PDA

View Full Version : GroenLinks wil windmolens op wolkenkrabbers!


Buyck Ruben
29 maart 2008, 20:22
De partij in Nederland wel te verstaan. Hier in België ontdenkbaar omdat wij hier oubollig denken en niet ambitieus zijn! Bureaucratie en de strenge bouwwetgeving en andere regelgeving maken het hier onmogelijk om iets degelijks te kunnen ondernemen.

http://www.architectenweb.nl/bin/news/105137.jpg
Foto: Gemeente Den Haag

Alle nieuwe wolkenkrabbers in Rotterdam moeten worden voorzien van windmolens op het dak. Dat voorstel doet GroenLinks-raadslid Arno Bonte. Hij wil het gebruik van windmolens als voorwaarde stellen bij het verlenen van een bouwvergunning voor gebouwen hoger dan 100 meter.

Volgens Bonte zijn hoge gebouwen bij uitstek geschikt voor het opwekken van windenergie. ,,Op 100 meter hoogte is er geen sprake van landschapsvervuiling, er staat heel veel wind, en de opgewekte elektriciteit hoeft niet over grote afstanden getransporteerd te worden, maar kan direct gebruikt worden in het ondergelegen gebouw.”

Bonte verwacht dat de windmolens ook een bijdrage zullen leveren aan een aantrekkelijke architectuur. 'De tijd van de fantasieloze platte daken is voorbij. Architecten zullen ontdekken dat het integreren van een horizontaal of verticaal draaiende windturbine met een bijzondere vorm, een esthetische verrijking kan zijn voor het ontwerp van een gebouw.'

GroenLinks ziet het gebruik van windmolens in de stad als een welkome bijdrage aan het Rotterdam Climate Initiative, het programma om tot 2025 de CO2 uitstoot met 50 procent te reduceren. ,,Als in de komende 10 jaar alle nieuwe Rotterdamse wolkenkrabbers van windmolens worden voorzien, realiseer je een productiecapaciteit van 250 Megawatt. Dat is voldoende om de hele Rotterdamse bevolking van stroom te voorzien.”

Bron: GroenLinks Rotterdam

toccata
29 maart 2008, 21:10
Blijkbaar is het in Belgie verboden om zo miniwindmolens op je dak te zetten
Die kunnen voor 50% van de energie voorzien dat een gezin jaarlijks nodig heeft

Buyck Ruben
30 maart 2008, 09:12
Blijkbaar is het in Belgie verboden om zo miniwindmolens op je dak te zetten
Die kunnen voor 50% van de energie voorzien dat een gezin jaarlijks nodig heeft

Inderdaad, streng BPA (bouwkundige voorschriften) door de overheid opgelegd.

driewerf
30 maart 2008, 11:07
De partij in Nederland wel te verstaan. Hier in België ontdenkbaar omdat wij hier oubollig denken en niet ambitieus zijn! Bureaucratie en de strenge bouwwetgeving en andere regelgeving maken het hier onmogelijk om iets degelijks te kunnen ondernemen.

http://www.architectenweb.nl/bin/news/105137.jpg
Foto: Gemeente Den Haag

Alle nieuwe wolkenkrabbers in Rotterdam moeten worden voorzien van windmolens op het dak. Dat voorstel doet GroenLinks-raadslid Arno Bonte. Hij wil het gebruik van windmolens als voorwaarde stellen bij het verlenen van een bouwvergunning voor gebouwen hoger dan 100 meter.

Volgens Bonte zijn hoge gebouwen bij uitstek geschikt voor het opwekken van windenergie. ,,Op 100 meter hoogte is er geen sprake van landschapsvervuiling, er staat heel veel wind, en de opgewekte elektriciteit hoeft niet over grote afstanden getransporteerd te worden, maar kan direct gebruikt worden in het ondergelegen gebouw.”

Bonte verwacht dat de windmolens ook een bijdrage zullen leveren aan een aantrekkelijke architectuur. 'De tijd van de fantasieloze platte daken is voorbij. Architecten zullen ontdekken dat het integreren van een horizontaal of verticaal draaiende windturbine met een bijzondere vorm, een esthetische verrijking kan zijn voor het ontwerp van een gebouw.'

GroenLinks ziet het gebruik van windmolens in de stad als een welkome bijdrage aan het Rotterdam Climate Initiative, het programma om tot 2025 de CO2 uitstoot met 50 procent te reduceren. ,,Als in de komende 10 jaar alle nieuwe Rotterdamse wolkenkrabbers van windmolens worden voorzien, realiseer je een productiecapaciteit van 250 Megawatt. Dat is voldoende om de hele Rotterdamse bevolking van stroom te voorzien.”

