PDA

View Full Version : Batasuna medeverantwoordelijk voor bloedbad????

Woutertje
11 maart 2004, 17:02
De reeks bomaanslagen donderdagochtend op treinen en treinstations in Madrid heeft aan minstens 186 mensen het leven gekost. Meer dan duizend mensen liepen bij de aanslagen verwondingen op. De aanslagen zijn de bloedigste uit de Spaanse geschiedenis.

Niemand heeft de verantwoordelijkheid opgeëist, maar de verdenking ging onmiddellijk uit naar de Baskische terreurorganisatie ETA. Die zou door de Spaanse autoriteiten in het nauw zijn gedreven en nu naar ongekend zware middelen hebben gegrepen.
"De ETA was uit op een bloedbad in Spanje", zei minister van binnenlandse zaken Angel Acebes na een spoedzitting van het kabinet. "Helaas heeft zij haar doel vandaag bereikt." Acebes zei dat de veiligheidsdiensten ervan overtuigd zijn dat de ETA achter de aanslagen zit.

Eerder zei Arnaldo Otegi, woordvoerder van de wegens haar banden met de ETA verboden Baskische nationalistische partij Batasuna, niet te geloven dat de aanslagen het werk van de ETA zijn. Otegi zei dat de ETA voor aanslagen een telefonische waarschuwing geeft, die volgens minister van binnenlandse zaken Acebes in dit geval is uitgebleven.
"De gebruikte middelen, het grote aantal slachtoffers en de manier waarop het is gedaan doen mij denken, en daar heb ik een hypothese voor in mijn hoofd, dat dit een cel van het Arabische verzet kan zijn geweest", zei Otegi tegen een radiostation in San Sebastian. Otegi wees er op dat de regering van premier José Maria Aznar een van de voorstanders was van de oorlog in Irak.

Nochtans maakt onderstaande afbeelding die ik vond op een extreem-linkse site nogal wat méér duidelijk.

http://www.rivistaindipendenza.org/images/1886-(2).jpg

Een gemaskerde ETA of Batasuna militant die een Spaanse staatsvlag verbrand. Als Batasuna dan zo'n vreedzame partij is voor een onafhankelijk Baskenland hoe komt dan dat er op dit partijcongressen steevast gemaskerde militanten aanwezig zijn??? Laten we hopen dat voor vélén de ware aard duidelijk is van de zogenaamde democratisch linkse nationalisten van Batasuna.

Dimitri
11 maart 2004, 17:08
Zoals vanochtend al op NOS-teletekst stond: de ETA kondigt aanslagen altijd aan, en richt aanslagen anders in eerste instantie op hooggeplaatste personen of specifieke groepen (bijv. toeristen, om de economie te treffen) en niet op de doorsnee Spaanse bevolking. Dat zegt niet dat het de ETA niet k*n zijn, maar het zou best kunnen dat het de ETA inderdaad niet is. Misschien is een Arabische terreurgroep in dit geval waarschijnlijker.

eigeeltje
11 maart 2004, 17:56
Alles lijkt aan te tonen dat de aanslagen gepleegd werden door ETA ( -terroristen). Al zijn er ook elementen die er dan ook opwijzen dat aanslag die niet door de ETA zou gepleegd zijn ...

Toch een paar vraagjes voor alle nationalisten hier aanwezig.

1/ Kunt u akkoord gaan met het doel van de ETA (het streven naar een eigen onafhankelijke Baskische staat)?
2/ Keurt u de manier waarop het doel wordt nagestreefd goed?
3/ Kunt u begrijpen dat de ETA terug grijpt naar geweld om zijn doelstellingen na te streven?

Woutertje
11 maart 2004, 18:54
Alles lijkt aan te tonen dat de aanslagen gepleegd werden door ETA ( -terroristen). Al zijn er ook elementen die er dan ook opwijzen dat aanslag die niet door de ETA zou gepleegd zijn ...

1/ Kunt u akkoord gaan met het doel van de ETA (het streven naar een eigen onafhankelijke Baskische staat)?
3/ Kunt u begrijpen dat de ETA terug grijpt naar geweld om zijn doelstellingen na te streven?

1: Neen...Baskenland is een deel van Spanje en blijft dat ook zolang de meerderheid van de bevolking het wil. Het Franco-regime is immers al lang verleden tijd en het streven naar separatisme is dan ook ronduit belachelijk

2: Is dat een vraag???

