PDA

View Full Version : Waar komt u vandaan?


Het Skill Effect
17 maart 2004, 10:17
Beste Tinne,

Ik vraag me niet af waar jij woont of geboren bent, maar hoe je in de politiek bent terecht gekomen.

Soms lijkt het alsof er politici uit de lucht komen vallen, vooral dan de jonge (vrouwen).

Het hoeft niet door het snoetje te zijn (smaken verschillen en ik vind tussen de hele hoop politici geen aantrekkelijke figuren zitten) maar door de inhoud dat mensen in de politiek komen. Ik heb het dus niet persoonlijk over jou.

Ik wil dus niet zeggen dat ik twijfel aan uw capaciteiten, maar ik vraag me toch af hoe u zo snel zo ver in de politiek doorstoot, terwijl de mensen voorheen niet van u gehoord hebben.
Is het trouwens niet nadelig voor iemand die nog zijn/haar leven aan het opbouwen is (hiermee bedoel ik trouwen, een gezin stichten,...) om zich al zo vroeg zo fel te engageren in de politiek.
Zelf heb ik nog een piepjong gezin en ik zou het niet zien zitten om er dan al aan politiek te doen.
Moest ik me ooit engageren in de politiek (wat waarschijnlijk niet het geval zal zijn, maar neem het voor deze stelling toch maar even aan) dan zou ik liever wachten tot mijn kindertjes, ikzelf en het gezinnetje in het geheel wat 'volgroeider' is.
Er zijn wel hulp middeltjes, zoals teleworking, maar daarmee krijg je geen 'act de presences' en dergelijke gedaan.


Gelieve het gat in mijn geheugen wat bij te vullen en me wat te verduidelijken hoe en jong persoon zoals u dit denkt te kunnen combineren met de rest van het leven.

Groeten,

Chill.

Tinne Van der Straeten
17 maart 2004, 16:33
Goh, natuurlijk heeft iedereen andere ambities in het leven. ik zou het zelf persoonlijk nu niet zien zitten om aan kinderen te beginnen :-))

ik kom uit Westmalle, en ik had daar heel wat vrienden die actief waren daar bij de lokale groenen: GRIM: groep voor inspraak en milieu. Met de gemeenteraadsverkiezingen in 1994 kwamen heel wat van die vrienden op, en heb ik ook een deel van de campagne meegemaakt. GRIM slaagde er toen in om 100 jaar cvp staat te kraken, samen met een andere partij die dan de burgemeester geleverd heeft (dbm denk ik iets van lokale blauwen maar wel zeer ok partij hoor)
GRIM had een aantal schepenen, ook van landbouw, en mijn grootouders die boeren waren en zeer negatief tav groen zijn plots bijgedraaid. Zij vonden dat die groene schepen niet naief was, een aantal goede voorstellen had. Met GRIM veranderden er een aantal zaken in de gemeente, dingen die voordien nooit konden. Zo trok de groene ocmw voorzitter (hij is er nog altijd lowie van doninck) de miniumuitkeringen op. Het sluitingsuur werd gedoogd, en raar maar waar iedereen werd er beter van. Wij als jongeren omdat we langer konden uitgaan, maar er stond tegenover dat de cafés beter moesten isoleren, waardoor de buurt minder last had van nachtlawaai. Ondertussen ben ik gaan studeren in Gent, en verloor het allemaal wat uit het oog. Met de verkiezingen in 2000 heb ik nog meegewerkt aan het programma rond mondiaal beleid (in de gemeentes zijn er nu mondiale raden, ik studeerde afrikanistiek)
Na mijn studies ging ik in Brussel wonen, en wou ik mijn politiek engagement uitbouwen bij toen Agalev. Omdat ik vond en nog altijd vind dat een groene partij echt goeie oplossingen heeft voor een aantal pertinente problemen. Ook al wordt een groene partij vaak uitgelachen, maar dat is nooit anders geweest. 20 jaar geleden lachte iedereen de groenen uit als ze het hadden over windmolens en zone 30. Ondertss worden windmolens gebouwd, en is zone 30 een evidentie. Bij Agalev werd ik dan woordvoerder van de jongeren en kreeg ik een mooie plaats op de lijst bij de verkiezingen van 2003. Omdat ik geloof in een groene partij wil ik nu ook kei hard meetimmeren aan die groene partij. En daarom ben ik daar nu meer dan het grootste deel van mijn tijd mee bezig.
Na de verkiezingen ga ik met vakantie, en over een paar jaar, wie weet komen er wel kinderen van!
groetjes
Tinne