PDA

View Full Version : Man die rijk werd van Castrol: Olieschandaal en oplichterij


filosoof
4 april 2008, 10:10
Oliemiljonair: olie verversen onnodig!

door Charles Sanders
De man die rijk werd van Castrol motorolie zegt nu dat olie verversen eigenlijk helemaal niet nodig is. Zelf rijdt hij al 350.000 kilometer op dezelfde smering.

Henk de Groot vindt de hele olie-verversingsindustrie een grote verspilling

Het Grote Olieschandaal: honderden miljoenen euro's per jaar aan verspilling én een niet in geld uit te drukken schadepost voor het milieu. Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland, voert een kruistocht tegen wat hij noemt de 'olieververs maffia'.

De Groot stelt dat automobilisten, motorrijders en truckers onnodig op kosten worden gejaagd omdat ze met grote regelmaat de olie van hun motoren laten verversen. Want dat schrijven garages en fabrikanten immers voor.

En wie wil nu het risico nemen dat de garantie op de heilige koe in gevaar komt... ,,Mijn auto rijdt al 350.000 kilometer op dezelfde motorolie. Daarbij ontzie ik mijn portemonnee én het milieu."

Henk de Groot heeft een peilstok met chip uitgevonden die aanwijzingen geeft wanneer het mis is met de kwaliteit van de motorolie. Een universeel apparaat, dat in vrijwel elke auto past.

De praktijk leert, volgens de deskundige met een petrochemische én motortechnische achtergrond, dat het zwarte goedje pas na honderdduizenden kilometers of jaren van autogebruik hoeft te worden vervangen.

,,Geregeld bijvullen als het peil te laag uitkomt, is natuurlijk wel noodzaak. Voor het overige worden we met z'n allen beduveld. Het gaat om serieuze bedragen en serieuze vervuiling."

Met een Nederlands autopark van zes miljoen voertuigen waarvan de olie eens per jaar wordt vervangen, praat je al snel over een bedrag van ruim 600 miljoen euro en minstens dertig miljoen liter zwarte smurrie die moet worden weggewerkt.
Wereldwijd is het duizelingwekkend: 200 miljard euro aan verspilling. Om van de enorme vervuilde olieplas nog maar te zwijgen.

"Ook daarom luid ik de noodklok", vertelt De Groot, "voor mijn kleinkinderen. Ik zie geregeld hoe mensen voor hun huis olie verversen en het oude spul in de afvoerput kieperen.

Garagebedrijven voeren het af naar een centrale verwerking, waar de olie tot asfalt wordt gerecycled. Maar milieuorganisaties wijzen erop dat reststoffen uiteindelijk toch weer in het grondwater belanden."

Henk de Groot timmert al lang aan de weg. In deze krant liet hij jaren geleden weten dat olie verversen om de 10.000, 20.000 of zelfs 30.000 kilometer onzinnig is. Er was veel belangstelling en de oud-Castrol-topman toonde met het autopark van klanten, die tot wel 300.000 kilometer reden voor ze hun motorolie lieten vervangen, aan dat verversen geldklopperij was.

Met de door De Groot geleverde peilstok controleerden 'langgebruikers' de kwaliteit van de olie. Waarbij in de nieuwste versie een chip alarm slaat als het mis gaat met het zuur- of zoutgehalte.

Tentakels

"Maar de tentakels van de industrie zijn lang, de autobranche is machtig, de olielobby een wereldspeler", aldus Henk de Groot. "Daarom ben ik monddood gemaakt, de belangen zijn te groot. Zelfs laboratoria worden door de grote oliemaatschappijen betaald en dus beheerst.

Den Haag toonde aanvankelijk interesse, maar een proef met het bedrijfswagenpark van een busonderneming - er was al voor meer dan 100.000 euro subsidie toegezegd voor het geval dat de motoren in de soep zouden lopen - werd plotseling gestopt. De overheid heeft ooit veel geld in een verwerkingscentrale bij Rotterdam gestoken, ik denk dat ze geen zin hadden om de contracten met die fabriek over de aanlevering van vervuilde olie te verbreken."

Want alles draait om geld, zo zegt De Groot. "Mensen denken dat het foute boel is als olie inktzwart blijkt, het omgekeerde is waar! Vuildeeltjes in moderne olie, vaak koolstofresten, krijgen een omkapseling. De olie wordt daardoor zwart en dikker bij hitte, maar dat is juist goed. Olieverversen is een bijgeloof, door de industrie in stand gehouden. Want op elke liter motorolie maken de grote jongens veel winst. Het hele idee stamt uit de tijd van die stokoude T-Fordjes!"

Een rondgang van deze krant langs garages en onderhoudsbedrijven leert dat veel monteurs hun eigen auto vaak veel langer laten doorrijden dan officieel wordt aangegeven. Maar niemand wil geciteerd worden. "Want dat kost klanten, dus broodwinning en uiteindelijk mijn baan."

