PDA

View Full Version : Willen de meeste mensen wel Groen! leven?


Supe®Staaf
15 maart 2004, 13:09
Ik heb vaak de indruk dat de zucht naar Groene! actie en bestuur bij velen enkel gestoeld is op een romantisch-nostalgisch verlangen naar een soort verloren paradijs.
In de realiteit wil niemand zijn auto's opgeven, wil niemand zeulen met glazen flessen, vloeken we ons allen rot op de hoge fysieke en fiscale lasten van een peperduur groen huisvuilbeleid etc.

M.a.w. is Groen!e visie en Groen! beleid wel een echte verzuchting van een meerderheid der Belgen?

Steenuil
15 maart 2004, 13:38
Ik heb vaak de indruk dat de zucht naar Groene! actie en bestuur bij velen enkel gestoeld is op een romantisch-nostalgisch verlangen naar een soort verloren paradijs.
In de realiteit wil niemand zijn auto's opgeven, wil niemand zeulen met glazen flessen, vloeken we ons allen rot op de hoge fysieke en fiscale lasten van een peperduur groen huisvuilbeleid etc.

M.a.w. is Groen!e visie en Groen! beleid wel een echte verzuchting van een meerderheid der Belgen?

OK, niemand wil zijn auto opgeven. Ook ik niet. Maar niemand wil in de file staan. Als we zo door doen dan is de auto over x aantal jaar niet meer onze vrijheid. Openbaar vervoer is voor veel mensen een goede oplossing om naar het werk te geraken.

U hebt problemen met het fiscaal aantrekkelijk maken van glazen herbruikbare flessen en gelijktijdig hekelt u het Groen! huisvuilbeleid. Op zich al een rare combinatie maar u vergeet dat dat zogezegde peperdure beleid niet bepaald van Groen! komt. Niet dat ik het niet steun hé. Maar in Nijlen zijn ze begin jaren 90 reeds begonnen met gescheiden afvalafhaling. En daar was echt geen Groen! in het college te vinden hoor. De realiteit is dat afvalverwerking zeer veel geld kost.

Dat Groen! niet bij 100% van de Belgen leeft, daar heb ik geen probleem mee. Dat is logisch en gezond. Maar je merkt toch maar al te vaak dat als het over je eigen buurt gaat, dat men dan wel een groene reflex heeft.

Xnorf
15 maart 2004, 13:58
openbaar de goede oplossing? ik dacht het niet , ik kom dagelijks met de bus en ben verplicht om een half uur te laat te komen om dan savonds verplicht een kwartier eerder te stoppen om niet de kans te lopen dat de bus al weg is voor ik aan de halte ben. heb ik dan het geluk die bus al niet te missen dan rest er nog de vraag of mijn volgende bus nog aan mijn overstap halte staat... indien dit niet het geval is kan ik nogmaals een half uur wachten vooraleer ik een volgende lijn heb. Neem ik dan deze bus dan kan ik op de volgende overstaphalte nogmaals een half uur wachten. Deze rit is dan ook nog eens 25 minuten trager over dezelfde afstand dan een andere lijn die ik niet kan nemen omdat deze enkel is afgestemd op het schoolverkeer.

met andere woorden : met wat geluk ben ik dagelijks 3,5 uur onderweg terwijl iemand die verder woont dan ik er met de auto slechts 1 uur in zijn wagen zit . en dan spreken we over een rit van pakweg 60 km

tool2kil
15 maart 2004, 13:59
De meerderheid van de bevolking wil een centrum-beleid. En zolang we hier met coalitieregeringen zitten zit dat wel snor.

Steenuil
15 maart 2004, 14:24
openbaar de goede oplossing? ik dacht het niet , ik kom dagelijks met de bus en ben verplicht om een half uur te laat te komen om dan savonds verplicht een kwartier eerder te stoppen om niet de kans te lopen dat de bus al weg is voor ik aan de halte ben. heb ik dan het geluk die bus al niet te missen dan rest er nog de vraag of mijn volgende bus nog aan mijn overstap halte staat... indien dit niet het geval is kan ik nogmaals een half uur wachten vooraleer ik een volgende lijn heb. Neem ik dan deze bus dan kan ik op de volgende overstaphalte nogmaals een half uur wachten. Deze rit is dan ook nog eens 25 minuten trager over dezelfde afstand dan een andere lijn die ik niet kan nemen omdat deze enkel is afgestemd op het schoolverkeer.

met andere woorden : met wat geluk ben ik dagelijks 3,5 uur onderweg terwijl iemand die verder woont dan ik er met de auto slechts 1 uur in zijn wagen zit . en dan spreken we over een rit van pakweg 60 km

Ik zeg toch ook niet dat het voor iedereen een goede oplossing is. Maar het is ook geen goede oplossing dat iedereen 3,5 uur onderweg is met zijn auto. Dus als je iets verder dan vandaag wil kijken dan moet aan oplossingen beginnen denken.