3: Uiteraard, Vele Spanjaarden en Basken zien immers in dat de extreem-linkse haatdragende propaganda van de ETA en Batasuna steeds minder gehoor vindt bij de bevolking. Het Spaanse volk wil in vrede leven en met de dag dagelijkse dingen des leves bezig zijn zonder daarbij gestoord te worden door enkele gefrustreerde linkse separatisten.

Max
11 maart 2004, 19:21
Ik ben voorstander van een Europa der regio's. Een libertijns model binnen de overkoepelende federatie , zeg maar. Als de overgrote meerderheid van een regio lokale autonomie wil krijgen dan moet ze dat krijgen. In een federatie maakt het niet uit hoe de lokale administratieve grenzen zijn getekend. Ierland voor de Ieren , Baskenland voor de basken , Vlaanderen voor de Vlamingen als ze dat willen uiteraard. Van lokale gemeenschap naar federatie zonder tussenstappen. De macht van de oude naties moet volledig afvloeien naar het lokale en de federatie. Alleen dan respecteer je de lokale behoeften met de voordelen van een Europees blok. Dát is wat er moet nagestreefd worden in een complex continent als de onze met rijke diversiteit aan gemeenschappen. We zijn allemaal Europeanen , het is net dat oude territoriaal denken dat de Europese federatie tegenwerkt.

De Amerikaanse monocultuur gaat nooit werken hier. We moeten naar het model gaan van de VS vóór het interbellum , waar er een zéér grote lokale autonomie was. De federatie stond dan waar ze voor moest staan : nationale defensie , veiligheid en economische gelijkstemming.

Anderzijds is het begrijpelijk dat men niet kan toegeven aan terrorisme. De ETA maakt door haar bloedvergieten het Europa der regio's moeilijker.

Ach ja , in a perfect world waar het recht tot autonomie van regio's en volkeren binnen de EU in de Europese grondwet zou staan , zou er gewoon een referendum gehouden kunnen worden en basta. Geen problemen , iedereen goede vrienden.

lyot
11 maart 2004, 19:22

ALLES lijkt aan te tonen dat de aanslagen gepleegd werden door ETA , zeg je ? Maar wat zijn dan precies die aanwijzingen, want buiten de ETA leden die ze de vorige weken hebben opgepakt, zijn er mijns inziens géén andere aanwijzingen , of toch ?

Pelgrim
11 maart 2004, 19:44
Ik zal het hier eens herhalen:

Deze aanslag is door niemand opgeeist, dus geen voorbarige beschuldigingen AUB. De ETA heeft altijd een andere strategie gevolgd in haar (overigens af te keuren) aanslagen.

ETA heeft kort geleden nog een staakt het vuren afgekondigd om het Plan Ibarretxe in Baskenland de kans te geven.

ETA heeft enkel als doel de onafhankelijkheid en emancipatie van het Baskische volk. Niet het afslachten van onschuldigen, wat toch duidelijk de bedoeling was vandaag. Deze slachting is duidelijk werk van moslimfundamentalisten, die wel degelijk aanslagen plegen om het westen te treffen onder de burgers, getuige 11 sept.

ETA zou wel een enorme blunder maken om de regering Aznar deze verkiezingsoverwinning te bezorgen.

Kortom, volgens mij is deze aanslag het werk van islam fundamentalisten, en de regering Aznar zal dit als mooi excuus gebruiken om de onderdrukking van Baskenland door te drijven.

Woutertje
11 maart 2004, 19:56

Deze aanslag is door niemand opgeeist, dus geen voorbarige beschuldigingen AUB. De ETA heeft altijd een andere strategie gevolgd in haar (overigens af te keuren) aanslagen.

ETA heeft kort geleden nog een staakt het vuren afgekondigd om het Plan Ibarretxe in Baskenland de kans te geven.

ETA heeft enkel als doel de onafhankelijkheid en emancipatie van het Baskische volk. Niet het afslachten van onschuldigen, wat toch duidelijk de bedoeling was vandaag. Deze slachting is duidelijk werk van moslimfundamentalisten, die wel degelijk aanslagen plegen om het westen te treffen onder de burgers, getuige 11 sept.

ETA zou wel een enorme blunder maken om de regering Aznar deze verkiezingsoverwinning te bezorgen.