Bron: GroenLinks Rotterdam

wat voor torsiekrachten zullen die windmolens veroorzaken aan de voet van die wolkenkrabber? :?

Kazan
30 maart 2008, 12:32
wat voor torsiekrachten zullen die windmolens veroorzaken aan de voet van die wolkenkrabber? :?

Niet teveel blijkbaar, wat op de foto lijkt alles in orde.

kelt
30 maart 2008, 14:14
Het heeft natuurlijk veel te maken met die bijzondere,in Nederland ontwikkelde,vertikale rotor die op de foto te zien is.Het ding is zelfs heel specifiek ontworpen om zo'n beetje "overal" geplaatst te kunnen woren.De bekende "reusachtige" horizontale windmolens daarentegen zijn slecht "schaalbaar" gebleken.



Met die "strenge" bouwvoorschriften zal het wel meevallen,zodra een politieke partij er zich maar achter zet.De meesten van ons wonen nu eenmaal in buurten die moeilijk nog verder verloederd kunnen worden :?

Wie WEL wat moeilijkheden zal maken zijn,uiteraard,de electriciteitsleveranciers...het idee van "onafhankelijke" klanten houdt hen beslist wakker snachts...want het zou betekenen dat hun infrastruktuur minder bezet zou worden...om het over hun inkomsten maar niet te hebben....

circe
30 maart 2008, 14:19
Schitterend idee.

En ja, onze Belgische bouwvoorschriften natuurlijk.

Loop je in de straten dan zie je dat elk dak van oudere gebouwen ongeveer zijn eigen hoogte heeft (meter hoger, lager, 50cm verschil, oops, 30cm hoger etc...) maar owee als je tuinhuisje achteraan je tuin 5 cm verkeerd staat!

Nu, anderzijds heeft men de ontsierende tv-antennes ooit ook verwijderd (verboden??) en mogen nu de heimweeschotels massaal op de moederlanden worden gericht. Dus waarom geen windmolentjes?

Teveel meeuwen? duiven? die naar beneden vallen?

Buyck Ruben
30 maart 2008, 17:00
wat voor torsiekrachten zullen die windmolens veroorzaken aan de voet van die wolkenkrabber? :?

Het gaat over kleine windmolentjes, geen van een meter of 30 ofzo. Dit is zeer goed mogelijk.

Yves38
30 maart 2008, 22:00
Wie WEL wat moeilijkheden zal maken zijn,uiteraard,de electriciteitsleveranciers...het idee van "onafhankelijke" klanten houdt hen beslist wakker snachts...want het zou betekenen dat hun infrastruktuur minder bezet zou worden...om het over hun inkomsten maar niet te hebben....

Ik heb het probleem eens recentelijk bekeken en voorgelegd. Voor 20000 € kon ik al makkelijk mijn eigen verbruik produceren. Ik woon op een plaats waar ik de paal zo kan zetten waar hij niemand last berokken, maar het mag niet. Het bovenstaande zit daar voor iets tussen. Windenergie zou iets te makkelijk zijn en brengt minder veel op (denk maar aan de BTW).

Waarom denk je bovendien dat je maar maximaal 3 KW piek gefinancierd krijgt ?

Allemaal larie en apekool. In werkelijkheid wil men niet liever dan dat we verder doen zoals het is en dat we allemaal veel geld betalen voor energie (lees veel belastingen)

Senza Sordino
30 maart 2008, 23:00
Ik heb het probleem eens recentelijk bekeken en voorgelegd. Voor 20000 € kon ik al makkelijk mijn eigen verbruik produceren.

Da's geen habbekrats!

Het schijnt dat die dingen ook wel lawaai maken en veel vogels fijnmalen.

willem1940NLD
31 maart 2008, 01:53
Blijkbaar is het in Belgie verboden om zo miniwindmolens op je dak te zetten
Die kunnen voor 50% van de energie voorzien dat een gezin jaarlijks nodig heeft
Die 50% benut je lang niet want wordt (voornamelijk) geproduceerd op tijden dat je niet verbruikt en de vergoedingstarieven voor fysieke "teruglevering" staan in wanverhouding tot de vette verbruiksprijs.

Overigens moet de woningconstructie qua sterkte doorgerekend zijn en aangepast om optredende krachten op te vangen en is het ook zeer moeilijk, zoniet onmogelijk om geluidsoverlast binnen zowel als buiten te beheersen.

Dode vogels in dakgoten en tuintjes vormen een bedreiging voor de volksgezondheid en maken de Partij voor/van de Dieren boos.

