PDA

View Full Version : Strips van Peter De Smet (hij rust in vrede)


BigF
20 mei 2008, 13:29
Daar ben ik de laatste weken serieus van onder de indruk geraakt.
Vooral De Generaal (tok) kan mijn goedkeuring wegdragen.
Een pointe zo doorzichtig als een glas lucht, maar tekstueel zo vreselijk goed dat ik er mee blijf lachen.

Nog mensen die de strips van Peter De Smet kunnen smaken (of kennen)?

Of nog beter; nog mensen die er strips van hebben en die die liever van de hand willen doen?
Let me know!

BigF
20 mei 2008, 15:13
Niet echt veel animo precies...

Soit, enkele voorbeelden (in de hoop dat er toch links of rechts nog een belletje gaat rinkelen)

De Generaal
http://img329.imageshack.us/img329/4178/strip19834of8.jpg

Joris P.K.
http://img329.imageshack.us/img329/2098/strip18583ec8.jpg

Lodewijk
http://img294.imageshack.us/img294/4610/strip29673zu1.jpg

Viva Zapapa
http://img294.imageshack.us/img294/9988/strip20368nv9.jpg

Het Hopmysterie (nee Dronkoers, niet het TripelHopmysterie)
http://img222.imageshack.us/img222/9025/strip22906mu5.jpg

De avonturen in Diamantland
http://img397.imageshack.us/img397/9973/strip17763wn6.jpg

En nog wat anderen zoals 'Kareltje Zorgdrager', 'Anna Tommy', 'Pieter Pienter' en nog wat.

Niemand?
:cry:

Dronkoers
20 mei 2008, 15:14
Zegt me niks ;-)

Had je iets anders verwacht trouwens? ;-)

BigF
20 mei 2008, 15:23
Zegt me niks ;-)

Had je iets anders verwacht trouwens? ;-)
Niet direct nee.
Te weinig alcohol in deze strips vrees ik.

Ken je Joop Klepzeiker?
Dat is wslk al iets meer in jou richting.

Dronkoers
20 mei 2008, 15:27
Nee, maar dat begint wel al beter te klinken ;-)

Dr. Strangelove
20 mei 2008, 15:29
De Generaal is fantastisch (tok) ! Ik moet daar nog ergens 2 albums van liggen hebben.

Joost Klepzeiker vind ik ook geestig.
Maar de beste huidige Nederlandse gag-strip is Dirk-Jan vind ik persoonlijk.

Hertog van Gelre
20 mei 2008, 15:33
Daar ben ik de laatste weken serieus van onder de indruk geraakt.
Vooral De Generaal (tok) kan mijn goedkeuring wegdragen.
Een pointe zo doorzichtig als een glas lucht, maar tekstueel zo vreselijk goed dat ik er mee blijf lachen.

Nog mensen die de strips van Peter De Smet kunnen smaken (of kennen)?

Of nog beter; nog mensen die er strips van hebben en die die liever van de hand willen doen?
Let me know!
Is Peter de Smet overleden?

De Generaal verscheen altijd in de Pep en de Eppo. Ik heb de albums liggen maar die doe ik niet weg. Sorry BigF.

Zwartengeel
20 mei 2008, 17:39
Zegt me niks ;-)

Had je iets anders verwacht trouwens? ;-)

Hier, dit is misschien een strip voor jou:

33350

Dronkoers
20 mei 2008, 17:44
Hier, dit is misschien een strip voor jou:

33350

:-D

MaGNiFiCaT
20 mei 2008, 17:47
Daar ben ik de laatste weken serieus van onder de indruk geraakt.
Vooral De Generaal (tok) kan mijn goedkeuring wegdragen.
Een pointe zo doorzichtig als een glas lucht, maar tekstueel zo vreselijk goed dat ik er mee blijf lachen.

Nog mensen die de strips van Peter De Smet kunnen smaken (of kennen)?

Of nog beter; nog mensen die er strips van hebben en die die liever van de hand willen doen?
Let me know!

Wie is Peter De Smedt?? I never heard of him.............................:|

MaGNiFiCaT
20 mei 2008, 17:48
Trouwens, ik lees geen strips. Als kind wel Tintin en Asterix ofzo, maar nu toch niet meer...........:-o.