Kortom, volgens mij is deze aanslag het werk van islam fundamentalisten, en de regering Aznar zal dit als mooi excuus gebruiken om de onderdrukking van Baskenland door te drijven.

Mooi excuus om inderdaad maar rap de schuld op Al-Quaida te schuiven want het betreft hier idd een marxistisch geïnspireerde Terreurgroep en voor onze Pelgrim kunnen die absoluut géén vlieg kwaad doen. De bloedbaden van de R.A.F of de Rode brigades al vergeten Pelgrim???? Of de massale slachting van burgers op de luchthaven van Lod nabij Tel Aviv door Fusako Shigenobu leider van de terreurgroep "Japanse Rode Legers" in 1972. Kunt u mij nu nog een hedendaags voorbeeld geven van de onderdrukking van de Basken en zo ja waarom dan zoveel geweld. Wij Vlamingen moeten al jaren de vernederingen aangaan van het dictaat van de Waalse PS en laten wij volle treinen ontploffen met bommen??? In ieder geval wees er maar zeker van dat de schuldigen gevonden en gestraft zullen worden.

Distel
11 maart 2004, 19:56
Mooi excuus om inderdaad maar rap de schuld op Al-Quaida te schuiven want het betreft hier idd een marxistisch geïnspireerde Terreurgroep en voor onze Pelgrim kunnen die absoluut géén vlieg kwaad doen. De bloedbaden van de R.A.F of de Rode brigades al vergeten Pelgrim???? Of de massale slachting van burgers op de luchthaven van Lod nabij Tel Aviv door Fusako Shigenobu leider van de terreurgroep "Japanse Rode Legers" in 1972. Kunt u mij nu nog een hedendaags voorbeeld geven van de onderdrukking van de Basken en zo ja waarom dan zoveel geweld. Wij Vlamingen moeten al jaren de vernederingen aangaan van het dictaat van de Waalse PS en laten wij volle treinen ontploffen met bommen??? In ieder geval wees er maar zeker van dat de schuldigen gevonden en gestraft zullen worden.

Volgens VRT teletekst is de aanslag opgeëist door de Leeuwen van Al Mufridoon, een moslimbeweging...

Pelgrim
11 maart 2004, 20:06

Woutertje gij kent mij blijkbaar nog niet want anders zou je weten dat ik zelfs geen linksfanatisme apprecieer.

Al uw voorbeelden daar hoef ik dus niks over te zeggen want ik was daar simpelweg niet bij.

En ge moet niet denken dat ik een ETA aanhanger ben, verre van.

lyot
11 maart 2004, 20:22
kunnen we hier eens bij de feiten blijven in plaats van telkens op buikgevoel te reageren, zoals Wouter bijvoorbeeld..

Deze aanslag is duidelijk van een schaalgrootte die nooit gezien is in Spanje..Dertien (!) verschillende bommen werden simultaan ter ontploffing gebracht, met maar één doel voor ogen : zoveel mogelijk menselijke slachtoffers bewerkstelligen. Dat is een tactiek die het ETA tot nu toe (!) totaal vreemd is geweest..Het ETA heeft nooit voordien bewust de Spaanse burgerbevolking getroffen op zo'n schaal.

De piste van moslimfundamentalisten is volgens mij zeer reeël, omdat ze een traditie hebben dood en vernieling te zaaien onder de burgerbevolking..Het is de basis van hun tactisch plan : het menselijk kapitaal treffen en de oorlog met alle mogelijke middelen voeren. Spanje is bovendien een van de meeste ardente voorstanders van Bush' Midden Oosten politiek, en zoals we vandaag zien, erg kwetsbaar..

Jan van den Berghe
11 maart 2004, 22:16
1: Neen...Baskenland is een deel van Spanje en blijft dat ook zolang de meerderheid van de bevolking het wil. Het Franco-regime is immers al lang verleden tijd en het streven naar separatisme is dan ook ronduit belachelijk

Blijkbaar vergeet u dat Spanje gewoon niet toelaat dat Baskische onafhankelijkheid institutioneel wordt besproken. Onlangs heeft de president van de Baskische regering een heel voorzichtige poging ondernomen. Weet u wat er met hem is gebeurd? Men heeft hem de nor ingedraaid. Zo democratisch is Spanje...