Ook een oplossing (maar ook weer niet voor iedereen van toepassing natuurlijk): ga dichter bij je werk wonen zodat je met de fiets of te voet kan gaan werken.

Supe®Staaf
15 maart 2004, 14:42
U hebt problemen met het fiscaal aantrekkelijk maken van glazen herbruikbare flessen en gelijktijdig hekelt u het Groen! huisvuilbeleid.
Dit is helemaal niet zo contradictorisch als ik het wil laten uitschijnen.
Ik hekel het fiscale straffen vanwege dr Groenen: PET-flessen worden met een toeslag bedacht. Accijnzen op diesel etc. TTaksen op scheermesjes enz.
Belastingverhogingen zijn zowat de enige merkbare en structurele 'oplossingen' die groen ooit verwezenlijkte.
Van duurzaam energiebeleid, waar zowel mens financieel als het milieu beter van wordt, daar zie je enkel een zeldzame groene vogel zoals Herman Allaert op dit forum mee aandraven.
De groene beleidsmensen daarentegen blonken uit door kortzichtige politiek en ergerlijke maatregelen waar absoluut geen meerderheid voor bestond.

Xnorf
15 maart 2004, 14:45
Ook een oplossing (maar ook weer niet voor iedereen van toepassing natuurlijk): ga dichter bij je werk wonen zodat je met de fiets of te voet kan gaan werken.

is het u al opgevallen dat u onrealistische praat verkoopt?

Supe®Staaf
15 maart 2004, 15:05
Ook een oplossing (maar ook weer niet voor iedereen van toepassing natuurlijk): ga dichter bij je werk wonen zodat je met de fiets of te voet kan gaan werken.
Iemand die dan een vijftal keer van werk en woning verandert (geen zeldzaamheid) betaalt via registratierechten zowat een half huis extra aan de fiscus om te kunnen werken.
Dan spreek ik nog niet over bijkomende kosten als herinrichting, verhuis etc.
Geef toe dat uw voorstel niet echt realistisch is.

tool2kil
15 maart 2004, 15:12
Tuurlijk niet. Maar:
Ik woon in Mortsel en werk in Antwerpen, ik kan kiezen: ofwel ga ik met de auto (en zit ik in de file) ofwel neem ik het openbaar vervoer (zelfs terugbetaald door het werk).

Het is niet aan de groenen om iedereen de auto te doen opzijzetten, wel om het openbaar vervoer waar mogelijk als alternatief te promoten.

Pelgrim
15 maart 2004, 15:14
Ik woon in Wilrijk. Hier heb ik de hypocrisie zelf meegemaakt vanwege de bevolking. Hier was enkele jaren geleden discussie ontstaan rond de afvalverbrandingsoven. De hele gemeenschap stond kritiek te leveren op de vervuiling die die oven veroorzaakte.

Toen kwam het selectief huisvuil ophalen. Plots was er groot protest en heb ik meermaals moeten constateren dat de mensen te lui zijn om hun afval te sorteren. Dan vraag ik me toch wel af wat ze nu eigenlijk willen. Een toverfee die hun afval komt wegtoveren?

Dat is het probleem van elke groene partij. Een groen beleid kan enkel gevoerd worden als de bevolking bereid is inspanningen te leveren. In eerste instantie zal een groene partij goed scoren, tot ze hun programma ook willen uitvoeren.

Tinne Van der Straeten
15 maart 2004, 15:15
hallo allemaal,
laat ik maar beginnen met te zeggen dat er in de eerste post: niemand wil zijn auto opgeven, met glazen flessen zeulen, ... dat er toch zeker een grond van waarheid in zit. Ook ik rijd graag met de auto. (ik heb er wel geen, maar omdat ik in Bxl woon, er geen nodig heb, en met dat toch alleen meer teveel geld zou kosten).

Maar waar staat een groene partij dan voor?

Groen! is een progressieve partij die vandaag groene keuzes wil maken voor morgen. Wij geloven immers dat onze aarde eindig is, en dat we vandaag maatregelen moeten nemen opdat onze kinderen en kleinkinderen ook een gezond leefmilieu zouden hebben. We willen mensen die groene keuzes willen maken dan ook allerlei stimulansen geven.
Bijvoorbeeld. Wat ons leefmilieu betreft, als we met z'n allen blijven vervuilen gaan we steden krijgen waar je op den duur niet meer kan buiten komen. In Los Angeles en Athene is dat al het geval, in Brussel ook op bepaalde dagen. Daarom willen we mensen stimuleren met premies en kortingen voor milieuvriendelijke aankopen. In Vlaanderen zijn er veel dieselwagens, die zeer vervuilend zijn. Je zou kunnen zeggen laat die auto thuis, maar ik denk dat dat niet realistisch is. Wat wel realistisch is, is mensen een premie geven om een dieselroetfilter te laten installeren, dan wordt zo'n wagen een stuk milieuvriendelijker!

