PDA

View Full Version : binnenkort weer Belgische auto: Imperia


Mitgard
16 maart 2008, 11:40
Belgische auto Impéria verrijst

Midden 2009 kunnen eerste kopers 85.000 euro neertellen voor sportcoupé

In de eerste helft van de vorige eeuw was Impéria, samen met Minerva, een van de grote namen van de Belgische auto-industrie. Nu staat het merk er weer, met een nieuwe sportcoupé met een hybride motor.



In een onopvallend gebouwtje op een Luiks industrieterrein wordt een nieuw hoofdstuk geschreven in de roemrijke Belgische autogeschiedenis. Hier werkt het bedrijf Green Propulsion aan de revival van het merk Impéria.

In 1904 begon Impéria in Luik met de bouw van sportieve, prestigieuze wagens en het merk was, zeker tot de Tweede Wereldoorlog, een naam als een huis onder autoliefhebbers. Zozeer zelfs dat in 1934 het legendarische Antwerpse merk Minerva, dat op de sukkel was geraakt, door Impéria werd overgenomen. Maar in 1958 verdween Impéria roemloos van de markt.

Nu is het merk dus terug. 'Rond 2004 begon het idee te leven om een eigen auto te bouwen', zegt directeur Yves Toussaint van Green Propulsion. 'Het uitgangsprincipe was dat we sportiviteit hand in hand zouden laten gaan met ecologie. Daarom heeft onze auto een hybride motor, en een echte veiligheidskooi, zoals racewagens.'



De motor voor de nieuwe Impéria -een hybride tweeliter viercylinder met 177pk- werd niet door Toussaint en zijn team zelf ontwikkeld. Dat zou een te kostbare en tijdrovende onderneming geweest zijn. Hij wordt aangekocht bij het Duitse bedrijf Weber. Qua prestaties kan hij zich best met illustere namen als Porsche meten. In hybride stand spurt hij in minder dan vijf seconden naar honderd kilometer per uur. Puur elektrisch doet hij daar net iets meer dan zeven seconden over. Vanuit stilstand wordt een kilometer in 22seconden afgemaald.

'Al enkele maanden is onze website online, waarmee we de interesse bij het grote publiek peilen', aldus Toussaint. 'Daarbuiten hebben we nog niets aan marketing gedaan.' Op dit moment heeft Impéria al een vijftigtal serieus geïnteresseerden die zo'n 85.000 euro willen neertellen voor de auto. Dat is een respectabel aantal als je weet dat er zelfs nog geen prototype van bestaat, alleen nog maar computerfoto's.

Toussaint verwacht dat zijn bedrijfje, dat nu zes werknemers telt, ongeveer een jaar zal nodig hebben om met het prototype voor de dag te komen. Daarna zal het nog een drietal maanden duren eer echt met de productie kan worden begonnen. Uiteindelijk zal het dan medio 2009 zijn wanneer de eerste kopers hun nieuwe Impéria kunnen komen ophalen.

'We hopen zo'n vijfentwintig tot honderd wagens per jaar te bouwen. We mikken op wagenliefhebbers die sportief willen rijden en toch de natuur willen respecteren.'


http://img442.imageshack.us/img442/4835/imperia2so5.jpg

http://img442.imageshack.us/img442/8164/imperiazi2.jpg


what a beauty!

met dank aan de Luikse ondernemersgeest heeft belgië straks weer zijn eigen auto.
en wat voor een.
milieu-bewust, sportief en oogverblindend mooi.
wat zal onze volk fier zijn. 8-)

Zwartengeel
16 maart 2008, 11:47
Midden 2009 kunnen eerste kopers 85.000 euro neertellen voor sportcoupé

Echt een auto voor salonsocialisten.