De machines zullen ook nog storing veroorzaken op radio/tv-signalen, gsm enzomeer.

Dure verzekeringen zullen nodig zijn wegens aantallen jaarlijks kapotstormende apparaten en de schade die de vliegende brokstukken aanrichten aan woningen en de nabije omgeving, inclusief risico voor personen.

willem1940NLD
31 maart 2008, 01:57
wat voor torsiekrachten zullen die windmolens veroorzaken aan de voet van die wolkenkrabber? :?Ik maak me minstens zo veel zorgen over schade aan daken, alsmede gevaar van vallende brokstukken.

maddox
31 maart 2008, 04:25
Ik vind het voor 1 keer een goed en werkbaar groen idee.

Alle beetjes helpen.

Willem, we kunnen perfect de gebouwen erop voorzien die krachten te slikken.
En energieopslag is ook geen technologisch mirakel. Gaande van accu's tot waterkracht pomp centrales.

En als er de eerste decennia wat meer vogels gemalen worden zal Darwin wel de vogels die windmolens vermijden wel bevoordelen. Trouwens, Nederland is al eeuwen een land van windmolens. Waarom gaan die anti windmolenaars niet in tegen die historische wangedrochten?

willem1940NLD
31 maart 2008, 16:48
De oude windmolens draai(d)en veel langzamer en waren veel zichtbaarder; van de vogels vlogen alleen wat zieke en/of versufte bejaarde exemplaren cq onvoorzichtige enkelingen zich daarop te pletter, net als tegen de slome stoom- en mazouttreintjes wel een paar en die gingen dan nog meestal bij de eerlijke vinder de braad- of soepketel in.

Evengoed maken die nieuwe tamelijk lichte bedenkseltjes mij hebberig, ik heb wel eens met primitieve (maar moeilijk verwoestbare) eigen bouwseltjes geëxperimenteerd en ook wel eens iemand geholpen om zijn zin te krijgen die een klein dingetje echt nodig had op zijn afgelegen grondje met kippen, schapen, moestuin en een loodsje.

Het moderne spul is echter allemaal gewaagd-onsterk, licht van constructie, gericht op alleen maar hoge energie-opbrengst.

De Duitsers hebben in WO2 wel enige grote (hollandse) molens ingeschakeld voor stroomopwekking en die gingen bij reguliere bewaking en onderhoud nooit stuk; wel enorme bouwsels voor maximaal pakweg 80pk op de as. Een eveneens klassieke windmolen omgebouwd voor stroomopwekking heb ik kort over de nabije Duitse grens eens bewonderd, heerlijk ding maar vreselijk groot en zwaar, dure bouw voor kleine opbrengst. Daartegenover staat dat er jaarlijks wel enige van die gesofisticeerde "doorgerekende" moderne machines omdonderen of uiteenspatten bij storm.

Opslag van energie zal altijd duur en omslachtig blijven, "inschieten" op lichtnet is realiseerbaar met een brokje electronica en zet meer zoden aan de dijk, behalve dat dan bedrijven en overheden de terugverdienprijs bepalen die altijd erg laag zal uitvallen ten opzichte van investerings- en onderhoudskosten en vooral erg laag ten opzichte van wat je zou kunnen besparen/verdienen als de opslag niet zo duur en ruimtevergend was.

Ideaal qua volledig ge/ver-bruik zal altijd blijven een soort boerderijtje, "gemengd bedrijf" met zulke voorzieningen, "autonoom huis" maar de grondprijzen stijgen steeds sneller en voor de inrichting is fors wat kapitaal nodig, terwijl ook de levenswijze niet iedereen goed ligt. Al gauw ook zal niet alleen Nederland, maar heel Europa te vol zijn voor zulke laagbouw.

Yves38
31 maart 2008, 17:56
Lawaai, allé komaan zeg. Ik neem aan dat je het hebt over een megagroot ding, maar toch geen molen met een diameter van maximum 3 meter. En dode vogels, laat me niet lachen.

Weet je wat het probleem is met jullie groenen, jullie geloven alleen in jullie eigen ideëen.

willem1940NLD
31 maart 2008, 20:08
Lawaai, allé komaan zeg. Ik neem aan dat je het hebt over een megagroot ding, maar toch geen molen met een diameter van maximum 3 meter. En dode vogels, laat me niet lachen.

Weet je wat het probleem is met jullie groenen, jullie geloven alleen in jullie eigen ideëen.
Ik ben geen "groene" maar weet wel een beetje van zulke machientjes af; je zult nog raar opkijken van dode vogeltjes en geluid doorgevende balken en muren.

