PDA

View Full Version : Nul CO² wagens zijn een feit en dit jaar verkrijgbaar!


Buyck Ruben
5 april 2008, 22:43
dinsdag 27 november 2007 - (fu) - Honda gaat zomer 2008 de eerste waterstofwagens FCX Clarity aan belangstellende Californiërs leasen.Het begin van het zero-emissie automobieltijdperk. Tegelijk introduceert de Japanse constructeur een waterstofgenerator voor huiselijk gebruik.

http://www.autointernationaal.nl/img/fotogroot/ClarityA.jpg

Als eerste is Honda er in geslaagd om een commercieel mature waterstofwagen te bouwen die de gebruiker geen noemenswaardige nadelen meer biedt. De FCX Clarity vertoont, toevallig of niet, veel gelijkenis met een uit de kluiten gewassen Toyota Prius, de succesrijke berline die gebruik maakt van hybride aandrijving. Ruime binnenmaten, voldoene bergruimte voor bagage, elektronica alom, de Clarity zal volgens Honda als een doordeweekse gezinsberline dienst doen.

http://www.autointernationaal.nl/img/Image/ClarityA3.jpg

Het vermogen wordt opgewekt door een compacte brandstofcel in de middentunnel die waterstof in verbinding brengt met de zuurstof uit de atmosfeer (zeg maar een omgekeerde electrolyse), wat stroom oplevert en ... druppels water. De opgewekte stroom (100 kW) drijft de elektromotor aan. De waterstoftank geeft de FCX Clarity een autonomie van 434 km. Lithium-ionbatterijen stockeren niet alleen de stroom afkomstig van de branstofcel, maar krijgen ook elektriciteit terug van elke vertraging en elk remmaneuver.
De autonomie is geen giller, maar Honda gaat ervan uit dat we straks onze waterstof zelf thuis zullen aanmaken. Daartoe is zopas op de autoshow van Los Angeles het Home Energy Station IV (foto) gepresenteerd. Deze compacte generator draait op aardgas en voorziet niet alleen de gezinswagen van waterstof, maar levert ook stroom en warmte voor de woning. Er dient toegegeven dat de productie van waterstof door een huisgenerator wel enige C02-emissie veroorzaakt, maar deze uitstoot bedraagt minder dan de helft van wat een doorsnee bezinewagen aan schadelijke broeikasgassen produceert. De huiselijke stroomproductie door het Home Energy Station IV reduceert anderzijds de CO2-uitstoot nog eens met 30 % en de stroomfactuur met 50 %. Honda gaat toch een aantal waterstof-afvulstations voorzien in Californië, want niet alle leaseklanten zullen meteen ook tekenen voor een eigen huisgenerator.

http://www.autointernationaal.nl/img/Image/ClarityA2.jpg


link: http://www.6minutes.be/NL/Artikel.aspx?ArtikelID=9060&RubriekID=13

andere links: http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=5308






Allee, nu nog verschillende waterstoftankstations uitbouwen en binnen enkele jaren (3-5 jaar) kunnen al vele honderduizenden van die wagens rondrijden.

Nota bene... ik heb een mail verstuurd naar het minister Hilde Crevits (minister van Openbare Werken, Energie en Leefmilieu in de Vlaamse regering) i.v.m waterstoftankstations in België! Ze stuurde me een mail terug dat in ons land maar één station is die daarvoor voorzien is. Namelijk een Total tankstation in Chalerloi! En dat er verder geen plannen zijn om dit bestand van stations verder uit te bouwen:cry:. Zo zullen we met deze visie er nooit geraken. Het is onthutsend vast te stellen dat ze er nog niet mee bezig zijn al om de voorzieningen te treffen! Hoe is dat toch mogelijk, jammer maar we missen weeral een boot een beetje hetzelfde verhaal als de windenergie. Het zal maar voor binnen 10 jaar zijn.

Buyck Ruben
5 april 2008, 22:43
Denemarken is een voorvechter van groene transportmiddelen. Er loopt al een groot onderzoeksproject, Project Better Place, en vandaag kondigde het land een tweede groot initiatief aan. Dat zal samen met Renault en het bedrijf Better Place Denmark gerealiseerd worden. Renault wil al in 2011 de Deense consumenten een 100% elektrische auto leveren. Die zullen helemaal geen uitstoot hebben en moeten dezelfde prestaties hebben als een hedendaagse auto met benzinemotor. De technologie die dit mogelijk moet maken werd ontwikkeld door NEC - niet toevallig een Renault-Nissan-dochter. Het is een geavanceerde lithium-ion batterij die op grote schaal geproduceerd zal worden.

