Mitgard
16 maart 2008, 11:40
Belgische auto Impéria verrijst
Midden 2009 kunnen eerste kopers 85.000 euro neertellen voor sportcoupé
In de eerste helft van de vorige eeuw was Impéria, samen met Minerva, een van de grote namen van de Belgische auto-industrie. Nu staat het merk er weer, met een nieuwe sportcoupé met een hybride motor.
In een onopvallend gebouwtje op een Luiks industrieterrein wordt een nieuw hoofdstuk geschreven in de roemrijke Belgische autogeschiedenis. Hier werkt het bedrijf Green Propulsion aan de revival van het merk Impéria.
In 1904 begon Impéria in Luik met de bouw van sportieve, prestigieuze wagens en het merk was, zeker tot de Tweede Wereldoorlog, een naam als een huis onder autoliefhebbers. Zozeer zelfs dat in 1934 het legendarische Antwerpse merk Minerva, dat op de sukkel was geraakt, door Impéria werd overgenomen. Maar in 1958 verdween Impéria roemloos van de markt.
Nu is het merk dus terug. 'Rond 2004 begon het idee te leven om een eigen auto te bouwen', zegt directeur Yves Toussaint van Green Propulsion. 'Het uitgangsprincipe was dat we sportiviteit hand in hand zouden laten gaan met ecologie. Daarom heeft onze auto een hybride motor, en een echte veiligheidskooi, zoals racewagens.'
De motor voor de nieuwe Impéria -een hybride tweeliter viercylinder met 177pk- werd niet door Toussaint en zijn team zelf ontwikkeld. Dat zou een te kostbare en tijdrovende onderneming geweest zijn. Hij wordt aangekocht bij het Duitse bedrijf Weber. Qua prestaties kan hij zich best met illustere namen als Porsche meten. In hybride stand spurt hij in minder dan vijf seconden naar honderd kilometer per uur. Puur elektrisch doet hij daar net iets meer dan zeven seconden over. Vanuit stilstand wordt een kilometer in 22seconden afgemaald.
'Al enkele maanden is onze website online, waarmee we de interesse bij het grote publiek peilen', aldus Toussaint. 'Daarbuiten hebben we nog niets aan marketing gedaan.' Op dit moment heeft Impéria al een vijftigtal serieus geïnteresseerden die zo'n 85.000 euro willen neertellen voor de auto. Dat is een respectabel aantal als je weet dat er zelfs nog geen prototype van bestaat, alleen nog maar computerfoto's.
Toussaint verwacht dat zijn bedrijfje, dat nu zes werknemers telt, ongeveer een jaar zal nodig hebben om met het prototype voor de dag te komen. Daarna zal het nog een drietal maanden duren eer echt met de productie kan worden begonnen. Uiteindelijk zal het dan medio 2009 zijn wanneer de eerste kopers hun nieuwe Impéria kunnen komen ophalen.
'We hopen zo'n vijfentwintig tot honderd wagens per jaar te bouwen. We mikken op wagenliefhebbers die sportief willen rijden en toch de natuur willen respecteren.'
http://img442.imageshack.us/img442/4835/imperia2so5.jpg
http://img442.imageshack.us/img442/8164/imperiazi2.jpg
what a beauty!
met dank aan de Luikse ondernemersgeest heeft belgië straks weer zijn eigen auto.
en wat voor een.
milieu-bewust, sportief en oogverblindend mooi.
wat zal onze volk fier zijn. 8-)
Midden 2009 kunnen eerste kopers 85.000 euro neertellen voor sportcoupé
In de eerste helft van de vorige eeuw was Impéria, samen met Minerva, een van de grote namen van de Belgische auto-industrie. Nu staat het merk er weer, met een nieuwe sportcoupé met een hybride motor.
In een onopvallend gebouwtje op een Luiks industrieterrein wordt een nieuw hoofdstuk geschreven in de roemrijke Belgische autogeschiedenis. Hier werkt het bedrijf Green Propulsion aan de revival van het merk Impéria.
In 1904 begon Impéria in Luik met de bouw van sportieve, prestigieuze wagens en het merk was, zeker tot de Tweede Wereldoorlog, een naam als een huis onder autoliefhebbers. Zozeer zelfs dat in 1934 het legendarische Antwerpse merk Minerva, dat op de sukkel was geraakt, door Impéria werd overgenomen. Maar in 1958 verdween Impéria roemloos van de markt.
Nu is het merk dus terug. 'Rond 2004 begon het idee te leven om een eigen auto te bouwen', zegt directeur Yves Toussaint van Green Propulsion. 'Het uitgangsprincipe was dat we sportiviteit hand in hand zouden laten gaan met ecologie. Daarom heeft onze auto een hybride motor, en een echte veiligheidskooi, zoals racewagens.'
De motor voor de nieuwe Impéria -een hybride tweeliter viercylinder met 177pk- werd niet door Toussaint en zijn team zelf ontwikkeld. Dat zou een te kostbare en tijdrovende onderneming geweest zijn. Hij wordt aangekocht bij het Duitse bedrijf Weber. Qua prestaties kan hij zich best met illustere namen als Porsche meten. In hybride stand spurt hij in minder dan vijf seconden naar honderd kilometer per uur. Puur elektrisch doet hij daar net iets meer dan zeven seconden over. Vanuit stilstand wordt een kilometer in 22seconden afgemaald.
'Al enkele maanden is onze website online, waarmee we de interesse bij het grote publiek peilen', aldus Toussaint. 'Daarbuiten hebben we nog niets aan marketing gedaan.' Op dit moment heeft Impéria al een vijftigtal serieus geïnteresseerden die zo'n 85.000 euro willen neertellen voor de auto. Dat is een respectabel aantal als je weet dat er zelfs nog geen prototype van bestaat, alleen nog maar computerfoto's.
Toussaint verwacht dat zijn bedrijfje, dat nu zes werknemers telt, ongeveer een jaar zal nodig hebben om met het prototype voor de dag te komen. Daarna zal het nog een drietal maanden duren eer echt met de productie kan worden begonnen. Uiteindelijk zal het dan medio 2009 zijn wanneer de eerste kopers hun nieuwe Impéria kunnen komen ophalen.
'We hopen zo'n vijfentwintig tot honderd wagens per jaar te bouwen. We mikken op wagenliefhebbers die sportief willen rijden en toch de natuur willen respecteren.'
http://img442.imageshack.us/img442/4835/imperia2so5.jpg
http://img442.imageshack.us/img442/8164/imperiazi2.jpg
what a beauty!
met dank aan de Luikse ondernemersgeest heeft belgië straks weer zijn eigen auto.
en wat voor een.
milieu-bewust, sportief en oogverblindend mooi.
wat zal onze volk fier zijn. 8-)