PDA

View Full Version : Power Your Home with Helium Balloons


brontosaurus
13 april 2008, 13:55
Researchers in Israel say are proposing a new method of using high flying giant solar balloons to produce energy for remote towns and villages around the world. The balloons are designed by a team from the Technion Institute of Technology and could be used to harness the sun's energy in areas that until now have been considered to distant and remote to be practical.



"The idea is to take advantage of the height dimension. When you do that, you save a lot of land resources and can get to places otherwise hard to reach," said Pini Gurfil, the concept's developer. Pini Gurfil envisions helium-filled balloons, covered with thin solar panels, hovering as high as a few hundred yards in the air, and are connected by a wire cable to an inverter, which converts the electricity into usable electricity for homes.

Gurfil intends to have a complete system ready in about a year and his initial research showed a balloon with a 10 ft diameter could provide about one kilowatt of energy, the same as 270 square feet of traditional solar panels and he estimates that the new balloons would cost about 60% less than a traditional solar system to install and operate."The balloons have no carbon footprint or negative impact on the environment," Gurfil said.

John Loughhead, executive director at the UK Energy Research Centre, said there was no reason the solar balloon system could not work, but it would be practical only in a few specific circumstances. The balloons are lined with solar panels made from durable material used in meteorological balloons, they are filled with helium and silicon insulation is used on the inside. The balloons can stay aloft for about a year before being reinflated. They are lined with solar panels, about 0.2 mm thick, and a three-metre balloon weighs about 5.5 lb.

Joseph Cory, the research team's architect, said the final balloons will have an aerodynamic design to cancel out the wind effect and maximise sunlight. The largest balloons could be the size of zeppelins, he said. "The vision is that we can make as many balloons as we want in a special way, like the leaves of a flower that do not shade each other," Cory said.


Source: Godlikeproductions

Er wordt hard gewerkt aan oplossingen voor een betere en zuivere vorm van energie.Deze toepassing vind ik wel heel bijzonder en erg geslaagt.

maddox
13 april 2008, 16:03
Ik ga eens meerekenen.

Een ballon van 10 voet doorsnee=3meter. Volume 14m³. Elke m³ ballongas (helium met een snuifje waterstofgas, nog steeds veilig maar goedkoper dan zuiver helium en heeft meer liftvermogen) kan +/-700 gram tillen. Dit wil zeggen dat deze ballon net geen 10kg kan omhoog krijgen. De ballon zelve weegt 5.5lbs=2.42 kg. Over 7.6kg

270ft²=25m². In puur silicium van .2mm, da's 11.5 kg. Laat ons het in de helft doen omdat we erin geloven. 5,25kg , betekend 2.35kg liftvermogen over. (25m² commercieel betaalbaar zonnepanneel weegt 775kg)

Een commerciële DC/AC omvormer voor 1Kw weegt 4.4kg- en is dan niet bedoeld voor buitengebruik en kost €450. Stel dat je een High tech, ultra lichte versie kan bouwen van 1 kg, en die dan €1000 kost. Je hebt dan 1.35kg over.
Bingo zou je dan denken?

We moeten nog 1 dingetje hebben, een kabel die de electriciteit van de ballon naar de grond moet kunnen krijgen. A few 100 yards is de hoogte. Weet je wat, 200meter vind ik leuk, da's iets meer dan 200 yard.
Neme 1 minimalistische kabel, 2 geleidertjes van 1mm² en we doen er een minimale kevlarmantel rond. Dulleme, weegt dat kreng toch 4,31 kg.
En die kabel gaat dat ballonnetje echt niet vasthouden bij stevige wind.

Er komt nog bij. Als die ballon in volle zon hangt, zet het gas uit, en gaat het draagvermogen omhoog, maar rekt het omhulsel wat verder en krijg je iets meer gasverlies. Indien de uitzetting van het gas te groot word, Pats, ballon kapot.

Als het gaat regenen of mist, heb je een ballon met een dun laagje water over. Als een laag Silicium van 0.2mm al 11.5 kg weegt, dan zal een velletje water toch niet veel minder zijn. Zelfs maar met 2 kg water erover ligt ie al op de grond.

C2C
13 april 2008, 16:20
Heel slecht idee. De heliumvoorraden zijn beperkt, en het goedje haalt recordprijzen (een verdubbeling op één jaar tijd).