Een ander voorbeeld: de glazen flessen. Vorige legislatuur hadden wij een systeem van ecoboni bedacht: voor milieuvriendelijke verpakkingen betaal je minder. Concreet: een bak bier kopen, is twee pintjes gratis met het systeem van de ecoboni. Spa, de waterfabriek, produceert in Nederland spa-water in herbruikbare pet. Waarom in Nederland? Omdat ze daar een systeem van ecoboni hebben, in België niet, dus hier is het enkel glas. Zulke zaken kunnen ervoor zorgen dat ook fabrieken gaan nadenken over milieuvriendelijkere verpakkingen, omdat het opbrengt voor de consument. En dan wordt iedereen er beter van!

Daarom: mensen die groene keuzes willen maken willen wij stimuleren!
groetjes
Tinne

Den Duisteren Duikboot
15 maart 2004, 15:23
hallo allemaal,
laat ik maar beginnen met te zeggen dat er in de eerste post: niemand wil zijn auto opgeven, met glazen flessen zeulen, ... dat er toch zeker een grond van waarheid in zit. Ook ik rijd graag met de auto. (ik heb er wel geen, maar omdat ik in Bxl woon, er geen nodig heb, en met dat toch alleen meer teveel geld zou kosten).

Maar waar staat een groene partij dan voor?

Groen! is een progressieve partij die vandaag groene keuzes wil maken voor morgen. Wij geloven immers dat onze aarde eindig is, en dat we vandaag maatregelen moeten nemen opdat onze kinderen en kleinkinderen ook een gezond leefmilieu zouden hebben. We willen mensen die groene keuzes willen maken dan ook allerlei stimulansen geven.
Bijvoorbeeld. Wat ons leefmilieu betreft, als we met z'n allen blijven vervuilen gaan we steden krijgen waar je op den duur niet meer kan buiten komen. In Los Angeles en Athene is dat al het geval, in Brussel ook op bepaalde dagen. Daarom willen we mensen stimuleren met premies en kortingen voor milieuvriendelijke aankopen. In Vlaanderen zijn er veel dieselwagens, die zeer vervuilend zijn. Je zou kunnen zeggen laat die auto thuis, maar ik denk dat dat niet realistisch is. Wat wel realistisch is, is mensen een premie geven om een dieselroetfilter te laten installeren, dan wordt zo'n wagen een stuk milieuvriendelijker!

Een ander voorbeeld: de glazen flessen. Vorige legislatuur hadden wij een systeem van ecoboni bedacht: voor milieuvriendelijke verpakkingen betaal je minder. Concreet: een bak bier kopen, is twee pintjes gratis met het systeem van de ecoboni. Spa, de waterfabriek, produceert in Nederland spa-water in herbruikbare pet. Waarom in Nederland? Omdat ze daar een systeem van ecoboni hebben, in België niet, dus hier is het enkel glas. Zulke zaken kunnen ervoor zorgen dat ook fabrieken gaan nadenken over milieuvriendelijkere verpakkingen, omdat het opbrengt voor de consument. En dan wordt iedereen er beter van!

Daarom: mensen die groene keuzes willen maken willen wij stimuleren!
groetjes
Tinne

En als we nu eens ophielden met ons voort te planten? Dan kunnen we het milieu rustig uitputten zonder ons zorgen te maken om de toekomst van 'onze kinderen' en kan een andere diersoort (of de stilte) de hegemonie op aarde overnemen.

Met iets minder gekheid: kan de aarde 7 miljard (en meer) bewoners wel aan?

tool2kil
15 maart 2004, 15:28
[quote]En als we nu eens ophielden met ons voort te planten? Dan kunnen we het milieu rustig uitputten zonder ons zorgen te maken om de toekomst van 'onze kinderen' en kan een andere diersoort (of de stilte) de hegemonie op aarde overnemen.

Met iets minder gekheid: kan de aarde 7 miljard (en meer) bewoners wel aan? [quote]

Do we have a choice?

Steenuil
15 maart 2004, 15:30
Ook een oplossing (maar ook weer niet voor iedereen van toepassing natuurlijk): ga dichter bij je werk wonen zodat je met de fiets of te voet kan gaan werken.

is het u al opgevallen dat u onrealistische praat verkoopt?

Voor u is het dus onmogelijk om dichter bij uw werk te gaan wonen. Ik heb dat wel gedaan omdat ik geen zin had om elke dag 30 minuten in de file te staan. Dus zo onrealistisch is het nu ook weer niet.

Xnorf
15 maart 2004, 15:31
de aarde kan tot 15 miljard bewoners aan (heb ik ergens gelezen)

Xnorf
15 maart 2004, 15:33
is het u al opgevallen dat u onrealistische praat verkoopt?

