PDA

View Full Version : Wat denkt het VB over "gemeenschapsdienst"


Herman Desmedt ©HD
18 maart 2004, 12:43
Ergens is het niet logisch dat steuntrekkers niets moeten doen voor hun inkomen terwijl anderen voor hetzelfde of nauwelijks méér moeten gaan werken. Let wel, ik schrijf steuntrekkers, en daaronder versta ik niet allen werklozen, maar ook OCMW-klanten, asielzoekers, en dergelijke.
Gemeenschapsdienst zou er in bestaan om de steuntrekkers, in ruil voor het behoud van hun steun, zelfs mogelijk met een klein bonusje bovenop, allerlei soorten werk te laten doen en dat gedurende enkele dagen in de maand. Een paar andere dagen in de maand kunnen die gemeenschapswerkers dan ook genieten van bijkomende opleiding , solicitatiebegeleiding, enz.. (Opleiding en begeleiding ook gegeven door andere gemeenschapswerkers, naast de gewone VDAB mensen die dan meer als coach en supervisor gaan werken)

Wat voor werk? In principe al het soort van werk dat ten goede komt aan de gemeenschap (kan ook de Vlaamse gemeenschap zijn) maar waar de overheid nu te weinig of geen geld voor heeft. In de eerste plaats NIEUW en BIJKOMEND werk, en dus geenszins bedacht om reeds bestaande jobs af te pakken en de privé concurrentie aan te doen (zoals de PWA dat eigenlijk wel doet)
Daarbij denk ik NIET direct aan bejaardenzorg, ziekenhuishulp, en dergelijke want daar is degelijk opgeleid personeel voor nodig. Ondersteunende jobs kunnen misschien wel. Eigenlijk is gemeenschapswerk niets meer dan het rechtvaardige spreiden van lusten en lasten.

Natuurlijk kan gemeenschapsdienst niet van vandaag op morgen ingevoerd worden voor alle werklozen, maar hier geld een vrij simpel criterium: België is het enige land in de EU waar werkloosheidsvergoeding onbeperkt is in de tijd. Dus het is redelijk om iedereen die langer dan één jaar werkloos is hieraan te onderwerpen. En men zou kunnen beginnen met de jongste langdurig werklozen. Na een inloopperiode van een paar maand kan de boel uitgebreid worden.

De haalbaarheid van gemeenschapsdienst wordt bewezen door de PWA en ook door verschillende voorbeelden in het verleden, tenminste als men er een paar van die voorbeelden ook in de juiste context zet. (VB Duitsland tussen de 2 wereldoorlogen. Van economisch en militair gebroken land tot sterke natie op 20 jaar tijd)
De VDAB en PWA structuur kunnen zelfs ingeroepen worden om het geheel op te starten. (gewoon de PWA dat gemeenschapswerk wordt)

Specifieke voorbeelden van gemeenschapswerk volgen, maar eerst dit:
Het is vrij makkelijk om aan nieuwe ideeën voor bijkomend gemeenschapswerk te komen door de bevolking in te schakelen: Schrijf af en toe een wedstrijd uit waarbij de bevolking naar ideeën gevraagd wordt. Elke keer een aantal winnaars, en die winnaars kunnen dan op een of andere manier profiteren van het gemeenschapswerk. Kosten quasi nul en opbrengst aan ideeën verzekerd.

Eerst een paar ideetjes in ’t kort:
- informatievergaring & verwerking voor diverse web-sites,
- lespakketten aanmaken om vaardigheden aan anderen door te geven (in de eerste plaats aan collega’s werklozen maar ook aan anderen)
- aanmaak van gadgets om België (/Vlaanderen) te promoten
- hulp bij festiviteiten,
- hulp bij rampen en calamiteiten
- humanitaire non-profit organisaties kunnen ook beroep doen op gemeenschapswerkers
- gemeenten kunnen ook op hen beroep doen voor al wat buiten de normale taken valt.
- signaleren of controleren van problemen
- meehelpen aan onderhoud van straten, pleinen, straatmeubilair en overheidsgebouwen
- administratief werk waar tijdelijk nodig,
- hulp bij opsporen van fraude, zwartwerk enz.