Burkide
20 mei 2008, 17:49
Trouwens, ik lees geen strips. Als kind wel Tintin en Asterix ofzo, maar nu toch niet meer...........:-o.

Tsss... Sommige strips zijn ook voor volwassenen de moeite waard, hoor. Astérix behoort trouwens tot die categorie, maar ook de Mausen onder ons.

kiko
20 mei 2008, 17:50
De Generaal heb ik ook nog gelezen, en ik heb me er perfect mee geamuseerd. Vooral die agent vond ik hilarisch.

Hij was absoluut een talent. Geen Franquin of Uderzo uiteraard, maar zijn combinatie van slapstick humor, situatiehumor en droge humor werkte wat mij betreft uitstekend.

MaGNiFiCaT
20 mei 2008, 18:08
Tsss... Sommige strips zijn ook voor volwassenen de moeite waard, hoor. Astérix behoort trouwens tot die categorie, maar ook de Mausen onder ons.

Ik heb nog iemand tegengekomen die als volwassene ook nog strips las.:-o Van die lelijke beesten en gigantische machinegeweren, robots, ruimtewezens. Echt gruwelijk. Hoe sommige mensen daar kunnen in op gaan, en zelfs bereid zijn daar veel voor te betalen (want het waren nog dure strips zoals hij zei), ik begrijp het niet.:?

Dronkoers
20 mei 2008, 18:11
Ik heb nog iemand tegengekomen die als volwassene ook nog strips las.:-o Van die lelijke beesten en gigantische machinegeweren, robots, ruimtewezens. Echt gruwelijk. Hoe sommige mensen daar kunnen in op gaan, en zelfs bereid zijn daar veel voor te betalen (want het waren nog dure strips zoals hij zei), ik begrijp het niet.:?

Nog nooit gehoord van... hum... +18 strips? ;-)

BigF
20 mei 2008, 18:12
Is Peter de Smet overleden?
Ja en al een hele tijd geleden zelfs.
6 januari 2003 was een zwarte dag voor de stripwereld.

De Generaal verscheen altijd in de Pep en de Eppo. Ik heb de albums liggen maar die doe ik niet weg. Sorry BigF.
Jammer, maar ik kan u geen ongelijk geven.
Ik doe de mijne ook niet weg.
;-)

BigF
20 mei 2008, 18:13
Wie is Peter De Smedt?? I never heard of him.............................:|
Nu wel dus.

MaGNiFiCaT
20 mei 2008, 18:13
Nog nooit gehoord van... hum... +18 strips? ;-)

Ik heb geen tijd om strips te lezen: het leidt je tot niets, het brengt niets op.....................:|

MaGNiFiCaT
20 mei 2008, 18:15
Nu wel dus.

mja, t'is maar een naam zoals er zovele namen zijn..... en hoe oud is hij geworden? (heb geen zin om op google te surfen.....)

BigF
20 mei 2008, 18:18
Ik heb nog iemand tegengekomen die als volwassene ook nog strips las.:-o Van die lelijke beesten en gigantische machinegeweren, robots, ruimtewezens. Echt gruwelijk. Hoe sommige mensen daar kunnen in op gaan, en zelfs bereid zijn daar veel voor te betalen (want het waren nog dure strips zoals hij zei), ik begrijp het niet.:?
Begrijp je wel dat er mensen naar films met lelijke beesten en gigantische machinegeweren kijken? Of boeken lezen waar die dingen in voorkomen?
Zo ja; waarom kan dat dan in een strip niet?
Zo nee; ieder amuseert zich op zijn manier eh?

En dure strips? Ja, soms zijn ze wel duur. Ik betaal soms ook meer dan genoeg voor een strip maar dat is steeds in de wetenschap dat die dingen hun prijs ook behouden (zolang je ze in goede staat bewaart).

Dronkoers
20 mei 2008, 18:18
Ik heb geen tijd om strips te lezen: het leidt je tot niets, het brengt niets op.....................:|

Dat is dus zoals naar Royalty kijken allez :-P

MaGNiFiCaT
20 mei 2008, 18:20
Dat is dus zoals naar Royalty kijken allez :-P

Even stom, of zelfs nog stommer........................................... ....:|

Burkide
20 mei 2008, 18:22
Ik heb nog iemand tegengekomen die als volwassene ook nog strips las.:-o Van die lelijke beesten en gigantische machinegeweren, robots, ruimtewezens. Echt gruwelijk. Hoe sommige mensen daar kunnen in op gaan, en zelfs bereid zijn daar veel voor te betalen (want het waren nog dure strips zoals hij zei), ik begrijp het niet.:?