Jan van den Berghe
11 maart 2004, 22:18
3: Uiteraard, Vele Spanjaarden en Basken zien immers in dat de extreem-linkse haatdragende propaganda van de ETA en Batasuna steeds minder gehoor vindt bij de bevolking. Het Spaanse volk wil in vrede leven en met de dag dagelijkse dingen des leves bezig zijn zonder daarbij gestoord te worden door enkele gefrustreerde linkse separatisten.

Al eens goed de resultaten van de laatste verkiezingen gezien waarbij de Baskische nationalisten erop vooruitgingen?

Blijkbaar niet.

Het komt me voor dat u heel weinig van Spanje, Baskeland en heel de politieke en sociologische situatie afweet.

Jan van den Berghe
11 maart 2004, 22:19

ALLES lijkt aan te tonen dat de aanslagen gepleegd werden door ETA , zeg je ? Maar wat zijn dan precies die aanwijzingen, want buiten de ETA leden die ze de vorige weken hebben opgepakt, zijn er mijns inziens géén andere aanwijzingen , of toch ?

Aznar zegt het. Dus knikt "eigeeltje" vervolgens en roept uit: "Amen!" Dat zijn de aanwijzingen waarop "eigeeltje" zich baseert.

Jan van den Berghe
11 maart 2004, 22:24
Kunt u mij nu nog een hedendaags voorbeeld geven van de onderdrukking van de Basken en zo ja waarom dan zoveel geweld.

Jazeker, de nog steeds onzekere situatie voor de erkenning van het Baskisch in de drie andere regio's waar Basken wonen. Misschien weet u dat niet, maar de regering heeft een heel verfijnde anti-Baskische politiek gevoerd waarbij men de grenzen van de regio's zo trok dat het eigenlijke Baskenland "bij toeval" in vier regio's werd verdeeld. Het kleinste daarvan heet "Baskenland" en de Basken zijn er in de meerderheid. Maar die regio is klein. In de andere zijn de Basken altijd weer, ook "bij toeval" nietwaar, in de minderheid.

Ook wordt de politieke uitdrukking aan banden gelegd in Spanje: wie uitdrukkelijk voor Baskische afscheiding pleit, wordt in de cel geworpen. Er is nu een anti-terreurwet die de Spaanse overheid grote bevoegdheden geeft waardoor politici zonder al teveel redenen opgepakt en vastgehouden kunnen worden. Ook "toevallig" werden er de laatste tijd veel Baskische politici door de politie meegenomen.

boer_bavo
11 maart 2004, 22:29
Kunt u mij nu nog een hedendaags voorbeeld geven van de onderdrukking van de Basken en zo ja waarom dan zoveel geweld.
Het feit dat de centrale overheid Baskenland verbiedt om referenda te houden bij de bevolking.

Of dat het geweld goedkeurt: uiteraard niet, maar ook niet het gedrag van de overheid.

Dimitri
11 maart 2004, 22:35
Blijkbaar vergeet u dat Spanje gewoon niet toelaat dat Baskische onafhankelijkheid institutioneel wordt besproken. Onlangs heeft de president van de Baskische regering een heel voorzichtige poging ondernomen. Weet u wat er met hem is gebeurd? Men heeft hem de nor ingedraaid. Zo democratisch is Spanje...
Serieus? 8O Daar heb ik op 't nieuws niets van vernomen. Alleen van de dreiging van Aznar, maar ik had niet verwacht dat hij het ook zou doen. Wanneer is die arrestatie precies gebeurd dan?

Woutertje
11 maart 2004, 22:37

Spanje is in ieder geval democratischer dan dit apenland hier. Toch wel treffend te zien hoe sommigen Vlaams-nationalisten zich verwant voelen met marxistisch krapuul a la E.T.A en Batasuna. Dat had ik niet verwacht van mensen zoals u Jan.

Jan van den Berghe
11 maart 2004, 22:37
Serieus? 8O Daar heb ik op 't nieuws niets van vernomen. Alleen van de dreiging van Aznar, maar ik had niet verwacht dat hij het ook zou doen. Wanneer is die arrestatie precies gebeurd dan?

Geen idee. Ik dacht dat de arrestatie gebeurde, onmiddellijk na de aankondiging van de Baskische president. Vergis ik mij dan?

In ieder geval, het tekent al het ondemocratische karakter van Aznar wanneer hij zo briesend op een Baskisch initiatief reageert.

Jan van den Berghe
11 maart 2004, 22:42
Spanje is in ieder geval democratischer dan dit apenland hier. Toch wel treffend te zien hoe sommigen Vlaams-nationalisten zich verwant voelen met marxistisch krapuul a la E.T.A en Batasuna. Dat had ik niet verwacht van mensen zoals u Jan.