Een gedeelte van dat geleverd werk kan aangerekend worden aan derden: Lespakketten en gadgets zijn te koop (aan democratische prijs). Privé-organisatoren van manifestaties betalen een kleine vergoeding, voor extra gemeenschapswerkers tijdens de happening, enz. Bedrijven die via gemeenschapswerk vergaarde informatie wensen te bekomen kunnen die ook kopen van de staat.
Dit brengt de staat, naast puur geleverd werk, ook geld op!
Sterker nog: Stel dat een privé fabrikant brood ziet in gadgets ontwikkeld door gemeenschapswerkers, dan kan die licentie opgekocht worden onder voorwaarde dat de bedenkers-makers van die gadget (en experts terzake) een job in die productie aangeboden wordt. Gemeenschapswerk dat echt werk oplevert.

De gemeenschapsdienst gaat tevens
- de werkloosheidsval vernauwen, want men is voortaan, na enige tijd, ook op de dop verplicht iets te doen voor dat geld..
- de werkloze hierdoor motiveren om ook eens de minder aantrekkelijke jobs in overweging te nemen.
- de gemeenschap extra diensten opleveren zonder de extra belastingen
- de werkloze nieuwe vaardigheden bijbrengen, naast het onderhouden van al verworven kunde.
- de werkloze "uit zijn schelp" lokken en hem zelf laten inzien dat hij/zij nog ergens goed voor is. Pure motivatie dus!
- een aantal werklozen verhinderen in het zwart bij te klussen.

Kosten voor de staat ( of voor Vlaanderen, want het kan lokaal ingevoerd worden) : miniem, integendeel het brengt ook geld op.

Opbrengst voor de staat is niet alleen puur financieel en niet alleen betekent het gepresteerde werk een extra voor de ganse gemeenschap, bovendien is er een effect op ... de staatsschuld !
Het gepresteerde gemeenschapswerk (ook al kost het de staat niets) kan immers verrekend worden in het BNP, die verhoogt daardoor en dat wil zeggen dat de relatieve staatsschuld (totaal staatsschuld / BNP ) daardoor daalt. Mooi meegenomen!

Uitbreiding (op termijn) van gemeenschapswerk naar andere categorieën :
Dit systeem van verplicht gemeenschapswerk kan ook gebruikt worden als alternatieve straf:
In plaats van geldboete kan het meer effect hebben om iemand een aantal week-ends gemeenschapswerk te laten verrichten.
Wie geldproblemen heeft zou ook vrijwillig moeten kunnen meedraaien (er is werk genoeg, geloof me, het volstaat van een beetje creatief te denken) en kan op die manier door een lage, maar belastingsvrije vergoeding zijn probleem wat verkleinen.

Potentieel aan werkkracht.
Gerekend op 200000 (langdurige) werklozen, 3 dagen in de maand 8 uur per dag zou dat gaan om een potentieel van 4,8 Miljoen man-uren werk.
Drie dagen per maand is dan nog een minimum om de werkloze aan het denken te zetten over de werkloosheidsval. Dat aantal kan verhoogt worden, maar men moet de werkloze ook nog de kans geven naar werk te solliciteren en hem/haar een paar dagen opleiding gunnen..
Gemeenschapswerkers die hun werk niet deftig doen kunnen wel bestraft worden met … extra uren gemeenschapswerk.

Vlaanderen als startregio?
Ook als Walen en Brusselaars niet mee willen kan Vlaanderen dit alleen invoeren:
Meer nog, als Vlaanderen het alleen invoert dan kan Vlaanderen achteraf zijn know-how verkopen.