Ik weet niet of in België de kleine vogeltjes nog steeds worden gegeten, maar zou het receptenboek nog even niet weggooien.

http://blog.seniorennet.be/keukenverhalen/archief.php?ID=128
http://www.aufeminin.com/w/recette/r356/cailles-minute.html
http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/do/nph-zoek.cgi?qry=recette+cailles&where=web&mu=&mi=&cs=UTF-8

http://www.traiteurhappydays.ch/illustrations/icaille.jpg

Buyck Ruben
31 maart 2008, 22:42
Ik ben geen "groene" maar weet wel een beetje van zulke machientjes af; je zult nog raar opkijken van dode vogeltjes en geluid doorgevende balken en muren.

Ik weet niet of in België de kleine vogeltjes nog steeds worden gegeten, maar zou het receptenboek nog even niet weggooien.

http://blog.seniorennet.be/keukenverhalen/archief.php?ID=128
http://www.aufeminin.com/w/recette/r356/cailles-minute.html
http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/do/nph-zoek.cgi?qry=recette+cailles&where=web&mu=&mi=&cs=UTF-8

http://www.traiteurhappydays.ch/illustrations/icaille.jpg

Ik heb net op "kanaal Z" (businesszender) gezien dat er serieuze inspanningen en investeringen gedaan worden in de sector van windenergie;-).

Conferentie windenergie gaat van start in Brussel. De sector van de windenergie in Vlaanderen groeit jaarlijks met zo'n 30 tot 40%, en zal dat groeiritme ook de volgende 5 tot 10 jaar aanhouden. Dat zegt Chris Derde voorzitter van de Vlaamse Windenergie Associatie bij de opening van de Europese Windenergieconferentie en tentoonstelling in Brussel. Ondanks de forse groei heeft onze regio toch nog heel wat achterstand in te halen tegenover andere Europese regio's.

zie filmpje:Conferentie windenergie gaat van start in Brussel.

http://www.kanaalz.be/nl/journaal/48-3-15724/journaal-31-03-08.html#item8

willem1940NLD
1 april 2008, 00:21
Ik heb net op "kanaal Z" (businesszender) gezien dat er serieuze inspanningen en investeringen gedaan worden in de sector van windenergie;-).

Conferentie windenergie gaat van start in Brussel. De sector van de windenergie in Vlaanderen groeit jaarlijks met zo'n 30 tot 40%, en zal dat groeiritme ook de volgende 5 tot 10 jaar aanhouden. Dat zegt Chris Derde voorzitter van de Vlaamse Windenergie Associatie bij de opening van de Europese Windenergieconferentie en tentoonstelling in Brussel. Ondanks de forse groei heeft onze regio toch nog heel wat achterstand in te halen tegenover andere Europese regio's.

zie filmpje:Conferentie windenergie gaat van start in Brussel.

http://www.kanaalz.be/nl/journaal/48-3-15724/journaal-31-03-08.html#item8
Tja, een hobby mag/moet wat kosten.

Johan Bollen
1 april 2008, 01:07
Blijkbaar is het in Belgie verboden om zo miniwindmolens op je dak te zetten
Dictatoriaal.

Wanneer mag de burger energie produceren?

filosoof
1 april 2008, 01:19
Blijkbaar is het in Belgie verboden om zo miniwindmolens op je dak te zetten
Die kunnen voor 50% van de energie voorzien dat een gezin jaarlijks nodig heeftIk vrees dat bestaande muren en daken die belasting niet aankunnen: enkel mogelijk mits zware aanpassingen ofnieuwbouw(om niet te spreken van hinder door trilingen en geluid)
Ik denk dat je er idd. geen bouwvergunning voor krijgt.(mogelijk voor industriegebouwen of afgelegen villas.)

willem1940NLD
1 april 2008, 06:23
Enige gegevens gevonden op Net voor (ongeveer) het in deze topic aangehaalde type windgenerator; ook nog wat "algemene" gegevens van windkkracht op andere sites.

Belangrijk: opbrengst stijgt en daalt met de 3e macht van de windsnelheid en ongeveer iets dergelijks (nog niet op Net gevonden) denk ik grofweg ook te mogen verwachten van geluidsniveaux en overige onbedoeld aanvallende krachten.

Niets gevonden over "contactgeluid" dat bijvoorbeeld via het mastje op dak een huis wordt binnengepompt inplaats van op het plattland de grond in.

http://www.sbr.nl/windturbines/default.aspx?ctid=4428

http://stro9.vub.ac.be/wind/brochureOmgeving.html

http://www.kennislink.nl/web/show?id=180543