Bij milieuambtenaren in Den Haag ving Henk de Groot in het verleden ook tal van keren bot. "Leuk hoor, dat u meedenkt", werd hem dan fijntjes verteld, "maar onze taak is niet om afval te voorkomen, wij zijn er om afval te verwérken!"

Jules Maaten, Europarlementariër voor de VVD, noemt de bevindingen van de oud-Castrol-directeur baanbrekend. "Als meneer De Groot gelijk heeft, dan ligt hier een prachtige kans voor een schonere wereld. Ik ga de Europese Commissie schriftelijke vragen stellen over de cyclussen van olieverversen. Als wij ons voor het karretje van industrie en olielobby laten spannen, moeten er stappen volgen. Automobilist en milieu worden immers al genoeg gepakt."

Henk de Groot is inmiddels 86 jaar oud, maar staat nog steeds op scherp. Troonopvolger Richard ( www.niveauplus.nl) neemt de erfenis van de oliegoeroe ooit over. Want opgeven, dat is voor vader noch zoon een optie.

"Ik hoop nog te mogen meemaken dat we met deze onzin stoppen", zegt Henk de Groot. "Anders moet mijn zoon verder strijden. Richard, als de nieuwe bevlogen Don Quichotte... 'Even doorsmeren', noemen ze het in de garage. Een smerig spel is het!"

BRON (http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/3713703/_Oliemiljonair__olie_verversen_onnodig___.html?cid =rss)

D�*t heeft ons véél geld gekost...:cry:

maddox
4 april 2008, 10:24
Hier zijn mensen aan het reutelen die niks kennen van chemie.

Een verbrandingsmotor verhit nu eenmaal, of om het anders te zeggen, er word energie in de olie gestopt. De koolwaterstof moleculen veranderen. Sommigen ten goede, andere niet.
En wat er ook gebeurd, is dat een moderne motor nog steeds wat verbruikt. Stel op 100 000 km, met een wonderolie die niet ten slechte veranderd door de invloed van de warmte en koude. dan zit er geen drupje orginele olie meer in.

Maar , met de moderne motoren, materialen en olieën is het perfect mogelijk veel langer te doen tussen 2 verversbeurten. Mijn eerste autootje vroeg een olieversing om de 2500 km. Mijn huidige wagen vraagt dat gewoon jaarlijks.

Ergo, meneer de Groot heeft an sich wel gelijk. Helaas voor hem gebeurt het ook in de praktijk.

kelt
5 april 2008, 14:44
8O

Hopelijk zal dat aangekaart worden in het Europees Parlement,kwestie van de sektor te DWINGEN uit de kast te komen met argumenten voor deze,duizelingwekkende,kosten en verspilling....


zoniet : plak de auto- en oliesektor dan maar de zoveelste wetgeving aan de broek (ze VRAGEN er gewoon om :evil: )

TomB
6 april 2008, 05:42
Grote gebruikers (transportfirmas etc.) doen volgen al jaren het schema van olieanalyse + filtervervanging. Het is belange niet zo'n groot geheim als deze post doet uitschijnen.

De analyse gaat wel wat verder dan enkel zuurtegraad meten, verzuring geeft immers enkel maar een aanduiding van de viscositeit. Het belangrijkste, maar zeker niet het enige dat ge moet nakijken als ge olie-analyse vs. vervanging zonder meer gaat doen.

Ge kunt uw olieverversing in de meeste gevallen zonder problemen overslaan, maar ge moet natuurlijk wel uw filter vervangen. Laat u dus niet vangen aan halve waarheden over het overslaan van het garagebezoek. Ge zou den eerste niet zijn met een gebroken timing ketting.

Ik voorspel trouwens dat ze u 3 a 5 Euro korting geven op een olievervanging als ge insisteert dat ze de ouwe olie er terug inkappen, want meer is de kost van de olie in die service niet voor een plaats die olie in het groot aankoopt. Voor uw portemonnaie moet ge het dus niet doen.

TomB
6 april 2008, 05:44
Als ge trouwens iets wenst te doen met uw wagen waar uw portefeuille en het milieu beter van gaan worden, kijkt dan regelmatig uw bandenspanning eens na. Dat gaat veel meer doen.

Pontus
6 april 2008, 12:11
Wat een complete onzin, een moderne automotor kan je echt geen 350.000km op dezelfde olie laten lopen. Ik heb hier ooit met een Renault garagist over gesproken, Renault had door druk van de concurrentie het interval voor olie verversen van 15000km naar 30000km verhoogd maar hierdoor hadden ze veel meer problemen met de motoren. Vooral de turbo's bij turdodiesel motoren zijn gevoelig voor vuilere olie en gaan hierdoor sneller kapot.

Nr.10
7 april 2008, 01:35
Eens een lobby geinstalleerd krijg je ze niet meer weg.
Het is heel moeilijk tegen een lobby in te roeien.
Het zijn destructieve krachten, slecht voor de waarheid.
Dus slecht voor iedereen.