard: Well I'm afraid he's at an even greater disadvantage in understanding economics: he's an economist.

Pølle
17 maart 2008, 17:15
En daarop verdergaand: wat is de reden dat de huidige economen zo vaak een 'verkeerde' visie hebben? Zien ze door het bos van economische termen de bomen (menselijke interacties) niet meer of ligt het aan iets anders?

Pølle
17 maart 2008, 17:26
Percalion, wat is De Strategie?

;)

Pølle
17 maart 2008, 18:56
Hoe ziet jouw gemiddelde dagindeling eruit? Hoe vaak lees je per dag?

Mis je veel lessen overigens?

toccata
17 maart 2008, 20:55
Wat vind je van Belle Perez?

Percalion
18 maart 2008, 12:49
Ja, dat vind ik ook. Het is alsof men voortdurend hysterisch overreageert op alles, en men zich ook kost wat kost wil afzetten tegen het voorgaande heersende paradigma. Tot dit anti-paradigma het dominante paradigma is geworden, en dan begint heel het spelletje op nieuw. (Erg dialectisch eigenlijk)

Zie jij dit ook zo, of bedoelde je iets anders met dat 'drama queen' gehalte in de filosofie (en bij uitbreiding in alle humane wetenschappen) ?

Dat is eigenlijk precies wat ik bedoelde, ja. :D

Percalion
18 maart 2008, 12:50
Ik wil daarop aanvullen dat ik op die eerste vraag een uitgebreid antwoord verwacht.

En op die tweede: idem dito. Enneuh, genuanceerd enzo. :p (Geen Mises-quote. ;))

M'n eerste reactie was inderdaad een Mises-quote. :D (We hebben allicht dezelfde in gedachten?)

AdrianHealey
18 maart 2008, 12:54
M'n eerste reactie was inderdaad een Mises-quote. :D (We hebben allicht dezelfde in gedachten?)

Ontslag nemen is geen optie. Neem uw verantwoordelijkheid!

P.s. De liberale regering Leterme 1 verhoogt de minimumlonen. Tof, hé.

Percalion
18 maart 2008, 12:58

Ik denk dat aanbodseconomen en monetaristen minder verkeerd zitten dan vraag-economen en de rest van die keynesiaanse bende. Het idee om het aanbod te stimuleren is op zich juist (het is niet consumptie maar productie die de motor vormt van de economische activiteit, zie ook dit (http://www.mises.org/story/2079)artikel van Reisman).

Wat de Laffercurve betreft, ik ga niet akkoord met de impliciete stelling dat belastingontvangsten gemaximaliseerd moeten worden. Het is natuurlijk wel juist dat lagere belastingen de economie ten goede komen, maar ook als de belastingopbrengsten verminderen, mogen belastingtarieven verlaagd worden denk ik.

Het monetarisme: het is zeer spijtig dat ze met gemiddelden en aggregaten werken. Op die manier zie je de echt belangrijke gebeurtenissen niet: de relatieve prijzenstructuur die verandert, de relatieve lonen en relatieve winsten die verschuiven, zodat mensen andere beslissingen nemen en de economie uit balans raakt.

Percalion
18 maart 2008, 13:04

Ah, een leuke vraag. De betere argumenten zijn volgens mij argumenten over de haalbaarheid, bv. over de mogelijkheid van private rechtspraak en zo. Ik denk dat er tegen het minarchisme echter weinig overtuigende argumenten bestaan uit niet-libertarische hoek. Mensen hebben enorm de neiging om onoverkomelijke problemen te zien mocht de overheid X of Y niet doen. Voor een aantal 'publieke goederen' is het zo dat er sociale cohesie nodig is, of anders zullen ze niet voorzien worden; maar ik denk dat een overheid juist nefast is voor die sociale cohesie (cfr. het verdwijnen van private charity wanneer de overheid een sociale zekerheid instelt). De vraag is alleen hoe je sociale cohesie dan kunt herstellen. Volgens mij is de eerste stap dat mensen overtuigd raken van de principes van non-agressie. Eens een grote groep mensen dat aanvaardt, zullen ze er allicht minder moeite mee hebben om zelf initiatief te nemen in plaats van te eisen dat iemand anders het doet. Misschien is dat slechts wishful thinking, dat weet ik niet.

Percalion
18 maart 2008, 13:05
Vind je dat dit topic veel te serieus aan het worden is?

Massas. :(

Wat vind je van volgende Yes, Prime Minister-quote?

:D Volledig mee eens.

Percalion
18 maart 2008, 13:07
En daarop verdergaand: wat is de reden dat de huidige economen zo vaak een 'verkeerde' visie hebben? Zien ze door het bos van economische termen de bomen (menselijke interacties) niet meer of ligt het aan iets anders?

Da's een moeilijke. Ik zal daar even over nadenken.

StevenNr1
18 maart 2008, 13:07
Misschien is dat slechts wishful thinking, dat weet ik niet.Laten we eerlijk zijn, uiteindelijk kan het u geen bal schelen of er nog om minder begoeden gegeven wordt (via 'private charity') zolang uw anarcho-kapitalisme maar in voegen treedt :-P

Percalion
18 maart 2008, 13:09
Percalion, wat is De Strategie?