Ok, maar ik denk niet dat die beschrijving opgaat voor Maus of de Cités Obscures voldoen aan die beschrijving ;-)

kiko
20 mei 2008, 18:22
Ik heb nog iemand tegengekomen die als volwassene ook nog strips las
Meen je dat nu echt ? Nu sla je echt een flater hoor.

Je beseft toch dat er een grote markt is voor de strips voor volwassenen ? En daar bedoel ik niet de erotische strips, maar tja, de volwassen strips.

Of denk je dat onderstaande grafische roman geschikt is voor kinderen of pubers ?

MaGNiFiCaT
20 mei 2008, 18:23
Begrijp je wel dat er mensen naar films met lelijke beesten en gigantische machinegeweren kijken? Of boeken lezen waar die dingen in voorkomen?
Zo ja; waarom kan dat dan in een strip niet?
Zo nee; ieder amuseert zich op zijn manier eh?

En dure strips? Ja, soms zijn ze wel duur. Ik betaal soms ook meer dan genoeg voor een strip maar dat is steeds in de wetenschap dat die dingen hun prijs ook behouden (zolang je ze in goede staat bewaart).

Ja, idd, als je het zelf de moeite waard vindt dan is het de moeite waard.

Jij zou ook enkele van mijn hobby's dom kunnen vinden.;-) Zolang we maar dingen hebben die ons kunnen bezighouden, of ze nu nuttig zijn of niet, maak je voor jezelf wel uit.;-)

BigF
20 mei 2008, 18:25
Ik heb geen tijd om strips te lezen: het leidt je tot niets, het brengt niets op.....................:|
Daar ben ik absoluut niet mee akkoord.
Als strips je tot niets leiden, doen films, boeken, tijdschriften, e.d. dat ook niet.

Ik vind strips lezen ontspannend, het is fijn om een goed verhaal of een goede pointe te zien groeien, het is fijn om iemands tekentalent te bewonderen en mits je een beetje verstandig aankoopt kunnen strips best wel geld opbrengen ook.

Maar ik merk wel dat veel volwassenen iets 'raars' vinden aan andere volwassenen die strips lezen. Al kan ik dat niet begrijpen. Een volwassene die naar Lord of the Rings gaat kijken vindt iedereen normaal, een volwassene die strips leest is een rariteit...

En trouwens; geen tijd om strips te lezen maar wel om u hier in K&K te amuseren? Wat brengt dat dan wel op?
;-)

MaGNiFiCaT
20 mei 2008, 18:26
Meen je dat nu echt ? Nu sla je echt een flater hoor.

Je beseft toch dat er een grote markt is voor de strips voor volwassenen ? En daar bedoel ik niet de erotische strips, maar tja, de volwassen strips.

Of denk je dat onderstaande grafische roman geschikt is voor kinderen of pubers ?

Weet ik wel hoor dat daar een markt voor is. Maar ik prefereer nog altijd het leesboek, maar vééél meer in staat. Waar je de decors in je eigen fantasie opmaakt, die veel interessanter zijn.

Een strip gaat zo rap. Ik zou plegen te zeggen: 'een strip is voor luiaards.............:-);-)

BigF
20 mei 2008, 18:28
Echte 'volwassenen-strips' lees ik overigens niet. Jeremiah is de enige reeks die ik verzamel en die misschien een beetje als volwassenen-strip kan doorgaan, maar verder hou ik meer van dingen als De Generaal, alles van Franquin, Lucky Luke, Nero,...

Ieder zijn meug eh?

Dronkoers
20 mei 2008, 18:28
Ik vind strips maar niks, en leesboeken en films nog vele minder ;-)

Maar hey, ieder zijn hobby eh! ;-)

...voor er hier ene begint over het feit dat zuipen niks opbrengt enzo... ;-)

BigF
20 mei 2008, 18:33
Weet ik wel hoor dat daar een markt voor is. Maar ik prefereer nog altijd het leesboek, maar vééél meer in staat. Waar je de decors in je eigen fantasie opmaakt, die veel interessanter zijn.
Dat heb ik ook lang gedacht, maar ik merk dat er mensen zijn (de goeie striptekenaars) die betere decors e.d. kunnen tekenen dan ik ze kan bedenken. Goei voorbeeld is Franquin, de dingen die hij tekent zou ik zelf nooit kunnen fantaseren. Je kan alle moeite van de wereld doen om een allesvernietigend instrument te bedenken maar je zal merken; de Flaterfoon is onovertroffen in zowel zijn eenvoud als in zijn monsterlijkheid.