De Deense overheid creëert een gunstig klimaat voor het initiatief door een systeem met fiscale gunstmaatregelen op te zetten. Renault zal zich uiteraard om de auto's zelf bekommeren. Better Place Denmark wacht de kollosale taak om op het ganse Deense grondgebied een netwerk aan te leggen waar klanten hun batterijen kunnen herladen.

link: http://www.auto55.be/nieuws/12038-emissieloze-renault-in-2011



Denen krijgen elektrische Renault primeur 27-03-2008 17:21
Renault is van plan om vanaf 2011 elektrische auto’s in Denemarken te gaan verkopen. De emissieloze voertuigen zullen worden gebaseerd op bestaande Renault modellen en hun energie uit lithium/ion accu’s halen, zo liet de Franse fabrikant vandaag weten. De accu’s zijn ontwikkeld door alliantiepartner Nissan in samenwerking met NEC.
Dat Denemarken de Europese primeur krijgt, is het gevolg van de betrokkenheid van het Deense energiebedrijf Dong Energy bij het project van Renault om onder de noemer ‘Better Place’ vanaf 2010 elektrische auto’s in Israel te gaan verkopen. Het energiebedrijf zal het opzetten van een infrastructuur voor het laden en wisselen van accu’s voor zijn rekening nemen. De Deense regering ondersteunt het project en stelt belastingvoordelen voor de kopers van elektrische auto’s in het vooruitzicht.

link: http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=6470

PeterCC
5 april 2008, 23:00
0 CO2? Misschien komt er uit de uitlaat van die auto dan wel geen CO2, maar de vraag is waar de waterstof vandaan komt die hij tankt en hoeveel CO2 er bij de productie van die waterstof is vrijgekomen.

PeterCC
5 april 2008, 23:03
(...)
Renault wil al in 2011 de Deense consumenten een 100% elektrische auto leveren. Die zullen helemaal geen uitstoot hebben en moeten dezelfde prestaties hebben als een hedendaagse auto met benzinemotor. De technologie die dit mogelijk moet maken werd ontwikkeld door NEC - niet toevallig een Renault-Nissan-dochter. Het is een geavanceerde lithium-ion batterij die op grote schaal geproduceerd zal worden.
(...)

Zelfde vraag: hoeveel CO2 is er vrijgekomen bij de productie van de elektriciteit waarmee de batterijen van de auto werd opgeladen?

De Groene Chinees
5 april 2008, 23:40
Zelfde vraag: hoeveel CO2 is er vrijgekomen bij de productie van de elektriciteit waarmee de batterijen van de auto werd opgeladen?


Terug met paard en kar dan maar, of is daar dan ook weer een probleem mee?

Thomas-
5 april 2008, 23:42
Die FCX Clarity is eerder een PR stunt. De wagen is enkel verkrijgbaar in zuid-Californië en je kan hem enkel krijgen tegen een 3-jarige lease van $600 per maand.

De technologie staat nog niet ver genoeg om betaalbare waterstofwagens te produceren. Nog niet zo lang geleden heeft Honda gezegd dat pas binnen een jaar of tien waterstofwagens verwacht worden en dat die de prijs zullen hebben van "een dure sportwagen".

En dan rest nog de vraag waar die waterstof vandaan moet komen.

TomB
6 april 2008, 05:48
General Motors, home of the big chevy trucks, doet hetzelfde. Alleen leasen ze ze niet uit, ze geven hun testmarkt gratis een waterstofauto:

http://www.shell.com/home/content2/hydrogen-en/journey/projects/washington_1204.html

Gah zeg, hadden ze maar $600 per maand gevraagd aan de groentjes, dan hadden ze in 2004 al die wereldprimeur op hun marketingpalmares kunnen zetten ;)

Pontus
6 april 2008, 08:52
Die FCX Clarity is eerder een PR stunt. De wagen is enkel verkrijgbaar in zuid-Californië en je kan hem enkel krijgen tegen een 3-jarige lease van $600 per maand.

De technologie staat nog niet ver genoeg om betaalbare waterstofwagens te produceren. Nog niet zo lang geleden heeft Honda gezegd dat pas binnen een jaar of tien waterstofwagens verwacht worden en dat die de prijs zullen hebben van "een dure sportwagen".

En dan rest nog de vraag waar die waterstof vandaan moet komen.