Voor u is het dus onmogelijk om dichter bij uw werk te gaan wonen. Ik heb dat wel gedaan omdat ik geen zin had om elke dag 30 minuten in de file te staan. Dus zo onrealistisch is het nu ook weer niet.

je moet ook maar iets vinden , en als je dan ontslagen wordt kan je weer vertrekken. de visie van groen is toch dat mensen meer landelijk gaan wonen en dat de verstedelijking stopt? als iedereen dicht bij zijn werk moet wonen lopen delandelijke gebieden leeg

Herman Desmedt ©HD
15 maart 2004, 15:46
de aarde kan tot 15 miljard bewoners aan (heb ik ergens gelezen)

Inderdaad, als je de andere diersoorten en een boel voor ons onnuttige planten zo goed als uitroeit !

Tinne Van der Straeten
15 maart 2004, 15:51
eerst en vooral: dicht bij je werk gaan wonen is een enorme oplossing voor het fileprobleem, en vooral bijzonder handig. ik kon nog nooit zo lang slape 's morgens sinds ik in bxl woon en werk. mijn wekker staat rond acht uur ongeveer, gewoon zalig.

Dat we willen dat iedereen landelijk gaat wonen en de verstedelijking stopt is niet zo!

Wij geloven niet in verder verkavelen. Voor ons is dat geen optie, omdat iedereen weet dat we niet verder kunnen verkavelen. Dan geven we al onze open ruimte op. Bovendien heeft het geen zin om stadsdelen te laten verloederen: dan vluchten er nog meer mensen naar de groene rand.
Wat willen we dan wel? Dat we creatief omgaan met wonen en woonvormen.
Wonen moet betaalbaar worden: dan kan door een systeem van richthuurprijzen waarmee de prijs aan de kwaliteit gelinkt wordt. Daarmee halen we ineens al die ongezonde krotten van de markt.
Ook moeten we experimenteren met wonen: zo moet het delen van een huis met vrienden makkelijker kunnen.

Wij willen dus de steden aantrekkelijker maken, zodat het terug interessant wordt om daar te gaan wonen. Dan moeten minder mensen zich verplaatsen, en beschermen we onze -schaarse- open ruimte!

groetjes
Tinne

Tinne Van der Straeten
15 maart 2004, 15:52
eerst en vooral: dicht bij je werk gaan wonen is een enorme oplossing voor het fileprobleem, en vooral bijzonder handig. ik kon nog nooit zo lang slape 's morgens sinds ik in bxl woon en werk. mijn wekker staat rond acht uur ongeveer, gewoon zalig.

Dat we willen dat iedereen landelijk gaat wonen en de verstedelijking stopt is niet zo!

Wij geloven niet in verder verkavelen. Voor ons is dat geen optie, omdat iedereen weet dat we niet verder kunnen verkavelen. Dan geven we al onze open ruimte op. Bovendien heeft het geen zin om stadsdelen te laten verloederen: dan vluchten er nog meer mensen naar de groene rand.
Wat willen we dan wel? Dat we creatief omgaan met wonen en woonvormen.
Wonen moet betaalbaar worden: dan kan door een systeem van richthuurprijzen waarmee de prijs aan de kwaliteit gelinkt wordt. Daarmee halen we ineens al die ongezonde krotten van de markt.
Ook moeten we experimenteren met wonen: zo moet het delen van een huis met vrienden makkelijker kunnen.

Wij willen dus de steden aantrekkelijker maken, zodat het terug interessant wordt om daar te gaan wonen. Dan moeten minder mensen zich verplaatsen, en beschermen we onze -schaarse- open ruimte!

groetjes
Tinne

tool2kil
15 maart 2004, 16:10
Ik denk idd dat Groen nu net wil dat de Belg net niet op het platteland gaat wonen. Er is al voldoende lintbebouwing...

w.e.
15 maart 2004, 16:32
de aarde kan tot 15 miljard bewoners aan (heb ik ergens gelezen)

Inderdaad, als je de andere diersoorten en een boel voor ons onnuttige planten zo goed als uitroeit !

Zeker doen :wink:
Misschien wordt alles dan terug gezonder?

tool2kil
15 maart 2004, 16:36
Alleen is er dan geen groen meer dat voor onze zuurstof kan zorgen. Klein detail natuurlijk :lol:

Xnorf
15 maart 2004, 16:41
eerst en vooral: dicht bij je werk gaan wonen is een enorme oplossing voor het fileprobleem, en vooral bijzonder handig. ik kon nog nooit zo lang slape 's morgens sinds ik in bxl woon en werk. mijn wekker staat rond acht uur ongeveer, gewoon zalig.

Dat we willen dat iedereen landelijk gaat wonen en de verstedelijking stopt is niet zo!