Een strip gaat zo rap. Ik zou plegen te zeggen: 'een strip is voor luiaards.............:-);-)
Pak eens een -laat ons zeggen- Blake en Mortimer vast en lees die dan maar eens rap uit.
Je zal zien, dat vergt meer dan een uurtje.

kiko
20 mei 2008, 18:34
Echte 'volwassenen-strips' lees ik overigens niet. Jeremiah is de enige reeks die ik verzamel en die misschien een beetje als volwassenen-strip kan doorgaan, maar verder hou ik meer van dingen als De Generaal, alles van Franquin, Lucky Luke, Nero,...
Jeremiah vind ik een twijfelgeval qua doelgroep.
Ieder zijn meug eh?
Absoluut.

kiko
20 mei 2008, 18:35
Weet ik wel hoor dat daar een markt voor is. Maar ik prefereer nog altijd het leesboek, maar vééél meer in staat. Waar je de decors in je eigen fantasie opmaakt, die veel interessanter zijn.

Een strip gaat zo rap. Ik zou plegen te zeggen: 'een strip is voor luiaards.............:-);-)
Tot zolang je niet zegt dat romans per definitie beter zijn dan strips, is het nog geen oorlog ;-)

BigF
20 mei 2008, 18:36
Jeremiah vind ik een twijfelgeval qua doelgroep.

Ja, kweetet.
Vandaar ook;
die misschien een beetje als volwassenen-strip kan doorgaan

koewachtenaar
20 mei 2008, 18:42
Ik heb nog iemand tegengekomen die als volwassene ook nog strips las.:-o Van die lelijke beesten en gigantische machinegeweren, robots, ruimtewezens. Echt gruwelijk. Hoe sommige mensen daar kunnen in op gaan, en zelfs bereid zijn daar veel voor te betalen (want het waren nog dure strips zoals hij zei), ik begrijp het niet.:?
Ik geniet met volle tuigen van mijn collectie urbanussen anders?

koewachtenaar
20 mei 2008, 18:42
Ik geniet met volle teugen van mijn collectie urbanussen anders?

DaBlacky
20 mei 2008, 18:52
Te weinig alcohol in deze strips vrees ik.

Dan zouden we hem beter "de meesters van de gerst" aanraden...

BigF
20 mei 2008, 19:06
Dan zouden we hem beter "de meesters van de gerst" aanraden...
Heb jij die?
Over een dure reeks gesproken.
Laatst nog mee aan't bieden geweest voor de hele reeks maar afgehaakt bij 150 euro... Uiteindelijk ging de reeks van de hand voor ongeveer 300 euro dacht ik.
't Zijn maar 8 acht boeken eh? Maar praktisch onvindbaar.
En goed.

Weezer
20 mei 2008, 19:07
:cheer: Joris PK :cheer:

BigF
20 mei 2008, 19:13
:cheer: Joris PK :cheer:
Hiese!!
Iemand die Joris PK kent! :cheer:

Er is nog hoop!!

Weezer
20 mei 2008, 19:16
Hiese!!
Iemand die Joris PK kent! :cheer:

Er is nog hoop!!

Ja joh, is wel lang geleden... heb er hier nog een liggen dat ze opgesloten zaten in de burcht van Xobl of zo.

BigF
20 mei 2008, 19:22
Ja joh, is wel lang geleden... heb er hier nog een liggen dat ze opgesloten zaten in de burcht van Xobl of zo.

Van Joris PK heb ik voorlopig enkel "Het toernooi" en dat gaat vooral over een euh... toernooi. En een toverdrankje van Xobl.

Is't er eentje met een zwart-witte kaft?

