PDA

View Full Version : Looncorrecties in Nederland?


Steben
5 mei 2008, 15:31
in België is er de (gezondheids)index. Lonen worden vergelijken met de index (prijzenpeil).

Hoe worden de lonen gecorrigeerd in Nederland?

liberalist_NL
5 mei 2008, 15:38
in België is er de (gezondheids)index. Lonen worden vergelijken met de index (prijzenpeil).

Hoe worden de lonen gecorrigeerd in Nederland?

In Nederland bestaat een overlegstructuur. Werkgevers en vakbonden maken elke paar jaar een CAO (Collectieve Arbeidsovereenkomst) waarin staat hoeveel loonstijging en welke arbeidsvoorwaarden gelden voor die bedrijfstak/beroepsgroep. Voor de loonstijging wordt gekeken naar de verhouding van de prijsstijging, de verandering van de arbeidsinkomensquote en de stijging van de arbeidsproductiviteit (de loonruimte dus). Dit systeem zorgt als het ware voor een redelijk stabiele groei van de economie en de welvaart.

Steben
5 mei 2008, 15:55
In Nederland bestaat een overlegstructuur. Werkgevers en vakbonden maken elke paar jaar een CAO (Collectieve Arbeidsovereenkomst) waarin staat hoeveel loonstijging en welke arbeidsvoorwaarden gelden voor die bedrijfstak/beroepsgroep. Voor de loonstijging wordt gekeken naar de verhouding van de prijsstijging, de verandering van de arbeidsinkomensquote en de stijging van de arbeidsproductiviteit (de loonruimte dus). Dit systeem zorgt als het ware voor een redelijk stabiele groei van de economie en de welvaart.

Nu ja, dit bestaat ook in België uiteraard, maar anders. De index is een instrument binnenin dat overleg (privaat), maar in de ambtenarij (overheidsbaan) bepaalt de "index" rechtsreeks de looncorrecties.

Mag ik aannemen dat er in Nederland geen verschil bestaat tussen privé- en overheidsbanen?

liberalist_NL
5 mei 2008, 16:05
Nu ja, dit bestaat ook in België uiteraard, maar anders. De index is een instrument binnenin dat overleg (privaat), maar in de ambtenarij (overheidsbaan) bepaalt de "index" rechtsreeks de looncorrecties.

Mag ik aannemen dat er in Nederland geen verschil bestaat tussen privé- en overheidsbanen?

Dat klopt, natuurlijk is de overheid wel een soort ander overlegpartner dan een private onderneming, maar de CAO's moeten hoe dan ook door de minister van Binnenlandse zaken (geloof ik) bindend worden verklaard.

Laatst weer tumult rond de Politievakbonden en de overheid over een nieuwe CAO: http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2008/2/15/150208_politiebonden.html

Percalion
5 mei 2008, 16:16
België is overigens één van de enige landen ter wereld waar 'n systeem van automatische indexering bestaat.

Steben
5 mei 2008, 16:22
Er wordt daar vast nogal kregelig over gedaan binnen vakbondskringen in België.
Maar waarom?

Onlangs kwam Leterme in het nieuws na het NL-BE overleg.
Die zei iets in deze aard (ik weet niet precies meer) "er is in Nederland ook een sterke traditie van sociale loonbepaling, maar anders dan met een index"
Wat bedoelt die man nu?
CAO's bestaan immers "hier" én "daar".

liberalist_NL
5 mei 2008, 16:22
België is overigens één van de enige landen ter wereld waar 'n systeem van automatische indexering bestaat.

En, werkt dat? Op wat voor manier wordt ervoor gezorgd dat het verschil in loon tussen banen in het bedrijfsleven en bij de overheid redelijk tot elkaar in verhouding blijven?

Steben
5 mei 2008, 16:25
En, werkt dat? Op wat voor manier wordt ervoor gezorgd dat het verschil in loon tussen banen in het bedrijfsleven en bij de overheid redelijk tot elkaar in verhouding blijven?

Ha! Ik weet in elk geval dat men in overheidsbedrijven nogal graag statutaire ambtenaren vervangen door contractuele.

Percalion
5 mei 2008, 16:25
En, werkt dat? Op wat voor manier wordt ervoor gezorgd dat het verschil in loon tussen banen in het bedrijfsleven en bij de overheid redelijk tot elkaar in verhouding blijven?

Hoe dat bij de overheid zit, weet ik niet; wat ik bedoelde is dat het Belgische systeem van loonindexering (de indexering van lonen in de privé-sector is in België ook vrij dwingend) uniek is in de wereld. Aangezien zelfs in onze buurlanden dat systeem niet bestaat, is het dan ook moeilijk te begrijpen waarom vakbonden in België daar zo verkrampt aan vasthouden.

liberalist_NL
5 mei 2008, 16:27
Er wordt daar vast nogal kregelig over gedaan binnen vakbondskringen in België.
Maar waarom?

Onlangs kwam Leterme in het nieuws na het NL-BE overleg.
Die zei iets in deze aard (ik weet niet precies meer) "er is in Nederland ook een sterke traditie van sociale loonbepaling, maar anders dan met een index"
Wat bedoelt die man nu?
CAO's bestaan immers "hier" én "daar".

Ik denk dat hij bedoelt dat in Nederland er naast loonstijging, ook vaak sprake was van ''secundaire arbeidsvoorwaarden'' in CAO's. Ik weet niet hoe dit in België zit, maar in Nederland is het al heel lang zo dat de werkgever mee moet betalen aan de pensioenen, de zorgverzekering, de kinderopvang, enz... van de werknemer. Het is ook heel vaak zo dat i.p.v. extra loonstijging, men extra secundaire arbeidsvoorwaarden in de plaats krijgt.

AdrianHealey
5 mei 2008, 16:50
En, werkt dat? Op wat voor manier wordt ervoor gezorgd dat het verschil in loon tussen banen in het bedrijfsleven en bij de overheid redelijk tot elkaar in verhouding blijven?

Ze zorgen ervoor dat die bij de overheid veel te veel verdienen en gaan dan wenen om de lonen in de privé omhoog te krijgen.

En niemand vraagt zich af van waar de hoge werkloosheidcijfers komen.

liberalist_NL
5 mei 2008, 17:14
Ze zorgen ervoor dat die bij de overheid veel te veel verdienen en gaan dan wenen om de lonen in de privé omhoog te krijgen.

En niemand vraagt zich af van waar de hoge werkloosheidcijfers komen.

In Nederland is nu precies het tegenovergestelde aan de gang. De overheid loopt qua lonen achter bij het bedrijfsleven. Een van de redenen dat er een groot lerarentekort is in het staatsgesubsidieerde onderwijs; Steeds meer leerkrachten kiezen voor het privé-onderwijs, omdat daar de lonen veel hoger liggen.