Wij geloven niet in verder verkavelen. Voor ons is dat geen optie, omdat iedereen weet dat we niet verder kunnen verkavelen. Dan geven we al onze open ruimte op. Bovendien heeft het geen zin om stadsdelen te laten verloederen: dan vluchten er nog meer mensen naar de groene rand.
Wat willen we dan wel? Dat we creatief omgaan met wonen en woonvormen.
Wonen moet betaalbaar worden: dan kan door een systeem van richthuurprijzen waarmee de prijs aan de kwaliteit gelinkt wordt. Daarmee halen we ineens al die ongezonde krotten van de markt.
Ook moeten we experimenteren met wonen: zo moet het delen van een huis met vrienden makkelijker kunnen.

Wij willen dus de steden aantrekkelijker maken, zodat het terug interessant wordt om daar te gaan wonen. Dan moeten minder mensen zich verplaatsen, en beschermen we onze -schaarse- open ruimte!

groetjes
Tinne

dus de visie van groen : kruip allemaal op een hoopje bij elkaar , dan hebben we de rest nog groen...

alsof mensen in deze tijden nog jobs hebben waar men zich aan kan binden...
hallo... wakker worden !

Xnorf
15 maart 2004, 16:42
de aarde kan tot 15 miljard bewoners aan (heb ik ergens gelezen)

Inderdaad, als je de andere diersoorten en een boel voor ons onnuttige planten zo goed als uitroeit !

grote delen van de USA , rusland en australie zijn op dit moment zogoed als leeg....

tool2kil
15 maart 2004, 16:46
dus de visie van groen : kruip allemaal op een hoopje bij elkaar , dan hebben we de rest nog groen...

alsof mensen in deze tijden nog jobs hebben waar men zich aan kan binden...
hallo... wakker worden !

Het heeft volgens mij weinig zin de groene gebieden van de randstad en verder te verkavelen, om dan met de auto naar de steden te pendelen.

Xnorf
15 maart 2004, 19:31
ik heb een beter idee voor groen! , zorgen dat er werk dicht bij huis is voor iedereen , maw laat het werk naar de mensen verhuizen ipv omgekeerd. (onderliggend motief : hoe willen jullie meer jobs creeren)

Tinne Van der Straeten
15 maart 2004, 19:36
jow xnorf,
ik heb in verschillende posts al geantwoord op die vraag, wij hebben daar nl een heel programma voor. kijk eens bij sociaal economisch programma daar heb ik er veel over geschreven

samengevat: investeren in nieuwe sectoren levert 1000den jobs op. ook een goed kmo beleid voeren (zie andere threads)
groetjes tinne

zarathustra
16 maart 2004, 00:23
is het u al opgevallen dat u onrealistische praat verkoopt?

Voor u is het dus onmogelijk om dichter bij uw werk te gaan wonen. Ik heb dat wel gedaan omdat ik geen zin had om elke dag 30 minuten in de file te staan. Dus zo onrealistisch is het nu ook weer niet.

Heb jij kinderen? Ben je getrouwd?

Ik weet het niet, maar ik vermoed zo van niet. Het is misschien heel makkelijk dat te doen als alleen woont.

Maar stel dat je kinderen hebt die naar school gaan, moeten die dan elke keer hun vriendjes achterlaten? En je partner zal waarschijnlijk/hopelijk ook werken, maar de kans dat die in dezelfde buurt werkt is nogal klein, etc...

klinkt wel mooi en zou ook een oplossing zijn, maar in de praktijk lijkt het me vrij onmogelijk. Trouwens mensen die een hypotheek van 20 jaar moeten afbetalen gaan sowiezo al niet willen/kunnen verhuizen.

Supe®Staaf
16 maart 2004, 08:20
Heb jij kinderen? Ben je getrouwd?

Ik weet het niet, maar ik vermoed zo van niet. Het is misschien heel makkelijk dat te doen als alleen woont.

Maar stel dat je kinderen hebt die naar school gaan, moeten die dan elke keer hun vriendjes achterlaten? En je partner zal waarschijnlijk/hopelijk ook werken, maar de kans dat die in dezelfde buurt werkt is nogal klein, etc...

klinkt wel mooi en zou ook een oplossing zijn, maar in de praktijk lijkt het me vrij onmogelijk. Trouwens mensen die een hypotheek van 20 jaar moeten afbetalen gaan sowiezo al niet willen/kunnen verhuizen.
Dit is inderdaad het leven zoals het is.
En daar veranderen goedbedoelde theorieën en ogenschijnlijk simpele oplossingen niets aan.
:(

wv4democracy
16 maart 2004, 09:51
Een ander voorbeeld: de glazen flessen. Vorige legislatuur hadden wij een systeem van ecoboni bedacht: voor milieuvriendelijke verpakkingen betaal je minder. Concreet: een bak bier kopen, is twee pintjes gratis met het systeem van de ecoboni. Spa, de waterfabriek, produceert in Nederland spa-water in herbruikbare pet. Waarom in Nederland? Omdat ze daar een systeem van ecoboni hebben, in België niet, dus hier is het enkel glas. Zulke zaken kunnen ervoor zorgen dat ook fabrieken gaan nadenken over milieuvriendelijkere verpakkingen, omdat het opbrengt voor de consument. En dan wordt iedereen er beter van!