Als we allemaal een ballonetje oplaten is het maar voor één keer. Daarna is de helium op. Helium is een strategisch gas, daar speelt ge niet mee.

Realistisch blijven dus. Maar laat alle inventieve oprispingen maar komen, dat is gezond.

maddox
13 april 2008, 22:20
Ik heb een vergissinkje gemaakt. Ik dacht dat ze de inverter aan de ballon gingen hangen. Wat logisch is. Neen, deze "geleerden" willen het snugger doen.
De inverter op de grond. Voordeel, dat gewicht moet niet mee naar boven.
Nadeel, als je een "normaal" zonnecel voltage naar beneden wil sturen, pak'm beet 24V (en da's al heel hoog) zit je aan te hikken tegen 50A. Da's minstens een 10mm² kabel om dat met enige efficiencie beneden te krijgen.
125 kg kabel op 200 meter. Ocharme dat ballonnetje.

parcifal
13 april 2008, 22:45
Nadeel, als je een "normaal" zonnecel voltage naar beneden wil sturen, pak'm beet 24V (en da's al heel hoog) zit je aan te hikken tegen 50A. Da's minstens een 10mm² kabel om dat met enige efficiencie beneden te krijgen.
125 kg kabel op 200 meter. Ocharme dat ballonnetje.

Als ik de wet van Pouillet goed ken, kan die 10mm² best nog een stukje naar beneden hoor.

maddox
13 april 2008, 22:56
Ik denk eerder dat je de wet van Ohm even moet raadplegen, Parcifal.

Mi,n persoonlijke ervaring, voor korte duur is 12ampere per mm² veilig haalbaar, misschien zelfs 15 A.
En zelfs met een 6mm² kabel zit je met 72 kg aan kabel.


Eneuh, wettelijk gezien is de kabel voor 50Ampere een 16mm².

parcifal
13 april 2008, 23:13
Ik denk eerder dat je de wet van Ohm even moet raadplegen, Parcifal.

Mi,n persoonlijke ervaring, voor korte duur is 12ampere per mm² veilig haalbaar, misschien zelfs 15 A.
En zelfs met een 6mm² kabel zit je met 72 kg aan kabel.


Eneuh, wettelijk gezien is de kabel voor 50Ampere een 16mm².

Als je een extreem zuiver metaal gebruikt, ligt de soortelijke weerstand een stuk lager en kan je inderdaad wel meer amperes/mm2 vervoeren.
Ik dacht zelfs dat er veelbelovende keramische geleiders waren die efficiënter waren maar dit volg ik zo niet meer de laatste tijd.

We spreken hier dan uiteraard niet over de commerciële huis, tuin, keuken of industrie geleiders die we allemaal kennen.

En wat wettelijk of volgens het AREI mag, is uiteraard geen referentie. ;-)

maddox
13 april 2008, 23:50
Als je een extreem zuiver metaal gebruikt, ligt de soortelijke weerstand een stuk lager en kan je inderdaad wel meer amperes/mm2 vervoeren.
Zuiver zilver zou dan de "ideale oplossing" zijn. Maar weegt net iets meer dan koper. Dan zou je kunnen met een 2mm² draad. Nog steeds 20 kg.

Ik dacht zelfs dat er veelbelovende keramische geleiders waren die efficiënter waren maar dit volg ik zo niet meer de laatste tijd.
We spreken hier dan uiteraard niet over de commerciële huis, tuin, keuken of industrie geleiders die we allemaal kennen.
Een onbetaalbare keramische kabel die een ballon moet verankeren? ik heb toch al betere plannen gehoord.

En wat wettelijk of volgens het AREI mag, is uiteraard geen referentie. ;-)
Gelukkig niet, of ik zou mijn hobby nu al mogen vaarwel zeggen.

maddox
15 april 2008, 15:54
Er is wel een manier om het mogelijk te maken hoor.

Verdubbel de ballon in afmetingen en die kan 8 keer meer gewicht tillen. Tuurlijk betaal je daarvoor in gas. Maar als je een klein risico wil nemen, is het perfect te doen meer waterstof bij het helium te doen. Geeft ook wat meer draagvermogen en is goedkoper, maar zal een toevoerslang nodig hebben om "tussentijds" wat gas bij te geven, daar waterstof, en wat trager ook helium, door alles heen kan trekken.