Mitgard
16 maart 2008, 11:52
Echt een auto voor salonsocialisten.

uw bash-reacties zijn echt van povere kwaliteit tegenwoordig.
zit je in een dipje?

driewerf
16 maart 2008, 11:53
met dank aan de Luikse ondernemersgeest heeft belgië straks weer zijn eigen auto.
en wat voor een.
milieu-bewust, sportief en oogverblindend mooi.
wat zal onze volk fier zijn. 8-)
Ik onttrek daar toch weinig of geen fierheid uit hoor. Moet zijn dat er met dat 'volksbegrip' van mij iets mis is.:?

Zwartengeel
16 maart 2008, 11:54
uw bash-reacties zijn echt van povere kwaliteit tegenwoordig.
zit je in een dipje?

Nee, ik ben er ook van overtuigd dat ze echt trots zullen zijn. Met zo'n prijskaartje is het dan ook echt een auto voor het volk, he?

born2bewild
16 maart 2008, 11:57
Laurent zal wel geinteresseerd zijn, nu nog ergens geld gaan nemen

Burkide
16 maart 2008, 11:58
Ik onttrek daar toch weinig of geen fierheid uit hoor. Moet zijn dat er met dat 'volksbegrip' van mij iets mis is.:?

²

En ja, ik zou hetzelfde zeggen indien dat in Vlaanderen gebouwd zou worden.

Mitgard
16 maart 2008, 12:00
en klein land met een terziele gegane auto-industrie kan zich toch niet meteen op de massa gaan richten om duizenden auto's per jaar te produceren.
denk eens na.
een paradepaardje, dat is wat we nodig hebben.
eentje om naam en faam te krijgen.
we moeten de exclusiviteitstroef uitspelen, want tegen op de volkstroef maken we geen enkele kans.

soit, ik moet eens aan jazeker vragen hoe lang ge het woord 'salonsocialisten' kunt blijven uitmelken.

Mitgard
16 maart 2008, 12:02
het moest eens nen 'duits' geweest zijn van 85.000 euro.
ne mercedes of BMW.
ge zou de belgiëhaterkes nogals eens horen klaarkomen.

Mitgard
16 maart 2008, 12:03
Ik onttrek daar toch weinig of geen fierheid uit hoor. Moet zijn dat er met dat 'volksbegrip' van mij iets mis is.:?

jaja.
ge zijt nen echte, driewerf.

born2bewild
16 maart 2008, 12:04
het moest eens nen 'duits' geweest zijn van 85.000 euro.
ne mercedes of BMW.
ge zou de belgiëhaterkes nogals eens horen klaarkomen.

wat hebt ge tegenwoordig nog voor 85000?
Willen maar niet kunnen, een instapmodel.

Burkide
16 maart 2008, 12:23
het moest eens nen 'duits' geweest zijn van 85.000 euro.
ne mercedes of BMW.
ge zou de belgiëhaterkes nogals eens horen klaarkomen.

Neen, hoor.

Libro
16 maart 2008, 12:46
Ferm karretje!

Mitgard
16 maart 2008, 12:51
Ferm karretje!

idd!
en vooral hybride: de rijstijl van de toekomst (?)
hopelijk.

Patriot!
16 maart 2008, 12:53
Schitterend! Nu nog de Minerva terugbrengen! :cheer:

Burkide
16 maart 2008, 12:57
Schitterend! Nu nog de Minerva terugbrengen! :cheer:

Jullie belgicisten leven toch wel van nostalgie, he :-P

driewerf
16 maart 2008, 13:07
Jullie belgicisten leven toch wel van nostalgie, he :-P
Jullie nationalisten leven toch wel van nostalgie, he

Burkide
16 maart 2008, 13:10
Jullie nationalisten leven toch wel van nostalgie, he

Ik beschouw mezelf niet als nationalist. Daarenboven zou ik willen vragen of jij veel argumenten hebt op basis van m'n paar duizend posts om te concluderen dat ik me baseer op nostalgie om m'n positie te bepalen.

Jazeker
16 maart 2008, 13:18
Mooi dingetje. A rato van max 100 per jaar en in dat marktsegment is de kans groot dat we er nooit eentje gaan zien bollen in eigen land.