;)

Pinten drinken met De Vijand tot ze in een zatte bui hun ongelijk toegeven. Mocht dat niet werken, dan is Plan B dat we een instituut oprichten, genoemd naar 'n libertariër of zo, en dan stoppen we daar geld in langs de ene kant en komen er boeken en artikels uitgerold langs de andere kant; en op die manier proberen we de discussie wat op gang te trekken. :wink:

Percalion
18 maart 2008, 13:10
Laten we eerlijk zijn, uiteindelijk kan het u geen bal schelen of er nog om minder begoeden gegeven wordt (via 'private charity') zolang uw anarcho-kapitalisme maar in voegen treedt :-P

Je hebt me hélemaal door.

Percalion
18 maart 2008, 13:11
Mis je veel lessen overigens?

Vorige week heb ik vijf uur lessen gevolgd, dat is vrij weinig aangezien ik iets van een negen vakken doe dit semester. Dus: ja. :oops:

Stratcat
18 maart 2008, 13:22
Waar was je gisteren? :evil:

Percalion
18 maart 2008, 13:24
In Gent, ironisch genoeg, en ik was van plan om te komen maar ik voelde me echt mottig en dan ben ik maar vroeg in bed gekropen en heb ik tien uur geslapen. Ik voel me nog altijd geen honderd procent maar het gaat toch al wat beter.

Was het leuk?

Dronkoers
18 maart 2008, 13:25
Wat is uw geliefkoost scheldwoord?

Dronkoers
18 maart 2008, 13:26
Ooit al eens met een kater op stap gegaan?

Dronkoers
18 maart 2008, 13:26
Wat vind je trouwens van dit forum?

Stratcat
18 maart 2008, 13:28
Was het leuk?

Leuk is niet het woord, interessant zou ik zeggen.
Maar sinds wanneer stelt de FVDW de vragen? :-)

Dronkoers
18 maart 2008, 13:37
In Gent, ironisch genoeg, en ik was van plan om te komen maar ik voelde me echt mottig en dan ben ik maar vroeg in bed gekropen en heb ik tien uur geslapen. Ik voel me nog altijd geen honderd procent maar het gaat toch al wat beter.

Was het leuk?

Wat vind jij van mensen die zonder iets laten weten niet op afspraken komen? :mrgreen:

Savatage
18 maart 2008, 13:42
Welke cafés in Leuven vind je het beste?

Savatage
18 maart 2008, 13:44
Welk vak kon jou het meest boeien?

Casca
18 maart 2008, 13:47
Leuk is niet het woord, interessant zou ik zeggen.

Wie was jij? :-)

Dronkoers
18 maart 2008, 13:49

Stratcat, dat zie je toch? ;-)

Stratcat
18 maart 2008, 13:50

A, jij was daar ook?

Ik zat op de eerste plaats rechts vooraan.

AdrianHealey
18 maart 2008, 13:54
:cheer: Casca :cheer:
:cheer: Stratcat :cheer:

:boe: Percalion :boe
(For not showing!)

Casca
18 maart 2008, 13:55
Ahaaaa... ik was de nieuwe die rechts midden zat, naast :cheer: AdrianHealey :cheer:. Met de witte trui en de Transformer t-shirt.

largo_w
18 maart 2008, 15:02
percalion,

in hoeverre aanzie(/bekijk) je jezelf als een rebel? (geef maar een punt van 1 tot 20 kwestie dat het op een examenvraag gelijkt)

mvg

l_w

AdrianHealey
18 maart 2008, 15:07
Ahaaaa... ik was de nieuwe die rechts midden zat, naast :cheer: AdrianHealey :cheer:. Met de witte trui en de Transformer t-shirt.

Naast die intelligente vent, daar!

:cheer: Jezelfopdeschouderkloppen :cheer:

Volgende sessie: praxeologie. :)

AdrianHealey
18 maart 2008, 15:41
Wat vind je van dit citaat?

Ge gaat altijd profiteurs hebben, die alles gaan proberen om zoveel mogelijk uitkeringen te bemachtigen. Maar met het systeem dat er aankomt, wordt dat al een pak moeilijker. Een job weigeren gaat niet meer, ge zult als werkloze moeten gaan werken waar er plaats is. Hebt ge niet de nodige voorkennis, dan krijgt ge een opleiding. Voelt ge u te goed omdat ge hoger zijt opgeleid dan 't beroep dat ge nu gaat moeten uitoefenen, dan hebt ge pech. Er komen strengere controles, en als ge toch nog steeds geen werk hebt, dan is't gedaan met uw werkloosheidsuitkering.

(Afkomstig van een student Bachelor Sociaal Werk. Dit is van mij afkomstig.)

largo_w
18 maart 2008, 15:48
hoe zou je je kledingstijl beschrijven?

Pølle
18 maart 2008, 15:54
Hoe valt het mee om economische zaken te moeten studeren die je zelf niet gelooft? Hoe begin je daar überhaupt aan, en zie je veel dergelijke zaken?

Geef je geld aan 'het goede doel'? Welk? Hoe denk je dat Jan Modaal het best de minst bedeelden op aarde helpt? Wat vind je van Oxfam etc.?

Wat vind je van je medestudenten? Toffe mensen of veelal ignorante alcohol zuipende en Tempation kijkende kutstudenten :p?

Wat vind je van de omgang van jongeren met alcohol?