PDA

View Full Version : spieken ?


Anna List
30 mei 2008, 09:22
30/05 Antwerpse leerlingen spieken op grote schaal
Eén op de vijf Vlaamse jongeren spiekt nooit, bleek tien jaar geleden uit een enquête. Maar vandaag lijkt zowat iedereen het te doen. De klassieke spiekbriefjes staan nog altijd op nummer één, maar krijgen wel concurrentie van hightech- methoden.


Het Britse bedrijf Mobysafe bracht vorig jaar een apparaatje op de markt dat de leraar moet waarschuwen wanneer een leerling in de klas zijn gsm gebruikt. In Engeland blijkt namelijk één op de vier gevallen van examenfraude met een gsm te gebeuren. Uit Nederlandse cijfers blijkt dat 9 procent van de jongens en 3 procent van de meisjes wel eens een gsm gebruikt om te spieken.

Voor Vlaanderen bestaan geen cijfers, maar ook hier weten jongeren dat ze belangrijke formules in een gsm kunnen typen. Spijtig voor hen verbieden vele scholen het bezit van een gsm tijdens de examens. Maar er zijn nog andere manieren. “Ik heb ooit het oortje van mijn walkman in mijn mouw verstopt”, vertrouwde ons iemand toe. “Met mijn elleboog op de bank en leunend met mijn hoofd op mijn hand kon ik alles afluisteren.” Aan leerlingen van het Stedelijk Instituut voor Sierkunsten en Ambachten in Antwerpen vroegen we of ze dan nooit betrapt worden.

“Zelden, want hoe meer je het doet, hoe beter je erin wordt”, zei een jongen. “Je moet ook zien bij wie je het doet. Best bij een vrouw die nog niet lang lesgeeft.”

uit GVA http://www.gva.be/nieuws/Antwerpen/default.asp?art={33F746A1-0020-4074-A29D-8586A9430217}


de leraars die goed wisten hoe en wat heb ik altijd louche gevonden ... takes one to know one, niet ? ;-)

maar papier en kladpapier van de school (liefst gekleurd zodat je niet op voorhand weet welke kleur)
pennen, potloden, meetlatten en rekenmachines van de school
leerlingen ver genoeg uit elkaar zetten
geen gsm's

dan zal je toch al serieus voor de dag moeten komen om nog te kunnen spieken, niet ?

t is dat of open boek examens natuurlijk ! maar ja, dan moeten leerkrachten intelligente vragen bedenken ...

Dronkoers
30 mei 2008, 14:25
uit GVA http://www.gva.be/nieuws/Antwerpen/default.asp?art={33F746A1-0020-4074-A29D-8586A9430217}


de leraars die goed wisten hoe en wat heb ik altijd louche gevonden ... takes one to know one, niet ? ;-)

maar papier en kladpapier van de school (liefst gekleurd zodat je niet op voorhand weet welke kleur)
pennen, potloden, meetlatten en rekenmachines van de school
leerlingen ver genoeg uit elkaar zetten
geen gsm's

dan zal je toch al serieus voor de dag moeten komen om nog te kunnen spieken, niet ?

t is dat of open boek examens natuurlijk ! maar ja, dan moeten leerkrachten intelligente vragen bedenken ...

Er zijn nog zovele manieren... ;-)
Ik ben nooit betrapt geweest :-P

vlijmscherp
30 mei 2008, 14:26
altijd gespiekt (nooit echt nodig geweest, ma soit) nooit betrapt geweest.

Dronkoers
30 mei 2008, 14:28
altijd gespiekt (nooit echt nodig geweest, ma soit) nooit betrapt geweest.

Ik tot en met mijn 4de middelbaar, daarna deed ik zelfs de moeite niet meer om spiekers te maken/gebruiken

lombas
30 mei 2008, 14:35
Ik heb éénmaal gespiekt, in het zesde. Ik had echt flink de pest in een oersaaie chemische formule met water (de precieze context weet ik niet meer), en ik deed dus wat je best in zo'n situatie doet: het gewoon keiduidelijk op uw hand schrijven, niks geheimzinnig doen, liefst nog hallo zeggen tegen een leraar, en het ding overschrijven.

Al die mensen die met walkmans, ingenieuze pennen &c werken moeten eens gewoon de tijd die ze aan die voorbereiding besteden, in leren steken.

Dronkoers
30 mei 2008, 14:48
Ik heb éénmaal gespiekt, in het zesde. Ik had echt flink de pest in een oersaaie chemische formule met water (de precieze context weet ik niet meer), en ik deed dus wat je best in zo'n situatie doet: het gewoon keiduidelijk op uw hand schrijven, niks geheimzinnig doen, liefst nog hallo zeggen tegen een leraar, en het ding overschrijven.

Al die mensen die met walkmans, ingenieuze pennen &c werken moeten eens gewoon de tijd die ze aan die voorbereiding besteden, in leren steken.

