PDA

View Full Version : criminaliteit op het openbaar vervoer en in metrostations


Den Duisteren Duikboot
14 maart 2004, 17:54
Beste Tine,

Ik las deze week in Humo een onthutsend artikel over bendes in de Brusselse metro, geweld op sommige tram-, bus- en treinlijnen, en over de onmacht van de 'security': ze hebben te weinig bevoegdheden, ze zijn nauwelijks gewapend, ze zijn onderbemand en veel versterking vanuit de reguliere politie krijgen ze niet. De bendes palmen de metrostations in, vallen reizigers lastig, creëren een gevoel van onveiligheid. Hoe wenst Groen! daartegen op te treden? Welke maatregelen zult u nemen?

Mvg,
Pyramus

Tinne Van der Straeten
15 maart 2004, 18:58
Beste Tine,

Ik las deze week in Humo een onthutsend artikel over bendes in de Brusselse metro, geweld op sommige tram-, bus- en treinlijnen, en over de onmacht van de 'security': ze hebben te weinig bevoegdheden, ze zijn nauwelijks gewapend, ze zijn onderbemand en veel versterking vanuit de reguliere politie krijgen ze niet. De bendes palmen de metrostations in, vallen reizigers lastig, creëren een gevoel van onveiligheid. Hoe wenst Groen! daartegen op te treden? Welke maatregelen zult u nemen?

Mvg,
Pyramus

Hoi Pyramus,
ja inderdaad. Op TV Brussel hebben ze er ook een hele reportage over gemaakt dat sommige buschauffeurs bepaalde lijnen niet meer durven gebruiken. Ik woon zelf in Brussel, en soms gaat het er wel heel raar aan toe. Wist je bv dat Brussel per inwoner meer politieagenten heeft dan NY? Compleet absurd. In Brussel denk ik dat meer aanwezigheid prioritair is, want ik vraag me soms af waar ze zitten. ZE hebbezn ook hopen administratief werk, dat evengoed door anderen kan gedaan worden.

Specifiek voor de metro heb ik zelf al heel goede ervaringen gehad met de metropolitie: ze zijn goed bereikbaar, behulpzaam, ... Ik denk dan ook dat er beter moet geinvesteerd worden idd in samenwerking tss securitie en politie. Meer met camera's en dat er ook effectief moet opgetreden worden. DAar erger ik me alvast aan, dat er vaak gezegd wordt "ja madammeke maar daar kunnen wij niets aan doen"

De gevaarlijkste lijnen (en ze zijn gekend) moeten beter in kaart gebracht worden en ook beter gesurveilleerd.

Samengevat: grotere efficiëntie van de bestaande politieaanwezigheid in Brussel

groeten
Tinne

Guderian
16 maart 2004, 15:17
Beste,

Enige tijd geleden woonde ik een debat bij waar ondermeer een vertegenwoordiger van uw partij aan deelnam. Iemand van het Vlaams Blok merkte vanuit het publiek op dat ook Groen! voorstander is van de hoge boetes en strenge aanpak van verkeersovertredingen.

De man voegde daar aan toe dat links -waaronder Groen!- blijkbaar wel gelooft dat een harde aanpak van wetsovertredingen in het verkeer helpt, maar dit niet gelooft als het om andere vormen van criminaliteit gaat en daar eerder de preventie-zijde wordt gekozen. Waarom?

Uw partijgenoot kon daar geen antwoord op geven, het publiek begon te applaudisseren voor de VB'er uit het publiek. Ik had graag uw antwoord daarop vernomen?

Tinne Van der Straeten
17 maart 2004, 18:14
guardian, ik heb elders geantwoord, groeten, Tinne

Rudi Dierick
17 maart 2004, 18:30
guardian, ik heb elders geantwoord, groeten, Tinne

Voor alle duidelijkheid: is 'De gevaarlijkste lijnen (...) beter in kaart brengen surveilleren en grotere efficiëntie van de bestaande politieaanwezigheid in Brussel ' voor u echt voldoende?

Of is dat slechts één onderdeel van uw globaal antwoord op die straatbendes?