In tegenstelling tot u (dat kan ik zo afleiden uit uw berichten daar er een totale onwetendheid uit spreekt) ben ik wel al in Baskenland geweest, heb er met de mensen gesproken en ben - één keer - in een schuiladres van de ETA verzeild geraakt.

Of de Baskische nationalisten nu marxistisch, communistisch, liberaal, conservatief, of wat weet ik allemaal zijn, doet er eigenlijk niet zoveel toe. Het gaat hier om een volk dat in zijn politieke, culturele en taalrechten wordt geschonden. Misschien roepen de methoden vragen op, maar we mogen niet vergeten dat de Spaanse staat aan even groot terrorisme doet. Alleen komt het "zuiver" over, daar de staat zichzelf een aureool aan meet. Als er over "krapuul" moet gesproken worden, laten we het dan hebben over het Castilliaans staatsnationalisme dat iedere vorm van regionalisme altijd dood heeft proberen te knijpen. Vroeger, onder Franco en nu onder Aznar.

Woutertje
11 maart 2004, 22:44

Geen idee. Ik dacht dat de arrestatie gebeurde, onmiddellijk na de aankondiging van de Baskische president. Vergis ik mij dan?

In ieder geval, het tekent al het ondemocratische karakter van Aznar wanneer hij zo briesend op een Baskisch initiatief reageert.

Niks ondemocratisch. Tegen terroristen en hun aanhangers dient hard opgetreden te worden. Hun legale politieke activiteiten dienen zoveel mogelijk aan banden te worden gelegd.

Dimitri
11 maart 2004, 22:45
Ik denk het wel. Aznar dreigde na de aankondiging van het plan-Ibarretxe wel met een wet om het houden van een referendum over het plan strafbaar te stellen. Maar zo'n arrestatie lijkt me vrij onrealistisch. De minister-president van een eigen deelregio oppakken, dat zal nationaal en internationaal niet geaccepteerd worden denk ik.
Dat wel. Maar is het niet zo dat Aznar nu afgelost gaat worden in de Volkspartij door een iets gematigder figuur?

Dimitri
11 maart 2004, 22:47
Niks ondemocratisch. Tegen terroristen en hun aanhangers dient hard opgetreden te worden. Hun legale politieke activiteiten dienen zoveel mogelijk aan banden te worden gelegd.
Jaja, minister-president van de deelregio Baskenland en winnaar van de regionale verkiezingen met 43% van de stemmen: duidelijk een terrorist. :roll:

Jan van den Berghe
11 maart 2004, 22:48

:?: :?:

Ooit van democratie gehoord?

k9
12 maart 2004, 09:42

Dus het streven van het VB voor een onafhankelijk belgie is dan ook belachelijk? Of is het alleen belachelijk als de basken het doen?

ETA is niet extreem links

k9
12 maart 2004, 09:44
Spanje is in ieder geval democratischer dan dit apenland hier.

Democratischer? Niet echt hetis ongeveer gelijk.

eigeeltje
12 maart 2004, 10:07

Aznar zegt het. Dus knikt "eigeeltje" vervolgens en roept uit: "Amen!" Dat zijn de aanwijzingen waarop "eigeeltje" zich baseert.

Heb ik ergens beweerd dat het 100% zeker is dat de ETA de aanslagen heeft gepleegd?? Ik ben absoluut geen voorstander van AZNAR. Ik vind dat de BASKEN meer rechten moeten hebben. Maar als het toch de eta is die aanslag zou gepleegd hebben wat zijn uw antwoorden dan op die vragen?

Pelgrim
12 maart 2004, 10:25
Ongeacht wie de aanslagen heeft gepleegd, de Spaanse unitaristische staat zal deze aanslagen aangrijpen als excuus op de repressie tegen Baskenland op te voeren. De grote verliezers zullen dus net die Basken zijn, de grote winnaars het pseudo francoïstisch regime van Aznar en co.

Dimitri
12 maart 2004, 11:48
ETA is wel extreemlinks.