Daarom: mensen die groene keuzes willen maken willen wij stimuleren!
groetjes
Tinne

Ik zou toch graag een tegenvoorbeeld geven, waar ik me behoorlijk aan gestoord heb. Onder de vorige paars-groene regering is de wetgeving ivm LPG installaties nog maar eens aangepast. 'Oude' installaties, technisch perfect in orde, die niet het correcte keurmerk dragen (en dat zijn 99% van de oudere installaties) mogen niet meer overgeplaatst worden naar nieuwe/occasie auto's. Wij kochten 5 jaar geleden een occasie wagen en lieten hem ombouwen met het idee: de installatie gaat langer mee dan de auto. Bij onze volgende auto nemen we de installatie mee. Nu ligt onze oude wagen op het stort evenals de LPG installatie en rijden we met een andere occasie wagen op benzine. Het ironische van de hele zaak is dat de meest vervuilende oude wagens nu niet meer omgebouwd worden omdat de kostprijs voor het ombouwen niet in verhouding is tot de kostprijs van de wagen. Alle oude installaties, technisch perfect in orde moeten naar de schroothoop en er is geen 2e handse gekeurde installatie op de markt. Een overheid die om de paar jaar de wetgeving omgooit, verhindert dat burgers nog een investering op iets langere termijn wensen te maken.

Cataclysme
31 maart 2004, 18:05
Onze overheid wil het gebruik van "eenmalige plastic verpakkingen" met haar nieuwe maatregels tegengaan - maar heeft duidelijk NIET overlegd met onze grootste drankenfabrikant......
Het volgende stond vandaag op een Nederlands forum :


Aankomende zomer krijgt Nederland te maken met bier in plastic flessen. Woensdag maakte de bierbrouwer Interbrew bekend dat het biermerk Dommelsch in plastic flessen van een halve liter op de markt zal gaan komen. Naar verwachting zullen ook andere bierbrouwers volgen.

Interbrew begon eerder in Oost-Europa met plastic flessen. Nu is ook West-Europa aan de beurt. Volgens de supermarktdeskundige, G. Rutte, heeft dit initiatief potentie. "Er zit geen statiegeld op de fles. Het is makkelijk op het strand en bij festivals. Bovendien is het een mooie nieuwe ontwikkeling in de kwakkelende biermarkt”, aldus Rutte.

Rutte hoopt dat dit door de consument wordt geaccepteerd. "Bij de introductie van de frisdrank in petflessen dacht iedereen in de supermarktbranche dat het niets zou worden. Maar het blijkt een enorm succes. Voor supermarkten is het ook handig. Ze kunnen de flessen gewoon doorschuiven."

Volgens Interbrew maakt de baanbrekende technologie het mogelijk om in een kunststoflaag diverse beschermende elementen te verwerken. De kwaliteit en de smaak kan daardoor worden verzekerd. Bovendien is de fles ook hersluitbaar.

Het gaat hier weliswaar om "Nederlands bier" - maar de houding van de Europese fabrikanten en Interbrew is duidelijk : méér plastic - méér wegwerp......
Misschien moet men maar de fabrikanten (waar de winsten zitten....) gaan aanpakken i.p.v. voortdurend de gewone burgers te ringeloren.

Overigens wil ik de groene BourgeoisBohemiens er ook 'ns op wijzen dat het ARME deel van de bevolking doorgaans haar boodschappen in Aldi en Lidl doet - de meeste "goedkopere" producten van deze winkels zitten verpakt in "brick" en plastic !
De milieuvoorstellen van Groen!/Agalev waren/zijn doorgaans DODELIJK voor de reeds lege portemonnee van de minderbegoede consument..... (zie vuilniszakken van 1.25 euro....).
Geen wonder - de doorsnee groene politicus/ca koopt ZIJN/HAAR boodschappen wellicht in de (peperdure !) bio-winkel en heeft kennelijk absoluut GEEN benul van wat een LAAG inkomen wérkelijk betekent.....

