PDA

View Full Version : Is Groen! selectief inzake "harde aanpak"?


Guderian
16 maart 2004, 15:18
Beste,

Enige tijd geleden woonde ik een debat bij waar ondermeer een vertegenwoordiger van uw partij aan deelnam. Iemand van het Vlaams Blok merkte vanuit het publiek op dat ook Groen! voorstander is van de hoge boetes en strenge aanpak van verkeersovertredingen.

De man voegde daar aan toe dat links -waaronder Groen!- blijkbaar wel gelooft dat een harde aanpak van wetsovertredingen in het verkeer helpt, maar dit niet gelooft als het om andere vormen van criminaliteit gaat en daar eerder de preventie-zijde wordt gekozen. Waarom?

Uw partijgenoot kon daar geen antwoord op geven, het publiek begon te applaudisseren voor de VB'er uit het publiek. Ik had graag uw antwoord daarop vernomen?

Tinne Van der Straeten
17 maart 2004, 18:13
Beste,

Enige tijd geleden woonde ik een debat bij waar ondermeer een vertegenwoordiger van uw partij aan deelnam. Iemand van het Vlaams Blok merkte vanuit het publiek op dat ook Groen! voorstander is van de hoge boetes en strenge aanpak van verkeersovertredingen.

De man voegde daar aan toe dat links -waaronder Groen!- blijkbaar wel gelooft dat een harde aanpak van wetsovertredingen in het verkeer helpt, maar dit niet gelooft als het om andere vormen van criminaliteit gaat en daar eerder de preventie-zijde wordt gekozen. Waarom?

Uw partijgenoot kon daar geen antwoord op geven, het publiek begon te applaudisseren voor de VB'er uit het publiek. Ik had graag uw antwoord daarop vernomen?

Hallo,
wij zijn niet tegen een repressief beleid, wel tegen een onnauwkeurig nultolerantiebeleid.
hm. hele mond vol.
dus.

Ten eerste moet blauw meer op straat. Ik zie ze teweing, maar ik redeneer nu vanuit mijn brusselse bril. Brussle heeft meer politieagenten per inwoner dan NY. Waar zitten die.
Als blauw meer op straat komt gaat er al minder gebeuren. In Brussel bijvoobeeld aan het anneessensplein worden geen voetpatrouilles meer gedaan en de onleefbaarheid gaat omhoog.

Maar een agent is meer dan een blauwe repressieve jongen. Ik geloof ook in wijkagenten die de buurt kennen of leren kennen en zo aan preventie kunnen doen.
Ik geloof ook dat andere mensen (stadswachters etc etc) dat kunnen.

Ik verwacht van de politie dat ze efficiƫnt en performant is (veel dingen kunnen ook administratief afgehandeld worden)

En geloof ik ook in de juiste straf voor de juiste misdaad. Veel jongeren zouden een alternatieve strf moeten kunnen krijgen (dan hebben ze ook geen strafblad), maar ik weet ook wel dat je niet alles alterantief kan besprengen. Je moet echt wel streng zijn waar het ook echt nodig is. Anders krijg je nooit authoriteit en respect.

In NY is er een zerotolerantiebeleid en ze hebben dat daar gekoppeld aan een sociaal beleid (preventie, ...) Daar heeft het goed gewerkt. Daarom kan het ene voor mij niet zonder het andere

groetjes
tinne