PDA

View Full Version : Poetin regeert onaangetast verder

Descartes Jr
15 maart 2004, 07:46
De pluchen zetels van het Kremlin
gaan opnieuw voor 4 jaar naar Poetin.
Noch de Armenen,
noch de Tsjetsjenen
bemoeilijkten zijn herverkiezing.

lyot
15 maart 2004, 16:59
de forumleden zijn al even 'numb' voor dit 'nieuws' dan de meeste Russen, zo lijkt het.. .

Putin is een autocraat...En dat zal de komende vier jaren enkel maar verergeren..

Een vraag rest er nog : zal hij de termijn van de presidentsschap verlengen of niet?

tomm
15 maart 2004, 17:18
wie weet? Uiteraard is Rusland niet langer een democratie, anderzijds is dit niet zo verschillend van de Yeltsin-periode, de herverkiezing van Yeltsin in 1996 was een lachertje en behalve manipulatie van de media gebruikte hij ook nog eens regelrechte verkiezingsfraude om aan de macht te blijven. Putin heeft dat niet nodig want hij is zowiezo veel populairder dan de verguisde Yeltsin, veel Russen hebben hun buik vol van de zogenaamde democratie van de jaren '90, die hun niets dan miserie heeft opgeleverd. Het is belachelijk dat er bij ons zoveel aandacht wordt besteed aan de tycoon berezovsky, een spilfiguur van de Yelstin-periode die door putin aan de kant is geschoven en het Russische volk voor biljoenen heeft opgelicht, en nu vanuit Londen oppositie voert. Hij wordt echter uitgespuwd door de Russen (net als Gorbatchov trouwens) en zijn kandidaten halen slechts enkele procenten. (wat niet wilt zeggen dat Putin een einde wil maken aan de corruptie, want enkele putin-gezinde tyconen kunnen rustig doorgaan met hun zaakjes, zolang ze zich maar niet met politiek bemoeien.

Anderzijds is het wel schandalig dat het westen zoveel spel maakte van de verkiezingen in Belarus, die eigenlijk democratischer verliepen dan in Rusland of Ukraine.

Olivier
15 maart 2004, 18:11
Russen moeten nix weten van een democratie. Democratie == Yeltsin == miserie

Ze hebben nooit iets anders gekend... Tsaren, Partijvoorzitters en nu Putin. Het is toch normaal dat zoiets gebeurt in een land waar men de democratie van de ene dag op de andere invoert :s

MOD: Was Putin Sint Petersburg, de Tsarenstad, niet helemaal aan het renoveren ? Mss ziet ie een toekomst voor hem in St. Petersburg :)

lyot
15 maart 2004, 19:53
wie weet? Uiteraard is Rusland niet langer een democratie, anderzijds is dit niet zo verschillend van de Yeltsin-periode, de herverkiezing van Yeltsin in 1996 was een lachertje en behalve manipulatie van de media gebruikte hij ook nog eens regelrechte verkiezingsfraude om aan de macht te blijven. Putin heeft dat niet nodig want hij is zowiezo veel populairder dan de verguisde Yeltsin, veel Russen hebben hun buik vol van de zogenaamde democratie van de jaren '90, die hun niets dan miserie heeft opgeleverd.

akkoord, de situatie is niet zo verschillend.. Onder Jeltsin werd Rusland min of meer doodgeknuffeld, terwijl de verkiezingen niet democratisch verliepen.. Nu nog steeds niet ,maar zoals je schrijft heeft Putin dat zelfs niet eens echt nodig. Het OSCE had deze keer echter meer commentaar dan tijdens de vorige verkiezingen, hetgeen eigenlijk een beetje belachelijk is.. Toont misschien dat het OSCE toch voornamelijk een politieke instrument is, eerder dan een onafhankelijke organisatie die verkiezingen monitort..

Het is belachelijk dat er bij ons zoveel aandacht wordt besteed aan de tycoon berezovsky, een spilfiguur van de Yelstin-periode die door putin aan de kant is geschoven en het Russische volk voor biljoenen heeft opgelicht, en nu vanuit Londen oppositie voert. Hij wordt echter uitgespuwd door de Russen (net als Gorbatchov trouwens) en zijn kandidaten halen slechts enkele procenten. (wat niet wilt zeggen dat Putin een einde wil maken aan de corruptie, want enkele putin-gezinde tyconen kunnen rustig doorgaan met hun zaakjes, zolang ze zich maar niet met politiek bemoeien.

ik vind het niet ongewoon dat er gefocust wordt op Berezovski.. Zoals je schrijft zijn er nog velen zoals hem (oligarchen) die rustig hun ding doen en Rusland leeggezogen hebben in 't afgelopen decennium met als enige doel hun eigen welvaart op te bouwen.. Dat systeem is er nog steeds, alleen zal Putin meer en meer proberen om zich de instrumenten waar de staat baat bij heeft (zoals in de energiesector) terug toe te eigenen..Is dat goed voor de staat of zal het vooral zijn eigen kring dienen ? Ik ben eerlijk gezegd een beetje sceptisch en verwacht niet veel goed.. De insteming van de Russen met Putin is echter voorwaardelijk.. Hij zal nu moeten bewijzen dat hij het lot van de gewone Rus een beetje kan verbeteren..Ik hoop dat hij erin slaagt, en de tekenen zijn op zich beter dan tijdens het Jeltsin tijdperk, maar toch.. .[/quote]

Anderzijds is het wel schandalig dat het westen zoveel spel maakte van de verkiezingen in Belarus, die eigenlijk democratischer verliepen dan in Rusland of Ukraine.

hier volg ik totaal niet. .Ik heb al enkele keren gemerkt dat je de situatie in Belarus voorspoediger vind dan in Rusland.Ik moet toegeven dat ik wat de economie betreft, niet zo goed ingelicht ben.. Maar op politiek vlak is de situatie in Wit Rusland werkelijk dra-ma-tisch ! Een dictatuur van de ergste soort, waar tegenstanders met de regelmaat van de klok en zonder dat er ook maar een poging tot opklaring gebeurt, uit de weg worden geruimd.. Wat is jouw visie op de toestand daar , als ik vragen mag..