Studeren is walgelijk, spiekers maken is tijdsverdrijf ;-)

Djiezes
30 mei 2008, 14:53
Eenmaal gespiekt, eenmaal betrapt...

Uh-Huh
30 mei 2008, 16:27
Vandaag zo'n iets of wat vreemde spiektoestand meegemaakt...

Student aan lector: "Mevrouw, mag ik iets meer naar voor komen zitten. Daar is meer licht en dan kan ik beter zien."

Zij (jong, naïef): "Ja, natuurlijk."

Resultaat: student gaat voor z'n vriend zitten zodat ze elkaar kunnen helpen tijdens het examen. Die zaten naast mij gewoon fluisterend te babbelen met elkaar, en zonder betrapt te worden... 8O

Scherven A. Mok
30 mei 2008, 17:42
Een keer gegokt op vragen van het jaar ervoor en gewonnen. Nooit gespiekt

berre
30 mei 2008, 17:49
ik heb al redelijk veel spiek ervaring ondertussen. het is een beetje een kunst die je beoefent. de manier waarop je het beoefent is afhankelijk van de desbetreffende leerkracht en kan sterk variëren in soort.

toetsen van anderen (slimmeren of diegenen die wél gestudeerd hebben) gewoon laten doorgaan tijdens de test opdat iedereen een blik kan werpen op een staaltje goed verwerkte leerstof

antwoorden doorfluisteren (optimaal op het einde van de test wanneer de meesten opstaan om hun blad af te geven en er veel geroezemoes is, of wanneer iemand een vraag over de test stelt)

vragen en antwoorden doorsms'en (letten dat je geluid niet aan staat)

simpelweg kijken bij de buur (de techniek die bij deze optie gebruikt wordt varieërt sterk van leerkracht tot leerkracht, zo moet men eerst de desbetreffende leerkracht opserveren, aldoende een goed zicht te krijgen op deze zijn controlegedrag, zijnde: de periode dat hij de klas in de gaten houdt, de bezigheden van de leerkracht tijdens de test, de ronden die hij wandelt door de klas,...)

papiertje in de pennezak (niet mijn favoriet, maar wil zo nu en dan, in hoge nood, wel eens voorvallen)

leerstof op de bank schrijven (uiteraard enkel mogelijk wanneer je weet welke plaats je zal hebben tijdens de test)

op de handen schrijven (opletten voor zweethanden)

je kladpapier op voorhand al "prepareren"

formules ed. op het bord schrijven (zien dat je ze plaatst tussen een hoop andere nonsens van andere vakken die ook op het bord staan)

cursus in de boekentas steken, boekentas wagenwijd open laten staan naast de bank (enkel bruikbaar wanneer men op één van de achterste rijen zit)

gebruik maken van een semi-doorzichtige map met als eerste blad de te kennen leerstof/ formules/voc (optimaal zijn de mapjes die vaag doorzichtig zijn, waardoor de letters op het eerste blad enkel zichtbaar zijn wanneer de voorkant van het mapje helemaal tegen het eerste blad wordt gedrukt)

schrijven in de atlas; papiertjes in de atlas (uiteraard enkel van toepassing bij geschiedenis en aardrijkskunde, bij godsdienst biedt de Bijbel gelukkig ook vaak "verlossing")

uiteraard zijn al deze zaken enkel van toepassing op toetsen voor onder het jaar. spieken tijdens de examens heb ik nog niet gedaan (buiten dan misschien een keertje wat scheel gekeken op het blad van mijn voorbuur)..

Geert C
30 mei 2008, 18:32
Wat als je leerkracht dit topic vindt? :mrgreen:

Jazeker
30 mei 2008, 18:42
dan zal je toch al serieus voor de dag moeten komen om nog te kunnen spieken, niet ?

1 keer gespiekt door 4 formules in mijn rekenmachine te programmeren. Vanbuiten leren vind ik dan ook trouwens achterlijk. Je moet de materie begrijpen en niet uit je hoofd kennen (al zal ik toegeven dat dat voor studies in de rechten best anders kan liggen).

En als nerd... het was de zalige TI-82 (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/34/TI-82.png) die superprogrammeerbaar was (voor die tijd) maar ook 4 AA Duracel alkaline batterijen op een paar weken tijd leeg kon zuipen of je hem nu gebruikte of niet. Ik denk ergens dat de moderne laptop minder energie verbruikt. Dat het ding niet begon te roken of smelten door energie dissipatie is me een raadsel.

t is dat of open boek examens natuurlijk ! maar ja, dan moeten leerkrachten intelligente vragen bedenken ...

