PDA

View Full Version : kartel? of toch maar niet? of nog een andere samenwerking?


vryko
15 maart 2004, 18:32
Een kartel zoals SP.A-Spirit of CD&V-NVA zou voor het groene gedachtengoed niet een al te grote vooruitgang zijn. Vooral omdat je op die manier toch min of meer afhankelijk wordt van de grote kartelpartner. Toch is het voor groen! belangrijk om de groene stem duidelijk te laten horen, iets wat met de huidige situatie niet altijd even doenbaar is. Zeker met de kiesdrempel zitten jullie in een moeilijke situatie.
Voor de vlaamse verkiezingen zijn de peilingen al goed, en zal vermoedelijk die drempel wel gehaald worden. Een partij met voornamelijk het groene gedachtengoed zal mijnens inziens altijd tussen de 5 en de 10% schommelen. Wat natuurlijk betekend dat een kleine tegenslag genoeg kan zijn om onder de kiesdrempel te geraken. Wat natuurlijk een groot risico inhoud, want dat houdt dan in dat het groene gedachtengoed niet meer vertegenwoordigt wordt dat niveau.
Is het dan niet beter om enige zekerheid te voorzien. Kartel met andere kleine partij? kartel onder zeer strikte voorwaarden met SP.A zodat het zelfs realistisch wordt om ooit terug in de coalitie te geraken?

Tinne Van der Straeten
15 maart 2004, 18:53
hoi vryko
goh. het is natuurlijk wel zo dat het kartel spa-spirit wel bewijst dat het bijzonder moeilijk is om je eigenhied te bewaren. spirit is in het kartel gestapt met stricte voorwaarden: eigen fractie nadien etc etc. maar ja, dat is er wel nooit van gekomen.

citaat van Nelly Maes van Spirit over fauzaya talhaoui:

(de keuze voor talhauoi) heeft wellicht met de stevaertstrategie te maken: stevaert doet er met het spa spirit kartel alles aan om een deel van het groene kiezerskorps binnen te halen, en spirit moet daar blijkbaar zijn deel in doen. (...) de tijden veranderen, zeker? Spirit wordt voor veel aanhangers minder herkenbaar.

Al die kartels is er eignelijk om te doen om de grootste te worden. Natuurlijk wil iedereen groot worden, maar wij willen niet per sé de grootste worden. Wel groot genoeg om onze stem te laten horen!
groetjes
Tinne

tool2kil
15 maart 2004, 20:29
Vriendin van me werkt voor Spirit, en zij bezweert me toch altijd dat Spirit echt wel zijn zegje mag doen binnenskamers. Alleen zien we daar niks van als buitenstaander. Wel eerlijk gezegd zou ik niet kunnen zeggen waar spirit nu eigenlijk voor staat. Ze zijn niet meer dan een beetje suiker in een grote tas koffie: je ziet het niet en je proeft het nauwelijks.

vryko
16 maart 2004, 10:38
hoi vryko
goh. het is natuurlijk wel zo dat het kartel spa-spirit wel bewijst dat het bijzonder moeilijk is om je eigenhied te bewaren. spirit is in het kartel gestapt met stricte voorwaarden: eigen fractie nadien etc etc. maar ja, dat is er wel nooit van gekomen.

citaat van Nelly Maes van Spirit over fauzaya talhaoui:

(de keuze voor talhauoi) heeft wellicht met de stevaertstrategie te maken: stevaert doet er met het spa spirit kartel alles aan om een deel van het groene kiezerskorps binnen te halen, en spirit moet daar blijkbaar zijn deel in doen. (...) de tijden veranderen, zeker? Spirit wordt voor veel aanhangers minder herkenbaar.

Al die kartels is er eignelijk om te doen om de grootste te worden. Natuurlijk wil iedereen groot worden, maar wij willen niet per sé de grootste worden. Wel groot genoeg om onze stem te laten horen!
groetjes
Tinne

dat is net mijn punt, er is niet veel zekerheid dat je je stem kan laten horen zonder kartel of andere vorm van samenwerking

groenejongen
17 maart 2004, 00:10
Ik kan trouwens beamen dat je in een kartel wél een eigen fractie en gedachtengang kan volgen, dat je in een kartel wél groene realisaties kan halen.
Groen! Hasselt bewijst dit nu al 7 jaar lang, we zijn er zelfs in geslaagd om een Vlaams Blokker ontslag te laten nemen omdat Hasselt nu eenmaal goed bestuurd wordt.

Ik vraag me af hoeveel goede mensen Groen! nog wil opofferen om ten alle prijze solo slim te spelen.

Dieter

Tinne Van der Straeten
17 maart 2004, 17:52
ja groen! hassel bewijst dat
spa!ga in brussel (kartel) bewijst dat je ook zonder eigen fractie verder kan gaan, maar dat het niet even makkelijk is
spirit bewijst dat het niet zo makkelijk kan

welke keuze je ook maakt, ik vind dieter, dat mensen elkaars keuzes moeten respecteren.
de keuze van groen! om onafhankelijk naar de kiezer gaan is ingegeven owv

mensen die Groen! kiezen omdat we wezenlijk verschillen van de andere partijen (langetermijndenken)
mensen die ook aan progressieve zijde een keuze willen (op wie kan je stemmen in het kartellandschap als je tegen fiscale amnestie bent)
...
...
Tinne

groenejongen
20 maart 2004, 19:25
Ja Tinne maar...

de keuze van Groen! Limburg om toch in kartel te gaan werd niet gerespecteerd op een nationaal congres, waar tegen eerder gemaakte afspraken in de partijleiding geen duidelijk standpunt in nam.
Maar dat zijn oude koeien niet waar...

Ik zelf ben ook tegen de fiscale amenstie, ik heb er zelf nog actie tegen gevoerd samen met Johan Hamels, maar toch zal ik deze keer niet op Groen! stemmen.

Tinne Van der Straeten
20 maart 2004, 19:28
het is aaan het congres om zich uit te spreken. dat is basisdemocratie, voor groen! nogal belangrijk...
tinne

groenejongen
20 maart 2004, 19:32
Je kan je natuurlijk afvragen welke basis dan het belangrijkste is... De basis die campagne zal moeten gaan voeren en soms niet in staat is om naar een congres te gaan dat kilometers van hun thuisbasis gehouden wordt, of de nationale basis die dan zal beslissen over wat die andere basis zal moeten gaan doen bij de verkiezingen...

Tinne Van der Straeten
20 maart 2004, 19:35
ik ben eerder het type dat zich neerlegt bij genomen beslissingen ook al heb ik het er moeilijk mee.

groenejongen
20 maart 2004, 19:41
Ik ook, ik leg me neer bij de beslissing van de Limburgse ledenvergadering én van het Limburgse partijbestuur.
Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk :wink: