PDA

View Full Version : de ontsalgvergoeding van ceo's en de toplonen


dirk001
21 mei 2008, 23:28
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/article/detail/283925/2008/05/21/Topman-Belgacom-krijgt-8-miljoen-bij-ontslag.dhtml#reageerTag

Ben ik de enige die hier een probleem mee heeft ?

Kijk ik heb niks tegen een mooie vergoeding voor geleverd werk. Maar dit soort dingen gaat nu toch wel veel en veel te ver wat mij betreft.

Als ze die toplonen nu eens zouden aan een maximum onderwerpen van 1 miljoen euro per jaar en nog 1 miljoen bij ontslag en eventueel nog mogelijkheid voor een bonus van een half miljoen als de persoon in kwestie aantoonbaar goed werk heeft geleverd (en beter dan jan modaal het zou gekund hebben).

Want uiteindelijk is het de consument/belastingbetaler die die lonen betaalt en dus hebben we er alle belang bij dat die lonen niet te hoog liggen.

lombas
21 mei 2008, 23:36
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/article/detail/283925/2008/05/21/Topman-Belgacom-krijgt-8-miljoen-bij-ontslag.dhtml#reageerTag

Ben ik de enige die hier een probleem mee heeft ?

Kijk ik heb niks tegen een mooie vergoeding voor geleverd werk. Maar dit soort dingen gaat nu toch wel veel en veel te ver wat mij betreft.

Als ze die toplonen nu eens zouden aan een maximum onderwerpen van 1 miljoen euro per jaar en nog 1 miljoen bij ontslag en eventueel nog mogelijkheid voor een bonus van een half miljoen als de persoon in kwestie aantoonbaar goed werk heeft geleverd (en beter dan jan modaal het zou gekund hebben).

Want uiteindelijk is het de consument/belastingbetaler die die lonen betaalt en dus hebben we er alle belang bij dat die lonen niet te hoog liggen.

Pervert.

straddle
22 mei 2008, 01:16
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/article/detail/283925/2008/05/21/Topman-Belgacom-krijgt-8-miljoen-bij-ontslag.dhtml#reageerTag

Ben ik de enige die hier een probleem mee heeft ?

Kijk ik heb niks tegen een mooie vergoeding voor geleverd werk. Maar dit soort dingen gaat nu toch wel veel en veel te ver wat mij betreft.

Als ze die toplonen nu eens zouden aan een maximum onderwerpen van 1 miljoen euro per jaar en nog 1 miljoen bij ontslag en eventueel nog mogelijkheid voor een bonus van een half miljoen als de persoon in kwestie aantoonbaar goed werk heeft geleverd (en beter dan jan modaal het zou gekund hebben).

Want uiteindelijk is het de consument/belastingbetaler die die lonen betaalt en dus hebben we er alle belang bij dat die lonen niet te hoog liggen.

Da's kapitalisme en de vrije markteconomie voor u. Als men die hoge ontslagpremies zou verbieden met nieuwe regelkes en wetten in Belgie, terwijl het overal elders in europa geen probleem vormt, dan gaan alle "goeie" topmanagers naar het buitenland. De reputatie van belgie zou weeral een deuk krijgen en bedrijven en bedrijfsleiders zullen zich dan wel elders gaan vestigen.

Pas op he, daarme heb ik niet gezegd dat die kerels zulke sommen geld waard zijn he!! Integendeel. Maar bon, het is gewoon een (bijkomend nefast )gevolg van het economisch systeem waarin we beland zijn.

Het zal nog veel erger worden dan dat!

Casca
22 mei 2008, 09:24
Als ze die toplonen nu eens zouden aan een maximum onderwerpen van 1 miljoen euro per jaar en nog 1 miljoen bij ontslag en eventueel nog mogelijkheid voor een bonus van een half miljoen als de persoon in kwestie aantoonbaar goed werk heeft geleverd (en beter dan jan modaal het zou gekund hebben)...


... dan zou dat allemaal maar weinig verschil maken.

largo_w
22 mei 2008, 09:43
Ben ik de enige die hier een probleem mee heeft ?

nee maar ik heb daar alvast niets op tegen... Overigens heel goed voor de staatskas das cashen hé.

nun
22 mei 2008, 19:49
... dan zou dat allemaal maar weinig verschil maken.

Idd, de kritiek op toplonen komt vooral voort uit afgunst. Het lijkt mss niet eerlijk dat ze zoveel verdienen, maar het loon van een topmanager van een groot bedrijf is nog altijd maar een erg klein deel van de omzet. Schaf dat af en er gaat geen effect op prijzen zijn.

Savatage
22 mei 2008, 23:04
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/article/detail/283925/2008/05/21/Topman-Belgacom-krijgt-8-miljoen-bij-ontslag.dhtml#reageerTag

Ben ik de enige die hier een probleem mee heeft ?

Kijk ik heb niks tegen een mooie vergoeding voor geleverd werk. Maar dit soort dingen gaat nu toch wel veel en veel te ver wat mij betreft.

Daar heb ik persoonlijk geen enkel probleem mee.

Percalion
23 mei 2008, 10:31
Kijk ik heb niks tegen een mooie vergoeding voor geleverd werk.

Ik ook niet.

Praetorian
23 mei 2008, 12:13
Ik heb daar persoonlijk een probleem mee.

Sfax
23 mei 2008, 13:37
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/article/detail/283925/2008/05/21/Topman-Belgacom-krijgt-8-miljoen-bij-ontslag.dhtml#reageerTag

Ben ik de enige die hier een probleem mee heeft ?

Waarom zou je daar een probleem mee hebben? Hoeveel jaar krijgt iemand anders bij ontslag? Gokje?


Kijk ik heb niks tegen een mooie vergoeding voor geleverd werk. Maar dit soort dingen gaat nu toch wel veel en veel te ver wat mij betreft.

Waarom? Omdat jij het niet krijgt?
Waarom zou jij je moeten moeien met het loon van anderen?
Dat is een overeenkomst tussen werknemer en werkgever; verder heeft niemand daar ook maar iets mee te maken.


Als ze die toplonen nu eens zouden aan een maximum onderwerpen van 1 miljoen euro per jaar en nog 1 miljoen bij ontslag en eventueel nog mogelijkheid voor een bonus van een half miljoen als de persoon in kwestie aantoonbaar goed werk heeft geleverd (en beter dan jan modaal het zou gekund hebben).

Waarom? Omdat je het niet kan hebben dat hij dat krijgt?
Als de aandeelhouders hem dat waard achten, wie ben jij dan om dat aan te vechten? Mogen die mensen met hun geld dan niet doen wat ze willen?


Want uiteindelijk is het de consument/belastingbetaler die die lonen betaalt en dus hebben we er alle belang bij dat die lonen niet te hoog liggen.

Niemand verplicht jou bij Belgacom aan te kloppen...

Sfax
23 mei 2008, 13:38
Ik heb daar persoonlijk een probleem mee.


So? :)

Praetorian
23 mei 2008, 14:30
So? :)
So?

Thanatos
23 mei 2008, 14:35
Aleh, ik zie dat jullie dan toch overeenkomen:p. Da's ook al weer opgelost.

Imo moet je de vrije markt laten spelen in dit soort zaken. Als je grote bedrijven hebt moet je er maar vrede mee nemen dat daar toplonen mee gepaard gaan.
Dat sommige ontslagvergoedingen excuberant zijn, daar is geen twijfel over, maar er is niks dat negatieve media-aandacht niet kan oplossen. Die bedrijven doen wel aan zelf-regulering.

Sfax
23 mei 2008, 15:25
So?

Inderdaad, so? "En wat dan nog", met andere woorden...

Sfax
23 mei 2008, 15:26
Aleh, ik zie dat jullie dan toch overeenkomen:p. Da's ook al weer opgelost.

Imo moet je de vrije markt laten spelen in dit soort zaken. Als je grote bedrijven hebt moet je er maar vrede mee nemen dat daar toplonen mee gepaard gaan.
Dat sommige ontslagvergoedingen excuberant zijn, daar is geen twijfel over, maar er is niks dat negatieve media-aandacht niet kan oplossen. Die bedrijven doen wel aan zelf-regulering.

Ach, ontslagregelingen voor gewone werknemers zijn ook niet van de poes; ietwat ancienniteit levert daar ook al snel 5 jaar op. Dan is die 3 jaar niet zo onlogisch...

Bierke
23 mei 2008, 15:32
Simpel er moet gewoon een kleine wet komen die stelt dat wanneer bedrijven in financiële problemen komen dit verhaald kan worden op de huidige en vorige bedrijfsleiders indien deze bij ontslag een premie hebben ontvangen.

Sfax
23 mei 2008, 15:46
Die dan ook uiteraard geldt voor ontslagen werknemers?

Pølle
23 mei 2008, 15:50
Ik heb daar persoonlijk een probleem mee.

Ik ook. Maar ik wil dat niet bij wet afdwingen om dat op te lossen. Het kan best zijn dat de markt de lonen van een CEO dicteert, maar volgens mij dicteert de markt slechts het maximum. Niets houdt een CEO tegen om zichzelf minder toe te eigenen, behalve dan een walgelijke bezitsdrang.

Thanatos
23 mei 2008, 16:56
Simpel er moet gewoon een kleine wet komen die stelt dat wanneer bedrijven in financiële problemen komen dit verhaald kan worden op de huidige en vorige bedrijfsleiders indien deze bij ontslag een premie hebben ontvangen.
Wie gaat dan nog een noodlijdend bedrijf uit het slop willen halen? Het risico is te groot voor de bedrijfsleider. Als de bedrijfsleider een fout heeft gemaakt mag en kan hij natuurlijk wel verantwoordelijk worden gesteld.