BigF
20 mei 2008, 19:30
Heb jij die?
Over een dure reeks gesproken.
Laatst nog mee aan't bieden geweest voor de hele reeks maar afgehaakt bij 150 euro... Uiteindelijk ging de reeks van de hand voor ongeveer 300 euro dacht ik.
't Zijn maar 8 acht boeken eh? Maar praktisch onvindbaar.
En goed.
Net nog even gecheckt. De reeks staat er weer op. Nu in aparte veilingen voor elk boek.
Deel acht staat momenteel (op 7 dagen voor het einde!) al op 50 euro...

Daar kan ik veel Generaals voor kopen.

Hertog van Gelre
20 mei 2008, 20:05
http://www.opinieleiders.nl/techlog/images/thee2.jpg
Ken je deze trouwens? Ook zeker niet gek.

BTW Ik heb een originele Tarawa.

BigF
20 mei 2008, 20:20
http://www.opinieleiders.nl/techlog/images/thee2.jpg
Ken je deze trouwens? Ook zeker niet gek.
Nee, die kende ik niet.
Eens in de gaten houden.

BTW Ik heb een originele Tarawa.
Gekocht of 'altijd al gehad'?

Hertog van Gelre
20 mei 2008, 20:37
Nee, die kende ik niet.
Eens in de gaten houden. Uit dezelfde tijd als De Generaal.
Pep had in die tijd veel sterke strips.

Gekocht of 'altijd al gehad'? Tweedehands gekocht, midden jaren zeventig, van een klasgenoot. Eigenlijk per ongeluk.

kiko
20 mei 2008, 20:41
"De Meesters van de Gerst" kost nieuw, per deel, maximum 15 euro. Ze zijn inderdaad niet overal te kopen, om het zacht uit te drukken.

vercetti
20 mei 2008, 20:48
Vergeet zeker ook niet Rovers Van Keizerrijken en Over De Grenzen Van De Tijd :cheer:

Qua Nederlandse strips kan ik zeker Dirk Jan en Fokke&Sukke aanraden. :lol:

DaBlacky
21 mei 2008, 01:53
Heb jij die?
Over een dure reeks gesproken.
Laatst nog mee aan't bieden geweest voor de hele reeks maar afgehaakt bij 150 euro... Uiteindelijk ging de reeks van de hand voor ongeveer 300 euro dacht ik.
't Zijn maar 8 acht boeken eh? Maar praktisch onvindbaar.
En goed.

Ik heb enkel de eerste.

Onvindbaar? Een paar jaar geleden kon ik de hele serie kopen. Maar ik heb ze maar gewoon in de bib gelezen. Zouden die nu uitverkocht zijn? Dan ben ik dus echt wel stom geweest, precies. Dat had me nog dik profijt opgebracht 8O

DaBlacky
21 mei 2008, 01:54
Maar ik wel iemand die de laatste zeven heeft. Dus samen hebben wij de hele reeks... ;)

DaBlacky
21 mei 2008, 01:55
"De Meesters van de Gerst" kost nieuw, per deel, maximum 15 euro. Ze zijn inderdaad niet overal te kopen, om het zacht uit te drukken.

En dan te weten dat ik daar acht of tien euro voor heb betaald...

BigF
21 mei 2008, 07:11
Ik heb enkel de eerste.

Onvindbaar? Een paar jaar geleden kon ik de hele serie kopen. Maar ik heb ze maar gewoon in de bib gelezen. Zouden die nu uitverkocht zijn? Dan ben ik dus echt wel stom geweest, precies. Dat had me nog dik profijt opgebracht 8O
Stom idd.
Maar je kan niet alles op voorhand weten eh?

Ze zijn blijkbaar echt wel compleet uitverkocht en nog niet herdrukt. Het feit dat de eerste druk in een niet al te grote oplage is gedrukt maakt nu dat er de gekste prijzen voor gegeven worden.

En ja, toen die uitkwamen kosten ze maar een 10 a 15 euro. Da's de normale prijs voor een nieuwe hard cover.

Anna List
21 mei 2008, 08:03
Jeroen Janssen
mijn absolute topfavo (als ie in kleur is toch)

http://users.pandora.be/jeroen.janssen/bakame.htm

wie kent hem ?

BigF
21 mei 2008, 12:45
Jeroen Janssen
mijn absolute topfavo (als ie in kleur is toch)

http://users.pandora.be/jeroen.janssen/bakame.htm

wie kent hem ?
Ik alvast niet, maar staat genoteerd.