Dus hetzelfde lease systeem dat voor de toenmalige EV1 van GM gebruikt werd.
http://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1

Who killed the electric car? is trouwens een heel interessante documentaire over de EV1, echt een aanrader.

kelt
6 april 2008, 09:03
0 CO2? Misschien komt er uit de uitlaat van die auto dan wel geen CO2, maar de vraag is waar de waterstof vandaan komt die hij tankt en hoeveel CO2 er bij de productie van die waterstof is vrijgekomen.


Inderdaad....belangrijkste echter,voor de fabrikanten, is dat er

a) Klanten zijn die graag een smak geld zullen neerleggen voor dit produkt(ook Honda moet zijn dure Japanse Fabrieken draaiende houden).Toyota bewijst dat met zijn Prius straks al 10 jaar,mogelijk maken ze er nu zelfs al winst op....

b) ook Honda meestapt in het verhaal van de KEUZE.Geleidelijk aan is het gedaan met de komplete afhankelijkheid van de interne verbrandingsmotor.(waarbij overigens de samenstelling van de brandstof NU al anders is dan amper 2 jaar geleden)



Ik zou zeggen,laat de consumenten met diepere zakken maar de technologische ontwikkelingen betalen,wij,de anderen,zullen ons dan wel tevreden stellen met goedkope Chinese import en de fiets :lol:

Buyck Ruben
6 april 2008, 12:11
Ik hoor hier zeggen dat waterstof bij productie ook niet CO² vrij is en elektriciteit om de batterijen op te laden ook niet goed is enz... maar wat is het alternatief? Ook aan deze nadelen wordt hard gewerkt!

De prijs van fossiele brandstoffen zal blijven stijgen door de "peak oil". http://www.peakoil.nl/over-peakoil/ en ze is bovendien eindig.

Alternatieven zat:

Zonnepanelen en nanotechnologie
Zonnepanelen zijn momenteel hi-tech producten. Dank zij de nanotechnologie kan men de efficientie (rendement) van zonnepanelen verhogen. In 2000 gebruikte men silicium lagen van 400 microns. Door de enorme vraag op de wereldmarkt van zonnepanelen gebruikt men momenteel Si-lagen van amper 200 micron ( de helft minder). Binnen enkele jaren zal men tot 100-120 micron kunnen gaan. Gevolg gaat zijn hogere efficientie met een lagere kostprijs. Probleem zal zijn dat de subsidies gedeeltelijk zullen wegvallen. Ook nanocoatings verwerkt in de zonnepanelen verhogen de efficientie. Een anti-reflektiecoating gaat ervoor zorgen dat er slechts een minimum aan zonnestralen teruggekaatst worden. Langs de andere kant moet men ook een maximum aan zonnestralen kunnen absorberen (vasthouden). Dit kan men door een absorberende nanocoating.

Doorbraak op weg naar goedkopere zonnepanelen
http://news.ode.be/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=400&cntnt01returnid=15



Algen en bacteriën halen waterstof uit zonlicht.
http://www.audax.nl:8080/repository/generic/074-077%20ART_algen%2005%5B2%5D.pdf

Jazeker
7 april 2008, 21:24
Ik wil niet in de buurt zijn bij een accident...

Brandaan
7 april 2008, 21:40
Nog een bedenking naast het al gegeven commentaar: Grootschalige toepassing van waterstof gaat rampzalig zijn voor de ozonlaag.

Buyck Ruben
10 april 2008, 14:14
Op lange termijn zie ik de vele alternatieven positief in.

LuckyLuke
11 april 2008, 17:48
Op waterstof rijden zou een hele mooie zaak kunnen zijn. Er is in het artikel sprake van een waterstof-generator op aardgas. Mooi, maar aardgas is ook geen hernieuwbare energiebron en is zeker ook niet onuitputtelijk. Indien we electriciteit gebruiken voor de electrolyse van water komen we natuurlijk in het straatje terecht waar men (wat België betreft) slechts over een klein deeltje groene energie beschikt. Voor private aanmaak van waterstof zou men toch ook bvb windturbines of zonnecellen kunnen gebruiken : gegarandeerd groen en beide zijn onbeperkt beschikbaar ! Maar ja, waar gaat de Staat dan zijn taksen halen : op gemiddelde windsnelheden en zonne-uren ????

Nr.10
11 april 2008, 17:50
Grootschalige toepassing van waterstof gaat rampzalig zijn voor de ozonlaag.

Bron?

