PDA

View Full Version : Burger heeft te weinig toegang tot gegevens


Xnorf
17 maart 2004, 20:54
Ik persoonlijk vind dat de overheid eens werk moet maken van alle gegevens op een centrale plaats toegankelijk te maken voor het grote publiek (bijvoorbeeld via het Internet). Gegevens die elke dag up-to-date zijn , zoals bijvoorbeeld : elke aangifte van een misdrijf , elke verkeersovertreding , al die statistieken waar men om de zoveel tijd mee afkomt. Dit zou het vervalsen van dit soort statistieken ook veel minder eenvoudig maken , aangezien de burger zelf kan vaststellen dat zijn aangifte is toegevoegd. Weliswaar alles zonder prive gegevens openbaar te maken. Ook zou het handig zijn om elke zitting in eender welk parlement , kamer of senaat live beschikbaar te maken via TV en Internet (zoals dit nu reeds het geval is voor de plenaire vergadering). Om dit alles juist te formuleren zou ik lang bezig zijn.

Maar ik hoop dat u mijn intentie begrijpt : de burger meer betrekken bij de politiek zodat deze een controlerende functie kan uitoefenen, het zou een hoop gesjoemel kunnen vermijden. In hoeverre dit haalbaar is weet ik helaas zelf niet. Ik ben dan ook (nog) geen full-time politicus (misschien in de toekomst , wie weet :wink: ) en weet dus niet voor de volle 100% hoe alles verloopt en in elkaar zit 8)

Wat is uw visie in dit voorstel?

Xnorf
17 maart 2004, 20:56
Dit was ik vergeten toe te voegen :

De boekhoudingen van de gezetelden, zodat de burger weet in welk restaurant zijn geld verbrast wordt en door wie :wink:

Peace
18 maart 2004, 08:12
Dit was ik vergeten toe te voegen :

De boekhoudingen van de gezetelden, zodat de burger weet in welk restaurant zijn geld verbrast wordt en door wie :wink:

Jij wil zeker dat er binnen de week een revolutie gaat plaatsvinden in België? :lol:

Veel gegevens zoals bijvoorbeeld over de vreemdelingencriminaliteit worden als een waar staatsgeheim behoed.

Wij zelf hebben reeds voor onderzoeken gegevens moeten opvragen waar wij na jaren, zelfs nog geen antwoord op gekregen hebbben.

Probeer bijvoorbeeld maar eens bij de politie-steundienst in brussel waar de gegevens worden gecentraliseerd, aan bepaalde gegevens te komen.

Xnorf
18 maart 2004, 08:47
Dat bedoel ik nu net 8) Alles wordt zo angstvallig geheim gehouden , alsof die diensten zich superieur voelen aan de "gewone mens"..

Herman Desmedt ©HD
19 maart 2004, 01:37
Nog van dat :
- Besluiten van conclaven
- Vooruitzichten van het planbureau
- Cijfers : rapporten van de Nationale Bank
- Absenteïsme in de volksvertegenwoordiging
...
Eigenlijk alles en nog wat
Van de telefoonnummers van de plaatselijke arts van wacht tot de afmetingen en plaatscoordinaten van manneke pis. (die van Geeraardsbergen ook natuurlijk) Van de encyclopedische uitleg over het verschil tussen benzine, kerosene en diesel tot de uitslagen van de kermiskoers in zevekote.

En wie moet dat allemaal op het internet zetten ?
Zomaar een suggestie: kijk eens bij "Wat denkt het VB over Gemeenschapsdienst".