Uitgewerkte voorbeelden (slechts één want U zal snel inzien dat anders de mail véél te lang wordt)

Informatieverwerving, infomatieverwerking en informatiecontrole
Bedoeling is om gemeenschapswerkers in te zetten voor gemeentelijke en overheids-web-sites.
(Er bestaat natuurlijk reeds een project van e-governement, maar ik zie niet in waarom de kostprijs daarvan zo fenomenaal hoog moet zijn zoals nu het geval)
De 589 gemeenten in België hebben nog lang niet alle hun eigen web-site. (iets meer dan 60% in Vlaanderen) Naast gemeentelijke kunnen er ook een reeks andere informatie-sites in overheids-beheer komen.
Bij dit project als gemeenschapswerk gaat het voornamelijk over het inwinnen, verwerken en actualiseren van informatie, niet direct over het zelf maken van sites, maar indien er voldoende werklozen gevonden worden met enige zin voor esthetiek, die ook een website kunnen bouwen, waarom dan niet ?
- Kost voor de overheid: Het ter beschikking stellen van een paar PC’s per gemeente of dienst en desnoods schrijfgerief en papier voor wie op stap trekt.. Voor de site: de kostprijs van de hosting of de eigen web-server (voor zover die website nog niet bestaat).
Al dan niet de assistentie van de lokale expert(s) van de website als die wel bestaat.
Een gedeelte van het opstellen van die informatie kan gecentraliseerd gebeuren.
- Type werklozen: Correct taalgebruik en desgewenst overweg kunnen met computer (dat laatste kan vrij snel bijgeschaafd worden met assistentie van de VDAB bijvoorbeeld).
- Doel van de actie 1a: Elke (Vlaamse?) gemeente zijn web site met correcte en overzichtelijke informatie over alles wat zowel de inwoner als de mogelijke toerist aanbelangd. Het spreekt vanzelf dat toeristische informatie meertalig mag zijn. Er moet alvast een lijstje komen van wat er op die lijst moet staan, maar ook hier kunnen werklozen en anderen bij helpen. Eén ding dat alvast op elke site moet staan is "uw suggesties" (onder andere ter verbetering en aanvulling van de informatie)
- Doel van de actie 1b: Elke overheidsdienst zijn web site met correcte informatie over de dienst en waar de burger met vragen terecht kan. Link naar alle sites ook vanuit www.belgium.be
- Doel van de actie 1c: Sites met allerhande informatie die men nu nauwelijks vindt: Van de verplichte leerstof per schooljaar en eindtermen in Vlaanderen tot de encyclopedische uitleg van het verschil tussen benzine, kerosine en diesel. Ook hier kunnen werklozen (en anderen) bijdragen tot een lijst van specifieke informatie-sites.
- Doel van de actie 1d: Een reeks Vlaamse link-pagina’s, bereikbaar vanaf alle officiële sites naar al de andere sites van de overheid die bestemd zijn voor Jan Publiek. (Voorbeelden van linkpagina’s: www.apestaart.be, www.a-z.be,…)
- Schatting van omvang werk: Voor de gemeenten alleen al, ruime schatting: 150 man-dagen per gemeente zonder site. 50 man-dagen per gemeente met site + opvolging & correctie een paar dagn per maand. Voor overheid: een veelvoud daarvan. Andere sites volgens ambitie. Eigenlijk is hier onbeperkt werk. Op een extra gemeenschapswerker moet er toch niet gekeken worden.
- Startdatum: Daar kan onmiddellijk mee begonnen worden en eigenlijk is dit een ideaal soort job om mee van start te gaan.

.... en zo kan ik een gans epistel schrijven over al die andere puntjes in de lijst. Van didactisch materiaal tot fraude : werk genoeg!