Ik was altijd voorstander van open boek examens. Heb er helaas maar ooit eentje gehad. Bij handopsteking mochten de eerste kanners kiezen of ze voor fysica open dan wel gesloten boek hadden. De prof was echt zo eentje van het type "begrijpen, begrijpen, begrijpen en ik wil het twintig keer uitleggen tot je het begrijpt". Man naar mijn hart. Meerderheid koos voor gesloten boek zodat ze wat formules van buiten konden blokken ipv. ook te verstaan wat ze blokten. En de prof dan: "Mja, ik zie hier net iets meer voor gesloten boek. Met mijn stem erbij wordt het open boek". :lol:

Ik had 20/20, niet bepaald een score die ik haalde op vakken waarvoor je hele boeken met gesloten ogen moest kunnen aframmelen.

Dus ja, je laatste opmerking (in het vet gezet door mij) is echt wel van tel.

Jazeker
30 mei 2008, 18:43
Wat als je leerkracht dit topic vindt? :mrgreen:

Dan moet - in mijn geval een zij - maar proberen om mijn diploma van 10 jaar geleden te laten intrekken :mrgreen:

Pietje
30 mei 2008, 18:46
Eenmaal gespiekt, eenmaal betrapt...

Veel gespiekt, nooit betrapt 8-)

Den Ardennees
30 mei 2008, 18:50
op 't college vaak afgekeken voor de vakken die ik niet kon, gewoon simpelweg gekeken naar wat mijn gebuur (een dorpsgenoot) schreef.

Bij examens zaten we in die grote studiezalen, daar ging een antwoord van op één plaats van voor naar achter over vier rijen.

Op univ nooit gewaagd: wie daar betrapt wordt op spieken, wordt voor al zijn vakken gebuisd op dat jaar en mag geen tweede zit doen, bovendien wordt het op de proclamatie voor iedereen afgeroepen: "gebuisd wegens onregelmatigheden op het examen"!

KrisKras
30 mei 2008, 19:26
aah, die goei ouwe tijd, cola flesje... etiket inscannen, ingrediënten vervangen door allerhande 'geheugesteuntjes', uitprinten en terug rond het flesje draaien. Eind jaren 90 waren ze nog nie zo high tech op school, toen ging da perfect :)

Den Ardennees
30 mei 2008, 20:14
aah, die goei ouwe tijd, cola flesje... etiket inscannen, ingrediënten vervangen door allerhande 'geheugesteuntjes', uitprinten en terug rond het flesje draaien. Eind jaren 90 waren ze nog nie zo high tech op school, toen ging da perfect :)

:-o

mochten jullie cola meepakken op 't examen?

toccata
30 mei 2008, 20:19
aah, die goei ouwe tijd, cola flesje... etiket inscannen, ingrediënten vervangen door allerhande 'geheugesteuntjes', uitprinten en terug rond het flesje draaien. Eind jaren 90 waren ze nog nie zo high tech op school, toen ging da perfect :)

:-D:-D
zalig idee
*is genoteerd*:-P
(zou ik nooit doen, ik zit unief, daar vinden ze dat niet grappig)

Tavek
30 mei 2008, 21:47
:-D:-D
zalig idee
*is genoteerd*:-P
(zou ik nooit doen, ik zit unief, daar vinden ze dat niet grappig)

Wees daar maar zeker van. In juni ga ik examens moeten surveilleren. Als ik ene pak is die zuur. Het is een princiepezaak: als ge door uw examens heen moet komen met fraude, leveren we een student af die eigenlijk niet het niveau heeft.

En zeker als ge een universitaire richting doet : komaan ei, ge zijt volwassenen, als het te moeilijk is, of ge hebt ni genoeg tijd om te blokken -> september he.

DaBlacky
30 mei 2008, 21:51
aah, die goei ouwe tijd, cola flesje... etiket inscannen, ingrediënten vervangen door allerhande 'geheugesteuntjes', uitprinten en terug rond het flesje draaien. Eind jaren 90 waren ze nog nie zo high tech op school, toen ging da perfect :)

Doet me denken aan die pagina's die ik afdrukte op lettergrootte 3. Ik kon/kan dat lezen, en hiermee krijg je dus een volledige cursus (middelbaar) op een A4'tje. Ofwel een volledig formularium achter je horlogebandje :p

L. J. Brutus
30 mei 2008, 22:18
Ons hadden ze voor chemie zelfs eens in het chemielokaal gestopt. Moesten we dingen van de tabel van Mendeljev kennen, maar die hing daar drie meter op twee aan de muur. Ajuinen.

Golradir
30 mei 2008, 22:21
Een keer geprobeerd met Latijnse woordjes. Betrapt en een 1 gekregen. Verder nooit meer gedaan.

Dronkoers
30 mei 2008, 23:01
aah, die goei ouwe tijd, cola flesje... etiket inscannen, ingrediënten vervangen door allerhande 'geheugesteuntjes', uitprinten en terug rond het flesje draaien. Eind jaren 90 waren ze nog nie zo high tech op school, toen ging da perfect :)

Grappig, begin jaren 90 deden we dat op tipp-ex pottekes.

Lettergrote 2, als ik me nog goed herrinner ;-)