Dimitri
12 maart 2004, 11:51
Ongeacht wie de aanslagen heeft gepleegd, de Spaanse unitaristische staat zal deze aanslagen aangrijpen als excuus op de repressie tegen Baskenland op te voeren. De grote verliezers zullen dus net die Basken zijn, de grote winnaars het pseudo francoïstisch regime van Aznar en co.
Spanje is niet unitaristisch, het is een federale staat. Aznar gaat trouwens na zondag weg en wordt opgevolgd door Rajoy, die tot nu toe een wat mildere houding tegenover Baskenland aannam. Dat men de ETA nog feller zal bestrijden lijkt me wel duidelijk.

Pelgrim
12 maart 2004, 12:04
Ok, federalistisch, maar de staat blijft evenwel heel repressief tegenover de Basken.

Vlaamse Leeuw
12 maart 2004, 12:28
Het is te makkelijk om dit 2 dagen voor de Spaanse parlementsverkiezingen deze aanslag toe te schrijven aan de ETA. Laat ons het onderzoek eerst maar afwachten en dan onze conclusies trekken.

k9
12 maart 2004, 12:53
ETA is wel extreemlinks.

het is niet extreem links noch rechts

Griffin
12 maart 2004, 17:56
ETA is wel extreemlinks.

Het is separatistisch en "terroristisch"... ik heb geen idee wat de standpunten van de politieke vleugel van de ETA zijn, noch of die links of rechts liggen. Aanslagen lijken mij, hoe erg het volk en de cultuur van de Basken ook moge onderdrukt zijn door Madrid, niet de goeie oplossing. Ik heb een tijdlang samengewerkt met Basken op stage en die konden hun onbegrip voor de centrale regering ook niet onder stoelen of banken steken. Ze waren heel voorzichtig in hun uitspraken maar konden ergens de aanslagen wel begrijpen, wegens het voortdurende spelletje "Basken pesten" van de regering. Baskenland staat trouwens niet alleen in het strijden naar meer onafhankelijkheid, Catalonië wil ook meer autonomie.
Als ik dan vanuit het standpunt van de separatisten moet kijken, dan zou ik ze eerder in het rechtse kamp willen steken (cfr. Vlaanderen), maar zoals ik al eerder zei: geen idee wat de standpunten van Batasuna zijn.

De aanslagen zouden volgens het laatste nieuws trouwens opgeëist zijn door moslimfundamentalisten van één of ander pluimage.

Groot Bakkes
12 maart 2004, 18:53

Als een nationalist iemand is die vindt dat elk volk recht heeft op een staat, net als elk mens recht heeft op een huis, dan ben ik een nationalist. Daarom beantwoord ik jouw vraagjes (ge hebt geluk, kben goed gezind vandaag :wink: )

1. Ja, omdat elk volk naar mijn mening recht heeft op een staat.
2. Neen, ik ben tegen het gebruik van geweld. Ik zweer namelijk trouw aan het Ijzertestament (nooit meer oorlog, zelfbestuur en godsvrede).
3. Neen, als de ETA was opgericht na het verbieden van Batasuna, was het iets begrijpelijker geweest. Aangezien de ETA ook daarvoor bestond, begrijp ik dus niet dat de ETA naar geweld grijpt.

Leve het vredevolle Spanje met een even vredevol en onafhankelijk Baskenland als buur!

Jan van den Berghe
12 maart 2004, 19:25
Heb ik ergens beweerd dat het 100% zeker is dat de ETA de aanslagen heeft gepleegd?? Ik ben absoluut geen voorstander van AZNAR. Ik vind dat de BASKEN meer rechten moeten hebben. Maar als het toch de eta is die aanslag zou gepleegd hebben wat zijn uw antwoorden dan op die vragen?

Inderdaad, u heeft dat niet beweerd, maar u liet toch uitschijnen dat er een grote waarschijnlijkheid bestaat dat de ETA achter deze aanslagen zou zitten. U stelde immers dat "alles lijkt aan te tonen dat..."

De vraag was dan, wat is dan dat "alles"? In het laatste VTM-journaal werden juist de grote verschillen tussen de werkwijze van de ETA en Al-Qaeda uiteengezet. Hieruit bleek dat de typologie van deze aanslag niet overeenkomt met de gebruikelijke werkwijzen van de ETA. Mijn vraag blijft dus: "Waarom concludeert u dat "alles" daarop wijst?"

Dimitri
12 maart 2004, 19:26
ETA is wel extreemlinks.
De politieke standpunten zijn duidelijk extreemlinks. De ETA komt voort uit en vindt nog enige maar steeds minder sympathie bij extreemlinks in Baskenland.