"Let them eat cake..." :evil:

Dat zal "men" wellicht weer in alle toonaarden ontkennen....maar d�*t zijn we inmiddels OOK al gewoon van deze m.a.-partij..... :roll:

Cata. 8)

Tinne Van der Straeten
1 april 2004, 10:34
ik ben het ondertss al gewoon om als groene politicus om het even wat naar je hoofd te krijgen. iemand er al eens bij stil gestaan dat wij ook gewoon mensen zijn? als je me zou tegenkomen op café gewoon zou je me misschien gewoon ok vinden, als me zou tegenkomen als groen!e is dat al voldoende om om het even wat naar je hoofd geslingerd te krijgen.

soit ten gronde.

het is niet juist om herbruikbaar gelijk te stellen aan glas. momenteel is dat zo, maar in de wet staat niet dat glazen verpakkingen goedkoper worden, wel dat herbruikbare verpakkingen goedkoper worden.

in Ndl is er een systeem van ecoboni, en wat zie je, dat spa bijvoorbeeld in Ndl herbruikbare pet gebruikt, minder zwaar dan de glazen fles, en milieuvriendelijk. Diezelfde spa gebruikt die herbruikbare pet hier niet, wsl omdat er hier tot kort geen systeem was van ecoboni. Het is zoals met zoveel, je hebt bepaalde stimuli nodig om er iets door te krijgen. De ecoboniwet zal er voor zorgen dat bedrijven nu op zoek gaan om hun glazen fles te vervangen door iets anders dat ook milieuvriendelijk is, en goedkoper. DAt bestaat, kijk maar naar Ndl.

Over de sector ga ik je met klem tegenspreken. Een collega van mij die voor magda en jef de ecoboni heeft opgevolgd bevestigt dat vorig jaar de sector wel degelijk klaar was op enkelen na. en de welke dan nog: de grotere. maar de "gewonen" die waren wel degelijk klaar.

de ecoboniwet is goed voor de consument, en met herbruikbare pet ook de aldi&lidl consument
groeten
tinne[/url]

FallenByTheHand
1 april 2004, 11:41
ik ben het ondertss al gewoon om als groene politicus om het even wat naar je hoofd te krijgen. iemand er al eens bij stil gestaan dat wij ook gewoon mensen zijn? als je me zou tegenkomen op café gewoon zou je me misschien gewoon ok vinden, als me zou tegenkomen als groen!e is dat al voldoende om om het even wat naar je hoofd geslingerd te krijgen.


voor andere mensen gaat dat wellicht op. Ik daarentegen kan evenveel tegen het hoofd smijten van een groene, een sociaal-democraat, een vld'er of een cd&v'er.

Tinne Van der Straeten
1 april 2004, 12:02
ja maar dan wordt het wel tof :-))) want dan heet dat: een debat!
groetjes, Tinne

SB1234
1 april 2004, 12:04
Doen jullie dat zelf dan niet wanneer het over het Vlaams Blok gaat?

wie zonder zonde is.....

Tinne Van der Straeten
1 april 2004, 13:05
nee, of althans ik niet. ik probeer altijd te discussieren met argumenten. aan vooringenomenheid heeft niemand iets he
Tinne

Cataclysme
1 april 2004, 15:44
Nee, maar aan échte argumenten wel - en aan jouw reacties kan ik soms nauwelijks afleiden op wiens uitspraken je nu eigenlijk reageert.

Soit, ten gronde.... :


het is niet juist om herbruikbaar gelijk te stellen aan glas. momenteel is dat zo, maar in de wet staat niet dat glazen verpakkingen goedkoper worden, wel dat herbruikbare verpakkingen goedkoper worden.


Heb ik ook nergens beweerd.


in Ndl is er een systeem van ecoboni, en wat zie je, dat spa bijvoorbeeld in Ndl herbruikbare pet gebruikt, minder zwaar dan de glazen fles, en milieuvriendelijk. Diezelfde spa gebruikt die herbruikbare pet hier niet, wsl omdat er hier tot kort geen systeem was van ecoboni. Het is zoals met zoveel, je hebt bepaalde stimuli nodig om er iets door te krijgen. De ecoboniwet zal er voor zorgen dat bedrijven nu op zoek gaan om hun glazen fles te vervangen door iets anders dat ook milieuvriendelijk is, en goedkoper. DAt bestaat, kijk maar naar Ndl.


Het persbericht over Interbrew toonde DUIDELIJK aan, dat de grote bedrijven die zich op de Nederlandse markt richten momenteel duidelijk LAK hebben aan milieuvriendelijke verpakkingen - de introduktie van een NIEUWE éénmalige plastic bierverpakking in Nl. spreekt boekdelen....
Interbrew spreekt in verband hiermee overigens zeer duidelijk van een nieuwe "op West -Europa" gerichte aanpak

Je gebruikt geen "argument" door er 1 te negeren.....

de ecoboniwet is goed voor de consument, en met herbruikbare pet ook de aldi&lidl consument