Brandaan
11 april 2008, 18:12
Bron?

Bron. (http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/12483641/)

Oftewel een waterstofeconomie kan ook rampzalig voor het milieu en de volksgezondheid zijn en we weten simpelweg (nog) niet wat de precieze gevolgen gaan worden. Waterstof kan wel eens net zo gevaarlijk zijn als de traditionele energiedragers.

KrisKras
11 april 2008, 18:27
CO₂, niet CO² in de titel ;)

Buyck Ruben
13 april 2008, 00:07
Israël gaat als eerste land deelnemen aan Project Better Place. De oprichter van het project, Shai Agassi, liet dat eerder deze maand weten, nadat hij in oktober vorig jaar al een deel van de plannen naar buiten had gebracht.

Massaal
De projectleider voor Israel zal Generaal Majoor Moshe Kaplinsky zijn, de voormalige assistent chef staf van het Israelische leger (IDF), meldde Reuters onlangs.
De staat Israel wil er via het project voor zorgen dat er binnen drie jaar massaal gebruik wordt gemaakt van elektrische auto’s. Omdat de grote steden er vrij dicht bij elkaar liggen en er een groot aantal oplaadpunten komt, is Israël het ideale pilot-land.

Startkapitaal
Voor dit project is inmiddels 200 miljoen dollar beschikbaar gesteld, geïnvesteerd door onder meer Israel Corp, Morgan Stanley, Vantage Point venture en enkele particulieren.
Israel wil op deze wijze binnen tien jaar nagenoeg onafhankelijk worden van de olie en de alsmaar stijgende prijs hiervan. Daarnaast zegt het ook bij te willen dragen aan een minder vervuilende wereld.


Infrastructuur
Op het produceren van deze auto’s moet de infrastructuur wel fors aangepast worden. Er moet een omvangrijk netwerk van laadstations voor de batterijen komen. Het plan is 500.000 oplaad- en omwisselpunten te installeren in parkeergarages en automische omwisselstations.

De laadstations zullen worden ontwikkeld en ingericht door Aran Research and Development Ltd en Nekuda DM Ltd, beide in Israël gevestigd.
Het Amerikaanse bedrijf NewdealDesign gaat voor het gezicht van deze laadstations zorgdragen.
De productie van het wagenpark is in handen van Renault en Nissan. Dat contract werd in januari ondertekend (video).

2011
Dit jaar nog wordt gestart met het inrichten van de infrastructuur. Vanaf 2011 zouden de elektrische auto’s en de benodigde laadstations massaal beschikbaar moeten zijn. Voor NBC-televisie licht Shai Agassi een en ander toe.

link: http://sync.nl/israel-massaal-over-op-elektrische-auto/

Andro
13 april 2008, 06:27
Wat gaan ze met de versleten lithium-ionbatterijen doen ?

Yves38
14 april 2008, 16:52
dinsdag 27 november 2007 - (fu) - Honda gaat zomer 2008 de eerste waterstofwagens FCX Clarity aan belangstellende Californiërs leasen.Het begin van het zero-emissie automobieltijdperk. Tegelijk introduceert de Japanse constructeur een waterstofgenerator voor huiselijk gebruik.

http://www.autointernationaal.nl/img/fotogroot/ClarityA.jpg
Nota bene... ik heb een mail verstuurd naar het minister Hilde Crevits (minister van Openbare Werken, Energie en Leefmilieu in de Vlaamse regering) i.v.m waterstoftankstations in België! Ze stuurde me een mail terug dat in ons land maar één station is die daarvoor voorzien is. Namelijk een Total tankstation in Chalerloi! En dat er verder geen plannen zijn om dit bestand van stations verder uit te bouwen:cry:. Zo zullen we met deze visie er nooit geraken. Het is onthutsend vast te stellen dat ze er nog niet mee bezig zijn al om de voorzieningen te treffen! Hoe is dat toch mogelijk, jammer maar we missen weeral een boot een beetje hetzelfde verhaal als de windenergie. Het zal maar voor binnen 10 jaar zijn.

Prachtige technologie, maar zoals altijd hebben ze schrik dat ze geen taksen meer kunnen innen en komt het er dus niet door.

L. J. Brutus
14 april 2008, 17:11
Totdat één of andere sjeik den boel weer opkoopt zeker.

maddox
14 april 2008, 18:44
Wat gaan ze met de versleten lithium-ionbatterijen doen ?
Beste optie is gewoon recycleren, zoals met alle batterijen.