Kazan
16 maart 2008, 13:59
Ik vind het niet zo'n mooie, en dat is niet omdat hij Waals is.

Kazan
16 maart 2008, 13:59
²

En ja, ik zou hetzelfde zeggen indien dat in Vlaanderen gebouwd zou worden.

²

Dieterius
16 maart 2008, 14:02
Ik vind het wel nog meevallen, maar echt mooi is ie niet.

Dronkoers
16 maart 2008, 14:10
De Gillet Vertigo is nochtans ook een mooi belgisch karretje :-P

http://www.tuningfever.fr/pics-med-9507-169409-gillet-vertigo.jpg

Kazan
16 maart 2008, 14:13
De Gillet Vertigo is nochtans ook een mooi belgisch karretje :-P

http://www.tuningfever.fr/pics-med-9507-169409-gillet-vertigo.jpg

Dát is wel een mooie auto :-P

Zwartengeel
16 maart 2008, 15:38
De Gillet Vertigo is nochtans ook een mooi belgisch karretje :-P

http://www.tuningfever.fr/pics-med-9507-169409-gillet-vertigo.jpg

Nog zoiets waar linkse Belgicisten mee kunnen uitpakken ter bevestiging van hun identiteit...

largo_w
16 maart 2008, 15:51
Ik vind het niet zo'n mooie, en dat is niet omdat hij Waals is.

²

largo_w
16 maart 2008, 15:52
De Gillet Vertigo is nochtans ook een mooi belgisch karretje :-P

http://www.tuningfever.fr/pics-med-9507-169409-gillet-vertigo.jpg

is al wat chicer :-) maar er is vééél beter dus zou ik voor deze ook passen voor die prijs...

Pontus
16 maart 2008, 16:01
Hij doet mij een beetje denken aan de Wiesmann Roadster, ziet er goed uit.

http://germancarscene.com/wp-content/uploads/wies3-27-02-07.jpg

Pelgrim
16 maart 2008, 16:15
Ik hoop dat de toekomstige Socialistische Republiek Wallonië deze nieuwe wagen tot de Trabant van Wallonië gaat verheffen :cheer:

Mitgard
16 maart 2008, 16:30
De Gillet Vertigo is nochtans ook een mooi belgisch karretje :-P

http://www.tuningfever.fr/pics-med-9507-169409-gillet-vertigo.jpg

dat vind ik dan weer te gumball race-achtig.

Jazeker
16 maart 2008, 18:04
dat vind ik dan weer te gumball race-achtig.

Het is maar een film hoor.

Derk de Tweede
16 maart 2008, 19:15
Hier in de Noordelijke Nederlanden heeft men het ook met twee automerken voor de extreem rijkeren onder ons geprobeerd.
De één heette Spyker, het andere merk weet ik niet meer.
Veel leuker vond ik die 50 cc racer die hier zo'n 20 km vandaan in een garage werd ontwikkeld.

http://www.motopoche.com/img/JAMATHI50.jpg

180 km/uur op een bromfiets.

Zwartengeel
16 maart 2008, 19:31
Hier in de Noordelijke Nederlanden heeft men het ook met twee automerken voor de extreem rijkeren onder ons geprobeerd.
De één heette Spyker, het andere merk weet ik niet meer.

Heb je het soms over de Donkervoort?

Derk de Tweede
16 maart 2008, 19:47
Heb je het soms over de Donkervoort?

Juist!
Ook failliet!

Dronkoers
16 maart 2008, 21:47
dat vind ik dan weer te gumball race-achtig.

Ze moesten dan ook minimum 20 straatversies uitgeven om mee te doen aan de belcar... ;-)

Dronkoers
16 maart 2008, 21:50
Hij doet mij een beetje denken aan de Wiesmann Roadster, ziet er goed uit.

http://germancarscene.com/wp-content/uploads/wies3-27-02-07.jpg

ik dacht eerder aan een Morgan Aero 8 ;-)

http://www.telegraph.co.uk/motoring/graphics/2004/10/11/sport15.jpg