Jan van den Berghe
12 maart 2004, 19:28
Het is te makkelijk om dit 2 dagen voor de Spaanse parlementsverkiezingen deze aanslag toe te schrijven aan de ETA. Laat ons het onderzoek eerst maar afwachten en dan onze conclusies trekken.

En heel twijfelachtig dat de ETA hierachter zou zitten als we dit even vanuit taktisch oogpunt bekijken: juist voor de verkiezingen. Het lijkt me eerder erop dat Aznar de zaak graag toeschrijft aan de ETA om op die manier heel wat stemmen terug te kunnen winnen. In de opiniepeilingen deed zijn partij het immers niet goed.

Eens de verkiezingen voorbij (en misschien wel door zijn partij gewonnen) kan hij nog altijd uitpakken met de mededeling dat verder onderzoek uitgewezen heeft dat de ETA niet achter de aanslagen zit... Maar ondertussen is hij er weer in geslaagd om aan de macht te blijven en zijn repressieve politiek tegenover de Basken en Catalanen verder te zetten.

Jan van den Berghe
12 maart 2004, 19:29
De politieke standpunten zijn duidelijk extreemlinks. De ETA komt voort uit en vindt nog enige maar steeds minder sympathie bij extreemlinks in Baskenland.

Dat moet ons ook niet verwonderen. Het Franco-regime is immers niet links en dus was het maar normaal dat de Basken het eerder aan de linkse kant zochten.

Jan van den Berghe
12 maart 2004, 19:32
Baskenland staat trouwens niet alleen in het strijden naar meer onafhankelijkheid, Catalonië wil ook meer autonomie.
Als ik dan vanuit het standpunt van de separatisten moet kijken, dan zou ik ze eerder in het rechtse kamp willen steken (cfr. Vlaanderen), maar zoals ik al eerder zei: geen idee wat de standpunten van Batasuna zijn.

Het Baskisch nationalisme is duidelijk aan de linkerzijde te situeren. Het Catalaanse ook, maar iets meer naar het centrum. In Spanje is dat helemaal niet verwonderlijk, daar het Castilliaans/Spaans staatsnationalisme nu eenmaal heel rechts is en nog graag refereert naar Franco's tijd.

Jan van den Berghe
12 maart 2004, 19:35
3. Neen, als de ETA was opgericht na het verbieden van Batasuna, was het iets begrijpelijker geweest. Aangezien de ETA ook daarvoor bestond, begrijp ik dus niet dat de ETA naar geweld grijpt.

Bij mijn weten vergist u zich. De ETA werd ergens in de jaren zestig opgericht, toen Franco dus nog aan het hoogtepunt van zijn macht stond en alle Baskische, Asturische of Catalaanse bewegingen en partijen nog verboden waren.

Dimitri
12 maart 2004, 19:46
Dat moet ons ook niet verwonderen. Het Franco-regime is immers niet links en dus was het maar normaal dat de Basken het eerder aan de linkse kant zochten.
"Niet links" is wat Franco betreft zelfs een enorm eufemisme. Ik zou eerder zeggen: autoritair rechts met fascistische trekjes.

Nu, de grootste partij van Baskenland is de Baskische Nationalistische Partij en die is christen-democratisch, dus lang niet alle nationalisten zijn uitgesproken links. Het is volgens mij wel zo dat de Spaansgezinden de rechterflank van de politiek domineren.

Jan van den Berghe
12 maart 2004, 19:59
"Niet links" is wat Franco betreft zelfs een enorm eufemisme. Ik zou eerder zeggen: autoritair rechts met fascistische trekjes.

Natuurlijk, het was ook zo bedoeld. In Spanje is het helemaal niet verboden met Franco, onzaliger gedachtenis, te sympathiseren. Er zijn nog jaarlijkse bijeenkomsten ter ere van Franco waar veel volk op afkomt. Er is een Franco-stichting die sedert Aznar aan de macht is gekomen een jaarlijkse staatssubsidie ontvangt...

k9
15 maart 2004, 09:21
Het is separatistisch en "terroristisch"...

Ja en? Als je dit bent ben je dan automatisch extreem links of rechts ?