Lamme Goedzak
23 mei 2008, 17:09
Ik heb niets tegen toplonen.
Ik vind wel dat het tegennatuurlijk overkomt als een CEO zijn werknemers duidelijk maakt dat er in het komende jaar bijv. slechts ruimte is voor bijv. 1,5% opslag, terwijl hijzelf 15% opslag krijgt. Ik wil dit niet verbieden, maar ik vind het gewoon erg vreemd overkomen. Het zijn de aandeelhouders die het laatste woord hebben.

Trouwens, je moet bijlange geen CEO zijn om het grote geld binnen te rijven. Een beetje kunnen voetballen, zingen of acteren volstaat ook.

straddle
23 mei 2008, 19:52
Willy Walsh, de CEO van British Airways heeft op eigen initiatief voorgesteld zijn bonus van £ 625,000 niet te aanvaarden. http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/transport/article3943573.ece

BA heeft afgelopen jaar moeten afrekenen met een paar fiasco's van formaat zoals o.a. de mislukte opening van BA's Heathrow Terminal 5, welke meer dan een maand met zware problemen gepaard ging, zoals het verlies van bagage van duizenden passagiers, en een near-ramp met een vliegtuig wiens motoren uitgevallen waren.

Dat staat dan weer in schril contrast met de voormalige CEO van de overkop gegane bank Northern Rock. Die heeft toch maar mooi zijn ontslagvergoeding van £760,000 opgetrokken. Dit is pas schandalig.

http://www.telegraph.co.uk/opinion/main.jhtml?xml=/opinion/2008/05/17/dl1702.xml

TomB
25 mei 2008, 13:22
Willy Walsh, de CEO van British Airways heeft op eigen initiatief voorgesteld zijn bonus van £ 625,000 niet te aanvaarden.

Gewoon pucker factor over zijn job.

Als ge doet wat overeen is gekomen moet ge ook krijgen wat het bedrijf beloofd heeft. Doet hij dat ook als CEO in contracten? Alles doen wat van hem verwacht is; en dan als de tegenpartij van zijn tak maakt uw vergoeding verzaken?

Voor mij valt Walsh nu onder de pussies die over zich heen laten wandelen, en is hij ongeschikt om mijn investering te beheren.

largo_w
25 mei 2008, 13:59
NIEUWS - Mbark Boussoufa tekent in de loop van de week een nieuw contract bij Anderlecht. Hij zal er 25.000 euro per week verdienen.

Video: Mbark 'Baradona' Boussoufa in actie

(m24/hln) - Er ligt een recordcontract te wachten op de kleine balkunstenaar. Vorige week zette Boussoufa Anderlecht in de media nog onder druk. Er was discussie over één bepaald punt en dat is nu van de baan. Boussoufa, die zonder manager onderhandelde, krijgt 15 procent als hij een transfer kan versieren.
...
http://nl.m24.be/nieuws/sport/Boussoufa_verdient_25.000_euro_per_week.7286909-1815.art

largo_w
25 mei 2008, 15:55
't is hier precies plots gedaan me zagen over hoge verloningen...:?

straddle
25 mei 2008, 19:19
Gewoon pucker factor over zijn job.

Als ge doet wat overeen is gekomen moet ge ook krijgen wat het bedrijf beloofd heeft.

Dat onder zijn beleid de goodwill en het imago van BA en dus onrechtreeks de rendabiliteit naar beneden is gedonderd is van geen belang? Een exact bonusbedrag staat meestal niet in uw contract en moet nog altijd te maken hebben met "goede prestaties". Dat laatste is hier in deze situatie wel degelijk niet het geval dacht ik.

TomB
26 mei 2008, 00:57
Dat onder zijn beleid de goodwill en het imago van BA en dus onrechtreeks de rendabiliteit naar beneden is gedonderd is van geen belang? Een exact bonusbedrag staat meestal niet in uw contract en moet nog altijd te maken hebben met "goede prestaties". Dat laatste is hier in deze situatie wel degelijk niet het geval dacht ik.

Buiten mss. de ruimtevaart is er geen enkele industrie die meer gedocumenteerd is als de luchtvaart. Er is een welbepaald bedrag dat wordt uitgekeerd onder een welbepaalde voorwaarde en dat staat zwart op wit.

Dat hij het verkloot heeft is iedereen het over eens. Dat neemt echter niet weg dat hij de specifieke rentabiliteitsvoorwaarde voor de bonus gehaald heeft. Als hij een beetje man was in plaats van mietje stond hij erop dat die bonus wordt uitgekeerd, en staat hij op hetzelfde ogenblik ook klaar met een gedetailleerd voorstel voor de volgende bonus.

Die kerel is gewoon overbenoemd en houdt zich krampachtig vast aan zijn functie. Het 'vrijwillig niet aanvaarden' van die bonus is gewoon nog maar eens een voorbeeld van hoe een zachtgekookt eitje hij wel is. Het zegt ook veel over de board of directors, die de stomste voorwaarden hebben verbonden aan een relatief grote som geld.

In het kort gezegd: BA is mismanaged, en het gaat een pak verder als het mietje van een CEO.