Mijnheer Annemans, uw commentaar ?

pielewuiter
18 maart 2004, 15:41
Ergens is het niet logisch dat steuntrekkers niets moeten doen voor hun inkomen terwijl anderen voor hetzelfde of nauwelijks méér moeten gaan werken. Let wel, ik schrijf steuntrekkers, en daaronder versta ik niet allen werklozen, maar ook OCMW-klanten, asielzoekers, en dergelijke.


hebt u er al eens bij stil gestaan , wat er gebeurd indien er geen voldoende werklozen zijn ?

nu moeten de kleine man mekaar beconcureren en zich laten bestelen om toch maar een job te hebben , als er morgen geen werklozen meer zijn dan moet de grote mannen mekaar gaan beconcureren om aan werkvolk te geraken (meneer annemans zal zeggen desnoods voeren ze die in alsof het een container appelsienen is) en dan moeten ze ons meer pree gaan geven , dus is het goedkoper te zorgen voor een overschot aan werklozen die uiteraard betaald word door de kleine man , nieuws gisteren ni gezien ? belg is de meest belaste werknemer ter wereld .


waarom werklozen geen overheidsklusjes mogen doen is wel duidelijk ,
een voorbeeld , ze gaan doel afbreken , ze laten een partij-firma een paar ijzeren buizen zetten 7500euro , een bankske op den dijk 1250euro
richt eens een firma op als kleine man zonder partijlidkaart en probeer eens één van die vette orders in de wacht te slepen

het beste voorbeeld hiervan , is periode vóór de gemeente-verkiezingen

Herman Desmedt ©HD
18 maart 2004, 18:05
Iedereen aan 't werk ? zou mooi zijn.
In dat geval, en met een regering die de centjes goed besteed
- betalen we onze staatsschuld af.
- zorgen we voor de toekomstige vergrijzing.
- bouwen we een beter toekomst op.

Als eens uitgerekend wat het zou zijn moest de staat 400000 werklozen minder moeten betalen, daarbovenop nog eens een paar honderduizend oudere werklozen en andere steuntrekkers en aan de andere kant de belastingsinkomsten van al dat werk in de privé krijgen ?
Extra werknemers in 't buitenland halen? Neen, wat hier niet kan gedaan worden kunnen ze beter elders investeren.

De bedoeling van gemeenschapswerk is juist een tijdelijke oplossing te zijn. Minder gemeenschapswerkers wil voor de staat zeggen meer inkomsten uit arbeid, dus kan des staat de nodige werken door proffesioneln laten uitvoeren.
Gemeenschapswerk kan trouwens ook opengesteld worden voor anderen. Veronderstel dat je uit geldgebrek wil bijkussen, dan kan je boijvoorbeeld gemeenschaps-thuis-werk of gemeenschaps-weenkend-werk bijklussen, tegen minimale vergoeding maar onbelast bijvoorbeeld.
En wat dachtje van kleine delinquenten gemeenschapswerk te laten doen als straf ?
Met een beetje creativiteit heb je hier nog diverse mogelijkheden.

Herman Desmedt ©HD
19 maart 2004, 14:18
Het spreekt ook vanzelf dat ...

- gemeenschapswerk de integratie bevorderd.
- Gemeenschapswerk kan ook een (weliswaar kleine) rem zijn op het aantal economische vluchtelingen die hier alleen zijn omwille van het profitariaat.
- Gemeenschapswerk is niet onderhevig aan werkvlucht en komt in de eerste plaats ten goede aan de regio die het organiseert. Dus als Vlaanderen dat op zijn eentje organiseert dan is het enige effect dat Brussel en Wallonië er van zien de verhoging van het BNP in Vlaanderen, maar niet de centjes.
Enz.

Waar moet de opbrengst van gemeenschapswerk naartoe ?
In de eerste plaats naar het investeren in nieuw gemeenschapswerk.
Het is de bedoeling dat het systeem zelfbedruipend is en met eigen opbrengst in de eerste plaats materiaal koopt, plaats huurt, enz.
Wat daarnaast over is kan naar de sociale sector gaan en naar onderwijs.