Kijk, dat is nu precies wat mij zo hindert aan Groen!-politici : je gaat niet echt in op argumenten, zeilt er gewoon losjes overheen (na éérst snel in een "slachtofferrol" als "onbegrepen politica" gekropen te zijn....) en herhaalt uiteindelijk gewoon je eigen "groene" (?) slogan....
De - doorgaans buitenlandse - bedrijven die aan Aldi en Lidl leveren gaan HUN beleid niet veranderen (en "herbruikbare pet" invoeren....) zolang zij niet ZELF rechtstreeks aangepakt worden - het enige wat er zal veranderen is dat de prijzen in Aldi en Lidl serieus gaan stijgen en de minderbegoede burger is daar hoe dan ook de dupe van.
DAT is de harde REALITEIT voor heel veel mensen - maar daar hebben Groen! -politici gewoon geen oren naar - zij reageren liever met dooddoeners of fictieve uitgangspunten en ontkennen/negeren hardnekkig de daadwerkelijke impact van hun bedenksels op de armere bevolkingsgroep.

D�*�*rom noem ik jullie dan ook BB's - Bourgeois-Bohemiens - jullie tonen geen enkele oprechte (!) affiniteit met net die bevolkingsgroep die jullie het meest zouden moeten beschermen tegen een verdere devaluatie van hun koopkracht.
Jullie "progressiviteit" is die van mensen die zich nooit moeten afvragen hoe ze de volgende maand weer door zullen komen.... :roll:

Overigens - interessant detail : de sector heeft net laten weten dat de "herbruikbare" flessen 2 maal zo zwaar wegen als de gewone plastic flessen - m.a.w. het milieuvriendelijk" effect ervan wordt aanzienlijk gecounterd door de veel hogere transportprijs en het daaraan verbonden hogere benzineverbruik....

Tot slot : wie een politieke rol wil spelen en mensen dicteren hoe ze met milieu en portemonnee moeten omspringen - moet rekenen op tegenwind.
Wie bovendien grote groepen mensen systematisch negeert of VOORTDUREND afscheept met zéér simplistische ontkenningen - maakt zich ronduit onpopulair....
Wie dan de schuld daarvoor weer voortdurend bij "derden" en "onbegrip" legt - maakt zich uiteindelijk onsterfelijk belachelijk.

D�*t is de reden waardoor jullie al zovéél aan populariteit ingeboet hebben, jullie worden gewoon afgerekend op jullie intellectuele oneerlijkheid.
Het enige wat het échte groene gedachtengoed (!) nog kan redden is een NIEUWE partij met NIEUWE vaandeldragers en een véél hogere kwaliteit aan thinktanks en ideologen.

Misschien dat ik daar ooit nog 'ns op zal stemmen - maar op Groen!/Agalev in elk geval "Nimmer meer"..... :twisted:



Cata. 8)

Tinne Van der Straeten
1 april 2004, 16:04
wat jij zegt is economisch onzin.
stel er komt wet die zegt: vanaf nu moeten alle producenten die niet herbruikbare verpakkingen produceren xxx EUR taks (!) betalen.
Wat gaat er gebeuren: de producent verrekent dat door in zijn niet herbruikbare verpakking, die wordt een pak duurder, en vooral de lidl en aldi klant wordt slachtoffer.

Wat gebeurt er vervolgens wsl: de glazen fles wordt in verhouding goedkoper (omdat de petfles verduurd is) en zal aantrekkelijker worden, wordt massaler gekocht.

Ecoboni heeft hetzelfde effect maar vertrekt van een andere logica.
De herbruikbare verpakking wordt in prijs verlaagt voor de consument, wordt aantrekkerlijk, wordt meer gekocht, industrie gaat op zoek naar goede alternatieven (die bestaan). De petfles wordt dus in absolute cijfers niet duurder, maar er bestaat een goedkoper alternatief.

De bedoeling van milieuheffingen is net om regulerend op te treden: het gedrag veranderen. Wat jij zegt is niets anders dan ik zeg. Alleen geloof ik niet dat je zomaar het geld kan gaan halen bij de producenten want die wentelen de kosten af en dus wordt de consument slachtoffer.

Anderzijds is het systeem van ecoboni echt wel zeer sterkt teruggeschroefd, wat zeer spijtig is, omdat het niet meer het gewenste effect gaat hebben. Die teruggschroeving kwam er door de huidige regering, niet door ons!

Jij geeft het voorbeeld van Interbrew, ik van Spa die wel herbruikbare pet gebruiken. Wat zeg je daarvan?

Over dicteren hoe met milieu omgaan etc. Kijk, jij gaat om met het milieu zoals jij dat wilt. WIj zeggen alleen dat we mensen die groene keuzes willen maken, dat we die willen stimuleren.
Ecoboni is 1 voorbeeld
De kyotopremie een ander (5000 EUR om je huis energiezuinig te maken)

Voor de rest zijn er ook nog tal van andere zaken mogelijk, zoals bijvoorbeeld de BTW verlaging voor producten die sociale en ecologische criteria respecteren
groet,
Tinne