Je hebt dus geen idee waar je het over hebt maar toch zeg je rechts? :roll:

Hanne
15 maart 2004, 10:44
In het rijk van de leugen Ivan Broeckmeyer De Tijd 15.3.04

Ivan Broeckmeyer

De Spaanse correspondent van deze krant kreeg donderdag, amper enkele uren na de aanslagen, al een telefoontje van een regeringswoordvoerder. Die had een dringende bede. Of hij er bij zijn berichtgeving over de mogelijke daders toch rekening mee wou houden dat enkel het ETA-spoor ernstig kon worden genomen. Op hetzelfde moment stuurde de minister van Buitenlandse Zaken, Ana Palacio, een richtlijn met een gelijkaardige inhoud naar de Spaanse ambassades. Ook de diplomaten moesten erop hameren dat alles erop wees dat de Baskische afscheidingsbeweging achter de aanslagen zat.

Er zijn steeds meer aanwijzingen dat de regering toen al beter wist. Vanaf het begin was het voor de Spaanse inlichtingen- en politiediensten duidelijk dat het spoor van het moslimextremisme veel geloofwaardiger was. Naarmate de argumenten daarvoor zich opstapelden, kon de regering niets anders dan een pijnlijke bocht nemen. Maar dat gebeurde halfslachtig en in 'slow motion'. ETA bleef toch 'de hoofdas' van het onderzoek, klonk het eerst. Toen ook dat nog moeilijk houdbaar was, kwam Palacio af met de vergezochte hypothese van een samenwerkingsverband tussen ETA en Al Qaeda. 'In het rijk der schaduwen is alles mogelijk', beweerde de minister op de BBC.

Maar als in het rijk der schaduwen de leugen regeert, dan is daar zeker ook een plaatsje voor José Maria Aznar en zijn ministers. Aznar en zijn Partido Popular waren blijkbaar tot alles bereid om toch maar zoveel mogelijk Spanjaarden tot de verkiezingsdag van gisteren in de waan te laten dat de aanslagen het werk waren van de binnenlandse volksvijand nummer één, en niet van Al Qaeda. Want anders zou onvermijdelijk weer de vraag van de Spaanse deelname aan de oorlog tegen Irak op tafel komen.

Op het moment dat dit commentaar geschreven werd, was het nog onduidelijk of die strategie gewerkt heeft. In Madrid werd Aznar uitgejouwd toen hij naar de stembus trok. Maar Spanje is groot en wie aangewezen was op de berichtgeving van de staatszender TVE, kreeg de afgelopen dagen een wel heel aparte kijk op de realiteit. De TVE-journaals wisselden sfeerbeelden van een in het gezelschap van buitenlandse toppolitici betogende Aznar af met nieuwsuitzendingen waarin het als een vaststaand feit voorgesteld werd dat ETA achter de aanslagen zat. En zaterdagavond werd de programmatie van de zender plots overhoop gehaald. Een variété-programma werd vervangen door een reportage over de moord in februari 2000 op een Baskische socialistische politicus en zijn lijfwacht.

De afgelopen weken is er -terecht- heel wat kritiek geleverd op de 'geleide' manier waarop Vladimir Poetin zich tot president van Rusland heeft laten herverkiezen. Maar ook in de Europese Unie zijn er steeds meer onverkwikkelijke voorbeelden te vinden van de manier waarop media gemanipuleerd worden door machthebbers, die uit zijn op een nieuwe ambtstermijn.

filosoof
16 maart 2004, 01:42
ETA en Herri Batasuna zijn medeverantwoordelijk in die mate dat de spaanse politie zo haar handen vol had met baskisch terrorisme dat Al Qaeida over het hoofd werd gezien.

Distel
16 maart 2004, 07:31
ETA en Herri Batasuna zijn medeverantwoordelijk in die mate dat de spaanse politie zo haar handen vol had met baskisch terrorisme dat Al Qaeida over het hoofd werd gezien.

Spanje, grote bondgenoot van de US, houdt geen rekening met Al Qaeda zeker?

Pelgrim
16 maart 2004, 10:39

je zou nog wel eens gelijk kunnen hebben. De regering Aznar, pseudo francoïstisch, was namelijk fervente speler van de sport 'Basken onderdrukken', en soms ga je zo op in je hobbys dat je al de rest vergeet.

Askapena
17 maart 2004, 16:37
Woutertje, heel duidelijk dat je de Baskische realiteit niet kent, maar wel heel gemakkelijk de beeldvorming overgenomen hebt. Kom eens op vakantie naar Baskenland en kijk zelf.

beste groeten!